جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۸
index
يك هفته يك اتفاق
يك صنعت جوان
صنعت تبليغات شهري در تهران يك صنعت جوان است. معاون آموزش و هماهنگي امور مناطق سازمان زيباسازي شهرداري تهران معتقد است اين صنعت روز به روز رشد كرده و امروز هم به لحاظ كيفي و كمي تغييراتي را در خود ايجاد كرده است.
مهندس مهرداد عرب با اعلام اين كه سازمان زيباسازي قصد دارد كالاهاي موردنياز شهروندان به ويژه محصولات داخلي را به نحو مناسب در سطح شهر تبليغ كند، مي گويد: «سازمان زيباسازي تلاش كرده بعد از مصوبه شوراي شهر درباره نظارت بر تبليغات محيطي، تعادلي را ميان تبليغات بازرگاني و فرهنگي ايجاد نمايد.»
به گزارش خبرگزاري مهر افزود: «در حال حاضر اداره تبليغات فرهنگي را در مجموعه سازمان زيباسازي راه اندازي كرده ايم و بر همين اساس سهم زيادي از سطح شهر به تبليغات فرهنگي اختصاص داده شده است.»

اگر پروژ ه نويسي دوست داريد
اگر علاقه مند به پروژه نويسي هستيد مي توانيد در كلاس هايي كه در اين زمينه تشكيل مي شود شركت كنيد.
سازمان دفاع از قربانيان خشونت با همكاري انجمن ملل متحد ايران به مناسبت روز بين المللي جوان كارگاه هاي آموزشي پروژه نويسي برگزار مي كند.
آخرين مهلت ثبت نام براي شركت در اين كارگاه ها تا فردا ۱۷ مردادماه جاري خواهد بود. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران كارگاه هاي فوق در چهار جلسه و طي يك ماه برگزار مي شود، اصول علمي پروژه نويسي جهت ارايه به نهادهاي ملي و بين المللي توسط استادان UNDP و دانشگاه آموزش داده مي شود و در پايان دوره به شركت كنندگان گواهي معتبر اهدا مي شود.اولين جلسه اين كارگاه ها روز ۲۱ مرداد مصادف با روز بين المللي جوان با قرائت پيام دبيركل سازمان ملل متحد آغاز مي شود.

حمايت از جوانان مبتكر
ما از جوانان مبتكر براي فعاليت در مركز رشد فناوري سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران حمايت مي كنيم.
رئيس مركز رشد سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران با بيان اين خبر مي افزايد: سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران بر پايه تجربيات گذشته براي دستيابي به فناوري و ارايه محصول، مبناي قانوني برنامه توسعه اي دولت را مغتنم دانسته و با تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در محل مجتمع تحقيقاتي اين سازمان، پنج ماه قبل مركز رشد واحدهاي فناوري را ايجاد كرد.
دكتر محمد جواد قاسمي مي گويد: «با ايجاد و افتتاح ۳۵ اتاق، خدمات دفتري و همياري را براي پژوهشگران جوان فراهم مي كنيم و يك ساختمان سه طبقه اي مشتمل بر ۳۵ اتاق پارتيشن بندي شده براي اين كار در نظر گرفته شده است. در اين اتاق ها، امكانات ضروري از قبيل تلفن و رايانه در اختيار جوانان پژوهشگر و واحدهاي فناوري قرار مي گيرد تا جوانان پژوهشگر بتوانند بدون دغدغه هاي لازم براي تامين مكان فعاليت، به پژوهش بپردازند.»
به گزارش خبرگزاري مهر دكتر قاسمي معتقد است: «بالا بردن ميزان موارد خلق و توسعه كارآفريني هاي جديد، توسعه ساختار اقتصادي با گرايش نوآوري در منطقه، كشف توانمندي هاي منطقه در خلق توليدات و خدمات جديد از اهداف اين مركز است.»

سرانجام خياط در كوزه افتاد
مديران تمامي دستگاه هاي دولتي موظفند دوره هاي آموزش مديريت را در موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و سازمان هاي استاني طي كنند.
به گزارش ايسنا، محمود عسگري آزاد ـ معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ـ افزود: «به منظور ايجاد تواناني هاي لازم براي ايفاي موثر وظايف مديريتي و نيز توسعه ظرفيت ها و مهارت هاي مديران و طرح ريزي شايسته سالاري براي تربيت مديران حرفه اي و متخصص، مديران تمام دستگاه هاي دولتي بايد اين آموزش ها را فراگيرند.»
وي با تاكيد بر اين موضوع كه تمام مديران عالي، مياني و پايه شاغل در وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي مشمول اين بخشنامه هستند، افزود: «مشمولان اين دستورالعمل مكلف هستند سالانه حداقل ۴۰ و حداكثر ۱۰۰ ساعت آموزش هاي بهبود مديريت را بياموزند.»
وي يكي از شرايط لازم براي انتصاب در مشاغل مديريتي و سرپرستي براي افراد فاقد مدرك كارشناسي ارشد و بالاتر در يكي از رشته هاي مديريت را
گذارندن دوره هاي آموزشي مديريت دانست و گفت: «مديران بايد اين آموزش ها را قبل از انتصاب و يا حداكثر در سال اول انتخاب بگذرانند.»
معاون مديريت و سرمايه انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در تشريح بيشتر اين موضوع اظهار كرد: «از فراگيران در برنامه هاي بهبود مديريت به روش هاي متناسب با ماهيت آموزش ها ارزشيابي به عمل مي آيد و در صورت موفقيت، به شركت كنندگان گواهينامه طي دوره اعطا مي شود.»
وي ادامه داد: «در صورت موفق نبودن نيز تجديد دوره براي اخذ گواهينامه الزامي است و فراگيران از كليه امتيازات پيش بيني شده در نظام آموزشي كاركنان دولت بر اساس ضوابط برخوردار مي شوند.»
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وي گستره  شمول اين دستورالعمل را تمامي مديران عالي، مياني و پايه شاغل در وزارتخانه ها،  موسسات،  شركت هاي دولتي، بانك ها، شهرداري ها، نهادهاي انقلاب اسلامي و ساير دستگاه هايي كه به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده مي كنند، عنوان كرد.

يادداشت
كتاب كودكان بخوانيد
005475.jpg

ماني خورشيدي
تا حالا شده كتابهاي كودكان را ورق بزنيد، به نظر مي رسد پس از دوران كودكي كسي ديگر سراغ كتابهاي كودكي نمي رود.
تمام كتابهاي خردسالي را توي چند كارتن كنار هم مي چينيم و به انباري مي سپاريم شايد هم تمام يادگارهاي دوران كودكي را به بچه يكي از دوستان يا فاميل ببخشيم و سفارش كنيم كه مواظب آنها باشد. چاپ كتابهاي «تن تن» در اين چند ساله دليل مهمي بود براي اين كه به اهميت يادگار دوران كودكي پي ببريم.
وقتي چاپ هاي چند هزارتايي كتاب تن تن به سرعت در بازار فروش رفت هيچ كس باور نمي كرد كه تمام كودكان ما كه هيچ زمينه اي از تن تن در پس ذهنشان نبود به يك باره خواننده هاي پر و پا قرص تن تن باشند و تمامي چاپ ها تا كتاب آخر را بخرند و بخوانند.
پس از فروش بي سابقه كتابهاي تن تن نشان داد كه بزرگسالان بيشترين مشتري بودند. جوانان و بزرگسالان براي دوره كردن خاطراتشان به خريد كتاب تن تن روي آوردند.
هر چند در ابتدا خريد كتاب تن تن با رودربايستي همراه بود اما پس از مدت كوتاهي به يكي از افتخارات جوانان بدل شد. بسياري از صاحبنظران صرفنظر از دوره كردن كودكي هاي پرماجرا دليل ديگري را براي آن عنوان كردند.
اين كه خواندن كتابهاي كودكانه چه بخواهيم چه نخواهيم براي همه ما جذاب است. به نظر مي  رسد جذابيت كتابهاي كودكان براي بزرگسالان همچنان زياد است وقتي با كتابهاي امروزي كودك و نوجوان روبه رو مي شويم به سرعت آن را ورق مي زنيم و اگر جذاب باشد حتماً آن را تا آخر مي خوانيم و اگر نقاشي هاي زيبايي هم داشته باشد حتماً با شوق و ذوق آن را مي بينيم.
خوزه سارا ماگو نويسنده پرتغالي، با تاييد اين كه بزرگسالان بهتر است كتاب كودك بخوانند مي گويد: «اگر بزرگسالان به خواندن كتاب هاي كودكان روي بياورند، آنگاه جهان مكان بهتري براي زندگي خواهد شد.»
برنده نوبل ادبيات معتقد است كتابهاي كودكان مملو از قصه هاي اخلاقي هستند كه به آموزش ارزش هايي همچون همبستگي، احترام به ديگران و بخشش مي پردازند.
خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري «لوسا» گزارش مي دهد كه ساراماگو در سخنراني خود در ايتاليا گفته است: «متاسفانه ما بزرگترها در زندگي مان اين درس ها را فراموش كرده ايم.»
سارا ماگوي ۸۱ ساله كه از برجسته ترين شخصيت هاي ادبي معاصر است گاهي نيز با موضع گيري هاي سياسي اش ديگران را به واكنش وامي دارد.
او در سال ۱۹۹۸ موفق شد جايزه ادبي نوبل را از آن خود كند و هم اكنون آخرين رمانش با عنوان «مقاله اي درباره شفافيت» را چاپ كرده است.

آيين نامه دكتراي دانشگاه تغيير كرد
005466.jpg

مديركل تحصيلات تكميلي دانشگاه تهران از تغيير آيين نامه دوره دكتراي اين دانشگاه خبر داد.دكتر صباغان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران افزود:
بر اساس آيين نامه جديد دوره دكترا، تعداد واحدهاي درسي اين دوره از ۲۰ تا ۳۰ واحد به ۱۲ تا ۱۸ واحد درسي و سنوات تحصيلي نيز از ۱۲ نيمسال به ۱۰ نيمسال تحصيلي كاهش يافت.
وي درباره آزمون جامع دوره دكترا گفت: در آيين نامه قبلي دانشگاه آزمون جامع به صورت شفاهي و كتبي برگزار مي شد كه در آيين نامه جديد، آزمون جامع بنا به تشخيص گروه هاي هر دانشكده به صورت كتبي و يا شفاهي و يا هر دو برگزار مي شود.
دكتر صباغان تاكيد كرد: همچنين آزمون جامع دوره دكترا از كليه دروس نخواهد بود، بلكه به تشخيص استاد راهنما اين آزمون تنها از دروسي كه با رساله دكترا داوطلب مرتبط است به عمل مي آيد.
به گفته وي، به پيشنهاد استاد راهنما و تصويب شوراي تحصيلات تكميلي گروه، رساله دوره دكترا داوطلب مي تواند به عنوان امتحان جامع وي قرار گيرد.
مديركل تحصيلات تكميلي دانشگاه تهران حداقل معدل دوره كارشناسي ارشد در آيين نامه جديد براي ورود به دوره دكترا را ۱۵ عنوان كرد و افزود: در آيين نامه قبلي، حداقل معدل دوره كارشناسي ارشد براي ورود به دوره دكترا ۱۴ بود.
دكتر صباغان در خاتمه با بيان اين كه داوطلبان براي دفاع از رساله دكترا بايد مقابله مستخرج از تز را ارايه دهند اظهار كرد: زمان اجراي اين آيين نامه پس از تاييد نهايي رئيس دانشگاه تهران اعلام مي شود.

من سلاح دارم
005481.jpg
نتيجه تحقيقات يك مركز پژوهشي در آمريكا نشان مي دهد كه ۶۵ درصد قربانيان خشونت هاي منجر به مرگ در آمريكا دانش آموزان بودند. به گزارش خبرگزاري جامعه جوانان ايراني گزارش مركز «پيمايش رفتار مخاطره آميز جوانان»، در سال ۲۰۰۲ نشان مي دهد كه ۳/۸ درصد دانش آموزان دبيرستاني يك سلاح (تفنگ، چاقو، چوب و ...) با خود حمل مي كردند. در اين گزارش آمده است كه ۵/۱۲ درصد پسران
دانش آموز اسلحه حمل مي كردند و از ميان دختران نيز ۷/۲ درصد آنان با خود اسلحه داشتند.
مراكز كنترل و پيشگيري از جراحت و بيماري هاي مزمن مطالعات خود را در مورد خشونت در ميان جوانان آغاز كرده است. اين مراكز همراه مسئولان آموزش، دادگستري و مركز ملي امنيت مدارس تصميم دارند خودكشي ها و قتل هاي مدارس را از نظر ويژگي هاي عمومي اين خشونت ها بررسي كنند.
اين تحقيقات با تاييد افزايش ميزان خشونت در ميان جوانان سعي در ريشه يابي علل آن دارند. هرچند كمتر از يك درصد قتل هاي مربوط به سن ۵ تا ۱۹ سال در مدرسه يا اطراف و يا در مسير رفت و آمد به مدرسه انجام شده است. اما ۲۳ درصد از كشته شدگان كه از ساير قشرهاي جامعه بودند در اطراف مدرسه ها به قتل رسيده اند.
مركز پيشگيري و كنترل بيماري در آمريكا از تحقيقات انجام شده با موضوع جلوگيري از خشونت در ميان جوانان و بررسي علل و ريشه هاي آن حمايت
مي كند. اين مركز قصد دارد تا با حمايت از پروژه هاي تحقيقاتي خشونت جوانان آمريكايي را مورد ارزيابي قرار داده و راهكارهايي براي جلوگيري از بروز آن در نظر بگيرد.
برخي تحقيقات نشان مي دهد كه ۴/۷ درصد دانش آموزان دبيرستاني آمريكايي در محوطه مدرسه در ۱۲ماه گذشته به وسيله يك سلاح تهديد يا مجروح شده اند. آنچه در اين تحقيقات چشمگير به نظر مي رسد آن است كه در ۳۰ روز انجام اين تحقيق چهار درصد دانش آموزان به دليل احساس ناامني در مدرسه و يا در مسير رفت و برگشت به مدرسه يك روز يا بيشتر به مدرسه نرفته اند.
تقريباً يك سوم دانش آموزان آمريكايي (۹/۳۲ درصد) در طول ۱۲ ماه گذشته وسايل شخصي شان ـ خودرو، لباس و كتاب ـ مورد سرقت قرار گرفته است. به نظر مي رسد كه مدرسه و محيط پيرامون آن به عنوان يك مكان ناامن و شايد جرم    خيز براي شهروندان آمريكايي است. اين مسئله بر ناهنجاري  رفتار دانش آموزان تاثيرگذاشته است تا آن جا كه دانش آموزان سعي مي كنند راههاي گوناگون مقابله با اين تهديدات را بياموزند. هرچند ۹۱ درصد مدارس قوانين خاصي براي جلوگيري از خشونت دارند و ۸۰ درصد آنها نيز سياست هايي براي جلوگيري از حمل سلاح به وسيله دانش آموزان در نظر گرفته اند. مسئولان دروس مرتبط در برنامه هاي آموزشي مدارس و گسترش مهارت جوانان، حل اين مسئله را در برنامه هاي خود گنجانده اند.

حمايت از استعدادهاي درخشان
معاون سازمان سنجش آموزش كشور از بررسي براي تشكيل صندوق استعدادهاي درخشان خبر داد.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: هدف از تشكيل صندوق استعدادهاي درخشان، حمايت از نخبگان علمي و جوانان مستعدي است كه در آزمون هاي سراسري و المپيادهاي علمي و بين المللي برگزيده مي شوند.
او افزود: چنانچه تشكيل صندوق استعدادهاي درخشان به تصويب هيات دولت و مراجع ذي صلاح قانوني برسد، كليه استعدادهاي درخشان كشور از جمله نفرات برتر آزمون هاي سراسري و كارشناسي ارشد، برگزيدگان المپيادهاي علمي،ملي و بين المللي (اعم از دانشجويي و دانش آموزي)، دانشجويان ممتاز، برگزيدگان جشنواره هاي خوارزمي و جوان خوارزمي تحت پوشش اين صندوق قرار مي گيرند.
پوركاظمي درباره نقش سازمان سنجش در ايجاد اين صندوق، اذعان داشت: از مدت ها پيش سازمان سنجش به دنبال تاسيس صندوق استعدادهاي درخشان بود كه براي تشكيل اين صندوق آيين نامه اي تدوين و به هيات دولت ارسال كرد. دكتر پوركاظمي ادامه داد: هيات دولت سال گذشته پس از بررسي آيين نامه، پيشنهاد كرد كه اين صندوق بايد با همكاري بخش خصوصي تشكيل شود و لذا با اين پيشنهاد دولت، موضوع تاسيس صندوق استعدادهاي درخشان معوق ماند.
معاون سازمان سنجش در خاتمه گفت: خوشبختانه معاون اول رئيس جمهور پيگير تشكيل اين صندوق بود و آيين نامه مربوط به آن را پيگيري مي كرد، پس از اين كه وزارت علوم در جريان تاسيس اين صندوق قرار گرفت، نظرات خود را در كميسيون مربوط به هيات دولت مطرح كرد و مقرر شد آيين نامه اين صندوق توسط وزارت  علوم،  تدوين و مجدداً در هيات دولت مطرح شود.

استفاده افراطي از وسايل زينتي
خوش نمكي تا شوري
005469.jpg

آئين بهرمن
يكي از مهم ترين نيازهاي رواني انسان نياز به مورد توجه قرار گرفتن از سوي ديگران است نياز به توجه در روان شناسي بيش از ساير نيازهاي رواني انسان ها
مورد توجه قرار مي گيرد و شايد بتوان آن را زيربناي ساير نيازهاي رواني انسان ها دانست
سرم را تكان مي دهم، مادربزرگ با تعجب نگاهم مي كند و زيرلب غر مي زند، مي دانم از گوشواره هايم شكوه دارد. هر كدام از گوشواره هايم به اندازه يك النگو است و با چرخاندن سرم تكان مي خورد؛ اما من از گوشواره هايم خوشم مي آيد. مادر وسط كلام مي آيد و سعي مي كند ميانه را بگيرد به من چشم غره اي مي رود و رو به مادربزرگ مي گويد: «به هرحال بچه هاي حالا سليقه هاي متفاوتي دارند.»
من قافيه را مي بازم، به اتاقم مي روم و موسيقي گوش مي دهم. حالا سال ها از دوران گوشواره هاي النگويي من گذشته يك روز پسري ۲۰ ساله را به من معرفي مي كنند، وقتي حرف مي زند احساس مي كنم چيزي غيرعادي در حرف زدنش به چشم مي خورد كمي كنجكاوي به خرج مي دهم و بالاخره متوجه مي شوم كه جسمي گرد با سطحي تخت به زبانش چسبيده است، بالاخره مي فهمم كه زبانش را سوراخ كرده و «پيم طلايي» را در زبان فرو كرده است. با خودم مي گويم «جاي مادربزرگ خالي».
استفاده از زيورآلات براي بشر يك عادت دايمي است. شايد اولين نشانه هاي استفاده از زيورآلات را بتوان در موزه هاي سراسر دنيا ديد؛ گل سرهاي فلزي با سنگ هاي رنگي و فلزهاي قيمتي، گردنبندها و گوشواره هايي متعلق به دوهزار سال قبل در موزه ها انگار به ما مي گويند نياز بشر به استفاده از ابزار زينتي دايمي است.
امروز جوانان و نوجوانان با استفاده اي بيش از قبل از زيورآلات سود مي جويند. رويكرد سريع جوانان به استفاده از انگشتر، گوشواره، گردنبند، زنجيرهاي دور مچ پا و... سبب شده است كه بازار اين اشيا روز به روز رونق بگيرد. از سوي ديگر اختلاف ميان برخي از خانواده ها و جوانان بر سر استفاده از زيورآلات سبب اظهارنظرهاي گوناگوني پيرامون اين جوانان و نوجوانان شده است. گروهي با رد كردن فرضيه استفاده از زيورآلات سعي دارند مانع از استفاده زيورآلات توسط فرزندان و نزديكانشان شوند.
يك روان شناس در توضيح استفاده از ابزار زينتي مي گويد: «انسان موجودي است رواني، اجتماعي و معنوي و پيرو آن نيازهاي زيستي و معنوي دارد، اين درصورتي است كه ديگر جانداران ـ به جز انسان ـ به طور معمول تنها نيازهاي زيستي دارند.
يكي از مهم ترين نيازهاي رواني انسان نياز به مورد توجه قرار گرفتن از سوي ديگران است نياز به توجه در روان شناسي بيش از ساير نيازهاي رواني انسان ها مورد توجه قرار مي گيرد و شايد بتوان آن را زيربناي ساير نيازهاي رواني انسان ها دانست.»
دكتر غفاري معتقد است: «همه ما از كودك تا بزرگسال نياز به توجه داريم، گروهي از امتيازاتي در ظاهر رفتار، گفتار، كنش و واكنش برخوردارند كه خود به خود مورد توجه قرار مي گيرند، آناني كه از چنين امتيازاتي برخوردار نيستند با دست زدن به اقداماتي مانند آرايش هاي زننده و استفاده اغراق آميز از زيورآلات در پي جلب توجه هستند.»
اما گروه ديگري نيز با كسب مهارت هاي گوناگون و جبران كاستي هايشان سعي در ايجاد توجه كافي دارند. نوشتن يك كتاب، سرودن يك شعر و نواختن پيانو مي تواند سيل توجه زيادي را به سوي انسان ها سرازير كند.
اما دكتر غفاري معتقد است: «به دليل اين كه سعي در يادگيري و كسب مهارت هاي گوناگون از عهده همه مردم برنمي آيد گروهي به جبران كمبودهاي خود از لباس هاي توجه برانگيز غيرمثبت و يا آويزان كردن يك گوشواره در گوش ـ در مورد پسران ـ و راه هاي ساده، ابزار جلب توجه را آماده مي كنند.» اين گونه جلب توجه ها كه از طريق حركت هاي منفي انجام مي گيرد معمولاً عكس العمل هاي نامناسبي را از سوي سايران در بر خواهد داشت.
هرچند دكتر غفاري با توجيه نياز توجه طلبي به همه انسان ها حق مي دهد كه از روش هاي مثبت گوناگوني سعي در حفظ توجه براي خود بكنند اما از سويي با برخي تلاش ها براي جلب توجه به شدت مخالف است. اين روان شناس استفاده از روش هايي كه با شرايط جامعه نامتناسب است را نامناسب مي خواند و فقط در صورتي به تلاش هايي براي جلب توجه حق مي دهد كه به زيبايي شكل گرفته در ذهن افراد جامعه نزديك باشد.
سليقه همسالان
آنچه به نظر بزرگترهاي خانواده و فاميل دور از ذهن و ناشايست مي آيد گاهي در ميان جوانان و نوجوانان به يك زيبايي تبديل مي شود. در واقع اختلاف سليقه ميان گروه هاي متفاوت سني سبب مي شود كه آنچه جوانان را جذب مي كند براي بزرگسالان ناپسند باشد.
دكتر كيهان نيا ـ روان شناس ـ معتقد است كه با سست شدن رابطه هاي عاطفي در ميان افراد خانواده، فرزندان به سوي گروه همسالان جذب مي شوند، ارتباط زياد فرزندان با گروه همسالان از يك سو و ارتباط ناكافي آنان با ديگر اعضاي خانواده از سوي ديگر سبب مي شود تا فرزندان ما به سليقه و ارزشگذاري گروه همسالان توجه نشان دهند و نظر و سليقه خانواده برايشان از اهميت كمتري برخوردار باشد.
005472.jpg

اين روان شناس كه بيشتر فعاليتش پيرامون مسايل جوانان و نوجوانان است بهبود روابط خانوادگي را از مهم ترين گام ها براي برقراري يك رابطه متعادل ميان فرزندان و خانواده مي داند كه از سوي ديگر منتهي به استفاده فرزندان خانواده از روش هاي مناسبي براي جلب توجه خواهد شد.
چقدر افسرده ايد
بيشتر روان شناسان معتقدند كساني كه به توجه اجتماعي بي تفاوتند نمي توانند انسان هاي سالمي باشند مادامي كه شما نسبت به توجه ديگران در محيط هاي دوستانه، خانوادگي و فاميلي بي توجه باشيد از سوي روان شناسان فردي كاملاً افسرده معرفي مي شويد. هر چند روان شناسان نظر دقيقي درباره اين كه استفاده از زيورآلات نشانه اي براي عدم افسردگي فرد باشد، ندارند. اما درواقع يك نكته در ميان اين گروه مشترك است، اين كه مادامي كه شما از زيورآلات براي رسيدن به زيبايي متعادل ـ مثبت ـ استفاده مي كنيد مي توانيد اميدوار باشيد كه فردي كاملاً افسرده نيستيد. پسري كه مويش تا پايين شانه هايش رسيده در توضيح صبرش مي گويد: «خودم از اين حالت خوشم مي آد از اين كه موهاي بلند داشته باشم، لذت مي برم.»
هرچند توضيح روشني نمي دهد كه به دليل اين كه در خيابان مردم سربرمي گردانند نگاهش مي كنند لذت مي برد يا از ديدن تصوير خودش در آينه خشنود مي شود.
گروه ويژه
دكتر ناصر قاسم زاده ـ روان شناس ـ معتقد است: «افراد نبايد در گروه ويژه قرار بگيرند، به اين معنا كه تفاوت هاي فاحشي با ساير افراد جامعه داشته باشند، چرا كه قرار گرفتن در گروه ويژه سبب مي شود تا شخص از داشتن يك زندگي عادي و معمولي محروم شود و اثرات نامطلوب درازمدتي را در زندگي اش شاهد باشد.»
اين روان شناس در توضيح گروه هاي ويژه مي افزايد: «هر آنچه كه سبب شود فرد با ديگران متفاوت باشد و احساس برتري يا بدتري نسبت به ساير افراد داشته باشد سبب مي شود تا فرد در گروه ويژه قرار گيرد. هرچند برخي پدر و مادرها ـ به ويژه ـ بر اين باورند كه اگر فرزندشان با ساير همسالان تفاوت هاي زيادي داشته باشد و يا نسبت به همسالانش برتري هاي بسياري داشته باشد سبب به وجود آمدن شرايط بهتري در زندگي اش خواهد شد.»

هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |