جمعه ۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۹
index
تاثير تكنولوژي بر موفقيت هاي ورزشي
005787.jpg
با نگاهي به تاريخچه بازي هاي المپيك مي بينيم كه مجموعه بازي هاي المپيك آتن از نظر تكنولوژي بسيار پيشرفته هستند.
اخيراً پيشرفت علوم  ورزشي به ورزشكاران امكان آمادگي با استفاده از تكنولوژي برتر و در نتيجه آن برتري نسبت به پشتيبان را داده است.
در آماري كه از مردم گرفته شده؛ ۷۰ درصد به موفقيت بيشتر ورزشكاراني كه از تكنولوژي برتري استفاده مي كنند نسبت به بقيه اعتقاد دارند و اين طرزفكر سؤالاتي مانند اثر تكنولوژي بر پرورش و عملكرد را به دنبال دارد و اين كه آيا درست زماني كه بازي هاي المپيك به موطن خود بازگشته، روح بازي ها در اثر تكنولوژي از بين رفته است؟
در كنار برگزاري بازي ها، تبليغ تكنولوژي هاي جديد ادامه دارد و بخشي از ماموريت گروه اعزامي ETB (برد تكنولوژي و مهندسي) براي تبليغ نقش مثبت تكنولوژي در موفقيت هاي ورزشي را تشكيل مي دهد كه همچنان كار خود را در كمپ المپيك ادامه مي دهند.
كتاب ركوردهاي ورزشي نشان مي دهد كه پيشرفت مواد ساخته بشر، اثر زيادي بر بعضي ورزش ها داشته است، به عنوان مثال پرش ارتفاع؛ در اوايل قرن بيستم ورزشكاران از ميله پرش هاي چوبي استفاده مي كردند در حالي كه با گذشت يك دهه از بامبو كه به نظر بهترين جنس موجود براي اين كار است استفاده شد.
يا در گذشته كاهش وزن به معناي افزايش توانايي ورزشكاران در رسيدن به سرعت هاي بالاتر و ارتفاعات بيشتر بود اما امروزه اين تكنيك ها هستند كه به ورزشكاران در به دست آوردن ركورد جديد كمك مي كنند.
مشاور تكنيك هاي ورزشي انگلستان؛
Scott Drawer مي گويد: من احساس مي كنم كه در اين المپيك، فاكتور اصلي به جاي استعداد و توانايي هاي شخصي؛ توانايي و قابليت تكنولوژي است او در گفت و گو با BBC گفت: تفاوت ورزشكاران بايد در نتيجه تفكراتي باشد كه در مغز مربي مي گذرد و برتري مربي ها به يكديگر در نحوه استفاده از تكنولوژي و تحويل آن به ورزشكار.
يعني آنچه تكنولوژي انجام مي دهد به تنهايي اهميتي ندارد و فاكتور مهم نحوه استفاده از آن براي نشان دادن قابليت هاي ورزشكار است.
Dimitres Katsanis، يكي از طراحان تيم دوچرخه سازي GB مي گويد: ما در طراحي دوچرخه ها از اطلاعات و تجربيات تيم دوچرخه سواري ـ براي به دست آوردن طرح نهايي ـ استفاده مي كنيم. در يك جلسه كه براي مشخص كردن نيازهاي اصلي تشكيل مي شود من، تيم طراحي و مربيان ورزشي حضور داريم و با مشخص شدن اين نيازها كاربرد نظريات مختلف شروع مي شود.
به دليل آيين نامه هاي مختلف، شما نمي توانيد يك كار فوق العاده و انقلابي انجام دهيد و تفاوت ها در جزييات كار است و پيشرفت هاي به دست آمده نتيجه مهندسي دقيق، طراحي و مواد سازنده بهتر است.
همچنين پيشرفت اين علوم، فرصت هايي را براي آنهايي كه در گذشته به دليل معلوليت جسمي از به دست آوردن رتبه هاي ممتاز محروم شده اند، ايجاد كرده است.
از المپيك سيدني تا امروز؛ Marlon Shirely ـ ورزشكار آمريكايي كه از يك پا معلول است ـ ركورد تازه اي در دو ۱۰۰ متر به جا گذاشته كه حدود ۱۱ ثانيه است. او اولين ورزشكار معلول تاريخ است كه توانسته ركورد ۱۱ ثانيه داشته باشد.
پاي مصنوعي او، از آلومينيم و فايبركربن ساخته شده و به او اين اجازه را مي دهد كه همپاي ورزشكاران ديگر تيم دو سرعت به آتن برود و از او انتظار مي رود كه با شكستن ركورد ۶/۱۰ ثانيه، همپاي ورزشكاران عادي امكان شركت در رقابت هاي ملي آمريكا را به دست آورد.
از پروژه هاي جديدي كه در زمينه ورزش و بر پايه تكنولوژي است مي توان به پروژه رانندگي با ويلچر انگلستان اشاره كرد كه هدفش به دست آوردن پيشرفت جديد در زمينه دوچرخه سواري و استفاده از آن براي مسابقات ويلچرسواري است.
Drawer مي گويد: ما ورزشكاران معلول و دوچرخه سواري را كنار هم قرار داديم و براي انجام اين كار از متخصصان دوچرخه سواري بريتانيا به منظور حداكثر استفاده از مزاياي تكنولوژي استفاده مي كنيم.
براي اين كار قطعه جديدي به دوچرخه اضافه شده كه گشتاور لازم براي چرخ دنده ها را اندازه گرفته و به شما اين امكان را مي دهد كه بدانيد چه نيرويي براي حركت لازم است و تيم طراحي سعي دارد كه از اين طرح براي مسابقات ويلچر استفاده كنند.

بازي
فرشتگان در نبرد با شياطين
005784.jpg
نبرد شيطان و فرشته در بازي Angels vs. Devils ادامه دارد. يكي از آنها نماينده پاكي و خوبي است و ديگري نماينده پليدي و زشتي. كداميك در اين نبرد جذاب و در عين حال بامزه پيروز خواهند شد! اين شما هستيد كه پيروز اين ميدان را تعيين خواهيد كرد.
در بازي Angels vs. Devils علاوه بر آن كه مي توانيد به صورت تك نفره بازي كنيد، مي توانيد آن را به صورت چند نفره و همراه با دوستان خود تحت شبكه هاي محلي و اينترنت نيز انجام دهيد. شما در اين بازي با بخش هاي جالبي كه در بسياري از بازي هاي بزرگ چند نفرهMultiplayer) )مشاهده كرده ايد
از قبيل Capture the Flag كه در بازي با نام Keeper of the Hell وجود دارد روبه رو هستيد. اما حالات ديگري از قبيل مسابقه دو وجود دارد كه جذابيت خاص خود را داراست. شما علاوه بر اين كه با شكست دادن حريف خود در هر مرحله پا به جدال هاي بزرگتر و مراحل جالب تري مي گذاريد در عين حال مي توانيد توانايي هاي خود را از قبيل سرعت، مقاومت و قدرت بالا ببريد. اگر در بازي دقت كنيد سكه هايي را مشاهده خواهيد كرد، هرچند كه اين سكه ها در طول بازي و جدالي كه با حريفتان داريد كارايي ندارند ولي بعد از اتمام هر مرحله شما مي توانيد با پول اين سكه ها براي خود وسايل و تجهيزاتي كه قدرت شما را افزايش مي دهد خريداري كنيد. از جمله اين وسايل مي توان به كلاه هاي ايمني براي جلوگيري از ضرباتي كه به سر وارد مي شوند و يا كفش هايي براي بهتر دويدن و حتي دستكش هايي براي كسب قدرت بيشتر در مبارزات اشاره كرد. لازم به ذكر است كه شما در هر چند باري كه دشمن خود را از پاي در مي آوريد توانايي خود را بالا مي بريد كه در بازي با عنوان Level از آن ياد مي شود. هرچه Level شما بالاتر برود توانايي ها و قدرت هاي جديدتري را براي نابودكردن دشمنان خود پيدا مي كنيد. در حين بازي شما مي توانيد معجون هايي كه شما را نامريي مي كنند و يا شما را ضد ضربه مي كنند بنوشيد كه كمك بسزايي در شكست دادن حريف به شما مي كنند. البته همان طور كه ذكر كردم در هر مرحله شما ماموريت ويژه اي داريد؛ به عنوان مثال در يك مرحله بايد دشمنان خود را با كمك هم گروهي هايتان نابود كنيد و در مرحله ديگر به صورت تك نفره به جمع آوري تعداد معيني سكه، زودتر از دشمن خود بپردازيد.
شما در بخش Keeper of the Hell سمبلي بر سر گذاشته و شروع به فراركردن به سمت جبهه خود مي كنيد البته اين سمبل را مي توانند دوستانتان بگيرند و شما به عنوان محافظ مانع مرگ آنها و از دست دادن اين سمبل بشويد. در ضمن همه اين بخش هايي كه ذكر شد علاوه بر آن كه در بخش
تك نفره بازي انجام مي گيرند در بخش چند نفره بازي نيز وجود دارند. هرچند كه اين بخش هاي بازي در ابتدا متنوع هستند و شما را جذب خود مي كنند اما با گذشت زمان و انجام مراحل و ماموريت هاي تكراري شما خسته كننده خواهند شد به همين دليل بخش تك نفره جذابيت و هيجان كمتري نسبت به بخش چندنفره داراست و اصولاً اين بازي بيشتر براي انجام تحت شبكه هاي محلي و اينترنت ساخته شده است. جدال هايي كه در حين بازي انجام مي گيرد علاوه بر آن كه مي توانيد از نزديك و با حواله كردن مشت و لگد حريف خود را از پاي درآوريد، مي توانيد با استفاده از قدرت هايي كه در اختيار داريد به مبارزه با دشمن خود بپردازيد. البته بايد گفت كه براي كسب قدرت هاي جديدتر بايد حريفان بيشتري را نابود كنيد و به عبارتي Level خود را بالاتر ببريد. هوش مصنوعي در سطح نسبتاً خوبي قرار دارد ولي لازم به ذكر است كه در مبارزاتي كه انجام مي گيرد دشمن شما به سادگي شكست مي خورد اما در ساير بخش هاي بازي از قبيل دو و يا جمع آوري سكه در سطح خوبي قرار دارد.
صدا و موزيك هاي بازي نيز در سطح متوسطي قرار دارند. هرچند صداهايي جذاب و لذت بخش در هنگام نبرد نزديك شيطان و فرشته پخش مي شود اما در ساير نبردها صداها از دقت بسيار كمي برخوردار هستند و كيفيت مناسبي ندارند. برخلاف صداهاي حاكم بر بازي موزيك هاي بسيار جذاب و دل نشيني در بازي وجود دارند كه مي توان گفت موفق ترين بخش بازي را تشكيل مي دهند. گرافيك بازي هرچند از طراحي نسبتاً خوبي برخوردار است اما شما هيچگاه در يك نقشه با جزييات دقيقي كه سازندگان به آنها توجه كرده باشند مواجه نخواهيد شد و اكثر نقشه ها فاقد گرافيك مناسب و قابل قبول هستند. به هرحال يكي از بخش هاي موفق گرافيك بازي را مي توان در نورپردازي هاي ايجاد شده در آن دانست. طراحي شخصيت ها كاملاً ناموفق و پر از اشتباه بوده است.
شكل و شمايل شخصيت هاي فرشته و شيطان به صورت بچه گانه هستند و همين مسئله بازي را بيشتر به صورت بچه گانه و كودك پسند درآورده است. تحرك سازي شخصيت ها نيز يكي از عمده ترين ضعف هاي بازي است.
در مجموع بازي در سطح خوبي قرار ندارد و بايد گفت كه هدف سازندگان از ساخت چنين بازي اي به هيچ وجه معلوم نيست. علاوه بر اين بازي بسيار خسته كننده است و شما در كمتر از يك ساعت از انجام مراحل و ماموريت هاي تكراري در اين بازي خسته خواهيد شد.

گزارش
سايت هاي دولتي استانداردهاي كشوري را رعايت نمي كنند
005793.jpg
علي رغم تصويب و صدور بخشنامه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي استاندارد و يكپارچه سازي سايت هاي دولتي، فقط ۱۰ درصد اين سايت ها استانداردهاي تدوين شده را رعايت كرده اند.
ناصر قديري در گفت وگو با ايرنا در اصفهان گفت: در بخشنامه مورخ ۲۷/۹/۸۱ تحت عنوان «موارد لازم جهت درج در قراردادهاي جايگاه اينترنتي» كه از طرف سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به ارگان هاي دولتي صادر شده، موارد طراحي و پياده سازي سايت هاي دولتي تنظيم و مشخص گرديده است.
وي افزود: تاكنون به دليل اطلاع رساني ضعيف و عدم توجه مسئولان «ICT» دستگاه هاي دولتي، بسياري از اين موارد در سايت هاي دولتي رعايت نشده است.
وي اضافه كرد: اين بخشنامه نيز فقط به تعريف نيازها و خصوصيات خواسته شده اشاره كرده و به تعيين روشي يكسان براي توليد نرم افزار و پياده سازي اين موارد نپرداخته است.
قديري گفت: در اين بخشنامه دو رويكرد و بستر كلي تحت عنوان استفاده از سرويس دهنده «مايكروسافت» و «غير مايكروسافت» تعريف شده كه براي اجراي هر يك از آنها پارامترهايي در نظر گرفته شده است.
وي ادامه داد: در بسياري موارد به اين پارامترها توجه نشده است، به عنوان مثال در بستر غيرمايكروسافت، تنها زبان تعيين شده، «جي.اس.پي (JSP)» است اما برخي سايت هاي دولتي از زبان «پي.اچ .پي (PHP)» استفاده كرده اند. اين كارشناس ارشد رايانه افزود: در بستر مايكروسافت نيز تنها زبان تعيين شده زبان «اي.اس.پي.نت (ASP.NET)» است.
قديري با اشاره به ۱۵ پارامتر تعيين شده براي هر يك از رويكردها گفت: ۱۲ پارامتر موجود بين دو رويكرد مشترك است. وي درباره يكي از پارامترهاي مشترك گفت: اين پارامتر مربوط به امكان مديريت مدارك است كه طبق آن، كد مربوط به مدارك قرار داده شده در سايت ها بايد موجود، قابل جست وجو و تغيير و ويرايش باشد.
وي افزود: در بند ديگر اين بخشنامه به قابليت «بازيابي از خرابي» تمام سايت به خصوص پايگاه اشاره شده است كه با توجه به آن بايد سرور سايت هاي دولتي داراي پشتيبان (BACK UP) باشد.
005790.jpg

وي تصريح كرد: اين دو مورد در بسياري از سايت هاي دولتي رعايت نشده است. قديري رعايت ملاحظات امنيتي در سايت ها براي جلوگيري از نفوذ را يكي ديگر از پارامترهاي مشترك عنوان كرد و گفت: به رغم وجود اين بند و تاكيد بر آن، هر روز شاهد هك شدن تعدادي از سايت هاي دولتي هستيم.
قديري با اشاره به ماده ۱۱ اين بخشنامه گفت: طبق اين ماده زمان نمايش كامل صفحات سايت براي هيچ صفحه اي (جز صفحات داراي نقشه هاي بزرگ) با استفاده از مودم «۲۸K» نبايد بيشتر از ۱۰ ثانيه باشد.
وي افزود : بااين حال اكنون زمان نمايش صفحات سايت هاي دولتي بسيار بيشتر از ۱۰ ثانيه و حتي چند دقيقه است. قديري همچنين به مواد ۱۲ و ۱۳ اين بخشنامه درباره امكان چاپ صفحات پرمحتوا و پشتيباني كامل از سيستم «ايكس.ام.ال (XML)» اشاره و تاكيد كرد: اين دو مورد مهم نيز در اكثر سايت هاي دولتي رعايت نشده است.
وي درباره بند چهارم اين بخشنامه كه به امكان مديريت محتوا (CMS) اشاره كرده است، گفت: طبق اين بند، مدير دولتي سايت بايد بتواند تمام اطلاعات موجود در سايت را بدون نياز به تخصص زياد تغيير دهد در حالي كه در بيشتر مواقع، اين امر را شركت هاي طراح سايت انجام مي دهند.
اين كارشناس بيان داشت: بايد در مراحل اوليه طراحي سايت ها به استانداردسازي پرداخت چرا كه در مرحله پياده سازي، اجراي اين امر مستلزم هزينه كلاني است.

بانكداري الكترونيك
روياي محقق نشده ايران
در بانكداري الكترونيك ديد كلي برپايه مشتري مداري است مشتريان با هويت شخص مشتري شناخته مي شوند و حساب هاي هر شخص تبعات اين شناخت است
005796.jpg
بانكداري الكترونيك در ايران به دستگاه خودپرداز بانك ها و چند كارت به اصطلاح اعتباري خلاصه مي شود و هنوز از پرداخت الكترونيك، چك الكترونيك و ... خبري نيست

هنوز صحنه معركه انتقال پول از حسابي به حساب قهرمان فيلم در «آدمكش ها» را از ياد نبرده ام؛ معامله انجام شد و درست در عرض چند ثانيه ميليون ها دلار پول با زدن چند كليد كيبورد جابه جا شد.
ديدن اين تصاوير هيجان انگيز امروز فقط مختص فيلم ها نيست. به مدد پديده اي نوين به نام «بانكداري الكترونيك» در بسياري از نقاط دنيا عمليات مالي اشخاص به كمك كامپيوتر و در مواردي موبايل انجام مي شود.
طبيعي است كه در راه رسيدن به سطح يك كشور توسعه يافته مبتني بر فناوري،  ما هم بايد با توجه ويژه اي به اين كاربرد جذاب فناوري اطلاعات بپردازيم.
تعريف
بانكداري الكترونيك در واقع ايجاد فضايي در محيط هاي الكترونيك و مجازي است به نحوي كه تمام عمليات بانكي مورد نياز شهروندان آن جا صورت بگيرد و نيازي به شكل سنتي بانك ها و خدمات رودرروي شعب و مشتري ها نباشد.
در اين حالت بدون توجه به محل جغرافيايي بانك، شعبه ها و دستگاه هاي فيزيكي موجود و بدون نياز به پرسنل پرتعداد يك شعبه مي توان در كمترين زمان و بيشترين سرعت ممكن به مشتري ها سرويس هاي مالي مورد نظر را ارايه كرد.
ويژگي ها
اسدا... حسني، عضو هيات مديره شركت خدمات انفورماتيك، معتقد است: در بانكداري الكترونيك، ديد كلي برپايه مشتري مداري است.
مشتريان با هويت شخص مشتري شناخته مي شوند و حساب هاي هر شخص تبعات اين شناخت است، در حالي است كه در بانكداري سنتي مشتري اصولاً با حساب هايش شناخته مي شود. او نكته ديگر را عدم وابستگي به زمان مي داند و معتقد است: در بانكداري الكترونيك مشتري و بانك، هردو، از محدوديت زمان در ارايه و دريافت سرويس آزاد مي شوند و در ۲۴ ساعت شبانه روز مي توان از خدمات بانكي برخوردار شد.
الكترونيك يا مكانيزه
حركت هاي بسياري در بانك هاي ايران و جهان صورت گرفته وسايل نويني چه در محاسبه و پردازش مالي و چه در بحث ارتباطات به مجموعه بانكي اضافه شده اند، اما آيا با تعريف ارايه شده به آنها گامي به سوي بانكداري الكترونيك محسوب مي شوند؟ پاسخ هم مثبت است، هم منفي ...
نصرا... جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني در اين باره مي گويد: بايد تصورمان را از بانكداري الكترونيك روشن كنيم، شايد كسي در يك بانك سرويس تلفني راه بيندازد و دستگاه نمابر بگذارد و بگويد يك بانك الكترونيك راه انداخته است.
او ادامه مي دهد: در سطح بين المللي امروزه بانكداري الكترونيك شامل تمام خدمات پولي و مالي است كه در محيط هاي رايانه اي در اختيار مردم قرار مي گيرند، اين شامل كارت پول الكترونيك اعتباري، بدهي، مبادله پول و حواله به صورت الكترونيك و مبادله فعاليت هاي پولي ميان خود بانك ها و موسسات تجاري و مردم هم مي شود.
كارت هاي الكترونيك
اظهار نظر كارشناسان نشان مي دهد امكان برپايي يك سيستم بانكداري الكترونيك بدون به كارگيري سيستم هاي پرداخت و كارت هاي الكترونيك امكان پذير نيست. اما چند جور كارت الكترونيك داريم؟
۱ـ كارت اعتباري: در اين نوع كارت، بانك يا موسسه صادركننده كارت، اعتبار آن را بسته به نوع و ميزان اعتبار تامين شده از سوي مشتري تاييد مي كند. اگر دارنده يك كارت اعتباري در حسابش پول نداشته باشد مي تواند تا سقف اعتبار تعيين شده خريد كرده يا وجه دريافت كند اما بايد تا زماني مشخص تسويه حساب كند.
۲ـ دبيت كارت يا كارت بدهي: اين كارت اعتبار از پيش تعيين شده ندارد و مثل يك حساب جاري دارنده آن مبلغ موجود در حسابش را از راههاي گوناگون مثل دستگاه هاي خودپرداز با فروشگاه هاي مجازي و آن لاين  خرج مي كند.
ملي كارت و ديگر كارت هايي كه از طرف بانك هاي ايراني صادر مي شوند، جزو اين دسته قرار دارند.
۳ـ كارت از پيش پرداخت شده: اين كارت هم مانند دبيت كارت است اما با هر بار مصرف مبلغ كارت امكان شارژ آن وجود ندارد. در واقع مثل يك كارت تلفن مي توان از آنها براي خريد در اينترنت يا موارد ديگر استفاده كرد.
بانكداري الكترونيك ايراني
به دنبال مطرح شدن مقوله تجارت الكترونيك در ايران، بانكداري الكترونيك به عنوان يكي از مصاديق تجارت نوين مورد توجه قرار گرفت و كشمكش ها بر سر تصويب قانون تجارت الكترونيك در مجلس ششم بيش از هر زمان ديگري به چشم مي خورد. در تعيين اولويت هاي تخصيص اعتبارات تبصره ۱۳ كه به توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات مربوط مي شد، طرح دولت الكترونيك جايگاه اول را از آن خود كرد و طرح گسترش كاربرد فناوري ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد، بازرگاني و تجارت در رتبه پنجم قرار گرفت. از طرفي اختصاص ۲۵۰ ميليون ريال در بودجه سال هاي ۸۲ و ۸۳ به تجارت الكترونيك نويد بخش روزهاي خوبي براي اين عرصه بود اما واقعيت چيز ديگري نشان داد؛ تجارت الكترونيك و در راس آن بانكداري الكترونيك در ايران به برگزاري چند همايش و راه اندازي چند طرح كه در قياس با گذشت زمان، خلاصه شد آرزوي تحقق آن را در سال هاي اخير نقش بر آب كرد، تا جايي كه بانكداري الكترونيك در ايران به دستگاه خودپرداز بانك ها و چند كارت به اصطلاح اعتباري خلاصه مي شود و هنوز از پرداخت الكترونيك، چك الكترونيك و ... خبري نيست و طرح يكپارچه سازي بانك ها موسوم به شتاب نيز تاكنون نتوانسته است پاسخگوي نياز اين بخش باشد.
اين در حالي است كه با صرفنظر از كشورهاي اروپايي و آمريكايي و نگاهي هرچند كوتاه به كشورهاي حوزه خليج فارس و چند كشور آسيايي ديگر مي توان عمق داستان را نشان داد.

مهرداد رهسپار

پنجره
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |