جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۸
index
شايعات ادامه دارد
ويروس مخابراتي را فراموش كن
005439.jpg
احسان زندي
از روزي كه كودك مستعدي به نام كامپيوتر متولد شد زمينه اي براي هكرها و مهاجمان باب شد كه بتوانند با نشر ويروس ها و كرم هاي كامپيوتري دست به خرابكاري و جنجال بزنند، به خصوص از وقتي كه اينترنت به عنوان فرزند كامپيوتر چشم به دنيا گشود تبديل به وسيله اي شد كه امكان انتشار راحت تر و سريع تر كرم ها را در اختيار هكرها قرار دهد.
از آن پس ديگر ويروس نويسي براي خود شغلي شده تا آن جا كه به ناچار ويروس كشي هم بخش مهمي از فعاليت شركت هاي بزرگ كامپيوتري دنيا را شامل شده است، در واقع انفجار اطلاعات، اپيدمي ويروس پراكني را به دنبال داشت.
البته بايد قبول كرد كه هر گلي خاري دارد و هر چيز خوبي ممكن است يك سري تبعات منفي در پي داشته باشد، اما چيز ديگري كه در اين ميان باعث نگراني مي شود گسترش اخبار كذب مربوط به ويروس ها و هكرهايي است كه با نام Hoax Virus هاي اينترنتي شناخته مي شوند.
گاهي بعضي با انتشار شايعاتي در زمينه ويروس هاي جديد به بازار گرمي مي پردازند و معلوم نيست با اين كار چه عايدي كسب مي كنند. حتماً سودي هست كه زحمت اين كار را به خود مي دهند.
اخباري كه بارها و بارها شنيده ايم: فلان ويروس جديد فلان كار را مي كند و بهمان كرم جديد را بهمان شركت يا دولت توليد و آن را در بهمان منطقه منتشر كرده است و بعضاً هزار و يك جور انگ سياسي و اقتصادي به آن مي زنند.
اين بار شركت مخابرات خودمان درگير چنين شايعه اي شده؛ اخيراً در چت روم ها و شبكه هاي اجتماعي شايع شده است: «شركت مخابرات ايران از تاريخ ۱۴ تير به بعد به كساني كه در ايران از سايت يا مسنجر ياهو استفاده مي كنند يك اي ميل با عنوان كارت اينترنتي رايگان ارسال مي كند ولي چنانچه اين اي ميل را باز كنيد يك Logger key با حجم ۳۲ كيلوبايت روي سيستم شما نصب مي شود كه بعد از آن محتويات تمام اي ميل ها و چت هاي شما هر ۲۰ دقيقه يك بار به صورت خودكار به آدرس اي ميل research@irantelecom.ir فرستاده مي شود.»
اما شركت مخابرات طي گزارشي در وب سايت رسمي خود اعلام كرده كه اين موضوع كذب محض است و اساساً در چنين آدرسي روي ميل سرور سايت مخابرات ايران تعريف نشده است.
شركت مخابرات طي همين گزارش به كاربران اينترنت هشدار داده: در صورتي كه پيش تر با سايت مخابرات مكاتبه نداشته و يا تقاضاي كسب اطلاعات از آن نكرده اند از باز كردن اي ميل هايي با عناوين ۰۹۹۹۰ webmaster ، info و غيره خودداري كنند.
نبايد فراموش كنيم كه هكرها و ويروس نويس ها به راحتي مي توانند ايميل هايي با آدرس فرستنده جعلي ارسال كنند، كمترين كاري كه مي توان انجام داد اين است كه Subject هايي مانند Hoax Virus و Hoax Categories را روي كلانيت  ميل خود به عنوان يك rule (قانون) تعريف كرده و مشخصاً نسبت به فيلتر كردن چنين ايميل هايي اقدام كنند.
اما جداي بحث هاي تكنيكي نشر چنين شايعاتي در اين هاگير واگير فيلترينگ موضوع قابل توجهي است اگر اين شايعات را باور كرده باشيم بي درنگ به اين نتيجه رسيده ايم كه هدف مخابرات از اين كار كنترل شديد مكاتبات كاربران است كنترلي كه حتماً در راستاي فيلترينگ است اما اين شايعه آنقدر باورنكردني است كه اگر كسي از اهالي وب آن را قبول كند بايد به بينش و آگاهي او شك كرد؛ اگر اين را باور كنيم لابد قبلاً نيز باور كرده ايم كه ممكن است آدم از طريق ويروس و فلاپي ايدز بگيرد.

نرم افزار
مايكروسافت فارسي ساز آفيس ۲۰۰۳ را منتشر كرد
005427.jpg

ايتنا:مايكروسافت بسته نرم افزاري خود را براي فارسي كردن آفيس ۲۰۰۳ ارايه داد. اين پك نرم افزاري ۳/۶ مگابايتي تمام آن چيزي است كه ما فارسي زبان ها به دنبال آن مي گشتيم. برنامه واژه پرداز Word كه سال هاست در ايران و ساير نقاط به عنوان اولين و بهترين برنامه جهت تايپ نامه و اسناد به كار مي رود، اين بار از طرف خود مايكروسافت به زبان فارسي ارايه شد. البته اين اولين برنامه فارسي نيست كه توسط مايكروسافت ارايه مي شود. حدود يك سال پيش مايكروسافت برنامه كوچكي جهت فارسي كردن اعداد در Word ۲۰۰۳ و ۲۰۰۰ منتشر كرده بود، اما هيچگاه به اين وسعت نبوده است.
در سال هاي پيش فارسي سازهاي زيادي جهت نسخه هاي ۹۷ و ۲۰۰۰ بسته نرم افزاري Office توسط شركت هاي ايراني ارايه شده بود كه اكثراً در نسخه هاي عربي قابل اجرا بودند، اما اين برنامه ها هيچگاه تمام برنامه را به صورت فارسي در نمي آوردند. واضح است تنها كسي مي تواند اين برنامه را فارسي كند كه خود آن  را ساخته باشد.
اين برنامه كه با نام Persian Language Interface Pack يا LIP ارايه شده كار توسعه آن در دوبلين و آمريكا صورت گرفته است و در اين حين تيمي در دبي روي عناصر زبان شناسي آن كه شامل يك لغتنامه ۲۵ هزار لغتي است، كار مي كردند.انجمن آكادميك محلي نيز با اين پروژه درگير بودند. دو دانشجو از دانشگاه شارجه و يك نفر از دانشگاه آمريكايي دبي در اين تيم در ساخت لغتنامه فارسي و همچنين تست برنامه مشاركت داشتند.
بسته نرم افزاري رابط زبان فارسي
(Persian LIP) روي تمامي نسخه هاي انگليسي آفيس ۲۰۰۳ قابل نصب است كه پس از نصب قادر به فارسي كردن برنامه هاي Word و Excel و Outlook و PowerPoint است.
Persian LIPبه عنوان قسمتي از برنامه زبان هاي محلي مايكروسافت (Microsoftصs Local Language Program)يا LLP اجرا شده است. اين برنامه توسعه گران و گروه هاي علاقه مند محلي براي ساختن بسته هاي نرم افزاري رابط زبان اجرا مي شود كه پلات فرم ها و برنامه هاي كاربردي مايكروسافت را با اين زبان ها سازگار مي سازد. همان طور كه مي دانيد چند هفته پيش تقويم جلالي (شمسي) در نسخه آزمايشي دات نت ۲۰ قرار نيز ارايه شد.
005436.jpg

عاصم حجاز مدير برنامه جهاني سازي مايكروسافت مي گويد كه ما در مايكروسافت با تمامي انجمن هاي سراسر دنيا در حال كار روي برنامه هايي هستيم كه منجر به رفع شدن نياز شهروندانشان مي شود.
اين برنامه را مي توان به صورت رايگان از سايت مايكروسافت دانلود كرد و تمامي مراحل نصب آن نيز به صورت فارسي است.
يكي از مهم ترين امكانات آن غلط گيري (Spell Checking) كامل فارسي است كه شركت هاي ايراني سال ها به دنبال ساخت آن بودند. من كلمات زيادي را در اين زمينه امتحان كردم و به مشكلي برخورد نكردم.
ممكن است در برخورد اول روبه رو شدن با بعضي از معادل هاي فارسي مانند رونوشت به جاي Copy و جايگذاري بجاي Paste يا برش، گلوله ها، فراپيوند، زدودن، تخته نگهدارنده، ادغام نامه، قطعه هنر، بالا نگاشت و... كمي نامانوس باشد ولي ساير توضيحات فارسي در قسمت هاي مختلف برنامه بسيار جالب است.
نكته آخر اين كه صفحاتي از سايت مايكروسافت به صورت فارسي درآمده كه بسيار محدود و تنها در قسمت Download Center است.
براي دريافت اين برنامه شش مگابايتي به آدرس زير مراجعه كنيد:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=ccf199bc-c987-48f5-9707-dc6c7d0e35d0&displaylang=fa

رسانه
راديوهاي اينترنتي صدايي به وسعت جهان
اينترنت در عرصه پخش صوت (صدا) و تصوير، نيز تحولات چشمگيري را به وجود آورده است. استفاده از راديوهاي اينترنتي، مهم ترين تحول در زمينه استفاده از راديو از سال ۱۹۲۰ است. راديوهاي اينترنتي از اواخر سال ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفتند. با استفاده از راديوهاي اينترنتي مي توان از هر محل و توسط صرفاً يك دستگاه كامپيوتر به اطلاعات منتشر شده دستيابي پيدا كرد.
به گزارش srco.irاستفاده از راديو به منظور نشر اطلاعات، از اوايل سال ۱۹۲۰ مطرح گرديد. در سال ۱۹۵۴ همزمان با ابداع ترانزيستور، استفاده از راديو به شدت رشد و متداول گرديد. راديوهاي اينترنتي در اواخر قرن بيستم و اوايل قرن بيست ويكم مطرح و با توجه به زيرساخت اينترنت به سرعت با استقبال مواجه گرديدند. براي دستيابي به راديوهاي اينترنتي به يك دستگاه كامپيوتر شخصي و اينترنت نياز است. دستيابي به اينترنت به صورت بدون كابل، امكان استفاده از راديوهاي اينترنتي را در اتومبيل، PDA و تلفن هاي  سلولي فراهم كرده است. نسل جديد دستگاه هاي بدون كابل، داراي قابليت هاي گسترده به منظور دستيابي به راديوهاي اينترنتي خواهند بود.
مزاياي راديوهاي اينترنتي
ايستگاه  هاي راديويي سنتي، داراي دو محدوديت عمده در رابطه با نشر اطلاعات هستند:
قدرت ايستگاه فرستنده ( معمولاً يكصد miles)
امواج راديويي قابل دسترس ( صدها ايستگاه محلي ممكن است وجود داشته باشد)
راديوهاي اينترنتي داراي محدوديت جغرافيايي نيستند. بنابراين انتشار اطلاعات توسط يك راديوي اينترنتي در شرق، قابل شنيدن در غرب خواهد بود. پتانسيل راديوهاي اينترنتي بسيار گسترده است. راديوهاي اينترنتي در مقايسه با راديوهاي سنتي كه صرفاً از صوت براي پخش اطلاعات استفاده مي كنند، امكان استفاده از تصاوير، گرافيك، متن، لينك هاي مربوطه و ارتباط متقابل با شنونده را نيز ارايه مي دهند. با توجه به ماهيت عملكرد راديوهاي اينترنتي استفاده از آنان در موارد متعددي توصيه مي گردد. مثلاً در يك سيستم آموزشي و يا آموزش هاي مبتني بر وب، استفاده از راديوهاي اينترنتي به منظور نشر اطلاعات بسيار حايز اهميت است. راديوهاي اينترنتي از طيف گسترده اي از امواج براي نشر اطلاعات خصوصاً در رابطه با موزيك استفاده مي كنند.
ايجاد يك ايستگاه راديو اينترنتي
به منظور ايجاد يك ايستگاه راديويي اينترنتي به امكانات زير نياز خواهد بود:
  CD player
نرم افزار هاي مربوط به تكثير يك Track موزيك از يك CD به هارد ديسك كامپيوتر
نرم افزارهاي ويرايش و ضبط صدا
ميكروفن
 ميكسرهاي صوتي
Equalizer، Compressor
كارت صدا
كامپيوتر اختصاصي به همراه نرم افزار هاي encoder
سرويس دهنده Streaming media
براي نشر اطلاعات از طريق راديوهاي اينترنتي مراحل زير دنبال مي گردد:
اطلاعات صوتي از طريق يك كارت صدا به كامپيوتر مورد نظر وارد مي گردند.
سيستم فوق، اطلاعات صوتي دريافتي را به فرمت Streaming تبديل مي كند. اطلاعا ت صوتي دريافتي، نمونه سازي و پس از فشرده سازي آماده ارسال روي اينترنت خواهند شد.
اطلاعات صوتي فشرده شده، براي سرويس دهنده ارسال مي گردند. سرويس دهنده مي بايست داراي يك پهناي باند بالا با اينترنت باشد.
سرويس دهنده اقدام به ارسال اطلاعات صوتي روي اينترنت كرده و كامپيوترهاي شنونده كه داراي نرم افزارهاي Player و يا Plug-in هستند، قادر به شنيدن خواهند بود. نرم افزارهاي فوق، اطلاعا ت صوتي stream دريافت شده از سرويس دهنده را به صوتي كه قابل شنيدن توسط شنونده باشند، تبديل مي كنند.
از دو روش متفاوت براي عرضه صوت روي اينترنت استفاده مي شود: Download و Streaming media . در روش Download، يك فايل صوتي روي كامپيوتر كاربر ذخيره مي گردد. فرمت هاي فشرده نظير mp3، متداول ترين فرمت فايل هاي صوتي براي Download كردن هستند. (ارسال هر نوع فايل صوتي توسط وب سايت ها و يا سايت هاي Ftp امكان پذير است). در روش Streaming، فايل صوتي ذخيره نمي گردد بلكه صرفاً پخش خواهد شد. انتشار اطلاعات به كمك روش فوق به صورت پيوسته و با بهره گيري از سه نرم افزار انجام مي گيرد : Encode و Server و Player . نرم افزار encoder اطلاعات صوتي را به فرمت streaming تبديل مي كند. سرويس دهنده، اطلاعات تبديل شده را قابل دسترسي روي اينترنت كرده و نرم افزار player، مسئول بازيابي اطلاعات است. در پخش مستقيم، نرم افزارهاي encoder و Streamer به صورت همزمان فعاليت مي كنند. اطلاعات صوتي از طريق كارت صدا به سيستم مربوطه تغذيه و پس از Encode كردن آنها توسط نرم افزار مربوطه بر روي سرويس دهنده streaming قرار خواهند گرفت. باتوجه به حجم بالاي عمليات محاسباتي، سرويس دهنده Streaming مي بايست يك سرويس دهنده قدرتمند و اختصاصي باشد.

نگاهي به حضور بازيگران در وب
ستاره ها در اينترنت
005421.jpg

سامان سيف اللهي
تفاوت چنداني ندارد كه شما در كدام نقطه جهان زندگي مي كنيد و يا مشترك فلان روزنامه و بهمان مجله هستيد يا نه، دسترسي به اينترنت كافي است براي اين كه بتوانيد با ستارگان مورد علاقه تان در عرصه هاي مختلف در ارتباط باشيد.
باز هم تفاوتي نمي كند كه ستاره مورد علاقه تان يك بازيگر سينماست، يك خواننده مشهور اپرا، يك فوتباليست و يا يكي از مردان تبار سياست ... كافي است مثل زبل خان دستتان را دراز كنيد و اين بار به جاي شكار شير، دكمه هاي كيبورد را فشار دهيد!
ديگر همه مي دانند كه انتخاب يك نشريه به اصطلاح زرد به عنوان تنهاترين موجود و تنها راه ارتباطي با مخاطبان كاملاً منسوخ شده است و در كنار شيوه هاي سنتي و قديمي تر وجود يك وب سايت شخصي، رسمي و فعال است كه مي تواند در ارتباطات نوين جايي براي خود دست و پا كند و اين چيزي است كه در نمونه هاي خارجي به وضوح به چشم مي خورد. اما اگر خوب نگاه كنيم در ميان ستارگان عرصه هاي مختلف ايران زمين چندان توجهي به اين موضوع ندارند به طوري كه تعداد وب سايت ها اين چنيني شايد از تعداد انگشتان دو دست فراتر نرود.
البته باز هم از اين جهت اوضاع دست اندركاران موسيقي بهتر است. تعدادي از مشهورترين خوانندگان، نوازندگان و ترانه سراهاي كشورمان وب سايت رسمي دارند كه از آن طريق مي توان به برنامه كنسرت ها، گفت وگوها و آخرين اخبار مربوط به آنها مطلع شد. هرچند كه چندان مرتب و منظم به روز نمي شوند! اما در زمينه هاي ديگر از همين هم خبري نيست!
مثلاً در ميان سياست  مردان ما فقط يكي دو سايت شخصي و رسمي را مي توانيم بيابيم كه كار به روز رساني و پاسخگويي در آنها قابل قبول است و يا در ميان ستارگان سينما نيز به همين صورت؛ جايي كه اتفاقاً در نمونه هاي خارجي فعاليت بيشتري مي بينيم.
در حال حاضر اگر وبلاگ هاي نه چندان رسمي كه به نام بازيگران سينماي ايران ثبت و شروع به كار كرده اند را كنار بگذاريم، تنها دو وب سايت شخصي و اتفاقاً رسمي از ستارگان سرشناس اين وادي مشغول به كار هستند؛ وب سايت نيكي كريمي با آدرس WWW.nikikarimi.ws و بهرام رادان با آدرس WWW.bahramradan.com مطالب وب سايت رسمي كريمي كه مدت زيادي از راه اندازي آن مي گذرد تنها به زبان انگليسي به روز مي شود و زبان فارسي در آن جايگاهي ندارد، گويا اين سايت فقط به منظور استفاده ساكنان خارج از كشور طراحي و راه اندازي شده است.
اما وب سايت بهرام رادان وضعيت بهتري دارد؛ اين سايت به دو زبان فارسي و انگليسي به روز مي شود و در بخش گالري نيز برخلاف سايت كريمي، تنها به عكس فيلم ها بسنده نشده است. در كنار آن فعال بودن بخش باشگاه طرفداران بر جذابيت هاي آن افزوده است.
عليرضا باذل، مدير برنامه هاي رادان درباره سايت شخصي او مي گويد: حدوداً يك سال و نيم است كه اين سايت به صورت جدي كار خود را شروع كرده و همه سعي ما اين است كه بتوانيم از اين طريق و با استفاده از امكانات وب علاوه بر حفظ رابطه دو سويه با مخاطبان و طرفداران، اخبار صحيح و موضع گيري هاي رسمي بهرام رادان را به دور از هر حاشيه اي به اطلاع آنان برسانيم.
005424.jpg

به گفته باذل، رادان نيز از اين طريق ارتباطات بسيار خوبي با طرفدارانش برقرار كرده است و به اين سايت خيلي  جدي تر از حد تصور اهميت مي دهد، به طوري كه تمامي اي ميل هاي دريافتي را مي خواند و دير يا زود به آنها پاسخ مي دهد و بر به روزرساني منظم سايت نيز تاكيد دارد.
وي دريافت ماهانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ اي ميل پس از راه اندازي سايت و به طور ميانگين روزانه ۱۰ هزار بازديد از صفحات اين سايت را از دلايل اصلي توجه رادان مي داند. وي در اين باره مي گويد: اكثر اي ميل ها مربوط به طرفداران است و كمتر در آنها اي ميل هاي رسمي و كاري ديده مي شود، چون در داخل كشور اگر كسي بخواهد پيشنهادي بدهد يا هرگونه صحبت رسمي ديگر داشته باشد، ترجيح مي دهد از طريق تلفن تماس بگيرد كه البته بخشي از آن هم به ديد كلي جامعه برمي گردد و اين كه هنوز استفاده از اي ميل در اين زمينه چندان باب نشده، اما نكته جالب در اين بين تعداد زياد اي ميل هاي ايرانيان ساكن خارج از كشور است كه براي خود ما هم جالب بوده است.
005430.jpg

باذل درباره راه اندازي اين سايت مي گويد: تقريباً دو سال پيش در صحبت هايي كه با رادان داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه وجود يك سايت رسمي كاملاً ضروري و حضور در رسانه هاي فراگير مثل اينترنت اجتناب ناپذير است، نيم نگاهي به نمونه هاي خارجي نيز تفكر ما را تاييد مي كرد. در ادامه اين برنامه قصدمان اين بود كه رادان در كنار سايت يك وبلاگ هم داشته باشد كه بتواند در آن شخصاً بنويسد ولي متاسفانه هنوز وقت نشده است.
به هر حال اگر صحبت هاي كارشناسان رسانه را ناديده بگيريم، تب و تاب استفاده از اينترنت آنقدر همه گير است كه لزوم استفاده از آن را حداقل براي ستارگان عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي، ورزشي، اجتماعي و سياسي روشن سازد؛ مطمئن باشيد مي توان به كامپيوتر اعتماد كرد.

Hulk غول سبز بدون چراغ جادو
005433.jpg
نوع بازي:Action
سازنده: Radical Entertainment
ناشر:VU Games
گروه سني:+12
دانشمند جواني در آزمايشگاه ارتش بر روي اثرات اشعه گاما بر روي مولكول هاي مختلف آزمايش مي  كند. او و گروهش اعتقاد دارند كه اشعه گاما باعث غول پيكر شدن مولكول ها و در نهايت بزرگ شدن غيرعادي هر موجودي خواهد شد اما آزمايش ها بر روي هيچ مولكولي جواب نمي دهد تا اين كه دانشمند تصميم مي گيرد اشعه ها را بر روي مولكول هاي خودش يعني يك انسان آزمايش كند. آزمايش ها نتيجه نمي دهد ولي خون وي آلوده مي  شود بعد از گذشت مدتي او بچه دار مي  شود و براثر يك اتفاق متوجه مي  شود كه اشعه گاما بر روي بدن فرزندش به خوبي عمل كرده و كاملاً در بدن او پايدار است . او كه به شدت به فرزندش علاقه مند است، شروع به يكسري آزمايش هاي جديد مي  كند تا فرزندش را از شر اشعه گاما نجات بدهد، اما ژنرال ارتش در آزمايشگاه او خون انسان پيدا مي  كند و چون اين كار برخلاف مقررات است او داد گاهي شده و به حبس طولاني محكوم مي  شود . . .
فرزندش بروس بزرگ مي  شود و حال او نيز به همراه بتي دختر ژنرال ارتش در حال آزمايش بر روي اشعه گاما هستند ولي براثر سانحه اي بروس متوجه نيروي فوق العاده درونش مي  شود. او ابتدا از اين نيرو اطلاع زيادي ندارد اما وقتي با پدرش روبه رو مي  شود مي  فهمد كه مولكول هاي او به صورت پايدار مي  توانند عظيم الجثه شوند يعني او تا هر وقت كه عصباني باشد به صورت غول عظيم الجثه سبزرنگ باقي مي  ماند.
حالا ديگر او روي خوش را نخواهد ديد چون از طرفي گروهي خلافكار و قدرتمند به دنبال به دست آوردن مقداري از قدرت او براي ايجاد يك ارتش مجهز غول پيكر هستند و از طرفي ديگر ارتش به دستور رئيس جمهور به دنبال نابودي و يا دستگيري اوست. در نهايت زير نظر ارتش و مراقبت شديد ، پدر و پسر را با هم روبه رو مي  كنند آنها با هم بحث و دعوا مي  كنند هر دو غول پيكر مي  شوند و به فضا مي  روند و در اين زمان براثر يك انفجار يوني خيلي قوي هر دو از بين مي  روند . . .
سبك بازي اكشن است ولي محيط بازي مشابه بازي هاي نسل جديد اكشن بسيار گسترده و باز طراحي شده است. نمونه اي از اين محيط هاي وسيع را مي توان در بازي هايي مثل Mafia ، Gta3 با Splinter cell مشاهده كرد . در نسل تازه بازي هاي اكشن علاوه بر اين ويژگي ، بازيكن توانايي هاي بسياري نيز دارد . The Hulk نيز از اين قاعده مستثنا نيست . او مي تواند تقريباً هر وسيله اي را كه خواست خراب كند يا هر كس را از بين ببرد . در حالي كه در بازي هاي اكشن نسل قبل شخص محدوديت هاي بسياري داشت و معمولاً به جز شليك كردن يا باز كردن درها كار خاصي انجام نمي داد.
روش بازي
روش بازي The Hulk به خوبي طراحي شده است . بازيكن مي تواند با استفاده از صفحه كليد عمليات بسياري را انجام دهد . يكي از مزيت هاي بازي تنوع در حركات غول سبز رنگ يعني Hulk كه كنترل آن را بازيكن در اختيار دارد، است. شما با تركيب كليدهاي مختلف مي توانيد بلاهاي زيادي سر دشمن بياوريد مثلاً او را چرخانده و پرتاب كنيد يا سرش را به زمين بكوبيد و بسياري كارهاي ديگر . ديد بازي سوم شخص است يعني شما مانند ناظري از دور شخصيت اصلي بازي را مي بينيد.حركات به زيبايي و نرمي طراحي شده اند و Hulk (چه درحالت انساني چه درحالت غول بودن ) مي تواند حركات جالب و ضربات خوبي را بزند (البته نه به قدرت Enter The Matrix ).
گرافيك بازي
بازي از گرافيك زيبايي برخوردار است. يكي از نكات متفاوت سبك هنري كار شده در فيلم هاي بازي (كه تعدادشان هم بسيار زياد است) است. اين سبك بيشتر به مجله هاي كارتوني Comic Strip نزديك است و به خوبي هم به كار گرفته شده است. با مشاهده فيلم هاي بخش سازندگان مي توانيد نمونه اي از زحمات كار گرافيكي و توليد بازي هاي كامپيوتري عجيب را ببينيد.
صداي بازي
برخلاف گرافيك، صدا و موسيقي بازي ساختار مناسبي ندارد. Hulk جملات تكراري زيادي را در طول بازي و خصوصاً مبارزات تكرار مي كند. داستان بازي هم به مبناي روايت شخصيت اصلي بازي است.

پنجره
هفته
جهان
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |