جمعه ۱ آبان ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۳۳
index
معرفي دو خودروي كاديلاك CTS-Vو هوندا S2000
ژاپن در شرق، آمريكا در غرب
007572.jpg
007575.jpg
007566.jpg
007584.jpg
دو خودرويي كه در اين شماره به شما معرفي خواهند شد مدل هايي هستند كه هر دو به مناسبت سال جديد به اصطلاح به روز شده اند و تغييراتي در آنها اعمال شده است كه آنها را براي سال جديد در رقابت  با ديگر مدل هاي هم رده نگه مي دارند. اين دو خودرو هوندا اس ۲۰۰۰ و كاديلاك سي تي اس ـ وي هستند و جالب اين كه اين دو خودرو از دل دو جامعه صنعتي متفاوت (ژاپن در شرق و آمريكا در غرب) برآمده اند اما ويژگي هايي كه رعايت مي كنند به نوعي همگن و استاندارد هستند. با هم با اين دو خودرو آشنا مي شويم.
كاديلاك سي تي اس ـ وي ۲۰۰۴
Cadillac CTS-V2004
كاديلاك در چند سال گذشته كمي از جايگاه واقعي خود دور شده است و به همين خاطر مسئولان كاديلاك در پي آن هستند كه در اولين موقعيت همان جايگاه خود در دهه هاي گذشته را به دست آورند. در دهه هاي پيشين نام كاديلاك هميشه با توليد بسيار انبوه، توان و سرعت بسيار بالا، ماشين هاي بسيار بزرگ و مدل هاي متنوع و عامه پسند همراه بود اما با تغيير الگوي خريد خودرو در دنيا در دهه ۱۹۷۰ ميلادي كه در آن سرعت جاي خود را به امنيت بيشتر، قدرت جاي خود را به مصرف كمتر و اندازه هاي بزرگ جاي خود را به اندازه هاي متناسب خانواده هاي كم جمعيت نسل جديد دادند، كاديلاك تقريباً دچار شوك شديدي شد. اين شوك هرچند نتوانست اين شركت بزرگ و با سابقه را از گردونه رقابت با ديگر خودروسازان آمريكا و دنيا خارج كند اما به هرحال به جايگاه مقتدرانه آن ضربه سنگيني وارد كرد. پس از آن كاديلاك هم مانند ديگر شركت هاي بزرگ خودروسازي دنيا در الگوهاي توليد خود تغييراتي ايجاد كرد كه در اين مورد موفق هم بود. اين شركت گاهي حتي اين تغييرات را به تحولات عظيمي مبدل كرد مثلاً خودرويي كه آنها در سال ۲۰۰۰ ميلادي به مناسبت صدمين سالگرد تاسيس كاديلاك با نام «سين» (سين در زبان لاتين به معناي صد است) توليد كردند چيزي فراتر از كاديلاك بود. اما از آن تغييرات كه در بالا بدانها اشاره شد مي توان مدل كاديلاك سي تي اس ـ وي را نام برد. اين خودرو را مي توان نتيجه سال ها آزمون و خطاي كاديلاك در تغيير الگوي توليد خود ناميد. در واقع كاديلاك با توليد اين خودرو دوران رنسانس توليد را تجربه مي كند. اين خودرو پرقدرت ترين محصول كاديلاك در اين نوع به شمار مي رود. سي تي اس ـ وي اولين محصول كاديلاك است كه از سيستم تقسيم بازده جنرال موتورز استفاده مي كند. سي تي اس ـ وي به يك موتور پرقدرت ۷/۵ ليتري كه داراي هشت سيلندر V8 است مجهز شده است. انتظار مي رود اين موتور ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد و بتواند گشتاوري برابر ۳۹۰ پوند فوت براي خودرو فراهم كند كه با اين حساب سي تي اس ـ وي اولين گام كاديلاك براي رقابت در كلاس خودروهاي پربازده لوكس به شمار مي رود. سي تي اس ـ وي براي حضور پرقدرت در اين عرصه از سوي كاديلاك بهترين هاي   كاديلاك را در اختيار گرفته است. براي نمونه علاوه بر يك موتور بسيار پرقدرت، سي تي اس ـ وي از يك جعبه دنده شش سرعته دستي به صورت استاندارد بهره مي برد. در كنار اينها مي توان از ترمزهاي پرقدرت در چهار گوشه خودرو، چرخ هاي ۱۸ اينچ، كمك فنرهاي از نو تنظيم شده و طراحي هاي جديد داخلي و خارجي خودرو نام برد. طراحي فني اين خودرو هم يكي از شاهكارهاي كاديلاك به شمار مي رود به گونه اي كه به راننده امكان تجربه و لذت بردن از چهار نوع رانندگي را مي دهد. به لطف همين طراحي پيشرفته و زنجيروار است كه اين خودرو مي تواند سرعت صفر تا ۶۲ مايل را در زير پنج ثانيه به دست آورد و به بيشينه سرعتي بالاتر از ۱۵۵ مايل بر ساعت (۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) دست يابد.
طراحي خارجي اين خودرو يكي از هدفمندترين طراحي هاي موجود دنياست به گونه اي كه در شكل و حالت دادن به هر جزيي از خودرو، تاثيرات آن بر بازده و عملكرد آن مدنظر گرفته شده است. مثلاً طراحي جلوي اين خودرو كه كاملاً جديد است و براي اولين بار توسط كاديلاك مورد استفاده قرار گرفته شده است، حالت آيروديناميك خودرو به گونه اي طراحي شده است كه عبور هوا حتي ترمزها را هم خنك مي كند و اين سواي ورودي هاي يكپارچه فولاد هواست كه علاوه بر زيبايي ظاهري نقش مهمي در خنك نگه داشتن موتور برعهده دارند.در طراحي داخلي از مواد مختلفي استفاده شده است كه از آنها مي توان به كروم هاي رنگي اشاره كرد. نشانگرها در ماشين همانند نشانگرهاي هواپيما هستند و دو جايگاه اطلاعات عمومي خودرو در دو سمت داشبورد كه دما، ميزان روغن، دور موتور و... را نشان مي دهند راننده را به خوبي در جريان آنچه در خودروي وي مي گذرد قرار مي دهند.
طول و ارتفاع اين خودرو ۵/۱۹۴ و ۱/۵۸ اينچ است و وزن آن ۳۸۴۷ پوند برابر ۱۷۴۷ كيلوگرم است. با همه اين تفاصيل قيمت پايه اين خودرو در حدود ۵۰ هزار دلار است!
هوندا اس ۲۰۰۰
Honda S2000
در هوندا اس۲۰۰۰ سال جديد ليستي از امكانات و اصلاحات فني و طراحي جديدي ديده مي شود كه همگي براي ايجاد بيشتر حس اسپورت و اكتيو رانندگي در آن اعمال شده اند. اين امكانات و اصلاحات شامل يك موتور پيشرفته با گنجايش بيشتر، يك ساسپنشيون از نو تيون (تنظيم) شده و اصلاحات فراواني در طراحي داخلي و خارجي مي شوند كه همگي همان طور كه گفته شد براي ايجاد حس «رانندگي اكتيو» اعمال شده اند به گونه اي كه هوندا اس۲۰۰۰ بيشتر به يك ماشين مسابقه اي مي ماند تا يك روداستر جاده اي. در مقايسه با مدل سال پيش هوندا اس، مدل جديد داراي تفاوت هاي عمده زير است: موتور حجيم تر با ۲/۲ ليتر گنجايش (۲/۰ ليتر بيشتر از مدل سال پيش)، قدرت اسب بخار ۲۴۰ در ۷۸۰۰ دور در دقيقه (مدل قبلي همين ميزان را در ۷۳۰۰ دور در دقيقه به دست مي آورد) و گشتاور ۱۶۲ پوند فوت در ۶۵۰۰ دور در دقيقه (گشتاور مدل سال قبل ۱۵۴ پوند فوت در ۵۵۰۰ دور در دقيقه بود.)
موتور هوندا اس۲۰۰۰ جديد، كاملاً از نو طراحي شده است و افزايش گنجايش آن به دليل افزايش طول محفظه حركت پيستون ميسر شده است. اين موتور چهار سيلندر دي او اچ سي وي تي اي سي پيشرفته ترين استانداردهاي دنيا را رعايت مي كند و از آن جا كه بازار هدف آن آمريكاي شمالي است استاندارد ال اي وي كاليفرنيا كه مربوط به موتورها كم آلوده كننده محيط است را نيز به خوبي رعايت مي كند. سيستم وي تي اي سي كه مربوط به سوپاپ هاي موتور است (چهار سوپاپ در هر سيلندر، مجموعاً ۱۶ سوپاپ) اين امكان را به آن مي دهد كه بيشترين بازده را با كنترل دقيق سوپاپ ها در تخليه و واردكردن گازها و سوخت به درون، براي آن فراهم كند.
سيستم انتقال نيرو و جعبه دنده هم در اين خودرو كاملاً از نو طراحي و ساخته شده اند و تا آن جا كه امكان داشته است عملكرد آنها بهبود يافته است. اين جعبه دنده دستي پنج سرعته نسبت به مدل هاي پيشين داراي عملكرد واقعاً بهتري است به گونه اي كه تغييردنده از يك تا چهار درصد سريع تر انجام مي شود، البته نبايد از نقش موتور به روز شده هوندا اس۲۰۰۰ در اين بهبود عملكرد چشم پوشي كرد. نيرو پس از كنترل شدن و انتقال از موتور توسط سيستم انتقال نيرو به اكسل تروسن و سپس به نرمي به چرخ هاي عقب منتقل مي شود مجموع اين سيستم ها و اصلاحات ايجاد شده در تك تك آنها به هوندا اس۲۰۰۰ اين امكان را مي دهد كه در عرض كمتر از شش ثانيه به سرعت ۶۰ مايل بر ساعت دست يابد.
در قسمت بدنه خودرو، مهندسان هوندا از همكاران خود در بخش مسابقه اي هوندا كمك هاي بسياري دريافت كرده اند توزيع وزن در ساختار كلي خودرو دقيقاً به صورت ۵۰/۵۰ در جلو و عقب تقسيم شده  است و پلت فرم و ساسپنشيون هم كاملاً تغيير يافته اند كه همين نقش مهمي در بالابردن امنيت خودرو دارد. از خشكي و سفتي خودرو با تقويت نقاط كليدي بدنه و شاسي تا اندازه قابل ملاحظه اي كاسته شده است. در نهايت با توجه به تمام تغييرات فوق در سيستم هدايت و فرمان از سامانه هاي الكترونيك پيشرفته اي استفاده شده است كه ماشين را كاملاً در اختيار راننده قرار مي دهد.
طراحي و ديزاين خارجي هوندا اس۲۰۰۰ به واسطه اعمال چند عنصر طراحي در عقب و جلوي خودرو بارزتر از مدل گذشته است. طراحي آيروديناميك دماغه داراي تفاوت هايي با مدل هاي قبلي است كه از آن جمله مي توان به تغيير جايگاه ورودي هاي هوا اشاره كرد. چراغ هاي جلو از يك طراحي جديد سه تايي جديد بهره مي برند و در چراغ هاي عقب هم از همين طراحي استفاده شده است. در اين طراحي جديد از سيستم روشن كنندگي ال اي دي استفاده شده است. علاوه بر اين تغييرات، مسئولان شركت براي جلب مشتريان بيشتر،هوندا اس۲۰۰۰ را در تقريباً هشت رنگ جديد عرضه مي كنند كه از آنها مي توان به سفيد مسابقه جايزه بزرگ، متاليك سيلوراستون (يكي از مراحل مسابقات فرمول يك در انگليس)، قرمز فرمول يك جديد، آبي متاليك سوزوكا (پيست مسابقات فرمول يك در ژاپن) و... اشاره كرد كه به همراه رنگ هاي جديد داخلي (قرمز و سياه و سياه) عرضه مي شوند.
تمام امكاناتي كه در مورد هوندا اس۲۰۰۰ گفته شد در نوع خود جالب است اما مهم ترين ويژگي آن قيمت آن است. اين خودرو در اروپا در حدود ۳۶ هزار يورو و در آمريكاي شمالي تقريباً ۳۳ هزار دلار قيمت دارد، قيمتي كه باور آن مخصوصاً براي ما ايراني ها كمي مشكل است.

خبر
تحويل به موقع محصولات ايران خودرو
007581.jpg
«تحويل محصولات ايران خودرو به ويژه سمند ال اكس و پارس ال اكس از اين پس به موقع انجام خواهد گرفت» اين بار خبرگزاري مهر چنين خبري را روي تلكس فرستاد. منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو علت تاخير در تحويل محصولات ايران خودرو را عوامل مختلفي عنوان كرد كه از مهم ترين آنها مي توان به سيستم حمل و نقل كالا، كاهش هاي غيرمنتظره توليد، كمبود نمايندگي هاي فروش و پس از فروش و نامتناسب بودن تعداد آنها نسبت به افزايش توليد اشاره كرد.
در حال حاضر ميزان توليد روزانه ايران خودرو دو هزار دستگاه است كه نسبت به سال هاي قبل كيفيت بسيار بالاتري دارند. منطقي در مورد وضعيت خودروهاي توليدي افزود: «برخي از اين خودروها، خودروهاي كلاس جهاني هستند و بقيه هم طي دو سال آينده به استانداردهاي جهاني خواهند رسيد.»
حضور دبي در مسابقات فرمول يك
007569.jpg
يكي از مسئولان امارت متحده عربي به تازگي اعلام كرده است كه اين اميرنشين ها اخيراً تصميم گرفته اند كه با يك تيم مستقل در مسابقات سال ۲۰۰۶ فرمول يك شركت كنند. همين شخص كه از مسئولان تيم اف يك دبي هم است گفت كه آنها به اف آي اي ۴۸ ميليون دلار پرداخته اند تا آنها راههاي قانوني حضور اين تيم را در مسابقات جهاني فراهم كنند. قرار است اين تيم از طريق مرسدس بنز و مك لارن به ترتيب براي موتور و كمك هاي فني حمايت شود. خود مسئولان تيم دبي بدون هيچ واهمه و ابايي اين تيم را «تيم اعتباري» مي نامند. تشكيل تيم فرمول يك دبي بخشي از سياست بلندمدت دولت فدرال دبي براي نشان دادن مهارت خود براي سرمايه گذاري صنعتي است. با توجه به برگزاري يكي از مراحل مسابقات سالانه در دبي بعيد به نظر نمي رسد كه اين تيم در موقع مقرر به مسابقات وارد شود.
فروش بالاي ب ام و در چين
007578.jpg
ب ام و چين روز جمعه گذشته اعلام كرد كه از تاريخ اكتبر سال ۲۰۰۳ به اين سو كه اولين خودروي ساخت چين ب ام و توليد شد، تا كنون ۱۰ هزار دستگاه لوكس ب ام و ساخت داخل چين، به فروش رفته است. تا ماه مي  سال ۲۰۰۴ كارخانه ب ام و كه در شنگ يانگ قرار دارد پنج مدل خودروي ۳۱۸ آي، ۳۲۵  آي، ۵۲۰ آي و ۵۳۰ آي كه رنج قيمتي آنها از ۳۵ تا هفت هزار يوآن (۴۲۰۰ تا ۸۴۰۰ دلار) است، توليد كرده كه نسبت به مدت زمان توليد آنها و ميزان فروش، موفقيت بزرگي براي ب ام و چين محسوب مي شود. در حال حاضر هدف ميان مدت اين واحد توليد كننده ب ام و، توليد سالانه ۳۰ هزار دستگاه از مدل هاي سري سه و سري پنج تا سال ۲۰۰۵ است. در حال حاضر به جز ب ام و، جنرال موتورز با كاديلاك سي تي اس و آئودي در بازار چين حضور فعالي دارند و بنز و ولوو هم درصدد ايجاد خط توليد چيني محصولات خود در چين هستند.
رقابت شديد هوندا و آئودي در چين
خبرگزاري شين هوا طي گزارشي اعلام كرد كه مسئولان شركت آئودي قيمت آ۴ را به زير ۳۰۰ هزار يوآن (۲۰۰/۳۶ هزار دلار) رسانده اند تا از رقابت با هوندا گوانگژو كه به تازگي قيمت خود را به زير ۳۵۰ هزار يوآن (۳۰۰/۴۲ هزار دلار) رسانده است، باز نمانند.
آ۴ فروخته شده در چين در حال حاضر تقريباً قيمتي معادل آ۴ فروخته شده در آلمان را دارد و نسبت به آ۴ به فروش رسيده در آمريكا نزديك به ۲۰۰۰ دلار ارزان تر است.
قيمت خودروهاي كلاس پايين و ميانه در چين در ماه ژوئن براي ترغيب خريداران به خريد اينگونه خودروها پايين آورده شده است. آمارها نشان مي دهند كه فروش خودروهاي گرانتر از ۳۰۰ هزار يوآن (۲۰۰/۳۶ هزار دلار) در بازه زماني ژانويه تا سپتامبر نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته ۱۹ درصد كاهش يافته است. با اين حال در حال حاضر در پكن ۸۰۰ هزار خودروي شخصي وجود دارد كه باعث نگراني مسئولان ترافيك شهر شده است.
توليد پرايد در سال ۲۰۰۶ متوقف خواهد شد
با توجه به استانداردهاي جديد مصرف سوخت در سال ۲۰۰۶ ،سايپا توليد پرايد را تا آن سال متوقف خواهد كرد. خبرگزاري مهر از قول مهدي  هاشمي رئيس سازمان مطالعات سوخت ايران گزارش داده است كه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در پي آن است كه طي پروسه اي توليد پرايد را در سايپا متوقف كند.
هاشمي در مورد توقف توليد خودروهاي استاندارد به خبرگزاري مهر گفته است: «ما پيش از اين به ايران خودرو ۳۰۰ ميليون دلار كمك كرده ايم كه خط توليد «پيكان» را برچيند و در صورت نياز احتمال عقد قرارداد مشابهي با سايپا براي توقف توليد پرايد وجود دارد. ال۹۰ مطمئناً در دو سال آينده جايگزين پرايد خواهد شد.»
در حال حاضر كشورهاي زيادي برنامه ريزي كرده اند كه از سوخت ديزلي به عنوان جايگزين آلترناتيو بنزين استفاده كنند. اما هاشمي در اين مورد صحبت هاي جالبي كرده است: «كشورهاي اروپايي ديگر هيچ گازي ندارند كه از آن استفاده كنند آمريكا هم تمام منابع گازي خود را دز ۱۰ سال آينده مصرف خواهد كرد در حالي كه ما پس از روسيه بزرگترين توليد كننده گاز دنيا هستيم.» او همچنين افزود: «روس ها هم مانند ايران در تلاش براي جايگزيني نفت توسط گاز بودند اما به دليل فروپاشي شوروي در سال ۱۹۹۱ از ادامه اين كار بازماندند.»
پرايد محصولي از شركت كياموتورز كره جنوبي بود كه با خريد امتياز توليد آن توسط سايپا با شمارگان بسيار زيادي از چندين سال پيش در ايران توليد مي شود.
مسابقه بزرگ انگليس در تقويم فرمول يك باقي مي ماند
مسابقه بزرگ انگليس كه در پيست سيلوراستون برگزار مي شود بالاخره توانست با رايزني مسئولان انگليسي با سران فدراسيون بين المللي اتومبيلراني FIA در تقويم مسابقات جاي بگيرد و خطر محروم شدن انگليسي ها از برگزاري يكي از پرمخاطب ترين و پرطرفدارترين رويدادهاي ورزشي دنيا را از بين ببرد. دليل مهم ديگري كه سيلوراستون را از مسابقات كنار نگذاشت تصميم تاريخي مسئولان اف آي اي براي افزايش مراحل مسابقات فرمول است، آنها تصميم گرفته اند كه مسابقات سال آينده براي اولين بار در ۱۹ مرحله برگزار شود كه اين تصميم شايد به مذاق بسياري از تيم هاي فرمول يك خوش نيايد. سيلوراستون اولين بار در سال ۱۹۵۰ ميلادي در تقويم مسابقات گنجانده شد و از آن پس هر سال يكي از مراحل جذاب مسابقات بوده است. اين پيست پيش از آن، پايگاه نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا بوده است. قرار است تقويم نهايي در دسامبر از سوي مسئولان اف آي اي اعلام شود.
تلاش مزدابراي توليد خودروي هيدروژني
007563.jpg
شركت خودروسازي مزدا اعلام كرده است كه ظرف دو سال آينده خودروي دوست دار محيط زيست هيدروژني خود را در بازار ژاپن عرضه كند. مزدا كه شريك تجاري شركت فورد آمريكاست اين خودرو را به گونه اي طراحي خواهد كرد كه موتور آن هم بتواند از هيدروژن به عنوان سوخت استفاده كند و هم از بنزين. اين خودروي جديد در گازهاي خروجي خود اصلاً دي اكسيد كربن نخواهد داشت و خروجي اكسيد نيتروژن آن هم در حد صفر خواهد بود. اين اقدام شركت  ژاپني مزدا جديدترين اقدام شركت هاي خودروسازي دنيا براي ساخت خودروهاي دوست دار محيط زيست به شمار مي رود. در اين راستا شركت ژاپني تويوتا كه اولين توليد كننده انبوه خودروي هيبريدي بنزيني ـ الكتريكي با نام «پريوس» در سال ۱۹۹۷ بود هم در اقلامي مشابه در تلاش است تا نسل دوم اين خودرو را به بازار عرضه كند كه ميزان آلودگي آن از نسل اول هم كمتر است. علاوه بر اين دو، شركت هاي آمريكايي جنرال موتورز وهوندا هم سعي كرده اند به ترتيب با عرضه اتوبوس هاي هيبريدي ديزلي ـ الكتريكي و مدل سران هيبريدي بنزيني ـ الكتريكي پا به پاي ديگر شركت ها براي جلب نظر «مشتريان سبز» خود فعاليت كنند.
در مورد مزدا بايد گفت كه هدف  نهايي آنها عرضه مدل محبوب آر اكس ـ هشت با موتور هيدروژني در آينده نزديك است، خودرويي كه در مورد قيمت آن جاي بحث بسياري خواهد بود.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |