دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۲ - Oct 11, 2004
مزاحمت از طريق تلفن هاي همگاني بالا رفته است
به منظور مقابله با مزاحمان ، كليه تلفن هاي همگاني تا پايان سال به سيستم نمايشگر شماره تجهيز مي شوند
003336.jpg
گروه اجتماعي: با توجه به افزايش مزاحمتهاي تلفني از طريق تلفن هاي همگاني، همه تلفن ها تا آخر امسال در تهران به سيستم نمايشگر مجهز مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما، زارعيان ضمن اعلام اين مطلب افزود: تجهيز تلفن هاي منازل به سيستم نمايشگر منجربه افزايش مزاحمتها از طريق باجه هاي تلفن شده است. به گونه اي كه اين آمار در سال ۸۳ افزايش قابل توجهي داشته، چنان كه آمار مزاحمتهاي تلفني خياباني، نسبت به مزاحمتهاي خانگي
۷۰-۸۰ درصد افزايش را نشان مي دهد.
مدير روابط عمومي مخابرات افزود: به منظور كنترل هرچه بيشتر و رفع اين مشكل كليه سيستم هاي تلفن هاي قديمي در خيابانها تا آخر امسال مجهز به سيستم نمايشگر شماره مي شوند، ضمن اين كه كليه تلفنهاي جديد قابليت نمايشگر بودن را دارند.
براساس گزارشهاي مخابرات در ۶ ماهه اول سال گذشته از ۱۷ هزار و ۸۰۹ مورد درخواست كشف مزاحمت تلفني، ۱۴ هزار و ۵۲۸ مورد كشف شده است و اين رقم امسال به ۸ هزار و ۱۱۴ مورد درخواست كشف مزاحمت كاهش پيدا كرده كه از اين ميان ۵ هزار و ۴۸۶ مورد مزاحمت كشف شده است.
براساس اين گزارش حدود ۶۰ درصد از مزاحمين از قشر جوان و ۸۵ درصد از افراد ميان سال كه ايجاد مزاحمت مي كنند، مرد هستند.
روابط عمومي شركت مخابرات همچنين اعلام كرد افرادي كه از مزاحمين تلفني شكايت دارند مي توانند شكايت كتبي به دفتر پاسخگويي به شكايات تهيه كنند كه با پيگيري در مرحله اول يك درخواست كتبي به فرد مزاحم داده مي شود و به مدت يك هفته تلفن وي قطع مي شود. در صورت تكرار مزاحمت، در مرحله دوم تلفن شخص مزاحم به مدت سه ماه ودر مرحله آخر براي هميشه قطع خواهد شد و افراد با تنظيم شكايت كتبي به قوه قضائيه مي توانند فرد مزاحم را در دادگاه ملاقات كنند.

جشنواره سراسري زن و پژوهش برگزار مي شود
ايلنا: جشنواره زن و پژوهش در دو بخش زنان پژوهشگر كشور و مباحث پژوهشي در حوزه زنان برگزار مي شود.
اين جشنواره درصدد است تا با جمع آوري نظرات انديشمندان و متفكران پيرامون مسايل زنان و پژوهش در محورهاي برگزيده، حوزه مطالعات زنان را براي پژوهش گسترده تر و كاربردي تر كند.
همچنين، محورهاي فراخوان مقاله عبارت است از: جنسيت و پژوهش، شيوه هاي تدوين اولويت هاي پژوهشي در مسايل زنان، حوزه ها، ملاك ها، تأثير و نتايج چشم انداز وضعيت پژوهش زنان، گذشته، حال و آينده، راه ها و موانع توانمند سازي زنان در عرصه پژوهش.
براساس اين گزارش، اسلام، زن و پژوهش، سنت، مدرنيته، پسامدرنيته در حوزه پژوهش زنان، فن آوري اطلاعات و پژوهش زنان، جايگاه پژوهش زنان در قواي سه گانه، نقش پژوهش در حوزه زنان و نقش زنان پژوهشگر در برنامه ريزي هاي كلان، مقايسه تطبيقي پژوهش زنان در ايران و ساير كشورهاي جهان و مسأله شناسي حقوقي زنان از ديگر محورهاي فراخوان مقاله است.

جهان در معرض ۴۰ حادثه طبيعي
۳۰ نوع بلاي طبيعي ايران را تهديد مي كند
003330.jpg
گروه اجتماعي،  مريم غفاري: از چهل نوع حادثه طبيعي كه در جهان به ثبت رسيده است، ۳۰ نوع متعلق به ايران است.
براساس گزارش جمعيت هلال احمر، هر جامعه اي كه براي مقابله با بلايا، مسائل پيشگيري و اصول ايمني را از قبل به مردم آموزش داده است، كمترين آسيب را مي بيند.
اين گزارش مي  افزايد:ايران  يكي از ده كشور حادثه خيز  جهان است و ۶ درصد از مجموع تلفات ناشي از حوادث جهان به كشور ما تعلق دارد.
بنا به اين گزارش در طول سه دهه گذشته ميزان وقوع بلايا سه برابر و خسارت مالي ناشي از آنها ۸ برابر شده است. مهمترين بلاي طبيعي قرن بيستم در ايران زلزله استان هاي گيلان و زنجان بود كه ۴۰ هزار كشته و ۱۰۰ هزار مجروح و ۴۰۰ هزار نفر بي خانمان از خود گذشته به جا گذاشت و مهيب تر از آن زلزله سال گذشته بم بود كه ۴۳ هزار نفر كشته و دهها هزار مجروح و بي خانمان به جا گذاشت. اين در حالي است كه سه روز قبل از زلزله بم در كاليفرنيا زلزله اي به همان بزرگي رخ داد كه فقط سه قرباني به جا گذاشت و همچنين زلزله ژاپن با ۸ ريشتر فقط يك قرباني در بر داشت!
اين گزارش حاكي است، از ۶۷۸ شهر كشور، ۶۶۰ شهر روي خط زلزله و ۲۴ شهر در منطقه پرخطر زلزله خيز قرار دارند و تنها ۲ درصد شهرها را خطر كمتري تهديد مي كند. همچنين سيل نيز يكي ديگر از موانع پرسابقه در كشورمان است كه ساليانه صدها نفر را بي خانمان مي كند و خسارات جاني و مالي بسياري وارد مي كند.
براساس اين گزارش، سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد:
طي سالهاي ۱۹۹۰ تا ،۱۹۹۹ در سراسر دنيا حدود دو ميليون نفر به سبب بلايا و فجايع طبيعي يا تكنولوژيك، آسيب ديده اند و حدود ۶۰۰ هزار نفر نيز تلف شده اند، بيش از ۸۹ درصد اين افراد در بلاياي طبيعي هلاك شده اند، همچنان كه توفان هاي عظيم بالاترين درصد قربانيان (۳۵ درصد) را به خود اختصاص داده اند، سيلاب ها نيز بخش اعظم مصدوميتها (۷۵ درصد) را از آن خود كرده اند.
همچنين از اواسط دهه ۱۹۹۰ ميزان انواع بلاياي ثبت شده و قربانيان آنها به ويژه در مناطق رو به  توسعه به سبب عدم آمادگي در برابر اين قبيل حوادث رو به  افزايش بوده است. احتمال مرگ و مير مردمان كشورهاي كم درآمد در برابر مصائب طبيعي بزرگ، چهار برابر بيشتر از مردمان ساير كشورهاست.
از سوي ديگر، در دهه ۱۹۹۰ بيش از دو سوم مرگ و ميرهاي ناشي از بلايا فقط در آسيا، قاره اي كه غالباً  دچار چنين بلايا و فجايعي است، اتفاق افتاده است. اگر چه فقط ۵/۱۳ درصد اين بلايا حاصل تكنولوژي ساخته دست بشر بوده است، اما صدمات دراز مدت آنها بر سلامت عمومي و بهداشت افراد چشمگير است.
در گزارش ديگري كه از سوي سازمان ملل منتشر شده است، آمده است: در حالي كه ميلياردها تن از ساكنان بيش از ۱۰۰ كشور جهان حداقل با يكي از حوادث طبيعي از قبيل زلزله، طوفان، سيل و خشكسالي مواجه هستند، اگر كشورهاي در حال توسعه در اقدامات پيشگيرانه براي كاهش خطرات ناشي از اين حوادث شركت كنند، مي توان براي ميليون ها تن امنيت جاني فراهم كرد.
طبق آمار به دست آمده طي دو دهه گذشته،  ۵/۱ ميليون تن در اثر وقوع حوادثي چون زمين لرزه، فوران هاي آتشفشاني، طوفان هاي گرمسيري و خشكسالي جان خود را از دست داده اند.

با شروع برنامه چهارم توسعه
افراد زير خط فقر، كمك هزينه مي گيرند
گروه اجتماعي: دكتر راه چمني ضمن اشاره به پرداخت كمك هزينه در برنامه چهارم توسعه به تمام كساني كه زير خط فقر زندگي مي كنند، گفت: در برنامه چهارم دولت به همه افرادي كه قابليت توانمندسازي ندارند، معادل ۴۰ درصد حقوق كارمندان دولت، مستمري و كمك هزينه پرداخت مي شود.
وي همچنين افزود: سالمندان زير خط فقر نيز مورد حمايت دولت قرار مي گيرند، ضمن اينكه ۵/۱ ميليون جمعيت سالمندي تا پايان برنامه چهارم توسعه تحت پوشش بهزيستي خواهند رفت.
وي گفت: هم اكنون از ۸۰ هزار معلولي كه در كشور وجود دارد، ۲۱ درصد زير پوشش بهزيستي هستند و ۴۰۰ مركز خدمات دهي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در كشور وجود دارد و ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر از افراد مبتلا به اعتياد در ۵۰۰ مركز ترك اعتياد در كشور در حال درمان و بازتواني هستند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور همچنين افزود: نرخ رشد اعتياد در كشور ثابت است و در برنامه چهارم سعي بر اين است كه علاوه بر ثابت بودن، كاهش ۵ درصدي نيز داشته باشيم.

با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
نخستين گردهمايي دست اندركاران بناهاي مذهبي تاريخي امروز برپا مي شود
خبرگزاري فارس: نخستين گردهمايي دست اندركاران مرمت و بهره برداري از بناهاي تاريخي كشور امروز(دوشنبه ۲۰ مهرماه) طي مراسمي با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سالن اجلاس سران برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از واحد ارتباطات همايش، در اين نشست يك روزه، كارشناسان و صاحب نظران و متوليان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان اوقاف و امور خيريه و نمايندگان هيأت هاي امناعي بقاع متبركه براي نخستين بار گردهم آمده و راه هاي مرمت، نگهداري، حفظ، بهره برداري و معرفي اين آثار تاريخي را بررسي خواهند كرد.
اين نمايشگاه شامل ۴۲ قطعه عكس است كه يكي از كامل ترين آرشيوهاي عكس بناهاي مذهبي تاريخي به شمار مي آيد.

در آستانه ماه مبارك رمضان وزارت بهداشت اعلام كرد: خرماي فله اي نخريد
گروه اجتماعي: شهروندان از خريد و مصرف خرماي فله اي پرهيز كنند.
مهندس ناصر فلاحي رئيس اداره نظارت بر اماكن عمومي و مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي وزارت بهداشت گفت: خرماهاي بسته بندي داراي كد بهداشتي مي شوند و پروانه دار شدن خرماها از برنامه هاي آينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.
گزارش ديگري حاكي است، صرف سحري براي همه روزه داران به خصوص نوجوانان در حال رشد ضروري بوده و سحري بايد شامل يك وعده غذاي كامل براي هر فرد باشد.
دكتر افرا درخشي اظهار داشت: كه روزه دار در طول روز با كمبود آب و نمك ها يا الكتروليت و قند مواجه است، بنابراين در هنگام افطار به نحو شايسته اي اين كمبودها بايد جبران شود. شروع افطار با مايعات گرمي مانند آب، چاي، شير، سوپ، سبزيجات به همراه چند عدد خرما مناسب است. وي افزود: نوجوانان و افرادي كه تازه به سن تكليف رسيده اند چون در دوران رشد هستند بايد صرف افطار و شام توام صورت گيرد و غذا شامل مواد گوشتي، مرغ، ماهي، تخم مرغ، سالاد، ماست باشد.

بهداشت و تغذيه دانش آموزان از اهداف ملي آموزش و پرورش است
گروه علمي و فرهنگي:«مرتضي حاجي» وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: بهداشت و تغذيه دانش آموزان از اهداف ملي وزارت آموزش و پرورش ايران است.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، حاجي در ديدار «عابدين صالح» رئيس منطقه اي سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در تهران، افزود: تمامي دانش آموزان براي ورود به پايه اول ابتدايي مورد معاينات پزشكي قرار مي گيرند و براي آنان شناسنامه سلامت صادر مي شود.
وي اهداف ملي ايران و يونسكو را در يك راستا توصيف كرد و افزود: بخش عمده اي از توصيه هاي ارائه شده يونسكو در آموزش و پرورش ايران در حال پيگيري است.
حاجي اضافه كرد: به منظور تحقق محو كامل بي سوادي در ايران آموزش اجباري تا پايان هشت سال تحصيل در چهارچوب برنامه چهارم توسعه، پيش بيني شده است.

اسامي پذيرفته شدگان دانشگاه جامع ۲۹ مهر اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: اسامي پذيرفته شدگان دوره هاي پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي ۲۹ مهرماه جاري اعلام مي شود و جمع دانشجويان اين دانشگاه تا پايان سال به ۲۰۰ هزار نفر مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمد حق پناهي رئيس اين دانشگاه در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، سالانه۱۰۰ هزار نفر در دانشگاه علمي كاربردي پذيرفته خواهند شد.وي گفت: در سال ۱۳۸۸ اين دانشگاه ۵۰۰ هزار دانشجو خواهد داشت؛ به طوري كه از هر ۶ نفر متقاضي آموزش عالي يك نفر دانشجوي نظام علمي كاربردي خواهد بود.وي اظهار داشت: نرخ رشد دانشگاه ۵/۲۱ درصد و ظرفيت پذيرش دانشجوي دوره هاي كارداني در اين دانشگاه در سال ۸۸ ، ۴۵۰ هزار نفر است.

برگزيدگان چهارمين همايش چهره هاي ماندگار معرفي شدند
فارس: چهارمين همايش چهره هاي ماندگار با تجليل از ۲۳ چهره علمي، فرهنگي و هنري داخلي و بين المللي در تالار همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.
اين همايش در حالي برگزار شد كه عبدالحسين نوايي استاد ممتاز دانشگاه تهران در رشته تاريخ، كه يكي از ۲۳ چهره برگزيده اين همايش بود، چند روز قبل از اين مراسم دارفاني را وداع گفت.
در ادامه اين مراسم از ۲۳ چهره ماندگار در عرصه علم، فرهنگ و هنر به شرح زير تجليل شد: گروه علوم انساني: مرحوم عبدالحسين نوايي در رشته تاريخ، امير بانوكريمي در رشته زبان و ادبيات فارسي، محمدحسن گنجي در رشته جغرافيا، فيروز حريرچي در رشته ادبيات عرب، حسن حبيبي در رشته جامعه شناسي حقوق و احمد منزوي در رشته كتابشناسي و نسخ خطي به عنوان چهره هاي ماندگار معرفي شدند.
گروه پزشكي: سيد محمود طباطبايي در رشته مغز و اعصاب، عباس شفيعي در رشته داروسازي و فريدون عزيزي در رشته غدد، به عنوان چهره ماندگار معرفي شدند.
گروه كشاورزي: كرامت الله ايزدپناه در رشته كشاورزي، بابا مخير در رشته دامپزشكي و همچنين در گروه علوم پايه احمد مجد در رشته زيست شناسي، منوچهر وصال در رشته رياضيات و كمال الدين جناب در رشته فيزيك عنوان چهره ماندگار را دريافت كردند.
فرخ حجت در رشته  فني مهندسي و علي محمد رنجبر در رشته برق، فتح الله مضطرزاده در رشته مواد، سعيد سهراب پور در رشته مكانيك و سيد محمدرضا هاشمي گلپايگاني در رشته مهندسي پزشكي به عنوان چهره ماندگار معرفي شدند.
گروه هنر: حبيب الله آيت اللهي در رشته هنرهاي تجسمي، علي تجويدي در رشته موسيقي و محمد احصايي در رشته خط و گرافيك، عنوان چهره ماندگار را به خود اختصاص دادند.

دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
آمار وزارت بهداشت اشكال كارشناسي دارد
گروه اجتماعي: مغايرت آمارهاي مربوط به تعداد معتادان كشور، افراد در حال ترك و ميانگين سن معتادان، جامعه را از دسترسي به تعداد دقيق افراد معتاد بازداشته است.
گزارش هاي رسيده از طرف وزارت بهداشت و سخنراني ها يا آمارهاي ارائه شده از طرف سازمان بهزيستي و ستاد مبارزه با مواد مخدر، هر يك به گونه اي از شيوع اين مواد مي دهد.
اگر چه تلقي مجرمانه از افراد معتاد، همه نهادها و مراجع درگير با معضل اعتياد را به نوعي با محدوديت كسب آمار مواجه كرده، اما آنچه در كليه اين اطلاعات مشاهده مي شود، ثابت ماندن تعداد معتادان نسبت به جمعيت كشور است.
در همين زمينه، اعلام آمار ۵/۳ ميليون نفري معتادان، موجب اظهار نظر دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر شد.
علي هاشمي، به مهر گفت: چند گروه كارشناسي از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اين آمار كار كارشناسي انجام داده اند و به دليل ايرادهاي موجود در اين آمار نمي توانيم اين آمار را تأييد كنيم و معتقديم ايرادات كارشناسي بسياري به كار آنها وارد است.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح كرد: سعي داريم با استفاده از چند تيم كارشناسي آمار جديدي از معتادان به دست آورديم كه بزودي آن را اعلام خواهيم كرد.
وي گفت: در آمار جديد اعلام شده از طرف وزارت بهداشت تعداد افرادي كه به طور قطعي معتاد هستند يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده است كه با آمار سال ۷۷ هيچ تفاوتي ندارد، در آمار جديد افرادي كه به طور تفنني از مواد مخدر استفاده مي كنند افزوده  شده اند.
علي هاشمي خاطر نشان كرد: چون در كشور ما برخورد با معتاد برخوردي مجرمانه بوده است گرفتن يك آمار دقيق از اين افراد بسيار مشكل است.
وي افزود: اكثر كساني كه به مواد مخدر اعتياد دارند اين كار را در خفا انجام مي دهند و هيچ كس به معتاد بودن خود اعتراف نمي كند.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پايان گفت: فقط ايران براي به دست آوردن دقيق آمار معتادان با مشكل مواجه نيست، كشورهاي اروپاي نيز چنين مشكلي دارند.

۳۰۰ ميليون تومان براي آموزش بهداشت مددجويان كميته امداد اختصاص يافت
مهر:كميته امداد ۳۰۰ ميليون تومان به آموزش بهداشت مددجويان تحت پوشش خود در سراسر كشور اختصاص داد.
معاون بهداشت و درمان كميته امداد ضمن اعلام اين مطلب گفت: به منظور آموزشهاي بهداشتي تاكنون ۲۰۰هزار جزوه براي دانش آموزان، زوجهاي جوان، سلامت كودكان، ايدز، هپاتيت و سيگار در بين خانواده هاي تحت پوشش توزيع شده و همچنين كلاسهاي آموزش نيز در سراسر كشور برگزار شده است.
وي افزود: ۴ميليون نفر در سراسر كشور تحت پوشش كميته امداد قرار دارند كه ۶۸درصد آنها را روستاييان و ۳۲درصد شهرنشينان تشكيل مي دهند و بيش از ۵۰درصد آنها ساليانه از كلاسها و جزوات آموزش بهداشت استفاده مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: سرانه اي كه دولت براي افراد تحت پوشش كميته امداد در نظر مي گيرد از سرانه كشوري كمتر است به طوري كه مجموع اعتبارات بهداشتي كه ۳۰۰ ميليون تومان است تنها در حد آموزش بوده و به انجام طرح ديگري نمي رسد.
معاون بهداشت و درمان كميته امداد در خصوص تشكيل وزارت رفاه تأكيد كرد: مشخص نيست با تشكيل اين وزارتخانه چه اتفاقي مي افتد و تا چه ميزان سرانه و اعتبار كميته امداد تغيير مي كند بايد منتظر اقدامات و تصميمات وزارت رفاه در آينده باشيم.
مقدم به پزشكان طرف قرارداد كميته امداد اشاره كرد و گفت: ۱۴ هزار و ۷۹۷ پزشك، مراكز خدمات درماني، بهداشتي و... در جهت ارائه خدمات بهداشتي به افراد تحت پوشش با اين نهاد همكاري مي كنند.

مصرف ماهي در ايران يك سوم مصرف مردم جهان است
003333.jpg
گروه اجتماعي: سرانه مصرف ماهي در ايران، يك سوم ميانگين مصرف اين ماده غذايي در دنياست.
با شروع فصل پاييز و نزديك شدن به روزهاي خنك و سرد زمستان، صحبت از ماده غذايي جديدي به نام ماهي به ميان مي آيد كه جزو غذاي اصلي در فصل گرما به حساب نمي آيد.
مديركل شيلات استان تهران در آستانه فصل صيد ماهي و فروش ساير جانوران دريايي، ضمن اعلام ميزان سرانه مصرف ماهي در ايران به ايرنا گفت: مردم ايران به طور متوسط ۲/۵ كيلوگرم ماهي در سال مصرف مي كنند كه اين مقدار در مقابل ۶/۱۵ كيلوگرم مصرف ميانگين مردم جهان، بسيار كم است.
به گفته اين مسئول شيلات حتي در برخي كشورهاي پيشرفته، مصرف ماهي تا ۵۱ كيلوگرم در سال مي رسد.
تغذيه مناسب و استفاده از مواد غذايي مفيد و كم ضرر، مي تواند در رشد عمومي و سلامت جامعه مؤثر باشد و يكي از عوامل پيشگيري از بيماري ها به حساب آيد.
همچنين ربابه شيخ الاسلام درباره تغذيه مناسب- به ويژه براي كودكان- گفت: توجه به تغذيه كودكان، يك مسئوليت اجتماعي براي بزرگسالان است.
اين كارشناس تغذيه به عوارض غذاي ناكافي اشاره كرد و افزود: غذاي ناكافي، باعث تأخير در رشد و بلوغ جنسي مي شود كه اين عوارض همراه با كوتاهي قد و غيرقابل جبران در سنين بزرگسالي است.
به گفته مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، ماهي به عنوان يكي از غذاهاي مفيد و داراي فسفر فراوان مي تواند در رژيم غذايي كودكان قرار گيرد.
دكتر شيخ الاسلام همچنين با اشاره به شيوع كوتاه قدي در ميان كودكان روستايي، گفت: اين عارضه در كودكان روستايي، دو برابر كودكان شهري است.
با توجه به اهميت آموزش شيوه هاي صحيح تغذيه براي افراد و خانواده ها، كارشناسان مي گويند توجه به آموزش در تغذيه بسيار محدود است. چنان كه سرانه اعتبار آموزش تغذيه در ايران براي هر ايراني ۵ تومان است.

طرح تعيين درصد جانبازان آبان ماه به هيأت دولت مي رود
گروه اجتماعي: طرح تعيين درصد جانبازان آبان ماه سال جاري براي تصويب به هيأت دولت مي  رود.
يوسف مجتهد ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين طرح فعلاً در وزارت دفاع مورد بررسي قرار گرفته است و به محض اين كه بررسي ها به پايان برسد طرح براي تصويب تقديم هيأت دولت مي شود.
وي درباره تعيين درصد جانبازان شيميايي خاطر نشان كرد: اين جانبازان مي توانند با آوردن يك معرفي نامه از ارگاني كه در آن خدمت مي كرده اند براي اثبات اين كه در منطقه شيميايي بوده اند، جهت انجام آزمايش هاي مختلف به دكتر معرفي مي شوند و درصد شيميايي بودن آنها مشخص مي شود.
معاون تعاون سازمان امور جانبازان درباره راه اندازي سيستم حمل و نقل عمومي مخصوص جانبازان گفت: قرار بود خودروهاي ون براي استفاده جانبازان و معلولان در سيستم حمل و نقل عمومي قرار بگيرد، اما هنوز شهرداري در زمينه اجرايي شدن اين طرح خبري به ما نداده است.

كمبود مراكز جراحي قلب نسبت به تعداد جراحان
گروه اجتماعي:بين مراكز جراحي قلب و امكانات موجود با تعداد جراحان قلب در كشور تناسب وجود ندارد.
دبير اجرايي انجمن جراحان قلب ضمن اعلام اين مطلب افزود: تعداد جراحان در حال حاضر در كشور ۱۱۵نفر است و با توجه به امكانات و تجهيزات اين تعداد كم نيست و مي توان گفت كه تقريباً هماهنگ است. ضمن اينكه تعداد فارغ التحصيلان اين رشته در سال جاري نسبت به سالهاي گذشته بيشتر بوده و از ۶نفر فارغ التحصيل از سال هاي گذشته به ۱۵نفر افزايش پيدا كرده است.
سيداحمد حسن تاش همچنين افزود: در ميان جراحان قلب تنها۴نفر جراح زن وجود دارد كه همه آنها در مراكز جراحي قلب تهران مشغول به كار هستند.
آمار بيماريهاي قلبي و مرگ و مير ناشي از آن، پس از آمار حوادث، بالاترين تعداد را به خود اختصاص داده است و زندگي ماشيني و استرس هاي شهرنشيني از مهمترين عوامل اين بيماريها هست. با توجه به رقم بالاي اين بيماريها و افزايش فارغ التحصيلان در رشته جراحي قلب به نظر مي رسد ايجاد مراكزي جهت سريعتر انجام دادن جراحي هاي قلب ضروري به نظر مي رسد.
ضمن اينكه برخي از پزشكان معتقدند: بيش از ۸۰ درصد از بيماريهاي قلبي نياز به جراحي ندارند و با تشخيص درست مي توانند درمراحل اوليه و با دستگاه هايي كه در حال حاضر در كشور وجود دارد تحت درمان قرار بگيرند.

هفته بهداشت روان در دانشگاه ها آغاز شد
۴۰ هزار دانشجو تحت پوشش طرح بهداشت روان قرار گرفتند
گروه علمي و فرهنگي: برنامه هاي  دفتر مركزي  مشاوره  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  و مراكز مشاوره  دانشجويي  دانشگاه ها به  مناسبت  روز جهاني  بهداشت  روان  اعلام  شد.
به  گزارش  ستاد اجرايي  هفته  بهداشت  روان ، برگزاري  مسابقه  سراسري  بهداشت  روان  با هدف  آشنايي  دانشجويان  با مراكز مشاوره  دانشجويي  و مباحث  بهداشت  روان ، افزايش  دانش  روان  شناختي  دانشجويان  در خصوص  شيوه هاي  مقابله  با استرس  و تغيير نگرش  «بيماري  نگر» به  «سلامت  نگر» از جمله  برنامه هاي  اين  هفته  است .
همچنين برگزاري  همايشي  با موضوع  بهداشت  روان  با هدف  ارتقاي  بهداشت  رواني دانشجويان  به  ابتكار مراكز مشاوره  دانشجويي  دانشگاه ها، برگزاري  دوره هاي  آموزشي  و شاداب سازي  فضاي  دانشگاه  و خوابگاه ها از ديگر برنامه هاي  اين  دفتر در اين  هفته  اعلام شده است .هفته بهداشت روان از ديروز همزمان با دهم اكتبر سال ۲۰۰۴ ميلادي آغازشده است.
به گفته رييس  دفتر مركزي  مشاوره  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  طرح  بهداشت  روان  دانشجويان  ورودي  سال  ۸۴- ۱۳۸۳ دانشگاه هاي  دولتي  با هدف  تعيين  وضعيت  كلي  بهداشت  روان  دانشجويان  ورودي  جديد در برنامه ريزي  مبتني  بر پژوهش  براي  ارتقاي  بهداشت  رواني  دانشجويان  اجرا شده است.
در اين  طرح  با ارايه  مشاوره هاي  لازم  نوعي  پيشگيري  ثانويه  براي  شناساي  به  موقع  و كمك  به  افرادي  كه  مشكلات  روحي  دارند، صورت  گرفت .
طبق  برآورد دفتر مركزي  مشاوره  بيش  از چهل  هزار دانشجوي  ورودي جديد در اين  طرح  مشاركت  داشته اند.
نتايج  حاصل  از اين  طرح  براي  لحاظ  شدن  در برنامه ريزي هاي  كلان  دانشگاه ها در اختيار مراكز مشاوره  دانشگاهي  قرار خواهد گرفت .

برپايي نخستين هم انديشي اقتصاد آموزش و پرورش
ايسنا: اولين هم انديشي اقتصاد آموزش و پرورش با تاكيد بر تأمين و مديريت برنامه ۲۱ و ۲۲ مهرماه جاري در سينما «فلسطين» برگزار مي شود.
عباس صدري اظهار كرد: اطلاع رساني و شناخت مسائل اقتصادي آموزش و پرورش، دستيابي به روشهاي تامين و افزايش كارايي منابع، حل مسائل و مشكلات و تنگناها و تامين منابع آموزشي از جمله اهداف برگزاري اين هم انديشي است. صدري ادامه داد: تعداد ۳۰ مقاله در اين زمينه ارسال شده كه در طول دو روز هم انديشي ۱۶ عنوان مقاله ارائه خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |