جمعه ۱ آبان ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۳۳
index
پيچ و خم زندگي
007380.jpg
مينا شهني
مهارت در زندگي يكي از ويژگي هايي است كه اغلب انسان ها از آن برخوردار نيستند. ناتواني در حل مسايل زندگي امروز به معضل بزرگي به ويژه براي خانواده ها تبديل شده است. خانواده  ها معمولاً در رويارويي با مشكلات اقتصادي و رفاهي دچار سردرگمي و گيجي اند و همين گيجي به ساير سطوح زندگي ها رخنه مي كند. ناتواني در تفكيك مشكلات روزمره يكي از رايج ترين مسايلي است كه در زندگي هاي امروز به چشم مي خورد. صرفنظر از اين پيچيدگي ها عدم پرورش ذهن براي رسيدن به تفكر خلاق، مسئولانه و انتقادي مهم ترين گره ناگشودني است. لزوم آموزش از سنين كودكي از جمله
راه حل هايي است كه صاحبنظران بر آن تاكيد دارند. اين كه كودكان توانايي آگاهانه اي در نگرش و قضاوت خويش داشته باشند و صاحب تفكر خلاق، مسئولانه و متفكرانه باشند يكي از راه حل هايي است كه در
بالابردن ابعاد تجربه انسان ها نقش ويژه اي دارد. طرح ملي آموزش مهارت هاي زندگي يك سال پيش در جلسه شوراي اجتماعي تصويب شد. اين طرح به منظور افزايش توانمندي رواني ـ اجتماعي مردم و نيز پيشگيري از آسيب هاي كلان اجتماعي به تصويب رسيد. در جلسه آبان ماه سال ۱۳۸۲ وزارت آموزش و پرورش، علوم تحقيقات و فناوري، بهداشت،درمان و آموزش پزشكي، كار و امور اجتماعي و سازمان هاي بهزيستي، صدا و سيما، نيروي مقاومت بسيج، مركز مشاركت زنان رياست جمهوري و سازمان هلال احمر براي همكاري در پيشبرد اهداف طرح ملي آموزش مهارت هاي زندگي در نظر گرفته شدند.
هرچند تمامي سازمان هاي غير دولتي علاقه مند به مشاركت در اين طرح نيز مي توانند با اين مركز همكاري كنند. در اين طرح آموزش و تربيت كودكان، نوجوانان و جوانان نيز به نهادهاي آموزشي سپرده شد.
در اين طرح مهارت هاي زندگي شامل حل مسئله و تصميم گيري، تفكر خلاق و اقتصادي، روابط بين فردي، خودآگاهي، همدلي، مقابله با هيجان و استرس است كه براساس نظر كارشناسان توانايي در به دست آوردن اين مهارت ها مي توانند سبب جلوگيري از آسيب هاي رواني ـ اجتماعي در آينده شوند.
مهارت گفت وگو
مهم ترين مشكل زوج هايي كه براي حل اختلاف به مراجع قضايي مراجعه مي كنند ناتواني در گفت وگو با يكديگر است. رئيس مجتمع قضايي خانواده معتقد است كه مشكل اساسي زوجيني كه به دادگاه خانواده مراجعه مي كنند حرف نزدن با يكديگر است.
عباس جعفري دولت آبادي مي گويد: «بسياري از خانواده هايي كه به محاكم خانواده مراجعه مي كنند به زبان يكديگر آشنا نيستند و بسياري ديگر نيز نمي دانند كه بايد چگونه با طرف مقابلشان صحبت كنند.» در گزارشي كه خبرگزاري دانشجويان ايران منتشر كرده است، جعفري دولت آبادي با اشاره به تشكيل واحد ارشاد و امداد مي گويد:  «هدف از اين طرح ارايه مشاوره و خدمات روان شناسي و اجتماعي به زوجيني است كه در صدد طلاق هستند؛ ما در صدد مشاوره قبل از ازدواج نيستيم بلكه مي خواهيم زوجين قبل از اقدام به طلاق واقعاً به اين نتيجه رسيده باشند كه زندگي با يكديگر برايشان ممكن نيست.»
او معتقد است اين واحدها به بيان نظرات مشورتي مي پردازند و كار قضايي انجام نمي دهند. به هر حال آمارها نشان مي دهد كه ۵/۱۳ درصد از ازدواج ها در سال گذشته به طلاق منتهي شده است. در خبري كه خبرگزاري فارس در اين زمينه منتشر كرده، آمده است كه از ميان ازدواج هاي ثبت شده در سال ۱۳۸۲ ،
۵/۱۳ درصد به طلاق انجاميده است.
مدير كل دفتر آسيب هاي اجتماعي سازمان بهزيستي با اعلام اين خبر مي گويد: «از مجموع ۶۰۰ هزار ازدواج ثبت شده در سال ۱۳۸۲ حدود ۷۰ هزار مورد به طلاق منتهي شده كه اين ميزان ۵/۱۳ درصد اين ازدواج ها را شامل مي شود.»
سيد هادي معتمدي دلايل عمده اين جدايي ها را رشد جمعيت، افزايش بيكاري، فقر و اعتياد در سال هاي اخير مي داند هرچند سخت گيري خانواده ها را براي ازدواج جوانان موجب پيشي گرفتن رشد طلاق نسبت به ازدواج اعلام مي كند.
او مي گويد:  «براساس آخرين آمار موجود از هر ۱۰۰ ازدواج ۵/۱۳ مورد به طلاق منجر مي شود و اين در حالي است كه رشد طلاق يك درصد نسبت به ازدواج بيشتر شده است.»
آموزش مهارت
چندي پيش مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش خبر از آموزش مهارت هاي زندگي در دوره راهنمايي تحصيلي داد. دكتر رياض غيرتمند در گردهمايي كارشناسي مسئولان بهداشت و تغذيه سراسر كشور اعلام كرد: «در سال تحصيلي جديد آموزش «مهارت هاي زندگي» از پيش تا پايان دوره دبستان در ۱۰ درصد از ۳۰۰ هزار كلاس ابتدايي نيز در سطح كشور اجرا مي شود.»
توجه به آموزش مهارت هاي زندگي در ايران هنگامي صورت مي گيرد كه پژوهشگران در سراسر دنيا نوشتن كتابهاي كوتاه فلسفي را براي كودكان توصيه مي كنند. آنان معتقدند كه خواندن كتابهاي فلسفي براي كودكان آنها را در دستيابي به تفكر درست تشويق مي كند. بحث پيرامون داستان هاي فلسفي كودكي در حالي روي مي دهد كه اين داستان ها سعي دارند با تاكيد بر حس همذات پنداري، كودك را در گشودن گره ماجرا ياري دهند.
اين داستان ها با آموزش غير مستقيم سعي دارند به كودكان در زمينه  رويدادهاي روزمره زندگي آگاهي هاي لازم را بدهند.
عشق، دوستي، صلح طلبي و دلسوزي از جمله مضاميني است كه نويسندگان داستان هاي فلسفي بر آنها انگشت مي گذارند. پرورش تفكر خلاق، انتقادي و مسئولانه و رواج آگاهي از معيارهاي شخصي و زمينه  نيازهاي فردي در اين متن ها بيشترين دستمايه نويسندگان است.
مديركل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش در گفت وگويي با خبرگزاري دانشجويان ايران مي گويد:  «از اين پس آموزش مهارت هاي زندگي نه از طريق كتاب بلكه با هدف اجراي فعاليت ها از سوي معلمان در كلاس درس به وسيله كاربرگ ارايه شده و پس از شروع آموزش ها از آذرماه سال جاري توسعه آن بر عهده مسئولان بهداشت و تغذيه خواهد بود.»
در هر حال راهيابي مهارت هاي زندگي به دبستان ها نويد خوبي است كه از سوي مسئولان كشورمان داده مي شود. مهارت زندگي حل مسئله، تفكر خلاق و انتقادي، تقويت روابط بين فردي، خودآگاهي، همدلي و ... است كه زيرساخت هاي رفتار اجتماعي را تشكيل مي دهد.پيشرفت در كسب مهارت هاي زندگي براي افراد جامعه باعث كاهش اختلالات رفتاري خواهد شد و همين خود زمينه اي براي
از بين رفتن فاصله آگاهي هاي درون خانواده و نيز از بين رفتن فاصله  طبقاتي در جامعه خواهد شد.

شما تنها نيستيد
برخي به خاطر افسردگي روحي و رواني طلاق و جدايي و يا شكست در روابط زناشويي ترجيح مي دهند حداقل تا مدتي با خود خلوت كنند و به تنهايي زندگي كنند برخي ديگر توان و اشتياق تقسيم فضاي زندگي خود با ديگران را ندارند از اين روست كه نمي توانند شريكي براي زندگي خود پيدا كنند و به اين وضع (تنهايي ) خو گرفته اند
007377.jpg
مسعودرضا طاهري
جالب است بدانيد طي مدتي كه شما از يك تا ۱۰ مي شماريد در تمامي اين كره خاكي ۴۰ نوزاد آدمي پا به عرصه حيات مي گذارند.  آري متولد مي شوند. موجوداتي پاك، دوست داشتني و به شدت قابل ترحم.
شمارش را تا ۶۰ ادامه دهيد. در اين صورت ۲۴۵ نوزاد از تبار اجداد آدم ابوالبشر در سهميه تنفس، خورد و خوراك، پوشاكش انرژي، حمل و نقل، محيط زيست، دارو، منابع آب و خاك و هزاران نعمت ديگر از انواع نعمات خداوندي با شما شريك خواهند شد و البته اگر موفق به ديدارشان شويد حتماً به آنها ورودشان را به اين حيات پر رمز و راز تبريك خواهيد گفت.
كاملاً درست بود هر ۶۰ ثانيه ۲۴۵ نفر!
امروز جمعيت كره زمين به بيش از شش ميليارد نفر رسيده است. دقيق تر بگويم شش ميليارد و ۳۷۴ ميليون و ۸۳۰ هزار و ۷۹۳ نفر كه البته هر لحظه بر تعداد آن افزوده مي شود.
بر اساس تحقيقات دانشمندان دانشگاه نيوجرسي آمريكا جمعيت جهان طي ۲۵۰ سال اخير پنج ميليارد نفر بيشتر شده است. آنها تخمين مي زنند كه كل نفوس جهان (آدميان) تا سال ۲۰۵۰ ميلادي به ۹ ميليارد نفر برسد.
اين جمعيت تا سال ۱۹۹۹ در حدود شش ميليارد نفر و سال ۱۹۰۰ تنها ۶/۱ ميليارد نفر بوده است و اين بدان معني است كه بيشتر رشد جمعيت جهان طي يكصد سال گذشته اتفاق افتاده است. تازه همين حالا كه شما مشغول خواندن اين سطور هستيد، صدها نوزاد به جمع تان (مان) افزوده شد. پس در اين دنياي پهناور هيچ كس نبايد احساس تنهايي كند. شما تنها نيستيد چون خواه ناخواه در ميان همنوعان خود زندگي مي كنيد.
با اين حال در يك دايره كوچكتر از زندگي خصوصي برخي ترجيح مي دهند كه به صورت انفرادي و به قول معروف مجرد زندگي كنند كه آن هم دلايل فراواني دارد كه مي توان به برخي انگيزه هاي آن اشاره كرد و جنبه هاي مختلف آن را مورد بررسي قرار داد و به آسيب شناسي كاملي از آن دست يافت.
برخي به خاطر افسردگي روحي و رواني، طلاق و جدايي و يا شكست در روابط زناشويي ترجيح مي دهند حداقل تا مدتي با خود خلوت كنند و به تنهايي زندگي كنند. برخي ديگر توان و اشتياق تقسيم فضاي زندگي خود با ديگران را ندارند از اين روست كه نمي توانند شريكي براي زندگي خود پيدا كنند و به اين وضع (تنهايي ) خو گرفته اند.
برخي افراد نيز در زندگي زناشويي خود با چالش هاي بغرنجي رو به رو شده  و حاضر نيستند كه از انزواي خود بيرون بيايند.
پس از مدت ها زندگي در تنهايي و مجردي، آدم ها درمي يابند كه به وضع موجود خود عادت كرده و آن را دوست دارند و انتظار ندارند كه فرضاً كسي به آنها بگويد: «اوضاع منزل را قدري سرو سامان بده و جمع و جور كن»
مثلاً: «لباس هاي چرك و كثيف را بشوي» و يا دستوري براي نظافت سرويس هاي بهداشتي خانه به او بدهد و يا او را به خاطر انباشت زباله مورد سرزنش قرار دهد.
برخي ديگر آرامش و سكوت را بهانه تنها زندگي كردن مي دانند و شايد هيچگاه نمي خواهند كسي حتي يك همسر خلوت، تنهايي و آرامش آنها را برهم زند و با شكايت از بي نظمي و ولنگاري آنها، زمينه اي براي صرف انرژي بيشتر فراهم كند.
تحقيقات علمي نشان داده است به عكس عقيده عموم مردم، كساني كه در تنهايي زندگي مي كنند هيچگاه نمي توانند صاحب مال و مكنت و به طور مثال يك شركت تجاري شوند. چرا كه فرصت هايي وجود دارد كه اين امكان را به آدمي مي دهد تا بتواند با رعايت نظم و نظافت در محيط زندگي خود، زمينه دعوت و مشاركت ديگران و ملاقات كنندگان را در عرصه پيشرفت ها و مشاركت هاي سازنده زندگي فراهم آورد.
از اين رو رعايت نظافت در محيط زندگي خصوصي افراد يكي از مهم ترين عوامل پيشرفت در زندگي تجاري و جمعي نيز هست لذا خيلي از كساني كه به تنهايي خوگرفته اند ترجيح مي دهند كه كمتر به نظافت محيط زندگي خود بپردازند.
به تازگي نيز اينترنت و دنياي شبكه هاي مختلف به عنوان مهم ترين تباه كننده اوقات و زمان كاربران كامپيوترها، مكاتبات و ارتباطات شبانه روزي با استفاده از كامپيوتر به انگيزه اي براي تنها زندگي كردن تبديل شده است.
برخي ديگر تنهايي خود را بهترين فرصت براي پرداختن به كار و اشتغال مي دانند. بهانه هاي جالب تر و جذاب تري نيز وجود دارند در روي همين كره خاكي كه هر لحظه تعدادي نوزاد به جمع آدميان جور واجورش افزوده مي شوند، برخي استفاده اختصاصي از حمام و يا توالت را بهانه اي براي تنها زندگي كردن مي دانند. در توجيه اين دليل آمده است: «نمي دانيد چه لذتي دارد بدون اين كه كسي پشت در مرتباً از شما بخواهد كه عجله كنيد، آسوده به مدت يك ساعت بر روي توالت فرنگي مثلاً نيويورك تايمز بخوانيد.»
تلويزيون هاي ماهواره اي نيز اخيراً با نمايش فيلم هاي جذاب انگيزه اي براي انزوا و تنها زندگي كردن فراهم كرده است.
البته لازم به توضيح بيشتر نيست كه فرار از برخي محدوديت هاي اجتماعي و عرفي نيز افراد را به خروج از خانواده و تشكيل يك زندگي مجردي ترغيب مي كند با اين همه اولين نمود سختي ها و ناملايمات  زندگي مجردي زماني است كه در يك منزل تنها، بيمار مي شويد. آن موقع با خود مي گوييد كه چقدر خوب بود اگر كسي وجود داشت كه از شما پرستاري كند، غذاي گرمي تهيه كند و يا به تيمار و مداواي شما بپردازد.
اوضاع مجرداني كه در دنيا سليقه و يا حال و حوصله آشپزي را ندارند نيز از اين هم وخيم تر است. اين افراد عادت به استفاده از غذاهاي آماده و كنسرو شده دارند. پژوهشگران يك مركز تحقيقاتي سرطان در آمريكا با بررسي بر روي الگوي تغذيه افراد مجرد، در مورد افزايش وزن و مشكلات طولاني مدت در وضعيت سلامتي آنان هشدار داده اند.
در گزارش هاي اين تحقيقات آمده است: نزديك به ۲۶ درصد مردم آمريكا يعني رقمي در حدود ۷۳ ميليون نفر تنها زندگي مي كنند كه جمع كثيري از اين افراد از غذاهايي استفاده مي كنند كه به صورت تجاري و آماده شده در فروشگاه  وجود دارند.
همچنين براساس گزارش هاي مركز مطالعات انرژي آمريكا بيش از ۴۲ درصد افرادي كه در آمريكا به تنهايي زندگي مي كنند حتي يك بار در روز در منزل خود آشپزي نمي كنند براساس اين گزارش ۴۷ درصد از هزينه خوراك و تغذيه اين افراد بابت پرداخت و خريد غذاهاي آماده در خارج از منزل مصرف مي شود.

گپ هفته
اعتمادي كه خدشه دار مي شود
برديا ارسطو
اگر از بد حادثه قرار شود ماشينتان را بفروشيد يا از شانس بد به دليل توقيف خودرو مجبور شويد برويد عدم خلافي بگيريد و بعد كارتان را انجام دهيد تصور كرده ايد چه راهي پيش رويتان قرار دارد؟
قصد تلخ كردن كامتان را نداريم ولي تجربه امروز ما شايد به درد احتمالات زندگي شما بخورد. برخلاف ديگر ارگان ها و ادارات دولتي به ويژه آنها كه مثل سازمان تامين اجتماعي خدماتي هستند و سيستم يكپارچه اي هم ندارند نيروي انتظامي سيستم رايانه اي مشتركي را راه اندازي كرده و نخستين گام در راه وعده تحقق دولت الكترونيك را نيز برداشته است. به همين دليل شما مي توانيد با مراجعه به يكي از شعب دفاتر «پليس +۱۰» درخواست دريافت خلافي خودرو خود را بدهيد. البته به ياد داشته باشيد كه حتماً بايد مالك خودرو باشيد وگرنه از اين خلافي ها خبري نيست.
پس از كلي كپي بازي يعني اين كه مي گويند برويد فتوكپي بگيريد و... نوبت به صدور خلافي مي رسد. اين بخش از ماجرا خيلي جالب است زيرا با وجود آن كه دفاتر به بخش غيردولتي واگذار شده و انتظار داريد كه در ارايه خدمات براي يك كپي ديگر شما را به بيرون از مجموعه نفرستند باز هم چند دقيقه اي بايد تا صدها متر آن طرف تر برويد تا يكي دو برگ فتوكپي از اسنادتان بگيريد. پس از اين برگه سبز و سفيد رنگي كه طول آن بسته به ميزان خلافي هاي ثبت شده است به دستتان داده مي شود كه قدري در هنگام ملاحظه آن بايد از شربت قند و قرص هاي آرامبخش استفاده كنيد. البته براي همه اين گفته ها به روش همان فتوكپي ها نسخه هايي براي اثبات ادعاها نگه داشته ايم! آن وقت پس از حفظ آرامش، روحتان باخبر مي شود كه شما در چه سفرهايي به اقصي نقاط كشور چه خلاف ها كه نكرده ايد.
براي نمونه برگ جريمه اي از «بندرعباس» داشته ايد و آن را پرداخت نكرده ايد. يكي از موارد خلافي شما مربوط به تخلفي در «شبستر» است و در كمتر از ۲۰ ساعت تخلفي ديگر براي شما در «بندر تركمن» به ثبت رسيده است.
حالا شما مي مانيد كه هنوز براي خاطر رضاي خدا و دلخوشي خانواده تان فرصت خروج از تهران را نيافته  ايد چگونه اين تخلفات براي شما به ثبت رسيده است.
خب، كاري ندارد، راهكار آن را اعلام كرده اند. اگر اعتراضي داريد براي رفاه حال شما كه در شهرك آزمايش معطل نشويد ۱۷ شعبه از شعب حل اختلاف از ساعت سه تا پنج بعدازظهر به جز پنج شنبه ها منتظر دريافت اعتراضات شما هستند.
در همين حين كه به ليست و آدرس  اين شعب مي نگريد تا ببينيد كداميك به مسيرتان نزديك است ناگهان متوجه يكي از عناوين خلافي مي شويد. جريمه رانندگي براي عدم بستن كمربندايمني با چهار هزار تومان. با خود فكر مي كنيد چرا چهار هزارتومان. واقعيت اين است كه از سال گذشته و بعد از همين تيرماه امسال جريمه كمربند به همراه ديگر جرايم رانندگي افزايش يافته است و ديگر ما جريمه چهار هزارتوماني تحت اين عنوان را نداريم! همين طور كه به اين خلافي ها نگاه مي كنيد متوجه يك جريمه ديگر مي شويد كه يك علامت سؤال در ذهنتان جا انداخته. عبور از چراغ قرمز چهارراه پارك وي!
از حدود هشت سال قبل چهارراه پارك وي ديگر چراغ قرمز ندارد و به ميمنت وجود پل معلق آن يك گذرگاه غيرمسطح است!
خب، تا اين جا اشكالي ندارد. قرار است بعدازظهر به سراغ شعبه حل اختلاف برويم و اعتراض كنيم. بماند كه از ساعت دو تا سه چه صفي در آن جا رديف مي شود و داديار چه ساعتي مي آيد و نوبت ها رعايت نمي شود، تازه يك دور فتوكپي بازي آن جا آغاز مي شود!
پس از اين همه دردسرها و عريضه نويسي ها و... نوبت شما مي رسد. اعتراض هايتان را اعلام مي كنيد. اما طرف مقابل شما يك مقام قضايي است و نه يك مقام كارشناس راهنمايي و رانندگي. وقتي ماجراي عبور از چراغ قرمز را مطرح مي كنيد  مي شنويد كه او نپذيرفته و مي گويد «خب شايد از چراغ قرمز ولنجك رد شده باشيد؟»
به هرحال نوبت كه تمام شد مي بينيد تا حدودي تخفيف گرفته ايد! وقتي بيرون مي آييد تازه متوجه مي شويد كه اگر بالاي ۲۰۰ هزارتومان تخلف مي داشتيد بيشتر تخفيف مي گرفتيد. تا اين جا هم مي خواهيد زودتر خلاص شويد و تا دير نشده دوباره به شهرك آزمايش برويد تا برگه عدم خلافي برايتان صادر شود. بماند كه قبلاً همه كارها در شهرك آزمايش انجام مي شد و حالا مجبوريد كلي سفر درون شهري انجام دهيد.
حالا كه برگه اي با هفت روز مهلت و اعتبار به دستتان افتاده ياد حرف هاي سردار محسن انصاري مي افتيد كه از گران شدن جريمه ها دفاع مي كرد.
بعد يكي يكي ماجراهايي كه تجربه كرده ايد يادتان مي آيد و بعد چند سؤال كه اتفاقاً سؤالات ساده اي هم هستند ولي عدم وجود پاسخ براي آنها كام شما را تلخ تر مي كند.
اول اين كه اگر هدف از افزايش نرخ جريمه ها كاهش تخلفات بود كه اين وضع با انگيزه مطرح در اين باره در تناقض است. زيرا فرد به جز موارد محق نظير جريمه هاي شهرستاني براي فرد تهراني! مرتكب تخلف شده و حالا به راحتي تخفيف مي گيرد. فقط مدتي براي اين كار زمان صرف مي كند و به اصطلاح معطل مي شود. دوم اين كه چرا بايد شاهد جريمه هايي باشيم كه اصلاً با عقل و منطق جور در نمي آيد و شائبه پركردن برگه هاي جريمه براي تحقق درآمدهاي دولت را افزايش و قوت مي بخشد؟
سوم اين كه حتي اگر به رانندگان حق مي دهيم كه به تخلف هاي ثبت شده اعتراض كنند آيا طبق رويه دادگستري و آيين  دادرسي اين كار نيازمند حضور اهل خبره و كارشناس براي حل و فصل نيست؟
چهارم هم اين كه چرا راهنمايي و رانندگي به درستي اقدام به صدور برگ جريمه نمي كند كه به اين شائبه ها خاتمه دهد. اگر واقعاً از دوربين هاي ثبت سرعت و نظاير آن استفاده مي شد و واقعاً فرد عكس تخلف خود را مي ديد آيا جايي براي اعتراض وجود داشت.
پنجم هم مربوط به بوروكراسي هاي اداري است كه فعلاً از آن صرفنظر مي كنيم!

يادداشت
ضيافت جوانان
حدود ۸۴ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در كشورمان خود را مقيد به روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان مي دانند.
براساس پژوهشي كه به وسيله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شده است. از ميان ۱۶ درصد باقيمانده نيز ۱۰ درصد به صورت متوسط و شش درصد ديگر نيز به صورت كم خود را مقيد به انجام فريضه روزه مي دانند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ۵۵ درصد از جوانان به صورت «زياد» حدود ۳۴ درصد «متوسط» و ۱۱ درصد نيز به صورت «كم» احساس نزديكي به خدا دارند.
جالب است بدانيد ۸۰ درصد جوانان گفته اند كه از اعتقادات والدين خود پيروي مي كنند. پژوهش ديگري نيز نشان مي دهد كه اضطراب در ميان دانشجوياني كه گرايش مذهبي دارند، بسيار كمتر از سايران است.
براساس پژوهشي كه با عنوان «بررسي مقايسه اي سطح اضطراب دانشجويان مذهبي با ساير دانشجويان» به وسيله معصومه همتي، فخرالسادات نقيبي و مهين نصرتي بر روي دانشجويان دانشكده پرستاري و مامايي اروميه انجام شده است نشان مي دهد كه دانشجويان با گرايش مذهبي بالا از استرس و اضطراب كمتري برخوردارند حال آن كه با كاهش گرايش مذهبي به ميزان استرس و اضطراب دانشجويان افزوده مي شود. همين كاهش استرس سبب مي شود تا جواناني كه داراي گرايش مذهبي هستند با آرامش خاطر بيشتري به فعاليت بپردازند.
توصيه هاي خوراكي
هرسال ماه مبارك رمضان را در حالي آغاز مي كنيم كه توصيه هاي پزشكي جور واجور براي روزه داران از شبكه هاي مختلف تلويزيوني پخش مي شود.
رسانه هاي نوشتاري هم در اين ميان توصيه هايي به روزه داران براي بهبود كيفيت تغذيه دارند.
كارشناسان تغذيه معمولاً توصيه مي كنند كه در ماه رمضان از برنامه غذايي متنوعي استفاده كنيد برنامه اي كه چهار گروه اصلي خوراكي ها را در خود داشته باشد. مصرف زياد مايعات به ويژه آب در فاصله زماني ميان افطار و سحر توصيه مي شود توصيه هاي خوراكي در ماه مبارك رمضان بيشترين حجم را به خود اختصاص مي دهد. مصرف سبزي هاي تازه و ميوه نيز از توصيه هاي جدي كارشناسان به روزه داران است. از سوي ديگر در ماه رمضان با كاهش يك وعده غذايي روزانه و صرف دو وعده اي غذا از سوي روزه داران پيش بيني مي شود كه سيستم متابوليسمي بدن تعديل و تنظيم شود.
نوشيدن چاي كمرنگ نيز از توصيه هاي متخصصان تغذيه است. اما به نوجوانان توصيه مي شود كه در دو وعده غذايي خود حتماً مواد مغذي پروتئيني و پركالري مصرف كنند تا نيازهاي جسماني شان در دوره رشد دچار كمبود نشود.
اما مهم ترين توصيه اين است كه از خوردن چند نوع غذاي مختلف و متفاوت در هنگام افطار خودداري كنيد. اما حذف سحري از وعده هاي غذايي براي روزه داران مضر تشخيص داده شده است. چرا كه سبب پايين آمدن قندخون در طول روز و نيز كاهش توانايي در يادگيري مي شود. هرچند براي سحري نبايد غذاهاي تند و پرادويه مصرف كرد چرا كه اين غذا سبب ايجاد احساس تشنگي در افراد مي شود.
تخلف و ماه رمضان
مسئولان نيروي انتظامي مي گويند كه جرايم در ماه مبارك رمضان به شكل محسوسي كاهش پيدا مي كند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ارتكاب قتل در ماه رمضان سال گذشته با كاهش ۸۰ درصدي
رو به رو بود.
كارشناسان معتقدند بين دينداري و وقوع جرم رابطه معكوس برقرار است. هرقدر دينداري و اخلاق در جامعه رواج پيدا كند و مردم پايبندي بيشتري به دين داشته باشند احتمال وقوع جرم از سوي آنها كمتر خواهد بود.
بنابراين گزارش سرپرست مجتمع قضايي اطفال نيز بر كاهش جرم در ماه مبارك رمضان تاكيد كرده و مي گويد: «گرايش نوجوانان و كودكان به سمت فرايض ديني از ارتكاب به جرم آنان در ماه رمضان و محرم مي كاهد.»
قربانيان گرسنگي
سازمان برنامه  جهاني غذا اعلام كرد:گرسنگي بيش از جنگ قرباني مي گيرد. سازمان برنامه جهاني غذا در روز ۱۶ اكتبر ـ ۲۵ مهر ـ روز جهاني غذا با انتشار آماري اعلام كرد كه گرسنگي بيش از جنگ قرباني مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از مجله اتريشي نيوز، سازمان برنامه جهاني غذا همچنين اعلام كرد: در هر ثانيه يك نفر در جهان بر اثر گرسنگي جان خود را از دست مي دهد اين در حالي است كه بررسي ها نشان مي دهد حدود ۸۴۲ ميليون نفر در سراسر جهان از گرسنگي رنج مي برند.
گفته مي شود پس از گرسنگي بيماري هاي ايدز، مالاريا و سل انسان ها را در معرض خطر مرگ قرار مي دهند كه قربانيان اين قبيل موارد بيشتر از كشته شدگان در جنگ است.
اما در اين ميان تبليغات بر سر شروع يا پايان جنگ و توجه افكارعمومي به جنگ بيشتر از گرسنگي به نظر مي رسد.
مردم دنيا معمولاً در رويارويي با جنگ بسيار هوشيارانه تر عمل مي كنند در حالي كه بيشتر مردم دنيا انزجار و نفرت خود را از جنگ اعلام مي كنند و با اين پديده شوم به مقابله مي پردازند اما مبارزه براي رفع گرسنگي از كره زمين از طرفداران كمتري برخوردار است. در حالي كه گفته مي شود نحوه ناعادلانه  توزيع مواد غذايي مهم ترين دليل رواج گرسنگي در كشورهاست اما جوامع انساني معمولاً نسبت به تصحيح اين توزيع كوشش چنداني ندارند.

هفته
ايران
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |