دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۲ - Oct 11, 2004
در طول برنامه چهارم
اپراتور دوم پست وارد مي شود
003372.jpg
گروه اقتصادي: در طول برنامه چهارم اپراتور دوم خدمات پستي در كشور به كمك بخش خصوصي فعاليت خود را آغاز مي كند.
سعيد فائقي رئيس هيات مديره و مدير عامل شركت ملي پست ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر بر ضرورت رقابتي شدن فعاليت ها و خدمات پستي در اين بخش تاكيد كرد و افزود: شبكه پست كشور با تحول و نوآوري خدمات بهتري به مردم ارايه مي كند.
وي  به زمان  و نحوه  برگزاري  مناقصه  اپراتور دوم  شبكه  پست  كشور اشاره اي نكرد اما گفت  : بهره بردار دوم  بايد يك  شركت  ايراني  باشد اما مي تواند شريك  خارجي  داشته باشد.
فائقي  در پاسخ  به  پرسش  خبرنگار ايرنا در خصوص  دلايل  توقف  توسعه دفاتر خدمات  ارتباطي  و نيز توسعه  دفاتر و باجه هاي  پستي  گفت : براي  توسعه دفاتر پستي  در تلاش  هستيم  ولي  دفاتر خدمات  ارتباطي  بخش  خصوصي  هم اكنون  در حال  بررسي  و تجديد نظر نسبت  به  شرايط فعاليت  آنها هستيم .
وي  در خصوص  فاصله  بسيار كشورمان  با استانداردهاي  رايج  سرانه  مرسولات پستي  در كشور باتاييد اين  مطلب  افزود: در طول  برنامه  چهارم  توسعه  بايد سرانه  مرسولات  از ۸/۷ درصد فعلي  به ۲۰ درصد افزايش  يابد.
وي  به  نصب  هفت  هزار صندوق  پستي  در سطح  كشور اضافه  بر ميزان  پيش  بيني شده  در برنامه  سوم  اشاره  كرد و افزود: در طول  برنامه  چهارم  نيز نصب  ۱۲هزار صندوق  پستي  كشور هدف گذاري  شده  كه  در صورت  تحقق  اين  امر فاصله  سرانه مرسولات  در ايران  با كشورهاي  منطقه  قدري  بهبود خواهد يافت . وي  گفت : البته  در دوره  آقاي  خاتمي سرانه  مرسولات  پستي  در كشور ۸/ ۴درصد بوده  كه  اين  رقم  هم اكنون  به  ۸/ ۷ درصد افزايش  يافته  كه  توسعه نشريات  و روزنامه ها و حاكميت  فرهنگ  گفتمان  در كشور در اين  زمينه  نقش بارزي  داشته  است .
وي  در پاسخ  به  پرسشي  در خصوص  روش هاي قيمت گذاري  مرسولات  پستي  دركشور، شوراي  اقتصاد را متولي  اين  امر معرفي  كرده  و افزود: در سال  ۱۳۸۲تنها در اسفندماه  افزايش  نرخهاي  مصوب  در ليست  اعمال  شده  و در سالجاري  هم تنها پنج  درصد افزايش  قيمت  از خردادماه  اعمال  شده  است .
فائقي  بااشاره  به  شركت  ايران  در كنگره  جهاني  پست  در روماني  گفت : دراين  كنگره  محورهاي  اصلي  استراتژي  كشورهاي  شركت كننده  رفرم  پستي ، مشتري مداري  و تكريم  مشتري  و به  كارگيري  تكنولوژيهاي  جديد تعيين  شد كه  خوشبختانه شركت  پست  قبل  از اين  كنگره  در هر سه  محور مذكور اقداماتي  را انجام  داده  بود.
وي  افزود: در اين  كنگره  ۱۱ پيشنهاد از ۱۳ پيشنهاد شركت  پست  ايران  به تصويب  رسيد كه  از اين  نظر مقام  اول  در بين  كشورهاي  شركت كننده  را به دست آورديم .
مدير عامل  شركت  پست  يكي  از پيشنهادهاي  اين  شركت  را طرح  شعار حقوق مشتري  به  مثابه  حقوق  بشر عنوان  كرد و گفت : نكته  جالب  توجه  اين  كه  تنها كشور مخالف  اين  پيشنهاد، آمريكا بود.
وي  افزود: به رغم  جوسازي  برخي  از كشورها، شركت  پست  در كنگره  امسال  با۱۰۶ رأي از مجموع  ۱۶۶ رأي توانست  عضو شوراي  اداري  اتحاديه  جهاني  پست  شودكه  اين  امر نشان دهنده  جايگاه  مناسب  پست  ايران  در جهان  است .
وي  ادامه داد: همچنين  شركت  پست  با پيشنهاد رئيس  شوراي  اداري  اتحاديه جهاني  پست  توانست  نايب  رئيسي  كميته  تنظيم  مقررات  اين  شورا را نيز به  عهده  بگيرد.

لايحه ضدانحصار تا آذرماه در دولت نهايي و به مجلس ارائه مي شود
گروه اقتصادي: لايحه ضدانحصار همزمان از سوي وزارتخانه هاي بازرگاني و اقتصاد و دارايي و كميسيون اقتصادي دولت در حال بررسي و تهيه است و به گفته معاون حقوقي و امور پارلماني وزارت اقتصاد و دارايي كار تدوين و تصويب آن تا آذرماه سال جاري در دولت پايان مي يابد.
حيدر مستخدمين حسيني در گفت و گو با خبرنگار ما تاكيد كرد كه تهيه و ارائه لايحه ضدانحصار در ماده ۲۵ لايحه برنامه سوم در طول اجراي برنامه برعهده دولت بوده است و علت تاخير در ارائه آن را در اولويت بودن ديگر لوايح اعلام كرد.
انحصار و فقدان رقابت در اقتصاد ايران يكي از عوامل عدم سرمايه گذاري و كاهش انگيزه گسترش و توسعه فعاليتهاي اقتصادي و افزايش بيكاري در كشور است و ارائه آن از اولويت هاي اصلي در اقتصاد ايران است.
متاسفانه عليرغم اهميت اين لايحه تهيه و تدوين آن با تاخير انجام شده و ارائه آن به آخرين سال برنامه سوم موكول شده است.
وزارت بازرگاني از جمله نهادهاي اصلي در تهيه و تدوين اين لايحه بوده است كه برخي مسئوليت عدم تدوين به موقع اين لايحه را بي تفاوتي وزارت بازرگاني اعلام كرده اند.
حيدر مستخدمين حسيني در اظهارات خود تاكيد كرد كه قرار بر اين بوده است كه لايحه ضد انحصار پيش از آغاز بررسي لايحه بودجه سالانه در مجلس بررسي شود.
برخي كارشناسان بر اين باورند كه بدنه دولت به عنوان بزرگترين عامل انحصار در اقتصاد ايران از ارايه لايحه ضد انحصار سر باز مي زند و بنابراين پيشنهاد مي كنند مجلس در اين زمينه مي تواند در قالب طرح پيشتاز باشد.
حيدر مستخدمين حسيني ديروز در گفت و گو با خبرنگار ما تاكيد كرد كه در صورت تدوين اين لايحه در نهادهاي مربوطه به دليل اهميت آن در اقتصاد كشور براي نقد و اظهار نظر كارشناسان متن آن در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.

گزارش نيويورك تايمز از اقتصاد ايران
گروه اقتصادي: روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در شماره ديروز خود با انتشار گزارشي به بررسي وضعيت اقتصادي ايران پرداخت.
به گزارش خبرنگار ما، اين روزنامه با اشاره به اختلافات مجلس و دولت در برخي مسائل اقتصادي آورده است: اقتصاد ايران در حال حاضر رو به رشد است.
نيويورك تايمز اقتصاد در حال رشد ايران را ناشي از قيمت بالاي نفت مي داند و مي نويسد: سال گذشته اقتصاد ايران ۷/۶ درصد رشد داشت كه ۸۰ درصد اين رشد به دليل افزايش درآمدهاي نفتي بود.
در اين گزارش نرخ تورم دو رقمي اعلام شده و آمده است: در حال حاضر نرخ رسمي بيكاري در ايران ۱۵ درصد است اما اين رقم در ميان نسل جوان بيشتر مي باشد. پيش بيني مي شود كه در سال بيش از يك ميليون نفر وارد بازار كار بشوند و به همين دليل احتمال دارد نرخ بيكاري به سطح نگران كننده اي برسد.

وزارت نفت پيشنهادي براي جايگزيني بهره مالكانه ارائه نداده است
وزير نفت گفت: اين وزارتخانه هنوز هيچ پيشنهادي براي جايگزيني بهره مالكانه ارائه نداده است.
بيژن نامدار زنگنه درگفت و گو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: اگر پيشنهادي در اين خصوص ارائه شود از كانال سازمان مديريت و برنامه ريزي خواهد بود. وي در پاسخ به اين سؤال كه سازمان مديريت و برنامه ريزي از بررسي پيشنهاد جايگزين براي بهره مالكانه خبر داده، آيا شما از اين موضوع اطلاع داريد؟ گفت: اگر سازمان مديريت گفته برويد، از آنها بپرسيد.

به كارگيري مشاور خارجي براي طرح تجديد ساختار شركت ملي نفت
يك منبع آگاه در شركت ملي نفت ايران گفت: شركت ملي نفت ايران قرارداد طرح تجديد ساختار اين شركت را با شركت ايتاليايي بين اند كمپاني منعقد كرده است.
به گزارش ايرنا، اين منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود، روز يكشنبه با اعلام اين مطلب به خبرگزاري جمهوري اسلامي، از ارزش اين قراردادها اظهار بي اطلاعي كرد. به گفته وي، طرح تجديد ساختار شركت ملي نفت ايران به موسسه مطالعات بين المللي انرژي وابسته به وزارت نفت داده شده است و مديران اين موسسه با همكاري شركت ايتاليايي نامبرده، طرح تجديد ساختار شركت ملي نفت ايران را تدوين مي كنند.به گفته وي، شركت ملي نفت ايران مناقصه اي به همين منظور برگزار كرد و در بين حدود ۳۰ شركت خارجي، شركت ايتاليايي نامبرده برنده مناقصه شد.اين در حالي است كه شركت ملي نفت ايران با انجام اصلاح ساختار در حدود هفت سال قبل نيز، تعداد بسيار زيادي شركتهاي جانبي تاسيس كرد كه به طور علمي فعاليت اين شركت را دچار مشكل نمود.

ايران بالاترين ريسك تجاري را بين ۶۰ كشور برتر جهان دارد
واحد اطلاعات اقتصادي لندن با اعلام اين كه ايران بين سالهاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ بالاترين ريسك تجاري را بين ۶۰ كشور برتر جهان داشت، پيش بيني كرد، رتبه ايران در سالهاي ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ نيز در آخرين جايگاه حفظ شود.به گزارش خبرگزاري فارس، واحد اطلاعات اقتصادي لندن كه ارقام مربوط به ريسك را هميشه در ۶۰ كشور برتر جهان اعلام مي كند، يك طرح مطالعاتي براي رتبه بندي اين كشورها از نظر كيفيت و جذابيت محيط تجاري براي جذب شركتهاي سرمايه گذاري انجام داده است و در اين طرح با اعلام رتبه كشورها در سالهاي ۱۹۹۹ تا ،۲۰۰۳ پيش بيني خود را از رتبه ريسك تجاري اين ۶۰ كشور بين سالهاي ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ ميلادي اعلام كرده است.
در اين رتبه بندي كه نمره ريسك پذيري كشورها از صفر تا ده متغير است، كمترين ريسك پذيري با نمره ده و بيشترين ريسك پذيري با نمره صفر مشخص مي شود و ايران بين سالهاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ نمره ريسك پذيري ۶۹/۳ را كسب كرده است.

تسهيلات ويژه حساب ذخيره ارزي براي مناطق محروم
گروه اقتصادي: در تازه ترين مصوبه هيات امناي حساب ذخيره ارزي استان ها و شهرستان هايي كه سرمايه گذاران با شرايط ويژه مي توانند از حساب ذخيره ارزي وام دريافت كنند، مشخص شد.
به گزارش خبرگزاري فارس بر اساس مصوبات سي و نهمين جلسه هيأت امناي حساب ذخيره ارزي استفاده كنندگان از اين حساب در صورت سرمايه گذاري در مناطق محروم، از شرايط ويژه آن شامل دوره بازپرداخت ۱۰ ساله، بهره ثابت سه درصد و سهم آورده متقاضي به ميزان ۱۰ درصد سرمايه ثابت برخوردار مي شوند.
بر اساس مصوبه هيات امناي حساب ذخيره ارزي، استانهاي كردستان، كرمانشاه، ايلام، كهكيلويه و بويراحمد، بوشهر، اردبيل، سيستان و بلوچستان، لرستان، چهارمحال و بختياري و هرمزگان استانهاي مشمول شرايط ترجيهي استفاده از اين حساب محسوب مي شود.
اين هيات همچنين شهرستانها و بخشهايي از استانهاي ديگر كشور را مشمول اين شرايط دانسته است، به طوري كه از استان خوزستان شهرستانهاي مسجد سليمان، ايذه، باغ ملك، دزفول، انديمشك، خرمشهر، آبادان و بخش گتوند از شهرستان شوشتر، از استان اصفهان شهرستانهاي سميرم و فريدون شهر، از استان آذربايجان غربي شهرستانهاي تكاب، شاهين دژ، بوكان، اشنويه، سردشت، پيرانشهر و مهاباد، از استان فارس شهرستانهاي اقليد، سپيدان و ممسني، از استان خراسان شهرستان نهبندان، از استان كرمان شهرستانهاي كهنوج و بم و از استان گلستان منطقه اترك، جزء مناطق مشمول شرايط ترجيهي استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي قرار گرفتند.

گفت وگوي امروز
چگونگي تأمين مايحتاج عمومي مردم در ماه مبارك رمضان اعلام شد
گروه اقتصادي: در آستانه فرارسيدن ماه مبارك رمضان چگونگي تامين، عرضه و نظارت بر قيمت مايحتاج عمومي مورد نياز مردم از دغدغه هاي مسئولين امر است.
با حسين مدرس خياباني مديركل دفتر برنامه ريزي تامين،  توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني پيرامون اقدامات انجام شده گفتگو كرده ايم.
***
* در آستانه ماه مبارك رمضان كميسيون تنظيم بازار چه تمهيداتي براي عرضه مناسب مايحتاج عمومي مردم در نظر گرفته است؟
- براساس سياست هاي كميسيون تنظيم بازار در زمينه كالابرگ سعي شده تا زمانبندي اعلام آن قبل از ماه مبارك رمضان يا نزديك به آ غاز اين ماه باشد تا بخشي از نياز بازار را تامين نموده و باعث تعديل نرخ ها شود.
همچنين تلاش كرده ايم تا با اعلام كالابرگ هاي فوق العاده نياز مصرف كنندگان را به كالاهاي مورد نياز برآورده سازيم. در خصوص كالاهاي غيركالابرگي مانند گوشت مرغ نيز با توجه به ذخيره سازي مناسب و مطمئن اين فرآورده و در شرايطي كه در ايام نزديك ماه مبارك رمضان قيمت آن روند صعودي خواهد داشت،با استفاده از ذخيره گردشي، مرغ مورد نياز را با قيمت مناسب عرضه خواهيم كرد. پيش بيني مي كنيم در اين ايام ۱۰ الي ۱۵ درصد از ذخيره گردشي موجود مصرف شود. اكنون نرخ كف گوشت مرغ ۱۴۷۰ تومان است و قيمت هاي متوسط كشور در شرايط فعلي نيز حدود ۱۴۷۵ تومان مي باشد گرچه نمي توانم قيمت سقف را به دليل التهاب احتمالي بازار اعلام كنم.
* آيا در اين ماه شاهد نوسانات قيمت تخم مرغ نخواهيم بود؟
- در خصوص تخم مرغ نيز با توجه به سياست هاي دولت براي استفاده از توان تشكل   هاي غيردولتي، اتحاديه مرغ تخم گذار در ميهن به عنوان دستگاه مباشر طرح گردشي ذخيره سازي تخم مرغ انتخاب شده است. گرچه طرح ذخيره گردشي مرغ و تخم مرغ در قالب يك مصوبه شوراي اقتصاد عنوان شده اما دستگاه مباشر ذخيره  سازي مرغ شركت پشتيباني امور دام است كه دولتي مي باشد و و ذخيره سازي تخم مرغ بر عهده دستگاه غيردولتي است كه از طريق بانك ها تسهيلاتي را در اختيار آنها قرار داده ايم.
طبق آخرين گزارش ها هنوز شرايط خريد و ذخيره سازي تخم  مرغ فراهم نشده و مفهوم اين امر آ ن است كه روند قيمت تخم مرغ چندان متلاطم نخواهد بود.
* چه اقدامات ديگري براي تامين كالاهاي مورد نياز صورت گرفته است؟
- براي عرضه خرماي مورد نياز در اين ايام نيز از طريق در اختيار گرفتن غرفه هاي ويژه رايگان و با همكاري سازمان ميادين تهران نسبت به ايجاد غرفه هاي عرضه مستقيم خرما توسط استانهاي خرماخيز اقدام خواهيم كرد و غرفه هاي رايگان با تسهيلات ويژه در اختيار توليدكنندگان خرماي كشور و تشكل هاي توليدي قرار خواهد گرفت كه بر اين اساس همچنين با همكاري مجامع امور صنفي توليدي مقرر شد تا طبق مصوبه دبيرخانه كميسيون تنظيم بازار قيمت زولبيا و باميه نسبت به سال گذشته رشدي نداشته باشد.
* چه برنامه اي براي تنظيم بازار ميوه در ماه مبارك رمضان در نظر داريد؟
- براساس آخرين آمار و اطلاعاتي كه وزارت جهاد كشاورزي ارايه كرده است در سال جاري حدود ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار تن توليد مركبات در كشور خواهيم داشت و اطمينان داده اند كه توليد اين محصولات نسبت به سال گذشته از رشد ۷ الي ۱۰ درصدي برخوردار خواهد بود و اتفاق  خاصي در زمينه كمبود مركبات مانند پرتقال، نارنگي و ليموشيرين را شاهد نخواهيم بود و افزايش قيمت را نيز نخواهيم داشت. گر چه نظام قيمت گذاري خاص، مصوب، ارشادي ، دولتي و يا هيچ نظام ديگري به صورت تعزيراتي براي تعيين قيمت ميوه وجود ندارد و قيمت ميوه تابع نظام عرضه و تقاضا است چرا كه دولت قصد مداخله مستقيم در عرضه و قيمت ميوه را ندارد مگر آنكه در زمينه ميوه خاصي مانند سال ۸۱ و ۸۲ كه براي تنظيم بازار نسبت به ذخيره سازي پرتقال اقدام كرد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۱۳۰۹۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۱۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۶۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۶۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۸۱

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |