دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۲ - Oct 11, 2004
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
احياي بافت هاي فرسوده تهران نيازمند كمك همه جانبه دولت است
گروه شهري: نوسازي و احياي بافت هاي فرسوده در تهران نيازمند كمك دولت، سوبسيد، وام كم بهره، ايجاد صرفه اقتصادي و همكاري تمامي دستگاههاي ذيربط است.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در پايان يكصدمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر گفت: بي توجهي به احياي بافت هاي فرسوده ،تهران را در برابر زلزله احتمالي غيرمقاوم ساخته است.
چمران همچنين گفت: ازسال ۸۲ تاكنون همواره بحث ۳۰۰ ميليون دلار فاينانس مطرح و قرار بوده است ۲۰۰ ميليون دلار آن به نوسازي بافت هاي فرسوده تهران اختصاص يابد ولي هنوز هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته و ما همچنان وعده مي شنويم و منتظر هستيم.
رئيس شوراي شهر افزود: سالهاست صحبت از احياي بافت هاي فرسوده مي شود ولي بنا به اعلام وزارت مسكن احياي اين بافت ها در حد ۵/۱ يا ۳ درصد بوده است كه با توجه به گستردگي بافت هاي فرسوده رقم قابل توجهي نيست.
وي با اشاره به اينكه شوراي شهر تاكنون ۱۲ مصوبه به منظور احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده گذرانده است گفت: پيشنهاد شوراي شهر مبني بر نصف كردن بهره وام بانكها جهت احياي بافت هاي فرسوده براي دولت فرستاده شده و دولت نيز آن را به شوراي اقتصاد جهت تصميم گيري ارجاع داده ولي هنوز به نتيجه نرسيده است.
وي تصريح كرد كه شوراي شهر همچنين براي تشويق تجميع كنندگان املاك در بافت هاي فرسوده بر حسب تعداد املاك تجميع شده تا ۵۰ درصد بخشودگي عوارض ساخت وساز نيز در نظر گرفت.
چمران اعطاي يك طبقه تشويقي جهت احياي بافت هاي فرسوده را نيز از ديگر اقدامات شوراي شهر عنوان كرد و گفت: تا خود مردم به صحنه نيايند و شروع به ساخت وساز نكنند اين بافت ها احيا نخواهد شد و براي اينكه مردم به اين عرصه وارد شوند بايد براي آنها صرفه اقتصادي ايجاد و حتي به آنها سوبسيد داده شود.
چمران در عين حال گفت: ركود در بازار مسكن احياي بافت هاي فرسوده را نيز تحت تاثير قرار داده است و علاوه بر آن، سبب بيكاري بسياري از مشاغل شده است، بنابراين با سرمايه گذاري و همكاري مردم و دولت بايد مانع از ركود ساخت وساز شويم.
رها شدن حريم شهر تهران
رئيس شوراي شهر با اشاره به رهاشدن حريم شهر تهران و پيامدهاي ناگوار آن گفت: متاسفانه در حال حاضر حريم تهران رهاشده به گونه اي كه از وسط حريم مناطق جزيره هايي برخلاف قانون و اصول شهرسازي جدا و به شهرهاي اطراف سپرده مي شود.
چمران افزود: زمين هاي كشاورزي و باير حريم تهران نيز تبديل به واحدهاي مسكوني شده و با ادامه اين وضعيت بزرگترين فاجعه براي تهران اتفاق مي افتد.
وي در پاسخ به سئوالي درباره حريم واقع در منطقه ۱۸ (اسلامشهر) نيز گفت: در اين رابطه نامه اي براي رئيس جمهور فرستاديم و ايشان هم دستور توقف دادند؛ ولي با اين حال دستور ايشان اجرا نشد و فشارهاي فراواني وجود دارد تا اين كارها صورت نگيرد.
وي با بيان اينكه متأسفانه در حال حاضر شاهديم نقاطي از شهر تهران را جدا و به شهرهاي ديگر مي سپارند، گفت: اين روند براي تهران فاجعه بار است، ولي با اين حال گوش كسي بدهكار نيست.
وي با بيان اينكه در جلسه روز يكشنبه شوراي شهر، مشكلات اتوبوسراني نيز مورد رسيدگي قرار گرفت، افزود: اين شركت امسال ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان خود افزوده است و هم اكنون ۵ هزار و ۷۳۷ دستگاه اتوبوس جابجايي مسافران را انجام مي دهند.
چمران با بيان اينكه اتكاي صرف به اتوبوس هاي گاز سوز صحيح نيست گفت: اتوبوس هاي گازسوز شركت واحد حدود ۳ ساعت براي سوخت گيري در جايگاه منتظر مي ماند كه اين وضعيت مشكلات فراواني را ايجاد مي كند.
چمران در عين حال گفت: شوراي شهر به گازسوزشدن اتوبوس ها براي حفظ محيط زيست موافق است ولي با توجه به مشكلات موجود بايد در اين زمينه كار كارشناسي صورت گيرد و پس از آماده  شدن امكانات به اين سيستم متكي شويم.
وي همچنين گفت: در جلسه روز يكشنبه موضوع مشاركت بخش خصوصي در توسعه مجتمع هاي فرهنگي و سينمايي بررسي و ادامه بحث به جلسات بعد موكول شد.

معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور:
طرح جامع مديريت بحران در سراسر كشور اجرا مي شود
003387.jpg
گروه شهري: كمربندي طولاني از گسل هاي فعال زلزله كه از كوههاي هيماليا تا شمال درياچه اورال دامن كشيده، از ايران عبور مي كند. از اين رو كشور ما در طول تاريخ با زمين لرزه هاي بسيار شديد و ويرانگر روبرو بوده است. عليرغم دستيابي به فن آوري هاي پيشرفته در ساخت ساختمان ها همچنان شاهد پيامدهاي فاجعه آميز زمين لرزه در مناطق زلزله خيز كشور هستيم. زيرا نبود آمايش سرزمين گسترش بي رويه شهرها و دست اندازي هرچه بيشتر به حريم هاي طبيعي بسياري از محدوده هاي مسكوني را در معرض تكانه هاي شديد و ويرانگر زلزله قرار داده است. در روز جهاني مقابله با بلاياي طبيعي، يادآوري اين نكته ضروري است كه در وهله اول بايد با اجراي هرچه سريعتر طرح سراسري آمايش سرزمين از گسترش بي رويه شهرها، تخريب منابع طبيعي و محيط زيست و ساخت وساز بر روي گسل ها جلوگيري شود و به موازات آن ساز و كارهاي لازم براي مقاوم سازي بناها و احياء بافت هاي فرسوده فراهم گردد.
در ادامه ماحصل اظهارات، معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور به مناسبت روز جهاني مقابله با بلاياي طبيعي را از نظرتان مي گذرانيم.
در سال جاري ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار براي مقاوم سازي فضاهاي استراتژيك دولتي، آموزشي، درماني و اماكن عمومي اختصاص يافته كه با اتمام فاز مطالعاتي، به زودي مراحل اجرايي آن آغاز مي شود.
محمدحسين مقيمي معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور ضمن بيان اين مطلب افزود: مطالعات مربوط به چگونگي مقاوم سازي پل ها، شريان هاي شهري، بيمارستان ها و به طور كلي تأسيسات زيربنايي و ديگر مراكز حساس تهران نيز به پايان رسيده و امسال به اجرا درمي آيد.
وي با اشاره به تهيه و تدوين طرح جامع مديريت بحران كشور خاطرنشان ساخت: طرح جامع مديريت بحران تهران هم اكنون در ۲۲ منطقه شهري در حال اجراست و طرح هاي مشابهي براي ساير استان ها از جمله اصفهان، شيراز و تبريز در دست تهيه و تدوين است.

طي مراسمي با حضور شهردار تهران
بهره برداري از ۲ واحد دو هزار تني بازيافت زباله تهران امروز آغاز مي شود
003375.jpg
گروه شهري: امروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران كار بهره برداري از دو واحد هزار تني بازيافت زباله تهران در كهريزك آغاز خواهد شد.
خبرنگار ما در يك مصاحبه اختصاصي به نقل از مهندس محمد جواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران مي نويسد: امروز با حضور شهردار تهران همچنين از يك واحد ۲۰ تني بازيافت مواد پت (پلاستيكي) و يك كارخانه ۱۰ تني توليد كاغذ و يك واحد توليد كيسه هاي پلاستيكي بهره برداري خواهد شد. شايان يادآوري است كه از ۷ هزار تن زباله توليدي شهر تهران، حدود ۲ هزار تن در واحدهاي بازيافت كهريزك تبديل به كود كشاورزي مي شود.
محمدي زاده كه در مراسم افتتاح پارك ۱۴ هزار متري «شهروند» در حاشيه بزرگراه شهيد صياد شيرازي جنوبي حضور يافته بود، با اشاره به كمبود سرانه هاي فرهنگي، تفريحي و فضاي سبز در شهرداري منطقه ،۷ گفت: علي رغم اينكه فضاي ۱۲ هكتاري زندان قصر قرار است اختصاص به محيط هاي فرهنگي، تفريحي و فضاي سبز يابد اما باز هم منطقه ۷ با استانداردهاي لازم در اين زمينه فاصله خواهد داشت.
خبرنگار ما به نقل از مهندس حسين صادق عابدين شهردار منطقه ۷ در مورد آخرين وضعيت تغيير كاربري زندان قصر مي نويسد: ماههاست به دليل برخي اختلاف نظرها با سازمان ميراث فرهنگي كار طراحي و شروع عمليات عمراني در زندان قصر معطل مانده است.
وي توضيح داد: مسئولان سازمان ميراث فرهنگي ادعا مي كنند كه بخشهايي از ساختمانهاي زندان قصر به لحاظ معماري و سابقه تاريخي جزو آثار ميراث فرهنگي محسوب مي شود در حالي كه در اين زمينه هيچ دليلي مستند و مكتوبي مبتني بر واقعيات و اصول علمي در جهت اثبات صحت اين ادعا به ما ارايه نكردند. شهردار منطقه ۷ افزود: متأسفانه مكاتبات متعدد ما مبني بر اينكه كدام ساختمان و به چه دليلي ميراث فرهنگي به شمار مي رود تاكنون بي پاسخ مانده است.
وي با تأكيد بر تمايل مديريت شهري تهران بر حفظ ميراث هاي فرهنگي و نگهداري از آن براي نسلهاي آينده گفت: همچنانكه بخشي از ساختمانهايي كه در زمان رضاخان محل اسارت انقلابيون بود به دليل اهميت تاريخي و فرهنگي و... خود حفظ و نگهداري خواهد شد، اما بعضي از ساختمانهاي زندان قصر از هيچ جايگاه تاريخي و معماري ويژه اي برخوردار نيست.

سايت ويژه زوج هاي جوان
003390.jpg
دبير ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران از راه اندازي سايت اطلاع رساني براي آگاهي از وضعيت دريافت مدارك متقاضيان وام ازدواج خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر مجيد جمشيديان گفت: همه شهروندان مي توانند با ورود به آدرس:www.peyvandeasemany.com از وضعيت فعاليت ستاد پيوندهاي آسماني مطلع شوند.
وي در خصوص چگونگي استفاده متقاضيان وام ازدواج از اطلاعات اين سايت افزود: متقاضياني كه مدارك خود را براي دريافت وام ارسال كرده اند، در صورت داشتن كد ملي مي توانند از زمان دعوت  شدن خود باخبر شوند.

۲ مركز جديد معاينه فني خودرو
003381.jpg
مديرعامل مركز معاينه فني خودرو از آغاز عمليات كلنگ زني و احداث مركز جديد معاينه فني در محدوده منطقه ۱۴شهرداري تهران واقع در خيابان ابوذر، خبر داد.
محمدرضا اميري صفت با بيان اين مطلب افزود: روزانه به طور متوسط بين يك هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار خودرو به هر يك از مراكز ۶ گانه معاينه فني خودرو مراجعه مي كنند كه پارك سوار بيهقي بيشترين تعداد مراجعان را در ميان اين مراكز به خود اختصاص داده است.
به گفته وي سازمان محيط زيست مجوز ۸ خط معاينه فني ديگر را صادر كرده كه با احتساب هر مركز ۴ خط، درصدد تأمين بودجه لازم از اعتبارهاي شهرداري براي احداث يك مركز جديد معاينه فني علاوه بر مركز فوق هستيم.

تردد خودروهاي روباز حمل زباله ممنوع!
003378.jpg
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران از حمل روزانه ۷ هزار تن زباله شهري توسط ۱۳۰ خودروي كشنده و سيمي تريلر به منطقه كهريزك خبر داد.وي درخصوص حمل زباله توسط خودروهاي روباز به ايستگاه هاي شهري، افزود: ما به تمام مناطق اعلام كرده ايم كه اجازه تردد به خودروهاي روباز حمل زباله را به ايستگاه ها نخواهيم داد اما متأسفانه بعضي از پيمانكاران مناطق با بهانه كردن كمبود امكانات و اعتبارات اين دستورالعمل را ناديده گرفته و به آن عمل نمي كنند، اما اين توجيهات به هيچ وجه از نظر سازمان موردقبول نيست و با آنها برخورد خواهد شد.

توقف فعاليت ۲۲۶۴ واحد شغلي مزاحم
براساس آمار شركت ساماندهي مشاغل شهر تهران از خردادماه سال ۸۲ تا تيرماه سال جاري، دو هزار و ۲۶۴ واحد شغلي مزاحم با دريافت راي براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري پلمب شدند. همچنين در اين مدت يك هزار و ۹۴۵ واحد شغلي با دريافت آراي تمهيد مي بايست نسبت به رفع مزاحمت شغلي خود براي شهروندان اقدام كنند.
طبق آماري كه شركت ساماندهي مشاغل شهر تهران منتشر كرده است، شش ماهه اول سال گذشته شهرداري تهران براي ۱۱۱۲ واحد شغلي راي تعطيلي صادر كرده است كه اين آمار در شش ماهه دوم همان سال به ۹۴۵ فقره حكم تعطيلي و پلمب كاهش يافت.

توسط شهرداري انجام مي شود
هدايت آبهاي سطحي تهران به كشتزار هاي ورامين
003384.jpg
درپي درخواست هاي مكرر ساكنان ورامين و با موافقت شهردار تهران و همكاري شهرداري منطقه ۱۵ دو كانال سرخه حصار و سليمانيه به هم متصل شده و با انتقال آب هاي سطحي سرخه حصار به سليمانيه، بيش از ۴۰ هزار هكتار از زمين هاي دشت ورامين آبياري مي شوند. براي اجراي اين طرح ميان شهرداري و استانداري، اداره كل منابع طبيعي، جهاد كشاورزي،  شركت آب و فاضلاب و فرمانداري ورامين رايزني لازم انجام شده است. با اجراي طرح فوق، آب هاي سطحي تهران كه پس از انتقال به دشت ورامين تبديل به پساب مي شود، به دشت هاي بالا دست ورامين هدايت مي گردد تا مشكل كمبود آب اين دشت ها رفع شود.
مهندس احمدي معاون استاندار تهران در ارتباط با نتيجه هدايت پساب تهران به دشت هاي بالا دست ورامين اظهار داشت: جلوگيري از زه به وجود آمده، نجات زمين هاي
زه شده، رفع كمبود آب ۴۰ هزار هكتار دشت هاي بالا دست ورامين و به زير كشت بردن آنها از نتايج اين امر خواهد بود.

تصحيح
در صفحه ۱۷ امروز اتاق امن براي خانه ها صحيح است
كه بدينوسيله تصحيح مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |