سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۲ - jun . 10, 2003
۳ راديوي خصوصي در افغانستان برنامه پخش مي كنند
۲۶۰ نشريه در افغانستان منتشر مي شود
ايرنا: تعدادمطبوعات  نوشتاري  (روزنامه ،هفته نامه ، ماهنامه ، فصلنامه  و گاهنامه )منتشره  در سراسر افغانستان  به  ۲۶۰ عنوان  رسيده  است. «عبدالحميد مبارز» معاون  مطبوعاتي  وزارت  اطلاعات  و فرهنگ  افغانستان  در گفت  وگوي  اختصاصي  با ايرنا در كابل ، با بيان  اين  خبر افزود: از اين  تعداد ۵۳ عنـوان  مطبوعات  دولتي ، بيــش  از ۲۰ عنوان  مطبوعات حزبي  و بقيه  نشرياتي
  است  كــه  يـا توسط سازمان هاي  امدادي  بين المللي  تغذيه اقتصادي  مي شوند و يا مستقل  و بدون  دريافت  كمك  به  فعاليت  مي پردازند.
وي  در عيـن  حال  اعلام  كرد، تعداد مطبوعات  مستقلي  كه  كمك  داخلي  و خارجـي دريافت  نمي كنند، بسيار اندك  و كمتر از ۱۰ عنوان  است .
مبارز همچنين  اظهار داشت : مطبوعات  فعال  در صحنه  فرهنگي  افغانستان  بدون هيچگونه  سانسور قبل  و بعد از چـاپ ، فعاليت  مي كنند و دولت  تنها نقش  حمايتي از آنان  را دارا است .
معاون  مطبوعاتي  وزارت  اطلاعات  و فرهنگ  افغانستان  افزود: دولت  در محتواي منتشره  در مطبوعات  دخــالتي  ندارد و وزارت  اطلاعات  و فرهنگ  تنها در مواقعي كه  صاحبان  و فعالان  مطبوعات  دچار مشكلاتي  چـــون  شكايات  مدعي العموم  و اشخاص حقيقي  و حقوقي  مي شوند، به  حمايت  از مطبوعات  برمي خيزد.
وي  درباره  علت  دفاع  از مطبوعات  در چنين  مواردي  گفت : مطبوعات  افغانستان بسيار جوان  است  و توسط جوانان  راه اندازي  و اداره  مي شود و بايد بـــه  آنان براي  رسيدن  به  مرحله  پختگي  و تعادل  ياري  رساند. مبارز افزود: بسياري  از دست اندركاران  مطبوعات  بــه  دليــل  ۲۳ سال  جنگ ،مهاجرت  و مشكلات  ديگر دچار عقده هايي  هستند كه  بعضا اين  عقده ها در مطبـوعات نمود پيدا مي كند كه  بايد با متانت  با آنان  برخورد كرد.وي  گفت : تلاش  مي كنيم  با تامين  آزادي ها، عقده هاي آنان بيان  شود و در ادامه خود و جامعه  را به  وضعيت  طبيعي  و تعادل  برسانند.
معاون  وزير اطلاعات  و فرهنگ  افغانستان  بخش  اعظم مطبوعات  دولتي  را نشريات تخصصي  عنوان  كرد و گفت : با رشد مطبوعات  غيردولتي  از تعـداد مطبوعات  دولتي به  تدريج  كاسته  خواهد شد.
مبارز همچنين  با بيان  اينكه  دولت  تلاش  مي كند خبرگزاري  دولتي  «باختر»را نيز پس  از رسيدن  به استقلال اقتصادي ، خصوصي  كند، گفت : دولت  هيچ  اصراري ، براي حضور گسترده  در عرصه  مطبوعات  ندارد. وي  در پاسخ  به  سؤالي  درمورد اندك  بودن  مطبوعات  مستقلي  كه از كمك  داخلي و خارجي  بي بهره  هستند و اينكه  آيا اين  يك  آسيب  براي  فعاليت هاي  مطبوعاتي  وفرهنگي  در افغانستان  نيست ؟ گفت : ما در آغاز راه  هستيم ، بـــراي  ۲۵ ميليون جمعيتي  كه  ۷۰ درصد آنان  نيز بيسواد هستند، ۲۶۰ عنوان  مطبوعاتي  بسيار زياداست  و در يك  مقطع  انفجاري  چنين  وضعيتي  ايجاد شده  است .
وي  در مورد سياست  وزارت  اطلاعات  و فرهنگ  افغانستان  در قبــال  فعاليت هاي راديويي  و تلويزيوني  اظهار داشت : بخـــش  خصوصي  مي تواند در اين  زمينه  فعال شود و هم اكنون  سه  راديو خصوصي  (آرمان  و دو راديو ويژه  زنان  در كابل  و بلخ )، مجوز دريافت  كرده  و فعال  شده اند. وي  عمل  رئيس  قوه  قضاييه  افغانستان  در بستن  شبكه هاي  تلويزيوني  كابلي  درشهرهاي  كابل  و جلال آباد راغيرقانوني  عنوان  كرد و گفت : با اين  اقدام  مقابله شده  و اين  شبكه ها بار ديگر فعاليت  خود را در اين  دو شهر از سر گرفته اند.

گزارش انجمن روزنامه هاي جهان از وضعيت آزادي مطبوعات
ايرنا: «انجمن  روزنامه هاي  جهان » موسوم  به  «دبليو.اي .ان » اعلام  كرده  است كه  وضعيت  آزادي  مطبوعات  و فعاليت  خبرنگاران  در جهان  طي  شش  ماهه  اول  سال جاري  ميلادي  خرابتر شده  است .
در اين  گزارش  كه  روز يكشنبه  از سوي  دفتر نمايندگي  اين  انجمن  در دوبلين منتشر و نسخه اي  از آن  به  وسيله  پست  الكترونيك  در اختيار خبرنگار ايرنا قرار گرفت  ، تاكيد شده  است  كه  در شش  ماه  گذشته  جهان  شاهد افزايش  كشته  شدن  و سركوب  خبرنگاران  بوده  است .
انجمن  روزنامه هاي  جهان  در سال  ۱۹۴۸ تاسيس  شد، مركزش  در پاريس  مي باشد و بيش  از ۱۸ هزار نشريه  و ۷۱ انجمن  خبرنگاري  جهان  را در عضويت  خود دارد.
گزارش  شش  ماهه  اين  انجمن  براي  اولين  بار در نشستي  كه  مديران  ارشد اين انجمن  شنبه  گذشته  در دوبلين  پايتخت  ايرلند جنوبي  داشتند در اختيار آنهاگذاشته  شد.
در اين  گزارش  تصريح  شده  است  كه  طي  شش  ماه  گذشته  ۳۱ خبرنگار در سراسرجهان  كشته  شدند كه  از اين  تعداد ۱۳ مورد در طول  جنگ  عراق  اتفاق  افتاده است .
به  نوشته  اين  گزارش ، پنج  خبرنگار نيز طي  شش  ماه  گذشته  در درگيريهاي داخلي  كلمبيا كشته  شدند كه  به  اين  ترتيب  تعداد خبرنگاران  كشته  شده  در درگيريهاي  داخلي  كلمبيا طي  يك  دهه  گذشته  به  ۳۰ نفر رسيده  است .
انجمن  روزنامه هاي  جهان  همچنين  در گزارش  خود از كشته  شدن  يك  خبرنگار درارمنستان ، يك  نفر در كويت ، دو خبرنگار در هند، يك  نفر در ايوري  كاست ، يك  مورد در نپال ، دو مورد در فيليپين ، يك  مورد در پاكستان ، دو مورد در اراضي اشغالي  فلسطين  و يك  مورد در روسيه  در شش  ماه  گذشته  خبر داده  است .
در ادامه  اين  گزارش  به  افزايش  بازداشتها و محدود ساختن  آزادي  مطبوعات در بسياري  از كشورها در شش  ماه  گذشته  اشاره  و تصريح  شده  است  كه  براي  رسيدن  به  اين  مقصود حكومت ها از قوانين  مرتبط با امنيت  ملي  و تروريسم  و ياجرايم  مرتبط با تهمت  و افترا استفاده  كرده اند.
گزارش  مزبور بازداشت  گروهي  خبرنگاران  و احكام  طولاني  مدت  زندان  عليه خبرنگاران  كوبايي  را از نشانه هاي  بارز نگراني  دانسته  و در مجموع  وضعيت  نشريات  آزاد را در آمريكاي  لاتين  در حال  حاضر ناگوار توصيف  كرده  است .
به  نوشته  اين  گزارش  ۲۸ خبرنگار در ماه  آوريل  (اسفند-فروردين ) گذشته  دركوبا بازداشت  شدند كه  اتهام بازداشت  آنها «همكاري  با قدرتهاي  خارجي  جهت  سرنگوني  دولت » توصيف  شده  است .
انجمن  روزنامه هاي  جهان  در گزارش  خود در رابطه  با منطقه  آسياي  مركزي  وشرقي  نيز نوشت : در كنار اندك  بهبودهاي  صورت  گرفته ، اين  منطقه  در شش  ماه گذشته  شاهد خرابتر شدن  وضعيت  مطبوعات  بوده  است .
در اين  گزارش  آمده  است : زنداني  ساختن  خبرنگاران  همچنان  بزرگترين  تهديد نسبت  به  مطبوعات  آزاد در اين  منطقه  محسوب  مي گردد و چين  با داشتن  ۴۰خبرنگار در زندان  در راس  كشورهاي  اين  قاره  در زمينه  زنداني كردن  خبرنگاران  قرار دارد.
اين  انجمن  كشورهاي  هند و فيليپين  را از جمله  كشورهاي  با شرايط مطلوبترمطبوعات  آزاد توصيف  ولي  تاكيد كرد كه  خبرنگاران  در اين  كشورها نيز در معرض  تهديدهاي  قومي  و داخلي  قرار دارند.
انجمن  روزنامه هاي  جهان  در ارتباط با وضعيت  مطبوعات  در منطقه  خاورميانه  و شمال  آفريقا هم  تاكيد كرده  است : قوانين  مرتبط با افترا و بدگويي  سلاح اصلي  برخورد با خبرنگاران  در كشورهاي  مراكش ، اردن ، تونس  و مصر بوده  است .
اين  انجمن  در مورد ايران  نيز نوشت : ادامه  برخوردهاي  اصلاحگرايان  وتندروها در كشوري  كه  در وضعيت  بين  مدرن  و سنتگرايي  قرار گرفته ، وضعي  را براي  مطبوعات  آزاد بوجود آورده  است  كه  خود منعكس كننده  شرايط داخلي  آن  مي باشد.

در گفتگو با رسانه هاي گروهي اعلام شد
برنامه هاي جديد معاونت سينمايي وزارت ارشاد
نخستين نشست مطبوعاتي محمد مهدي حيدريان معاونت سينمايي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي با رسانه هاي گروهي ديروز برگزار شد. وي در جمع خبرنگاران برنامه هاي جديد اين معاونت را در زمينه هاي مختلف اعلام كرد.
حيدريان، بسترسازي براي ايجاد تنوع و افزايش كمي توليدات سينمايي و سمعي و بصري متناسب با نياز و انتظارات مخاطبان گوناگون، ارتقاي استانداردهاي كيفي آثار سينمايي حمايت از تاسيس، تقويت و توسعه موسسات تهيه و توليد فيلم را از جمله محورهاي اصلي برنامه معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست.
معاون امور سينمايي با اشاره به اين كه در بخش توزيع، همانند ديگر حلقه هاي فرهنگي، توجه كافي نشده است گفت بهبود و توسعه شبكه توزيع، تبليغ و اطلاع رساني و گسترش و متنوع كردن بازارهاي عرضه در سطح كشور، راه اندازي بازار بين المللي توليدات سينمايي و سمعي و بصري در تهران، شركت فعال و منسجم در بازارهاي بين المللي فيلم و زمينه سازي مناسب براي حضور توليدكنندگان و پخش كنندگان بخش خصوصي در بازارهاي بين المللي از اولويتهاي مهم كاري معاونت سينمايي در بخش توزيع خواهد بود. وي با تاكيد بر نقش مهم صدا و سيما در جذب و فراخواني خريداران و فروشندگان بين المللي فيلم گفت مشاركت جدي صداوسيما، بخشي از توفيق اين بازار خواهد بود.

حذف شرط معدل براي ثبت نام مدارس
مدير كل سنجش و ارزشيابي تحصيلي معاونت آموزش و پرورش نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش، اصرار خانواده ها و معلمان بر كسب «نمره ۲۰» را آفت نظام تعليم و تربيت كشور دانست.
«بهرام كريمي» روز دوشنبه به ايرنا گفت: انتظار و توقع برخي از والدين بدون در نظر گرفتن استعداد، توانايي و انگيزه فرزندان خود براي كسب نمره ۲۰، به يك آفت براي نظام آموزش و پرورش تبديل شده و براي حل اين مسأله بايد برخي از موانع دست و پا گير از جمله شرط معدل براي ثبت نام در برخي مدارس كشور حذف شود. كريمي بر ضرورت توجه بيشتر به ارزشيابي فرآيندي و مستمر از دانش آموزان تأكيد كرد و گفت:  براي حل معضلات آموزش و پرورش بايد ارزشيابي ها فراگير شود.

قاضي قدمي در نامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
تخلف روزنامه كيهان از قانون مطبوعات محرز است
قاضي قدمي بازپرس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت طي نامه اي به مديركل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به دليل تخلف روزنامه كيهان از مواد ۳۰ و ۳۱ قانون مطبوعات اين روزنامه را از انتشار اولين شماره بعد از ابلاغ حكم منع كرد.
متن اين نامه به شرح زير است:
در پي اعلام شكايت دادستان محترم عمومي و انقلاب تهران از مدير مسئول روزنامه كيهان كه به شعبه سوم بازپرسي دادسراي كاركنان دولت ارجاع و مطرح رسيدگي بوده است با عنايت به تبصره ذيل ماده ۳۱ قانون مطبوعات كه اشعار مي دارد:  «در مورد مواد ۳۰ و ۳۱ تا زماني كه پرونده در مرحله تحقيق و رسيدگي است، نشريه مورد شكايت حق ندارد نسبت به مورد رسيدگي مطلبي نشر دهد، در صورت تخلف رئيس دادگاه بايد قبل از ختم تحقيقات، حكم توقيف نشريه را صادر كند،اين توقيف شامل اولين شماره بعد از ابلاغ مي شود و در صورت تكرار تا موقع صدور راي دادگاه از انتشار نشريه جلوگيري مي شود» نشريه فوق از پرداختن به موضوع شكايت ممنوع بوده كه در شماره هاي بعدي در اين خصوص تخلف نموده از جمله درج دفاعيه در ستون يادداشت روز مورخ ۱۸ خرداد در همان نشريه كه مكررا به اين موضوع پرداخته شده است و به موجب اعلام جرم جديد از سوي دادستان محترم عليه روزنامه كيهان و تقاضاي توقيف آن به لحاظ تخطي از قانون و درج مطالب ممنوعه و ارجاع به شعبه سوم بازپرسي دادسراي كاركنان دولت و با توجه به احراز تخلف از سوي روزنامه مذكور تقاضاي دادستان محترم را منطبق با واقع تشخيص و مستندا به تبصره ذيل ماده ۳۱ قانون مطبوعات دستور توقيف روزنامه كيهان صادر و اعلام مي گردد.
اين توقيف شامل اولين شماره بعد از ابلاغ مي شود. دستور قضايي فوق وفق مقررات لازم الاتباع است.

برنامه هاي ويژه اوقات فراغت در فضاهاي فرهنگي تهران آغاز شد
017965.jpg
گروه اجتماعي: برنامه هاي ويژه اوقات فراغت گروه هاي سني كودكان، نوجوانان و جوانان در قلمرو مركزي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران آغاز شد.
مدير قلمرو مركزي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در جمع خبرنگاران از اجراي ۹۰۰ برنامه فرهنگي در مناطق مركزي تهران خبر داد و گفت: اين برنامه ها در قالب هاي مذهبي، علمي، هنري، اجتماعي و ورزشي در طول تابستان در محدوده مناطق ۶، ۷، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به اجرا درمي آيد.
محمدرضا مهرانديش با بيان اينكه ۵۹ مركز فرهنگي از جمله فرهنگسرا، خانه فرهنگ، كتابخانه، نگارخانه، فرهنگ خانه، موزه و مجموعه هاي ورزشي و تفريحي در طول تابستان پذيراي علاقمندان خواهد بود گفت: اين برنامه ها در قالب نهضت فرهنگي تابستان براي تمام گروه هاي سني به اجرا درمي آيد كه خانواده هاي شهدا، رزمندگان و ايثارگران و فرهنگيان براي استفاده از اين برنامه ها از تخفيف ويژه بهره مند خواهند شد.

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |