سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۷ - July . 15, 2003
استاندار تهران:
۲۴ وظيفه دولت به شهرداريها واگذار مي شود
گروه شهري: در نخستين  نشست  شوراي اسلامي  استان  تهران ، هيات  رئيسه اين  شورا و نماينده شوراي  اسلامي  استان  تهران  در شوراي  عالي  استان ها انتخاب  شدند.
در اين  جلسه  «مهدي  چمران » رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  با چهار راي  از۱۱ راي  به عنوان  نماينده  شوراي  اسلامي  استان  در شوراي  عالي  استان ها انتخاب شد.استاندار تهران  ديروز در اين  نشست  اظهار اميدواري  كرد با شكل گيري  شوراهاي  فرادستي ، راه كارهاي  مناسبي  براي  حل  مشكلات  استان  تهران  برداشته  شود.
«علي  اكبر رحماني » همچنين  با توضيح  در خصوص  طرح  مجموعه  شهري  تهران ،گفت : اين  طرح  از قبل  از پيروزي  انقلاب  اسلامي  مطرح  بوده  و در نهايت  در سال ۷۱ در هيأت  دولت  تصويب  شده ، اما به دليل  بي توجهي ، هم  اكنون  زمان  اجراي  اين طرح  ابلاغ  شد كه  برخي  از اذهان  را دچار شك  و شبهه  كرده  است .
به گفته  وي ، هم اكنون  اين  مصوبه  براي  كليه  شهرداري ها ، شهرستان ها وشوراهاي  مربوطه  ارسال  شده  است  و در صورت  اجراي  اين  طرح  ، استان  تهران  به صورت  مديريت  منطقه اي  و در چارچوب  مديريت  كشور اداره  خواهد شد.
استاندار تهران  افزود: دولت  با هدف  كاستن  از تمركز موجود در مديريت كشور گام هاي  اساسي  برداشته  كه  از آن جمله  اصلاح  قانون شوراها است كه  متاسفانه به رغم  تلاش جدي  مجلس  شوراي اسلامي  و دولت  براي افزايش  اختيارات  ووظايف  شوراها،اين  اقدام  با مخالفت  شوراي  نگهبان  متوقف  شد.
وي  تصريح كرد: دولت  به  دليل  اعتقاد عميق  به  تمركززدايي  از مديريت  كشوربا شيوه هاي  مختلف  درصدد واگذاري  بيش  از ۲۴ وظيفه  دولت  به شهرداري  و همچنين واگذاري  برخي  از اختيارات  ملي  به  مديريت هاي  استاني  است .

رييس  شوراي شهرتهران :
دامنه  البرز بايد از ساخت وساز مصون بماند
گروه شهري: رئيس  شوراي  شهر تهران  گفت : تمام  مناطق  جنوبي  دامنه  البرز بايداز دستبرد عاملان  ساخت  وسازهاي  غيرمجاز در امان  باشد.
مهندس  مهدي  چمران  در گفت وگو با ايرنا افزود: جنوب  دامنه  البرز ريه  تنفسي  شهر تهران  است  و حفاظت  از اين  منطقه  يك  امرضروري  و لازم  است .
وي  اظهار داشت : براي  جلوگيري  از ساخت  و ساز فعلا خط تراز از ۱۸۰۰ متر به ۱۶۰۰ متر تقليل  يافته  است .
رييس  شوراي  شهرتهران  تصريح  كرد: ساخت  و سازهاي  غيرمجاز به  مناطق  مركزي شهر تهران  هم  سرايت  كرده  و درحال حاضر شهرداري  و شوراي شهر براساس  گزارش هاي مردمي  تا حد توان  از اين  گونه  ساخت  و سازها جلوگيري  مي كنند.
چمران  گفت : همه  مسئولان  و كارشناسان  با ساخت  و سازهاي  غيرمجاز مخالف هستند و براي  جلوگيري  از افزايش  اين  ساخت  و سازها در دومين  شوراي  اسلامي شهر تهران  كار شروع  شده است .

نتايج هفتگي مديران ارشد شهرداري
اختصاص۷ ميليارد تومان براي انجام پروژه هاي عمراني در تهران
004150.jpg
گروه شهري: در جلسه هفتگي مديران ارشد شهرداري تهران جمعا ۷ ميليارد تومان براي انجام پروژه هاي عمراني تصويب شد.
شهردار تهران در تشريح جزئيات اين مصوبه به خبرنگاران گفت: يك ميليارد تومان براي تكميل كمربند سبز ۱۰ هزار هكتاري بخش شمالي تهران و دامنه هاي البرز در نظر گرفته شد كه اين اقدام مي تواند علاوه بر اينكه مانعي بر سر ساخت و سازهاي غيرمجاز باشد و از تجاوز به حريم و خروج از آن جلوگيري كند، سد محكمي در برابر بلاياي طبيعي و عاملي در تلطيف هوا و رفع آلودگي آن باشد.
وي گفت: اين كمربند تمام شهر تهران را در بر خواهد گرفت و من اميدوارم بخش شمالي آن با كمك دولت تا پايان امسال به اتمام برسد.
احمدي نژاد خبر داد: از نيروي مقاومت بسيج نيز در انجام اين پروژه بزرگ استفاده خواهد شد كه بدين ترتيب صرفه جويي ۵۰ درصدي در كاهش هزينه هاي اجرايي اين طرح صورت خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار ما دومين مصوبه جلسه روز يكشنبه معاونان شهرداري تهران مربوط به بحث ايمن سازي و استاندارد كردن وسايل و تجهيزات تفريحي شهربازيها بود كه در اين راستا از طرف خدمات شهري شهرداري تهران استانداردهايي تعيين شد تا در تجهيزات شهربازي لحاظ شود، همچنين مقرر شد جهت رفع مشكل كمبود پاركينگ هاي عمومي در جوار شهربازيها مكانهايي تدارك ديده شود.
احمدي نژاد خبر از احداث قريب الوقوع ۷ شهربازي جديد در بوستانهاي بزرگ شهر داد تا بدين وسيله از تمركز اين مراكز و بروز ازدحام و تراكم از نقاطي خاص جلوگيري شود. وي افزود: طي دو سه روز آينده آگهي استفاده از مشاركت بخش خصوصي و مردم در احداث اين مراكز از رسانه هاي گروهي اعلام خواهد شد.
شهردار تهران ادامه داد: در اين جلسه همچنين براي تحقق وعده هاي داده شده به مردم مناطق ۱۷ و ۱۵ مقرر شد دو ميليارد تومان اختصاصا براي تملك املاك واقع در طرح منطقه ۱۷ و چهار ميليارد تومان نيز براي اتمام پروژه هاي ناتمام و تملك املاك شهروندان منطقه ۱۵ اختصاص يافت.
احمدي نژاد از ۱۳۷ پروژه مشاركتي ناتمام در سطح شهر تهران نام برد كه از اين تعداد چهار مورد مربوط به ادامه بزرگراه نواب، همت، شهيد صياد شيرازي و دارآباد است كه در برخورد با معارضان مردمي، دولتي و ارگانهاي نظامي، انتظامي معطل مانده است.

مشاركت شهرسازان در بهبود سيماي شهري منطقه غرب تهران
004145.jpg
گروه شهري: شهرداري منطقه ۲۲ تهران، متخصصان شهرسازي و طرحي شهري را به مشاركت در بهبود سيماي شهري منطقه فراخواند.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، اين شهرداري به منظور بهينه كردن و بهبود وضعيت سيماي شهري منطقه از آراء و نقطه نظرات متخصصين و مشاورين شهرساز با گرايش منظر شهري و طراحي شهري براي بررسي و كنترل كيفيت اجراي كار ساخت و ساز (نماهاي شهري، مبلمان شهري و محوطه سازي) بهره مند مي شوند.اين گزارش مي افزايد: متخصصان شهرساز مي توانند به دبيرخانه كميسيون طراحي شهري، معماري و محيط زيست شهرداري، معماري و محيط زيست شهرداري منطقه مراجعه و يا با mail - Eمنطقه به آدرس: info@District22.org و يا با تلفن ۴۷۹۷۰۶۴ تماس بگيرند.اين روابط عمومي تصريح مي كند كليه طرح هاي عمران شهري در محدوده شهرداري منطقه ۲۲ تهران با مشاركت و جلب و جذب كارشناسان و متخصصان و نيز برخورداري از ديدگاه شهروندان، بررسي، اجرا و نظارت مي شود.

درخت  در شهر بيشتر از مناطق  روستايي  رشد مي كند
004140.jpg
يك  محقق  دانشگاه  كورنل  با انجام  يك  سلسله  آزمايشها به  اين  نكته  پي برده  است  كه  درختان  در شهرها بيشتر از مناطق  روستايي  رشد مي كنند.
جيليان  گرگ  با مقايسه  ميزان  رشد قلمه هاي  صنوبر شرقي  كه در شهر نيويورك  و مناطق  اطراف  آن  كاشته  شده  بود مشاهده  كرد كه  ميزان  رشدقلمه هايي  كه  در شهر كاشته  شده اند دوبرابر قلمه هايي  است  كه  در كشتزارهاي اطراف  شهر غرس  شده اند.
بررسيهاي  بعدي  اين  محقق  و همكارانش  مشخص  ساخت  كه  در شهرها ميزان  اوزون  موجود در هوا به  خاطر حضور انواع  گازهاي  ديگر نظير اكسيد نيتروژن  ،در حد معيني  باقي  مي ماند، زيرا اين  گازها اوزون  اضافي  را از بين  مي برند،اما در مناطق  اطراف  شهرها كه  از وجود آلاينده ها اثر كمتري  به چشم  مي خورد،ميزان  اوزون  افزايش  مي يابد و گياهان  موجود در اين  مناطق  بيشتر در معرض اين  ماده  شيميايي  قرار مي گيرند.

فراخوان آثار علمي و پژوهشي در حوزه  شهري
گروه شهري: شهرداري تهران به نمايندگي از سازمان شهرها و پايتخت  هاي اسلامي (OICC) از تمامي مراكز علمي و دانشگاهي، مؤسسات و دفاتر مهندسي و مشاوره، پژوهشگران، صاحب نظران و مديران شهري در حوزه هاي معماري، شهرسازي و برنامه ريزي شهري، محيط زيست شهري، خدمات شهري و مديريت شهري دعوت كرده است آثار علمي و اجرايي خود را اعم از تحقيق، ترجمه، تاليف يا معرفي پروژه هاي اجرايي (به اتمام رسيده) به منظور شركت در مراسم انتخاب آثار برتر OICC در سال ۲۰۰۴ حداكثر تا ۱۰/۶/۸۲ به نشاني تهران خيابان بهشت، ساختمان مركزي شهرداري تهران، طبقه سوم اداره كل روابط عمومي و بين الملل (معاونت روابط و همكاريهاي بين المللي) ارسال نمايند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دبيرخانه OICC از ميان آثار رسيده براي نفرات اول و دوم در هر يك از محورهاي سه گانه شامل تاليف، ترجمه يا مستندسازي، تحقيقات علمي، پروژه هاي شهري جوايزي از ۱۰ هزار دلار تا ساير تسهيلات را در نظر گرفته است.
علاقه مندان مي توانند جهت دريافت فرم هاي معرفي آثار و پروژه ها به نشاني يادشده مراجعه و يابا شماره تلفن هاي ۵۶۰۰۴۴۴ - ۵۶۳۸۸۴۲ تماس حاصل نمايند.

توسعه درختكاري در ارتفاعات بالاي جنگل شمال
معاون  امور جنگلهاي  سازمان  جنگلها، مراتع  و آبخيزداري  كشور گفت : در راستاي  طرح  احياء و توسعه  جنگلها، سطح  درخت  كاري  در ارتفاعات  بالاي  جنگل شمال  از ۹ هزار هكتار در سال  گذشته ، به  ۱۲ هزار و ۵۰۰ هكتار در سال  جاري افزايش  مي يابد.مهندس  كاظم  نصرتي  افزود: طرح حفاظت  از جنگلها با حمايت  و پشتيباني  دولت  همراه  شد به طوريكه   اين  امر در تصويب  طرح  صيانت  از جنگلهاي  شمال  تبلور يافت  و از سال  گذشته  با استفاده از بخشي  از توان  نيروهاي  نظامي ، انتظامي و بسيج  سپاه  پاسداران ، عمليات اجرايي  طرح  آغاز شد.
وي  اضافه  كرد: با تصويب  طرح  صيانت  از جنگلهاي  شمال ، ميزان  تخريب  و قاچاق  چوب  از اين  جنگلها به  حداقل  رسيده  است .

تقاطع ها در تسخير تاكسي هاي خطي
گروه شهري: تاكسي هاي خطي، اكثر چهارراه ها و تقاطع ها را گرفتار و تسخير كرده اند.
دكتر يوسف حجت ، معاون سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب به شبكه خبري آسمان آبي گفت: تاكسي خطي، پديده بي معنايي است كه تنها در ايران وجود دارد.وي افزود: اين كه چند تاكسي از يك مبدأ به سمت يك مقصد حركت كنند از هر نظر، كار اشتباهي است.وي گفت: اين پديده سبب اتلاف مقدار زيادي بنزين و افزايش آلودگي هواست و به جاي آن كه چند تاكسي به سمت يك مقصد حركت كند بايد يك اتوبوس اين كار را انجام دهد كه تعداد مسافر بيشتري جا به جا مي شوند و هم مصرف سوخت و در نتيجه ميزان آلودگي ناشي از آن كاهش مي يابد.
حجت افزود: تاكسي هاي خطي با اشغال حجم زيادي از خيابانها سبب تشديد معضل ترافيك و نفوذ آن به چهارراه ها و مناطق مسكوني كه قبلاً ترافيك سبك داشتند، شده است.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان منطقه ۳
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، فردا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۲ با شهروندان منطقه ۳ ديدار خواهند داشت. شهروندان براي ثبت نام و طرح مسايل و مشكلات خود مي توانند به روابط عمومي شهرداري منطقه ۳ واقع در خيابان شريعتي مراجعه كنند.

خانه فرهنگ سيار
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۴ تهران از دايرشدن ۱۰ خانه فرهنگ سيار در ۱۰ بوستان در منطقه چهار تهران خبر داد.
«كاظم كمالي نسب» گفت: اين كار با همكاري فرهنگسراي طبيعت و معاونت اجتماعي و فرهنگي منطقه چهار شهرداري تهران انجام شد.
وي هدف از برپايي خانه هاي فرهنگ سيار را غني سازي اوقات فراغت تابستاني، آشنايي مردم با ارزشهاي ديني و اجتماعي و توانمندسازي مردم در امور هنري و آموزشي عنوان كرد.
كمالي نسب، بوستان هاي رسالت، احدزاده، نوفل لوشاتو، خانه گستر، مجيديه و صدف را از جمله بوستان هايي اعلام كرد كه به عنوان خانه فرهنگ سيار از آنها استفاده مي شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |