سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۱ - May . 6, 2003
امروز برگزار مي شود
مراسم بزرگداشت علماي شهيد نجف در مسجد اعظم قم
به منظور بزرگداشت علماي مجاهدي كه در زندان هاي رژيم بعثي عراق به شهادت رسيده اند، مراسمي از سوي مقام معظم رهبري امروز در مسجد اعظم قم برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، متن اطلاعيه دفتر مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم رب الشهدا و الصديقين، براساس گزارش هاي موثق دريافتي از عراق، شمار زيادي از علما و روحانيون جليل القدري كه تاكنون تصور مي شد در زندان هاي رژيم بعثي به سر مي برند، به دست رژيم سفاك صدام به شهادت رسيده اند. بي ترديد، علاوه بر صدام جنايتكار مسئوليت اين جنايت هولناك متوجه قدرت هايي است كه با حمايت بي دريغ از حكومت عراق، دست صدام را به خاطر تأمين منافعشان در ايجاد هر جنايتي بازگذاشتند و عملا زمينه تحكيم استبداد و سركوب خونين مردم و علماي عراق را فراهم آوردند.
دفتر مقام معظم رهبري با عرض تسليت شهادت جمعي از علماي گرانقدر اسلام به حضرت بقيه الله الاعظم(عج)، مراجع عاليقدر، بيوت عظيم الشأني كه اين مصيبت بر آنها وارد شده است و عموم مسلمين، اعلام مي دارد: در بزرگداشت اين علماي مجاهد كه در زندان هاي رژيم بعثي عراق به شهادت رسيده اند مراسمي از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت الله خامنه اي، روز سه شنبه پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم منعقد خواهد شد. خداوند ارواح اين شهداي عالي مقام را با سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) محشور و صبر و اجر جزيل به خانواده هاي شهيدان و بيوت علماي جليل القدر مرحمت فرمايد.

سخنگوي وزارت خارجه در نشست مطبوعاتي:
ايران پاسخ پيام هاي آمريكا را متناسب با شأن و ادبيات آن مي دهد
012621.jpg
گروه سياسي: سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد: دولت ايران همچنان از نظريه «يك فرد، يك رأي» براي تشكيل دولت فراگير در عراق حمايت مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري حميدرضا آصفي روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي ضمن اعلام موضع رسمي دولت ايران درباره آينده عراق و تشكيل دولت اين كشور گفت: ايران معتقد است تعيين حكومت عراق بر عهده مردم آن كشور گذاشته شود و قاعدتا ايران از روي كار آمدن دولتي در عراق حمايت مي كند كه حقوق و مناسبات متقابل را در رابطه با كشورهاي همسايه لحاظ كند.
وي همچنين در خصوص امضاي توافقنامه همكاري ميان آمريكا و گروه رجوي اين اقدام آمريكا را «نقض تعهدات بين المللي» ارزيابي كرد و گفت: آمريكا با اين اقدام خود در واقع اين پيام را تبليغ كرد كه تروريست ها اگر در راستاي اهداف ما حركت كنند، تروريست هاي خوب و در غير اين صورت تروريست بد هستند و در شرايطي كه هم دولت اين كشور و هم كشورهاي اروپايي سازمان مجاهدين خلق را به عنوان تروريست معرفي كرده اند، امضاي اين توافقنامه و همكاري با اين سازمان، با توجه به جنايات اين گروه عليه مردم ايران و عراق، قطعا مورد قبول افكار عمومي در جهان نيست.
وي ضمن اظهار نارضايتي ايران در قبال حضور نيروهاي گروه رجوي در نزديكي مرزهاي ايران (پيشتر اعلام شده بود اين نيروها در بيست كيلومتري برخي نقاط مرزي ايران و عراق استقرار يافته اند) تصريح كرد: ما از طريق كانال هاي مرتبط با دولت هايي كه در حال حاضر در عراق حضور دارند اعلام كرده ايم كه حضور اين نيروها در نزديكي مرزهاي ايران غيرقابل پذيرش و محكوم است.
سخنگوي وزارت خارجه در ادامه نشست مطبوعاتي ديروز در پاسخ به پرسشي پيرامون اظهارات كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا كه عليه ايران بيان شده خاطرنشان كرد: مسئولين دولت آمريكا بهتر است به دور از روش هاي حذفي و يك جانبه گرايي، از متهم نمودن كشورها خودداري كرده و با توجه به واقعيات اين موضوع را بپذيرند كه طرح انزواي ايران در عرصه بين المللي يك طرح شكست خورده است.
آصفي همچنين پيرامون فرازي ديگر از سخنان اين مقام آمريكايي مبني بر «لزوم تعميق شكاف ميان ملت و حكومت ايران» گفت:  اين اظهارات نشاندهنده غيرواقع بين بودن مقامات آمريكايي است.
آصفي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر دريافت پيام كتبي از سوي دولت آمريكا در خصوص بحران عراق، تبادل پيام هاي مختلف ميان دو كشور از طريق سفارت سوئيس را «امري معمول» دانست و ضمن اعلام عدم ضرورت به بازگويي مفاد پيام ياد شده تصريح كرد: ما هر پيامي از آمريكا دريافت كرده ايم، متناسب با ادبيات و محتواي آن پاسخ داده ايم.
وي در ادامه، خبر اعمال فشار دولت انگليس به ايران براي ممانعت از ورود آيت الله حكيم به عراق را تكذيب كرد. آصفي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر نقش نهادهاي مرتبط با امور بازسازي عراق، رسيدگي به امور اين كشور - از جمله بازسازي - را در حيطه وظايف سازمان ملل دانست.

گفت وگوي تلفني خرازي با همتايان پاكستاني و هندي
گروه سياسي: كمال  خرازي  وزير امور خارجه  عصر ديروز در مكالمه  تلفني  با «خورشيد محمود قصوري » و «ياشوانت  سينها» همتايان  پاكستاني  و هندي  خود از تحولات  مثبت  اخير در روابط هند و پاكستان  ابراز خرسندي  كرد.
خرازي  با استقبال  از رفع  تنش  و اعاده  كامل  روابط دوجانبه  هند و پاكستان ، تحول  جديد را براي  دو ملت  هند و پاكستان  و تمام  منطقه  مهم  و سازنده  ارزيابي  و ابراز اميدواري  كرد اين  تحولات  تقويت  صلح ، امنيت  و توسعه  روابط دو كشور همسايه  و منطقه  را در بر داشته  باشد.
ياشوانت  سينها و خورشيد محمود قصوري  نيز در اين  گفت وگوي  تلفني  با تشكر از اهتمام  ويژه  جمهوري  اسلامي ايران  به  ثبات  و امنيت  منطقه  و مناسبات  خوب  همسايگي  دو كشور، از مواضع  كشورمان  در خصوص  رفع  تنش  بين  هند و پاكستان  تقدير و ابراز اميدواري  كردند در سايه  اعتماد مشترك ، گفت وگوهاي  سازنده  بين  دو كشور تداوم  يابد.

قدرداني رئيس قوه قضائيه از پيام تسليت مقام معظم رهبري
گروه سياسي: آيت الله هاشمي شاهرودي با تشكر و قدرداني از پيام مقام معظم رهبري نسبت به خانواده هاي شهدايي كه در عراق به شهادت رسيدند، به مراتب والاي شهداء اشاره كرد و اظهار داشت: برخي از اين شهداء با بيش از بيست سال اسارت، خانواده هايشان هنوز هيچ اثري و خبري از آنان ندارند.
رئيس قوه قضائيه ديروز در جلسه مسئولان عالي قضائي اين قوه شهادت اين عزيزان را بسيار دلخراش دانست و گفت: صدام كارهايي كرد كه حيوانات درنده از انجام آن شرم مي كنند.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله هاشمي شاهرودي افزود: اگر ايمان، معنويت و دين نباشد هر گونه تزوير، دروغ و درنده خويي مجاز مي شود و صدام در پوشش شعارهاي دروغين مردمي چنين درنده خويي ها را انجام داد.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اينكه سقوط صدام عبرتي براي حكومتهاي ظالم و مستبد است گفت: در جريان سقوط حكومت بعثي عراق، هم حكومتهاي مستبد متكي بر ماديت رسوا شدند و هم دمكراسي هاي برخاسته از مادي گرايي. آيت الله هاشمي شاهرودي راه نجات انسانيت را سرفرودآوردن بر آستان مقدس خدا و دين الهي دانست و تصريح كرد: حكومت عدل اسلامي جامع و كامل به دست ولي عصر ارواحنا له الفداء محقق خواهد شد و ما بايد سعي كنيم خودمان و رفتارمان را به آن حكومت نزديك كنيم و زمينه آن را آماده نمائيم. در اين جلسه رئيس سازمان قضائي نيروهاي مسلح گزارشي از فعاليتهاي پيشگيري از وقوع جرايم خاص و برنامه پنج ساله سازمان قضائي نيروهاي مسلح را ارائه كرد.

پيام تسليت رئيس مجمع تشخيص مصلحت و شوراي نگهبان به مناسبت شهادت علماي نجف
گروه سياسي: در پي انتشار خبر شهادت تعدادي از علما، فضلا و طلاب حوزه علميه نجف، به ويژه شهادت سه برادر آيت الله هاشمي شاهرودي و ۱۸ نفر از خاندان آيت الله حكيم، ديروز از سوي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان و مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، اعلاميه هاي جداگانه اي منتشر شد.
در پيام تسليت آيت  الله هاشمي رفسنجاني، با بيان اينكه اين حادثه ضايعه اي بزرگ براي جهان اسلام و ملت مظلوم عراق،  به ويژه حوزه هاي علميه محسوب مي شود، آمده است: خلأ وجودي اين عزيزان از دست رفته در زماني كه مردم عراق براي ايجاد كشوري مستقل و آزاد عليه اشغالگران مبارزه مي كنند به خوبي احساس مي شود.
در اين بيانيه ها، شهادت علما و فضلاي حوزه علميه قم به مقام معظم رهبري، آيت الله هاشمي شاهرودي، آيت الله محمد باقر حكيم، مراجع عظام و علماي حوزه هاي علميه به ويژه حوزه علميه نجف اشرف، قم و ملت عراق تسليت گفته شده است.

خاتمي در ديدار وزير صنعت و انرژي كره جنوبي:
ايران آماده صدور گاز به همه كشورهاي جهان است
گروه سياسي: «يون جين سيك» وزير تجارت، صنعت و انرژي كره جنوبي ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار و پيام كتبي رئيس جمهوري كشورش  را تقديم  وي  كرد.
رئيس  جمهوري  در اين  ديدار روابط ايران  و كره  جنوبي  را خوب  ارزيابي كرد و دو كشور را پيونددهنده  قطب  آسيا به  يكديگر دانست  كه  همكاري  آنها مي تواند در كل  آسيا تأثيرگذار باشد.
به گزارش ايرنا محمد خاتمي  اظهار اميدواري  كرد مشكل  موجود بين  دو كره  با تدبير و سعه صدر به  نفع  دو كره  مرتفع  گردد.
وي  تأكيد كرد كه  جمهوري  اسلامي  ايران  مصمم  است  نفت  را كه  سرمايه اي  تجديدناپذير است ، پشتوانه  يك  توليد هماهنگ  در زمينه  تجاري ، اقتصادي  و فرهنگي  قرار دهد.
رئيس  جمهوري  سرمايه گذاري  در عرصه  پتروشيمي  و جايگزين  كردن  نفت  با گاز را از برنامه هاي  مهم  دولت  عنوان  كرد و گفت : جمهوري  اسلامي  ايران  آماده  همكاري  در زمينه  صدور گاز به  همه  كشورهاي  دنيا از جمله  كره  جنوبي است .
خاتمي  اشتراكات  دو كشور در زمينه  مخالفت  با جنگ  و ترور را يادآور شد و اظهار داشت : ما خواستار منطقه اي  عاري  از سلاح هاي  اتمي  هستيم  و اعتقاد داريم  مشكلات  را بايد از طريق  منطق  و گفت وگو حل  كرد.
رئيس  جمهور اضافه  كرد: دنياي  جنگ  زده  و غيرعادي  امروز قبل  از گفت وگوهاي  دوجانبه  نيازمند گفت وگوي  ميان  تمدن هاست  كه  مورد استقبال  دنيا نيز قرار دارد.
خاتمي  اظهار اميـدواري  كرد با پيدايش  ثبات  و امنيت  و حاكميت  مردم  عراق  بر سرنوشت  خودشان ، شاهد امنيت  در كل  منطقه  باشيم . يون  جين  سيك  وزير تجارت ، صنعت  و انرژي  كره جنوبي  نيز در اين  ديدار كه  زنگنه ، وزير نفت  در آن حضور داشت ، با ابلاغ  سلام  گرم  رئيس  جمهوري  كشورش  به  آقاي  خاتمي ، علاقمندي  مقامات  عالي رتبه  كشورش  براي  توسعه  و گسترش  روابط در زمينه هاي  اقتصادي ، صنعت ، تقويت  بخش  خصوصي  و صنايع  نفتي  را اعلام كرد.
وزير تجارت ، صنعت  و انرژي  كره  جنوبي  همچنين  با اشاره  به  روابط ديرينه  دو كشور و جايگاه  ويژه  ايران  در منطقه ، خواستار تعميق  روابط دو كشور شد.

كروبي در ديدار با مديران خبرگزاري:
خبرهاي يكسويه مانع قضاوت صحيح مي شوند
گروه سياسي: مهدي  كروبي رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، مسئوليت  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي در روند اطلاع  رساني  را بسيار حساس ، سنگين  و خطير خواند و خواستار تقويت بيش  از پيش  سعه صدر و تحمل  مسئولان  در تعامل  با رسانه ها شد.
رئيس  مجلس  ديروز در ديدار مديرعامل ، معاونان ، مديران  و جمعي  از سردبيران  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  اظهار داشت : بايد باتقويت  روند اطلاع  رساني ، فضايي  بوجود آورد كه  مردم  و مسئولان  بتوانند آزادانه  ديدگاهها و برداشت هاي  خود را از طريق  رسانه  ارائه  دهند.
وي  افزود: ايجاد فضاي  سعه  صدر و تحمل ، با گفتار امكان پذير نيست  ، اين كار بايد در عمل  انجام  گيرد. كروبي  گفت : شما بايد اخبار لايه هاي  مختلف  جامعه  را به  مسئولان  بدهيد.
اين  كار در صورتي  نتيجه  مطلوب  خواهد داشت  كه  خبرهاي  فرهنگي ، اقتصادي  و اجتماعي  نيز همانند خبرهاي  سياسي  مورد توجه  قرار گيرند. رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  با بيان اينكه در حوزه  فعاليت  رسانه ها نبايد گرايش  سياسي  دخالت  چنداني داشته  باشد و موجب  كمرنگ  شدن  و يا پررنگ  شدن  بخش هايي  از يك  واقعيت  شود افزود: هرچه  كه  به  پايان  سال  و انتخابات  مجلس  هفتم  نزديك  ترمي  شويم ، شرايط حساستر مي شود.
سخنرانان  و رسانه هاي  گروهي  بايد حيثيت افراد را حفظ كنند.
مسئولان  هم  آنقدر سعه  صدر داشته  باشند كه  رسانه ها بتوانند واقعيات  را ولو آنكه  به زيان  يك  فرد يا نهاد باشد، منتقل  كنند.
كروبي  با اشاره  به  مخابره  روزانه صدها خبر در رسانه ها گفت : طبيعي  است وقتي  كه  اين  حجم  خبر درمورد يك  و يا چند رويداد مخابره  مي شود، در امور داخلي  كه  مسائل  آن  زياد است ، امكان  بروز برخي  اشتباهات  اجتناب ناپذير است .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  اضافه  كرد: يك  سخنران  نمي تواند يك  سال  به  طور مداوم  سخنراني  كند، و در آن  اشتباهي  نباشد و يا اينكه  همه  مطالب  آن  محكم  و جدي  باشد. در خبر نيز همين  گونه  است، اما بايد اشتباهات  را به  حداقل  رساند.وي  تاكيد كرد: يكي  از دلايل  دفاع  من  از مطبوعات  نيز همين  است . وقتي كه  بنا است  هر روز در چندين  صفحه  روزنامه اي  منتشر كرد، بروز برخي  اشتباهات  در آن  امري  طبيعي  است .
رئيس  مجلس  از دست اندركاران  اطلاع  رساني  در كشور و رسانه هاي  همگاني خواست  كه  در سال  جاري  و همزمان  با نزديك شدن  انتخابات  مجلس  هفتم ، حساسيت ها را درك  كنند و به  خوبي  مراقب  اوضاع  باشند.
كروبي  سيره  حضرت  امام (ره ) در تحمل  انتقادات  تند را يادآور شد وگفت :اگر به  موسسه  تنظيم  و نشر آثار امام (ره ) مراجعه  كنيد، از حجم  نامه هاي  تندي  كه  به  امام (ره ) نوشته  مي شد، تعجب  مي كنيد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  خاطرنشان  كرد: در يك  دوره اي  پزشكان  معالج  به دليل  بيماري  قلبي  امام (ره ) توصيه  كرده  بودند كه  از انتقال  اخبار و نوشته هايي  كه  موجب  آزردگي  ايشان  مي شود، جداً پرهيز شود. وي  اضافه  كرد: پس  از مدت  كوتاهي  امام (ره )از حاج  احمدآقا سوال  كرد كه چرا ديگر از نامه هاي  انتقادآميز به  او نمي دهند. هنگامي  كه  حاج  احمدآقا دليل  اين  مساله  را بيان  كرد، امام  فرمود: يا هيچ  نامه اي  به  من  ندهيد، يااگر مي دهيد، نامه هاي  موافق  و مخالف  را با هم بدهيد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت :وقتي  خبر يكسويه  باشد، ديدگاه  مخاطب  را به يك  سمت  و سو متمايل  مي كند، ولي  وقتي  دوسويه  باشد، زمينه  را براي  قضاوت صحيح  فراهم  خواهد كرد.
وي  رعايت  حيثيت  افراد،حفظ معيارهاي  اخلاقي  و نيز دقت  و صحت  در خبررساني  را ضروري  خواند و گفت : رعايت  اين  اصول،بويژه  در خبرهاي  حساس  وجنجال  آفرين  الزامي  است .
كروبي  همچنين  براي  حل  مشكل  امنيت  حرفه اي  و شغلي  خبرنگاران  ايرنا اعلام  آمادگي  كرد.

وزير انرژي اتمي روسيه:
ايران تعهدات خود در قبال آژانس هسته اي سازمان ملل را نقض نكرده است
گروه سياسي: «الكساندر روميانتسف» وزير انرژي اتمي روسيه به يكي از مقامات بلندپايه آمريكايي مسئول خلع سلاح گفت: ايران تعهدات خود را در قبال آژانس هسته اي سازمان ملل نقض نكرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو به نقل از خبرگزاري اينترفكس محور اصلي گفت وگوهاي «جان بولتون» معاون وزير امور خارجه آمريكا با روميانتسف همكاري هسته اي بين ايران و روسيه بود.
منابع آگاه در وزارت انرژي اتمي روسيه به خبرگزاري اينترفكس گفتند: روميانتسف و بولتون درباره اين مسئله به توافق رسيدند كه در حال حاضر دلايل و مداركي وجود ندارد كه نشان دهد ايران تعهدات خود را در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي نقض كرده است.
آمريكا تهران را متهم مي كند كه از ساخت نيروگاه هسته اي به عنوان پوششي براي برنامه تسليحات هسته اي كه در پيمان منع تكثير هسته اي ممنوع شده است استفاده مي كند.
ايران اين پيمان را كه به تصويب ۱۸۸ كشور رسيده امضا كرده است. واشنگتن مي كوشد روسيه را وادار كند كه همكاري هايش با ايران به ويژه كمك خود را براي ساخت نخستين نيروگاه هسته اي در بوشهر متوقف كند.
مسكو پاسخ مي دهد كه كمك روسيه درباره استفاده كاملا صلح آميز هسته اي است، اما ماه پيش اذعان كرد كه از احتمال اين كه تهران بتواند اورانيم را غني سازي كند و آن را در صنايع نظامي مورد استفاده قرار دهد نگران است.

خبرهاي كوتاه
* سرتيپ سيدرضا پرديس فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كه در راس يك هيات عاليرتبه براي يك ديدار رسمي پنج روزه به دهلي نو سفر كرده است ديروز در محل ستاد نيروي هوايي هند با اس. كريشنا سوامي فرمانده نيروي هوايي هند ديدار و گفت وگو كرد.
اين اولين بار است كه يك فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب اسلامي، از هند ديدن مي كند.
* سيد محمدعلي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري روز گذشته وارد مسقط شد.
وي در فرودگاه مورد استقبال عبدالعزيز بن محمد الرواس مشاور سلطان قابوس قرار گرفت.
فرستاده ويژه رئيس جمهوري پيام كتبي سيد محمد خاتمي را تسليم قابوس بن سعيد، سلطان عمان كرد ودر ديداربا وي پيرامون روابط دوجانبه، ثبات و امنيت منطقه بويژه آخرين تحولات عراق بحث و گفت وگو كرد.
* جمعي از فعالان ملي مذهبي با دريافت احكام محكوميت مكلف شدند شنبه آينده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حضور يابند.
محمد بسته نگار، مسعود پدرام، حبيب الله پيمان، حسين رفيعي، رضا رئيس طوسي، تقي رحماني، عليرضا رجايي، عزت الله سحابي، هدي صابر، رضا عليجاني، محمود عمراني، مرتضي كاظميان، سعيد مدني، محمد ملكي و محمد محمدي اردهالي از جمله فعالان يادشده هستند.
* محمد جواد آسايش سفير جمهوري اسلامي ايران در مسقط روز گذشته استوارنامه خود را تسليم قابوس بن سعيد سلطان عمان كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |