دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۶ - Apr 18, 2005
حضرت امام صادق(ع): به طلب دانش و علم برخيزيد، هرچند با فرورفتن در گرداب ها و در خطر افتادن جان ها همراه باشد.
بحارالانوار ۷۸ / ۲۷۷
امروز با حافظ
گوهر هر كس از اين لعل تواني دانست
صوفي از پرتو مي راز نهاني دانست
كه نه هر كو ورقي خواند معاني دانست
قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
از ۲۵ تا ۲۷ ارديبهشت در استان گلستان برگزار مي شود
جشنواره پانزدهم ذكر و ذاكرين
گروه ادب و هنر: پانزدهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين، از ۲۵ تا ۲۷ ارديبهشت در استان گرگان برگزار مي شود. ايرج نعيمايي دبير جشنواره و مجيد
لطيفي سرشت مدير اجرايي جشنواره و رضا مقصودلو از مسئولان ارشاد گلستان روز گذشته در نشستي با خبرنگاران ضمن اعلام اين خبر و تاكيد بر اين نكته كه براي
نخستين بار اين جشنواره از غرب ايران به شمال كشور انتقال داده شده است برنامه هاي اين جشنواره را تشريح كردند .
نعيمايي از تشكيل كارگاه هاي پژوهشي موسيقي نواحي ايران خبرداد و گفت: «در اين جشنواره بيش از بيست پژوهشگر محلي كه هر كدام در استان محل اقامت خود مشغول تحقيق در حوزه موسيقي بومي  هستند، كارگاه هايي برگزار مي كنند. و اين كارگاه ها هر روز صبح داير مي شود و در آن اطلاعاتي به علاقه مندان اين موسيقي داده مي شود.
دبير جشنواره ادامه داد: «از امسال بخش مكتوب جشنواره نيز راه اندازي خواهد شد و ما علاوه بر اجراهاي صحنه اي كتاب هايي نيز در خصوص موسيقي مذهبي منتشر خواهيم كرد كه در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. يكي از اين كتاب ها كتابي شامل تعاملات صاحب نظران داخلي و خارجي در خصوص موسيقي مذهبي در مناطق مختلف ايران است. دو كتاب ديگر نيز با عنوان خرده فرهنگ هاي مذهبي _ آييني و كتابشناسي موسيقي مذهبي منتشر مي شوند.»
نعيمايي با تاكيد بر اين كه جشنواره ذكر و ذاكرين هر سال در شهرهايي برگزار مي شود كه ايرانيان اهل سنت نيز در آن جا ساكن باشند گفت: اين جشنواره هر سال مقارن با هفته وحدت برگزار مي شود و ما براي اين كه معناي وحدت مصداق حقيقي پيدا كند، هر سال جشنواره را در يكي از شهرهايي كه برادران اهل سنت نيز در آن اقامت دارند برگزار مي كنيم و امسال به استان گلستان رفته ايم. اين جشنواره تا به حال در شهرهاي آذربايجان غربي، كردستان، كرمانشاه و خراسان برگزار شده است و حتي در بسياري از شهرها تبديل به يك مراسم شده و هر سال تكرار مي شود.
مجيد لطيفي سرشت ، مسئول امور جشنواره هاي مركز موسيقي نيز گفت: در اين جشنواره علاوه بر ۲۰ گروه محلي كه از استان گلستان در جشنواره شركت مي كنند، ۱۰۰ هنرمند از سراسر استان هاي ايران به ذكرخواني و منقبت خواني مشغول خواهند شد. بيش از نود درصد هنرمندان و ذاكران حاضر براي نخستين بار به جشنواره دعوت شده اند. البته به شأن و درجه هنري اين هنرمندان نيز توجه شده است تا كيفيت جشنواره نزول نكند.
رضا مقصودلو ، قائم مقام اداره كل ارشاد استان گلستان نيز گفت: بخش اصلي جشنواره در سالن فخرالدين اسعد گرگاني در مركز استان برگزار مي شود. اما ما سعي داريم تا بخش هايي از برنامه ها را در شهرهاي ديگر استان نظير گنبد، بندرتركمن، كلاله و ديگر شهرها نيز ببريم تا برنامه پربارتري را برگزار كنيم.
علاوه بر آن بزرگداشت مختوم قلي فراغي يكي از شاعران شهير تركمن نيز در اين جشنواره گنجانده شده است. چرا كه بسياري از ذاكران تركمن از اشعار اين شاعر و عارف بزرگ استفاده مي كنند. هر سال همزمان با سالروز درگذشت اين شاعر اهالي استان يك هفته به اجراي مراسم بزرگداشت اين شاعر مي پردازند كه جشنواره ذكر و ذاكرين امسال با اين مراسم به صورت همزمان برگزار مي شود.

جشنواره تئاتر ماه هفته آينده برگزار مي شود
ايرنا: دبير اجرايي  جشنواره  تئاتر ماه  زمان  برگزاري  اين  جشنواره  را از پنجم ارديبهشت  به  مدت  ۹ روز اعلام  كرد و گفت:  نمايش  ها در تالار انديشه  وتماشاخانه  مهر حوزه  هنري  تهران  اجرا مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي حوزه  هنري  وي  برپايي  كارگاههاي  آموزشي  مختلف  را با حضور استادان  تئاتر و بازديد هنرمندان  شهرستاني  از نمايش  هاي  حرفه اي  در تئاتر شهر و ديگر تالارهاي تهران  را در صورت  مساعدت  هاي  مركز هنرهاي  نمايشي  وزارت  ارشاد، از برنامه هاي  جنبي  اين  جشنواره  ذكر و ابراز اميدواري  كرد كه  با كمك  ومساعدت  مديريت  حوزه  هنري  و ساير مسئولان  حوزه  هنري ، نمايش  هاي  اجرا شده  در اين  جشنواره  به  اجراي  عمومي در تالارهاي  حوزه  هنري  درآيد.
شهريار رشيد علي  پور اجراي  عمومي نمايش  هاي  اين  جشنواره  را نتيجه  بسيار ارزنده  اين  جشنواره  دانست  و يادآور شد اگر بتوانيم  مجموعه اي از نيروهاي  خلاق  و در عين  حال  متعهد را كه  توانايي  كار كردن  داشته باشند در حوزه  هنري  گرد هم  بياوريم ، در نگاهي  كلان  در رشد و توسعه تئاتر كشور گامي مهم  برداشته ايم.وي  موضوعات  نمايش  هاي  اين  جشنواره  را محدود به  موضوعات  ديني  صرف ندانست  و تصريح  كرد : سعي  شده  است  نمايشنامه هايي  كه  انتخاب  مي شود بامضامين  ديني  و معنوي  رابطه اي  مستقيم  داشته  باشند ولي  اين  رويكرد باعث  آن  نشده  است  كه  اگر نمايشنامه اي  موضوعي  فرهنگي ، اجتماعي ، بومي وانساني  دارد انتخاب  نشود.
دبير اجرايي  جشنواره  تئاتر ماه  به  حضور هنرمنداني  از جمله  سهراب سليمي  با نمايش  دو دلقك  و نصفي ، حسين  مختاري  با نمايش  نغمه  ساقي ،حسين  سحرخيز با نمايش  مجلس  وارطان  آهنگر و شهره  سلطاني  با نمايش پرنده  باز باغ  مادر اشاره  كرد و سپس  به  حضور گسترده  گروههاي  تئاترشهرستاني  در اين  جشنواره  پرداخت  و گفت: با توجه  به  نگاه  مديريت  مركز هنرهاي  نمايشي  حوزه  هنري ، مبني  بر اهميت  دادن  به  تئاتر شهرستانها سعي  كرده ايم  كه  كارهايي  را كه  نمره  قابل  قبولي  دارند، در اين  جشنواره  شركت  دهيم.

گفتگوهاي امرايي با نويسندگان مطرح دنيا منتشر مي شود
ايسنا: مجموعه پنج جلدي «بيست نويسنده شصت داستان» با ترجمه اسدالله امرايي منتشر مي شود.
در اين مجموعه علاوه بر گفتگوي اينترنتي با هر كدام از اين ۲۰ نويسنده، تعدادي از داستانهايشان نيز انتخاب و ترجمه شده است. از اين مجموعه، احتمالا سه مجلد با عنوانهاي سوگواره اي بر آبي دريا، پسري مرده بر آستانه پنجره ات و زني از نيويورك به نمايشگاه كتاب مي رسند.
نشر آميتيس ناشر اين اثر همچنين مجموعه چهار جلدي داستانهايي از برگزيدگان نوبل را در دست انتشار دارد كه در هر عنوان، معرفي سه تا پنج نفر از برگزيدگان با ترجمه آثاري از آنان آمده است. اين مجموعه به همراه كتاب امضا كالونيو خاطرات سفر ايتالوكالونيو به آمريكا با ترجمه مهسا ملك مرزبان و مجموعه شعر نيم غبار دلخوشي از محمدهاشم اكبرياني در نمايشگاه كتاب امسال عرضه مي شود.

جشنواره فيلم دفاع مقدس در تهران
و خرمشهر برگزار مي شود
گروه ادب و هنر: دبير دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس گفت: اين جشنواره، به منظور انعكاس رويداد هاي هشت سال دفاع مقدس از منظر سينما،  سوم تا هفتم خرداد همزمان در تهران و خرمشهر برگزار خواهد شد.وي گفت: برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس، حق فيلم سازان اين عرصه است و به همين دليل، دست اندركاران اين جشنواره مصمم هستند، آن را با اقتدار كامل برگزار كنند.
علوي افزود: بخش بين الملل دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، با عنوان (چشم انداز سينماي پايداري)، براي
اولين بار در اين جشنواره برگزار خواهد شد و تاكنون نيز، ۳۰ كشور، متقاضي حضور در اين بخش شده اند.
وي با اشاره به اينكه در جشنواره دهم،  بخش هاي مسابقه،  ويژه، جنبي و نمايش ويژه برگزار خواهد شد، گفت: آثار سينمايي،  تلويزيوني،  فيلم هاي كوتاه، مستند، ويديوئي و نماهنگ، كه پس از آذرماه سال ۸۱ توليد شده اند،  مي توانند در بخش مسابقه و ديگر بخش هاي جشنواره دهم شركت كنند.
دبير دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس افزود: نشست آسيب شناسي سينماي دفاع مقدس در بخش ويژه و ربع قرن فيلم دفاع مقدس در قالب تجليل از ۱۰ نفر برگزيده سينماي دفاع مقدس و ۲۵ نفر از دست اندركاران اين سينما، از ديگر برنامه هاي جنبي جشنواره دهم است.
وي،  نمايش آثار مستندسازان راهيان نور در بخش جنبي و آثار برگزيده داستاني، مستند و نماهنگ،  با موضوع آزادي خرمشهر به همراه نمايش ۲۵ فيلم برگزيده مستند و ۱۰ اثر سينمايي برجسته جنگ را از ديگر برنامه هاي بخش نمايش ويژه عنوان كرد.
وي افزود: براي اولين بار در تاريخ جشنواره، ده فيلم برگزيده سينماي دفاع مقدس، به مناسبت ربع قرن از آغاز حماسه دفاع شكوهمند ملت بزرگ ايران، با نظرسنجي مردمي ، انتخاب شده است.

مصطفي رحماندوست و روز زمين پاك
گروه ادب و هنر: مصطفي رحماندوست نويسنده صاحب نام داستان هاي كودكان دوم ارديبهشت و همزمان با روز «زمين پاك» در محل پكا حاضر شده و به گفت وگو با كودكان و نوجوانان مي نشيند.
در اين روز همچنين در مراسمي با حضور دانش آموزان طرح ملي «كتاب، محيط زيست، صرفه جويي» تشريح و اجرا مي شود. در اين طرح قشرهاي مختلف مردم با تحويل كاغذهاي باطله خود به پكا، بن كتاب رايگان مي گيرند.

شمس لنگرودي در كيش
گروه ادب و هنر: شمس لنگرودي، نويسنده كتاب تاريخ تحليلي شعر نو ۳۱ فروردين در فرهنگسراي سنايي كيش حضور مي يابد و به شعرخواني و نقد و بررسي آثار شاعران جوان مي پردازد.
در اين مراسم برخي از تازه ترين سروده هاي شمس لنگرودي نيز خوانده خواهد شد.

بهارستان
نقل است كه روزي تنها در راهي مي رفت و الله الله مي گفت. سوخته اي بر عقب او مي رفت و الله الله مي گفت. صادق گفت: الله! جامه ندارم. در حال دستي جامه حاضر شد و امام جعفر درپوشيد. آن سوخته پيش رفت و گفت: در الله گفتن با تو شريك بودم، آن كهنه خود به من ده. صادق را خوش آمد و (جامه ي نو) به وي داد.
در ذكر امام صادق(ع) _ تذكرة الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
تومور چشم
درباره تومور چشم از دكتر روزنفلد پرسش شده و او چنين پاسخ داده است: تومور چشم سه نوع است و شما نگفته ايد منظورتان كدام است تا شرح دهم. يك نوع تومور ويژه سالخوردگان است و نوع ديگر تقريبا به كودكان اختصاص دارد. نوع سوم اين بيماري بر اثر ياغي شدن و رشد غير طبيعي سلول هاي هر دو چشم به وجود مي آيد. اين تومورها در آغاز پيدايش علامتي ظاهر نمي سازند و علامت بيماري نخست با پيدايش (بعضي اوقات) انعكاس سفيد مانندي در مردمك آشكار مي شود. بعدا به تدريج در مردمك ديده مي شود، ديد تغيير مي كند و سرانجام ديد چشم پايان مي يابد و دردناك مي شود. علل بروز آن به درستي شناخته نشده ولي بي ارتباط با توارث نيست. درمان با داروهاي ضد سرطان صورت مي گيرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
جعل خبردر بستون گلوب
روزنامه بستون گلوب (وابسته به نيويورك تايمز) پريروز اعتراف كرد خبري كه از يك خبرنگار آزاد خريداري و منتشر كرده بود جعلي بوده است. اين خبر درباره شكار سيل (شير دريايي) توسط كانادايي ها بود و ضمن آن شرح داده شده بود كه چگونه سيل هاي نوزاد كشته مي شدند و درياي منجمد از خون آنها قرمز رنگ شده بود و .... اين خبر كه پنجشنبه انتشار يافته بود باعث خشم عده اي از مخاطبان شده بود كه مخالف نابودي اين آبزي پستاندار از طريق ايراد ضربه هستند. شبكه هاي تلويزيوني كه متوجه قضيه شده بودند گزارش كردند چنين برنامه اي از اصل به تعويق افتاده و انجام نشده است.
طبق تحقيق بستون گلوب، بانو باربرا استيوارت خبرنگار آزاد به تصور اين كه برنامه شكار سيل در روز چهارشنبه طبق برنامه انجام شده است، گزارشي تخيلي و پرهيجان به گونه اي كه خود شاهد صحنه بوده تنظيم و غافل از تعويق برنامه به روزنامه فرستاده بود كه به همان صورت به چاپ رسيده بود. وي در اين گزارش شرح داده بود كه سيل هاي نوزاد چگونه با نيزه كشته مي شدند. اين گزارش جعلي حكايت مي كرد كه ۳۰۰ كشتي ماهيگيري و قايق به جان اين سيل ها كه در ساحل دريا وضع حمل مي كنند افتاده بوده اند.
سردبيري بوستون گلوب ضمن دادن توضيح به مخاطبانش و ابراز تاسف از اين پيشامد، رسيدگي به اين قضيه را به اتحاديه روزنامه نگاران ماساچوست محول كرده است. امور مربوط به مطبوعات در آمريكا و بسياري از كشورهاي ديگر در دست اتحاديه هاي صنفي است و معمولا در چنين مواردي روزنامه نگار را توبيخ و يا موقتا از كار محروم مي كنند و از او مي خواهند كه دوره آموزشي خود و مخصوصا درس اخلاق و اصول روزنامه نگاري را تجديد كند. ولي انتشار مطلب در روزنامه، خود بزرگترين مجازات است زيرا رسانه هاي ديگر حاضر به خريد مطالب چنين فردي نخواهند شد. در آمريكا شمار روزنامه نگاران آزاد بيش از قراردادي است زيرا كه انواع بيمه قراردادي ها برعهده روزنامه است، داراي مرخصي سالانه، مرخصي بيماري و وضع حمل هستند و در تهيه مطالب نيز رقابت و تلاش خبرنگاران آزاد را ندارند.
تفسيرهاي مهم ديروز
اين تفسيرها ديروز در بيشتر روزنامه ها در سطح جهان ديده مي شد:
- وضعيت دولت برلوسكني نخست وزير ميلياردر و راستگراي ايتاليا بحراني است. در پي شكست وي در ۱۱ انتخابات محلي از ۱۳ منطقه، دو حزب از دولت ائتلافي او كناره گيري كرده اند و براي او راهي جز كناره گيري موقت و تشكيل كابينه جديد باقي نمانده است و بعيد است كه در انتخابات سال آينده موفق به حفظ مقام خود شود. مخالفت ايتاليايي ها با او در درجه اول به خاطر فرستادن نيرو به عراق و عدم توجه به خواست آنان است كه اين نيروها را باز گرداند و در درجه دوم ضعف اقتصاد ايتالياست كه در اتحاديه اروپا ضعيف ترين اقتصاد به شمار مي رود. برلوسكني كه با رفتار
ملي گرايانه و ديدار از قبور سربازان ايتاليايي در مصر كه در جريان جنگ جهاني دوم كشته شده بودند انتخابات چهار سال پيش را برده بود بعدا با اعمال نفوذ در پارلمان كه او را از محاكمه شدن به اتهام تخلفات مالياتي و دادن رشوه مصون سازد اعتبار خود را از دست داد كه مسئله عراق پيش آمد و وي به افكار عمومي كه مخالف شركت در اشغال عراق بودند اعتنا نكرد. امپراتوري رسانه اي برلوسكني نيز متهم به خروج از دايره بي طرفي و تبليغ براي او شده است.
- نماينده عراق در سازمان ملل خواسته است كه تحريم هاي ۱۴ ساله و محدوديت اقتصادي اين كشور ( دوسال پس از سقوط دولت صدام) برداشته شود! اين درخواست سبب انتشار تفسيرهاي متعدد شده كه در آنها اين سئوال مطرح است كه در دو سال گذشته درآمد ناشي از نفت عراق در كجا و چگونه خرج شده است و چه كسي مسئول آن بوده است. در اين تفسيرها به كشف سوء استفاده در فروش نفت براي خريد غذا كه زير نظر سازمان ملل صورت مي گرفته نيز اشاره شده است.
- وضع عوارض متعدد و سنگين بر سيگار در آمريكا با هدف جلوگيري از اعتياد به آن كه از سوي سازمان بهداشت جهاني (سازمان ملل) قاتل شماره يك انسان اعلام شده است، ساخت سيگار قاچاق را در آمريكا گسترش داده و روزنامه هاي اين كشور نوشته اند كه قاچاقچيان انواع سيگار مارلبورو و ... مي سازند و با همان جعبه ها و هر پاكت به كمتر از يك دلار مي فروشند حال آن كه بهاي سيگار محصول كارخانه اصلي بر حسب ايالت ها هر پاكت از دو دلار و نيم تا هشت دلار است . اين قيمت زياد كه ۹۰ درصدش عوارض و ماليات است باعث تقلب ساخت آن شده است.
- تبليغ وسيع درباره مرگ پرنس موناكو و روي كار آمدن پسر او در اين منطقه كوچك و قمارخانه دار چسبيده به خاك فرانسه آگهي است يا خبر؟ اين سئوالي است كه ديروز برخي از تفسيرنگاران مطرح ساخته و نوشته بودند كه چرا برخي خبرگزاري ها اين رويداد را كه نه اهميت سياسي دارد و نه اجتماعي و اقتصادي و نه نقشي در امور بين المللي، تا به اين حد پر و بال داده و رسانه هاي مشترك مجبور به نقل آن شده اند.

برگي از تاريخ
ماجراي افشاگري يكجانبه در روزنامه ها
۱۸ آوريل (روزي چون امروز) جهان در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۳۳۱ ميلادي شاپور دوم(ذوالاكتاف) شاه ساساني وقت پس از سركوب مهاجران غير قانوني عرب در بحرين، دستور داد كه هزاران تن از آنان به روستاهاي دور دست كرمان و مكران (بلوچستان امروز) تبعيد شوند. در سال ۶۸۰ ميلادي معاويه، موسس سلسله امويان در ۷۸ سالگي مرد و پسرش يزيد برجايش نشست. معاويه كه دمشق را پايتخت قرار داده بود از سال ۶۶۱ تا سال ۶۸۰ ميلادي حكومت كرد. در سال ۱۵۲۱ «نشست ورمز» مارتين لوتر كشيش آلماني را كه دست به انجام اصلاحات در مسيحيت زده بود مورد تحقيق قرارداد و لوتر در پايان گفت كه به اصلاحات ادامه خواهد داد و به تكفير پاپ كه دستگاه سلطنتي براي خود درست كرده و براي كليساها و كشيش ها قيود زائد از جمله ممنوعيت ازدواج به وجود آورده اعتنا نخواهد كرد و به اين ترتيب يك شاخه از مذهب پروتستان پا گرفت. در سال ۱۶۶۳ عثماني به اتريش اعلان جنگ داد. در سال ۱۸۱۷ جورج هنري لوز نويسنده فلسفي نگار انگلستان به دنيا آمد. در سال ۱۹۰۲ دانمارك به عنوان نخستين كشور، انگشت نگاري را به منظور تشخيص هويت بكار گرفت. در سال ۱۹۰۶ يك زلزله بسيار شديد و متعاقب آن حريق سه چهارم شهر سانفرانسيسكو را ويران ساخت و با اين كه در آن زمان اين شهر جمعيت امروز را نداشت ۷۰۰ تا چهار هزار تن از جمله ۲۷۵ نفر در زندان شهر كشته شدند. در سال ۱۹۲۳ لهستان قسمتي از ليتواني را تصرف و ضميمه خود كرد. در سال ۱۹۴۱ الكساندر كورسيس نخست وزير يونان كه كشور او مورد حمله آلمان قرار گرفته و در آستانه سقوط بود خودكشي كرد و چند روز بعد اعضاي كابينه يونان مركز دولت را از آتن به جزيره كرت منتقل كردند. در سال ۱۹۴۳ درياسالار ژاپني «ياماموتو» (كه خود تحصيل كرده آمريكا بود و حمله به ناوگان آمريكا در «پرل هاربور» را طراحي كرد) در جريان سركشي به پايگاههاي ژاپن در منطقه جزاير سليمان بر اثر سقوط هواپيما كشته شد. در سال ۱۹۵۴ جمال عبدالناصر كه يك ناسيوناليست عرب بود نخست وزير مصر شد. در سال ۱۳۵۷ هجري در پي انتقادهاي خارجي از اين كه چرا شاه يك حزب دولتي در ايران به وجود آورده و نيز با توجه به تظاهرات ايام عيد در شهرهاي مختلف، در حزب رستاخيز چند جناح به وجود آمد از جمله جناح پيشرو كه هماهنگ كننده آن عبدالمجيد مجيدي بود و جناح سازنده كه هوشنگ انصاري سخنگويي آن را برعهده گرفته بود. در سال۱۹۸۳ در يك انفجار انتحاري سفارت آمريكا در بيروت ويران و ۶۳ تن كشته شدند. در سال ۱۹۸۶ «مارسل داسو» سازنده جت ميراژ براي فرانسه در ۹۴ سالگي درگذشت.
و اينك برگ امروز: ۹۹ سال از روزي مي گذرد كه تئودور روزولت رئيس جمهور وقت آمريكا، روش افشاگري روزنامه هاي آن زمان (كه تلاش خود را تنها متوجه صاحبان كمپاني ها و بازرگانان و بانكها كرده بودند و به پر و پاي آنان مي پيچيدند) «ماك ريكينگ» ناميد و گفت: افشاگري، وظيفه روزنامه نگار است كه اصلاحيه اول قانون اساسي ما دست او را باز گذاشته است ولي نه اين كه تنها سراغ كمپاني ها و پولدارها برود و نگاهي به كارهاي بد ديگران نكند؛ ما سياستمداراني هم داريم كه با اعمال خود -تعمدي و يا سهوي - به جامعه خيانت مي كنند، و در افراد ديگر هم انحراف وجود دارد. روزنامه نگار پس از ورود به دفتر كارش بايد حب و بغض خود رانسبت به افراد كنار بگذارد و با ديدي منصفانه و بي طرفانه به جامعه و اعضاي آن و نهادها نگاه كند. اگر در فردي و يا موسسه اي عيبي عمومي مشاهده كند بايد حسنش را ببيند و با هم بسنجد و بنويسد تا مخاطب باور كند كه بي طرف است و نوشته او را به ذهن بسپارد. اين روزنامه نگاران وقتي وارد يك ساختمان مي شوند به عظمت ساختمان و كار هايي را انجام مي شود توجه نمي كنند و تنها كف اطاق ها و راهروها را در جستجوي يك قطعه كثافت مي كاوند كه از ته كفش يك مشتري (رجوع كننده) جدا شده است و فقط آن را زير ذره بين قرار مي دهند و ذهن مردم را از كارهاي خوب بر مي گيرند و منفي بافي مي كنند به گونه اي كه گمان مي برند صاحبان كمپاني ها تنها يك هدف دارند و آن غارت مردم است و خدمات آنها را در نظر نمي گيرند. من از قواعد و اصول و روشهاي روزنامه نگاري اطلاع چنداني ندارم، اما مي دانم كه قانون دست آنها را باز گذاشته كه عادلانه به مسائل نگاه كنند و دو جانبه بنويسند و تا چيزي براي شان ثابت نشده است در باره اش قضاوت نكنند كه نگاه مردم به قلم روزنامه نگار و نوشته هاي روزنامه است و مي دانيم كه مردم به همان گونه كه هنگام خوردن استيك (كباب) به فكر چگونگي پرورش گاو، ذبح و پخت و پز آن فرو نمي روند؛ در مورد روزنامه ها هم محصول را كه همان «نوشته» است مي خواهند و مي طلبند و .... چون روزولت در اظهارات خود اشاره به وجود كثافت احتمالي در كف يك ساختمان كرده بود از همان روز به اين روش افشاگري يك جانبه «ماك ريكينگ» اطلاق شده است كه واژه مؤدبانه تر آن «مطبوعات زرد» است. روزولت در نطق خود، نام دو روزنامه نگار را كه تندروهاي اين نوع افشاگري بودند (لينكن استيفنس و ايدا تاربل) بر زبان جاري ساخت. استيفنس در يك رشته گزارش، سوء عمل كمپاني استاندارد اويل را نوشته بود و «تاربل» تحت عنوان «مايه شرم شهرها» برضد ثروتمندان و بازرگانان افشاگري مي كرد كه گزارشهاي هر دو بعدا به صورت كتاب انتشار يافت. بايد توجه داشت كه روزنامه نگاري پژوهشگرانه با «ماك ريكينگ» متفاوت است. كه در «ماك ريكينگ» تنها بدگويي مي شود و در روزنامه نگاري پژوهشگرانه شرح يك ماجراي مكشوفه (بد و خوب) مي آيد.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فوتبال
عصر يك روز خوب بهاري بود. پنجره را رو به كوچه باز كردم. بچه هاي محله دروازه هاي گل كوچك را گذاشته بودند و يارگيري مي كردند. با ياد سالهاي كودكي نگاهشان كردم، پنج نفر بودند و به دو تيم دو نفري تقسيم شدند. پسر بچه اي كه از بقيه كوچكتر بود را از زمين بيرون كردند. التماسهاي پسرك كاري از پيش نبرد، ناچار بغض كرد و بيرون نشست.
نتوانستم تحمل كنم. به پسرك اشاره كردم براي بازي به داخل زمين بيايد و به بقيه گفتم: حالا شديم سه به سه. همه موافق بودند و بازي شروع شد.
هنوز درد آن سالها را كه مرا بخاطر كوچكي از تيم بيرون مي كردند از ياد نبرده ام...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
كپي رايت در زندان
منچستر: هرولد شيمپن، پزشكي كه متهم به قتل ۲۵۰ نفر از بيماران خود بود در سال ۲۰۰۰ دستگير و زنداني شد اما در سال ۲۰۰۴ خود را به دار آويخت.
وي در زمان بازداشت چندين نامه براي همسرش نوشت و خاطراتش را هر روز به رشته تحرير درآورد.
او طي اين مدت بارها مدعي شد كه زندانيان اقدام به سرقت دست نوشته هاي وي كرده اند. به همين دليل از طريق وكيل خود براي تمام دست نوشته هايش كپي رايت در نظر گرفت تاكسي نتواند خاطرات و نامه هاي او را در قالب كتاب منتشر نمايد.
اين خبر را روز گذشته وكيل زنداني اعلام كرد.
اشتباه نگهبان نخست وزير
لندن: يكي از مأموران امنيتي دفتر كار نخست وزير انگليس به دليل شليك ناخودآگاه چند گلوله، ديگر اجازه نگهباني از دفتر نخست وزير را ندارد.
اين مأمور در پايان شيفت نگهباني خود اقدام به بررسي اسلحه خود نمود كه ناگهان چند گلوله از آن شليك شد كه به ديوار و زمين برخورد كرد. هنوز مشخص نيست كه اين گلوله ها چگونه شليك شده است.
كارخانه كوچك بمب سازي
لندن: يك مرد ۴۷ ساله در انگليس كه خانه خود را به يك كارخانه كوچك بمب سازي تبديل كرده بود توسط پليس دستگير شد. اين مرد كه بيكار بود و در خانه دولتي زندگي مي كرد با خواندن چندين كتاب در مورد چگونگي تهيه بمب، اقدام به ساخت صدها بمب نمود. وي نقشه جامع پالايشگاه هاي انگليس را نيز در خانه نگهداري مي كرد، ولي با اين حال پليس پس از دستگيري او اعلام كرد كه مرد دستگير شده تروريست به شمار نمي آيد.
حمله به كاسپاروف با شطرنج
مسكو: گري كاسپاروف قهرمان سابق شطرنج جهان كه ماه گذشته از شطرنج حرفه اي كناره گيري كرد تا در حوزه سياست مشغول به كار شود، با صفحه شطرنج موردحمله قرار گرفت.
كاسپاروف كه از مخالفان ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه به شمار مي آيد مورد هجوم يك بانوي ناشناس قرار گرفت كه با صفحه شطرنج به او كوبيد.
خانم مهاجم خطاب به كاسپاروف گفت: من براي شما به عنوان يك قهرمان شطرنج احترام قائل هستم اما نبايد اين رشته ورزشي را به خاطر سياست رها مي كرديد.
در جريان اين حادثه آسيب جدي به كاسپاروف نرسيد.
تولد نوزاد در نگارخانه
برلين: يك خانم باردار در آلمان قصد دارد نوزاد خود را در يك نگارخانه به دنيا آورد. با توجه به اين كه خانم و شوهرش، هنرمند هستند، مايلند نوزادشان در يك مركز هنري متولد شود.قرار است در روز تولد نوزاد، ۳۰ نفر در گالري حاضر شوند و تولد او را جشن بگيرند. در هنگام تولد نوزاد درهاي نگارخانه بروي بازديدكنندگان بسته خواهد بود.
دستگيري مأمور پليس
توكيو: يك مأمور پليس ۲۱ ساله در ژاپن به دليل دوش گرفتن در حمام خانه همسايه دستگير شد.اين مأمور پليس در روز تعطيل خود روانه رستوران شد و مقدار زيادي مشروبات الكلي نوشيد، به همين دليل در راه بازگشت به خانه تعادل روحي خود را از دست داد و در تاريكي شب به جاي ورود به منزلش، وارد منزل همسايه شد. او پس از ورود به خانه همسايه مستقيماً به داخل حمام رفت تا دوش بگيرد.
در همين حال همسايه به خانه بازگشت و متوجه حضور يك غريبه داخل حمام شد. به همين دليل بلافاصله پليس را خبر كرد تا او را دستگير كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۵۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۸ دقيقه

گل و گياه
سدوم (گياه يخي)
004257.jpg
نام علمي: Sedum ,Autumn
خانواده: CRASSULACEAE
گلهاي صورتي رنگ اين گياه دايمي از تابستان تا پاييز ظاهر شده و پروانه ها را به سمت خود جلب مي كنند. برگهاي گياه گوشتي، پهن، در حاشيه دندانه دار و خاكستري- سبز هستند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
نيازها: در مكان آفتابي و خاكهاي ضعيف و خشك به خوبي رشد مي كند (برگهاي گوشتي آن آب را در خود ذخيره مي كنند) گلها را روي گياه باقي مي گذارند تا در فصل زمستان گياه را از يخ زدن محافظت كند. آخر زمستان يا اول بهار گلهاي خشك را حذف مي كنند تا رويش جديد را آغاز كند.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم از ساقه هايي كه گل نمي دهند و يا تقسيم گياه از بهار تا اواسط تابستان و يا كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |