دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۲ - Oct 11, 2004
انفجار در بغداد
همزمان با سفر رامسفلد به عراق
وزير دفاع آمريكا پيش بيني كرد درگيري در عراق تا زمان انتخابات
(سه ماه ديگر) همچنان افزايش خواهد يافت
003411.jpg
همزمان با سفر دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا به عراق ديروز موجي از عمليات خشونت بار بغداد را فراگرفت.
به گزارش خبرگزاريها: انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در نزديكي دانشكده پليس در بغداد منجر به كشته  شدن ۱۷ نفر گرديد و در انفجار خودرو ديگري در نزديكي وزارت فرهنگ اين كشور در شرق بغداد، عامل عمليات انتحاري كشته و دو تن از مردم زخمي شدند. همچنين براثر حمله موشكي به مناطق نزديك وزارت نفت عراق ۸ تن ديگر كشته شدند كه ۳ تن از آنها زن بودند.
ديروز همچنين يك گلوله خمپاره به منطقه الخضرا در بغداد كه مقر دولت عراق و سفارت آمريكاست اصابت كرد كه گزارشي از تلفات آن مخابره نشده است. در آخرين خبر از بغداد، ديروز يك فروند هواپيماي بدون خلبان در شمال اين شهر سقوط كرد كه از جزئيات دلايل آن خبري مخابره نشد.
خبرگزاريها همچنين ازكشته شدن دو عراقي در نزديكي بعقوبه و اسارت يك سرباز زن آمريكايي در منطقه اللطيفيه در جنوب بغداد خبر دادند.
و در آخرين خبر، ديروز نظاميان آمريكايي و گارد ملي عراق به همراه پليس اين كشور در حمله به شهر يوسفيه ۷۲ نفر از جمله تعدادي خارجي را دستگير كردند. آنها مدعي شدند از اين افراد اسنادي مبني بر طراحي عمليات مسلحانه بدست آورده اند.
گروه التوحيد وابسته به ابو مصعب الزرقاوي با انتشار بيانيه اي مسئوليت بمب گذاري چهارشنبه گذشته در غرب عراق را به عهده گرفت. حادثه اي كه به گفته مقامات عراق منجر به كشته شدن ده نفر از نيروهاي تازه استخدام گارد ملي عراق شد.
در چنين شرايطي دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا به بغداد سفر كرد.
وي پيش از سفر به بغداد در عرشه يك ناو هواپيمابر آمريكايي در خليج فارس با وزراي خارجه هجده كشور متحد آمريكا ملاقات و گفت وگو كرد.
شبكه تلويزيوني العربيه نيز در مورد سفر رامسفلد به عراق گفت: اين ديدار بسيار غيرمنتظره و اعلام نشده بود. وي به يكي از مهمترين مناطق عراق رفته و از پايگاه الاسد در استان الانبار ديدار كرده است.
به گزارش العربيه اهميت اين ديدار در آن است كه نيروهاي آمريكايي و عراقي گفته اند شهرهاي الرمادي و فلوجه را تحت كنترل خود در آورده اند و اكنون وي از استان الانبار ديدار مي كند و به نظر مي رسد كه عمليات نظامي بزرگي در آستانه وقوع براي كنترل كامل شهرهاي الرمادي و فلوجه است.
رامسفلد در سخناني در جمع تفنگداران دريايي آمريكا در پايگاه هوايي الاسد عراق پيش بيني كرد درگيري در عراق از هم اكنون تا فرارسيدن زمان انتخابات در ماه ژانويه همچنان افزايش يابد.
وي گفت : آمريكا اميدوار است با آماده و مجهز شدن نيروهاي امنيتي عراق وظيفه نيروهاي آمريكايي در اين كشور كاهش يابد. وي همچنين پيش بيني كرد شمار نيروهاي بين المللي در عراق پس از انتخابات ماه ژانويه كاهش يابد.
وي گفت : تسلط افراط گرايان بر عراق سبب خواهد شد اين كشور به مركزي براي آموزش تروريستها و طراحي حملات تروريستي تبديل شود.
ساير خبرها
* نمايندگان فلوجه در جريان مذاكرات صلح به دولت عراق و مقامات آمريكا گفتند اين شهر آماده است تا در انتخابات دي ماه عراق شركت كند.
* وزير مشاور دولت عراق با استقبال از طرح مقتداصدر براي آتش بس و خلع سلاح، آن را تلاشي براي بكارگيري توانايي عراق ها جهت ورود به انتخابات و صحنه  سياسي توصيف كرد.

تنش هاي انتخاباتي در افغانستان فروكش كرد
003405.jpg
در پي تأكيد ناظران بين المللي درباره صحت انتخابات افغانستان، بعضي كانديداهاي اين انتخابات كه روز شنبه در اعتراضاتي شديد خواستار تكرار راي گيري شده بودند، ديروز در موضعي متعادل تر خواستار تحقيق درباره برخي تخلفات شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، محمد محقق از نامزدهاي انتخابات از قوم هزاره ديروز گفت: موضعي مستقل از ۱۴ نامزد ديگر دارد.
او از سازمان ملل خواست با تشكيل كميته اي مشترك از نمايندگان اين سازمان و كانديداها تخلفات انتخاباتي را مورد تحقيق و بررسي قرار دهند.
در همين حال حامد كرزاي رئيس جمهور موقت افغانستان ديروز انتخابات رياست جمهوري را انتخاباتي به دور از خشونت و پيروزي براي مردم افغان و شكست تروريسم خواند.
در همين حال رئيس «بنياد انتخابات  آزاد و عادلانه  افغانستان» كه مهمترين گروه ناظر بين المللي در انتخابات اين كشور است گفت : انتخابات رياست  جمهوري  اين  كشور بدون  هرگونه  تهديد و خشونت و در محيطي كاملاً دمكراتيك  برگزار شده  است .
«سعيد نيازي» ديروز در گفت  و گو با خبرنگاران  افزود: ناظران  اين  بنياد كه  در سراسر افغانستان  مستقر شده  بودند، تاكنون  هيچ  اخلال  و بي نظمي  را از برگزاري  انتخابات  گزارش  نكرده اند.
بنياد فيفا قرار بود نخستين  گزارش  را از نحوه  برگزاري  انتخابات  رياست جمهوري  افغانستان  ۲۴ ساعت  پس  از پايان  راي گيري  منتشر كند.
به گزارش ايرنا رئيس  فيفا افزود: گزارش هايي  نيز در مورد وجود تقلب  در راي گيري  دريافت كرده ايم  كه  نتيجه  نهايي  آن را در آينده  نزديك  اعلام  خواهيم  كرد.
وي  گفت : دو هزار نفر جهت  بررسي  و نظارت  بر نحوه  برگزاري  انتخابات  به حوزه هاي  راي گيري  اعزام  شده بودند و منتظر دريافت  گزارش هاي  آنها هستيم .
003348.jpg
عكس : ساتيار امامي،
عكاس اعزامي همشهري
وي  در خصوص  اعتراض  نامزدهاي  انتخابات  رياست  جمهوري  افغانستان  به  وجود تقلب  در زمان  راي گيري  افزود: ما نيز اين  مطالب  را شنيده ايم ، اما هنوز گزارشي  در خصوص  وجود تقلب  دريافت  نكرده ايم . نيازي  گفت : اگر تقلبي  صورت  گرفته  باشد، بايد ميزان  آن مشخص  و مقدار تأثير آن بر نتيجه  انتخابات  مورد بررسي  قرار گيرد.
اتحاديه اروپا و سازمان ملل نيز ديروز از انتخابات افغانستان استقبال كردند.
«برنارد بوت» وزير خارجه  هلند كه  كشورش  رياست  فعلي  اتحاديه  اروپا را به  عهده  دارد، از برگزاري  اولين  انتخابات  رياست  جمهوري  مردم سالارانه  در افغانستان  تقدير كرد و گفت: تعداد قابل  ملاحظه اي  از مردم  افغانستان  در جريان  برگزاري  و نظارت  بر صندوق هاي  رأي و روند اين  انتخابات ، تمايل  خود را براي  مشاركت  در آينده  مردم سالاري  اين  كشور به  نمايش  گذاشتند.
وزير خارجه  هلند افزود كه  اتحاديه  اروپا بر مبناي  گزارش هاي  اوليه  دريافت  شده  از روند انتخابات  افغانستان ، به  برگزاري  آرام  اين  روند در اين  كشور اميدوار شده است .

ديدگاه
سه توهم بزرگ
روزنامه آبزرور چاپ لندن در سرمقاله يكشنبه ۱۹/۷/۸۳ نوشت: جنگ عليه تروريسم  كه توسط كشورهاي غربي اداره مي شود به جنگ عليه اسلام تبديل شده است.
نويسنده ادامه داده است: گويا اسلام دشمن شماره يك غرب است. اين روزنامه با اشتباه توصيف كردن اين برداشت از اسلام افزوده است: اگرچه هدف قراردادن هتل هيلتون در طابا اقدامي وحشيانه است ولي اين به معناي آن نيست كه اسلام پشت سر اين اقدامات است.
اين روزنامه ادامه داده است: مشكل در اسلام نيست بلكه اصل مشكل در احساسات آمريكايي ها نهفته است و اين احساسات به توهمي مبني بر اينكه اسلام مترادف با تروريسم است، تبديل شده است و همين توهم باعث حمله به عراق شد و بر اثر اين توهمات آمريكا بگونه اي به اسلام نگاه مي كند كه در گذشته با همان نگاه به ماركسيستها مي نگريست و بر اين اساس اسلام را دشمن شماره يك خود قلمداد مي كند.
اگرچه آبزرور در اين سرمقاله غرب را دچار يك توهم و سوء برداشت از اسلام توصيف كرده است ولي واقعيت اين است كه غرب وبخصوص آمريكا دچار توهمات متعددي از اسلام، مسلمانان و كشورهاي اسلامي است و علاوه بر آن بر اين توهم نيز هستند كه مي پندارند در اين توهمات سه گانه از سوي ملتهاي خود نيز مورد حمايت واقع مي شوند.
بر اين اساس مي توان ادعا كرد كه آمريكاييها در پيشاپيش كشورهاي غربي اسير سه توهم هستند.
اولا خيال مي كنند اسلام ريشه اصلي تروريسم است، ثانيا خيال مي كنند مسلمانان براي فرار از اين اتهام خانه نشين شده و قدرت مطالعه حقوق خود را از دست مي دهند، ثالثا تصور مي كنند كه كشورهاي اسلامي با تهديد از ميدان مبارزه و مقاومت خارج مي شوند و به آنها اجازه مي دهند در تمام امور كشورشان دخالت كنند.
و حال آنكه حوادث روزهاي اخير نشان مي دهد كه تروريست واقعي رهبران غربي و همدستان آنها در خاورميانه هستند كه روزانه مردم بي دفاع عراق، فلسطين، افغانستان و .... را فقط به جرم اينكه خواهان استقلال و آزادي هستند قتل عام مي كنند، تروريست واقعي در روحيه فزون  طلبي رهبران غربي لانه دارد و براي مبارزه با آن اين رهبران بايد خودكشي كنند.
تئوري جديد وزير دفاع آمريكا در عراق نيز بر توهم دوم استوار است. او بر اين عقيده است كه اولا راه حل مسالمت آميز براي تسليم شدن عراقي ها را ارائه دهد و در صورت استنكاف ملت عراق از پذيرش آن با خشونت كامل به سركوب آنها همت گمارد ولي واقعيت مورد اعتراف جناحهاي مختلف غربي اين است كه بيشتر از ملت عراق امروز آمريكا و نظاميان تا به دندان مسلح آن در آتش خشم و غضب مردم عراق گرفتارند و چشم انداز آينده اين گرفتاري يكي از دو رسوايي را نويد مي دهد، شكست عاجزانه و يا فرار ذليلانه.
پاسخ توهم سوم غرب را نيز روز جاري بشار اسد در ديدار با اتباع اين كشور كه در غرب زندگي مي كنند داد، او در اين ديدار گفت: عليرغم تصويب قطعنامه ۱۵۵۹ از سوي سازمان ملل حاضر نيست چهارده هزار نظامي خود را از لبنان خارج كند .او تاكيد كرد روابط مستحكم سوريه و لبنان را حفظ خواهد كرد
او با تقبيح چنين مصوبه اي از سوي شوراي امنيت سازمان ملل گفت: سوريه قصد ندارد لبنان را اشغال كند ولي اين دو كشور در مسئوليتهاي متبادل در قبال يكديگر از هم دفاع مي كنند و با اراده دو ملت اين روابط را حفظ مي كنيم.
گفتني است شوراي امنيت با تحريك دولت آمريكا چندي قبل مصوبه اي مبني بر ضرورت خروج سوريه از لبنان داشت و در آن از دولت سوريه خواسته بود از مداخله در امور لبنان خودداري كند. البته رهبران لبناني پاسخ آمريكا را قبلا عنوان كرده و گفته اند نيروهاي سوريه بنابه دعوت لبنان و براي دفاع از اين كشور در برابر تهديدات اسرائيل در خاك لبنان مستقر هستند.
ولي اين پاسخ از سوي آمريكا پذيرفته نيست و آن را نوعي تباني عليه آمريكا و اسرائيل قلمداد مي كند در حالي كه ارتش آمريكا در حال حاضر براي مشروع دانستن حضور خود در عراق به ترفند تشكيل دولت موقت تمسك جست و پريمرفرمانده غيرنظامي آمريكا براي تقويت اين ژست كه نيروهاي آمريكا به دعوت دولت عراق (دولت انتصابي و نه انتخابي) در اين كشور مستقر هستند زودتر از موعد خاك عراق را ترك كرد.

انتخابات آمريكا
خبرنگار همشهري از واشنگتن: در پي مناظره جمعه شب، دو نامزد رديف اول انتخابات دوم نوامبر آمريكا (۲۲ روز ديگر) در ايالتهايي كه هنوز شمار مردد ها زياد و هواداران دو حزب تقريبا برابرند با شدت بيشتري به رقابت كردن ادامه داده اند. نطقهاي جورج بوش در دو روز گذشته عمدتا در دفاع از سياستهايش در عراق و كاهش ماليات ثروتمندان بود. بوش در نطقهاي انتخاباتي شنبه و يكشنبه كوشيد تا ثابت كند كه در مورد حمله نظامي به عراق و اشغال نظامي اين كشور اشتباه نكرده بود. ولي، گزارشهاي رسيده از عراق كه حاكي از بدتر شدن اوضاع است، استدلال او را خنثي مي كند. تحليلگران ابراز نظر كرده اند كه تعجيل دولت بوش در نصب دولت موقت عراق و سياست تازه تشديد حمله نظامي به شهرهاي از دست رفته، نتيجه معكوس مي دهد.
نطقهاي دو روز گذشته دو نامزد اصلي حكايت از تشديد حملات آن دو بر ضد يكديگر دارد. جان كري در نطقهاي خود روي دو نقطه ضعف جورج بوش كه جنگ عراق و كسر بودجه است انگشت مي گذارد. تحليلگران پيش بيني كرده اند كه اگر دمكراتها برنده انتخابات شوند، ماليات بردرآمد كساني را كه درآمد سالانه آنان بالاي ۲۰۰ هزار دلار(۱۸۰ ميليون تومان) است به ۳۹ و شش دهم در صد افزايش خواهند داد تا كسر بودجه كاهش يابد. با اين كه همسر جان كري از ثروتمندان آمريكاست و در فهرست ۵۰۰ ثروتمند اول قرار دارد، وي از اين افزايش ماليات كه كم سابقه خواهد بود حمايت كرده است. مناظره جمعه گذشته، درصد هواداري از دو نامزد را تغيير محسوس نداد و جان كري همچنان ۴ تا ۵ درصد جلوتر از جورج بوش است. در مناظره جمعه، جورج بوش در برابر مسئله عراق، حالت دفاعي داشت. راي دهندگان آمريكايي منتظر آخرين مناظره دو نامزد هستند كه قراراست چهار شنبه شب اين هفته برگزار شود تا تصميم خود را در انتخاب يكي از آن دو بگيرند. اين مناظره به مسائل داخلي ارتباط خواهد داشت. روش انجام اين مناظره مشابه نخستين مناظره آن دو خواهد بود. در اين ميان، «اندي روني» مفسر سي. بي. اس. نظر تازه اي ارائه داده و گفته است كه اگر راي دهندگان هيچ يك از نامزدهاي دو حزب اصلي را نمي پسندند، بهتر است به آنان راي ندهند تا آراء ديگران را از اثر بيندازند و نتيجه عكس عايد شود.
مهمترين تحول ۲۴ ساعت اخير در مبارزات انتخاباتي آمريكا، تصميم گروه بين المللي نظارت بر انتخابات وابسته به سازمان امنيت و همكاري اروپاست داير به اعزام ۱۶۰ ناظر به آمريكا و گفته است كه اين ناظران در روز انتخابات در نقاط مختلف آمريكا مستقر خواهند بود. برخي از جمهوريخواهان آمريكا ازجمله «جف ميلر» نماينده پارلماني اين حزب از ايالت فلوريدا به اين تصميم اعتراض كرده و گفته است اين گروه تشكيل شده است تا بر كشورهايي كه ديكتاتوري هستند، انتخاباتشان مطابق استاندارد جهاني نيست و يا اين كه دمكراسي در آنجا در برابر علامت سئوال قرار دارد نظارت كند، نه آمريكا.

بازرسي بدني وزير خارجه روسيه در آمريكا
دهلي نو -خبر گزاري جمهوري اسلامي : به  گزارش  خبرگزاري  پي .تي .آي  هند، سرگئي  لاوروف  وزير خارجه  روسيه  گفت: آمريكايي ها مرا نيز به  هنگام  ورود به  فرودگاه  نيويورك  براي  بازرسي  بدني ، برهنه  كردند.
بر پايه  اين  گزارش ، وزير خارجه  روسيه  كه  براي  ديدار  رسمي سه  روزه  به  هند سفر كرده بود   اين  ناخرسندي  را در سخناني  در كنفدراسيون  صنايع  هند در دهلي نو پايتخت  هند بيان  كرد. به  گزارش  پي تي آي ، وزير خارجه  روسيه  بدون  اشاره  به  زمان  اين  بازرسي شديد بدني  گفته است : مقام هاي  اداره  مهاجرت  آمريكا در فرودگاه  نيويورك مجبورم  كردند براي  بازرسي ، شلوارم  را درآورم  و ناراحتي  اصلي  من  در اين باره  حضور جمعي  از زنان  هنگام  بازرسي  و احساس  حقارتي  بود كه  پس  از آن به  من  دست  داد.
خبرگزاري  هند افزوده است : به  اين  ترتيب  سرگئي  لاوروف  به  همان  سرنوشتي دچار شد كه  جرج  فرناندز وزير دفاع  پيشين  هند پيش  از اين  با آن روبرو شده  بود.
اين  مقام  هندي  نيز مي گويد: پارسال  هنگام  ورود به  آمريكا مورد بازرسي  شديد بدني  قرار گرفته  است  و ماموران  آمريكايي  لباس هايش  را از تنش  بيرون  آورده اند. اين  بازرسي  هنگامي انجام  شد كه  فرناندز براي  سفر به  برزيل در نيويورك  توقف  كرده  بود. پي تي آي  افزود: در آن زمان  دولت  وقت  هند به  رياست  ائتلاف  دموكراتيك  ملي از اعتراض  به  اين  اقدام  آمريكايي ها خودداري  ورزيد، زيرا فكر مي كرد هرگونه اعتراض در اين زمينه سبب خدشه دارشدن روابط دو كشور خواهد شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |