سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۷ - July . 15, 2003
نتايج تحقيقات دانشمندان درباره سوخت برتر
هيدروژن ممكن است زمين را سردتر و ابري تر كند
004035.jpg
تاكنون هيدروژن به عنوان سوخت بدون آلودگي و يا سوخت پاك، بهترين جانشين سوخت هاي فسيلي شناخته شده است و در بسياري از كشورها به خصوص در آلمان تلاش هاي گسترده اي براي تهيه و توليد پيل هاي سوختي هيدروژن انجام مي شود تا در آينده، اين سوخت جايگزين سوخت هاي آلاينده فسيلي شود و به اين ترتيب گام بزرگي براي كاهش آلودگي هواي شهرهاي بزرگ جهان برداشته شود. وراي اين اميدها، دانشمندان در جريان تحقيقاتي كه بر روي سوخت هيدروژن و اثرات آن بر اقليم جهان انجام داده اند به اين نتيجه رسيده اند كه كاربري گسترده هيدروژن به عنوان سوخت، مي تواند در درازمدت سياره زمين را سردتر و آسيب هاي وارده به لايه هاي اوزون را شدت بخشد.
مؤسسه تكنولوژي كاليفرنيا كه اين گزارش را منتشر كرده، خاطرنشان كرده است كه كوشش هايي براي رفع اين مشكل نيز آغاز شده است.
چون در مجموع، زيان هاي ناشي از كاربرد سوخت هيدروژن به مراتب كمتر از سوخت هاي فسيلي يا سنگواره اي است.
سوخت هاي فسيلي از عوامل مهم انتشار گازهاي سمي و آلاينده مي باشند. اين گازها به ريه  آسيب مي رسانند و با انباشتن گرما در جو زمين، گرمايش زيست كره را شدت بخشيده اند.
بر پايه همين تحقيقات، استفاده گسترده از هيدروژن به عنوان سوخت خودروها، باعث توليد انبوه بخار آب و ابر مي شود، اين روند در درازمدت، رطوبت در زمين را افزايش داده و روزهاي كره زمين را بيش از پيش ابري مي كند.
شايد تحمل هوايي همچون هواي شهر لندن كه در بيشتر ايام سال ابري و مه آلود مي باشد، در ديگر مناطق جهان كه در بيشترين ايام سال از آسمان صاف و خورشيد گرمابخش برخوردارند، براي ساكنان شهرهايي كه اكنون از آلودگي شديد هوا رنج مي برند، به مراتب بهتر از تحمل هواي آلوده و بيماري هاي ناشي از آن باشد، اما در درازمدت همچنان كه گفته شد، افزايش رطوبت و هواي ابري در سراسر جهان مي تواند مشكلات جديدي به بار آورد.
از جمله «تريسي ترومپ» از كارشناسان و پژوهشگران برجسته محيط زيست در آمريكا بر اساس مدل ها و الگوهاي رايانه اي، طي مقاله اي يادآور شده است كه استفاده گسترده از سوخت هيدروژن، ممكن است در درازمدت رسيدن بهار در نواحي قطب شمال و جنوب را به تعويق اندازد و وسعت و عمق و پاياني حفره هاي اوزون را افزايش دهد.
با اين حال، هنوز در ميان سوخت هايي كه به عنوان جايگزين سوخت هاي فسيلي، در نظر گرفته شده است، هيدروژن از موقعيت  بهتري برخوردار است و ارزيابي اين سوخت با در نظر گرفتن زيان هاي احتمالي آن نيز اكنون در مركز توجه دانشمندان جهان قرار دارد.
منابع خارجي
ترجمه: سعيد علوي نائيني

آسيب زيست محيطي از فضا قابل ديدن است
004045.jpg
فرمانده يك سفينه فضايي بين المللي كه با همكاري آمريكا و ژاپن دست به يك سري تحقيقات زيست محيطي در فضا زده است، اعلام كرد كه آسيب هاي زيست محيطي كره زمين از فضا قابل ديدن است.
نتايج يك پژوهش چندساله نشان مي دهد كه متاسفانه دگرگوني هاي زيست محيطي كره زمين بسيار زيانبار و نگران كننده شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، فرانك كالبرتسون فرمانده اين ايستگاه نگراني خود را نسبت به تغييراتي كه درجهت تخريب بيشتر محيط زيست زمين رخ داده ابراز داشته است.
به گفته وي اين تخريب بيشتر مقايسه ميان نتايج مشاهداتي است كه او از سال ۱۹۹۰ ميلادي تاكنون در جريان ماموريت هاي فضايي خود داشته است.
به گفته وي تغييراتي كه در ساختارهاي زيست محيطي كره زمين از جمله رودخانه ها، درياها، كوهها رخ مي دهد، از فضا قابل رويت است و متاسفانه اين دگرگوني ها، كره زمين را به سراشيبي تخريب زيانبار كشانده است.
بر اثر اين تغييرات ميزان دود و غبار بيشتري در سطوح كره زمين قابل ديدن است كه مي تواند موجب بيماريهاي گوناگوني شود. بنابراين به اين دليل ما بايد نسبت به اين زمين خوب كه روي آن زندگي مي كنيم خيلي مهربان تر باشيم.
اخيرا گروهي از فضانوردان آمريكايي و ژاپني تحقيقات مشتركي را درباره محيط زيست آغاز كرده اند و فعاليتهاي آنها بيشتر در ايستگاه  فضايي بين المللي كه به يك زيردريايي بزرگ شباهت دارد، متمركز مي باشد.

سوئد ميزبان اين نشست زيست محيطي است
تلاش بين المللي براي نجات درياي بالتيك
004030.jpg
سوئد در سپتامبر (شهريور) ميزبان نشست كشورهاي اطراف درياي بالتيك خواهد بود. آنان مي خواهند درخواستي را مبني بر حفاظت ويژه سازمان ملل متحد براي اين دريا در ميان ترافيك فزاينده دريايي و آلودگي نگران كننده بالتيك توسط نفتكش ها مطرح سازند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از استكهلم، هواداران محيط زيست به ويژه نگران آلودگي درياي بالتيك هستند زيرا آهنگ خودپالايي آن بسيار كند شده است. اين دريا فقط يك راه باريك به اقيانوس دارد و آلودگيها براي مدت زياد در آن مي مانند.
سوئد بسيار سعي كرده است سازمان دريانوردي بين المللي سازمان ملل متحد را وادار سازد تا حالت «منطقه دريايي بسيار حساس» را به درياي بالتيك اطلاق كند.
چهار منطقه دريايي بسيار حساس اكنون در جهان وجود دارد: ۱- جزاير مرجاني استراليا، ۲- مجمع الجزاير سابانا - كاماگوي در كوبا، ۳- جزيره مالپلو در كلمبيا، و ۴- جزاير جنوب فلوريداي آمريكا.
در كنار ساير منافع آن، اين حالت كشورهاي كناره بالتيك را موظف مي سازد معيار هاي ويژه اي براي كيفيت فني كشتيها و آموزش خدمه وضع نمايند.
وزيران محيط زيست و زيربنايي سوئد و فنلاند دعوتنامه هايي براي نشست ۱۱ و ۱۲ سپتامبر براي همتايان خود در كشورهاي حوزه بالتيك فرستاده اند.
روسيه هم جزو كشورهاي دعوت شده است اما مقامهاي اين كشور هنوز پاسخ روشني براي پيوستن به جبهه دفاع از محيط زيست بالتيك ارائه نكرده اند.
درخواستهاي زيست محيطي فزاينده به اين معناست كه نفت صادر شده از روسيه گرانتر از نفت از ساير كشورها خواهد بود.
«لنا سومستاد»، وزير محيط زيست سوئد طي بيانيه اي خاطرنشان كرد: كه روسيه نگرش منفي خود را در كوتاه مدت تغيير نخواهد داد. اما يك رويكرد باز براي ادامه بحثها و مذاكرات تا رسيدن به توافق احتمالي وجود دارد.
جمعيت صلح سبز در سوئد، هشدار داده است كه درياي بالتيك در معرض انواع آلودگي ها قرار دارد و توان خود پالايي آن به سرعت رو به كاهش نهاده است، پساب هاي صنعتي و نشت نفت از جمله مهم ترين عوامل آلوده كننده اين دريا مي باشند.
صلح سبز هشدار داده است كه اين آلودگي ها تاكنون منجر به مرگ گسترده پرندگان، آبزيان و تغييرات زيانبار در سواحل و بستر درياي بالتيك شده است.

اعتراض تشكل هاي زيست محيطي به دولت ايتاليا
سازمانهاي زيست محيطي ايتاليايي، سه شنبه پيش سياستهاي سيلويو برلوسكوني، نخست وزير اين كشور را عقب افتاده خواندند و ايتاليا را شاگرد بد اروپا ناميدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رم دومي تيلاسني مدير عملياتي صلح سبز گفت: در دو سال گذشته ايتاليا از لحاظ محيط زيست گام هايي به عقب برداشته است. براساس گفته سارا فيوراوانتي يك حقوقدان سازمان زيست محيطي صندوق حيات وحش جهان ،ايتاليا در حال حاضر بيش از ۱۷۰ مورد تخلف زيست محيطي دارد كه در نوبت رسيدگي قرار دارند.
سهل انگاري در كنترل دفع ضايعات سمي و بي توجهي به حفظ گونه هاي زيستي از جمله اين مسائل مي باشد.
حدود ۱۰ سازمان زيست محيطي ايتاليا طي بيانيه اي از بي توجهي برلوسكوني به برنامه هاي محيط زيست ايتاليا به شدت انتقاد كردند. آنها خاطرنشان نمودند كه وي در نطق اخير خود مبني بر اولويت هاي اتحاديه اروپا هيچ اشاره به مسائل محيط زيست نكرده است.
بنابرهمين گزارش وزيران محيط زيست اروپا قرار است از ۱۸ تا ۲۰ جولاي (۲۷ تا ۲۹ تيرماه) در شهر مونته كاتيني در مركز ايتاليا ديدار كنند و درباره دستور كار جديد تصميم بگيرند.
دستور كار آنها كمك به ۱۰ كشور جديد اروپايي براي دست يافتن به معيارها و استانداردهاي زيست محيطي اين اتحاديه است.

محيط زيست
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |