تحويل به موقع محصولات ايران خودرو
«تحويل محصولات ايران خودرو به ويژه سمند ال اكس و پارس ال اكس از اين پس به موقع انجام خواهد گرفت» اين بار خبرگزاري مهر چنين خبري را روي تلكس فرستاد. منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو علت تاخير در تحويل محصولات ايران خودرو را عوامل مختلفي عنوان كرد كه از مهم ترين آنها مي توان به سيستم حمل و نقل كالا، كاهش هاي غيرمنتظره توليد، كمبود نمايندگي هاي فروش و پس از فروش و نامتناسب بودن تعداد آنها نسبت به افزايش توليد اشاره كرد.
در حال حاضر ميزان توليد روزانه ايران خودرو دو هزار دستگاه است كه نسبت به سال هاي قبل كيفيت بسيار بالاتري دارند. منطقي در مورد وضعيت خودروهاي توليدي افزود: «برخي از اين خودروها، خودروهاي كلاس جهاني هستند و بقيه هم طي دو سال آينده به استانداردهاي جهاني خواهند رسيد.»
حضور دبي در مسابقات فرمول يك
يكي از مسئولان امارت متحده عربي به تازگي اعلام كرده است كه اين اميرنشين ها اخيراً تصميم گرفته اند كه با يك تيم مستقل در مسابقات سال ۲۰۰۶ فرمول يك شركت كنند. همين شخص كه از مسئولان تيم اف يك دبي هم است گفت كه آنها به اف آي اي ۴۸ ميليون دلار پرداخته اند تا آنها راههاي قانوني حضور اين تيم را در مسابقات جهاني فراهم كنند. قرار است اين تيم از طريق مرسدس بنز و مك لارن به ترتيب براي موتور و كمك هاي فني حمايت شود. خود مسئولان تيم دبي بدون هيچ واهمه و ابايي اين تيم را «تيم اعتباري» مي نامند. تشكيل تيم فرمول يك دبي بخشي از سياست بلندمدت دولت فدرال دبي براي نشان دادن مهارت خود براي سرمايه گذاري صنعتي است. با توجه به برگزاري يكي از مراحل مسابقات سالانه در دبي بعيد به نظر نمي رسد كه اين تيم در موقع مقرر به مسابقات وارد شود.
فروش بالاي ب ام و در چين
ب ام و چين روز جمعه گذشته اعلام كرد كه از تاريخ اكتبر سال ۲۰۰۳ به اين سو كه اولين خودروي ساخت چين ب ام و توليد شد، تا كنون ۱۰ هزار دستگاه لوكس ب ام و ساخت داخل چين، به فروش رفته است. تا ماه مي سال ۲۰۰۴ كارخانه ب ام و كه در شنگ يانگ قرار دارد پنج مدل خودروي ۳۱۸ آي، ۳۲۵ آي، ۵۲۰ آي و ۵۳۰ آي كه رنج قيمتي آنها از ۳۵ تا هفت هزار يوآن (۴۲۰۰ تا ۸۴۰۰ دلار) است، توليد كرده كه نسبت به مدت زمان توليد آنها و ميزان فروش، موفقيت بزرگي براي ب ام و چين محسوب مي شود. در حال حاضر هدف ميان مدت اين واحد توليد كننده ب ام و، توليد سالانه ۳۰ هزار دستگاه از مدل هاي سري سه و سري پنج تا سال ۲۰۰۵ است. در حال حاضر به جز ب ام و، جنرال موتورز با كاديلاك سي تي اس و آئودي در بازار چين حضور فعالي دارند و بنز و ولوو هم درصدد ايجاد خط توليد چيني محصولات خود در چين هستند.
رقابت شديد هوندا و آئودي در چين
خبرگزاري شين هوا طي گزارشي اعلام كرد كه مسئولان شركت آئودي قيمت آ۴ را به زير ۳۰۰ هزار يوآن (۲۰۰/۳۶ هزار دلار) رسانده اند تا از رقابت با هوندا گوانگژو كه به تازگي قيمت خود را به زير ۳۵۰ هزار يوآن (۳۰۰/۴۲ هزار دلار) رسانده است، باز نمانند.
آ۴ فروخته شده در چين در حال حاضر تقريباً قيمتي معادل آ۴ فروخته شده در آلمان را دارد و نسبت به آ۴ به فروش رسيده در آمريكا نزديك به ۲۰۰۰ دلار ارزان تر است.
قيمت خودروهاي كلاس پايين و ميانه در چين در ماه ژوئن براي ترغيب خريداران به خريد اينگونه خودروها پايين آورده شده است. آمارها نشان مي دهند كه فروش خودروهاي گرانتر از ۳۰۰ هزار يوآن (۲۰۰/۳۶ هزار دلار) در بازه زماني ژانويه تا سپتامبر نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته ۱۹ درصد كاهش يافته است. با اين حال در حال حاضر در پكن ۸۰۰ هزار خودروي شخصي وجود دارد كه باعث نگراني مسئولان ترافيك شهر شده است.
توليد پرايد در سال ۲۰۰۶ متوقف خواهد شد
با توجه به استانداردهاي جديد مصرف سوخت در سال ۲۰۰۶ ،سايپا توليد پرايد را تا آن سال متوقف خواهد كرد. خبرگزاري مهر از قول مهدي هاشمي رئيس سازمان مطالعات سوخت ايران گزارش داده است كه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در پي آن است كه طي پروسه اي توليد پرايد را در سايپا متوقف كند.
هاشمي در مورد توقف توليد خودروهاي استاندارد به خبرگزاري مهر گفته است: «ما پيش از اين به ايران خودرو ۳۰۰ ميليون دلار كمك كرده ايم كه خط توليد «پيكان» را برچيند و در صورت نياز احتمال عقد قرارداد مشابهي با سايپا براي توقف توليد پرايد وجود دارد. ال۹۰ مطمئناً در دو سال آينده جايگزين پرايد خواهد شد.»
در حال حاضر كشورهاي زيادي برنامه ريزي كرده اند كه از سوخت ديزلي به عنوان جايگزين آلترناتيو بنزين استفاده كنند. اما هاشمي در اين مورد صحبت هاي جالبي كرده است: «كشورهاي اروپايي ديگر هيچ گازي ندارند كه از آن استفاده كنند آمريكا هم تمام منابع گازي خود را دز ۱۰ سال آينده مصرف خواهد كرد در حالي كه ما پس از روسيه بزرگترين توليد كننده گاز دنيا هستيم.» او همچنين افزود: «روس ها هم مانند ايران در تلاش براي جايگزيني نفت توسط گاز بودند اما به دليل فروپاشي شوروي در سال ۱۹۹۱ از ادامه اين كار بازماندند.»
پرايد محصولي از شركت كياموتورز كره جنوبي بود كه با خريد امتياز توليد آن توسط سايپا با شمارگان بسيار زيادي از چندين سال پيش در ايران توليد مي شود.
مسابقه بزرگ انگليس در تقويم فرمول يك باقي مي ماند
مسابقه بزرگ انگليس كه در پيست سيلوراستون برگزار مي شود بالاخره توانست با رايزني مسئولان انگليسي با سران فدراسيون بين المللي اتومبيلراني FIA در تقويم مسابقات جاي بگيرد و خطر محروم شدن انگليسي ها از برگزاري يكي از پرمخاطب ترين و پرطرفدارترين رويدادهاي ورزشي دنيا را از بين ببرد. دليل مهم ديگري كه سيلوراستون را از مسابقات كنار نگذاشت تصميم تاريخي مسئولان اف آي اي براي افزايش مراحل مسابقات فرمول است، آنها تصميم گرفته اند كه مسابقات سال آينده براي اولين بار در ۱۹ مرحله برگزار شود كه اين تصميم شايد به مذاق بسياري از تيم هاي فرمول يك خوش نيايد. سيلوراستون اولين بار در سال ۱۹۵۰ ميلادي در تقويم مسابقات گنجانده شد و از آن پس هر سال يكي از مراحل جذاب مسابقات بوده است. اين پيست پيش از آن، پايگاه نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا بوده است. قرار است تقويم نهايي در دسامبر از سوي مسئولان اف آي اي اعلام شود.
تلاش مزدابراي توليد خودروي هيدروژني
|
|
شركت خودروسازي مزدا اعلام كرده است كه ظرف دو سال آينده خودروي دوست دار محيط زيست هيدروژني خود را در بازار ژاپن عرضه كند. مزدا كه شريك تجاري شركت فورد آمريكاست اين خودرو را به گونه اي طراحي خواهد كرد كه موتور آن هم بتواند از هيدروژن به عنوان سوخت استفاده كند و هم از بنزين. اين خودروي جديد در گازهاي خروجي خود اصلاً دي اكسيد كربن نخواهد داشت و خروجي اكسيد نيتروژن آن هم در حد صفر خواهد بود. اين اقدام شركت ژاپني مزدا جديدترين اقدام شركت هاي خودروسازي دنيا براي ساخت خودروهاي دوست دار محيط زيست به شمار مي رود. در اين راستا شركت ژاپني تويوتا كه اولين توليد كننده انبوه خودروي هيبريدي بنزيني ـ الكتريكي با نام «پريوس» در سال ۱۹۹۷ بود هم در اقلامي مشابه در تلاش است تا نسل دوم اين خودرو را به بازار عرضه كند كه ميزان آلودگي آن از نسل اول هم كمتر است. علاوه بر اين دو، شركت هاي آمريكايي جنرال موتورز وهوندا هم سعي كرده اند به ترتيب با عرضه اتوبوس هاي هيبريدي ديزلي ـ الكتريكي و مدل سران هيبريدي بنزيني ـ الكتريكي پا به پاي ديگر شركت ها براي جلب نظر «مشتريان سبز» خود فعاليت كنند.
در مورد مزدا بايد گفت كه هدف نهايي آنها عرضه مدل محبوب آر اكس ـ هشت با موتور هيدروژني در آينده نزديك است، خودرويي كه در مورد قيمت آن جاي بحث بسياري خواهد بود.