دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۲ - Oct 11, 2004
با صدور اطلاعيه اي اعلام شد
تنبيه و پيگرد قانوني
۱۶ تن از كاركنان نيروي انتظامي
در ارتباط با پرونده پاكدشت
نيروي انتظامي ديروز با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد در ارتباط با پرونده پاكدشت ۹ نفر از كاركنان اين نيرو در رده هاي مختلف مديريتي و تخصصي كه تقصير آنان در انجام وظيفه به اثبات رسيده است توسط فرماندهي ناجا مورد تنبيه و توبيخ قرار گرفته و ۷ نفر ديگر نيز جهت طي مراحل قانوني به سازمان قضايي نيروهاي مسلح معرفي شده اند.
متن كامل اين اطلاعيه به شرح زير است: 
مردم شريف و سرافراز ايران
حادثه تلخ پاكدشت روح و جان همه ما را آزرده ساخت، اما چنانكه گفتيم مي تواند و بايد درس عبرتي براي همه نهادها و مقام هاي مسئول باشد و با اجتناب از فراموشي يا كاهش حساسيت نسبت به آن و ضمن ريشه يابي و در انداختن طرحي نو براي جلوگيري از تكرار چنين فجايع دردناكي، با هر گونه تخلف و سهل انگاري به شدت برخورد شود.بنابر چنين عهدي كه در برابر خدا و بندگان شايسته و با كرامت او بسته ايم، ابعاد مختلف پرونده توسط جمعي از زبده ترين كارآگاهان و بازرسان نيروي انتظامي مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت كه مستندات و دستاوردهاي اوليه آن در چند مجلد براي يافتن علت ها و ريشه ها، بسترها و پيامدها، قصورها و تقصيرها، ضعف ها و قوت ها و بالاخره پيشنهاد راه حل ها، آماده و تدوين گشته است.
ما فروتنانه بر اين باوريم كه مهاجرت هاي بي رويه، حاشيه نشيني، تراكم جمعيت، حضور پرشمار و كنترل ناشده اتباع بيگانه، فقدان امكانات شهري، عدم هماهنگي فاحش ميان نيازهاي انتظامي با توان انساني و تجهيزاتي پليس و مواردي مانند آ ن، گر چه تاثيري آ شكار و عميق بر بروز حوادثي از اين دست داشته و بايد چاره انديشي شوند، اما به هيچ وجه بهانه مقبولي براي سستي و بي تفاوتي در انجام وظيفه خدمت رساني به ملت برگزيده و شايسته ايران اسلامي نيست.
از اين رو، ضمن تاكيد بر اينكه امنيت پديده اي چند وجهي و پيچيده است و همه نهادهاي اجتماعي،  سياسي، امنيتي و اقتصادي در توليد، نگهداري و توسعه آن نقش دارند و فارغ از نگاه جانبدارانه، اعلام مي دارد كه در اين مرحله از نتايج بررسي  ها، تعداد ۹ نفر از كاركنان نيروي انتظامي در رده هاي مختلف مديريتي و تخصصي كه تقصير آنان در انجام وظيفه اثبات گرديده است توسط فرماندهي ناجا مورد تنبيه و توبيخ قرار گرفته و ۷ نفر ديگر نيز ضمن تنبيه انضباطي و پس از تكميل پرونده جهت طي مراحل قانوني به سازمان قضايي نيروهاي مسلح معرفي گشته اند. همچنين تني چند از همكاران به دليل حسن انجام وظيفه و جديت در شناسايي و دستگيري متهمان تشويق شده اند.
نيروي انتظامي اميد آن دارد كه مردم بزرگوارمان همچون گذشته پذيراي صداقت و صراحت فرزندان خود باشند و ساير دستگاههاي مسئول نيز به طور شفاف سهم خود در اين حادثه را قبول و اعلام نمايند تا با تقويت اعتماد و مشاركت ملي، كه بزرگترين سرمايه كشور است، شاهد تكرار اينگونه حوادث نباشيم.

عامل قتل عام مسلمانان سربرنيتسا تسليم شد
يك افسر ارشد ارتش سابق صرب هاي بوسني كه به اتهام ارتكاب نسل كشي در جنگ بالكان تحت تعقيب بود خود را تسليم كرده است.
به گزارش بي بي سي به گفته مقامات دولت صربستان و مونته نگرو، ليوبيسا بيارا، سرهنگ ارتش صرب هاي بوسني، كه در ارتباط با كشتار گسترده اهالي بوسني در شهر سربرنيتسا در سال ۱۹۹۵ تحت تعقيب دادگاه بين المللي لاهه
- مسئول رسيدگي به جنايات جنگي در يوگسلاوي سابق بود- خود را در اختيار اين دادگاه قرار داده است.
در سال ۱۹۹۵ وي رياست بخش اطلاعات و امنيت ارتش صرب هاي بوسني را در اختيار داشت و مسئول زندانيان جنگي بود. دادگاه بين المللي لاهه دو سال پيش حكم بازداشت وي را صادر كرد اما تاكنون بيارا دستگير نشده بود.
در قتل  عامل سربرنيتسا، كه فجيع ترين مورد نسل كشي پس از جنگ دوم جهاني توصيف شده است، بيش از ۷۵۰۰ مرد و نوجوان مسلمان كه توسط نيروهاي صرب دستگير شده بودند به قتل رسيدند.
در مارس سال ،۲۰۰۲ دادگاه لاهه حكم بازداشت سرهنگ بيارا را به ارتكاب نسل كشي يا همدستي با مرتكبين اين اقدام صادر كرد. به گفته دادستاني دادگاه، وي مستقيماً مسئول قتل زندانيان مسلمان و آوارگي هزاران زن و كودك از شهر سربرنيتسا بود.

رئيس قوه قضائيه:
ديوان عالي كشور مسئول احياي دادگاه قانون اساسي است
فارس: رئيس قوه قضائيه بر تدوين قانون عادي براي ايجاد ساز و كاري مناسب جهت نظارت ديوان عالي كشور بر دادگاه هاي پائين تر تاكيد كرد و گفت: تدوين چنين قانوني مي تواند بر سلامت و پالايش دستگاه قضائي بخصوص قضات بسيار موثر باشد.
رئيس قوه قضائيه صبح روز گذشته در بازديد از ديوان عالي عالي كشور ضمن ديدار با قضات عالي رتبه ديوان عالي كشور، ديوان را بالاترين بخش نظام قضائي كشور خواند و گفت: جايگاه ديوان در قانون اساسي و عرف حقوقي و قضائي دنيا جايگاه بسيار حساسي است.
وي ديوان را در راس دستگاه قضائي دانست و گفت: قضات ارشد، حاذق و ارزشمند قوه قضائيه در ديوان عالي كشور هستند و وجود اين عزيزان باعث افتخار است.
وي گفت: در قانون اساسي علاوه بر ايجاد راي وحدت رويه توسط ديوان عالي كشور وظايف ديگري هم قرار داده شده است كه يكي از مهمترين آنها نظارت بر محاكم زير مجموعه و مادون خودش است كه اين يك هدف و سياستي است كه نياز به طرح و برنامه اي دارد تا چگونگي نظارت، محدوده، موارد و توزيع اختيارات و ساز و كار تشكيلاتي مناسب را مشخص كند.
وي افزود: امروز احساس مي شود ديوان مسئوليتي در قسمت نظارت ندارد و تنها به نقض آراء مي پردازد، بنابراين ديوان بايد قبل از صدور حكم هم نظارتهايي بر قضات داشته باشد تا مشخص شود كه آراء دادگاه هاي پائين تر تا چه اندازه از صحت احكام برخوردارند.
هاشمي شاهرودي وجود دادگاه قانون اساسي را يكي از بحثهاي مهم در همه نظامها به خصوص نظام جمهوري اسلامي ايران خواند و گفت: ديوان عالي كشور مسئول احياء اين دادگاه است و پر شدن اين خلأ نياز به طراحي و كارشناسي دارد تا طرح مناسب نسبت به اين دادگاه ارائه شود.

كنفرانس مطبوعاتي خرازي و لاوروف
تأمين سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر در مرحله نهايي است
003408.jpg
عكس : عطا طاهر كناره
ايسنا: خرازي با انتقاد از تاخير در بهره برداري از نيروگاه هسته اي بوشهر تصريح كرد: نيروگاه مي بايست زودتر تحويل مي شد؛ اما نقصان هايي از طرف ما و طرف روسيه بوده است و اميدواريم اين پروژه زودتر به بهره برداري برسد.
كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در پاسخ به سوالي درباره زمان دقيق راه اندازي نيروگاه بوشهر با توجه به اين كه چندين مورد تعويق در راه اندازي اين نيروگاه پيش آمده است، تأكيد كرد: اين مسئله فني است و نه سياسي! سازمان انرژي هسته اي دو كشور مدتي طولاني است كه در اين خصوص مذاكره مي كنند و در مسئله تأمين سوخت تفاوت و تغييرهايي پيش آمد كه در حال حاضر در مرحله نهايي است.
وي افزود: نمي توانم زمان دقيق راه اندازي اين نيروگاه را اعلام كنم؛ چرا كه مسئله در اختيار سازمان انرژي اتمي  دو كشور است.
وزير امور خارجه روسيه نيز در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر احتمال استفاده روسيه از حق وتو در صورتي كه درخواست شود پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود، تأكيد كرد: اين سؤال فرضي است.
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: ما متقاعد شده ايم كه موضوع برنامه هسته اي ايران بايد به صورت مسالمت آميز در چارچوب آژانس بررسي شود.
وزير امور خارجه روسيه درباره اين كه آيا نيروگاه بوشهر به وجه المصالحه ميان مسكو و واشنگتن تبديل شده است؟ گفت: اين كه ما روابطمان را به مسائل ديگر ربط بدهيم، درست و بر مبناي واقعيات نيست؛ در مطبوعات ايران آمده بود كه روسيه موافقتش را با انجام اقدام نظامي عليه ايران در ازاي دريافت ۱۰۰ ميليارد دلار اعلام كرده است! اما اين گونه اخبار توطئه هايي عليه ايران است و طرفين تلاش داريم كه مسائل مربوط به قرارداد تأمين سوخت و بازگرداني پسماند سوخت را حل كنيم و اين موارد در مرحله نهايي است.

رهبر معظم انقلاب از برگزاري موفق رزمايش عاشوراي ۵ تقدير كردند
فارس: حضرت آيت الله خامنه اي در پيامي به فرماندهي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از توانمندي هاي فرماندهان رده هاي مختلف و رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بسيج در برگزاري موفق رزمايش عاشوراي ۵ تقدير كردند. در اين پيام آمده است:
سردار سرلشكر صفوي
رزمايش موفق عاشوراي ۵ اينجانب را موظف مي سازد كه از جنابعالي و ديگر فرماندهان ارشد، به ويژه سردار فرمانده نيروي زميني سپاه و نيز فرماندهان رده هاي گوناگون و يكايك رزمندگان سپاهي و بسيجي شركت كننده در آن رزمايش تقدير كنم.
تواناييهاي سازماندهي و طراحي و فرماندهي و تداركات دراين كار جمعي بزرگ كاملاً مشهود بود. توفيقات همه شما را از خداوند قادر متعال مسئلت مي كنم.
سيد علي خامنه اي

پيام كتبي وليعهد عربستان تقديم رئيس جمهور شد
ناصر احمد المرشد البريك، سفير عربستان سعودي در تهران، روز گذشته با حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان ديدار و گفت وگو كرد. رئيس جمهور در اين ديدار تنش هاي موجود در منطقه و بروز فعاليت هاي تروريستي در عربستان سعودي را خاطر نشان ساخت و اظهار اميدواري كرد: دولت عربستان سعودي با حكمت، تدبير و قوت بتواند مشكلات موجود را مرتفع نمايد.
خاتمي از پيشنهاد عربستان سعودي مبني بر برگزاري كنفرانس مبارزه با تروريسم استقبال كرد و با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران خود يكي از قربانيان تروريسم است، بر بحث و تبادل نظر دو كشور و يافتن راه هاي مقابله با اين پديده تأكيد كرد.
سفير عربستان سعودي در تهران نيز در اين ديدار پيام كتبي امير عبدا...، وليعهد عربستان سعودي را كه در آن از خاتمي براي حضور در گردهمايي مبارزه با تروريسم دعوت شده است، تقديم رئيس جمهور كرد.

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس:
مجلس از حاجي انتظار دارد مشكلات موجود را حل كند
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تأكيد بر اينكه مجلس از حاجي انتظار دارد مشكلاتي را كه به وي منعكس كرده ايم برطرف كند گفت: در غير اينصورت نمايندگان مجلس از تمام ظرفيت هاي قانوني خود براي نظارت بر امور اجرايي و بهبود امور استفاده خواهند كرد. وي با بيان اينكه وزيران دولت بايد حل معضلات و مشكلات را وظيفه خود بدانند، افزود: مجلس اگر اين اراده را در وزيران كابينه ايجاد كند كه مشكلات موجود را حل كنند به موفقيت چشمگيري دست يافته است.
عباسپور به برخي از مشكلات موجود در وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: بي ضابطه بودن عزل و نصبها، جذب معلمان حق التدريس بدون در نظر گرفتن شرايط استخدام آنها و دريافت شهريه هاي بي ضابطه و اينكه پس از گذشت دو هفته از آغاز سال تحصيلي هنوز برخي از مجتمع هاي آموزشي معلم ندارند حاكي از ضعف مديريت در اين مجموعه است. رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش گفت: عده اي از نمايندگان تمايل به استيضاح دارند اما هنوز به طور رسمي اين موضوع در مجلس و فراكسيون اكثريت مورد بررسي قرار نگرفته است و اگر ببينيم تعامل نمي تواند مشكلات را حل كند از مكانيزم استيضاح استفاده مي شود.

اقدامات خرابكارانه براي مقابله بابرنامه هاي هسته اي ايران
پايگاه اينترنتي «رويترز» ديروز گزارش داد، در ميان گزينه هايي نظير انواع تحريم و حمله هوايي براي مقابله با برنامه هاي هسته اي ايران، «گزينه سومي» نيز وجود دارد و آن «اقدامات خرابكارانه» است. اين پايگاه اينترنتي افزود، به گفته برخي كارشناسان، اقدامات مخفيانه اي نظير آنچه كه اسرائيل و آمريكا در نقاط مختلف دنيا انجام مي دهند، مي تواند به عنوان گزينه اي كارسازتر از فعاليت هاي ديپلماتيك و جنگ و درگيري براي متوقف ساختن برنامه هاي هسته اي ايران به كار گرفته شود. «گاد شيمرون» يكي از اعضاي كهنه كار سازمان جاسوسي اسرائيل «موساد» كه در حال حاضر در مورد مسائل دفاعي قلم مي زند معتقد است، ايران از دهه ۱۹۷۰ تلاش براي دست يابي به فناوري هسته اي را آغاز كرده اما هنوز به نتيجه كامل دست نيافته است.
«گري سامور» يكي از مشاروين سابق كاخ سفيد در امور منع سلاح هاي كشتار جمعي كه در حال حاضر در خدمت مؤسسه بين المللي مطالعات استراتژيك لندن مي باشد مي گويد، تاريخ نشان داده است كه فعاليت هاي خرابكارانه هر چند مي تواند اجراي برخي برنامه ها را به تأخير بيندازد اما تاكتيك موفقيت آميزي براي خاتمه دادن به آنها نيست.

يادداشت
استيضاح و اقبال عمومي
م-باقري
يك هفته از استيضاح وزير راه مي گذرد. با وجود اعلام رئيس مجلس شوراي اسلامي كه استيضاح وزير آموزش و پرروش در دستور كار مجلس قرار ندارد اما برخي نمايندگان در اظهارات خود خبر از استيضاح وزير بعدي مي دهند.
ما در صدد تأييد و يا رد نظر اين نمايندگان كه حسب نقل رئيس  مجلس شوراي اسلامي «نظر شخصي آنها» مي باشد را نداريم. تنها نتيجه يك نظر سنجي كه از سوي يك سازمان موثق در خصوص استيضاح وزير راه صورت گرفته را براي تصميم گيري هاي بعدي كافي مي دانيم.
تعداد شركت كنندگان در اين نظرسنجي ۹۲۹ نفر بوده اند كه تنها ۲۱ % استيضاح وزير راه را مهمترين خبر داخلي دانسته اند و ۶۵% اصلاً از موضوع اطلاع نداشته اند.
۸۰% از افراد مطلع مذاكره جلسه استيضاح را گوش نكرده اند و ۲/۵ % كامل گوش كرده و ۱۴% تا حدودي آن را دنبال كرده اند.
۷۳% از كساني كه مطلع شده اند، موضوع استيضاح را از تلويزيون ۱۵% از روزنامه ها و ۳/۸% به نقل از دوستان خود شنيده اند. اين در حالي است كه برخي مطبوعات اين موضوع را به عنوان مهمترين رويداد خبري روزهاي متمادي در تيترهاي اول خود مي آوردند. ۶/۴۶% از مطلعين قبل از استيضاح موافق آن بوده ۲۰،% مخالف و ۳۳ % بي نظر بوده اند.
۳۱% از كساني كه مطلع بوده اند يعني حدود ۶% از كل جامعه آماري از علت استيضاح اظهار بي اطلاعي كرده اند، ۵/۱۵% آن را به علت حوادث جاده اي و ۴/۱۱% ناكارآمدي و ۲/۹% سياسي خوانده اند.
مهم ترين پيام اين نظرسنجي اين است كه اولويت و مسئله اصلي مردم اين موضوعات نيست و پيام بعدي نظرسنجي عدم اطلاع رساني و توجه به افكار عمومي و زمينه سازي پذيرش و حساسيت جامعه مي باشد و نكته مهم كاهش نقش اطلاع رساني مطبوعات كه مي توان يكي از علل آن را بي توجهي به واقعيت وقايع دانست.

گزارش خبرنگار همشهري از كابل
امنيت از انتخابات رياست جمهوري مهم تر است!
پژمان راهبر- خبرنگاران بايد ديشب اسمشان را وارد فهرست مي كردند. ما مقصر نيستيم. مامور اجرايي راه ورودي محل شمارش آرا را در مقابل خبرنگاران سد مي كند: موبايل داريد؟ برويد بگذاريد داخل ماشين. نمي شود ببريد داخل.
صبح روز يكشنبه مقصد خبرنگاران حاضر دركابل، قرارگاه مركزي بود؛ يك كمپ بزرگ بالاي تپه هاي تاج بيك. جايي در نزديكي كاخ ظاهر شاه و ملكه كه البته حالا  نقاط ويرانه ايست شبيه تخت جمشيد؛ گرچه عامل ويراني آن نه عشقي سودايي است و نه يك جنگ جدي بيگانه. اين ميراث يك جنگ ۲۵ ساله است.
سختگيري نيروهاي امنيتي براي خبرنگاران عادي شده است. آنها مرتب از گيت هاي مختلف رد مي شوند و براي قراول ها دست  تكان مي دهند. براي رسيدن به مركز شمارش آرا بايد راهرويي ۳۰۰ متري را طي كرد، راهرويي با ديوارهاي گرد سيم خارداري!
بعد از آن يك اتوبوس منتظر شماست براي اينكه پنج دقيقه بعد روي بلند ي هاي تاج بيك باشيد؛ جايي كه نظاميان با صورت هاي آفتاب سوخته به شما خيره شده و وانمود مي كنند اگر مگسي از بالاي سرشان گذر كند ، متوجه اند. مردم- مرد و زن- مقابل سيلو صف كشيده اند. از دور مي شود  تشخيص داد كه ماجرا چيست. صندوق هاي پلاستيكي دست به دست مي شوند.از پشت يك كاميون به سوله اول و پس از شماره گذاري به سوله دوم. روي شماره. زنان و دختران حضور چشمگيري در اين فعل فيزيكي دارند و از اينكه تمام كارهايشان تا اين حد مورد توجه خارجي هاست خوشحالند. دقيق هم كه بشوي، بزك مختصر روي صورتشان را مي بيني: عكسهاي ما به همه جاي دنيا مي رود.
عزيزه رسولي عضو دفتر مشترك انتخابات يكي از همين هاست كه ليسانس ساينس دپارتمان رياضي دارد. احساس خوبي دارم. به اين دليل كه جزء نيروهاي آموزشي قبل از انتخابات بودم و حالا نتيجه كارم را مي بينم.
عزيزه و دوستانش صندوق ها را به مردان و زنان عضو UN و JCMB مي رسانند. سفارش آراء هنوز آغاز نشده، اما نيمكتهاي بسياري كه دستورالعمل شمارش روي آنها _ به ثبت رسيده _ نصب شده ، منتظر آغاز عملياتند.
يك ارتشي كه پشت كاميون نشسته به دوستش مي گويد: يك نفر موتورسوار با كلاشينكف به مردم حمله كرده و سه نفر زخمي شده اند. اين مهمترين خبري است كه ژنرال طاهر عظمي سخنگوي وزارت دفاع در جلسه مطبوعاتي ظهر اعلام كرد. اما اين كه زخمي شدن سه افغاني خبر مهمي باشد، خود نكته مهمي است! آنچه كه مسلم است امنيت انتخابات دور از انتظار بود و مردم از آرامش اين دو سه روز خوشحالند و اميددارند قول وزارت دفاع كه اعلام كرد امنيت ادامه خواهد داشت، قول باشد، مثل قول مردها. مردهايي كه دفتر مشترك انتخابات از آنها خواسته خودشان، در حفظ اين امنيت كوشش كنند، درخواستي كه ممكن است حتي بخشي از آن خطاب به نامزدهايي باشد كه هردم جمع شدند و گفتند انتخابات را تحريم خواهند كرد.
- تحريم يعني چي؟ هر كس مي تواند انتخابات را تحريم كند و راي ندهد. اما به چه نتيجه اي مي رسد؟
اين سئوال يك روزنامه نگار افغان است كه البته مثل خيلي هاي ديگر نمي تواند چشم بر اتفاقاتي كه روز قبل افتاد ببندد. تخلف يك ماجراي بسيار جدي بود.آن قدر جدي كه پس از جلسه مطبوعاتي نه شب شنبه شب ، اولين جلسه يكشنبه كه با حضور الكساندر نيشه رئيس تشكيلات حفاظت و مشاركت اردوهاي انتخابات برگزار شد، محور اصلي جملات بود، گرچه لب كلام او اين بود كه جهت گيري نامزدها عليه انتخابات تاثير زيادي در عمليات نخواهد گذاشت.او گفت: حتي در بخشي از حوزه هاي اخذ راي گزارش شده كه مردم تشويق شده اند به فرد خاصي راي بدهند، اما مسلماً هيچ اجباري در كار نبوده است. با اين حال تا پايان نتايج تحقيقات بايد صبر كرد... چيزي كه ممكن است مثل ماجراي ال گور و بوش آنقدر طول بكشد كه مردم از يادشان برود موضوع چه بود و حتي فراموش كنند فردي دستگير شده است كه ۳۰ بار راي داده!

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |