جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۸
index
معرفي خودرو مازراتي ام سي ۱۲
سوپرماشين تازه وارد
عميد نمازي خواه - جواد نصرتي
شركت هاي ايتاليايي هميشه يكي از پركارترين شركت هاي خودروسازي دنيا هستند، اين شركت ها با توليدات متنوع و هميشه زيباي خود طرفداران خاص خود را دارند. از شركت هاي بزرگ و مشهور خودروسازي ايتاليا مي توان به لامبورگيني، فراري، آلفارومئو، فيات و مازراني اشاره كرد. در اين ميان لامبورگيني و فراري از ديگر شركت هاي ايتاليايي مشهور تراند و شايد دليل آن توليد سوپرماشين هاي خارق العاده توسط اين دو شركت است. اخيراً شركت مازراتي Maserati هم اقدام به ساخت سوپرماشين زيبايي كرده است كه هر چند اولين تجربه اين شركت به شمار مي رود اما واقعاً بي نظير است. از ديگر محصولات فوق العاده پيشين مازراتي مي توان به Maserati Coupe مازراتي كوپه اشاره كرد.
005322.jpg

مازراتي ام سي (Maserati MC12)12
مازراتي ام سي ۱۲ را به عنوان يك جي تي خياباني به بازار عرضه كرده است. اين در حالي است كه از همين مدل يك تايپ مسابقه اي هم توليد شده است و قرار است به عنوان نماينده مازراتي در مسابقات شركت كند. اين اتفاق هنگامي رخ مي دهد كه آخرين پيروزي مازراتي در يك مسابقه قهرماني به ۳۷ سال پيش در مسابقه بزرگ آفريقاي جنوبي باز مي گردد. در آن مسابقه مازراتي از ماشين خود تحت عنوان تيم Coeper MaseratiF1 استفاده مي كرد.
تمامي مراحل طراحي و ساخت اين خودرو توسط گروه همكار فراري ـ مازراتي انجام شده است. اين گروه درواقع تلفيقي از فناوري ها و خلاقيت هاي فراري و طراحي سنتي و سليقه اي مازراتي بود.
طراحي خارجي اين سوپرماشين در تونل بار شركت مشهور جيوجيارو (Giugiaro) زيرنظر رئيس بخش طراحي و پيشبرد گروه فراري ـ مازراتي،فرانك استفنن (Frank Stephenon) انجام شده است.
اين ميزان مراحل طراحي كه همانند همان چيزي است كه ماشين هاي مسابقه اي آن را پشت سر مي گذارند تنها براي اين بوده است كه ام سي۱۲ عملكرد خارق العاده اي در حد و اندازه يك سوپر ماشين در سطح خيابان ها و جاده هاي معمولي داشته باشد. اين ماشين مي تواند به بيشينه سرعت ۲۰۵ مايل بر ساعت برابر ۳۳۰ كيلومتر بر ساعت دست يابد. تا اين جاي كار همه چيز در مورد ام سي ۱۲ عالي است. اما قضيه هنگامي بسيار عالي مي شود كه بدانيد ام سي ۱۲، صفر تا ۶۰ مايل را در ۸/۳ ثانيه طي مي كند. با اين حساب اين سوپرماشين هم به جمع تعداد اندك سوپرماشين هايي مي رسد كه صفر تا ۶۰ مايل را در زير چهار ثانيه طي مي كنند. از اين سوپرماشين ها مي توان به مك لارن اف يك MclarenF1 انزو فراري
Enzo Ferrori اشاره كرد. با اين اوصاف رانندگي با ام سي ۱۲ بسيار آسان و لذت بخش است. سيستم هدايت و فرمان آن بسيار نرم و روان است و به گونه اي است كه راننده تمام قدرت ماشين را زيردستان خود احساس مي كند. مدل جاده اي اين سوپرماشين به رنگ سفيد و آبي است. اين رنگ به ياد راننده پيشتاز مازراتي در اوايل دهه ۱۹۶۰ انتخاب شده است. در مسابقات آن سال ها كامورادي لباس مخصوص و جالبي مي پوشيد كه به رنگ آبي و سفيد بود. قرار است در سال ۲۰۰۴ ، ۲۵ عدد از اين ماشين به بازار عرضه شود و احتمالاً همين ميزان در سال ۲۰۰۵ توليد و عرضه خواهد شد.
005325.jpg

ام سي ۱۲ يك خودروي دونفره كوپه با يك شاسي بلند است (۲۸۰۰ ميلي متر) اين خودرو يك سقف متحرك و مسابقه اي دارد. موتور ام سي ۱۲ ، ۶۳۰ اسب بخار توان دارد و داراي ۱۲ سيلندر به صورت V12 و ۶ ليتر گنجايش است. ترتيب توزيع وزن در اين سوپر ماشين با توجه به طراحي خارجي و ميزان نيروي توليدي ۴۱ درصد در جلو و ۵۹ درصد در عقب است و براي اين كه وزن كلي خودرو پايين بيايد در ساخت آن از انواع مواد كامپوزيتي و آلياژهاي جديد فلزهاي سبك استفاده شده است. براي نمونه تمامي بدنه ام سي ۱۲ از فيبرهاي خاص كربن ساخته شده است و براي ساخت قطعات محكم خودرو از آلومينيم فشرده استفاده شده است.
ابعاد ام سي ۱۲ دقيقاً همان چيزهايي هستند كه بايد باشند. اين ابعاد به ترتيب ۵۱۴۳ ميلي متر طول، ۲۱۰۰ ميلي متر پهنا و ۱۲۰۵ ميلي  متر ارتفاع است. آزمايش هاي بسيار زياد و متعدد در تونل بار و محاسبات بسيار دقيق رياضي در تركيب با آزمايش هاي فراوان در سطح جاده ها فرم و حالت بسيار خارق العاده و كارآمدي به ام سي ۱۲ داده اند كه مي توان اين كارآمدي را منحصر به فردترين ويژگي آن دانست. تمام ويژگي ها و امكانات فني ام سي ۱۲ در حد ماشين هاي مسابقه اي است اما به گونه اي تعديل شده اند كه مردم عادي بتوانند از آن در سطح جاده ها استفاده كنند. البته مردمي كه مي توانند صاحب چنين ماشيني باشند چندان هم عادي نيستند.
ام سي ۱۲ از تمام تجربيات مشترك و فناوري هاي نوين گروه فراري ـ مازراتي سود مي برد. يكي از اين نمونه  همكاري ها موتور پرقدرت ام سي ۱۲ است. همان طور كه گفته شد اين موتور در ۷۵۰۰ دور در دقيقه ۶۳۰ اسب بخار توان دارد، اما براي اين كه با ملزومات و نيازهاي يك ماشين جاده اي همخواني داشته باشد تغييراتي در آن ايجاد شده است. اين ماشين گشتاور بسيار بالايي دارد. ميزان آن در ۵۵۰۰ دور در دقيقه ۴۸۱ پوند فوت برابر ۶۵۲ نيوتن متر است و حتي در سرعت پايين هم بسيار چابك و روان است. موتور اين ماشين از آلومينيم و تيتانيم ساخته شده است و سيلندرهاي آن هر كدام داراي چهار سوپاپ هستند.
همان طور كه گفته شد اين ماشين به گونه اي طراحي شده است كه رانندگي با آن در سطح جاده ها هم امكان پذير باشد. به همين منظور در اين سوپرماشين از يك سيستم جعبه دنده بسيار پيشرفته استفاده شده است كه ميزان بسيار بالاي توان موتور را براي رانندگان آماتور جاده اي قابل كنترل مي كند. اين جعبه دنده بسيار پيشرفته توسط شركت مشهور كامبيوكورسا Cambiocorsa ساخته شده است و سيستم انتخاب دنده در آن به صورت كامپيوتري انجام مي شود. براي تعويض دنده در اين جعبه دنده الكتروهيدروليك نيازي به دسته دنده نيست بلكه همانند ماشين هاي مسابقه اي فرمول يك دنده ها توسط چند دكمه كه پشت فرمان تعبيه شده اند با فشار انگشت راننده تعويض مي شوند اين جعبه دنده به دو حالت عمل مي كند. حالت اسپورت و حالت مسابقه اي كه براي انتخاب يكي از اين دو حالت يك دكمه بر روي داشبورد تعبيه شده است كه با فشار آن مي توان نوع فعاليت جعبه دنده را مشخص كرد. حالت اسپورت كه انتخاب اول تمام رانندگان است حالتي نرم و روان است كه امكان كنترل بيشتري بر نحوه عملكرد خودرو به راننده مي دهد اما حالت مسابقه اي حالتي است كه در موارد خاص با سرعت هاي بالا و توسط رانندگان بسيار باتجربه استفاده مي شود.
005328.jpg

يكي از نكات بسيار جالب در مورد ام سي ۱۲ اين است كه ساسپنشيون اين خودرو، خود از دو قسمت تشكيل شده است. يك ساسپنشيون در جلو و يكي هم در عقب ماشين. چرخ هاي اين ماشين هم داراي سيستم جالبي است و آن اين است كه اين چرخ ها داراي يك قفل مركزي در وسط ماشين هستند كه در صورت فعال شدن آن توسط راننده، چرخ ها كاملاً قفل مي شوند و ماشين به هيچ عنوان تكان نخواهد خورد. تاير اين چرخ ها هم توسط پيرلي Pirelli تهيه شده است. سيستم ترمز ام سي ۱۲ توسط برمبو طراحي و ساخته شده است. اين سيستم از نوع ديسكي و ABS است.
يكي از نقاط قوت ام سي ۱۲ و به طور كلي ماشين هاي ايتاليايي طراحي آن ـ چه خارجي و چه داخلي ـ است. اين ماشين داراي يك سقف متحرك است كه پروسه باز و بسته كردن آن بسيار ساده است. در كنار آن، طراحي داخلي بسيار هارمونيك و چشم نواز است. استفاده خلاقانه از فيبركربن و چرم دست ساز در درون خودرو نشانگر قدرت طراحان داخلي ام سي ۱۲ است. يكي از بارزترين نكات طراحي دروني خودرو فرمان آن است. قسمت بالايي فرمان با ديگر قسمت هاي فرمان تفاوت دارد و با خميدگي كلي فرمان هماهنگي ندارد.
اين قسمت از طراحي داخلي دقيقاً و انحصاراً معرف «مازراتي» است. نشانگرها در داشبورد به گونه اي تعبيه شده اند كه راننده به راحتي آنها را ببيند و در كنسول وسط دكمه هاي كنترل ماشين قرار دارند. در مجموع اين ماشين «خارق العاده» و غيرمعمولي است و همان طور كه گفته شد صاحبان آن كمي غيرعادي هستند. شايد دليل اين تفاوت را بتوان در قيمت ام سي ۱۲ يافت چون قيمت اين سوپرماشين ۶۰۰ هزار يورو است! قرار است ۲۵ دستگاه از اين ماشين در سال ۲۰۰۴ و ۲۵ دستگاه هم در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شود. با اين حال به شما توصيه مي كنم به فكر پس انداز نباشيد چون تمامي اين ماشين ها پيش فروش شده اند.

خبر
005331.jpg

اهداف جديد هوندا
شركت خودروسازي هوندا با آغاز سال ۲۰۰۶ فروش خودروي ارزانقيمت خود را با هدف جلب جوانان در آمريكاي شمالي آغاز خواهد كرد. خودروسازان ژاپني به بازار خودروي آمريكاي شمالي به عنوان كليد ادامه رشد خود مي نگرد. اين ماشين جديد از هوندا سيويك كميكت ارزان تر خواهد بود، سيويك در حدود ۱۳ هزار دلار قيمت دارد.
تاكئو فوكوئي مدير اجرايي هوندا هنگامي اين سخنان را در جمع خبرنگاران بيان مي كرد كه از دادن جزييات بيشتر در مورد ماشين جديد طفره مي رفت. او همچنين اعلام كرد كه هوندا ماشين هايي نظير اديسه  از نو طراحي شده و چند مدل پيك آپ را در بهار سال آينده ميلادي به بازار آمريكاي شمالي عرضه خواهد كرد.
005334.jpg

شوماخر: تعطيلات يك نعمت است
مايكل شوماخر تعطيلات ميان مسابقات را فرصتي مي داند كه مسئولان تيم فراري باتري هاي خود را شارژ كنند! او اعلام كرد كه حتي در طول اين زمان هم مي تواند مسابقه بدهد اما اين تعطيلات واقعاً براي بقيه تيم لازم و ضروري است. او در اين مورد گفته است كه نيازي به تعطيلات ندارد اما براي تكنسين ها و مهندسان فراري يك نعمت به شمار مي رود چون كار و تلاش سخت و شبانه روزي چند هفته گذشته آنها را از خانواده هايشان نيز دور نگه داشته است.
مسابقات فرمول يك ۱۳ آگوست پس از تعطيلات بين فصلي از سر گرفته مي شود؛ اولين مسابقه پس از تعطيلات در بوداپست مجارستان برگزار خواهد شد.
005337.jpg

محصول جديد مرسدس بنز
مرسدس بنز آخرين محصول خود براي سال ۲۰۰۵ را به بازار عرصه كرد. اين خودرو سي ال اس ۵۵ است كه در كلاس خودروهاي لوكس اسپورت جاي مي گيرد. پروسه ساخت اين خودرو از هنگامي كه به صورت مفهومي ارايه شد فقط چند ماه طول كشيد. اين خودرو كه چند روز پس از ارايه ب ام و ام پنج به بازار عرضه شده است جذاب ترين، راحت ترين و سريع ترين مدل در كلاس CLS به شمار مي رود. در ساخت اين ماشين از فناوري ها و تكنولوژي هاي E55 و كلاس E استفاده شده است. اين خودرو از يك موتور جديد ۱۰ سيلندر V شكل بهره مي برد كه
۵۷ اسب بخار توان دارد و گشتاور آن ۵۱۷ پوند فوت است. اس ال اس ۵۵ مي تواند صفر تا ۱۰۰ كيلومتر را در ۷/۴ ثانيه بپيمايد.
005340.jpg

محصول جديد كاديلاك
كاديلاك آخرين محصول خود با نام «كاديلاك اس تي اس» را معرفي كرد. اين محصول كه نتيجه چندين سال تحقيق مهندسان كاديلاك است به «ماشين تيز» معروف است و اين «تيزبودن» همان چيزي است كه كاديلاك آن را مورد نظر داشته است. قيمت پايه اين خودرو از ۴۰ هزار دلار شروع مي شود كه موتور اين خودرو با اين قيمت شش سيلندر V شكل با ۶/۳ ليتر گنجايش است. مدل ديگر كه از يك موتور هشت سيلندر V شكل كه ۶/۴ ليتر گنجايش بهره مي برد قيمت پايه اي برابر ۶۰ هزار دلار دارد. اين خودرو در لينگ گرندريور ساخته شده تا جايي كه در ماه آوريل به  عنوان بهترين و با كيفيت ترين توليد كننده كاديلاك شناخته شده است.
كرك هگن مدير اجرايي كاديلاك در مورد اس تي اس گفته است: «ما مي خواهيم سرمشق ديگران براي ساخت ماشين هاي لوكس در دنيا شويم.» كارشناسان خودرو آمريكاي شمالي معتقدند اس تي اس خط توليد كاديلاك را منقلب خواهد كرد.
005343.jpg

محصول جديد شركت شورلت
اكثر ايرانيان با نام شركت شورلت آشنا هستند و هنگامي كه نام شورلت را مي شنوند به سرعت ياد ماشين هاي غول پيكر و كشيده اي مي افتند كه مصرف سوخت بسيار بالايي دارد ولي بدنه محكمي هم داراست. آنها تمامي محصولات دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادي شركت شورلت هستند اگر هم اكنون سري به ليست ماشين هاي اين شركت بزنيد تفاوت ها را به خوبي حس خواهيد كرد. ماشين هايي با فناري هاي مدرن، مستحكم، كم مصرف، ارزان (البته غير از مدل هاي لوكس) و بسيار زيبا.
005346.jpg

حدود ۳۰ سال است كه ديگر محصولات جديد شركت شورلت به ايران نيامده(به جز تعداد معدودي) ولي هنوز هم محصولات قديمي آن شركت با صلابت در جاده ها حركت مي كنند. در اين مقاله مي خواهيم شما را با يكي از محصولات جديد اين شركت آشنا كنيم. امسال شركت شورلت يك محصول جديد با نام ايكوينوكس (Equinox) را معرفي كرد. اين خودرو كه روي يك پلت فرم تتا استوار است كه فاصله چرخ هاي جلو تا عقب را با ۵/۱۱۲ اينچ جدا مي كند. از يك موتور پرقدرت با گنجايش ۴/۳ ليتر بهره مي برد كه مي تواند ۱۸۵ اسب بخار نيرو مهيا كند. اين موتور شش سيلندر است و هر سيلندر دو سوپاپ دارد.
يك جعبه دنده پنج سرعته دارد كه به صورت اتوماتيك كار مي كند. ايكوينوكس سرعت يا شتاب بسيار بالايي ندارد در قبال آن از قدرت خوبي برخوردار است. به عنوان مثال سرعت صفر تا ۶۰ مايل را در ۵/۸ ثانيه پر مي كند در صورتي كه قدرت موتورش ۱۸۵ اسب بخار است.
005349.jpg

طراحي داخلي و خارجي ماشين به نسبت قيمتش بي نظير است و مي توان آن را به عنوان يك خودروي SUV شناخت كه شركت شورلت آن را در جواب خودروهايCR-V از شركت هوندا و RAV4 شركت تويوتا و فورد اسكيپ دانست. با وجود بسياري از امكانات ماشين هاي لوكس در ايكوين باكس قيمت پايه آن تنها ۲۱ هزار دلار است.
۲۱ هزار دلار براي يك ماشين چهار در و پنج نفره با يك صندوق بسيار جادار پسنديده است و با سليقه آمريكايي ها سازگاري دارد. فضاي داخلي ايكوينوكس بسيار زيباست و منظره اي باز دارد و به خاطر ابعاد بسيار دقيق و تايرهاي پهنش داراي تعادل و پايداري خوبي در سر پيچ هاو دورهاست. اين محصول در سال ۲۰۰۵ به فروش خواهد رسيد.
005352.jpg

جوايز ويژه براي رنو
با اين كه تا به حال دو محصول پرطرفدار رنو يعني ۱۰ اسپيس  و «سينك» توانسته اند به دليل طراحي زيباي داخلي چندين جايزه دريافت كنند باز هم دو جايزه ديگر دريافت كردند.
اين دو خودرو توانسته اند جايزه ويژه «اتو اكسپرس» را دريافت كنند. «اسپيس» اخيراً توانسته است در بيستمين سال توليد خود جايزه ام بي وي را از سوي مجله اتواكسپرس دريافت كند، همچنين از سوي همين مجله جايزه ديگري به سينك اهدا شده است.
از ميان ديگر هدايايي كه اين محصولات دريافت كرده اند مي توان به جايزه بيمه انگليس و جايزه ايمني خودرو انگليس اشاره كرد.

ماشين
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |