سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۷ - July . 15, 2003
پناهندگان تا پايان سال ۸۴ ايران را ترك مي كنند
004135.jpg
گروه اجتماعي: مدير كل اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور گفت: تا پايان سال ۸۴ هيچ پناهنده افغاني و عراقي در كشور نخواهيم داشت و اگر افرادي باقي مانده باشند، مهاجر محسوب نمي شوند.
احمد حسيني مديركل اتباع و مهاجرين خارجي در وزارت كشور در جمع خبرنگاران گفت: طرح آمايش مهاجرين افغاني به منظور كمك به خروج سريعتر مهاجرين افغاني و مرحله اي كردن اقامتشان در ايران از سوي وزارت كشور به اجرا درآمده است.
وي با اشاره به مصوبه شوراي فرهنگي اتباع خارجي و هيأت وزيران افزود: براساس اين مصوبه به مدارك يك ميليون و ۸۰۰ هزار مهاجر افغاني كه از وزارت كشور اجازه اقامت دريافت كرده اند در سه ماه آينده تعويض مي شود.
حسيني گفت: بعد از اتمام مهلت تعيين شده تنها مهاجرين افغاني كه مدرك جديد دريافت كرده اند مي توانند در ايران كار، اقامت و تحصيل كنند.
وي درخصوص علت تعويض مدارك مهاجرين عراقي و افغاني گفت: براي تطبيق مدارك شناسايي و مهاجرين و جلوگيري از جعل مدارك اقدام به تعويض آن شده است.
حسيني افزود: با اشاره به اينكه بيش از ۲۰۰ هزار نفر مدارك جديد را دريافت كرده اند مدارك جديد با كاغذهاي از جنس اسكناس طراحي شده اند و احتمال جعل آنها بسيار كم است.
وي خاطرنشان كرد: از ابتداي اجراي طرح بازگشت بيش از ۵۰۰ هزار تن از افغانها به كشور خود بازگشته اند كه اين ميزان بايد تا پايان سال ۸۳ به يك ميليون و ۵۰ هزار نفر برسد.
وي افزود: پيش بيني مي شود تا پايان برنامه سوم حدود ۸۰۰ هزار افغاني در ايران باقي بمانند كه اين افراد ديگر پناهنده محسوب نمي شوند و دولت ايران در قبال آنها از سازمان ملل كمكي دريافت نمي كند.
وي با تأكيد بر اينكه تاكنون حتي يك عراقي هم به كشورش بازنگشته است گفت: مقامات حاكم بر عراق مخالف بازگشت پناهندگان عراقي به كشورشان هستند، اما ما اميدواريم تا قبل از سي تير ماه با توافقاتي كه با سازمان ملل كرده ايم گروه ۲۰۰ هزار نفره را از ايران خارج كنيم.
وي افزود: در حال حاضر بيش از ۲۰۰ هزار نفر عراقي در ايران وجود دارد كه طرحهاي اخراج آنها معوق مانده است و بعد از شرايط رفع اضطرار به كشورشان بازمي گردند.
حسيني با اشاره به اينكه كارتهاي جديد شناسايي براي عراقي ها هم صادر مي شود گفت: ثبت ازدواج مرد يا زن خارجي با فرد ايراني و صدور مجوز اشتغال و ثبت نام در مدارس تسهيلاتي است كه تنها افرادي كه برگه جديد را گرفته باشند از آن بهرمند مي شوند.
وي افزود: هزينه صدور مدرك جديد براي مهاجرين حدود ۵۰ هزار تومان است و به تناسب تغييرات از ۶ ماه تا دو سال قابل تمديد است.
وي در پايان گفت: ايده اي به عنوان سازمان مهاجرت در وزارت كشور به تصويب رسيده و در صورت تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي اميدواريم بتوانيم مشكلات مربوط را حل كنيم.

مشكل تغيير صاحب امتيازي روزنامه «جوان» و مدير مسئولي «همبستگي» مرتفع شد
ايرنا: هيأت نظارت بر مطبوعات با تغيير صاحب امتياز روزنامه «جوان» و تعيين مدير مسئول روزنامه «همبستگي» موافقت كرد.
صاحب امتيازي روزنامه «جوان» از مؤسسه فرهنگي هنري رزمندگان اسلام به شركت توزيع مجتمع پيام آوران نشر روز تغيير كرد.درخواست حزب همبستگي مبني بر معرفي «علي صالح آبادي» به عنوان مدير مسئول روزنامه «همبستگي» هم در اين جلسه مطرح و به تصويب هيأت نظارت بر مطبوعات رسيد.«مهرنوش جعفري» مدير كل مطبوعات داخلي روز دوشنبه گفت: با توجه به مصوبات هيأت نظارت بر مطبوعات در خصوص روزنامه هاي جوان و همبستگي، اميدواريم دادگاه محترم نسبت به تجديد نظر درباره احكام توقيف اين روزنامه ها اقدام كند.

بيش  از پنج هزار نفر در ايران  آلوده  به  ويروس  ايدز هستند
004130.jpg
گروه اجتماعي: بر اساس  جديدترين  آمار، تعداد كل  افراد آلوده  به  ويروس  ايدز (نقص سيستم  دفاعي  بدن ) در كشور از سال  ۱۳۶۵ تا اول  تيرماه  امسال ، پنج هزار و ۵۱نفر اعلام  شد.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ،از اين  تعداد چهارهزار و ۳۳۰ نفر آلوده  به  ويروس  ايدز و ۷۲۱ نفر مبتلا به ايدز بوده اند .
از مجموع  تعداد كل  مبتلايان  به  ايدز نيز ، چهارهزار و ۸۲۶نفر مرد و ۲۲۵ نفر زن  هستند.
اين  روابط عمومي  افزود: از اين  شمار، سه هزار و ۳۹۷ نفر بر اثراعتياد، ۴۰۲ نفر بر اثر آميزش  جنسي ، ۲۰۱ نفر بر اثر استفاده  از خون  وفراورده هاي  خوني ، ۱۹ نفر از طريق  مادر به  كودك  و يكهزار و ۳۲ نفر بر اثرموارد نامشخص  به  ويروس  ايدز آلوده  و يا مبتلا به  ايدز شده اند.
تاكنون  ۶۷۴ مورد فوت  در ميان  مبتلايان  به  بيماري  ايدز مشاهده  شده  است .
حدود ۲/ ۳۶ درصد از موارد ايدز در گروه  سني  ۳۰ تا ۳۹ سال ، ۶/ ۱۷ درصددر گروه  سني  ۲۰ تا ۲۹ سال  و ۶/ ۲۲ درصد در گروه  سني  ۴۰ تا ۴۹ سال  هستند و۶/ ۲۳ درصد باقيمانده  را ديگر گروههاي  سني  و افراد نامشخص  از نظر سني تشكيل  مي دهند.
بررسي  راههاي  انتقال  در بين  ۷۲۱ نفر از مبتلايان  به  ايدز ايراني ،نشان  مي دهد كه  ۵۷درصد بر اثر اعتياد تزريقي ، ۲/ ۱۷درصد در اثر استفاده  ازخون  و فراورده هاي  آن  و ۱/ ۱۴درصد به  علت  آميزش  جنسي  مبتلا به  ايدز شده اند. بدين  ترتيبب  اين  سه  راه  عمده ترين  راههاي  انتقال  ايدز در كشور هستند.

مديرمسئول هفته نامه توقيف شده «توانا» بازداشت شد
ايسنا: ايرج رستگار، مديرمسئول هفته نامه توقيف شده «توانا» صبح ديروز از سوي دادسراي عمومي و انقلاب بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.
يك عضو هيأت تحريريه هفته نامه توانا با ارسال نمابري به خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعلام اين مطلب عنوان كرده است: هفته نامه توانا دو سال پيش با حكم دادگاه شعبه ۱۴۱۰ مجتمع قضايي ويژه كاركنان دولت توقيف موقت شد.
وي ادامه داده است: روز يكشنبه احضاريه اي از سوي دادسراي انقلاب براي مدير مسئول هفته نامه ارسال شد كه با مراجعه وي به دادگاه و عدم امكان پرداخت وثيقه ۲۰ ميليون توماني در موعد مقرر، وي بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

۲ ميليون و ۶۰۰ هزار معلول در كشور وجود دارد
گروه اجتماعي: سال ۱۳۸۱ به ۵۰۰ هزار معلول خدمات توانبخشي ارائه شده و براي ۹ هزار معلول از طريق بهزيستي و تسهيلات اعتباري كه داده شده اشتغال ايجاد شده است.
به گزارش خبرنگار همشهري: دكتر راه چمني در نشستي كه با خبرنگاران به مناسبت فرا رسيدن هفته بهزيستي برگزار شد، ضمن اعلام اين مطلب افزود: در حوزه درماني بهزيستي در سال گذشته ۱۲ هزار بيمار رواني را ساماندهي كرد، حدود ۵ هزار نفر آنها در مراكز تحت پوشش سازمان و بقيه آنها با كمك خانواده ها و خدمات حمايتي بهزيستي ساماندهي شده اند همچنين مشكل بيماران رواني كه يكي از مشكلات مهم مردم است طي طرحي ظرف ۱۸ماه حل وبخش اعظمي از بيماران ساماندهي شدند.
رئيس سازمان بهزيستي همچنين گفت: در حوزه اعتياد بحث مراكز درماني خصوصي اعتياد مطرح شده كه با ۲۰۰ مركز خصوصي و غيرخصوصي عقد قرارداد شده است و در سال گذشته ۷۰ هزار معتاد درمان و بازتوان شده توانسته اند به جامعه بازگردند.
وي همچنين افزود: براساس آماري كه وجود دارد در سال ۸۰ تعداد موافقتهاي اصولي سازمان براي مراكز درماني ۴۷ مورد بوده كه در سال ۸۱ اين رقم به ۳۰۰ موافقت اصولي براي مراكز درماني غيردولتي رسيده و براي ساير بخش ها نيز حدود ۲ هزار موافقت اصولي به امضاء رسيده است.
دكتر راه چمني آمار تقريبي معلولان را رقمي در حدود ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر ذكر كرد و گفت: طرحي را انجمن هاي مختلف معلولان جهت تدوين حقوق معلولان تهيه كرده اند كه اين طرح دراختيار نمايندگان قرار گرفته و كليات آن در كميسيونهاي مختلف به تصويب رسيده است كه اميدواريم قانون نهايي هرچه سريعتر از سوي مجلس به تصويب برسد تا سازمان بهزيستي به اجراي آن اقدام كند. وي افزود: در بحث اشتغال معلولان مبلغ ۵۱ ميليارد ريال اعتبار در سال ۸۰ در نظر گرفته شده بود كه اشتغال ۹ هزار معلول را به دنبال داشت و طبيعتاً امسال نيز همين روند ادامه خواهد داشت، ضمن اينكه سازمانها و مسئولين ديگر نيز نبايد معلولان را جداي از جامعه بدانند و حقوق اشتغال آنها از سوي همه دستگاه ها به عنوان يك فرد جامعه بايد در نظر گرفته شود و به تناسب جمعيت معلولان امكانات ۳ درصدي برايشان در نظر گرفته شود.

زلزله استان فارس ، ۳۵۰۰ خانه را ويران كرد
ايرنا: رئيس  سازمان  امداد ونجات  جمعيت  هلال  احمر ايران  روز دوشنبه  گفت  كه زلزله  نوزدهم  تيرماه  استان  فارس ، بيش  از ۳۵۰۰ واحد مسكوني  منطقه  را ويران كرده  است .
«بيژن  دفتري » در حاشيه  برگزاري  نمايشگاه  «حفاظت  و ايمني  محيط كار وزندگي »، در گفتگو با خبرنگار گروه  اجتماعي  ايرنا افزود: خوشبختانه  به دليل  گرمي  هوا و عدم  حضور مردم  در خانه ها، آمار تلفات  جاني  اين  حادثه بسيار اندك  بوده  است .
وي  گفت  كه  در اين  حادثه  حدود ۲۰ نفر مجروح  شده اند.

مجيد پوراستاد از پيگيريهاي خود براي گرفتن وكالت برادرش خبر داد
ايسنا:  مجيد پوراستاد، حقوقدان و وكيل دادگستري از پيگيري هايش براي گرفتن وكالت عضو تحريريه  ياس نو (وحيد پوراستاد) خبر داد.
وي در گفتگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در توضيح آخرين وضعيت برادرش- عضو تحريريه ياس نو و كميته حقوقي انجمن صنفي روزنامه نگاران- اظهار داشت: وكالتنامه اي تنظيم و آماده كرده ايم كه ديروز (دوشنبه) حدود ساعت ۳۰:۹ صبح به دادستاني تهران برديم تا مورد تأييد قرار دهند. اين وكيل دادگستري افزود: مطابق قانون نيازي به اين تاييد نيست؛ اما ظاهرا در اين مورد خاص بايد دادستان تاييد كند.
وي با اشاره به اين كه هنوز از شعبه صادركننده قرار بازداشت وحيد پوراستاد مطلع نشده اند، گفت: طبق اطلاعي كه در دادسرا كسب كرديم، او در اوين است و همچنان بازجويي ادامه دارد.
مجيد پوراستاد در پايان با يادآوري حق تعيين وكيل براي متهمان خاطرنشان كرد: طبق قانون آيين دادرسي كيفري، متهم مي تواند يك نفر وكيل دادگستري براي خود داشته باشد؛ حال تبصره همين ماده در موارد خاصي كه موجب فساد شود حضور وكيل مدافع در حين تحقيق را مانع شده است. اما ما اكنون به دنبال آن هستيم كه وكالت بگيريم نه اين كه بخواهيم در تحقيق دخالت يادر جلسات آن شركت كنيم لذا اين بحث، متفاوت از آن استثناي تبصره ماده ۱۲۸ است.

دريافت عوارض شروع شد
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: معاون  فني  و حقوقي  سازمان  امور مالياتي  كل  كشور گفت : بدنبال  اجراي قانون  تجميع  عوارض ، وصول  عوارض  از اواخر خرداد ماه  سال  جاري  آغاز شد.
«محمدقاسم  پناهي» افزود: باتوجه  به  فرصت  دو ماهه اي  كه  در اين  قانون  براي  پرداخت  عوارض  در نظر گرفته شد، جريان  وصول  ماليات  و عوارض  به  استثناي  ماليات  نقل  و انتقال  خودرو كه افراد موظف  به  پرداخت  آن در روز مراجعه  هستند، از اواخر خرداد ماه  سال جاري  شروع  شد.
وي  با بيان  اينكه  قانون  تجميع  عوارض  افزايشي  در درآمدهاي  دولت  ايجادنمي كند، اضافه  كرد: تصويب  اين  قانون  توسط مجلس  براي  ايجاد منابع  جديددرآمدي  براي  دولت  نبوده  و مجلس  با تصويب  آن عوارض  را تجميع  كرده  است .
به  گفته  وي ، در قانون  بودجه  سال  ۸۲ رقمي معادل  هفت  تريليون  ريال  از محل تجميع  عوارض  درنظر گرفته  شده  كه  اين  رقم  جايگزين  وصولي  عوارض  و ماليات هاي غيرمستقيم  سال هاي  گذشته  است .

بازتاب
سراب ايمني و رنج پيش رو
متأسفانه بسياري از مسائل كلان شهر تهران در هياهوي خودساخته و در مواردي دگر ساخته به محاق رفته است، به طوري كه طرح آن شايد بي راه و خارج از موضع تلقي شود. حال آنكه مگر جز اين است كه بشر براي پيمودن راهي كه افق اميدوارانه و رو به پيشرفت دارد بايد ايمن و فارغ از هرگونه اضطراب، دغدغه و دل نگراني زندگي كند.
ساختماني چهارطبقه براثر گودبرداري غيراصولي در خيابان ظفر تهران فرو مي ريزد، يك نفر را به كام مرگ مي كشد و ۲۰ نفر را روانه بيمارستان مي كند.
چرا كسي، از متهمين بروز اين حادثه بازخواست نمي كند؟ چرا آستانه حساسيت اجتماعي مسئولين نسبت به موضوع ايمني بالا نيست كه مقصر و يا مقصران اين حادثه را بازخواست و مورد پرسش قرار دهند.
به استناد آمار و اطلاعات موجود و پيش بيني كارشناسان چنانچه در تهران زلزله اي با قدرت ۷ ريشتر به وقوع بپيوندد چهار هزار نقطه شيرگاز قطع و منفجر مي شود، ۵۴۰ نقطه شبكه آب تهران آسيب جدي مي بيند، ۵/۱۸ كيلومتر شبكه برق تخريب مي شود، شش درصد جمعيت مي ميرند و ۳ تا چهار برابر مردگان زخمي روي دست شهر خواهد ماند، اين در حالي است كه ۵۵ درصد ساختمان ها تخريب مي شود و شش پل سواره تخريب و از حوزه بهره برداري حمل و نقل خارج مي شود.
اگر زلزله در تهران با اين مقياس ريشتر اين همه از شهر قرباني مي ستاند بايد بپذيريم كه هركدام از سازمان هاي مسئول، پيگير و ناظر متناسب با استانداردهاي موجود بر كار و فعاليت كارشناسان، مهندسان و عوامل خود نظارت كافي نداشته اند كه امروز يك زلزله در كشورهاي پيشرفته نزديك به همين مقياس رخ مي دهد اما تلفات و خسارت هاي ناشي از آن به مراتب كمتر و قدرت تخريبي آن بسيار اندك است.
بخشي از تأمين امنيت شهروندان نيازمند نظارت كارشناسانه و مبتني بر استانداردهايي است كه قابليت اعتماد و روائي خود را از اتاق فرماني مي گيرد كه خود بيش از ديگران بايد به آن پايبند و متعهد باشد . در غير اين صورت و فارغ از اينكه بخواهيم حوادث تلخ و ناگوار چندين سال گذشته را بازخواني كنيم با اطمينان بايد گفت كه اگر امروز چاره اي نينديشيم ايمني سرابي خواهد بود كه پيش روي نسل امروز و حتي نسل هاي آينده جسورانه عرض اندام مي كند.
عباس اسدي

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |