سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۷ - July . 15, 2003
پروژه هاي كلنگي!
004070.jpg
شيراز- حسين مالكي-از جهاتي دير رسيده ام، مي دانم. ورودم سكوتي لحظه اي را در صحن شورا دامن مي زند. سرم در واكنش به نگاه ها، ناخودآگاه و به نشانه احوالپرسي تكان مي خورد، شايد عذر موجهي نباشد كه مسير كجدار خانه تا شورا را مثل پيك هاي عهد وزوزك با هر وسيله تازه نفس آمده ام و حالا روي تنها صندلي خالي، كه بعد متوجه مي شوم مربوط به كارمند روابط عمومي شوراست، مي نشينم. خبرنگارها در گوشم چيزهايي مي گويند و دستور كار غنيمتي شورا روبه رويم قرار دارد كه روي آن با خودكار آبي حاشيه نويسي شده...
... حالا كه هستم تا بيايم گوشهايم را با منطق جملاتي كه در بين اعضاء رد و بدل مي شود، تراز كنم، كمي نياز به تمدد و تمركز دارم. اولين صداي- كمي - قابل تفكيك صداي «خاني» است كه قبل ازاين مدير عامل تاكسيراني شيراز بوده، مي گويد: در مورد مبحث احداث ورزشگاه روباز، شورا ۱۰۰ ميليون تومان بگذارد...
حاج عرب كه خود از قبيله  ورزش است: اگر بار مالي دارد، زمينش مال شهرداري ولي استفاده عمومي بشود.
لحظاتي بعد موضوع ساخت ورزشگاه هاي روباز به تصويب رسيده است و مباحث به بررسي طرح قادري متصل مي شود كه در صورتجلسه چنين مكتوب شده است: «پيشنهاد دكتر قادري در خصوص توسعه دانشگاه و ايجاد اشتغال.»
دكتر در زاويه اي از منظر من قرار گرفته كه ديدنش نياز به خم و راست شدن مداوم دارد، مي گويد: اگر به ازاي هر رشته ۱۰ ميليون تومان[اعتبار] بگذاريم، مي شود يك ميليارد تومان هزينه در سال ولي در مجموع سالانه ۲۴ ميليارد تومان به اقتصاد شهر كمك مي كند و از نظر اشتغال چهار-پنج هزار فرصت شغلي ايجاد مي شود.
حاجات نيا روبه روي من نشسته، ظاهر لاغر و جواني دارد، با ريش پرپشت كه با طرح دكتر موافق نيست. آن سوتر پاكشير تنها كسي از اعضاي شوراست كه ريش يا ته ريش ندارد با ته لهجه شيرازي به زبان مي آيد: تشكر مي كنم و تعجب مي كنم از دكتر قادري. سياست دانشگاه شيراز از زمان دكتر زماني به اين ور يعني از ۷۲ به اون ور يك سياستي بود، كه يعني   مي خواستن بگن بابا دانشگاه شيراز ديگه فوق ليسانس بگيره و دكترا، ديگه كارشناسي نگيره. فكر نمي كنم با توجه به تخصص خود ايشان (قادري) يك ميليون، ده ميليون تومان براي دانشگاه عددي باشد فكر نمي كنم، فكر نمي كنم دانشگاه ظرفيت پذيرش دانشجواش ماكزيمم از ۳۵ نفر بيشتر باشد. دانشگاه مهندسي ظرفيت پذيرش دانشجواش ۲۵ نفره، تازه با اصرار معاون آموزشي دانشگاه و رئيس دانشكده، پس بنابراين نمي تواند ظرفيت ۶۰ نفر را داشته باشد. جلسه اي كه ما داشتيم خدمت خود آقاي دكتر قادري با مسئولين دانشگاه آزاد اين طرح را [در اينجا به روند كلامش سرعت مي بخشد ] رد كرد....
در همين حال رييس شورا و نماينده شهرداري كه پيش او نشسته باهارموني خاصي فنجان هاي شفاف شيشه اي چاي را به دهان نزديك مي كنند. قادري [بعد از حرف هاي اين و آن]: من تعجب مي كنم.... در كميسيون موافقت مي  كنند ولي در جلسه علني مخالفت؟ بحث راجع به دانشگاه تنها نيست، شامل پيام نور و آزاد و... هم مي شود.
پاكشير [با لحني مطمئن به نفس]: مبحث علمي است. سه تا استاد دانشگاه اينجا حضور دارند. اگر ايشان [قادري] ۸ سال رييس دانشگاه پيام نور بودند، من ۲۰سال استاد دانشگاه دولتي شيراز و رييس ... بوده ام.
قادري: من كاملاً معتقد به نظر كارشناسي هستم.
بذرگر رئيس شورا در ميانه اين گير و گرفت با حالتي جدي: خيلي خب...
و پيشنهاد قادري بالاخره به كميسيون مربوطه ارجاع مي شود.
يكي مانده به آخرين موضوع جلسه علني، شهردار وارد صحن مي شود. نسبت به قبل پيرتر شده، مهندس صمدرجاء آخرين سمتي كه داشته مدير عامل قطار شهري شيراز، ماه قبل از آن در وزارت نيرو و قبل تر استاندار كهگيلويه و بويراحمد و پيش تر از آن هم در دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ شهردار شيراز بوده.
با آمدن شهردار تنفس داده مي شود. در برنامه نوشته شده كه جلسه با شهردار غيرعلني است و موضوع هايي كه در آن مطرح مي شود...
باز مي گردم، بذرگر، حجت را با خبرنگارها تمام مي كند و در آغاز جلسه دوم مي گويد: جلسه تا ساعت ۱۲ علني و بعد از آن غيرعلني است و او به شهردار كه مجاورش نشسته، خسته نباشيد مي گويد.
شهردار براي بيان گزارش كار هفته  اي صدا صاف مي كند: ما را براي گزارش دهي به مردم آقايان عرب و حقدل به مساجد دعوت مي كنند كه تشكر مي  كنيم.[صحبتش را ادامه مي دهد] سازمان جلب سرمايه گذاري شيراز را تنظيم كرديم با توجه به اساسنامه شورا و با استفاده از تجربيات ديگر شهرها، در صورت صلاحديد در جلسه آينده پي گير تصويب آن خواهيم بود.
شهردار كه سمت قبلي و فاميلش مدام مرا به ياد يك شركت قطار مسافربري مي اندازد، در پرانتز مي گويد: نكته مهم اين است كه سازمان [جلب سرمايه گذاري] در فعل مي تواند شروع به كار كند؛ چون در شوراي قبلي مصوبه  مشابهي در اين رابطه داشتيم و از آقاي اعتمادي [نايب رييس شوراي قبلي] خواستيم كه اين مسئوليت را به عهده بگيرند. با يكي از عزيزان در مقوله سرمايه گذاري مذاكراتي شده،ايشان علاقه مند بودند كه سازمان يا دفتر جلب مشاركت به صورت تفكيك شده و ايزوله موضوع را دريافت كنند. خود من در نهايت اگر منجر به صدور پروانه ساختماني شود، مجموعه كاملا تفكيك شده... كار به صورتي نشود كه براي يك واحد مسكوني كوچك مي كنيم، بايد خدمات، نيروهاي كارشناسي و يك مجموعه متخصص با اخلاق و صلاحيت باشد كه بتواند نسبت به جلب سرمايه گذاري با كيفيت عمل كند.
[تأكيد شهردار]: اين موضوع مورد توجه استاندار محترم قرار گرفته، طبعاً مخاطب آن افراد نخبه است، گاهي نخبه هاي فرهنگي، گاهي اقتصادي.... شكل سازماني آن... امروز پيش نويس را به شما ارايه مي دهيم و همان طور كه مورد نظر شماست پس از تصويب به تهران ارسال مي شود. من منتظر نقطه نظرات هستم.
باز [از دست هايش در حرف زدن، ناخودآگاه نهايت استفاده را مي برد]، ادامه مي دهد:... بخش  شمال  غرب [شيراز] را آگهي  زديم و قصد سازماندهي آن را داريم... از شورا مصوبه مي گيريم.شورا از ما خواسته ميزان زمين موجود تعريف شده و روش تخصيص زمين را نيز از دوطرف مصوبه مي گيريم تا مقدار زمين موجود مشخص شود.
هنوز دستهاي شهردار در محاذات صورتش حركت مي كنند كه سريع به جاده موضوع ديگري مي پيچد:بحث معاونت برنامه ريزي است. ما حالا در حد دفتر معاونت داريم، صحبتي كه هست اين است، بيشتر اوقات برنامه ريزي در زمينه تشكيلات GIS، قطعاً بسيار مهم تر از بعضي معاونت هاست. اين در شهرهاي ديگر جاري است. هر زمان كه احساس مي كرديم پيچيدگي در شهرداري ايجاد شده...
ذهن من اما بازيگوشي مي كند و لحظاتي از حواس دور مي شود تا برمي گردد، شهردار روي مبحث ديگري زوم كرده است: اختيارات شهرداري مناطق با صحبتي كه شما [اعضاي شورا] فرموديد كه ۵۰ ميليون تومان هزينه داشته باشند... شهرداري هاي مناطق مي گويند در قالب بودجه مستقل باشند [كه] بتوانند كميسيون معاملات را انجام دهند كه با قيد دو فوريت... بر اساس تبصره ذيل ماده ۵۴ قانون شهرداري ها، شهردار مي تواند قسمتي از اختيارات را با تصويب شورا، تفويض كند.
كتاب قطوري [احتمالاً قوانين شهرداري پيش روي شهردار] روي ميز است. رجاء اما حفظا حفظ ماده هاي قانون را برمي شمرد: ماده ۶ آيين نامه مالي شهرداري ها، رسيدگي به پيشنهاد شهردار و تأييد انجمن شهر خواهد بود. شهرداران مناطق به عنوان نماينده شهردار شيراز در كميسيون معاملات خودشان باشند؛ يعني تفويض اختيار يعني به عنوان نماينده بنده و رؤساي حسابداري مناطق به عنوان نماينده مالي حسابداري.
شهردار نگاه به چهره حاضران مي سايد و ادامه مي دهد: سقفش را شما در جلسه قبل ۵۰ ميليون [تومان] و معاونان را ۷۰ ميليون [تومان] داديد. معاونين هم در حوزه هاي خود در چارچوب اختيارات مصوب به عنوان نماينده اينجانب در كميسيون معاملات تصميم مي گيرند.
كاغذي را به گمان من پيش رو مي گذارد و مي گويد يا مي خواند: افراد نامبرده ذيل به عنوان نماينده شهردار در ...
شهردار پيشنهادش را كه مكتوب است به بذرگر (رئيس شورا) مي دهد، ضرورت تكثير ورقه احساس مي شود تا به هر كدام از اعضاي شورا يك كپي از آن را بدهند، بذرگر چشم چشم مي كند تا كسي را بيابد كه سريع برود و كپي ورقه را به تعداد بازگرداند اما كارمندان شورا هيچ كدام در جلسه نيستند.
اعضاي شورا به هم نگاه مي كنند. بذرگر ناچار خود از جا بلند مي شود و كاغذ به دست بيرون مي رود.
خبرنگار كنار دستم از اين موضوع به خنده مي افتد. با بيرون رفتن رئيس شورا جلسه معطل مي ماند، اما ظاهراً قادري صحبتي با شهردار را پيش كشيده كه من نشنيده ام و شهردار در حالي كه بذرگر وارد جلسه مي شود، توضيحاتي را آغاز كرده.
بذرگر در حال نشستن روي صندلي با خود يا با ديگران: دادم كپي بگيرن.
خاني چند مرتبه از منظرگاه من دست بلند كرده و پايين آورده تا اجازه بگيرد: من در هفته چندين مرتبه به مسجد مي روم [خطاب به شهردار و در مورد حضور او در جمع مردم مناطق شهر] اما استدعا دارم... كه شما گرفتاري هاي بيشتري داريد، اجازه بدهيد معاونان بروند، در وقت آزادتان...
بلندگوي خاني خراب مي شود،  با دست روي آن مي كوبد، به نتيجه مي رسد: شما... بده... شما شهردار خالي نيستيد. شهردار شيراز هستيد، بايد استراحت كنيد...
رجاء [با لبخندي مهربانانه]: شرايطي در شهر است كه مردم به كمتر از شهردار رضايت نمي دهند. در ميان مردم بودن حتماً  اصلاح مسير مي خواهد. در شهر بايد اطمينان بكنيم. به نظر مي آيد اطمينان بخشي مردم كمتر شده.[خودماني تر حرف مي  زند] مي دونيد مردم هم خيلي با من تماس دارند. خيلي جالبه با يكي صحبت مي كنيد بازتابش رو[بعداً متوجه مي شويد] مثلاً من پيش سلام هستم و اين تأثيرش در محل كارم زياد است. مي بينم كه مي گويند، شهردار به من سلام كرد. سعي مي كنم در همين ايام با خانواده شهدا و جانبازان ... [رويش را به سمت خاني مي گيرد] اميدوارم شما سعي كنيد كه به جاهاي ديگه هم ما روببريد.
خاني كه ظاهراً احساس كرده حرف قبلي اش ناتمام مانده انگشتان دستهايش را فلاش  وار دور هم مي چرخاند: من نيت شما را مي پسندم اما مي خواهيم شهردار، وقت كار كردن داشته باشد. ما در شيراز هشت منطقه داريم در هر منطقه يك نفر را مأمور بفرماييد مخصوص ارتباط با خانواده شهدا...
حقدل وارد بحث مي شود و روبه شهردار: حضور شما [در ميان مردم] بهتر است. خدا لعنت كند منافقين را...
حاجات نيا در اين ميان زمينه اي براي ادغام حرفهاي خود با مطايبه يافته: ۱۱ نفريم، هر روز نوبت يكي از ما مي شود...
شهردار ظاهراً از ادامه اين بحث بدش نيامده: باور كنيد بركات اين ديدارها فوق العاده است. بذرگر به اعضايي كه تقاضاي ورود به دايره بحث را كرده اند، مجال مي دهد: آقاي عرب، بعد پاك فطرت.
عرب: خيلي ممنونم... هماهنگي كنيد با شهردار و ناظر منطقه، ارتباط مردمي سريع تر و سنگين تر مي شود.
پاك فطرت: روز شنبه دركميسيون طرح «شورا، شهردار، مردم» ان شاءالله اگر تصويب شود، مشكل حل مي شود.
ميري [تنها عضو معمم شورا] با لحني كه اگر چشم ها را هم ببندي مي تواني كسوت او را حدس بزني: خدمتتان عرض كنم كار سركشي به خانواده شهدا ايجاد خير و بركت مي كند. اجازه بدهيد چون خودم پرسنل بنياد شهيد هستم از نزديك دعوت بشه ديدار با عزيزان.
شهردار: اين سفارش به تأكيد ... [بوده]، قبلاً با اين مطلب كاملاً آشنا نبوديم، البته نيازي نيست همه برويم. مي شود حوزه خانواده شهدا... جناب خاني بسيار طرح بجايي دادند كه مراقبت ويژه بشود. بخشي از جلسه به تعارفات پيش  مي رود تا اين كه عرب مي گويد:  طرح دوفوريتي نداريم؟
بذرگر: چرا داريم.
و شهردار كاغذي كه پيش روي خود دارد به سرعت مي خواند: سازمانهاي عمومي دولتي مادام كه از محل درآمد عمومي دولتي وجهي دريافت مي كنند دو نفر از نماينده از شورا... [قلمم خسته است و كشش ندارد كه ثبت كند]، تا اين كه پاكشير تكيه كلامي را بر زبان مي آورد: عرضم به حضور شما...
نگاهم به مؤيدي مي افتد كه از ابتداي حضور من تا اين لحظه، چيزي نگفته، حتي در حد بله يا خير. او تنها بازمانده شوراي قبلي است البته در اواسط دوره اول به جاي يك عضو مستعفي شورا فرصت حضور يافت.
در ميانه اين يادآوري ها كه به من مجال تمدد مي دهد، صداي شهردار به گوش مي رسد: شهردار بايد حضور داشته باشد،كميسيون مالي آقاي خيرات را معرفي كردند، ايشان تفويض هايي كردند...
ميري: ... يك نسخه به شورا بدهيد.
خاني شروع به حرف زدن مي كند كه جمله اش تمام نشده، بذرگر كلامش را مي برد: راجع به دو فوريت صحبت كنيد.
خاني: بسيار خوب [اما سكوت مي كند.]
رأي گيري براي طرح دو فوريتي شهردار انجام مي گيرد و تنها ۶ نفر دستهاي خود را به علامت تأييد بالا مي برند.
بذرگر: تصويب شد.
يكي از ميانه جمع مي گويد: ۶ تا [موافق] بود.
بذرگر [كه تازه يادش آمده طرح هاي دوفوريتي با ۸ رأي موافق به تصويب مي رسند]: آها چون دوفوريتي بود.[با شرمندگي] رأي نياورد. بايد ۸ تا رأي باشد، قانوناً  بايد به رئيس كميسيون ارجاع شود.
رئيس شورا صورتجلسه ديگري را مطرح مي كند: طرح ۱۵ روز يك پروژه...
شهردار: الان براساس آن چيزي كه مي گوييد چون آقاي امامي [معاون مالي شهرداري] تغيير كردن، الان تصميم گيرنده نداريم، ان شاءالله هر موقع شهرداران [مناطق] ما [تعيين شدند].
حين صحبت با دستهايش اشكالي را ترسيم مي كند، دستهايش را بالاتر از حد معمول بلند مي كند:... خدمت دكتر [؟] بوديم، طرح دلتاي نهر اعظم در منطقه شش، جلسه گذاشتيم. نزديك به ۲۰ هكتاره، نقشه ها را با مشاورش ديديم. آقاي دكتر حضور داشتند، در دو سه باغ رفتيم، هتل باغ [؟]در حال عقد قرار داد هستيم... ۹ ماه آينده...
بذرگر با حالت استفهام مي پرسد: اين ۱۵ روز يك پروژه، منظور افتتاح پروژه است؟
شهردار: كلنگ زني [است] در ۱۵ روز آينده پروژه زرگري را تحويل مي دهيم ظرف ۱۵ روز پروژه...
عرب: در قصر دشت به طرف زرگري يك محل پيچيدن هست...
شهردار: دو سه تا طرح، تعريض ها صورت نگرفته، به نظر ۸۰ درصد انجام شده، پياده روي يك و نيم متري آنجا بحثش هست..
حاجات نيا: در خصوص ساختمان براي شورا قرار بود در حد ۱۵ روز...
شهردار [در حالي كه به ساعت مچي خود اشاره مي كند و به ساعت ديواري روبرويش]: اين را در جلسه [غيرعلني] ۱۲ به بعد قرار بود توضيح دهيم. [در همان حال من وقت را مي سنجم، ساعت ۴۰ دقيقه از ۱۲ ظهر گذشته.]
حقدل با انعقاد كلام شهردار، به حرف مي آيد: قرار بود هر ۱۵ روز يك طرح افتتاح شود نه كلنگ زني؟...[ديگر كسي ادامه حرف را نمي گيرد].
در آن موقعيت حاجات نيا، پاكشير و ميري از جا بلند مي شوند و به سمت بيرون از جلسه راه مي افتند، اما ميري در ميانه راه برمي گردد و كاغذي را كه روي ميز جاگذاشته برمي دارد و دوباره بيرون مي رود.
شهردار در حال صحبت است: چهار راه زرگري، عدالت [در نوبت افتتاح است] پروژه بعدي روغن نباتي يه، [كمي مكث مي كند] ولي نه ۶ ماه مانده، پروژه علي بن حمزه است...
ديگر گوشهايم كيپ كيپ شده، چيزي نمي شنوم و درست در آن لحظه اشباع شده، بذرگر شروع جلسه غير علني را اعلام كرده است كه مي بينم خبرنگاران راه بيرون را پيش گرفته اند، من هم مي روم، دستم روي دستگيره در خروجي است كه صداي رئيس شورا را مي شنوم: آقايان خبرنگاران از حضورتان متشكريم...
ِدر اتاق متصل به در خروجي جلسه، پاكشير را مي بينم كه پشت ميزي نشسته و به پيپش پك مي زند. بوي شكلات توي هوا مي پيچد...

انتقاد اعضاي شوراهاي شهرهاي شرق گلستان از تأخير در صدور اعتبارنامه و كارت شناساي
انتقاد اعضاي شوراهاي شهرهاي شرق گلستان از تأخير در صدور اعتبارنامه و كارت شناسايي
اعضاي شوراهاي اسلامي شهرهاي شرق استان گلستان از اين كه با گذشت حدود دو ماه از آغاز به كار شوراهاي اسلامي هنوز اعتبارنامه و كارت شناسايي براي آنها صادر نشده است، گلايه و انتقاد كردند.
اعضاي شوراهاي اسلامي انتقاد خود را از اين جهت مهم مي دانند كه صادر نشدن به موقع كارت شناسايي و اعتبارنامه هاي آنها سبب شده تا در برخي مراجعات به ادارات و نهادهاي استاني با مشكل مواجه شوند.
يك عضو شوراي شهر گنبدكاووس در اين باره گفت: صدور اعتبارنامه براي اعضاي شوراها به منزله تأييد و به رسميت شناختن شوراها است كه بدون تحقق اين امر فعاليت اعضاي شورا،  وجهه قانوني ندارد.
محمدحسن ملاابراهيمي با اشاره به اين كه كارت شناسايي و اعتبارنامه  شوراها مي بايست در مراسم تحليف شوراها به اعضا داده شود، از مسئولان خواست تا در صدور كارت شناسايي و اعتبارنامه اعضاي شوراها تسريع كنند.
رييس شوراي اسلامي آزادشهر نيز گفت: تأخير در صدور اين مجوزها، تأثير منفي بر روند فعاليت اعضاي شوراها گذاشته است.
آذر اسكندري افزود: برخي از ادارات و نهادهاي دولتي استان گلستان به بهانه عدم شناسايي اعضاي شوراها، از ورود آنها به آن نهاد جلوگيري مي كنند.
وي گفت: شخصاً براي پيگيري موضوعي از مشكلات مردم حوزه انتخابيه خود به يكي از ادارات استان گلستان مراجعه كردم كه مسئول دفتر مدير آن نهاد از ورود من به اتاق مدير به بهانه نداشتن كارت شناسايي جلوگيري كرد.
از سوي ديگر معاون مدير كل دفتر امور اجتماعي و انتخابات استانداري گلستان، علت تأخير در صدور اعتبارنامه و كارت شناسايي اعضاي شوراهاي شهر و روستاي اين استان را ايجاد تغييرات كلي در طرح كارت هاي شناسايي و نوع فرم اعتبارنامه ها و همچنين تعويض مهر شوراهاي دوره اول، اعلام كرد.
يحيي خاكي افزود: انجام چنين تغييراتي توسط وزارت كشور با هدف جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي صورت مي گيرد.
وي گفت: اداره كل امور اجتماعي و انتخابات استانداري گلستان به طور جدي در حال پيگيري موضوع صدور كارت هاي شناسايي و اعتبارنامه   هاي اعضاي شوراهاست.
خاكي اضافه كرد: فرمانداران و بخشداران مي توانند تا آماده شدن كارتهاي شناسايي اعضا و فرم هاي جديد با صدور معرفي نامه براي اعضاي شوراهاي شهر و روستا از بروز برخي مشكلات احتمالي در شناسايي اعضاي شوراها جلوگيري كنند.

پشت درهاي بسته
شوراي شهر رشت در دو هفته گذشته جلسات غيرعلني خود را به بازبيني و بررسي برنامه هاي ۱۶ نفري كه خود را براي تصدي سمت «شهردار» نامزد كرده اند اختصاص داده بود. گويا در همين مدت هادي الماسي، شهردار اسبق رشت و كرج و حميد محسني، معاون اسبق شهرداري رشت كه شانس بيشتري براي تصدي اين سمت داشته اند از شركت در جلسات شورا و ارائه برنامه هاي خود انصراف داده اند و سه نفر ديگر نيز ترجيح داده اند كه از اين بحث كناره گيري كنند. از قرار معلوم در اين جلسات كه عده اي از نامزدها برنامه هاي خود را ارائه كرده اند، اعضاي شورا نتوانسته اند به جمع بندي قطعي براي انتخاب شهردار آينده رشت برسند. در عين حال چيزي كه بيش از همه مسلم فرض مي شود، حذف مرتضي شگفت  شهردار كنوني رشت است كه يكي از همان نامزدهاي
۱۶منهاي ۵ محسوب مي شود. به نظر مي رسد غالب اعضاي شورا، از مديريت وي در شهرداري راضي نيستند و بي تحركي شهرداري در بخش هاي عمراني را معلول ضعف مديريت او مي دانند. گفته مي شود چند تن از نامزدها سابقه مديريت در شهرداري را دارند و چند نفر ديگر، مجري طرحهاي بزرگ عمراني در سطح كشور هستند، اما هنوز چرتكه شورا براي انتخاب شهردار از بين آنها، يك عدد صحيح نداشته است.

در اولويت برنامه هاي شوراها باشد
استاندار اردبيل گفت: كاهش هزينه هاي عمومي شورا، تفكيك امور ضروري از غيرضروري، اطلاع رساني شفاف به مردم از عملكردها و نيازسنجي جامعه بايد در اولويت برنامه هاي شوراهاي اسلامي قرار گيرد.
سيد جواد نگارنده در ديدار با اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستاهاي استان با تأكيد بر اهميت جلب مشاركت هاي مردمي در اجراي برنامه هاي شهري و عمراني افزود: بهره گيري از نظرات كارشناسي و سازنده در تحقق برنامه ها، رمز پويايي و موفقيت شوراهاست.
وي گفت: اعضاي شوراها مي توانند با ايجاد ارتباط تنگاتنگ با مسئولان و استفاده از تجارب شوراهاي شهرهاي موفق در برنامه هاي كلان، براي حل مشكلات مناطق حاشيه اي چاره جويي كنند.

استاندار قم:
شوراهاي اسلامي براي خودكفايي شهرداريها تلاش كنند
استاندار قم خواستار تلاش شوراهاي اسلامي در جهت خودكفا كردن شهرداريها و توسعه فعاليتهاي عمراني در شهرهاي استان شد.
به گزارش خبرنگار ما در قم مهندس سيد حميد طهايي در جلسه اي كه به منظور بررسي مسائل و مشكلات شهر تازه تأسيس «قنوات» با حضور اعضاي شوراي اسلامي و شهردار اين شهر تشكيل شد همچنين گفت: شوراهاي شهر و شهرداري هاي استان مي توانند با ابتكار و خلاقيت، ضمن ايجاد طرحهاي درآمدزا، به فعاليتهاي عمراني خود تحرك ببخشند و مشاركت بخش خصوصي را پررنگ تر كنند. وي همچنين خواستار اختصاص اعتبارات بيشتر به مناطق محروم از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور شد.
در اين جلسه همچنين رئيس شوراي اسلامي شهر قنوات از احداث شهرك كارگاهي در اطراف اين شهر خبر داد و گفت: صنوف توليدي استان براي فعاليت در اين شهرك ساماندهي خواهند شد.
اطلاع رساني شفاف به مردم بايد

رئيس شوراي شهر تبريز:
برنامه هاي كلان نبايد موجب ناديده گرفتن مشكلات كوچك مردم باشد
رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تبريز گفت : برنامه هاي  بنيادي  و كلان  نبايد موجب نايده گرفتن مشكلات  كوچك  مردم  باشد.
كريم  حسين زاده دلير در جمع  مديران  شهرداري  تبريز افزود: اعضاي  اين  شورا به  برنامه هاي  كلان  اعتقاد دارند اما در عين  حال  نبايد اجراي  طرح هاي  عمراني  كارهاي  روزمره  مردم  را دچار وقفه  كند. وي  تصريح  كرد: افراد بايد براساس  تخصص  و شايستگي  به  ارائه  خدمت  بپردازند. وي  همچنين  نخستين  برنامه  شوراي  اسلامي  شهر تبريز را حفظ وحدت  اعضاي  شورا و همكاري  با مجموعه  شهرداري  براي  پيشبرد اهداف  شهري  عنوان  كرد. سرپرست  شهرداري  تبريز نيز ابراز اميدواري  كرد كه بودجه  اين  شهرداري  به تصويب  نهايي  فرمانداري  برسد تا طرح هاي  عمراني  با جديت  دنبال  شود.
علي اكبر عظيمي ، خريد دستگاه هاي  جديد براي  حوزه  خدمات  شهري  و جلوگيري  از ساخت  و سازهاي  غيرمجاز در حاشيه  شهر را از برنامه هاي  آينده  شهرداري  تبريزاعلام  كرد.

انجمنهاي شوراياري در اسلامشهر تشكيل مي شود
به گفته رئيس شوراي اسلامي شهر اسلامشهر انجمنهاي «شوراياري» در محلات اين شهرستان با هدف حل سريع مشكلات مردم تشكيل مي شود.
ابوالفضل نصرت آبادي افزود: بعد از تشكيل اين انجمنها، اسلامشهر به ۲۵ منطقه تقسيم مي شود و در هر يك از اين مناطق نمايندگان انجمنها به عنوان پل ارتباطي، مسائل و مشكلات مردم را به شوراي اسلامي شهر منتقل مي كنند.
وي ترميم بدنه شهر را از اولويتهاي سال جاري شوراي شهر اسلامشهر عنوان كرد و افزود: ترميم نوارهاي حفاري شده توسط ادارات آب، برق، گاز و تلفن، جداول، خط كشي خيابانها، دفع فاضلاب، حفظ و نگهداري فضاي سبز، ارائه خدمات شهري و حمل و دفع صحيح زباله ها از ديگر اولويتهاي اين شورا محسوب مي شود.

شوراي شهر همدان از هنرمندان محلي تجليل مي كند
شوراي شهر همدان در تدارك برنامه اي است تا از طريق آن ضمن معرفي هنرمندان، اشاعه هنر در بين اقشار مختلف جامعه و ايجاد فضايي شاد و مفرح، هنرمندان محلي را شناسايي و از آنان تجليل كند.
به گزارش خبرنگار ما طاهره ايزدي عضو شوراي شهر همدان در اين باره گفت: اين طرح با همكاري تشكل هاي محلي در ۳۰ محله اجرا مي شود و در آن چهره هاي ادبي، حماسي، هنري و نوآوران شناسايي و هر شب با برگزاري مراسمي شاد در محلات معرفي مي شوند. وي افزود: امكانات اوليه اجراي اين برنامه نظير چادرهاي سيار و سن سيار در دست تهيه است و از ابتداي مردادماه اجراي آن آغاز خواهد شد. به گفته وي اجراي طرح جنگ هنرمندان محلي در واقع پيش زمينه اي براي فرهنگ سراي محله اي است و به نوعي تلاش مي شود علاوه بر تأمين نيازهاي عمراني مردم به نيازهاي فرهنگي  آنان نيز پاسخ داده شود.

شوراها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |