جمعه ۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۹
index
گپ هفته
تب واگير آتن
ماجراي المپيك آتن همه را مشغول كرده. خبرهاي گوناگوني كه لحظه به لحظه از آتن به سراسر دنيا منتشر مي شود براي همه مردم دنيا سرگرمي جذابي پديد آورده است.
اما براي ما ايراني ها هم مانند ساير مردم دنيا اين روزها از حساسيت زيادي برخوردار است. برنامه هاي تلويزيون براي پخش مسابقه هاي نمايندگان كشورمان در آتن قطع مي شود و همه خيره به تلويزيون منتظر مي مانيم تا شاهد يك... گامي ديگر باشيم.
۱۰ روزي مي شود كه در همه جمع هايمان خبرهاي آتن را زير و رو مي كنيم. داغي خبرهاي آتن به حدي رسيده كه كوچكترين حاشيه ها هم برايمان جذاب شده و حاشيه ها هم مانند اصل قابل پيگيري است. مثلاً خبر ساخته شدن يك كمربند مجهز به امكانات رايانه اي كه براي كمك به سلامت ورزشكاران ساخته شده براي ما جذاب است.
بنا بر خبر واحد مركزي خبر به گزارش آسوشيتدپرس، پژوهشگران دانشگاه بيرمنگام اين كمربند ويژه را به نام دورميس براي ورزشكاران المپيك آتن ساخته اند، ورزشكاران آسيب ديده با اين كمربند ويژه از وضع جسماني خود هنگام تمرين ها و سير بهبود در دوره بازتواني آگاه مي شوند.
اين كمربند حسگرهاي ويژه اي دارد كه در بدن قرار داده مي شوند و علايم حياتي بدن را اندازه گيري مي كنند. ريزپردازنده اين كمربند اطلاعات را پردازش و براي پزشك ارسال مي كند.
همين خبر كوچك حاشيه اي هم در دوران برگزاري المپيك آتن براي ما جذابيت خاصي دارد.
اين كه مادر يكي از ورزشكاران هنگام مسابقه فرزندش به دعا مي نشيند يا اين كه مردمي كه پاي تلويزيون نشسته اند نذر و نياز مي كنند هم از عادت هاي پيدا و پنهان ما ايراني هاست.
در هر حال تب المپيك همه گير شده اين بيماري واگيردار بيشتر اعضاي خانواده را مبتلا كرده است. در اين ميان اما جوانان با دقت بيشتري مسابقات را دنبال مي كنند، انگار همه منتظر مدال هاي طلايي و نقره اي هستند كه قرار است به گردن ورزشكاران ايراني آويخته شود و يا منتظرند تا پرچم كشورمان بر فراز آتن به حركت درآيد و سرود جمهوري اسلامي ايران در فضاي يونان طنين انداز شود.
اميدواريم تب همه گير آتن همه ما را به زندگي اميدوارتر كند وگرنه انرژي هايمان را هدر داده ايم.
005826.jpg

كهنسالان كره اي
بهتر از جوانان كار پيدا مي كنند

افراد بالاي پنجاه سال در كره جنوبي به مراتب بهتر از جوانان فعال و پرانرژي كار پيدا مي كنند.
به گزارش خبرگزاري جامعه جوانان ايراني به نقل از تايمز، كمتر مردكهنسالي در كره وجود دارد كه نتواند در سن بازنشستگي و استراحت كار مناسبي براي خود پيدا كند. اين گزارش مي افزايد: استفاده از تخصص و توانمندي كهنسالان در امر كار بيشتر مورد توجه
كارفرمايان و صاحبان مشاغل قرار مي گيرد.
جوانان كره اي بعضاً براي شروع به كار نياز به گذراندن دوره هاي آموزشي ـ تخصصي دارند كه برگزاري اين دوره ها به لحاظ مالي بسيار پرهزينه است و به اين لحاظ كار فرمايان ترجيح مي دهند از نيروي كار كم هزينه استفاده بيشتري كنند.

مزاياي كارت ملي جوان
تحقيقات سازمان ملي جوان در بين دانشجويان نشان مي دهد كه فقط ۱۱ درصد از آنان از مزاياي كارت ملي جوان اطلاع دارند و اين امر نشان مي دهد كه اطلاع رساني درباره كارت جوان آنطور كه بايد و شايد صورت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاري مهر، در تير ماه سال ۸۳ پژوهشي در بين دانشجويان دانشگاه هاي تهران انجام شد كه در اين پژوهش سعي شده در مورد ميزان آگاهي دانشجويان از برنامه كارت ملي جوان و نوع كارايي آن اطلاعاتي كسب شود.
در پژوهشي كه توسط سازمان ملي جوانان انجام شده است ۲۰ درصد پاسخگويان ميزان كاربري كارت ملي را خيلي زياد و ۱۸ درصد كارايي آن را كم ارزيابي كرده اند.
بيشتر پاسخگويان ارايه تخفيف در مورد مسافرت، مراكز تفريحي و ورزشي، هنري، آموزشي، اقامتي، خريد اجناس و خدمات بيمه اي را ضروري مي دانند و همچنين انتظار دارند كه كارت ملي جوان امتيازاتي را در مورد وام خود اشتغالي، تسهيلات مسكن، وام ازدواج و خدمات درماني به آنان بدهند.
همچنين در اين بين ۶۸ درصد اين افراد اعلام كردند كه كارت ملي جوان را تهيه مي كنند و ۳۷ درصد براي عدم تهيه اين كارت دلايلي را ارايه كردند.
طرح كارت ملي جوان با هدف كم شدن هزينه هاي روزمره جوانان، توسعه اشتغال جوانان، هدايت جوان ها به سمت الگوهاي مصرف مطلوب، هويت بخشي به جوان ها و بالابردن شخصيت اجتماعي جوانان و كمك به تامين بهداشت رواني جوان توسط سازمان ملي جوانان مطرح و با همكاري بانك كشاورزي اجرا شده است، اما به نظر مي رسد اين كارت آنطور كه بايد و شايد مورد استقبال جوانان قرار نگرفته است.

مدارك بدون اعتبار
005832.jpg
مديركل امور دانش آموختگان وزارت علوم اعلام كرد: مطابق ضوابط مصوب شوراي ارزشيابي، مدارك دوره هاي غير حضوري، مكاتبه اي و ترددي دانشگاه هاي خارج از كشور در وزارت علوم ارزشيابي نمي شود.
دكتر محمدجواد يزدان پناه، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: فعاليت دانشگاه هاي خارجي در كشور تنها از طريق همكاري با دانشگاه هاي داخلي و با اخذ مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي امكان پذير است. بنابراين فعاليت كليه موسساتي كه فاقد مجوزهاي لازم باشند از جمله دانشگاه  بين المللي هاوايي ـ با عنوان انگليسي (American University of Hawaii)ـ غير قانوني بوده و طبيعتاً مدارك صادره از سوي آنها فاقد اعتبار لازم براي استخدام و يا ادامه تحصيل در ايران است.
بنا به تصويب شوراي ارزشيابي، مدارك حاصل از تحصيلات غير حضوري، مكاتبه اي و ترددي بي اعتبار بوده و ارزشيابي نمي شود.
او تاكيد كرد: به كليه متقاضيان ادامه تحصيل در خارج از كشور يا شعب احتمالي دانشگاه هاي خارجي توصيه مي شود قبل از هرگونه اقدامي، آگاهي هاي لازم در خصوص اعتبار دانشگاه  مورد نظر و چگونگي ارزشيابي مدارك صادره از آن  را از اداره كل امور دانش آموختگان كسب كنند.
دكتر يزدان پناه تعداد مداركي كه در وزارت علوم ارزشيابي نمي شود را بسيار كم عنوان كرد و با بيان اين كه سياست ما در اين مورد انبساطي است، افزود: اگر پرونده يك دانشجو داراي مشكل كوچكي از نظر رعايت ضوابط باشد، سعي مي شود با ارايه راهكاري به دانشجو همچون ارايه مقالاتي كه در نشريات معتبر علمي پژوهشي چاپ شده باشند، مدرك به صورت كيفي بررسي  گردد.
وي ارزشيابي را اساساً براي مدارك خارج از كشور، داراي موضوعيت دانست و در خصوص مدارك صادره از سوي دانشگاه هاي داخل كشور اظهار داشت: اين اداره كل، صرفاً حسب استعلام هاي واصله براي استخدام يا ادامه تحصيل، مدارك دانش آموختگان را تاييد كند.
مديركل امور دانش آموختگان وزارت علوم در خاتمه گفت: سياستگذاري ها و تدوين آيين نامه هاي مربوط به دانش آموختگان داخل كشور توسط معاونت آموزشي وزارت متبوع صورت مي پذيرد و اين اداره كل صرفاً مجري مصوبات معاونت ياد شده است.

۶۸۰ مسجد آماده اعتكاف
005820.jpg
معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي گفت: مراسم معنوي اعتكاف در ۶۸۰ مسجد سراسر كشور همچون سال هاي گذشته از سحرگاه روز ۱۳ رجب (دوشنبه آينده) آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، حجت الاسلام والمسلمين موسي پور روز سه شنبه در «نخستين جلسه ستاد عالي فصل نيايش» اظهار داشت: سال گذشته مراسم اعتكاف در ۶۰۰ مسجد سراسر كشور با حضور ۱۵۰ هزار نفر كه ۷۰ درصد آن را طلاب، دانشجويان و دانش آموزان تشكيل مي دادند، برگزار شد.وي تاكيد كرد: سال گذشته بيشترين تعداد معتكفين از استان هاي تهران، فارس، خراسان و قم بودند و ۵۶ درصد معتكفين زن و ۴۴ درصد مرد بودند.
معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي خاطرنشان كرد: علاقه مندان به شركت در مراسم اعتكاف مي توانند از چهارشنبه با مراجعه به ستادهاي اعتكاف، مساجد و دفاتر سازمان تبليغات اسلامي جهت شركت در اين مراسم ثبت نام كنند.
او تصريح كرد: ۱۳ رجب امسال در حالي فرا مي رسد كه حرم حضرت علي(ع) در محاصره سربازان آمريكايي است، بنابراين امسال ۱۳ رجب «روز اعلام انزجار نسبت به اشغالگران آمريكايي و محكوميت هتك حرمت حرم حضرت علي(ع)» است.
وي با اشاره به مهم ترين برنامه هاي فصل نيايش خاطرنشان كرد: اجراي مراسم معنوي اعتكاف ۱۳ تا ۱۵ رجب، مراسم جشن ولادت حضرت علي(ع) در روز ۱۳ رجب، ويژه برنامه جشن مبعث ۲۷ رجب، ويژه برنامه ولادت امام حسين(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت امام زين العابدين(ع) سوم تا پنجم شعبان، ميلاد حضرت امام زمان (عج) و هفته مهدويت از روز ۱۵ شعبان، مراسم دهه نكوداشت و بهداشت مساجد ۲۰ تا ۲۹ شعبان، جشن اعياد رمضانيه در مساجد كشور در روزهاي ۲۷ تا ۲۹ شعبان، برگزاري ششمين همايش تجليل از خدمتگزاران مساجد روز ۲۷ شعبان، ويژه برنامه شب هاي احيا روزهاي ۱۹ ، ۲۱ و ۲۳ رمضان و جشن عيد فطر در روز اول شوال از مهم ترين برنامه هاي فصل نيايش (رجب، شعبان و رمضان) است.
معاون امور فرهنگي تبليغ سازمان تبليغات اسلامي در پايان با بيان اين كه پيش بيني مي شود امسال آمار معتكفين به ۲۰۰ هزار نفر برسد، اظهار داشت: مهم ترين مشكل در برگزاري مراسم اعتكاف كمبود فضاست زيرا در اين صورت از تعداد كمتري جهت شركت در مراسم ثبت نام مي شود.

يادداشت
گره كور
005823.jpg
ماني خورشيدي
به نظر شما بزرگترين مشكل تهران چيست؟ شما به عنوان يك شهروند بيشترين دردسر را با كدام يك از معضلات شهرنشيني در تهران داريد؟ به نظر مي رسد زندگي در يك شهر بزرگ با جمعيتي ميان ۱۰ تا ۱۲ ميليون نفر مشكلات ويژه خود را دارد.
ساكنان شهرهاي بزرگ براي انجام كارهاي روزانه شان مشكلات خاصي دارند. امروزه تهران با رشد فزاينده جمعيت، ازدحام زيادي را در خود دارد و همين ازدحام سبب شده تا زندگي در تهران از پيچ و خم هايي برخوردار باشد. از نگاه بسياري از شهروندان مشكل بزرگ تهران ترافيك سنگيني است كه هر روزه با آن روبه رو مي شوند. در واقع ترافيك سنگين تهران پايه بخش بزرگي از كلافگي ها و افسردگي هاي شهرنشينان است. در هر صورت زندگي در تهران با ترافيك سنگين گره كوري خورده كه به راحتي گشودني نيست و تهراني ها از ترافيك سنگين نمي توانند فرار كنند.
همشهريان ما به هر شكلي زندگي خود را برنامه ريزي كنند ورود به خيابان مساوي است با رويارويي با ترافيك سنگين خيابان ها و بزرگراه هاي شهر. علاوه بر اين به عقيده بسياري از كارشناسان،ترافيك سبب آلودگي زيست محيطي نيز مي شود.
در پايان ماه گذشته، اواسط هفته قبل مديركل محيط زيست استان تهران اعلام كرد: «آلاينده مونوكسيد كربن در ماه گذشته در مقايسه با دو هفته قبل از آن ۶۰ درصد افزايش داشته است» هرچند مهندس پيراسته ۶۳ درصد روزها را در ماه گذشته «ناسالم» دانسته و تنها ۳۳ درصد روزها را داراي شرايط «سالم» مي داند و نكته جالب اين كه تنها چهار درصد از روزها در ماه قبل داراي ويژگي «پاك» بوده اند. يعني تقريباً كمي بيش از يك شبانه روز ـ ۲۴ ساعت ـ در شرايط پاك زندگي كرده ايم.
ترافيك سنگين و آلودگي هواي تهران دو مشكل اصلي در اداره اين شهر هستند. علاوه بر كارگاه هاي آلاينده هوا سهم قابل توجهي از آلودگي  هواي شهرمان به تردد خودروها مربوط مي شود كه با توجه به تمهيدات در نظر گرفته شده از سوي مسئولان كنترل تردد خودروها هنوز با مشكل روبه رو است.
بيشترين حجم آلودگي هوا مربوط به مناطق مركزي شهر است كه در واقع پرترددترين بخش شهر به حساب مي آيند. به كارگيري طرح ترافيك و محدودكردن خودروها در ورود به محوطه طرح يكي از راهكارهايي است كه از سال ها پيش در تهران به اجرا درآمده است. اما در هفته گذشته خبر جالب توجهي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست اعلام شد.
معاون محيط زيست انساني اين سازمان اعلام كرد: «با توجه به مصوبه هيات دولت ارايه آرم طرح  ترافيك به خودروهاي سواري شخصي مدل ۶۳ به پايين ممنوع شد.»
دكتر حجت در گفت و گويي با خبرگزاري دانشجويان ايران در توضيح اين خبر گفت: «بر اين اساس به خودروهاي چهار سيلندر پلاك شخصي با عمر ۲۵ سال، خودروهاي بيش از چهار سيلندر پلاك شخصي و كمك دار مانند پاترول با عمر ۲۰ سال، خودروهاي پلاك غيرشخصي (دولتي) شامل تاكسي، خودروهاي نظامي و... با عمر ۱۰ سال، وانت بارها با عمر ۱۵ سال به بالا آرم طرح  ترافيك داده نمي شود.»
به نظر مي رسد با اجراي اين طرح اندكي از مشكل ترافيك تهران برطرف شود چرا كه خودروهاي فرسوده علاوه بر مشكلات زيست محيطي در بيشتر خيابان هاي شهر باعث كندي حركت به دليل نقص فني مي شوند.
دكتر مجيد شفيع پور مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران معتقد است كه فعاليت ها تا افق سال ۱۳۹۰ بايد بر روي مونوريل كوچك مترو تمركز يابد.
سر و سامان گرفتن مسئله حمل و نقل عمومي يكي از حلقه هاي اصلي زنجير كاهش ترافيك تهران است كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان با جديت دنبال نمي شود.
هنوز بيشتر شهروندان ترجيح مي دهند با خودروهاي شخصي شان تردد كنند. بر اساس گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران در سال ۱۳۸۰ نزديك به ۳۰ درصد سفرهاي روزانه شهروندان تهراني با خودروهاي شخصي انجام شده، ۲۴ درصد مردم از اتوبوس و مترو استفاده كرده اند و ۲۰ درصد نيز از تاكسي بهره برده اند.
مهندس اسفنديار صديقي ـ معاون مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران ـ مي گويد: آمارها نشان مي دهد در سال ۱۳۸۲ سهم سواري هاي شخصي تهران با ۵/۲ درصد افزايش به ۵/۳۱ درصد رسيده است حال آن كه ميني بوس ها با ۸/۱ درصد افزايش به ۸/۱۲ درصد رسيده و جالب اين كه سهم تاكسي ها با ۷/۲ درصد كاهش به
۳/۱۷ درصد رسيده است.
مهندس صديقي با اشاره به اين كه جابه جايي مسافر نيازمند وجود سيستم يكپارچه است، تاكيد كرد: «افزايش تعداد تاكسي يا اتوبوس به تنهايي پاسخگوي حل مشكل حمل و نقل درون شهري تهران نيست.»
او افزود: هم اكنون تهران دو ميليون و۸۰۰هزار خودرو را در خود جا داده است كه از اين ميان يك ميليون و ۶۰۰ هزار خودرو فعال است، اين در حالي است كه ظرفيت زيست محيطي تهران تنها گنجايش ۵۰۰ هزار خودرو را دارد. شهري كه پنج برابر ظرفيت زيست محيطي اش خودرو دارد نيازمند يك برنامه ريزي همگاني براي گشودن گره كور ترافيك سنگين و آلودگي هواست.

حذف بي رويه يك سنت
005829.jpg
آن روي سكه حقوق كودك
در واقع مسئوليتي است كه
بر عهده كودك گذاشته
خواهد شد.زيادشدن واگذاري حق به كودكان از يك سو
و كاهش مسئوليت خواسته شده از آنان از سوي ديگر،سبب شده تا جوانان امروز امپراتوران بدون جانشين خانواده ها باشند
اولين بار كه حقوق گرفتي كي بود؟
حميد ۲۱ ساله لبخند مي زند و مي گويد: «كلاس اول  راهنمايي بودم، تو يك فروشگاه لباس كار كردم و اولين حقوق زندگي ام را گرفتم.» و توضيح مي دهد كه اولين چيزي كه با حقوقش خريده يك روسري براي مادرش بوده است.
در واقع او در ۱۲ سالگي اولين حقوقش را دريافت كرده است. علي اما اولين حقوقش را در ۱۷ سالگي گرفته؛ خودش مي گويد: «رشته درسي ام كامپيوتر بود، در يك فروشگاه ـ شركت كامپيوتري ـ مشغول به كار شدم و اولين حقوقم را در همان ۱۷ سالگي گرفتم.»
او از ۱۷ سالگي بي وقفه كار مي كند. اما مينو اولين حقوق زندگيش را در ۱۴ سالگي گرفته. با اين كه ۱۵ سال از آن سال گذشته هنوز از حقوقش ناراضي است. خودش مي گويد: «به دختر يكي از آشنايان رياضي درس دادم، قرار بود ۱۰۰۰ تومان پول بگيرم، جلسه آخر وقتي مادر دخترك آمد دنبالش از من تشكر كرد و پاكتي به دستم داد، بعد از رفتن آنها پول ها را شمردم، بيشتر از دوبار اما فهميدم كلاه سرم رفته پول ها ۹۰۰ تومان بود، ۹ تا ۱۰۰توماني كهنه در واقع ۱۰۰تومان كمتر از آنچه بايد به من پرداخت مي كرد بود.»
پدربزرگ مي گفت: «زمستان ها مدرسه مي رفتيم، تابستان ها كار مي كرديم، دم مغازه شاگردي مي كرديم، تقريباً از سال دوم دبستان بيشتر همسن و سالاي ما اون موقع همين جوري زندگي مي كردند.»
معمولاً پدرها و پدربزرگ ها قصه هاي عجيبي از كودكي شان دارند و در اين قصه ها كار در روزهاي گرم تابستان چاشني هميشگي است. تا سال ها قبل تقريباً ۳۰ سال پيش بيشتر خانواده ها تابستان دست پسربچه هايشان را مي گرفتند و با خود دم مغازه يا كارگاه مي بردند، هركس كه مغازه يا كارگاه نداشت، پسرش را به يكي از كسبه مي سپرد. پدرها به پسرها مي گفتند كار جوهر مرد است و پسرها مي پذيرفتند كه هر روز از صبح تا غروب دم مغازه يا كارگاه شاگردي كنند و مزد بگيرند.
فريدون كه حالا ۴۵ سال دارد، مي گويد: «وقتي منو به مغازه حاج عباس سپردند كلاس سوم ابتدايي بودم، اول قرار بود آقام هر ماه بياد مزد منو بگيره ولي بعد قرار شد حاج عباس مزدم رو هفتگي به خودم بده، از اين كه كار مي كردم و مزد داشتم خيلي خوشحال بودم هرچند كه بيشتر مزدم را به مادرم مي دادم تا براي كفش و كتاب مدرسه ام خرج كند.»
بازي شغل كودك است
حرفه آموزي به كودكان يا به معناي عام تر شاگردي كردن كودكان سنتي بود كه رفته رفته نابود شد. نسلي كه دم مغازه شاگردي كرده بود از اين كه فرزندش را به كار بسپارد طفره رفت. كم كم نظريه هاي روان شناسانه به ميان آمد كه كار را براي كودكان منع مي كرد. رواج بي رويه همين نظريه سبب شد تا كار به هر شكلي براي كودكان ناپسند باشد. به نظر روان شناسان شغل كودكان بازي است. كارشناسان و صاحبنظران امر تعليم و تربيت تنها وظيفه كودكان را بازي كردن و درس خواندن قلمداد كردند. رفته رفته شاگردي سنت كهنه اي شد و فقط خانواده هايي كه نياز شديد مالي داشتند فرزندشان را به كار سپردند و شايد بيشتر خانواده هايي هم كه نياز مالي داشتند براي اين كه دستشان رو نشود مانع كاركردن فرزندشان شدند.
دكتر شيوا دولت آبادي معتقد است كه رواج بحث حقوق كودك سبب شد تا خانواده ها فقط براي واگذاري حقوق كودكان تشويق شوند.
اين روان شناس معتقد است كه آن روي سكه حقوق كودك در واقع مسئوليتي است كه بر عهده كودك گذاشته خواهد شد. زيادشدن واگذاري حق به كودكان از يك سو و كاهش مسئوليت خواسته شده از آنان از سوي ديگر سبب شده تا كودكان امروز امپراتوران بدون جانشين خانواده ها باشند.
مهارت هايي كه كسب نشد
به شاگردي  گذاشتن فرزندان پسر خانواده دم مغازه يا كارگاه دلايل متعددي داشت. مثلاً مادري كه از شيطنت هاي پسرش به ستوه آمده بود و به قول خودش «جون از قالب پسرش زياد بود» مي خواست تا با مشغول كردن پسر به نوعي به تخليه انرژي پسرش كمك كند يعني در واقع پسربچه انرژي اش را در حرفه آموزي صرف مي كرد هرچند قدر پول را هم بهتر مي دانست و به قولي مي فهميد «يه من ماست چقدر كره داره». با بر افتادن سنت شاگردي، تنها وظيفه كودكان و نوجوانان در حد بازي و درس خواندن باقي ماند، هرچند همه از پس اولي خيلي خوب برآمدند اما در اجراي دومي با مشكل روبه رو شدند.
همين ماجرا سبب شد تا ما با گروه بزرگي از جوانان روبه رو شويم كه هيچ كاري بلد نيستند و جالب اين كه همه تقاضاي كارهاي پشت ميزي و دفتري با شرايط خوب داشتند.
يكي از دلايل اصلي هجوم يكباره جوانان به دانشگاه ها را مي توان به دست آوردن علم براي دست و پا كردن يك شغل دانست. جوانان ۲۰ ساله با پشت سرگذاشتن سربازي در واقع بدون مهارت كافي در انتخاب شغل در مي ماندند.
آموزش فني و حرفه اي
در همين سال ها آموزش هاي ويژه اي براي نوجوانان و جوانان در نظر گرفته شد تا مهارت هاي كسب نشده را به آنها بياموزد. در گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از ربع قرن عملكرد نظام جمهوري اسلامي ايران (۱۳۸۱ـ۱۳۵۶) آمده است: «يكي از عوامل مهم تحقق توسعه  پايدار، توسعه سرمايه انساني است. ابعاد فضاي مناسب براي رشد فعاليت هاي نوآورانه و ظرفيت هاي فني و كارآفرين به منظور تبديل اقتصاد مبتني بر منابع طبيعي به اقتصادي متنوع و متكي بر فناوري، مستلزم ارتقاي مستمر سطح دانش و فناوري و كاستن از فاصله آن با سطح جهاني است.
به منظور ايجاد شرايط مناسب براي باروري سرمايه هاي انساني كارآمدتر، بخش آموزش به ويژه توسعه آموزش فني و حرفه اي در برنامه هاي توسعه مورد توجه قرار گرفته است.
نياز جوانان به فراگيري مهارت  براي جذب در بازار كار از يك سو و نياز چرخه هاي اقتصادي به نيروهاي ماهر براي انجام كار از سوي ديگر سبب شد تا خلاء آموزشي با پشت سرگذاشتن دوره هاي آموزش مهارت پر شود. همان منبع آورده است كه تعداد آموزش گيران فني و حرفه اي غيررسمي با
۴/۲۲ درصد رشد متوسط سالانه از ۴۱۴ هزار نفر ـ ماه در سال ۱۳۶۷ به ۸۶۱۵ هزار نفرـ ماه در سال ۱۳۸۱ افزايش يافته است.
رشد چشمگير اين آمار نشان مي دهد كه جوانان نيز به فراگيري يك حرفه و دنبال كردن يك تخصص حرفه اي روي خوش نشان داده اند.
هرچند در بررسي آماري سازمان ملي جوانان نزديك به ۷۰ درصد جوانان معتقدند كه آموزش هايي كه ديده اند را نمي توان به حساب مهارت شغلي گذاشت و يا ۴۱ درصد از جواناني كه شاغل هستند از تخصصي كه دارند در كار خود استفاده نمي كنند.
روي هم رفته ۸۵ درصد جوانان معتقدند كه دستيابي به يك شغل مناسب ضروري ترين نياز آنهاست و ۷۵ درصد از آنها نيز به آينده شغلي شان كاملاً اميدوارند.
با اين همه به نظر مي رسد كنارگذاردن يك سنت آن هم به يكباره تاثير نامطلوبي در سرنوشت نسل ها دارد. دوركردن فرزندان از مسئوليت ها و حذف آنها در تقسيم و مشاركت مسايل خانواده سبب مي شود تا در آينده نه تنها حرفه خاصي را دنبال نكنند بلكه در به عهده گيري مسئوليت زندگي دچار مشكل شوند.
مينا شهني

آخرين خبرها
«اياد علاوي»، نخست وزير عراق روز چهارشنبه با خوشامدگويي به آيت ا... «علي سيستاني» از ورود وي به كشورش استقبال كرد.
مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق روز چهارشنبه با صدور بيانيه اي از اقدام آيت ا... سيدعلي سيستاني مبني بر فراخوان شيعيان عراق براي حركت به سوي شهر نجف اشرف حمايت كرد.
شبكه خبري سي.ان.ان در صفحه خانه اينترنتي خود گزارش داد: از آغاز جنگ عراق تا روز گذشته ۹۶۶ نفر از نيروهاي آمريكايي در اين كشور كشته و ۶۴۹۷ نفر ديگر مجروح شده اند.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه روز پنج شنبه را به منظور بزرگداشت قربانيان دو سانحه هوايي سه شنبه شب، عزاي عمومي اعلام كرد.
عامل اصلي انفجارهاي ماههاي اخير در ولايت «فراه» در غرب افغانستان روز چهارشنبه دستگير شد. دفتر مطبوعاتي وزارت داخله (كشور) افغانستان اعلام كرد: فرد دستگير شده به اعمال خرابكارانه خود اعتراف كرده است.
در پي حملات چند روز اخير نيروهاي زميني و هوايي ارتش آمريكا به شهر فلوجه يك فرمانده تفنگداران آمريكا در منطقه هشدار داد، عمليات ارتش آمريكا از زمين و هوا در اين شهر به شدت ادامه مي يابد.
بالگردهاي نيروهاي اشغالگر آمريكايي چهارشنبه به شدت مواضع جنبش المهدي را در شهر قديمي نجف بمباران مي كنند.
نيروهاي پليس عراق از ورود راهپيمايان عراقي كه به دعوت آيت ا... سيدعلي سيستاني عازم نجف اشرف شده اند، جلوگيري به عمل مي آورد.
تلويزيون الجزيره روز چهارشنبه گزارش داد: گروهي كه خود را «گردان خشم الهي» مي خواند گفته است كه يك داماد وزير دفاع عراق و يكي ديگر از بستگانش را ربوده است.
سيد كمال خرازي وزير امورخارجه در مسير خود به مانيل با توقف در سنگاپور، با وزير امورخارجه اين كشور ملاقات كرد. در اين ديدار دو طرف پيرامون زمينه هاي همكاري و راههاي تقويت و گسترش مناسبات تبادل نظر كردند.

هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |