سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۱ - May . 6, 2003
همراه با نمايشگاه كتاب تهران
فقط كاغذ
از حدود يك سال و نيم قبل مؤسسه پكا كه جايزه مهرگان وي در حوزه ادب و علم در زمره شاخص ترين جوايز فرهنگي، ادبي قرار دارد، در يك ابتكار ارزنده و محيط زيستي، به جمع آوري و اخذ كاغذ از علاقه مندان و در برابر پرداخت بن كتاب به آنها اقدام كرد. حمايت برخي نهادها از جمله معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز سماجت و پيگيري مدير اين طرح، سبب شد كه در نمايشگاه سال گذشته در تمامي غرفه ها سطلي مقوايي و زردرنگ كه روي آن نوشته شده بود، «كاغذ» قرار بگيرد تا مصرف كنندگان كاغذ را دور نريزند، بلكه، آن را جمع كنند و در نهايت با تحويل آن و گرفتن بن كتاب، هم به بازيافت كاغذهاي باطله كمك كنند و هم اينكه با فرهنگ كتابخواني آشنا شوند. البته در اين ميان بود، بسياري از سطلها كه به دليل نبود فرهنگ مناسب در مصرف كنندگان از آشغالهاي ديگري پر مي شد و اين امر بازيافت و تفكيك كاغذ را سخت و دشوار و گاه حتي ناممكن مي كرد. امسال اين كار ابتكار ديگري را به خود ديده و آن اينكه روي تمامي سطلها نوشته شده است «فقط كاغذ»، اما آنچنانكه زرگر، مدير عامل پكا به ما مي گفت: هنوز بازديدكنندگان از نمايشگاه، فرهنگ نريختن وسايل غيركاغذي را نياموخته اند.

ناشر نمونه اي كه در نمايشگاه حضور ندارد
امسال غرفه كودكان و نوجوانان در سالن ۳۸ قرار دارد كه به اعتقاد اكثر كارشناسان، از جمله استانداردترين سالنها براي نمايشگاه كتاب است. غرفه هاي جادار و نيز طراحي هاي زيباي ناشران سبب شده است تا اين سالن در ميان سالنهاي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران جلوه و فروغ ديگري داشته باشد. امسال در اين مكان «انتشارات شباويز» حضور ندارد. علت عدم حضور وي به سپردن امور تقسيم غرفه به اتحاديه ناشران و كتاب فروشان تهران باز مي گردد كه سال گذشته هم وي و هم نزديك به ۶۰ ناشر كودك و نوجوان از سالن پارسالي گله مند بودند و در نامه اي خواستار بازگشت به سالن ۱۴ و ۱۵ شده بودند.

از متن تا حاشيه
اما از كتابهاي تازه اي كه به نمايشگاه رسيده است، مجموعه انديشه هاي ايراني است كه انتشارات كوير به كوشش علي اصغر حق دار به نمايشگاه رسانده است. از اين مجموعه دو كتاب بازخواني انديشه هاي دكتر جواد طباطبايي (پرسش از انحطاط ايران)، «فريدون آدميت و تاريخ مدرنيته در عصر مشروطيت» و نيز كتاب ديگري با عنوان «قدرت سياسي در انديشه ايراني» در نمايشگاه عرضه مي شود. همچنين جلدهاي چهارم و پنجم پرتوي از نهج البلاغه استاد محمد مهدي جعفري نيز به نمايشگاه خواهد رسيد. ضمن آنكه ترجمه تازه اي از رمان آناكارنيناي تولستوي در دو جلد از سوي نشر نو به نمايشگاه رسيده است. توزيع مجموعه تازه اي از سخنراني هاي عبدالكريم سروش، تحت عنوان «عارفانه ها» در غرفه صراط و نيز كتاب «ويژگيهاي اجتهاد و فقه پويا» اثر استاد دكتر عليرضا فيض از جمله آثاري است كه تازه به نمايشگاه رسيده است.
سيد ابوالحسن مختاباد

بناي يادمان گفت و گوي تمدن ها به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: بناي يادمان گفت و گوي تمدن ها كه با الهام از سبك معماري دوره هخامنشي احداث شده است، پايان ارديبهشت ماه جاري طي مراسمي در تهران به بهره برداري مي رسد.
به گزارش ميراث خبر، مهندس مجتبي توسل مديرعامل سازمان زيباسازي گفت :اين بنا مقابل در شمالي نمايشگاه بين المللي و نزديك به سالن اجلاس سران احداث شده است.  براي ساخت اين بنا از سبك معماري دوره هخامنشي الهام گرفته شده است و پيام هاي شيدايي، آزادگي و از خودگذشتگي در محتواي نقاشي هاي اجراشده روي بنا نقش بسته است.

دور جديد ثبت نام متقاضيان تلفن همراه امسال انجام مي شود
گروه شهري: ثبت نام از متقاضيان تلفن همراه دايمي، پس از بهبود وضعيت شبكه و اتمام واگذاري ها، امسال نيز انجام خواهد شد.
مديرعامل شركت مخابرات ايران در پاسخ به سئوال خبرنگار ما به زمان دقيق اين ثبت نام اشاره اي نكرد ولي گفت: به محض انجام تعهدات قبلي شركت مخابرات و بهينه شدن شبكه، تا پايان سال جاري از متقاضيان ثبت نام مي شود.
عليرضا بهرامپور افزود: كليه سيم كارت هاي كساني كه سال ۸۱ ثبت نام كرده اند در موعد مقرر و براساس برنامه از پيش اعلام شده واگذار خواهد شد.
اخيرا خبر برخي رسانه ها مبني بر توقف عرضه تلفن همراه دايمي در سال جاري و جايگزيني سيم كارت هاي اعتباري، افزايش قيمت سيم كارت تلفن همراه را در پي داشت.
به اين ترتيب كارشناسان پيش بيني مي كنند كه با منتفي شدن بحث توقف واگذاري تلفن همراه دايمي، التهاب موجود در بازار تلفن همراه تا حدودي فروكش كرده و دست كم مانع افزايش بي رويه قيمت ها شود.

مرگ در كمين  رود دره هاي تهران
شريان هاي حياتي تهران انباشتگاه فاضلاب و زباله شده اند
012660.jpg
گروه شهري: توسعه فيزيكي و بي رويه شهر تهران، طي نيم قرن گذشته علاوه بر نابودي بخش هايي از بافت تاريخي و منسجم، و فرسودن باقيمانده سرمايه هاي فرهنگي و ميراث تاريخي، منجر به از بين رفتن بخش عظيمي از ميراث طبيعي از جمله رود دره ها در پايتخت شده است.
به گزارش ميراث خبر، در حالي كه به گفته كارشناسان محيط زيست رود دره ها با گسترش شهرها و افزايش جمعيت، به عنصري حياتي در چرخه زندگي انسان شهرنشين تبديل مي شوند، غفلت برخي مهندسان شهرساز و طراحان محيط زيست از ارزش هاي دره هاي شهري، نابودي دره هاي شمال تهران را به دنبال داشته است و ادامه اين وضعيت بر دامنه بحران ميراث طبيعي مي افزايد.
دره هاي سوهانك، دركه، اوين، دربند، ولنجك، كن و فرحزاد از ديرباز به عنوان تنفسگاه شهري و بستر تماس مردم با طبيعت مطرح بوده ولي اكنون در هجمه ساخت و سازهاي بي رويه، قرار گرفته اند، به طوري كه ارزش هاي ميراث طبيعي، اجتماعي و فرهنگي آنها رو به نابودي نهاده يا اين كه در انحصار استفاده هاي خصوصي قرار گرفته است.
«كيوان طهماسبي» رئيس اداره طرح و برنامه سازمان زيبا سازي شهرداري تهران با اشاره به اين كه توجه به رود دره ها و حريم بندي آنها تاكنون در اولويت  برنامه هاي شهرداري قرار نگرفته است، مي گويد: اقدامات عجولانه مسئولان در سيمان كاري بستر اين رود دره ها و همچنين صدور جواز ساختمان هاي بلندمرتبه اي كه بدون توجه به حريم قانوني در اراضي اطراف رود دره هاي شمال تهران احداث شده، حاكي از بي اعتنايي مسئولان نسبت به ميراث طبيعي شهرها است.»
وي همچنين با بيان اين كه تعيين ضوابط ساخت و ساز در حريم رود دره ها در كميسيون ماده پنج شهرداري در حال بررسي است، مي افزايد: «واقعيت ها نشان مي دهد كه مقررات موجود توسعه شهري در زمينه حفاظت از رود دره ها، كارايي لازم را ندارد. در اسناد توسعه شهري مانند طرح هاي جامع و تفصيلي نيز معمولاً براي رود دره ها، حريمي تعيين مي شود كه قاعدتاً بايد به فضاي سبز اختصاص يابد.»
تأكيد اين مقام مسئول در حالي عنوان مي شود كه عملاً  اراضي اطراف رود دره هاي شمال تهران بدون هيچگونه نظارتي، رها و تبديل به محل انباشت زباله ها و نخاله هاي شهري شده و به رغم جذابيت هاي طبيعي، اين فضاها جزء بي ارزش ترين مكان ها در حريم شهر محسوب مي شوند.
مهندس غلامرضا پاسبان كارشناس معماري و شهرسازي و مشاور شهرداري مي گويد: «حريم بندي روددره ها و ضابطه مند كردن ساختمان سازي در اراضي اطراف آنها بايد مهمترين برنامه سازمان حفاظت محيط زيست و همچنين شهرداري تلقي شود زيرا احداث ساختمان هاي بلندمرتبه نه تنها موجب تراكم فيزيكي منطقه و انسداد كانال هاي جريان هوا و افزايش دما مي شود، بلكه دفع غيربهداشتي و غيراصولي فاضلاب، انباشت زباله هاي مسكوني و به تبع  آن نابودي باغ ها و فضاي سبز در اين مناطق روند نابودي اكوسيستم طبيعي منطقه را تسريع مي كند».
به اين سخنان بايد اضافه كردكه نبود نظارت دقيق بر حريم بندي رود دره ها، نقش آنها را به عنوان تنفسگاه هاي شهري در طول ساليان متمادي از بين برده و به كانال هاي عبور فاضلاب و محل انباشت زباله تغيير داده است.

دانشگاه علم و صنعت
در دوره هاي تحصيلات تكميلي دانشجوي شبانه مي پذيرد
گروه علمي فرهنگي: معاون  آموزشي  دانشگاه  علم  و صنعت  گفت : درسال  تحصيلي  جديد،اين  دانشگاه در دوره هاي  تحصيلات  تكميلي ، براي  نوبت  دوم  (شبانه ) دانشجو مي پذيرد.
«ابوالفضل  واحدي »به ايرنا گفت: پذيرش  نوبت  دوم  در اين  دانشگاه ، با توجه  به  تصويب  وزارت علوم ، تحقيقات  و فناوري  مبني  بر ايجاد دوره هاي  نوبت  دوم  در دانشگاههاصورت  مي گيرد. وي  خاطرنشان  كرد:براساس  مصوبه  شوراي  عالي  دانشگاه ، پذيرش  در نوبت دوم  براي  دوره هاي  تحصيلات  تكميلي  اين  دانشگاه ، از طريق  آزمون  سراسري  صورت مي گيرد و آزمون  اختصاصي  و جداگانه اي  برگزار نمي شود. واحدي  تصريح  كرد: در دفترچه هاي  ثبت  نام  داوطلبان  براي  شركت  در آزمون ،در اكثر رشته هاي  تحصيلي  اين  دانشگاه  معادل  ۲۶ درصد از ظرفيت  دوره هاي  نوبت اول ، سهميه  ثبت  نام  براي  نوبت  دوم  (شبانه ) در نظر گرفته  شده  است . به  گفته  معاون  آموزشي  دانشگاه  علم  و صنعت ، ايجاد دوره هاي  نوبت  دوم  درراستاي  تنوع بخشي  به  نظام  آموزشي  كشور و پاسخگويي  به  نياز جامعه ، بامشاركت  مالي  داوطلبان  صورت  گرفته  و از دانشجويان  براي  تحصيل  در نوبت  دوم ،شهريه  دريافت  مي شود.

مصوبه جديد تراكم، قيمت آپارتمان را كاهش مي دهد
گروه شهري: براساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسي، وزارت مسكن به عنوان ناظر عاليه، مكلف بر كنترل ساخت و سازها ي كشور است؛ اما هنوز اين بخش در وزارت مسكن فعال نشده است.حسن مهرحسن زاده، بازرس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران در گفتگو با ايسنا با بيان اين مطلب به حضور فعال وزارت مسكن و شهرسازي در اين بخش و نظارت شوراي انتظامي نظام مهندسي ساختمان استان اشاره كرد و گفت: علاوه بر حضور وزارت مسكن در بخش كنترل ساختمان، اين شورا موظف است افراد را ملزم به رعايت استاندارد و مقررات ملي ساختمان كند؛ اما به جرات مي توان اين نكته را متذكر شد كه اين كار عملاً از سوي اين بخش ها انجام نمي شود.وي، ضمن اشاره به اين كه بيش از ۹۰ درصد از ساخت وسازهاي شهر بدون اسلوب فني ساخته شده اند به نقش مهندسان ناظر در كنترل و انطباق آن با پروانه، نقشه و محاسبات زمين نيز اشاره كرد و يادآور شد: متاسفانه با وجود دخالت شهرداري در خدمات مهندسي نمي توان انتظار ساخت وسازهاي مطلوب را داشت.حسن زاده به تاثير فزاينده فروش تراكم در قيمت ساختمان اشاره كرد و گفت: با فروش مازاد تراكم بر اساس مصوبه جديد، قيمت آپارتمان كاهش پيدا مي كند؛ اما در مجموع قيمت زمين سير صعودي را طي خواهد كرد.

با اعتباري بالغ بر ۱۱۰ ميليارد ريال
اجراي ۱۲ طرح عمران شهري در شمال غرب تهران
012657.jpg
گروه شهري: ۱۲ طرح عمراني، فرهنگي، اجتماعي و ترافيكي با اعتباري بالغ بر ۱۱۰ ميليارد ريال بصورت مشاركتي در شمال غرب تهران اجرا مي شود.
مهندس محمدكريم شفيعي سرپرست معاونت فني عمراني شهرداري منطقه ۲۲ گفت: با توجه به جديد التاسيس بودن منطقه و از سويي ضرورت اجراي طرح هاي عمران شهري، متاسفانه اعتبارات تخصيصي به اين شهرداري بسيار اندك و ناچيز است و لذا جلب مشاركت هاي خصوصي به عنوان سياست راهبردي تلقي شده و در اين راستا تسهيلات ويژه اي در چارچوب مقررات و ضوابط شهرداري به سرمايه گذاران و مشاركت كنندگان در طرحهاي شهرداري ارائه مي شود.
وي تصريح كرد: براساس طرح تفصيلي، بايد ۴۷۰ كيلومتر شبكه معابر در سطح منطقه احداث شود كه با تخصيص اعتبار ساليانه حدود ۲۰ ميليارد ريال به بخش فني و عمراني، فقط مي توان ۲ كيلومتر شبكه معابر در سال احداث كرد و اجرا و تكميل اين شبكه مدت زيادي بطول خواهد انجاميد.
مهندس شفيعي افزود: به رغم تنگناهاي مالي و بودجه اي عمليات اجرايي ۵ طرح عمران شهري از سال گذشته بصورت مشاركتي آغاز شد كه شامل احداث بلوار ۴۵ متري شهرداري در محله آزادشهر، احداث بلوار دانش، احداث بلوار پژوهش در حد فاصل اتوبان تهران- كرج تا باغ گياهشناسي و معابر اصلي اطراف شهرك چشمه و توسعه و تكميل ساختمان مركزي شهرداري منطقه ۲۲ است.
معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ۲۲ تهران در ادامه اظهارات خود گفت: با تخصيص اعتباري در حدود ۷۰ ميليارد ريال از سوي بخش خصوصي، عمليات اجرايي ۶ طرح عمراني، فرهنگي، ورزشي و ترافيكي بصورت مشاركتي در سال جاري آغاز مي شود.
وي گفت: به منظور تامين بخشي از سرانه فضاهاي فرهنگي، يك مجتمع فرهنگي در پارك چشمه با مشاركت بخش خصوصي ساخته مي شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |