سمند و استانداردهاي اروپايي
به تازگي يكي از مقامات رسمي ايران خودرو اعلام كرده است كه نتيجه آزمايش هاي فني انجام گرفته بر روي خودروي ملي ايران «سمند» قابل مقايسه با استانداردهاي حال حاضر اروپا است. حسين خسروشاهي مدير خدمات پس از فروش ايران خودرو همچنين اعلام كرد كه اين آزمايش ها توسط شركت بريتانيايي «MIRA» انجام شده است كه طي آن سمند با نتايج بسيار قابل قبول و خوب از پس آزمايش ها برآمده است: «به خصوص در دور زدن هاي بسيار تند».
از ديگر آزمايش هاي انجام گرفته، آزمايش تصادفات بود كه خودرو در اين آزمايش هم نتايج خوبي كسب كرد كه نشان از ايمني بالاي آن بود.
اين مسئول ايران خودرو در ادامه افزود كه كيفيت محصولات ايران خودرو هر چهارماه يك بار افزايش داده مي شوند و طي قراردادي كه با پژو فرانسه منعقد شده است قرار است اين افزايش كيفيت به سطح استانداردهاي جهاني برسد.
ركورد جديد توليد ايران خودرو
ايران خودرو در حال حاضر توانايي توليد دو هزار خودرو در روز را دارد و اميدوار است با اين روند توليد در پايان سال ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو توليد كند. بنا به گفته جواد دهنادي يكي از مديران ارشد ايران خودرو، اين شركت به منظور دست يافتن به چنين ركورد توليدي، به زودي چند خط جديد توليد خودرو داير خواهد كرد كه شامل خط توليد بدنه و خط رنگ خواهند بود. قرار است در يكي از خطوط توليد بدنه، بدنه «پژو آريان» خودروي جديد ايران خودرو هم توليد شود. دهنادي هدف از اين افزايش توليد را تامين نياز داخلي و در كنار آن ورود ايران خودرو به بازارهاي جديد، عنوان كرد.
در نيمه اول امسال ايران خودرو ۳۵۱۲۹۸ دستگاه خودروي سدان توليد كرده است كه نسبت به بازه زماني مشابه در سال گذشته ۲۰ هزار دستگاه بيشتر است. اما با اين حال ايران خودرو نتوانسته است ميزان موردانتظار ۵۰۰ هزار دستگاه در نيمه اول سال را توليد كند. دليل اين كمبود توليد از سوي مسئولان تعطيلات طولاني در بهار و تابستان عنوان شده است. به هرحال انتظار مي رود ايران خودرو به ميزان موردنظر يك ميليون دستگاه در سال دست يابد.
ماشين هاي كلاسيك ايران
پيش از انقلاب شكوهمند اسلامي، ايران داراي تعداد زيادي از بهترين ماشين هاي دنيا بوده است كه توسط سرمايه داران و علاقه مندان خودروهاي گرانقيمت جمع آوري مي شده اند. با وقوع انقلاب و فرار اين اشخاص به خارج از كشور اين خودروها در اماكن و انبارهاي مختلف پنهان شده بودند و به تازگي توسط فدراسيون اتومبيلراني ايران دوباره جمع آوري مي شوند و قرار است در يك موزه - كه در نوع خود مي تواند در دنيا بهترين باشد - جمع آوري شوند كه بهترين نمونه آنها كه اخيراً كشف شده است يك لامبورگيني ميورا است. هم اكنون در اين موزه كه در نزديكي كرج واقع است چندين ماشين كلاسيك نگهداري مي شوند كه حتي همين مجموعه اندك هم در نوع خود بي نظير است. يكي از بي نظيرترين خودروهاي اين مجموعه يك فراري بي بي باكستر است. با افزايش خودروهاي در حال تعمير و نوسازي، ايران بي نظيرترين كلكسيون خودروهاي گرانقيمت را در اختيار خواهد داشت.
تغيير قوانين فرمول يك
بالاخره اف آي اي قوانين فرمول يك سال ۲۰۰۵ را منتشر كرد. تيم ها از تغيير نظر اف آي اي براي تغيير قوانين مسابقات نتوانستند جلوگيري كنند چون به هيچ وجه با اف آي اي به هيچ گونه توافقي دست نيافتند. قوانين آيروديناميك در مسابقات امسال به اين معني است كه بال جلويي به بالا برده خواهد شد و بال عقبي به جلو آورده خواهد شد. ارتفاع دفيوزها پايين خواهند آمد و كار كردن با بدنه در جلوي چرخ هاي عقب كاهش خواهد يافت. اين يعني كاهش ۲۵ درصدي داون فورس. براي مسابقه و رده بندي پيش از آن از يك جور لاستيك استفاده مي شود و اين يعني اين كه ديگر در پيت استاپ ها تايرها عوض نمي شوند.
هدف نهايي اف آي اي از اين تغييرات پايين آوردن سرعت خودروها و قطع روند روبه رشد هزينه ها است، اما مسئولان تيم ها مخالفت هاي سختي با اين تغييرات نشان داده اند.