سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۲ - jun . 10, 2003
نوعي تجارت نوعي واگذاري موتورسيكلت!
يكي از شركت هاي توليدكننده موتورسيكلت در اعلان تبليغاتي مفصل و جذب كننده اي با اين ادعا كه «قيمت اعلام شده ديگر تكرار نخواهد شد» و قيمت موتورسيكلت... از تاريخ فلان، ۶۹۵۰۰۰ تومان خواهد بود، در سطح گسترده اي، اقدام به ثبت نام و دريافت پول از خريداران كرد و متأسفانه خريداران متضرر شدند به اين دليل كه:
۱- زمان تحويل ۴ ماه پس از عقد قرارداد به ترتيب اولويت ثبت نام بر روي قرارداد كامپيوتري منعكس خواهد شد، در صورتي كه تا اين تاريخ (قريب ۶ ماه) هنوز اينجانب و بسياري از متقاضيان موفق به دريافت موتورسيكلت نشده ايم.
۲- در همان زمان كه شركت اعلام كرده بود، قيمت درج شده در اعلان تبليغاتي تكرار نمي شود، نمايندگي همان شركت با صراحت و طي تماس تلفني با نگارنده گفت كه بهترين رنگ اين موتور(سرمه اي) را ۶۵۰ هزار تومان مي فروشد.
قاسم ناهيد

ضرورت برخورد با تخلفات آشكار در ساخت و ساز
دخل و تصرف در مجتمع هاي مسكوني آپارتماني كه پيش از اين نقشه ها و پايان كار آنها به تصويب شهرداري رسيده است، از مواردي است كه توسط افراد سودجو گاه
و بي گاه انجام مي گيرد. خوشبختانه در بسياري موارد شهرداري هاي مناطق در تهران ضمن برخورد قانوني با اين قبيل متخلفان از كار غيرقانوني آنها جلوگيري مي كنند، اما به تازگي در طبقه همكف مجتمع مسكوني ايران سكني واقع در انتهاي خيابان ونك، تخلف نوظهوري رخ داده است به اين ترتيب كه صاحب يكي از واحدهاي صنفي واقع در طبقه همكف، به ساخت وساز پرداخته است. كاري كه نه در عرف و نه در قانون پذيرفتني است.
هيأت مديره و ساكنان اين مجتمع مراتب را در خلال دو ماه اخير كه تخلف صورت گرفته به مراجع قضايي ارجاع داده و در انتظار رفع اين تخلف آشكار از راههاي قانوني مي باشند. بديهي است اگر اين نوع تخلفات باب شود و افراد متخلف به هر دليل موفق به انجام كار خلاف خود شوند، به قول معروف سنگ روي سنگ بند نخواهد شد و جلوگيري از تخلفات ساختماني در كلان شهر تهران كه وسعت و جمعيت آن همچنان رو به افزايش مي باشد، به هيچوجه مقدور نخواهد بود. برخورد قانوني با متخلف، زدودن آثار تخلف و اخذ تعهد از وي براي جلوگيري از تكرار كار غيرقانوني به اين كار خلاف خاتمه خواهد داد.
ساكنان مجتمع ايران سكني

رانندگان تاكسي، محروم از بيمه مسكن،  بازنشستگي و...
017870.jpg
غرض از نگارش اين سطور نه احقاق حقوق از دست رفته تاكسي داران و رانندگان تاكسي بلكه استيفاي حقوقي است كه بعداً از دست خواهد رفت باشد كه از قديم گفته اند پيشگيري بهتر از درمان است. اما نكته؛ در رابطه با تعويض ناوگان حمل و نقل شهري بخصوص تاكسي بسيار شنيده ايم و نوشته ايد اما در خصوص قراردادي كه چندي پيش در چند سطر در گوشه اي از روزنامه همشهري آمده در خور يادآوري است؛ ميلياردها تومان سرمايه سي  وپنج هزار نفر راننده تاكسي كه از شريفترين و زحمتكش ترين و امانتدارترين افراد جامعه ما هستند و تاكنون از طرف هيچ سازماني حتي يك بار از حسن رفتار و زحمت اين افراد با روزي ۱۴ ساعت كار مورد تشويق قرار نگرفته اند در دست كساني است كه به ميل خود هر كاري و هر معامله اي انجام مي دهند بدون آن كه سود سهام به رانندگان پرداخت شود. در جامعه مدني كه ما ادعاي آن را داريم راننده تاكسي هم بايد حق انتخاب داشته باشد تا نمايندگان منتخب جامعه تاكسي داران در بستن قراردادها حضور داشته باشد.
جايگزيني تاكسي  هاي فعلي با خودرو... چه توجيهي دارد. بر پايه چه قيمت و چه مزايايي تحويل راننده خواهد شد. در بسياري از كشورها وسيله نقليه عمومي با شرايط بسيار سهل و به اقساط طولاني به خريداران عرضه مي گردد، چرا بايد رانندگان تاكسي تاوان ركود و كسادي برخي كارخانه  ها را بپردازند. وزارت تعاون در اين ميان چه نقشي دارد؟ چرا تعاوني تاكسيرانان ديگر لوازم يدكي نمي دهد و چرا رانندگان تاكسي از حداقل امكانات رفاهي مثل بيمه، مسكن و حق بازنشستگي محرومند؟ اگر راننده تاكسي يك روز نتواند كار كند، مخارج زندگي اش از كجا بايد تأمين گردد؟ آيا سزاوار است، تحت عنوان جايگزيني خودرو ... به دو برابر قيمت به اين قشر زحمتكش فروخته شود؟
م- الف. راننده تاكسي از تهران

تپه هاي شمالي و باغ هاي تهران همچنان زيرساخت و ساز مي روند!
017880.jpg
به صورت روزافزون شاهد تخريب روزافزون تپه هاي شمالي تهران، انهدام باغ ها و احداث برج هاي جديد بر ويرانه هاي طبيعت شمال شهر مي باشيم. در حالي كه هواي شهر تهران دچار آلودگي پايدار شده و حتي در فصل هاي بهار و تابستان هم چتر آلودگي و وارونگي دما، مردم را به نفس تنگي مي اندازد، چگونه اجازه داده مي شود، اين تپه ها كه با برنامه ريزي اصولي و جنگل كاري مي توانند، به صورت ريه هاي تنفسي شهر درآيند، همچنان تا دامنه هايي كه طبق قانون ساخت و ساز در آنها ممنوع مي باشد، زيرساخت قرار بگيرند.
معمولاً در شهرهاي جهان با ايجاد تپه ها و جنگل هاي مصنوعي سعي مي كنند، براي ساكنان شهر، ريه هاي مصنوعي به وجود بياورند، اما دريغا كه در شهر تهران و در شمال شهر ما هر روز شاهد نابودي باغ ها، از بين رفتن درختان و ساخت و ساز بناهاي جديد هستيم. به عنوان نمونه به جاي باغ شاطر كه تا چند سال پيش با درختان قديمي اش به تلطيف هواي شهر كمك مي كرد، اكنون شبكه اي از برج ها قد بر افراشته اند، و قطعاً اگر سازندگان برج ها به كوه برخورد نمي كردند، بازهم پيشروي مي نمودند!
به راستي نابودي باغ هاي تهران تا كي و تا كجا ادامه دارد؟
مروت ابوالفضلي

روش هاي صحيح سمپاشي درختان و مزارع
017875.jpg
به طور كلي مي توان جانداراني را كه به گياهان خسارت وارد مي سازند، به ۳ گروه علفهاي هرز، عوامل مولد بيماري و آفات تقسيم نمود.
حشره كشها بيشتر از طريق هوا،  آب و خاك وارد محيط زيست مي شوند. حشره كشها با ذرات ريز سمپاشي يا تبخير از خاك يا آب وارد اتمسفر مي شوند. در طول سمپاشي فقط مقدار كمي از حشره كش روي محصول پاشيده مي شود و بقيه يا روي زمين مي ريزد يا با جريان هوا وارد اتمسفر مي شود. تراكم آلودگي هوايي در اطراف كارخانه هاي حشره كش سازي و مكانهايي كه در آنها سمپاشي هاي پي در پي انجام مي گيرد بسيار بالاست. آب با حشره كشهايي كه هزاران كيلومتر دور از محل سمپاشي  يا گردپاشي هستند آلوده مي شود. براي مثال: آلودگي آب باران تازه با حشره كشها در نقاط مرتفع هيماليا مشاهده شده است و يا در «ميدلند» انگلستان وجود حشره كش در تجزيه آب باران حتي قبل از تماس با زمين مشاهده شده است و همينطور برف اقيانوس منجمد شمالي هم با آفت كشها آلوده شده بود. خاك ذخيره كننده بقاياي حشره كشها است.
حشره كشها فعاليت ميكروبي ميكروارگانيزمهاي خاكي را تحت تأثير قرار مي دهند و به كنه هاي شكاري، صدپاها يا هزارپاها و سوسكها و ... زيان مي رسانند.
ميزان تجمع حشره كشها در سيستمهاي بيولوژيكي از طريق آب، بيشتر از راههاي هوايي و زميني است و اين به دليل خاصيت شيميايي حشره كش است كه در چربيها حلاليت بيشتري نسبت به آب دارد. آب حركت حشره كش را تسهيل مي كند و سپس مواد آلي چربي حاوي اجزا را گرفته و در آب به صورت معلق باقي مي گذارد. از اين مرحله حشره كش وارد زنجيره غذايي شده و در موجودات زنده انباشته مي شود. استفاده مكرر حشره كشها روي محصولات سبزي ها و ميوه ها بقايايي مي گذارد كه به عنوان سم عليه انسان آرام و پيوسته عمل مي كنند.
در بسياري موارد مبارزه شيميايي بي مورد است و يا به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست وانگهي مصرف سم عوارض آلوده سازي و بروز عواقب نامطلوب در محيط زيست را به ارمغان مي آورد. حتي المقدور از سمومي استفاده كنيم كه بتوان در مواقع خاصي از شبانه روز يا مرحله اي از رشد گياه به كار برد و يا اين كه در مقدار مصرف تغيير داده و آن را براي بعضي از حشرات و عوامل مفيد، كم خطر كنيم. به تجربه ثابت شده است كه چنان كه موقع مناسب مصرف مواد آفت كش به دقت مشخص شود، كاربرد آن آسان مي شود. كارخانجات سموم به دلايل اقتصادي غلظت مصرفي سم را حد بالاترين توصيه مي كنند. با انجام پيش تست مي توان غلظت مؤثر را از روي هر آفتي در هر منطقه مشخص كرد. در بعضي جاها غلظت توصيه شده را تقليل مي دهند.اگر موقع سمپاشي از پراكنش ذرات سم و ريختن آنها روي زمين به شدت پرهيز شود هم در ميزان مصرف سم صرفه جويي مي شود و هم از آلودگي محيط جلوگيري مي كند. موقع سمپاشي و حتي موقع آماده سازي محلول سمي بايد از دستكش، لباس كار مخصوص، ماسك و عينك محافظ استفاده شود. موقع كار چيزي خورده و يا نوشيده نشود و حتي از كشيدن سيگار نيز پرهيز گردد. سموم بايد در جاي مناسب قفل شده نگهداري شوند، دور از دسترس بچه ها بوده و بايد داراي برچسب و علائم هشداردهنده حاكي از خطرناك بودن سم باشند. ظروف محتوي سم پس از مصرف بايد معدوم گردد كه مورد استفاده ناآگاهان قرار نگيرد. ظروف مربوط به سمپاشي و ماشينهاي سمپاش را نبايد در رودخانه ها، حوضها و استخرها شستشو داد. بايد از هرگونه تماس حشره كش با پوست بدن جلوگيري شود. همچنين از استنشاق بخار و گرد سم بويژه موقع مصرف آنها در انبارها وگلخانه ها، باغات، مزارع اجتناب شود. شستشوي دست و صورت با صابون و ترجيحاً زير دوش يا حمام پس از هر بار سمپاشي توصيه مي شود. بايد بلافاصله پس از اجراي سمپاشي، لباسها را تعويض نموده و آنها را شست. موقع آماده سازي و مخلوط كردن سموم سعي  شود كه مواد خالص روي پوست نريزد و يا قطرات آن وارد هان، بيني و چشم نشود، در صورتي كه اين اتفاق افتاد بايد با آب فراوان ۱۵-۱۰ دقيقه شست وشو داده و به پزشك مراجعه كرد. نبايد به مواد سمپاشي شده تا ۵ روز پس از سمپاشي دست زد، در صورت نياز از دستكش پنبه اي بايد استفاده كرد.
با بروزعلائم گلو درد، حالت تهوع،  درد مفاصل، عصبانيت،  ترشحات زياد آب دهان، تار شدن چشم ها، سردرد، لرزش پلك، اسهال، كاهش فشار خون، لرزشهاي خفيف و يرقان كه از نشانه هاي مسموميت است ، بايدفوراً به پزشك مراجعه شود و حتماً نوع سم به پزشك گفته شود. در صورت مسموميت گوارشي بايد به بيمار آب زيادي خوراند. در صورتي كه نوع ماده سمي داراي نفت، بنزين و روغنهاي سنگين نباشد بيمار را مي بايست وادار به استفراغ نمود. تا رسيدن پزشك از بيمار در جاي گرم نگهداري شود.
دكتر عليرضا بهرامي
مهندس هرمينه يوسف پور

سخنگاه آزاد
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |