سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۲ - jun . 10, 2003
همسويي يا دو سويي اتحاديه باشگاهها و فدراسيون
نقش اتحاديه  به عنوان مركز ثقل باشگاهها
017950.jpg
گروه ورزشي: مي گويند ورزش ما زماني در جايگاه اصلي خود قرار مي گيرد كه در نزد مردم و جامعه نهادينه شود.
مي گويند فوتبال ما زماني سر و سامان مي گيرد كه هر بخش و ارگاني در اين رشته وظيفه خود را انجام دهد و در حيطه خود فعاليت كند.
مي گويند فوتبال ما زماني در قالب واقعي ليگ حرفه اي قرار مي گيرد كه اتحاديه باشگاه ها شكل واقعي خود را بدست آورد.
اتحاديه باشگاه ها چرا تشكيل شد و چه وظايفي را در قبال فوتبال بايد انجام دهد؟
آيا اين اتحاديه يك كانون مستقل و حقيقي است كه نيمي از مسئوليت و بار سنگين فدراسيون را از روي دوشش برمي دارد و يا يك مانع و گره بزرگ در مقابل حركت هاي فدراسيون است؟ اين اتحاديه كه جمعي از نخبگان فوتبال را دور هم جمع آورده است تا چه اندازه براي اجراي برنامه هاي خود استقلال عمل دارد؟ انصافاً اين اتحاديه نقش و مسئوليت اصلي اش چيست؟ آيا تمام امور مربوط به ليگ فوتبال كشور به اتحاديه برمي گردد؟ آيا فدراسيون در اين جريان خودجوش و متشكل مي تواند اعمال نفوذ كند؟ آيا پس از شصت سال اين امكان وجود دارد كه اهالي فوتبال براي خود تصميم بگيرند؟ اين اتحاديه از نظر قانوني براي اعضايش جاافتاده است و به نظر مي رسد قادر است در چارچوب
برنامه هاي خود و اساسنامه و آئين نامه موجود حركت كند به گونه اي كه در روند حركت هاي فدراسيون فوتبال اثر منفي نگذارد.
در واقع اتحاديه دست اجرايي پرقدرت فدراسيون است كه به دليل تسلط و احاطه بر امور جاري باشگاه ها قادر است با كمترين عارضه فوتبال ليگ را در جاده مطمئن و سالم پيش ببرد. آيا در شرايط فعلي برنامه هاي اتحاديه با برنامه هاي فدراسيون تداخل پيدا كرده است؟ فدراسيون تا چه اندازه به اتحاديه اجازه خواهد داد تا در نقاط تصميم گيري فدراسيون با آنها تداخل نداشته باشد. براي دوستداران فوتبال بسيار مهم است كه بدانند اتحاديه در اجراي بازيهاي باشگاهي چه نقشي دارد و فدراسيون چه مي گويد. آيا فدراسيون قادر است بدون اجازه اتحاديه بازيهاي باشگاهي را تعطيل كند (به هر دليل منطقي و غيراصولي) به نظر مي رسد هنوز هضم و وجود يك اتحاديه در كنار فدراسيون فوتبال براي مسئولين فوتبال جانيفتاده است و مسائل برتعارف و تشكر پيش مي رود تا اجراي دقيق برنامه ها.
زماني كه اعلام شد فوتبال حرفه اي خواهيم داشت نقش اتحاديه بسيار مهم تر جلوه كرد، اما به مرور زمان گاه برنامه ها در مسير فدراسيون قرار گرفت و فدراسيون براي جلوگيري از شأن خود و نزول موقعيت مديريتي با آنها برخورد نموده است.
اتحاديه به عنوان مركز ثقل تصميم گيري باشگاهها بايد وضعيت خود را با فدراسيون در ميان بگذارد و شرح وظايف كلي بازگو و تصميمات لازم اتخاذ شود.
براي آنكه فدراسيون و اتحاديه در يك راستا و بستر مناسب حركت كنند مي بايد نمايندگان اصلي اين ارگان همه چيز را در روي كاغذ مكتوب نمايند و بر اساس آن اجرا نمايند. همين.

بهترين تماشاگران جهان نه بدترين
كم كم بايد باور كنيم كه بهترين و فهيم ترين تماشاگران دنيا را داريم. ترديد نبايد داشته باشيم كه تماشاگران ما درك قوي و عميقي نسبت به فوتبال، مسئولين، مربيان و تيمها دارند. خوب شرايط را درك مي كنند و محبوبترين افراد در نزد آنها نه اتفاقي و نه از روي ناآگاهي است. آنها خوب مي دانند كدام شخصيت ورزشي مردمي است و چگونه با زحمت و رياضت گام به گام پيش آمد و در طول تاريخ چهل ساله با ناملايمات جاري در ورزش مبارزه كرد، و تا پاي حق سلب آزاديش نيز پيش رفته است. اين قهرمانان مردمي خاك خورده و رنج كشيده ورزش اند و نمي توان به آساني آنها را ناديده گرفت و از كنارشان به راحتي گذشت. تماشاگران اين الگوها را خوب مي شناسند و آنها را باور دارند و مطمئن هستند كه آنها روي معيارهاي غيرواقعي بزرگ نشده اند، پست نگرفته اند و كاذب رشد نكرده اند.
چرا تماشاگران از بازي تيم اميد استقبال نكردند!؟ چرا تماشاگران در زمان بازي اميد و ازبكستان به تشويق تيم و مربيان خود پرداختند. كمي واقع بين باشيم و از منظر جامعه شناسي به اين توجه ها و عدم توجه ها بنگريم. چرا تعدادي محبوبيت ندارند و گروهي در دل مردم جاي دارند و چرا هنوز ورزش ما مقبوليت عامه پيدا نكرده است و فوتبال ملي بدون ستاره و چهره هاي محبوب مورد قبول قرار نمي گيرد؟ نگاهي به اطراف خود بياندازيم تا به خوبي دلايل عدم علاقه و تشويق را پيدا كنيم. كدام چهره ها، در كدام پست ها و با چه سابقه و محبوبيتي. نه ما بهترين تماشاگران جهان را داريم نه بدترين آنها را؟
حسن حيدري

داوران پرسپوليس و استقلال پنجشنبه در تهران
گروه ورزشي: هريناك ولاديمير داور بين المللي فوتبال از اسلواكي و دو هموطن وي براي قضاوت مسابقه فوتبال تيم هاي پرسپوليس و استقلال پنجشنبه وارد تهران مي شوند.تغيير دوباره زمان بازي برگشت تيم هاي پرسپوليس و استقلال از هجدهم به بيست و سوم خرداد بلافاصله به اطلاع فدراسيون فوتبال اسلواكي رسيد و با توجه به تعطيلي مسابقات اروپايي مشكلي در اينباره به وجود نيامد.

رئيس كنفدراسيون بسكتبال آسيا به تهران مي آيد
گروه ورزشي: هاكوب خاجيريان دبيركل كنفدراسيون بسكتبال غرب آسيا براي حضور در مسابقات باشگاه هاي اين منطقه عصر روز دوشنبه وارد تهران شده است. بنابر اعلام فدراسيون بسكتبال شيخ آل ثاني رئيس كنفدراسيون بسكتبال آسيا و رئيس فدراسيون بسكتبال قطر به همراه دبير خود براي تماشاي مسابقات باشگاه هاي غرب آسيا كه طي روزهاي ۲۱ تا ۲۳ خردادماه جاري در سالن بسكتبال آزادي تهران برگزار مي شود، به تهران خواهند آمد.

قرعه كشي واليبال نوجوانان جهان
ايران در گروه هلند، ايتاليا و مغرب قرار گرفت
گروه ورزشي: مراسم قرعه كشي  مسابقات  واليبال  قهرماني  نوجوانان  جهان  ، صبـــــح  روز دوشنبه  در بانكوك  پايتخت  تايلند برگزار شد و تيم  ايران  به  همراه  تيم هاي  ايتاليا ، هلند و مغرب  در گروه  چهارم  اين  رقابت ها قرار گرفت .
در آيين  قرعه كشي  اين  مسابقات  كه  با حضور نماينده  فدراسيون  بين المللي  واليبال  و نمايندگان  كشورهاي  شركت كننده  برگزار شد ، ۱۶ تيم  در ۴ گروه ۴ تيمي  قرار گرفتند. يكي  از كاركنان  سفارت  ايران  در تايلند به  عنوان  نماينده  كشورمان  دراين  آيين  حضور داشت  . گروه بندي  مسابقات  واليبال  قهرماني  نوجوانان  جهان  به  شرح  زير است  :گروه  اول  : تايلند ، ونزوئلا ، پورتوريكو ، آرژانتين گروه  دوم  : روسيه  ، چين  مصر ، اسلواكي  گروه  سوم  : برزيل  ، لهستان  ، جمهوري  چك  ، هند گروه  چهارم  : ايران  ، ايتاليا ، هلند ، مغرب  .
مسابقات  واليبال  قهرماني  نوجوانان  جهان  از روز ۱۴ تيرماه  سال  جاري در تايلند آغاز مي شود.

خبرهايي از كشتي
«اميررضا خادم»: موفقيت كشتي ايران در هند حاصل يك كار گروهي است
017935.jpg
گروه ورزشي: رئيس سابق فدراسيون كشتي با تبريك موفقيت هاي كشتي گيران ايران در شانزدهمين دوره مسابقات قهرماني آسيا در دهلي نو مركز هند گفت: فدراسيون كشتي بايد برنامه هاي اصولي و اساسي خود را كه در دستور كار اين فدراسيون قرار دارد، همچنان ادامه دهد.
اميررضا خادم افزود: اين نتايج براي كشتي ايران بسيار ارزشمند و گرانقدر بود و كسب اين موفقيت ناشي از تلاش و همت كشتي گيران و مربيان زحمتكش بود.
من اين موفقيت را به همه آنان تبريك مي گويم.
وي با اشاره به اينكه هيچ فرد خاصي نمي تواند در ارتباط با نتيجه بدست آمده، خودش را مطرح كند، گفت: موفقيت در ورزش حاصل يك كار گروهي است كه از گذشته ها شروع شده و اكنون نتيجه داده است.
خادم در پايان گفت: بهره گيري از افراد با تجربه، با علاقه و صاحب برنامه و همچنين حمايت از تيم مي  تواند به پيروزي و موفقيت هاي بيشتري در آينده منجر شود.
حيدري و رضايي جهاني شدند
با توجه به نتايج كسب شده، حضور عليرضا حيدري در وزن ۹۶ كيلوگرم و عليرضا رضايي در وزن ۱۲۰ كيلوگرم در مسابقات جهاني نيويورك قطعي است و در ساير اوزان نيز كميته فني و مسئولين فدراسيون بايد به جمع بندي كلي برسند. اين موضوع را ديروز حسن حميدي يكي از مربيان تيم ملي اعلام كرد.
كشتي گيران كردستان
به فرانسه مي روند
تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي جوانان كردستان به نمايندگي از ايران در جام «آكي تين» (جايزه بزرگ) فرانسه شركت خواهند كرد.
«اشرف هدايت نژاد دبير هيأت كشتي كردستان با اعلام اين خبر افزود: اين تيم ها متشكل از ۲۸ ورزشكار و همراه، اوايل تيرماه سال جاري به فرانسه اعزام مي شوند.
به گفته وي، براي نخستين بار است كه تيم كشتي كردستان به نمايندگي از ايران در يك رويداد بين المللي شركت مي كند.

اردوي تيم ملي فوتبال معلولين و جانبازان ايران
گروه ورزشي: فوتباليستهاي  جانباز و معلول  در ورزشگاه  آزادي  تهران  اردو مي  زنند.
به  گزارش  روابط عمومي  فدراسيون  ورزشهاي  جانبازان  و معلولين، سومين مرحله  اردو آمادگي  تيم  ملي  فوتبال  جانبازان  و معلولين  فلج  مغزي در روزهاي  ۲۲ تا ۳۰ خرداد در ورزشگاه  آزادي  تهران  برگزار خواهد شد كه  در اين  اردو محمدرضا خدري ، اردشير ماهيني ، هوشنگ  خسرواني ، عبدالرضا
كريمي  زاده ، عباس  خضري  خواجه ، حمزه  تدين منش ، مرتضي  حيدري ،داود يوسفي ، نقي  كماني ، هاشم  رستگاري ، سيدناصر حسيني فر، جواد حراني ، مجيد مشهدي  هاشمي ، قاسم  زراعت  پيشه ، هادي  صفري ، افشين  باقلي و حسن  صفري  زير نظر عليرضا رعدي  و سيدعلي  بكاء تمرينات  آماده سازي  خود را برگزار مي كنند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |