جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۸
index
يادداشت
رسوايي حاكم بلژيك اعتراف بي سابقه دختر مخفي پادشاه
005463.jpg
شاه آلبرت دوم

مادر همه چيز را از دلفين مخفي مي كرد تا اين كه
۱۸ساله شد و حالا كه درست ۱۸ سال از ۱۸ سالگي اش گذشته و خودش نيز مادر شده، دلفين تصميم گرفته همه حقايق را بگويد. دختر مخفي شاه آلبرت دوم، پادشاه بلژيك مصمم است كه همه حق و حقوق قانوني اش را از پدر بگيرد.
دلفين بوئل در گفت و گويي مفصل با مجله محلي «هومو» اعلام كرده كه مي خواهد با تمام قدرت خشمش را فرياد زده و تا آخرين ذره وجودش براي گفت و گو با پدر تلاش كند.
در حقيقت چند سالي است كه بلژيكي ها از وجود اين خانم جوان و هنرمند مطلع شده اند او از هر راهي بهره مي گيرد تا هويتش را به اثبات برساند. چندي پيش نمايشگاهي در ونيز برپا بود و دلفين يكي از ديوارهاي سالن را به طور كامل به نام خود اختصاص داده بود. در نمايشگاه ديگري نيز كه در كوكسيد واقع در يكي از ايستگاه هاي ساحلي بلژيك برپا بود، اين بار تابلوهاي بسياري از او به چشم مي خورد كه روي يكي از آنها به زبان انگليسي و خطاب به پدرش نوشته بود:«حقيقت مي تواند تو را نجات دهد.» تابلوي ديگري در ابعاد بسيار بزرگ نيز حاوي اثر انگشت هاي او بود و زيرش نوشته شده بود: «تنها نشانه هاي هويت من»
005457.jpg
دلفين

احساس مردم نسبت به وجود اين دختر تحريك شده بود اما وقتي كاخ لاكن واكنش نشان داد، شدت احساسات فزوني گرفت خانواده سلطنتي با مهارت بسيار و در عين حال با بي تفاوتي پاسخ مدرن پادشاه خود را چنين نقل قول كرده اند: «ملكه پائولا و من همانند بسياري از زوج هاي حاضر در سراسر جهان دوره هاي سختي را پشت سر گذارده ايم و البته بعد با هم آشتي كرده ايم.» اين پاسخ در واكنش به مداخله عمومي بيان شد.
دلفين پس از اين كه مادرش مجبور شد در پي اين رابطه به انگلستان پناه ببرد در لندن ساكن شده است. رابطه مادرش با شاه بين سال هاي ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۴ جريان داشت او در مورد اين افشاي ديرهنگام مي گويد: «در محيط هاي مختلف به من توصيه مي كردند كه شرايط پدرم آلبرت را درك كنم و خفه شوم... اما من ديگر نمي توانم اين بي عدالتي و تزوير را تحمل كنم.» دلفين در ادامه تاكيد مي كند كه هدفش به هيچ وجه به دست آوردن نام و لقب سلطنتي، كسب شهرت در بازار هنري يا حتي به دست آوردن پول نيست.
او در گفت و گوي طولاني اش اعتراف مي كند كه تا مدت ها مردم او را دروغگو و شايعه پرداز مي  دانسته اند، به اعتقاد او پدرش مردي شوخ طبع و بسيار دوست داشتني است كه به طور جدي تصميم داشته از همسرش جدا شود اما در نهايت به خاطر مصلحت كشور تسليم مي شود. دلفين به عنوان شاهدي براي حرف هايش از شباهت هاي ظاهري اش با مادربزرگش ملكه آستريد، مادر آلبرت دوم و بودوئن مي گويد.
005451.jpg
مادر دلفين

هدف اصلي او از اين همه تلاش اين است: «مي خواهم بفهم چرا مرا كنار گذاشته اند. مي خواهم پدرم برايم توضيح بدهد.» و بعد دليل واقعي خشمش را مي گويد: «آلبرت دوم در نظر بسياري از انسان ها به عنوان انساني بشردوست مطرح است و برخي افراد او را به نوعي مقدس فرض مي كنند.» اما اين دختر معتقد است كه واقعيت بسيار متفاوت است.

جشن ۵۷ سالگي آرنولد در بغداد
قهرمانان پرورش اندام بغداد با برپايي يك دوره مسابقه پرورش اندام ۵۷ سالگي آرنولد شوارتزينگر، فرماندار كاليفرنيا را جشن گرفتند.
اعضاي يك باشگاه بدنسازي قديمي در پايتخت عراق كه «آرنولد كلاسيك» نام دارد در فضاي باز شهر بغداد، جايي كه هزاران كيلومتر با كاليفرنيا فاصله دارد مسابقه اي به افتخار ستاره سابق سينما و پرورش اندام كار قديمي برگزار كردند. طالب، صاحب باشگاه در اين باره گفت: «اين مسابقه به افتخار قهرمان ما و بزرگترين قهرمان سراسر اعصار برگزار شد.» طالب كه نام پسرش را شوارتزينگر گذاشته مسابقه را با بريدن كيكي بزرگ كه با تصوير آرنولد تزيين شده بود، آغاز كرد.

خبر
ديدار نوادگان ناپلئون و نلسون
005448.jpg

نوادگان ناپلئون اول و آدميرال نلسون كه سال ۱۸۰۵ در ترافالگر باهم درگير شدند، به مناسبت برپايي نمايشگاهي از جنگ هاي مهم بين فرانسه و انگلستان با هم ديدار كردند. نوه نوه نوه اين دو شخصيت تاريخي هفته گذشته براي افتتاح نمايشگاهي حاضر شدند كه قرار است برگزاري جشن دويستمين سالگرد اين نبرد مشهور را براي سال ۲۰۰۵ به عهده بگيرد. جنگ ترافالگر كه در جريان آن آدميرال نلسون كشته شد در تاريخ به عنوان بزرگترين پيروزي بريتانيايي ها و بزرگترين شكست نيروي دريايي امپراتور فرانسه ثبت شده است.
نيروهاي انگليسي كه به فرماندهي شخص نلسون وارد جنگ شده بودند، شاهد بودند كه فرمانده شان در اكتبر سال ۱۸۰۵ چشم راست و سپس بازوي راستش را در دو نبرد پياپي با فرانسوي ها و اسپانيايي ها از دست داد. فرماندهي نيروهاي دشمن را آدميرال ويلنو برعهده داشت.
به مناسبت آغاز طرح اين نمايشگاه منحصر به فرد، آنا تريبه ۷۴ ساله با برناردو ساليس ۶۷ ساله ديدار كردند. عكس آنها با كلاه هاي برجاي مانده از اجدادشان نيز براي تزيين نمايشگاه ثبت شده. آنا تريبه احساس خود از ملاقات با بزرگترين دشمن اجدادش را اين چنين بيان كرد: «هنوز حسي به من دست نداده است.» برناردو ساليس با اين كه اصالت فرانسوي  دارد اما چندين نسل است كه خانواده اش در بريتانيا اقامت مي كنند و تقريباً ۲۰ سال است كه در نيروي دريايي سلطنتي كار مي كند. او مي گويد هيچ وقت به كسي نگفته كه از نوادگان ناپلئون است.
وي در اين باره مي گويد: «اين مسئله چيزي نيست كه بتواني همه جا جار بزني، آن هم وقتي كه در نيروي دريايي سلطنتي مشغول به كار هستي.»
نمايشگاه قرار است در موزه نيروي دريايي گرينويچ واقع در جنوب شرقي لندن برپا شود. در آن جا مي توان براي اولين بار طرح جنگي را كه نلسون يك ماه پيش از جنگ ترسيم كرده بود، ديد.

انتقاد يك دختربچه از چني
005460.jpg

در گردهمايي دموكرات ها، براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا انتقادات بسياري مستقيماً ديك چني را هدف گرفته بود، اما دردناك ترين آنها حرف هاي يك دختربچه ۱۲ ساله بود كه معاون بوش را به گزافه گويي متهم كرد.
ايانا وكسلر مبارز جوان صف دموكرات ها و باني موسسه «بچه هاي موافق كري» در اين گردهمايي اظهار داشت:  «وقتي معاون رئيس جمهور ما با يك سناتور دموكرات اين چنين مخالفت مي كند بايد بگويم گزافه گويي كرده است.» اين دختر مو قرمزي ادامه داد: «اگر من چنين حرف هايي مي زدم همه مرا كنار مي گذاشتند. فكر مي كنم لازم باشد كه ما هم او را كنار بزنيم.» و البته اضافه كرد كه اين كار بايد به افتخار ۲۰ هزار نماينده پارلمان و مهمانان حاضر در گردهمايي انجام شود.
گفته مي شود ترزا، همسر جان كري اين دختربچه اهل كاليفرنيا را به گردهمايي دعوت كرده بود. به نظر مي رسد هدف او جبران توهين به يك روزنامه نگار بوده است. چندي پيش او به يك روزنامه نگار گفته بود دهنت را ببند و اين مسئله او را با انتقادات بسياري مواجه كرد.

علاقه عجيب به حيوانات
استراليايي ها علاقه زيادي به حيوانات دارند و به همين دليل مبلغ زيادي را صرف خريد لوازم غيرضروري براي سگ ها و ساير حيوانات خانگي شان مي كنند. اينطور كه مشخص است بودجه اختصاصي به حيوانات از بودجه اختصاصي به كمك هاي بين المللي بالاتر است.
طبق بررسي  يك موسسه تحقيقاتي در استراليا سال گذشته بيش از ۳/۲ ميليارد دلار استراليا صرف حيوانات خانگي شده و اين در حالي است كه دولت مبلغ بسيار كمتر از دو ميليارد صرف كمك هاي بين المللي مي كند.
تعداد حيوانات خانگي طي پنج سال گذشته در استراليا افزايش چشمگيري داشته و اين مسئله باعث شده بودجه بسياري صرف تغذيه، نگهداري و بهداشت آنها شود.

كري با كشتي ـ تاكسي
به بوستون رفت
هفته گذشته وقتي جان كري مي خواست راهي بوستون شود تا اولين سخنراني رسمي خود را به عنوان رقيب اصلي بوش ايراد كند، به سفارش يكي از ستارگان پير جنگ ويتنام سوار يك كشتي ـ تاكسي شد و به اين ترتيب به شيوه يك مبارز ويتنام پا در جبهه مبارزه با بوش جمهوريخواه گذاشت. در اين سفر دريايي به چارلزتون چندين تن از همرزمان سابق جنگ ويتنام كري را مشايعت مي كردند. پايگاه دريايي چارلزتون كه سال ۱۹۷۴ بسته شده بود هم اكنون تبديل به پارك ملي شده است.

اولين رئيس جمهور سياهپوست آمريكا
005445.jpg

ترجمه: رضا كاشاني
يكي از اولين منتقدان جنگ با عراق اوباما بود وي چند ماه قبل از شروع عمليات آمريكا در اين كشور در ماه مارس سال ۲۰۰۳ در سخنراني هايش از جنبه هاي
مختلف عوارض جنگ را گوشزد كرده بود
هنوز آنقدر ها در ميان مردم مشهور و شناخته شده نيست، اما به جرات مي توان گفت «باراك اوباما» به سرعت در حال پيمودن مدارج ترقي در سيستم سياسي آمريكاست؛ مردي كه برخي اعتقاد دارند ممكن است در آينده به عنوان اولين رئيس جمهور سياه پوست آمريكا انتخاب شود. هرچند براي اين كار او هنوز راه درازي را در پيش دارد. در اولين مرحله او عضو حزب دموكرات در ايالت ايلينوي بايد يك كرسي سناي آمريكا را در انتخابات ماه نوامبر از آن خود كند. شايد اين كار چندان براي او دور از دسترس نباشد. او به تدريج توجه همگان را به خود جلب مي كند. او كه سخنران چيره دستي است اوايل هفته گذشته با صحبت هايش در گردهمايي دموكرات ها در شهر بوستون باعث بر انگيختن حيرت و تحسين سران و اعضاي حزب شد.
پسر مردي سياه پوست اهل كنيا و مادري سفيد پوست و آمريكايي از ايالت كانزاس با اين سخنراني كه در آن از ايده آل هاي سنتي و فراموش شده آمريكايي سخن گفت باعث افزايش وجهه و محبوبيت خود در ميان عوام نيز شد. اوباماي ۴۲ ساله در حال حاضر سناتور ايالتي ايلينوي از منطقه اي در جنوب شيكاگوست. او به احتمال فراوان خواهد توانست در ماه نوامبر كرسي ايالت ايلينوي در سناي آمريكا را كه اكنون در اختيار «پيتر فيتزجرالد» عضوحزب جمهوريخواه و در حال بازنشسته شدن است را از آن خود كند. در صورتي كه او موفق به انجام اين كار شود، تنها عضو سياه پوست حاضر در سناي آمريكا و يكي از سه سياه پوستي خواهد بود كه در تاريخ مجلس سنا موفق به راهيابي به آن شده اند. اوباما در ماه مارس با پيروزشدن در انتخابات درون حزبي دموكرات ها در ايالت ايلينوي براي انتخاب نامزد سنا با كسب
۵۳ درصد آرا با وجود شش رقيب تعجب همگان را برانگيخت.
هواداران و حاميان اوباما معتقدند او راي دهندگان سياه و سفيد پوست را به يك ميزان جذب مي كند. همچنين گفته مي شود او به سادگي توانايي برقراري ارتباط با روستاييان سفيد پوست و راي دهندگان شهرهاي كوچك را دارد. او اين ويژگي را مديون سوابق خانوادگي خود است. پدر اوباما كه در كنيا به پرورش گله هاي بز مشغول بود، توانست براي تحصيل در هاوايي آمريكا بورس آموزشي كسب كند. در آن جا بود كه او با مادر اوباما كه در اصل اهل كانزاس بود و با والدينش به هونولولو مهاجرت كرده بودند، ازدواج كرد. اوباما تازه راه رفتن را آموخته بود كه پدرش موفق به گرفتن اجازه تحصيل در دانشگاه هاروارد شد. اما به دليل نداشتن پول كافي بدون خانواده براي ادامه تحصيل به هاروارد رفت و پس از آن نيز به تنهايي راهي كنيا شد تا به عنوان اقتصاددان در كشورش مشغول به كار شود. در همان زمان او و همسرش از هم جدا شدند.
005442.jpg


اوباما شش ساله بود كه مادرش با مدير يكي از شركت هاي نفتي اندونزي ازدواج كرد و همگي راهي جاكارتا، پايتخت اندونزي شدند.پسر چهار سال آن جا زندگي كرد و سپس به هاوايي نزد پدربزرگ و مادربزرگش بازگشت تا به مدرسه برود. پدر و مادر اوباما هر دو از دنيا رفته اند.
اوباما تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشگاه كلمبياي نيويورك و در رشته علوم سياسي آغاز كرد. سپس به شيكاگو رفت و در آن جا به مدت سه سال به عنوان سامانده اجتماعي خدمت كرد. سال ۱۹۸۸ براي تحصيل در مدرسه حقوق راهي دانشگاه هاروارد شد. بعدها به عنوان اولين آمريكايي
آفريقايي تبار به عنوان رئيس ماهنامه معتبر«Harvard Law Review» برگزيده شد. پس از ترك هاروارد به شيكاگو باز گشت و به كار در زمينه حقوق مدني مشغول شد. اوباما هنوز هم به اين كار مشغول است و در كنار آن به تدريس در دانشگاه حقوق شيكاگو نيز مي پردازد؛ كاري كه به گفته خودش او را براي تصميم گيري درباره مسايل مهم اجتماعي همچون سقط جنين و حقوق زنان ياري مي دهد.
اوباما يكي از اولين منتقدان جنگ با عراق بود و چند ماه قبل از شروع عمليات آمريكا در اين كشور در ماه مارس سال ۲۰۰۳ در سخنراني هايش از جنبه هاي مختلف عوارض جنگ را گوشزد كرده بود. او در سخنراني اخير خود در گردهمايي دموكرات ها در بوستون نيز ضمن تمجيد از زنان و مرداني كه در عراق خدمت مي كنند، گفت كه بايد از خانواده كساني كه در جنگ كشته شده اند حمايت بيشتري شود. او گفت: «هنگامي كه ما زنان و مردان جوان خود را در معرض خطر قرار مي دهيم، نبايد در اعداد و ارقام متوسل به دروغ شويم و درباره علت فرستادن آنها به ميدان جنگ دروغ بافي كنيم. ما متعهديم به اين كه از خانواده هاي آنان در غيابشان مراقبت كنيم، هنگام بازگشتشان به آنها توجه كنيم و هيچگاه بدون نفرات كافي براي اطمينان از پيروزي در جنگ، تضمين صلح و به دست آوردن احترام جهانيان جنگي را آغاز نكنيم.»
هواداران اوباما هنوز اندكند. اگر او امسال به نمايندگي مجلس سنا انتخاب شود تاسال ۲۰۱۲ هشت سال فرصت خواهد داشت تا وجهه و محبوبيت سياسي خود را افزايش دهد. تا سال ۲۰۱۶ او ۵۴ ساله خواهد شد، سني كه به اعتقاد برخي مناسب رياست جمهوري است. اوباما گاهي به شوخي مي گويد كه بيشتر اوقات مردم نام او را به اشتباه «آلاباما» يا «يوماما» تلفظ مي كنند.حاميان و طرفداران او معتقدند روزي خواهد رسيد كه هيچ كس نام او را اشتباه نخواهد گفت.

رهايي مرگبار از زندان
005454.jpg
ترجمه: نيره محمودي
منبع:  بي بي سي
براي فلسطيني هايي كه در غزه و در محاصره رژيم اسرائيل زندگي مي كنند، شايد تفريح كردن چندان معنايي نداشته باشد. اما براي آنهايي كه نمي خواهند اميدشان را از دست بدهند ساحل غزه بهترين محل براي گذراندن ساعاتي خوش و بدون دغدغه است، حتي اگر گاهي اوقات دريا به آنها بي مهري كند.
روزهاي داغ اواسط تابستان اكنون در حالي سپري مي شوند كه ساحل غزه هر روز شاهد هجوم مردم براي گذراندن ساعاتي خوش در اين ساحل است. ساحل غزه در واقع يكي از معدود تفريحگاه هايي است كه اهالي نوار غزه مي توانند براي رهايي از دردها و غم هايي كه دارند به آن پناه ببرند. ازدحام جمعيتي كه براي شنا به اين ساحل مي آيند باعث شده است كه اهميت نجات غريق ها بيش از پيش احساس شود. اين روزها براي آنها كه روي برج چوبي زواردر رفته خود با چشماني مراقب ونگران شناگران را مي پايند، روزهاي سختي است. نجات غريق ها مراقب هستند كه مبادا يكي از شناگران ناشيگري كرده و اسير امواج متلاطم شود به همين دليل مدام با سوت هايي كه به گردن دارند و با بلندگوهاي دستي هشدار مي دهند كه نبايد زياد از ساحل دور شد. يكي از آنها خطاب به قايقي موتوري كه به ساحل و به شناگران نزديك شده است، فرياد مي كشد: «شمايي كه در قايق هستيد! نزديك نشويد! از شناگران فاصله بگيريد. نزديك نشويد!»
ديري نمي پايد كه اتفاقي مي افتد و نشان مي دهد كار نجات غريق ها در ساحل غزه بسيار خطير است. شناگران ناگهان متوجه مي شوند كه سه غريق نجات به درون آب مي پرند با سرعت زياد به سوي امواج متلاطم شنا مي كنند. چند لحظه بعد آن سه در حالي كه پسر بچه اي بي حال را روي دستان خود گرفته اند از آب خارج شده و به ساحل مي رسند. به محض اين كه
پسر بچه زير برج نجات غريق ها روي زمين قرار مي گيرد، كمك هاي اوليه براي زنده نگه داشتن او آغاز مي شود. اما جان او گويي از كالبدش گريخته است. او را به بيمارستان منتقل مي كنند، اما ساعاتي بعد خبردار شديم كه آن پسربچه از دنيا رفته است.
«سامح» يكي از غريق نجات هايي كه تلاش كرده بود جان پسربچه را نجات دهد، از اين كه نتوانسته بود به او كمكي كند، در حالي كه بسيار غمگين بود روي زمين نشست و خطاب به ما گفت روز جمعه، روز بسيار سختي است. جمعه روز تعطيل در غزه است و ساحل غزه تنها جايي است كه مردم بيش از همه علاقه دارند لحظات فراغت خود را در تعطيلي در آن بگذرانند. اين جمعيت براي شنا وارد آب مي شوند و اغلب نسبت به هشدارهاي نجات غريق ها بي تفاوت هستند.
بخشي از اين مشكل از آن جا ناشي مي شود كه در شهر فقير و مصيبت زده غزه استخري وجود ندارد كه علاقه مندان تني به آب بزنند و يا در آن شنا ياد بگيرند. به همين دليل بهترين محل ساحل غزه است تا اين احساس نياز تاحدي مرتفع شود. اما به هر حال شناكردن در دريا بسيار متفاوت از استخر است و خطراتي مرگبار در كمين بي تجربه ها و سهل انگارها است. آنان مي خواهند به هر قيمتي كه شده حتي اگر دريا توفاني باشد شنا كنند. تمام اينها دست به دست هم مي دهد تا ساعاتي حساس و نفسگير براي نجات غريق ها در ساحل غزه رقم بخورد و آنان هرلحظه منتظر باشند تا پيكرهاي بي جان را از آب دريا بگيرند.
با اين حال تاكنون قهرمانان نجات غريق ساحل غزه به ركورد بسيار جالبي دست يافته اند. پسربچه اي كه ما شاهد غرق شدنش بوديم، اولين غريقي است كه مرگش از سال هاي پيش كه نجات غريق ها كارشان را در اين ساحل شروع كرده اند به ثبت مي رسد. اما پس از آن كه كار آنها عصر به پايان مي رسد، اوضاع به گونه اي ديگر است. در سال گذشته مرگ ۲۰ نفر از شناگران در اين ساحل پس از اتمام كار نجات غريق ها به ثبت رسيده است و اين حكايت از آن دارد كه نجات غريق هاي ساحل غزه كارشان را خوب بلد هستند. با وجود اين هنوز خانواده هاي بسياري هستند كه به ساحل غزه مي آيند و چادرهاي خود را در آن جا برپا مي كنند و به كودكانشان اجازه مي دهند كه وارد آب شوند. در بالاي سر آنها صدها كايت و بادبادك به اهتزاز درمي آيند. آنهايي هم كه علاقه مند به تنوع هستند مي توانند شتري را كرايه كرده و سوار آن شوند. همچنين در حالي كه موسيقي ملايم عربي در كافه هاي كنار ساحل پخش مي شود مي توان بوي كباب شدن سيب زميني ها را در آتشي كه خانواده ها در كنار چادرهايشان روشن كرده اند، حس كرد. به هر حال به نظر مي رسد ساحل غزه علاوه بر آن كه تنها تفريحگاه اهالي شهر غزه به حساب مي آيد، بهترين محل براي درمان استرس ها و رهايي از رنج هايي است كه آنها هر روز مجبور به تحمل شان هستند.
هرتابستان ده ها هزار نفر از اردوگاه هاي پناهجويان كه شلوغ ترين مكان هاي روي زمين هستند خود را به ساحل غزه مي رسانند تا از اين تنها تفريحگاه خود سهمي ببرند. اين تنها تفريحگاه نوار غزه است و مردم غزه آن را دوست دارند. «رامي»، ۱۳ ساله اهل غزه در اين مورد مي گويد: «دريا چيزي است كه به آن علاقه دارم، بهترين چيز. مكان هاي ديگري نيز وجود دارد، اما هيچ كدام آنها ساحل غزه نمي شوند. من هميشه به اين ساحل مي آيم و در اين جا بيش از جاهاي ديگر احساس آزادي مي كنم.»
«اياد سراج» يكي از روان شناسان سرشناس غزه هم مي گويد: «من هر روز حتي وقتي كه دريا پرموج است نيز در آن شنا مي كنم. اين كار يك خاصيت درماني برايم دارد، زيرا شما مي توانيد در فضاي بازي كه در مقابلتان وجود دارد، هركاري كه دوست داشته باشيد انجام دهيد. اين كار مي تواند اضطراب ها و سرخوردگي هايي را كه در وجود اهالي غزه وجود دارد، كاهش دهد.»وي در ادامه مي گويد: «ساحل غزه تنها جايي در شهر است كه مي توانند از كنار هم بودن لذت ببرند و شنا كنند.»
بيش ازيك ميليون نفر در غزه زندگي مي كنند و هيچ كدامشان نمي توانند بدون اجازه اسرائيلي ها از اين شهر خارج شوند. مردم غزه اغلب شهر خود را يك زندان مي دانند. اما ساحل غزه تنها جايي است كه مي توان از اين زندان  رها بود.

آخرين خبرها
005484.jpg
هنري كارتيه برسون عكاس بزرگ فرانسوي درگذشت. هنري كارتيه برسون، يكي از مهمترين عكاسان جهان، در سن ۹۵ سالگي در گذشته است. هنري كارتيه برسون به خاطر تهيه عكس هاي بديع خياباني كه سنت هاي روز را در هم مي شكست به شهرت رسيد.
مسابقات قهرماني ليگ دسته اول باشگاه هاي آلمان (بوندس ليگا) در فصل ۲۰۰۵ـ۲۰۰۴ از جمعه ۱۶ مرداد با بازي تيم هاي وردربرمن و شالكه ۰۴ آغاز مي شود. حساس ترين بازي اين هفته را بايرن مونيخ با هامبورگ برگزار خواهد كرد.
بهاي سبد نفتي اوپك به ركورد جديد ۳۳/۳۹ دلار رسيد.
معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: به ازاي هر يك هزار نفر ايراني فقط ۲۵ روزنامه در كشور عرضه مي شود.
صدام حسين، رهبر مخلوع عراق كه با محاكمه به اتهام ارتكاب جنايت عليه بشريت روبه رو است، اميد دارد كه تا زمان شروع محاكمه خود در زندان سوئد بماند.
مديرعامل باشگاه فرهنگي ورزشي فولاد مباركه سپاهان كه تيمش به مقام نخست رقابت هاي فوتبال جام حذفي باشگاه هاي ايران دست يافت، گفت: جام قهرماني را به مردم۲۳، هزار شهيد و مصدوم شيميايي استان اصفهان تقديم مي كنم.
شبكه خبري العالم صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: برخي عناصر تحت نظارت اعضاي گروهك منافقين و با استفاده از موقعيت «حازم الشعلان» به عنوان وزير دفاع عراق، اقدام به قاچاق اسلحه به داخل خاك ايران كرده اند.
دبيركل مجمع ملي عراق اعلام كرد: گفتن آن كه ايران دشمن شماره يك عراق است، نوعي خدمت به دشمن اصلي مسلمانان، رژيم صهيونيستي، است.
قرقيزستان هفت مبلغ كليساي انجيلي كه تبعه روسيه و تايوان بودند را به دليل تعارض فعاليت آنها با قوانين اين كشور اخراج كرد.

جهان
هفته
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |