جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۴
مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا
برزخ پسرعموها
003695.jpg
ايتاليايي ها با روش هاي دفاعي و بازي هاي كسل كننده از عيار مرحله نهايي مسابقات كاسته اند و تنها اميد مي رود كه رئال مادريد باز هم گوشه هايي از فوتبال جادويي اش را در سايه بيرون آمدن يوونتوس از لاك دفاعي در بازي برگشت به نمايش بگذارد
يك روز بعد از دفاعيات سيلويو برلوسكوني رئيس باشگاه اينترميلان در دادگاه كه به اتهام سوءاستفاده مالي و موقعيتي از مقام نخست وزيري وي تشكيل شده بود، هواداران عادي و افراطي دو تيم بزرگ ميلان براي دويست و چهل و هفتمين بار به هواداري از تيم هاي محبوب شان به ورزشگاه هجوم بردند. اين بار دو تيم قرمز و آبي ميلان نه در چارچوب مسابقات سري A كه به دليل حضور در مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا به مصاف يكديگر رفتند.
بازي اين پسرعموها دو ضلع ديگر مربع نيمه نهايي را تكميل مي كرد.
بازي دو تيم با همان شور و حرارت ازلي آغاز شد و دو تيم كه از قهرماني در سري A قطع اميد كرده اند براي حضور در بازي نهايي ليگ قهرمانان اروپا به هر كاري دست زدند. اگرچه بازي در ورزشگاه خانگي دو تيم برگزار مي شد و هر دو تيم به معناي واقعي ميزبان بودند، اما اينترميلان كه مجازاً تيم ميهمان اين بازي بود، تلاش بيشتري را براي فتح دروازه رقيب آغاز كرد. در دقايق ابتدايي، بازي در اختيار آبي و سياه ها بود و حتي در دو نوبت مي توانستند ديدا دروازه بان خشك و عبوس ميلان را مغلوب كنند. اما دستپاچگي تعجب آور آلوارو ركوبا نتوانست پاياني بر پُك هاي عميق هكتور كوپر بر سيگارش باشد. كوپر كه در شرايط فعلي، موقعيت لرزان و غيرقابل اتكايي در ميلان دارد تا پايان بازي روي پا ايستاد و با داد و فرياد بازيكنانش را مورد خطاب قرار داد. خود او نيز مي دانست كه شكست در مجموع اين دو بازي يك گام بزرگ به سوي بركناري وي خواهد بود.
بازي پس از عبور از اواسط نيمه اول شكل متعادل تري به خود گرفت. ظاهراً دو تيم فراموش كرده بودند كه در مرحله حذفي ليگ اروپايي هستند، چون براي نباختن بازي مي كردند.
رفته رفته دو تيم ماهيت فني خود را بيشتر آشكار كردند. اينتر بيشتر بر مبناي دفاعي و ميلان دلخوش به ميل هجومي روي كاستا و سيدورف بازي را ادامه دادند. شوچنكو مهاجم تيزچنگ ميلان نيز تلاش زيادي براي عبور از صخره دفاعي اينتر به خرج داد، اما چابكي و قدرت ذاتي او هم به نتيجه نرسيد. از سوي ديگر اينتزاگي هم همچنان در آفسايد ماند تا عملاً تبديل به يك بازيكن بيكاره شود.
در تيم اينتر هم فقدان لوكوموتيو حمله اين تيم يعني كريستين ويه ري كاملاً به چشم مي خورد. ويه ري كه با لباس سفيد و از روي نيمكت بازي را دنبال مي كرد، بيشتر از هر كس به بخت بدش لعنت فرستاد كه چرا در چنين مرحله اي بايد از گل زدن به ميلان محروم باشد.
در نيمه دوم هم اگرچه فرصت هاي زيادي خلق شد، اما در مجموع خطرات بزرگي روي دروازه ها پديد نيامد. سوت پايان بازي كه توسط داور روسي به صدا درآمد، مربيان دو تيم افكار متضادي داشتند، اگرچه در كنفرانس مطبوعاتي پايان بازي جملات مشابهي به زبان راندند. كارلو آنچلوتي مربي ميلان با اميدواري بيشتري به ديدار هفته بعد فكر خواهد كرد، چرا كه حتي تساوي يك بر يك آنها را به بازي رويايي در اولد ترافورد خواهد رساند، اما كوپر بيش از هر چيز از مهاجمان گل نزن تيمش و از نبود ويه ري عصباني بود. شايد اگر اين نتيجه در سري A به دست مي آمد چيزي جز رضايت براي تمام عناصر حاضر در ورزشگاه جوزپه مئاتزا معني نداشت.

نيمه پر ليوان
«ما در اوايل بازي نتوانستيم به دروازه اينتر نزديك شويم. در نيمه دوم شرايط بهتر شد و ما توانستيم به روال عادي خود باز گرديم. اما در هر حال بازي مساوي شد و فكر مي كنم براي بازي نتيجه عادلانه اي بود. »
آنچلوتي برخلاف شرايط عادي كه تيمش را به تهاجم و حمله تشويق مي كند، اين بار از بازي بدون گل دو تيم ابراز رضايت كرد.
«اين نتيجه براي ما خوب بود. درست است كه ما گلي نزديم اما همين دستاورد جزيي هم مي تواند به صعود ما كمك كند. »
گنارو گاتوسو هافبك دفاعي خشن ميلان نيز اظهارات جالبي دارد. «چيزي كه براي ما خيلي مهم بود اين بود كه گل نخوريم. با اين نتيجه ما به بازي دوم خيلي مطمئن هستيم. »
كلارنس سيدورف هافبك تواناي ميلان كه در اين بازي به طور كامل از مصدوميت فاصله گرفت، در پايان بازي گفت: «اينتر دو فرصت عالي در نيمه اول را از دست داد اما فرصت گل ما بهترين بود. ما نتوانستيم گل بزنيم اما من اعتقاد دارم كه بازي بهتري ارائه كرديم. ما تيم برتر ميدان بوديم و مطمئنم در فينال خواهيم بود. حتي اگر بازي بعدي يك بر يك شود، گل زده ما دو برابر محسوب مي شود. »
آنچلوتي هم در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگر گفت: «درست است كه ظاهراً همه چيز مساوي است، اما من آدم خوشبيني هستم و دوست دارم نيمه پر ليوان را ببينم.»

بازنده كيست
«ما دو فرصت عالي را در نيمه اول از دست داديم، با اين حال فكر مي كنم اينتر خوب بازي كرد. بازي شرايط متعادلي داشت. نيمه اول ما بهتر بوديم اما در نيمه دوم ميلان بهتر شد. » كوپر هم از حضور در فينال حرف مي زند، حتي با وجود موقعيت ضعيف تر در بازي بعدي. «من خطري را متوجه اينتر نمي بينم، ما مي دانيم كه بازي بعد را بايد ببريم. فكر مي كنم بازي بعدي هم شباهت زيادي به همين بازي داشته باشد. خاطرمان جمع است. » كوپر از ابتداي بازي سه مدافع به ميدان فرستاد. كوردوبا، ماتراتزي و كاناوارو كمتر به جمع هافبك ها پيوستند تا اينتزاگي و شوچنكو فضاي كمي براي گلزني داشته باشند. «تيم ما سازماندهي مناسبي داشت و من از اين بابت خيلي خوشحالم. اين مسئله باعث مي شود تا براي بازي بعدي دغدغه كمتري داشته باشم. » اما در چهره كوپر از همين حالا مي توان تشويش و نگراني را تا هفته آينده دنبال كرد.

فقط يك هفته
هفته ديگر تكليف دو تيم صعودكننده به بازي نهايي ليگ قهرمانان مشخص خواهد شد. ترديدي وجود ندارد كه يكي از فيناليست ها ايتاليايي است و شايد يووه هم بتواند با استفاده از اولتراهاي تورين به بازي پاياني برسد. بازي هاي نيمه نهايي ليگ قهرمانان تا بدينجا چنگي به دل نزده.
ايتاليايي ها با روش هاي دفاعي و بازي هاي كسل كننده از عيار مرحله نهايي مسابقات كاسته اند و تنها اميد مي رود كه رئال مادريد باز هم گوشه هايي از فوتبال جادويي اش را در سايه بيرون آمدن يوونتوس از لاك دفاعي در بازي برگشت به نمايش بگذارد. تا اينجاي كار فوتبال ايتاليا به خاطر پايين آوردن هيجان و تعداد گل محكوم است و قاعدتاً هفته آينده فرصت مناسبي براي بازگشتن آنها به رده اول محسوب مي شود. چه براي فوتبال ايتاليا و چه براي سيلويو برلوسكوني زمان براي دفاع از حيثيت ايتاليايي شان زياد نيست. آنچه مسلم است اين است كه قضاوت جهاني در مورد فوتبال ايتاليا دچار خدشه شده است.

آهاي، آقاي فوتبال
003690.jpg
امين ساكت
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
مثل آدم هايي شده ام كه مجبورند مشق بنويسند، آن هم ۱۰ صفحه اجباري. از حالا كه اين خودكار روي كاغذ مي نشيند تا صفحه ۵ كلي راه باقي مانده. حوصله خودكار و كاغذ و خودم هم سر رفته. آن قدر سخت است نوشتن در مورد فوتبال ايران كه شايد از خوردن توپش هم مشكل تر باشد.
اين فوتبال بي قواره كه نه نظم دارد، نه زيبايي و نه هنر و علم، چه چيزي براي نوشتن دارد؟ باور كنيد، هيچ. شايد هيچ هم براي اين فوتبال زياد باشد. آخر اين هم نوشتن دارد كه ۲۲ نفر توي زميني مي دوند كه نمي دانند چه طور بايد توپ گرد وسط زمين را به تورهايي بچسبانند كه در دو طرف زمين به ميله هاي گرد و بزرگي چسبيده اند؟ نه باور كنيد آنها نمي دانند، فقط مي دانند كه هر طور شده بايد توپ برود داخل دروازه حريف. البته تنها نكته اي كه باعث خوشحالي است اين مي تواند باشد كه حالا دروازه خودي و حريف را اشتباه نمي گيرند.
وقتي قرار مي شود در مورد فوتبال ايران بنويسي، مثل پيرمردهاي غرغروي بداخلاق مي شوي كه فقط بلدند نصيحت كنند. در مورد فوتبال ايران نوشتن، آدم را به اين روز مي اندازد. تمام اش مي شود موعظه كه آهاي مربي محترم اين چه فوتبال بي ريختي است كه تيم ات بازي مي كند؟ آهاي! آقاي بازيكن اين چه جور حفظ توپ است؟ اين لگد كه تو مي زني حتي ديگر در دنياي چهارپايان هم از مد افتاده، مگر آن بازيكن چه گناهي داشت كه به قصد كشت تكل رفتي؟ آهاي آقاي مدير اگر كت و شلوارت را از تن آن در بياورند، ميزت را از مقابلت بردارند با آن عمله ساختماني چه فرقي داري؟ بابا، آجر پرت كردن از اين بلايي كه تو سر باشگاه مثلاً فرهنگي ـ ورزشي در مي آوري مشكل تر است. آن وقت تلويزيون را كه روشن مي كني مدام اين جامعه فوتبالي ما دارند اظهار فضل مي كنند كه فلان كار مديريتي، فلان سيستم روز دنيا، فلان روش بازي كردن و. . . آخر اينها به تو چه ربطي دارد؟ ما در اين كار هم مثل همه كارهايمان فقط ژست خارجي گرفتن را بلديم. از من كه با خودكار به جانتان افتاده ام تا آن تماشاگري كه با نارنجك و سنگ هر هفته به جانتان مي افتد.
اصلاً همين دور برگشت ليگ برتر را نگاه كنيد. نه، خدايي، اگر بعد از مسابقه تان، خودتان را بنشانند پاي تلويزيون، فيلم بازي تان را بگذارند تا ببينيد چه حسي بهتان دست مي دهد؟ وسط اش خوابتان نمي برد؟
به اين مسخره بازي خودتان نمي خنديد؟ يا حتي از دست خودتان عصباني نمي شويد. باور كنيد مشكل شما نيستيد، مشكل مديرانتان هستند. بايد مثل مكتب هاي قديم فلكتان كنند. نه اين طوري هم خوب نيست، چون امروزه تنبيه بدني از سيستم آموزشي حذف شده. بايد همه شما را جمع كنند در يك اتاق ۵ بار پشت سر هم فيلم بازي خودتان را بگذارند تا ببينيد. آن وقت يا از آن اتاق فوتبال درست و حسابي خارج مي شود و يا چند تا جنازه.
خب كجا بوديم؟ دور برگشت ليگ برتر. شما فقط بازي هاي مهم همين هفته گذشته را نگاه كنيد. به نظر شما بازي استقلال قشنگ بود؟ سپاهان يا پرسپوليس چه طور؟ پاس و پيكان چه طور؟ من مانده ام با اين افتضاح، چه طور هنوز چند نفري پيدا مي شوند كه حوصله مي كنند بروند استاديوم و آبي و قرمز و فلان رنگ را تشويق كنند. حالا ما را هم بگذاريد كنار، چون ما مجبوريم بازي را ببينيم و براي آنهايي كه اين خرق عادت را نديده اند مثلاً گزارشي بنويسيم، بدهيم دست يك عده آدم بي گناه كه مجبورند دست نوشته هاي ما را بخوانند؟
سايپا ـ سپاهان را مي ديدم. اين تيم زردپوش مثلاً تيم اول ليگ برتر ما است. انگار به پاي هر كدام از بازيكنانشان يك وزنه ۲۰۰ تني بسته اند. بدن هايشان نمي كشيد. يا همين بازي پرسپوليس ـ پاس باور كنيد اگر از خودشان بخواهيد صادقانه بگويند بازيشان زيبا بود يا نه، هيچ كدام شان جواب مثبت نمي دهند. مانده ام مثلاً در انگليس چه طور يكي از بين چند بازيكن حريف از پشت ۱۸ ضربه ساحرانه اي مي زند كه توپ با زيبايي هر چه تمام تر درون دروازه حريف قرار مي گيرد؟ اين كاري كه آنها مي كنند فوتبال است يا مينياتور؟ در مقابل آن بازيكن پاس را در نظر بگيريد كه در موقعيتي بي نظير توپ را اول مي زند به دست دروازه بان حريف و بعد با مهارت هر چه تمام تر توپ را چنان به آسمان مي فرستد كه ۵۰۰ تا توپ ديگر بگذاري بگويي آن حركت را تكرار كن به والله نمي تواند. اين تازه مهاجم ماست كه بايد ۶ متر دروازه را از چند سانت ورودي كفش خود بهتر بشناسد. يا شما بازي پرسپوليس را نگاه كنيد. نه نگاه نكنيد، فكر مي كنم تنها چيزي كه اثرگذار نيست همين ديدن ها و دوباره ديدن هاست.
در مورد بازي استقلال ـ پيكان چه نظري داريد؟ مثل خوردن آبدوغ خيار وسط برف و بوران بي مزه نبود؟ پيكان كه به هر حال يكي زد و تيم شان برد و تا مدتي مي شود ايران خودرو را دوست داشت. بيچاره كساني كه پيكان مي خرند. نفري يك ميليون تومان پول حمايت از مصرف كننده از جيب مي دهند تا اين تيم يخ و بي روح تبليغ كالايي باشد كه مثل فوتبالش فريز شده است.
اما استقلال هم كارهاي جالبي مي كند. كخ را انداختند بيرون كه از ۳ بازي، يك امتياز بگيرند و ۸ امتياز را بدهند برود. خب حالا كه قرار است از هر ۹ امتياز فقط يك امتياز كسب كنيم، چه فرقي مي كند بالاي سر اين تيم كخ باشد، زرينچه باشد يا سهراب بوقي؟ مگر غير از اين است كه اگر سهراب هم بالاي سر تيم بود، استقلال مي باخت؟ حالا دوباره بازگشت به گذشته هم خواهيم داشت. ناصر حجازي كه با كلي جنگ و دعوا از استقلال رفت دوباره با صلوات و قرباني نكردن گوسفند باز مي گردد و اين يعني فلاش بك از نوع آبي. باباجان اگر خوب بود چرا كنار گذاشتيدش، اگر هم بد بود چرا مي آوريدش؟
بقيه تيم ها مثل سياهي لشگراني هستند كه فقط بهشان گفته اند بدويد. نيزه هايتان را بالا ببريد كه كسي شك نكند شما با يك تكه چوب فرق داريد. اينها مثل مترسك هايي مي مانند كه حتي ديگر گنجشك ها هم از آنها نمي ترسند.
يك نفر از دور داد مي زند: «آخه به تو چه؟»، «خبر مرگت اگه دوست نداري ننويس. » دلم هم مي گويد مي توانم در مورد انجمن سپك تاكرا مطلب بنويسم و به خودم يادآوري كنم كه هيچ اتفاقي اين حوالي نمي افتد. بالاخره تمام شد. خودكار هم جانش خلاص شد.

خبرهاي كوتاه
آمريكا در برابر عراق
يك عضو مجلس نمايندگان آمريكا پيشنهاد كرد براي نزديكي بيشتر با مردم عراق يكسري مسابقات فوتبال بين تيم هاي دو كشور برگزار شود. جي دي هيوورث عضو مجلس نمايندگان آمريكا از ايالت آريزونا روز سه شنبه با ارسال نامه اي به فدراسيون فوتبال اين كشور پيشنهاد كرد پس از آمادگي تيم ملي فوتبال عراق يكسري مسابقه بين دو كشور برگزار شود. فدراسيون فوتبال آمريكا روز چهارشنبه اعلام كرد: برگزاري چنين مسابقه هايي براي سال ۲۰۰۳ در نظر گرفته نشده اما از آنجا كه اين فدراسيون همواره به دنبال مسابقه با ساير كشورهاي جهان است با چنين پيشنهادي كه موجب اتحاد مردم دو كشور نيز مي شود مخالفتي ندارد. اين فدراسيون افزود: برنامه مسابقات تيم ملي فوتبال آمريكا براي سال جاري بسيار فشرده بوده و بعيد است مسابقه با تيم عراق امسال امكان پذير باشد. پيشنهاد وي از بازي فوتبال يك تيم از سربازان آمريكايي با تيم محلي مردم نجف الهام گرفته شده است. در اين بازي تيم تفنگداران دريايي آمريكا ۰ - ۶ باخت. هيوورث در نامه اش گفت: هدف نظاميان آمريكايي از اين مسابقه باز كردن جاي خود در اذهان و قلوب مردم عراق بود. وي افزود: تيم ملي فوتبال عراق سمبل قيوميت همه مردم اين كشور توسط صدام حسين بوده است. گفته مي شود عدي يكي از پسران صدام مسئوليت تيم هاي ورزشي عراق را بر عهده داشته و بازيكنان را به جهت عدم ارائه يك بازي خوب شكنجه و زنداني مي كرده است.

تساوي الاهلي و العين
تيم فوتبال الاهلي امارات كه علي كريمي و جواد كاظميان دو بازيكن سرشناس ايراني را در اختيار دارد در ديدار چهارشنبه شب مقابل تيم العين با نتيجه بدون گل مساوي كرد. بازيكنان تيم الاهلي در اين ديدار نتوانستند به طور شايسته از امتياز ميزباني اين بازي كه در زمين باشگاه الاهلي در دبي برگزار شد استفاده ببرند. در اين ديدار كه به عنوان ديدار افتتاحيه مسابقات قهرماني تيم هاي برتر باشگاه هاي درجه يك امارات برگزار شد، حملات پرخطر علي كريمي از الاهلي و «ابوبكر سانگو» از العين هيچ گلي را براي تيم هايش در بر نداشت. علي كريمي در دقيقه ۱۳ نيمه دوم توانست از يك حمله خوب يك پنالتي براي تيم خود بسازد اما دروازه بان العين توانست اين پنالتي را كه توسط جواد كاظميان زده شد، كنترل كند. ديدار برگشت ميان الاهلي و العين يكشنبه آينده در العين برگزار خواهد شد. در اين رقابت ها چهار تيم برتر ليگ امارات شامل العين، الوحده، النصر و الاهلي شركت دارند.

فوتبال انگليس
ديدار عقب افتاده تيم هاي آرسنال و ساوتهمپتون چهارشنبه شب در ادامه رقابت هاي فوتبال باشگاه هاي برتر انگليس با برتري تيم آرسنال خاتمه يافت. به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، در اين ديدار كه در حضور ۳۸ هزار تماشاگر ورزشگاه هايبوري لندن برگزار شد تيم آرسنال با نتيجه پرگل ۶ بر ۱ حريف خود را شكست داد. گل هاي اين ديدار را «روبرت پيرس» در دقايق ،۹ ۲۳ ، ،۴۶ «جرمين پنانت» در دقايق ۱۶ ، ۱۹ و ۲۶ براي تيم آرسنال و «جو ترسم» در دقيقه ۳۵ براي تيم ساوتهمپتون به ثمر رساندند. جدول رده بندي: (۳۶ بازي)
۱ - منچستر يونايتد ۸۰ امتياز، قهرمان زودهنگام ۲ - آرسنال ۶۵ امتياز ۳ - نيوكاسل ۶۸ امتياز ۴ - چلسي ۶۴ امتياز ۵- ليورپول ۶۴ امتياز ۶- اورتون ۵۹ امتياز

انحلال
كميته ملي المپيك عراق
«ژاك روگ» رئيس كميته بين المللي المپيك روز پنج شنبه اعلام كرد به دليل دريافت گزارشات متعدد از سوي ورزشكاران عراقي مبني بر اذيت و آزار آنان در اين كشور، كميته ملي المپيك اين كشور هفته آينده منحل خواهد شد. به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، كميته بين المللي المپيك طرح انحلال كميته ملي المپيك عراق را در نشست هفته آينده خود در شهر مادريد اسپانيا تصويب خواهد كرد. روگ افزود: IOC مذاكراتي را با گروه هاي تبعيدي عراقي براي بازسازي ورزش در كشور جنگ زده عراق آغاز كرده است. وي در يك گفت وگوي تلفني از مقر كميته بين المللي المپيك در زوريخ تصريح كرد: پيشنهاد كميته اخلاق IOC در مورد انحلال كميته ملي المپيك عراق دقيقاً همان كاري است كه من انتظار داشتم. اين تصميم به معني محكوم كردن اقدامات انجام شده در عراق و مجازات قانوني اعمالي است كه از نظر ما قطعاً مردود است. IOC پس از دريافت برخي شكايات از سوي ورزشكاران عراقي در دسامبر سال ۲۰۰۲ تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز كرد. «شرار حيدر» كه يكي از اعضاي سابق تيم ملي فوتبال عراق است اعلام كرده بود وي يكي از ورزشكاران بي شماري است كه توسط «عدي» پسر صدام حسين به زندان افكنده و مجازات شده است. روگ تاكيد كرد كميته بين المللي المپيك نخستين بار در دسامبر سال ۲۰۰۲ (آذر ماه ۱۳۸۱) از شكايات ورزشكاران عراقي مطلع شده و از اعتراضاتي كه پيش از اين تاريخ به شوراي المپيك آسيا واصل شده، اطلاع نداشته است. به گفته روگ، كميته اخلاق IOC با ورزشكاران تبعيدي عراقي در لندن گفت وگوهايي داشته و شواهد متعددي گردآوري كرده است. وي گفت: IOC درصدد برگزاري نشستي با ورزشكاران تبعيدي عراق است كه كميته ملي المپيك در تبعيد را تشكيل داده اند. روگ با تاكيد بر اينكه حضور وابستگان رژيم سابق عراق در كميته ملي جديد المپيك اين كشور ممنوع است گفت: گروه مزبور سازماني را تشكيل داده و موجوديت خود را به IOC اعلام كرده است. ما نيز از اين گروه دعوت كرده ايم براي مذاكره بيشتر به لوزان سوئيس بيايند.

ايران - كامرون در نيجريه
تيم ملي فوتبال ايران در نخستين ديدار خود در رقابت هاي فوتبال بين المللي چهارجانبه نيجريه به مصاف تيم ملي فوتبال كامرون خواهد رفت. به گزارش فدراسيون فوتبال، در نخستين روز اين مسابقات، تيم ملي فوتبال ايران در ساعت ۳۰/۱۶ دقيقه (به وقت محلي) روز جمعه نهم خرداد ماه سال جاري به مصاف تيم ملي فوتبال كامرون مي رود و تيم هاي ملي فوتبال نيجريه و غنا در ساعت ۳۰/۱۸ دقيقه با هم ديدار خواهند كرد. تيم هاي برنده براي كسب عنوان قهرماني و تيم هاي بازنده براي ايستادن در مكان سوم اين رقابت ها، روز يكشنبه يازدهم خرداد ماه به ديدار يكديگر خواهند رفت. به تيم هاي اول تا سوم اين مسابقات به ترتيب ۵۰، ،۳۰ ۲۵ هزار دلار جايزه اهدا خواهد شد.

اعتراض اصفهاني ها
تماشاگران تيم فوتبال ذوب آهن اصفهان پس از ديدار اين تيم مقابل تيم صنعت نفت آبادان خواستار كناره گيري ساموئل دارابينيان از سرمربيگري اين تيم شدند. ديدار تيم هاي فوتبال ذوب آهن اصفهان و صنعت نفت آبادان عصر روز چهارشنبه با نتيجه ۳ بر ۲ به سود تيم صنعت نفت آبادان در اصفهان پايان يافت. تماشاگران تيم ذوب آهن پس از به صدا درآمدن سوت «جلال مرادي» داور مسابقه به سمت نيمكت اين تيم كه پشت حصار زمين قرار داشت حمله كردند و با سر دادن شعارهايي خواستار كناره گيري ساموئل دارابينيان سرمربي ارمنستاني اين تيم شدند. بسياري از تماشاگران همچنين بازيكنان قديمي تيم فوتبال ذوب آهن اشتباه تاكتيكي و تعويض بازيكنان را عامل اين شكست دانستند. تيم فوتبال ذوب آهن اصفهان پس از انجام ۲۰ مسابقه با ۶ برد، ۴ تساوي، ۹ باخت، با ۲۵ امتياز اندوخته در مكان نهم جدول رقابت هاي ليگ برتر قرار دارد. كادر فني تيم فوتبال ذوب آهن پس از اين ديدار در مصاحبه با خبرنگاران شركت نكردند.

مسئوليت شكست
«ويكتور جليل اف» مربي بر كنار شده تيم فوتبال المپيك ازبكستان گفت: مسئوليت شكست اين تيم مقابل تيم اميد ايران در مسابقه روز ۱۳ ارديبهشت در تاشكند را كاملاً برعهده مي گيرد. وي در گفت وگويي با آخرين شماره روزنامه «پراودا وستوكا» چاپ تاشكند همچنين گفت در رابطه با اين شكست از خود سلب مسئوليت نمي كند. جليل اف با تاكيد بر اين مطلب كه هنوز شانسي براي تيم ازبكستان در بازي برگشت مقابل تيم اميد ايران باقي است، مدعي شد كه تيم تحت مديريت اش در نيمه اول بازي با زدن شش كرنر ابتكار عمل را در دست داشت. به گفته وي نتيجه مساوي نيمه اول اين بازي مويد اين مدعا است. وي همچنين دليل شكست تيم اش با نتيجه سه بر يك به تيم ايراني را شناسايي نقاط ضعف تيم ازبكستاني توسط تيم ميهمان عنوان كرد. وي معتقد است كه مدافعان تيم وي در مقابل انضباط تيم ايران خودباخته شده بودند و همين خودباختگي موجب شكست آنان شد. خبرنگار اين روزنامه در پايان اين گفت وگو تاكيد كرده است كه تيم فوتبال اميد ايران در خانه خود در مسابقه برگشت نيز سعي در حفظ نتيجه خوب به دست آمده براي خود خواهد كرد و بعيد است كه تيم ازبكستاني قادر به شكست اين تيم در تهران باشد. ويكتور جليل اف روز سه شنبه گذشته از سوي فدراسيون فوتبال ازبكستان از سمت مربيگري تيم فوتبال المپيك ازبكستان بر كنار شد.

هدف طلاي جهاني
«مسعود مصطفي جوكار» كشتي گير ۶۰ كيلوگرم دعوت شده به اردوي تيم ملي كشتي ايران گفت: مهم ترين هدفم كسب مدال طلا از مسابقات جهاني نيويورك است. وي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: قهرماني در رقابت هاي جام جهان پهلوان تختي زمينه به دست آوردن اين مهم را فراهم خواهد كرد. اين كشتي گير ملايري اضافه كرد: ناكامي هاي سال گذشته را به فراموشي سپرده ام و مي خواهم با كسب عنوان هاي متعدد، عدم موفقيتم را جبران كنم. وي گفت: هدف من كسب مدال قهرماني براي كشور به خصوص مردم است و در اين راه از هيچ كوششي دريغ نخواهم كرد. جوكار اظهار داشت: وجود رقيباني نظير طلايي و درويشي، روحيه و انگيزه ام را براي قهرماني دو چندان مي كند. او تصريح كرد: از نظر جسمي صد در صد آماده هستم و با وجود مربيان كارآمد در اردوي آمادگي تيم ملي و ارائه تمرينات مطلوب از سوي آنان كمبودي احساس نمي كنم. كشتي گير تيم باشگاه گواه تهران، امكانات موجود در اردوي تيم ملي را بسيار مناسب ارزيابي كرد و افزود: ايجاد زمينه رفاهي مطلوب براي كشتي گيران، در كارايي و تمرينات آنان بسيار موثر است.

بسكتبال حرفه اي آمريكا
تيم هاي سن آنتونيو و نيوجرسي روز پنج شنبه در دومين ديدار خود در مرحله دوم حذفي (پلي اف) رقابت هاي بسكتبال حرفه اي آمريكا مقابل حريفان خود به پيروزي رسيدند. به گزارش خبرگزاري رويترز، در ديدار منطقه غرب تيم سن آنتونيو با نتيجه ۱۱۴ بر ۹۵ تيم لس آنجلس ليكرز قهرمان ۳ دوره گذشته اين مسابقات را شكست داد و در ديدار منطقه شرق نيز تيم نيوجرسي با نتيجه ۱۰۴ بر ۹۵ از سد تيم بوستون گذشت. در مرحله نيمه پاياني مناطق شرق و غرب اين مسابقات تيم هاي صعودكننده ۶ ديدار مقابل حريف خود برگزار مي كنند و تيم هايي كه در مجموع اين هفت ديدار به بيشترين پيروزي دست يابند، به مرحله پاياني مناطق شرق و غرب صعود خواهند كرد.

گفت و گو با ناصر ابراهيمي
من از پرسپوليس گله اي ندارم
003500.jpg

پرسپوليس در روزهاي عجيبي به سر مي برد. ما هنوز آن قدر حافظه مان ضعيف نشده كه يادمان برود علي پروين طي سال هاي گذشته براي حضور ناصر ابراهيمي در جمع قرمزهاي پايتخت چه توجيهي مي آورد. آرشيو نشريات و مصاحبه هاي علي پروين هم هنوز وجود دارد. هميشه ناصر ابراهيمي را بهترين تمرين دهنده مي دانستند. روزها به همان خوبي فصل اول حضور دوباره علي پروين نگذشت. بازي هاي يكنواخت پرسپوليس حوصله اغلب تماشاچي ها را سر برده بود. مردم به تيم اعتراض داشتند اما علي پروين همچنان بر حرف خود پافشاري مي كرد. اما اين فصل وضعيت به طور كلي تغيير كرد. پس از آمدن اشميت، پروين آرام آرام سكوت اختيار كرد. مصاحبه ها و تلاش هاي ابراهيمي چاره ساز نشد و در نهايت او از پرسپوليس جدا شد. در همين جدايي هم حرف و حديث زياد بود. چرا علي پروين پس از جدايي ابراهيمي مدعي شد به دليل خستگي بازيكنان از چهره ابراهيمي او از پرسپوليس رفت؟ براي جواب اين سوال لازم نيست به قله كوه هاي بزرگ سفر كنيد. كمي به آرشيوهاي مصاحبه هاي سرمربي پرسپوليس مراجعه كنيد، متوجه مي شويد.
• روزهاي بيكاري و خلاء روزهاي مربي گري تان چگونه سپري مي شود؟
چون فوتبال از كودكي رفت در خون من، پس هيچ گاه آن را ترك نكردم. مربي گري ام نيز از همان دوران بازيگري ام آغاز شد. ۳۳ سال است مربي هستم. تا حالا بيكاري ام به يك سال نرسيده است. در اين روزها نشسته ام تا تيم بعدي پيدا شود. مطالعه ام زياد است. بيش از اندازه مطالعه مي كنم تا با فوتبال روز آشنا شوم. اگر خيلي هم بيكار باشم مي روم سفر خارج. مي روم سر تمرينات تيم هاي خارجي.
• اين روزها چه كار مي كنيد؟
الان هيچي. نشسته ام تا فصل تمام شود. البته نشسته ام تا كسي بيكار شود، بيرونش كنند تا من جايش را بگيرم. هر جايي شد مي روم. چه ليگ برتر، چه ليگ يك، چه ليگ دو يا حتي پايين تر. هيچ فرقي نمي كند. من از آن پايين ها شروع كردم و به سرمربي گري تيم ملي رسيدم.
• اگر باز هم نشد؟
خب نشده ديگر.
• تفاوت اين تعطيلات با تعطيلات قبلي چيست؟
الان در اين سه هفته گذشته من استرس روزهاي مربي گري را ندارم. اين روزها طرفداران پرسپوليس، من را مورد لطف قرار مي دهند. در ۴ سال حضورم در پرسپوليس موفق بودم و با قهرماني آمدم كنار و امروز مورد لطف تمامي مردم هستم، حتي استقلالي ها، امروز راحت ترم.
• براي اين يكي دو ماهي كه تا پايان فصل مانده چه برنامه اي داريد؟
براي سال آينده برنامه ريزي مي كنم. چون نوع كار كردن با تيم هاي درجه ۱ تا درجه ۴ فرق مي كند. برنامه ها را بر اين اساس تنظيم مي كنم. هميشه اين كار را كرده ام، به خاطر همين بوده كه در ۳۳ سال مربي گري ام شكست نداشتم. اگر غير از اين سراغ داريد بگوييد.
• تعريف شكست در شرايط مختلف متفاوت است. گاهي اوقات شكست به معناي سقوط نيست. شكست، برآورده نشدن انتظارات هم مي تواند باشد.
مثال بزنيد.
• بايد قبول كنيم فوتبال پرسپوليس فوتبال زيبايي نبود.
اصلاً نيست. من خودم قبول دارم كه فوتبال ايران پس از انقلاب زيبا نبوده. از نظر سياسي بحث نمي كنم چون به من مربوط نيست. بعد از انقلاب امكانات ثابت ماند، در مقابل جامعه رشد كرد. فوتبال پايه تا قبل از انقلاب خيلي اهميت داشت. خود من مربي سازنده بودم، در شرايط جديد آمدم در رده هاي بالاتر. ما حدود ۳۰ نفر بوديم. ما آمديم بالاتر و جاي ما را كسي نگرفت كه در رده و رتبه ما باشد. ما با بالاترين مدارك رفته بوديم در رده هاي پايه اي كار مي كرديم اما جانشينان ما آدم هاي عادي بودند. البته علاقه داشتند ولي كافي نبود. وقتي من كه مربي بي نامي بودم و مي رفتم به مسئولان فدراسيون مي گفتم زمين مي خواهم بلافاصله بدون انتظار مالي زمين در اختيارم مي گذاشتند. امكانات همان ماند اما جامعه ۳۰ ميليوني ما شد حدود ۶۰ ميليون. البته ما فقط استعداد پيدا مي كرديم. اما امروز آن شرايط نيست. بعد از خارج شدن من، مديران باشگاه پيشنهاد دادند كه بيا و رئيس كميته استعداديابي باشگاه شو، در جوابشان گفتم من فقط زمين مي خواهم. به هر حال پايه فوتبال زيبا همين است. شايد شما بگوييد پرسپوليس زمين داشت، اما ما در پايه ها چه كار كرديم؟ فوتبال ما از زير بيست سال چيزي ياد نمي گيرد. شما اگر بهترين مربيان دنيا را براي پرسپوليس و استقلال بياوريد باز همان شيوه خودشان را بازي مي كنند. مثل داستاني كه براي استقلال به وجود آمد. بازيكنان ما وقتي به خارج مي روند افت مي كنند، چون تاكتيك پذير نيستند. آن چيزي كه بايد در ۱۰ سالگي ياد مي گرفتند مي خواهيم در ۲۰ تا ۲۵ سالگي يادشان دهيم. تمريناتي كه ما براي بزرگسالانمان انجام مي دهيم در كشوري مثل آلمان براي بچه هاي ۱۲ ساله است. من يك بار از تيم نوجوانانشان نت برداري كردم و نمونه اش را در پرسپوليس اجرا كردم، علي پروين گفت چه تمرين قشنگي است، به او گفتم اين تمرين ۱۲ ساله ها است. بازيكن بالاي ۲۰ سال بايد فوتبال ارائه كند نه اينكه چيزي را تجربه كند يا ياد بگيرد. وقتي اين كار را كرديم مي توانيم فوتبال زيبايي داشته باشيم مثل خارج. ما هم مي دانيم تماشاگر وقتي شب بازي منچستر ـ رئال را با ۶ گل و با آن كيفيت مي بيند، فردايش از بازي پرسپوليس ـ فجر سپاسي، زده مي شود، اما بايد ببينيم چه كار كرده ايم كه توقعمان اين قدر است؟ با تمام اين توصيفات مي گويم هيچ تيمي در ايران فوتبال زيبا ارائه نمي كند.
• نمي توان گفت. تيم هايي كه بهتر بازي مي كنند هم وجود دارند؟
مثال بزنيد.
003505.jpg

• برق شيراز در روزهايي كه اصغر شرفي بود، سپاهان با فرهاد كاظمي يا. . .
كسي اين شكلش را نمي خواهد.
• چه كسي نمي خواهد؟
رؤسا. اين يك واقعيت است. وقتي مي بري، برد تمام عيب ها را مي پوشاند. روزنامه ها دو روز مي نويسند و تمام مي شود، اما آن چيزي كه پايدار است ذهن مردم است. كمتر مديري را ديده ام كه بگويد من فوتبال زيبا مي خواهم. آن چيزي كه مهم به نظر مي رسد نتيجه است. انتظارات در مكان هاي مختلف هم فرق مي كند. خودم زماني كه در راه آهن بودم هم زيبا بازي مي كرديم و هم گربه سياه تيم هاي بزرگ بوديم. آنجا استرس هواداران وجود نداشت. در همان برق شيراز كه مي گوييد آقاي شرفي خيلي خوب كار مي كرد اما با ۲ باخت شايعات و حرف و حديث ها آغاز مي شود كه شد.
• چرا پرسپوليس زيبا بازي نمي كرد؟ (ما فقط حيطه زماني خودتان را مي پرسيم، كاري به دوره جديد نداريم.)
اين مسئله در مورد تمامي تيم هاست. تيم هايي كه زيبا بازي مي كنند فصلي بوده. آيا دوام داشته؟ سابق بر اين عشق به پيراهن هاي آبي يا قرمز باعث مي شد همه به سوي اين دو تيم جمع شوند اما امروز اين طور نيست. شيري را كه مي خواهي بايد ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون پول بدهي. هواداران و مديران همين چهره ها را مي خواهند. در اين ۲۰ سال اگر پرسپوليس يا استقلال از سازندگي خودشان استفاده كرده باشند يك يا دو مورد بوده. فكر مي كنيد فرشاد پيوس در پرسپوليس بزرگ شد؟
• به نظر من بازيكناني مثل پيوس يا محرمي در پرسپوليس اوج گرفتند.
پخته بودند. فرشاد پيوس براي من گلي نزد در راه آهن. وقتي ۳ سال از ۱۶ تا ۲۰ سالگي با او شوت به دروازه كار كردم و ۲ سال در عقاب بازي كرد و ۲ سال هم در شاهين، بازيكن باتجربه اي شده بود. يا مجتبي محرمي در ۱۶ سالگي آمد راه آهن و بعد در شاهين بازي كرد. اينها باتجربه شده بودند.
• يك مسئله جديد پيش مي آيد. شما مي گوييد بازيكنان باتجربه مي آيند پرسپوليس ولي در چند سال گذشته بسياري از بازيكنان مطرح و باتجربه آمدند پرسپوليس و نابود شدند.
نقل و انتقالات در باشگاه ها مربوط به سرمربي است و مديريت.
• يعني شما هيچ نقشي نداشتيد؟
من همفكر بودم. يك راهنما. ولي تصميم گيرنده نهايي سرمربي است. بله قبول دارم اگر ۱۶ بازيكن را ما در عرض ۲ سال از دست داديم، ۴ تا رفتند و بهتر شدند ولي بقيه از بين رفتند.
• به روحيه آدم ها هم بستگي دارد. براي خيلي از بازيكنان اوج گيري بعد از افت بسيار سخت و حتي ناممكن است.
قبول ندارم.
• نفر اول و دوم جدول گلزنان ليگ برتر، بازيكنان سابق پرسپوليس بودند.
باشگاه تصميم گيرنده است. بهتر شد كه رفتند.
• چرا؟ اگر بزيك و سراج گلزن نبودند الان هم نبايد گل مي زدند.
اصلاً به خاطر گلزني شان آمدند پرسپوليس.
• چه عاملي باعث شد در دوره حضورشان در پرسپوليس نتوانند گل بزنند؟
اينها بازيكنان فيكس بودند اما كم كم ذخيره شدند و بعد رفتند.
• در همه موارد قبول ندارم.
من جواب نمي دهم. هركاري كنيد جواب نمي دهم. به خودتان مي گويم اما براي نوشتن نه.
• يك سوال ديگر مي پرسم. بهنام سراج فصلي كه از پرسپوليس رفت ۱۱ گل زده بود. بهترين گلزن پرسپوليس بود. به تنهايي ۱۶ امتياز براي پرسپوليس آورد. آن هم فيكس نبود، يعني از دقايق ۶۰ يا ۶۰ به بعد معمولاً وارد بازي مي شد. از دست دادن چنين بازيكني چه توجيهي داشت؟
يكي از مخالفان جدايي بهنام سراج و بزيك من بودم. اشتباه بود.
• بارها شما گفتيد كه اشتباه نبوده.
در يك زمان به خصوص رفتن بزيك و سراج اشتباه بود ولي يحيي چون مريضي سختي داشت و جايش را ديگران گرفته بودند، آقاي عابديني با همفكري خودش باعث انتقال او به فولاد شد. اتفاقاً باعث رشد او شد. باعث خوشحالي ماست كه او رشد مي كند. فرشباف هم همين طور.
• او هم در سپاهان نشان مي دهد كه كنار گذاشتنش از پرسپوليس اشتباه بود.
فرشباف در پرسپوليس روي نيمكت نشست. اين طور بازيكنان مي توانند در تيم هاي ديگري استعدادشان را نشان دهند. نظر سرمربي در مورد ايشان اين بود كه برود. البته بعد از پرسپوليس هم دوباره فرشباف امروز نشد. امسال دوباره اوج گرفت. از آن طرف در پرسپوليس خيلي ها رشد كردند.
• اين به نظر ما مربوط مي شود به سيستم بازي پرسپوليس. چه كسي اين سيستم را تعيين مي كند؟
سرمربي و من.
• شما تعيين كننده بوديد چون تمام برنامه ريزي ها با شما بود.
بله. من سيستم را با ارنج پياده مي كردم و به علي پروين مي دادم ولي او تصميم گيرنده نهايي بود. من اصلاً طرفدار سيستم نيستم. سيستم يك نظم است. اينكه مشخص شود شما در زمين ۲ ـ ۵ ـ ۳ بازي مي كنيد بدانيد نمي توانيد كاري انجام دهيد. روش مربي هم بسيار ضعيف و غلط است. اصلاً انجام نمي شود. اين بازيكن است كه سيستم را به وجود مي آورد.
• بازيكن يا تيم؟
تيم يعني ۱۱ بازيكن. ما هيچ وقت پاي تابلو اين طور نمي گوييم. من معتقدم يك تيم هميشه بايد با ۵ نفر روي دروازه باشد و ۵ نفر هم در هافبك و دفاع. سرتاسر دنيا همين طور است.
• شما به نظم تيم اعتقاد داريد يا بازيكن؟
متوجه مي شويد؟ سيستم يك نظم است. شما ديده ايد كارلوس از چپ برود راست؟ نظم تك تك بازيكنان مي شود نظم تيم، نظم تيم هم سيستم را به وجود مي آورد. به اعتقاد من اينكه مربي بگويد دفاع آخرش از آن عقب تكان نخورد اشتباه است. شما دقت كنيد مگر هاشمي نسب براي ما گل نمي زد، چرا حالا نمي زند؟ من مي گفتم كه بايد حركت كني تا قلب دفاع حريف. وظيفه اش را به خط هافبك مي سپردم. البته بازي با بازي فرق مي كند. گاهي اوقات دفاع از جايش نبايد تكان بخورد. وقتي بازيكنان بازي مي كنند نظم به هم مي خورد. سيستم ۱-۳-۲-۴ اشميت كه شكست خورد من تا به حال نديده بودم.
• زمان مي خواهد.
مگر كخ زمان نداشت. ما دفاع خطي داشتيم. يعني ۴ نفر روي يك خط. ديگر در فوتبال امروز دنيا دفاع پوششي ندارند. من مي گويم سيستم فوتبال بازي نمي كند حالا اگر شما مي گوييد خب نظر شما چيست. بله قبول دارم گاهي اوقات پرسپوليس ضعيف بازي مي كرد اما ضعيف يا خوب بازي كردن هيچ گاه در خاطرات نمي ماند. آنچه كه مي ماند برد و باخت و قهرماني است.
• در چند سال گذشته وقتي پرسپوليس مي خواست داخل زمين برود، به تيمتان برنامه مي داديد يا بازيكنانتان؟
هم به تيم و هم به بازيكنان.
• آنچه كه مشخص بود، اين بود كه پرسپوليس چند سال فقط از يك روش سانتر بر روي دروازه استفاده مي كند. هر كسي كه راه را بست، توانست موفق شود.
۴ سال نتوانستند جلوي ما را بگيرند. ما ۱۴ هفته پشت سر هم تيم ها را شكست داديم و قهرمان شديم.
• ولي سال بعد نتوانستيد اين كار را بكنيد چون تيم ها فهميده بودند روشتان چيست؟
باشد ولي قهرمان شديم.
• مشكل ما مصلحت انديشي است نه فوتبال زيبا. شما چه قدر براي اين مسئله در فشار بوديد؟
من گفتم باشگاه ها و هواداران اول نتيجه را مي خواهند. بد بازي كردن جاافتاده است. در تيمي مثل راه آهن بازجويي نداريم. البته در پرسپوليس من و علي پروين با هم صحبت مي كرديم.
• حذف پرسپوليس در جام باشگاه هاي آسيا فكر نمي كنيد كه به خاطر غفلتي بود كه به دليل قهرماني فصل قبل به وجود آمد؟
پرسپوليس اگر حواسش را جمع مي كرد در همين بازي ها به راحتي مي توانست صعود كند. روش تيم تغيير داده شد. من بعد از بازي پرسپوليس ـ استقلال عملاً تيم را تمرين ندادم. آسان ترين گروه بوديم اما نشد. پرسپوليس وقتي بازيكناني مثل مهدوي كيا، ميناوند، باقري، حامد، كريمي و. . . را از دست داد چه كساني را توانست جايگزين شان كند؟ در اين سال ها ما اصلانيان، انتظاري، لشگري، فرشيد كريمي و. .. را اضافه كرديم. ما با ضعيف ترين تيم تاريخ پرسپوليس قهرمان شديم. اگر پرسپوليس با همان سيستم ۲-۵-۳ بازي مي كرد مي توانست راحت صعود كند.
• منظورتان اين است كه پرسپوليس به دليل تغيير سيستم در جام باشگاه ها موفق عمل نكرد؟
بله. در آن زمان اين تغيير مناسب نبود.
• و نقش شما چه بود؟
من كمك بودم. من را نه اخراج كردند و نه استعفا دادم. پايان كارم بود. خودم چنين تصميمي گرفتم. از هيچ كسي هم گله ندارم. الان هم مي توانستم در كادر فني باشم. هميشه سعي مي كردم و مي كنم كه با دنيا جلو بروم. اما با توجه به شرايط فوتبال ايران حتي بهترين مربيان دنيا هم نمي توانند كاري كنند. تمرينات كخ را از نزديك ديده ام. او تمرين دهنده درجه يك آلمان بود. باير لوركوزن به او مي باليد. وقتي كه رفته بوديم آلمان سر تمرينات لوركوزن رفتم و از نوع تمرين دادن كخ نت برداري كردم. عادت كرده ام تمرين دهنده درجه يك باشم اما وقتي ديدم كه آشپز مي خواهد دو تا بشود، خودم را كنار كشيدم.
• اما به هر حال شما بنا به هر دليلي از اين جمع خارج شديد. عده اي خروج شما از جمع كادر فني را به حساب ضعف تان در امور حرفه اي گذاشتند.
حقيقت اين است كه ما ساختار حرفه اي نداريم. از راس باشگاه كه مدير عامل است تا پايين حرفه اي نيستند. بازيكن حتي ۲۴ ساعت زندگي اش بايد در اختيار باشگاه باشد. آيا داريم؟ زمين تمرين متعلق به باشگاه نيست. ما براي لحظاتي مي توانيم برنامه ريزي كنيم كه مالكان زمين تعيين مي كنند و در اجاره نامه آمده است. اين طور مي توان گفت فوتبال ما حرفه اي است. قرار هم اين است كه مربي خارجي بيابد پرسپوليس براي سرمربيگري و علي پروين هم بشود مدير فني.
• با اين برنامه ريزي آمدن اشميت چه بخشي از برنامه بود؟
گفتند جاي ناصر محمدخاني. آمد كنارم، اما خود من كم كم ناسازگار شدم. من نمي توانم بايستم كنار زمين و احياناً تمرين اشتباهي را تماشا كنم. شما فكر نكنيد پرسپوليس زيباتر بازي مي كند. داستان قديم دوباره تكرار مي شود. چند بازي خوب است و بعد دوباره افت مي كند. اصل مطلب اينكه فوتبال ما از پايه خراب است. سازندگي در باشگاه ها نيست كه امروز به چنين وضعيتي مي افتيم.
• اصلاً ما باشگاهي به معناي واقعي نداريم.
وقتي آقاي غمخوار به من مي گويد كه تيم هاي پايه اي را بچرخان، چه طور مي شود كار كرد؟ من گفتم استعداديابي را قبول مي كنم. فقط زمين با اختيار تام مي خواهم. داريم؟ آيا كمپي داريد كه بروم از شهرستان بازيكن بياورم، چند مدتي در آنجا بماند، درسش را بخواند و تمرين كند؟
• انگيزه اوج گيري مجدد در شما وجود دارد؟
برعكس خيلي آدم ها مي توانم ازصفر شروع كنم. من زماني كه در تاج بازي مي كردم، مربي تيم محلمان بودم. زندگي ورزشي من بالا و پايين زياد داشته. الان هم هر تيمي كه تشخيص بدهم موقعيت دارد كه ترقي كند، به آنجا مي روم. من به افتخارات لازم رسيده ام. ۱۱ سال مربي و سرمربي تيم ملي بوده ام. ديگر براي سازندگي وارد مي شوم.

آگرانديسمان
ميليارد، ميليون و هزار
آرش راهبر
اگر شما يك ميليارد تومان پول داشتيد با آن چه كار مي كرديد؟ فكر مي كنيد يك ميليارد تومان (نه صفر جلوي ۱) براي برآورده كردن تمام آرزوهاي شما كافي است؟ قطعاً با توجه به وسعت آرزوهاي افراد مختلف پاسخ ها نيز متفاوت است. اما بايد گفت اگر پرسپوليس تيم آرزوها و روياهاي شما باشد با ۵/۱ برابر اين پول هم نتوانسته وضعيت مناسبي پيدا كند. در پايان هفته بيست و يكم ليگ برتر همچنان سپاهان اصفهان در صدر جدول تكيه زده و پرسپوليس همچنان درگير مسائل مديريتي، دعواي انصاريان با كفاشيان، رفتن ناصر ابراهيمي و آمدن اشميت، قضيه كمك مالي سازمان به باشگاه و باقي قضاياست. حالا همه مي دانيم كه اغلب باشگاه هاي حاضر در ليگ برتر بودجه اي بالغ بر يك ميليارد را هزينه حضور در سطح اول فوتبال ايران مي كنند و تفاوت رقم ها آنچنان زياد نيست. اما چرا سپاهان و پرسپوليس كه رقمي نزديك به هم را به عنوان بودجه يك فصل در نظر مي گيرند، اين قدر از نظر موفقيت متفاوت هستند؟ با توجه به سطح توقع بالايي كه از پرسپوليس و حتي استقلال وجود دارد پذيرفتن موقعيت فعلي اين دو كمي سخت و غيرطبيعي به نظر مي رسد. شايد يك تفاوت مهم در تخصيص منابع مالي اين دو باشگاه و بقيه باشگاه ها باشد. به ارقام زير توجه كنيد.
۱ ـ رقم بودجه پرسپوليس در فصل جاري از يك ميليارد و پانصد ميليون تومان تا يك ميليارد و هفتصد ميليون برآورد شده است. از ابتداي ليگ هم نزديك به هشت ماه مي گذرد. از تقسيم اين دو عدد به اين نتيجه مي رسيم كه پرسپوليس در ماه ۰۰۰/۵۰۰/۲۱۲ تومان هزينه داشته است.
۲ ـ دستمزد علي پروين طبق شنيده هايي كه نزديك به واقعيت هستند از اين قرار است. ۱۲۰ ميليون تومان پيش پرداخت و مبلغ يك ميليون تومان دستمزد ماهانه. با اين حساب علي پروين در سال ۱۳۲ ميليون تومان از باشگاه پول مي گيرد كه مي شود به عبارتي ماهي ۱۱ ميليون تومان. اگر اين رقم را به ۸ ساعت كار در روز خرد كنيم دقيقاً ۴۵۸۳۳ تومان در ساعت دستمزد سرمربي پرسپوليس است. اين در حالي است كه طبق قانون كار مصوبه دستمزد يك كارگر ساده در ماه ۰۰۰/۸۵ تومان است. به عبارتي علي آقا در عرض دو ساعت معادل يك ماه دستمزد يك كارگر را دريافت مي كند. به نظر شما بازدهي علي پروين نسبت به يك كارگر ساده چند برابر است؟
۳ ـ محمود خوردبين طبق شنيده هاي ما ۱۸ ميليون تومان پيش پرداخت و ماهي ۵۰۰ هزار تومان دستمزد مي گيرد، به عبارت ديگر محمود خوردبين ماهي دو ميليون تومان از پرسپوليس دستمزد مي گيرد. مهم ترين فعاليت خوردبين در ماه هاي اخير چه بوده؟
۴ ـ هانس ديتر اشميت هم ۳۶ ميليون تومان از پرسپوليس پول گرفته است، محاسبه با خودتان!
۵ ـ پرويز كماسي هم ۲۰ ميليون تومان پيش پرداخت و ماهي ۳۰۰ هزار تومان دستمزد ماهانه مي گيرد، ايضاً محاسبه با خودتان.
در مورد استقلال هم اعداد و ارقام دست كمي از اين ها ندارد. به ياد بياوريد زماني را كه استقلال فقط براي رسول خطيبي ۲۵۰ ميليون تومان را هزينه كرد، در حالي كه بازده رسول در آن فرصت كم نمي توانست به اندازه عدد سرمايه گذاري شده، باشد. از سوي ديگر ارقام جالب ديگري نيز وجود دارد كه در كنار اين ارقام مفهوم تازه تري پيدا مي كند. قطعاً ورزشگاه نقش جهان اصفهان را ديده ايد، همان ورزشگاهي كه سپاهان صدرنشيني اش را مديون آن است. اين ورزشگاه ۵۰ هزار نفري تا به حال ۵/۲ ميليارد تومان هزينه در بر داشته است. هزينه اي كه در طول ۶ يا ۶ سال به تدريج تزريق شده و حالا اصفهان را عملاً به قطب اول ليگ تبديل كرده است. تبديل مقداري از بودجه سالانه به سكو و صندلي و زمين چمن، سرمايه گذاري به مراتب كارآمدتري نسبت به سرمايه گذاري روي آدم هاست. آدم هايي كه در تمام اين سال ها روشي مشابه را پيش گرفته اند و چندان كه پول به پاي آن ريخته مي شود، بازدهي مناسبي ندارند. شايد قهرماني سپاهان در ليگ برتر علاوه بر خارج كردن فوتبال ايران از مدار دوقطبي آبي و قرمز، باعث شود تا مديران دو تيم بزرگ پايتخت اندكي بيشتر فكر كنند. شايد هم تا چند سال ديگر ورزشگاهي به نام پرسپوليس يا استقلال داشته باشيم، البته شايد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |