دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۲ - Oct 11, 2004
از سوي انستيتو مركز محافظت ملي زيرساخت سانس اعلام شد:
۲۰ رخنه اينترنتي مهم سال ۲۰۰۴
003321.jpg
آي تي ايران: كرم ها و ديگر ابزارهاي حملات سايبر روز به روز پيشرفت مي كنند.
آنها اينترنت را به دنبال مراكز رخنه به دقت زيرنظر مي گيرند و در لحظه خاص ضربه خود را وارد مي آورند.
انستيتو مركز محافظت ملي زيرساخت سانس كه تحت نظر اف بي آي فعاليت مي كند چهارسال قبل ده رخنه امنيتي مهم اينترنت را منتشر كرد كه اين فهرست مورد استفاده هزاران سازمان و نهاد قرار گرفت. در سال هاي بعد اين فهرست به بيست رخنه افزايش يافت.
فهرستي كه امسال يعني سال ۲۰۰۴ توسط اين مركز منتشر شده در حقيقت داراي دو فهرست ده رخنه اي است. يك فهرست شامل رخنه هاي ويندوز و ديگري يونيكس. دو فهرست مزبور را در زير مي بينيد:
ده رخنه نخست ويندوز:
W1Web Servers & Services
W2 Workstation Service
W3 Windows Remote Access Services
W4 Microsoft SQL Server (MSSQL
W5 Windows Authentication
W6 Web Browsers
W7 File-Sharing Applications
W8 LSAS Exposures
W9 Mail Client
W10 Instant Messaging
ده رخنه يونيكس:
U1BIND Domain Name System
U2 Web Server
U3 Authentication
U4 Version Control Systems
U5 Mail Transport Service
U6 Simple Network Management Protocol (SNMP)
U7 Open Secure Sockets Layer (SSL)
U8 Misconfiguration of Enterprise Services NIS/NFS
U9 Databases
U10 Kernel

فناوي Lightography
003324.jpg
ايتنا - در حال حاضر سريع ترين سوپر رايانه دنيا كه قادر است در هرثانيه ۳۵ ميليون ميليون محاسبه را انجام دهد در ژاپن قرار دارد و موسوم به Earth Simulator است. اما محققان چگونه موفق به ساخت چنين سيستمي شدند؟ و چگونه توانسته اند اين قابليت هاي عظيم را در فضايي محدود بگنجانند؟
فرآيند مربوط به اين فناوري به Lithography معروف است كه طي آن مدارهاي سيليكون به وسيله نور درخشاني كه از يك پوشش به آنها تابانده مي شود شياردار مي شوند. هر قدر محققان در اين شيوه از امواج نوري كوتاه تري استفاده كنند مدارهاي باريك و باريك تري بدست مي آورند.
محققان براي اين مهم بر روي امواج نوري متفاوتي تحقيق كردند و از امواج نوري شفاف به سوي آنچه كه آن را منتهاي درجه فرابنفش مي نامند گرايش پيدا كردند. به اين ترتيب آنان خواهند توانست با استفاده از طول موج هاي كوتاه و كوتاه تري برش هاي كوچك تري روي مدارها به وجود آورند.
مشكل ديگر، نزديكي بيش از حد چيپ ها به يكديگر است، زيرا چيپ ها عموما داغ مي شوند و اين همان مرحله اي است كه نمي توان همزمان از تمام قطعات چيپ استفاده كرد و مجبور به كنار گذاشتن بعضي از قطعات براي پائين آوردن گرما و كنترل آن مي شوند.
اگر به فناوري كنوني چيپ ها بنگريم مي بينيم كه هسته اصلي چيپ ها تقريبا به اندازه ۲۵ لايه اتمي سيليكون ضخامت دارد، بنابر اين دو مدار رساناي مسي داريم كه بوسيله ۲۵ لايه اتمي از هم جدا شده و الكترون ها مي توانند از يك سو به سوي ديگر رفته و باعث اتصال برق در قطعات چيپ شوند. هر چه قدر مقياس چيپ كوچك تر باشد كمتر مي توان الكترون هاي درون چيپ را كنترل نمود. اما دانشمندان براي حل اين مشكل توانسته اند راهي بيابند.
تغيير جنس سيم از آلومينيوم به مس يكي از اين راه هاست كه محققان طي آن توانسته اند ۳۰ درصد برق كمتري در چيپ ها به وجود آورند. در چيپ هاي گران تر و جديدتر كنوني به جاي استفاده از سيليكون از gallium arsenide استفاده كرده اند كه ۴۰ درصد سرعت پردازش اطلاعات را افزايش داده است.
اما اگر دانشمندان بر مشكلات نظير گرما، انرژي و مواد سازنده غلبه كنند، نمي توانند انتظار داشته باشند تا ابد بتوانند حجم چيپ ها را كوچك و كوچك تر كنند. به اين ترتيب تخمين زده مي شود كه در دهه آينده قانون مور و پيش بيني او مبني بر دو برابر شدن سرعت چيپ ها كارايي خود را از دست بدهد. چنانچه زماني دانشمندان موفق به انجام اين كار شوند، كارايي ابزارهاي ديجيتال دچار تحولي شگرف خواهد شد.
هم اكنون در دانشگاه آكسفورد تلاش هايي براي ساخت گونه متفاوتي از رايانه كوانتم در انجام است كه در اين فناوري از نانو تكنولوژي به عنوان ابزاري براي ساخت رايانه هاي كوانتمي استفاده مي كنند.
در رايانه هاي كوانتمي اطلاعات از طريق ويژگي هاي فيزيك كوانتم پردازش مي شوند و قطعات محاسباتي ديگر ترانزيستورها نيستند.

تلفن اينترنتي رايگان براي كاربران شبكه باند پهن
موج: شركت Earthlink اعلام كرد كاربراني كه از خدمات اينترنتي سرعت بالاي اين شركت استفاده كنند، از اين پس مي توانند از خدمات رايگان تلفن اينترنتي نيز برخوردار شوند.
كاربران شبكه باند پهن شركت Earthlink مي توانند بدون پرداخت مبلغي به اين شركت به صورت نامحدود از خدمات تلفن اينترنتي Earthlink استفاده كنند.
خدمات تلفن اينترنتي Earthlink از نرم افزار شماره گير شركت Xten Networks كه داراي شماره گير پرسرعت، سه خط ارتباطي و Caller ID است بهره مي گيرد.
اين نرم افزار قادر به برقراري ارتباط با تلفن هاي ثابت و نيز ارتباط بي سيم است. براساس اين گزارش ارايه خدمات تلفن اينترنتي رايگان از سوي Earthlink به منظور تشويق مشتريان به استفاده از خدمات شبكه باند پهن انجام مي شود.
بسياري از شركت هاي ارايه دهنده خدمات اينترنتي در آمريكا خدمات تلفن همراه را به صورت رايگان به مشتركين خود ارايه مي دهند.

xbox پلي به سوي آسيا
003327.jpg
گروه دانش - سها دادمند: شش ماه پس از ورود بازي هاي كامپيوتري Xbox به سرعت در نقاط ديگر جهان نيز طرفداران فراواني يافته است كه در اين بين كشورهاي آسيايي طرفداران اصلي اين بازي ها هستند.
بواندا چان مدير فروش بازي هاي Xbox در منطقه آسياي پاسفيك در اين باره مي گويد: نزديك به ۱۵درصد از نمايندگي هاي فروش بازي هاي كامپيوتري Xbox از آسيا بوده و تنها ۱۲درصد آن كشورها ي ديگر جهان بوده است.
او مي افزايد: Microsoft تصميم دارد تا نمايندگي هاي خود را تا پايان سال مالي شركت يعني تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۵ تا ۲۲ درصد افزايش دهد كه در اين صورت Microsoft به موفقيتي استثنايي در زمينه فروش نوعي از بازي هاي كامپيوتري xbox به دست آورده است.
براساس آمارMicrosoft بيش از يك ميليون نفر در كشورهاي آسيايي علاقمند به xbox بوده و آن را خريداري كرده اند كه اين ميزان در مقايسه با خريداران كشورهاي ديگر، تعداد قابل ملاحظه اي بوده و نشان از علاقه مردم آسيا به بازي xbox دارد. از اين رو به عقيده روساي Microsoft، كشورهاي آسيايي داراي شرايط و پتانسيل مناسب از جهت فروش بازي هاي ويدئويي هستند.
اما نكته مهم در اين ميان موفقيت چشمگير Microsoft در فروش xbox در مقايسه با شركت هاي ديگر توليدكننده بازي هاي كامپيوتري است چرا كه شركت Sony با وجود عرضه سري جديدي از بازي هاي Play Station كه در نوع خود بي نظير بود نتوانست بازار را به خود جلب كرده و با فروش بالايي مواجه شود.
رشد روزافزون بازي هاي ويدئويي، شركت هاي توليدكننده اين بازي ها را به سودي سرشار مواجه كرده است به طوري كه سود حاصله از فروش بازي هاي كامپيوتري در سال ۲۰۰۳ تنها در كشورهاي آسيايي رقمي بيش از ۷۰۰ميليون دلار بوده است. از اين رو شركت هايي چون Shanda Networking و South Coreaشs Actoz Soft و Taiwanشs Chinese Gamer International دست به توليد انبوه بازي هاي كامپيوتري براي بازارهاي داخلي آسيا زده اند.
از سوي ديگر اين سود سرشار و بازار فروش بسيار مطلوب شركت آمريكايي Electronic Arts يكي از بزرگترين شركت هاي كامپيوتري در زمينه توليد و طراحي بازي هاي كامپيوتري را بر آن داشته تا نمايندگي جديد خود را با ۵۰۰ كارمند در چين راه اندازي كند و اين نشان از پتانسيل  بالاي كشورهاي آسيايي در زمينه خريد و فروش بازي هاي كامپيوتري دارد.
بازي هاي كامپيوتري xbox در حال حاضر در ۲۴ كشور جهان چون كره جنوبي، تايوان، سنگاپور، هنگ كنگ، ژاپن، استراليا و نيوزلند به فروش مي رسد اما Microsoft در صدد تسخير بازار فروش منطقه آسياي پاسفيك است. از اين رو با دولت هنگ كنگ براي ايجاد نمايندگي هاي متعدد، وارد مذاكره شده است و پس از آن با كشورهايي چون تايوان و كره جنوبي وارد مذاكره مي شود.
يكي از دلايل اصلي بازار فروش مطلوب بازي هاي xbox علاقه كودكان به اين بازي ها به جهت سهولت كار با آن و ارزان بودن قيمت اين بازي ها است اما احتمالاً نسل بعدي بازي هاي كامپيوتري xbox قيمتي بيش از اين سري خواهد داشت.
چان در خصوص برنامه هاي آتي Microsoft براي گسترش بازار فروش آن مي گويد: چين يكي از بهترين و بزرگترين بازارهاي فروش بازي هاي كامپيوتري در بين كشورهاي آسيايي است. از اين رو يكي از اهداف مهم Microsoft همكاري با چين براي حضور بيشتر و مؤثرتر در بازار فروش اين كشور است.

افزايش فعاليت ويروس نويسان در خاورميانه
موج: در سال ۲۰۰۴ ميلادي فعاليت ويروس نويسان به طرز چشمگيري در خاورميانه افزايش يافته است.
طبق اعلام شركت ضد ويروس Trend Micro منشأ اغلب يك هزار و ۴۸۵ فعاليت خرابكارانه در اينترنت طي ماه گذشته ميلادي از خاورميانه بوده است.اين در حالي است كه در سپتامبر سال ۲۰۰۳ ميلادي خاورميانه تنها منشأ ۲۵۰ فعاليت خرابكارانه اينترنتي بوده است.همچنين ماهيت اين ويروس ها نيز تغيير يافته و در سال جاري اغلب اين ويروس ها در پي سرقت اطلاعات محرمانه كاربران نظير شماره حساب بانكي، كلمه رمز و يا شماره كارت اعتباري بوده اند.

پيش بيني افزايش ميزان سرمايه گذاري در بخش IT
003315.jpg
موج: شركت IBM پيش بيني مي كند سرمايه گذاري جهاني در بخش IT افزايش يابد.
رئيس اجرايي بزرگترين شركت رايانه اي جهان، IBM، از افزايش ميزان سرمايه گذاري شركت هاي رايانه اي در سال آينده بر روي تكنولوژي اطلاعات، نسبت به سال ۲۰۰۴ خبر داد.
سم پالميسانو، سخنگوي شركت IBM علي رغم افزايش سرمايه گذاري شركت ها بر روي بخش تكنولوژي در سال ،۲۰۰۴ ميزان سرمايه گذاري را در سال ۲۰۰۵ بر روي اين بخش بيشتر خواند. بعضي از تحليل گران بازار پيش بيني مي كنند افزايش سرمايه گذاري بر روي بخش IT در ايالات متحده رشدي بيش از چهار تا پنج درصد در سال ۲۰۰۴ داشته باشد و اين ميزان در آسيا بيشتر و در اروپا دو درصد برآورد مي شود. رئيس تحقيقات اروپا، رابرت داويتسون گفت: هنوز پيش بيني خود را در مورد ميزان سرمايه گذاري بر روي بخش IT منتشر نكرده ايم و در جستجوي سطح مطمئن تري از اطلاعات در بازار هستيم.
بعضي از تحليل گران نيز از كاهش سرعت سرمايه گذاري در بخش IT به واسطه تأخير بسياري از شركت ها در جايگزيني رايانه هاي قديمي ابراز نگراني كردند و اظهار داشتند صرف هزينه بيشتر در بخش تكنولوژي به واسطه تأخير اين شركت ها در جايگزيني لوازم تكنولوژي قديمي، يك دوره موقتي خواهد داشت.

كشف بزرگترين قارچ اروپا
گروه دانش: بزرگترين قارچ اروپا در غرب منطقه آلپ سوئيس كشف شد.
به گزارش خبرگزاري موج انستيتوي پژوهش جنگلباني و منابع طبيعي سوئيس اعلام كرد: قارچي را در بخش غرب آلپ سوئيس پيدا كرده است كه ۳۵ هكتار وسعت و احتمالاً حدود هزار سال عمر دارد اما اين قارچ ۳۵ هكتاري احتمالاً در مقايسه با بزرگترين قارچي كه تا به حال پيدا شده است بچه قارچي بيش نيست.
بزرگترين قارچ شناخته شده دنيا قارچي است در جنگل ملي مالر در آمريكا كه ۸۹۰ هكتار وسعت دارد و با اين قارچ مي توان براي هر ايراني يك پيتزا پخت.

بيومتريك در نوت بوك ها
ايتنا: IBM عضو جديدي از خانواده نوت بوك هاي Thinkpad را معرفي كرده است كه از فناوري بيومتريك براي افزايش امنيت سيستم استفاده مي كند. اين مدل جديد كه ۱۹ اكتبر عرضه خواهد شد، مجهز به سنسور پيشرفته اي براي تشخيص اثر انگشت است.
در سري T42، اين سنسور در پايين كليد هاي مكان نما قرار داده شده است و كاربران براي اتصال به رايانه، بانك هاي اطلاعاتي، سايت ها و برنامه هاي نرم افزاري بايد انگشت خود را از روي اين سنسور كوچك و افقي عبور دهند. از آنجا كه اين حسگر جديد سطح بيشتري از انگشت را اسكن مي كند، اطلاعات بيشتري جمع آوري كرده و فرآيند شناسايي تنها چند ثانيه به طول مي انجامد. نسخه جديدي از برنامه Client Security به همراه اين سنسور و تراشه اي پيشرفته، امنيت كليدهاي رمزنگاري ويندوز و اطلاعات حساس ديگر را فراهم مي كند. با وجود فناوري هاي بيومتريك ديگري چون تشخيص صورت و يا عنبيه، بيشتر محصولات موجود در بازار از اثر انگشت براي شناسايي استفاده مي كنند. بدين ترتيب در آينده نيز اين روش از روش هاي موجود جلوتر خواهد بود. افزايش مقبوليت اثر انگشت به همراه تقاضاي كاربران براي امنيت بيشتر، آينده خوبي را براي Thinkpad فراهم مي سازد.

ماهواره مصباح بهار ۸۴
گروه دانش: ماهواره مخابراتي مصباح بهار سال ۱۳۸۴ آماده پرتاب به فضا مي شود.
مجري پروژه ماهواره مصباح با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين ماهواره مخابراتي با يك ماهواره روسي به فضا پرتاب خواهد شد.
محمدحسن انتظاري گفت: طراحي اين ماهواره به پايان رسيده و ساخت مدل مهندسي آن نيز انجام شده و تست هاي مربوطه هم انجام شده است.وي هزينه طراحي و ساخت اين ماهواره را تاكنون ۶ ميليون يورو عنوان كرد و افزود: برآورد مي شود كه تا پايان ساخت ماهواره مصباح ۳ ميليارد تومان ديگر هزينه شود.
انتظاري گفت: ماهواره مصباح يك ماهواره مخابراتي است كه امكان ارسال پيام كوتاه را خواهد داشت.وي ادامه داد: مدل سازي براي قسمت هاي مختلف اين ماهواره تكميل شده و ساخت مدل فضايي آن با همكاري يك شركت ايتاليايي انجام خواهد شد.وي افزود: اين ماهواره براي كسب دانش فني با مشاركت يك شركت خارجي ساخته شده و تمامي مراحل ساخت به تأييد اين شركت رسيده است.
مجري پروژه ماهواره مصباح گفت: اين پروژه در ارتفاع يك هزار كيلومتري از زمين قرار خواهد گرفت و براي ارتباطات و ارسال اطلاعات به كار برده خواهد شد.

پشتيباني زيمنس از فن آوري شبكه باند پهن
موج: شركت آلماني زيمنس از فن آوري جديد سيستم بي سيم شبكه باند پهن كه قابليت رقابت با سيستم هاي Wi-Fi و نسل سوم شبكه موبايل را دارد، پشتيباني مي كند.
شركت زيمنس اعلام كرد: در نظر دارد با همكاري متخصصان شركت Flarion به نوسازي زيرساخت هاي فن آوري بي سيم پرداخته و تكنولوژي جديد سلولي موسوم به Flash-OFDM را به منظور رقابت با نسل سوم شبكه تلفن همراه توسعه دهد.

آن لاين
نقص فني ميليون ها رايانه لب تاپ
003318.jpg
موج: شركت DELL ميليون ها رايانه لب تاپ ساخت اين شركت را به دليل نقص فني آداپتورهاي آنان پس مي گيرد.
شركت DELL چهار ميليون و ۴۰۰ هزار رايانه لب تاپ اين شركت را به دليل احتمال گرم شدن بيش از حد و آتش گرفتن آداپتورهاي آنان فراخواند.
اين شركت اعلام كرد؛ تاكنون هفت گزارش از گرم شدن بيش از حد آداپتورهاي رايانه هاي لب تاپ اين شركت دريافت كرده است، اما به صاحبان اين رايانه ها آسيبي وارد نشده است.
رايانه هاي شركت هاي Precision و Inspriron كه بين سالهاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ ميلادي فروخته شده و از آداپتورهاي ساخت شركت DELL استفاده مي كنند، نيز توسط اين شركت فراخوانده شده اند.
بنابراين گزارش، دارندگان اين رايانه ها مي توانند با مراجعه به سايت elladapterprogram.com نسبت به بازپس دهي رايانه هاي خود اقدام كنند.
اين گزارش حاكي است، آداپتورهاي معيوب داراي نام DELL و شماره هاي p/n ۹۳۶۴u ، p/n7832D و p/n ۴۹۸۳D است.
براساس اين گزارش، ۹۹۰ هزار از اين آداپتورهاي معيوب به مشتريان داخل آمريكا فروخته شده است.
شركت DELL آداپتور رايگان در اختيار اين مشتريان قرار مي دهد.
كامپيوتر هاي شخصي بانكي براي فوجيتسو
003312.jpg
گروه دانش- مهتاب صفرزاده خسروشاهي: فوجيتسو- زيمنس يكي از بزرگترين شركت هاي اروپايي سازنده كامپيوتر هاي شخصي (PC) اعلام كرد: سود اين شركت در شش ماهه نخست سال يعني تا ماه سپتامبر، پس از كسر ماليات شركت، بسيار چشمگير بوده است.
از اين رو اين شركت تا پايان سال جاري ميلادي و در ماه هاي نخستين سال آينده ميلادي ۲۰۰۵ وضعيت مطلوبي از جهت سرمايه خواهد داشت.
سود خالص اين شركت در سال مالي اخير (آوريل تا مارس) با جهشي۶۰ درصدي روبه رو بوده به طوري كه پس از پرداخت ماليات، ۱۸ ميليون يورو (۲۲ ميليون دلار) به عنوان سود خالص براي شركت باقي مانده است.
اين سود سرشار پس از سال مالي نيز ادامه داشت، به طوري كه شركت با ۱۵ درصد سود، پس از سال مالي مواجه بوده است كه جمع سود خالص فوجيتسو- زيمنس به رقمي معادل ۵۶/۲ ميليون يورو رسيده است.
اين موفقيت چشمگير نه تنها درباره فوجيتسو- زيمنس كه براي بسياري از شركت هاي توليد كننده كامپيوترهاي شخصي صادق است، به طوري كه بسياري از اين شركت ها در جهت سرمايه وضعيت مطلوبي داشته و براي سال نو ميلادي ۲۰۰۵ برنامه هاي ويژه اي از جهت بالا بردن حجم توليد در نظر گرفته اند.

ساخت اولين آهن رباي پلاستيكي
ايتكا: در سال ۲۰۰۰ شيميدانان دانشگاه نبراسكا- لينكن موفق به ساخت آهنربايي پلاستيكي شدند كه تنها در دماي ۲۶۰ درجه زير صفر فعاليت مي كرد. اما اكنون گروه تحقيقات دورهام موفق به ساخت اولين آهن رباي پلاستيكي شده اند كه قابليت به كارگيري در دماهاي بالاتر را دارد.
يكي از بيشترين موارد استفاده اين آهن رباها در ساخت روكش  هارد ديسك هاي رايانه است كه در ساخت حافظه هايي با ظرفيت بالاتر به كار مي رود.

شواهد جديدي از وجود آب در مريخ
ايسنا:كاوشگرهاي مريخ شواهد جديدي بدست آورده اند مبني بر اينكه روزگاري آب تپه ها و دشت هاي خشك و بي ثمر فعلي اين سياره سرخ را پر كرده بود.
پس از كشف دشت هايي كه در گذشته پوشيده از آب هاي شور بودند، كاوشگر آپورچونيتي شواهد تازه اي مبني بر وجود دشت هاي ديگري كه هم اكنون خشك شده اند اما پيش از اين در آنها آب وجود داشته است به دست آورد. كاوشگر اسپيريت نيز علايمي پيدا كرده است كه نشان مي دهد بلندي هاي ميانه اين سياره به دليل جريان آب بر روي صخره ها تغيير شكل داده اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |