سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۲ - jun . 10, 2003
بلر در گرداب
017970.jpg
در هر منصب سياسي لحظه اي پيش مي آيد كه مردم به پشت سر نگاهي مي كنند. اين همان لحظه اي است كه مي گويند همه چيز از اينجا شروع شد و به خطا رفت.
براي مارگارت تاچر اين لحظه شورش عليه ماليات بود، كه مخالفت با طرح مالياتي او به خشونت كشيده شد. براي جورج بوش پدر، لحظه اي بود كه از يك سوپرماركت ديدار كرد و در اين ديدار مشخص شد كه او از زندگي مردم عادي هيچ اطلاعي ندارد. براي جان ميجر، اخراج انگليس از ERM (سيستم مبادله پول اروپايي) بود كه ادعاي تئوري مبني بر توانايي اقتصادي را از آنها گرفت. براي بيل كلينتون وقتي بود كه ماجراي فساد اخلاقي اش به آزمايش دي.ان.اي كشيده شد. آيا چنين لحظه اي براي توني بلر هم پيش مي آيد؟
هيچ كس حتي در حزب محافظه كار توري فكر نمي كند كه در انتخابات بعدي انگليس پيروز شود. هيچ نشانه اي حاكي از چالش رهبري مانند آنچه تاچر را سرنگون كرد، براي بلر وجود ندارد.
رقابت ميان او و گوردون براون وزير دارايي واقعي است اما روزنامه ها كه بايد سياست را با داستان همراه كنند، در اين مورد بزرگ نمايي مي كنند. بلر حمله ناپذير است.
اما نمي توان خطر را به طور كامل انكار كرد. جدال بر سر جستجوي سلاحهاي كشتارجمعي براي بلر دشوارتر از جورج بوش است، زيرا انگليسي ها همواره نسبت به واردشدن به جنگ، از آ مريكايي ها مرددتر بودند. اين موضوع شرايط را براي نخست وزير انگليس دشوارتر كرده است.
خشم و اعتراض نسبت به او تنها از درون حزبش برنمي خيزد، بلكه همگاني است و روزبه روز هم رو به گسترش دارد. خشم مخالفان جنگ اكنون همراهان اين جنگ را نشانه رفته، زيرا اين همراهان، ادعاي بلر درباره قابل استفاده شدن سلاحهاي كشتارجمعي عراق طي ۴۵ دقيقه را باور كردند. كلر شورت، وزير سابق توسعه بين المللي كه اندكي بعد از شروع جنگ استعفا كرد مي گويد: بلر همه ما را با گزارش هاي گمراه كننده فريب داد تا از او حمايت كنيم.
رابين كوك وزير امور خارجه سابق انگليس كه پيش از جنگ استعفا كرد، محتاطانه تر اما با همان قدرت، نگراني خود را ابراز كرده است. محبوبيت حزب كارگر كاهش يافته است و نظرسنجي اخير روزنامه ديلي تلگراف نشان مي دهد، توري تنها يك درصد عقب تر از حزب كارگر قرار دارد. اين كمترين فاصله ميان اين دو حزب از نظر محبوبيت در افكار عمومي از سال ۱۹۹۲ است. البته به غير از يك دوره كوتاه در سال ۲۰۰۰ كه در نتيجه اعتراض به ماليات بر سوخت، توري اندكي از حزب كارگر جلو افتاد. محبوبيت شخص بلر نيز كاهش يافته است. ميزان رضايت از او در هفته گذشته به ۱۸- رسيد و اين رقم
بعد از انتخابات سال ۲۰۰۱ ، ۱۸+ بود.
كاهش محبوبيت در نظرسنجي ها چندان مهم نيست، اما نشانه اي از خطر واقعي است از آسيب پذيري بلر در مقابل اين اتهام كه مردم را در موضوع جنگ گمراه كرده است.
آسيب پذيري بلر از همان منبعي نشأت مي گيرد كه قدرت و قوتش. اين دولت در دو انتخابات دو پيروزي بزرگ بدست آورده و در افكار عمومي محبوبيت زيادي داشته است، اما نه به خاطر كارهايي كه در هنگام مسئوليتش انجام داده است.
مهمترين دست آورد اين دولت حفظ ثبات اقتصادي است. با توجه به تاريخ اقتصاد انگليس بعد از جنگ اين موفقيت بزرگي نيست. اين دولت تاكنون خدمات عمومي را وعده داده بود ارائه نكرده است. در بخش درمان و پزشكي پول زيادي هزينه كرده اما نتيجه اندكي گرفته است. چارلز كلارك وزير آموزش در محاصره مشكلات است. در حاليكه اقتصاد به كندي پيش مي رود و ماليات ها افزايش يافته تا هزينه هاي روبه رشد درماني پرداخت شود، اعتبار دولت در زمينه توانايي اقتصادي در خطر قرار گرفته است.
اقبال رأي دهندگان به حزب كارگر نتيجه سوابق كاري اين حزب نيست، بلكه به دليل وجود رهبر آن است. بلر در ميان مردم انگليس محبوبيت خوبي دارد. به همين دليل است كه نمايندگان حزب كارگر با او مي سازند. محبوبيت بلر ناشي از چيست؟
مطمئنا ً منشأ ا ين محبوبيت مانند جذابيت ظاهري بيل كلينتون تا سادگي زمخت جورج بوش، يا عزم جزم مارگارت تاچر با چشمان عقاب گونه و حتي تصوير يك «رفيق معمولي» كه بلر تلاش مي كند آن را القا كند، نيست؛ اين محبوبيت مردي است كه در ميانسالي و در كشوري شكاك و بدبين با تعابير و توجيهات عميقا اخلاقي پيش مي رود. او مي گويد: به من اعتماد كنيد، من شيوه درست عمل كردن را مي يابم و بعد آن كار را انجام مي دهم.
اين تصوير مصنوعي نيست. اين نزديكترين تصوير ممكن از توني بلر واقعي است و نتيجه مي دهد، پس بلر آن را اجرا مي كند.
سخنراني هاي معمولي او درباره موضوعات معمولي به بحث هاي انتزاعي مي رسد. نمادگرايي مذهبي در تصاوير او مشخص است. عكس هاي انتخابات سال ۲۰۰۱ او در مقابل پنجره اي با شيشه هاي دودي گرفته شده بود. تصاوير بلر با پيراهن سفيد و آستين هاي بالا در بيابان و در ميان نيروهاي نظامي در عراق در سراسر دنيا مخابره شد. عجيب به نظر مي رسد كه انگليس سكولار در پي چنين نوع رفتاري باشد، اما به نظر مي رسد كه همين طور است. شايد آنها علاقمند به واگذاري مسئوليت تصميمات اخلاقي به كس ديگري هستند. آنها درباره واردشدن به جنگ ترديد داشتند، اما بعد از چندين هفته سخنان بلر اكثريت مخالف جنگ در نظرسنجي ها به اكثريت موافق تبديل شد.
اكنون بسياري فكر مي كنند كه سخنان بلر بي پايه بوده است و شايد آنطور كه خانم شورت ادعا مي كند او انگليس را با بهانه واهي به جنگ كشاند يا شايد آن بخش از گزارش هاي اطلاعاتي را انتخاب كرد كه مناسب كارش بود. اما حتي اگر او از روي عمد مردم را درباره ماهيت خطر صدام حسين گمراه نكرده باشد هنوز هم در خطر است و مهم هم نيست اگر عراق به يك دمكراسي موفق تبديل يا صلح در خاورميانه برقرار شود. مردم انگليس به آنچه او گفته بود اعتماد كردند. تا به حال نشانه ها بيشتر حاكي از عدم صحت گفته هاي اوست تا تأييد آن.
قدرت توني بلر در توان متقاعدكردن اوست. او حزب كارگر را به كنارگذاشتن بسياري از توجيهات چپ گرايانه شان متقاعد كرد. او در سال ۱۹۹۷ راي دهندگان را به انتخاب حزبي متقاعد كرد كه آخرين باري كه در قدرت بود كشور را به سقوط كشانده بود. او انگليس را به جنگ با عراق متقاعد كرد. اما متقاعدكردن به ميزان اعتماد بستگي دارد و اگر اين اعتماد از بين برود، اساس و پايه قدرت بلر هم از بين مي رود.
مثلا اگر او برگزاري همه پرسي براي پيوستن به يورو را اعلام كند و خطاب به راي دهندگان مضطرب با همان لحن آشنا بگويد: « به من اعتماد كنيد، من مي دانم كار درست چيست؟» آيا آنها اعتماد مي كنند؟
اكونوميست
ترجمه: نيلوفر قديري

با رأي مثبت مردم در همه پرسي الحاق به اتحاديه اروپا
راه رهبري لهستان بر شرق اروپا هموار شد
017975.jpg
مردم لهستان ديروز راي آري به پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا در همه پرسي دو روز پيش و پشت سر گذاشتن دوران كمونيستي را جشن گرفتند؛ اما همزمان با اين شادماني در رابطه با ورود به بلوك كشورهاي ثروتمند جهان نيز در ميان آنها بويژه روستائيان و فقرا، نگراني از آينده ديده مي شود.
لهستان با ۳۹ ميليون نفر جمعيت بيش از مجموع ۹ كشور تازه وارد ديگر به اتحاديه اروپا جمعيت دارد و رهبري گروه ۱۰ كشور تازه وارد اتحاديه اروپا را به عهده خواهد داشت.
نتايج همه پرسي اخير نشان مي دهد بيش از ۷۵درصد از مردم پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا را تأييد كرده اند.
الكساندر كواشينوفسكي رئيس جمهور لهستان بعد از اعلام نتايج اين همه پرسي پيروزمندانه گفت: ما به خانواده بزرگ اروپا بازمي گرديم. اين تصميم فرصت هاي بزرگي براي ما فراهم مي كند.
اما همه مردم لهستان در اين مورد با نخست وزير هم عقيده نيستند. روستاييان و كشاورزان لهستاني نگرانند، زيرا مي دانند كه در بازار بزرگ اروپا توان رقابت ندارند و زيان مي بينند.
خبرگزاري رويتر ديروز در گزارشي نوشت: در ميانه شادماني مردم و احساس پيروزمندي سياستمداران، تحليلگران مي پرسند لهستان بعد از رسيدن به نقطه ثبات بعد از طي دوران ۱۴ ساله گذار از كمونيسم به دمكراسي، اكنون با پيوستن به اتحاديه اروپا چه امتياز بزرگ ديگري
به دست مي آورد؟

اسرائيل شهركهاي غيرقانوني كرانه باختري را تخريب مي كند
راديو رژيم  صهيونيستي  اعلام  كرد كه  ارتش  اسراييل  به مسئولين شهرك هاي  يهودي نشين در كرانه  غربي  فهرست شهرك هاي  يهودي نشين غير قانوني را اعلام مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري فرانسه، با اعلام نام اين شهرك ها اقدام  براي  تخليه اين  شهركهاممكن  است  از بامداد امروز آغاز شود.
فرمانده  نظامي منطقه  مركزي  اسراييل  كه شامل  كرانه  غربي نيز مي شود، فهرست اين  شهرك ها را به  شوراي  شهرك نشين  تسليم  خواهد كرد.
متوقف كردن شهرك سازي يكي از تعهداتي بود كه شارون در مذاكرات عقبه به ابومازن داد اما برخي فلسطيني ها از جمله عرفات با ترديد به آن نگريستند.
يكي ديگر از موارد اختلاف فلسطيني ها با شارون حق بازگشت آوارگان فلسطيني به كشورشان است كه نخست وزير اسرائيل ديروز صريحاً با آن مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، شارون در نشست كابينه خود گفت: من هرگز به هيچ يك از پناهندگان فلسطيني اجازه نخواهم داد كه به اسرائيل بازگردد.
نبيل ابوردينه مشاور ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با اشاره به سخنان آريل شارون گفت: اين سخنان نشان مي دهد شارون براي برقراري صلح تمايلي ندارد.

حذف نامزد انتخابات كويت به علت خريدن رأي
يك مقام وزارت كشور كويت اعلام كرد: يكي از نامزدها از فهرست داوطلبان شركت در انتخابات دور دهم مجلس كويت حذف شد.
خبرگزاري كويت (كونا) روز يكشنبه گزارش كرد، علي مراد مدير ستاد انتخابات وزارت كشور كويت اعلام كرد كه محمد الجويهل از حوزه ا نتخابيه خيطان را به علت نداشتن شرايط لازم از فهرست داوطلبان حذف كرده است.
الجويهل هفته گذشته با انتشار آگهي استخدام يك هزار جوان واجد شرايط راي دادن در حوزه انتخابيه خود يك جنجال مطبوعاتي به راه انداخت.
وي در آگهي خود نوشته بود: افراد مذكور را با حقوق ماهيانه يك هزار و ۵۰۰ دينار (۴۹۵۰ دلار) استخدام مي كند البته بعد از انتخاب شدن، به عنوان نماينده اين مبلغ را پرداخت خواهد كرد.
صاحب نظران و فعالان سياسي كويت اين نوع تبليغات را نوعي رشوه دهي علني قلمداد كردند.
همچنين تعدادي از نمايندگان مجلس، اين پول ها را به عنوان رشوه غير مستقيم تلقي كرده و آن را به عنوان نمونه اي از فساد در حيات سياسي كويت دانسته اند.
گفته مي شود برخي نامزدها حاضرند تا سه ميليون دينار كويتي (۹/۹ ميليون دلار) براي پيروزي در انتخابات پول پرداخت كنند.
الجويهل كه آگهي استخدام را داده است، مي گويد: هدف از اين كار خريد راي اين افراد نيست و تنها خواسته است كه هزار نفر را بعنوان كارمند تبليغاتي بكار گيرد و آنان در مقابل كاري كه انجام مي دهند، حقوق خواهند گرفت.

انتقاد پاول و رايس از رسانه هاي آمريكا
كالين  پاول وزير خارجه  و كاندوليزا رايس مشاور امنيت  ملي  آمريكا از اخبار برخي  رسانه هاي  آمريكا درباره  سلاح هاي  كشتار جمعي عراق  انتقاد كردند.
به گزارش ايرنا از واشنگتن برخي  رسانه هاي  آمريكا در چند روز گذشته  دولت  اين  كشور را متهم  كردندكه  با تحريف  گزارش هاي  مربوط به  سلاح هاي  كشتار جمعي  صدام  درصدد فريب  افكار عمومي براي  حمله  به  عراق  بوده  است .
پاول  و رايس  هر دو اين  اتهامات  را رد كرده  و تأكيد كردند كه  گزارش  هاي  اطلاعاتي  موجود درباره  برنامه  سلاح هاي  كشتار جمعي  عراق  موثق  بوده  و تحريف  نشده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |