دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۶ - Apr 18, 2005
مقام معظم رهبري : به بركت انقلاب و خودباوري ناشي از آن
جوانان كشور پيشرفت هاي علمي
بزرگي را به دست آورده اند
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب در آستانه روز ارتش، صبح ديروز بدون اطلاع قبلي با حضور در دانشگاه هوايي شهيد ستاري به مدت ۴ ساعت از دانشكده هاي مختلف اين دانشگاه بازديد كردند و ضمن گفت وگو با اساتيد و دانشجويان، از نزديك در جريان فعاليت هاي علمي و آموزشي در اين دانشگاه قرار گرفتند.
فرمانده  كل قوا در بازديد از كلاس هاي درس و آزمايشگاه هاي تخصصي و كارگاه هاي آموزشي دانشكده هاي برق، علوم پايه، مديريت، پرواز، رايانه و كنترل و فرماندهي دانشگاه هوايي شهيد ستاري، ضمن ابراز خرسندي از حضور پرنشاط و باانگيزه جوانان دانشجو و اساتيد مجرب تأكيد كردند: اهميت علم آموزي در اين دانشگاه از اين جهت است كه فارغ التحصيلان آن با دانش و علم خود نگاهبان آسمان ايران و حفظ آرامش و آسايش ملت بزرگ ايران خواهند بود.
رهبر انقلاب  هم چنين در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه هوايي شهيد ستاري، هدف از بازديد خود از اين دانشگاه را تكريم و احترام به ارتش جمهوري اسلامي ايران به مناسبت روز ارتش بيان كردند و با اشاره به دو ويژگي مهم دانشجو و نظامي بودن دانشجويان اين دانشگاه افزودند: يك نظامي  تحصيل كرده و صاحب علم، دانش و تجربه علاوه بر امتياز پژوهندگي و فعاليت علمي، به جهت تلاش براي حفظ امنيت و آسايش كشور و ملت، داراي جايگاه بسيار والايي است.
ايشان رابطه جوانان يك كشور با علم و دانش را ترسيم كننده هويت ملي آن كشور برشمردند و خاطرنشان كردند: به رغم عقب ماندگي علمي كه در قبل از انقلاب اسلامي بر ملت ايران تحميل شد، جوانان كشور در ۲۶ سال گذشته به بركت انقلاب و خودباوري ناشي از آن پيشرفت هاي علمي بزرگي را به دست آورده اند كه موفقيت دانشمندان ايراني در دستيابي به دانش
هسته اي، دانش پيشرفته استفاده از سلول هاي بنيادي، ساخت هواپيما و موفقيت هاي علمي در المپيادها و مسابقات علمي جهاني نمونه هايي از آن است.
حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري اقدام تحسين برانگيز و شگفت آور نسل گذشته در مقابله با نظام سلطه بين المللي و سرنگوني حكومت طاغوتي و وابسته پهلوي بدون اتكا به دو قدرت غرب و شرق آن زمان تأكيد كردند: پيروزي انقلاب اسلامي نتيجه ايمان عميق ملت ايران بود كه باعث احساس هويت و بيداري ديگر مسلمانان و تهديد سلطه قدرت هاي استكباري نيز شد.
ايشان با تأكيد بر اينكه نسل كنوني بايد با همان ايمان، آگاهي و هوشياري حركت رو به جلو نسل گذشته را ادامه دهد، خاطر نشان كردند: آمريكا و صهيونيست ها در طول ۲۶ سال گذشته از هيچ اقدامي براي سرنگوني نظام جمهوري اسلامي ايران فروگذار نكردند اما برغم اين تلاش ها، ملت بزرگ ايران با ايستادگي در مقابل فشارها در همه زمينه ها پيشرفت كرد و نسل جوان پرنشاط كشور قطعا اين مسير را ادامه خواهد داد.
مقام معظم رهبري با اشاره به شعارهاي فريبنده نظام استكباري آمريكا از يك طرف و تقسيم دنيا به انسان هاي درجه يك و درجه دو از طرف ديگر، افزودند: اين سياست كه برخي انسان ها بايد مقهور برخي انسان هاي ديگر باشند محكوم به شكست است زيرا بشريت به دليل نياز خود به عدالت در مقابل اين سياست خواهد ايستاد.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري را به تعميق ايمان، ارتباط بيش از پيش با پروردگار و تلاش مضاعف علمي توصيه و از زحمات اساتيد و مسئولان اين دانشگاه قدرداني كردند.
دانشجويان و اساتيد دانشگاه هوايي شهيد ستاري روز يكشنبه نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه كردند.
در اين بازديد هم چنين حضرت آيت الله خامنه اي در جمع مسئولان اين دانشگاه ضمن شنيدن گزارش هاي مسئولان دانشگاه هوايي شهيد ستاري، رهنمودهايي براي ارتقاي بيش از پيش فعاليت هاي علمي، آموزشي و فرهنگي اين دانشگاه ارائه دادند.

خاتمي در جمع فرمانداران سراسر كشور:
عهد مي كنيم كه انتخابات را در كمال سلامت برگزار كنيم
004284.jpg
ايسنا: رئيس جمهور بر لزوم برگزاري انتخاباتي سالم و رقابتي با حضور همه  سلايق تأكيد كرد.
سيدمحمد خاتمي روز گذشته با حضور در جمع فرمانداران سراسر كشور با بيان اين كه انتخابات بحث شيريني است، در عين حال اظهار داشت كه در آستانه  مرحله  حساسي از حيات سياسي قرار داريم.
وي انتخابات را در صورتي كه درست برگزار شود تجلي گاه خواست، حيثيت و شخصيت مردم خواند و تأكيد كرد كه اگر پايبند به يك نظام مردمسالار باشيم بايد انتخابات را داراي اهميت فراوان بدانيم و آن را در راس وظايف حكومت از يك سو و تكليف انساني و مدني جامعه از سوي ديگر به حساب آوريم و سعي كنيم به درستي برگزار شود.
وي با اشاره به اين كه جامعه  ما در داخل و خارج با تهديداتي روبروست، يادآور شد كه اگر ما خواهان آزادي، توسعه، پيشرفت، مردمسالاري و استقرار ارزش هايي هستيم كه براي آن انقلاب كرديم، بايد بخواهيم كه زمينه  امنيت را فراهم كنيم.
خاتمي با تأكيد بر اينكه در جامعه  ناامن و در معرض تهديد نه پيشرفت به طور شايسته پيش مي گيرد و نه مي توان حقوق و آزادي هاي مردم را محقق كرد، اظهار داشت: بايد بكوشيم به عنوان يك اولويت تهديدات را از بين ببريم و يا اگر نمي توانيم تهديدها را از بين ببريم آنها را به حداقل برسانيم.
رئيس جمهور با اشاره به تهديدهاي آشكار عليه كشورمان، گفت: معتقديم اگر آنها مي توانستند تاكنون اغراض شيطاني خود را پياده مي كردند و اگر نكرده اند براي اين بود كه مي دانستند از اين رهگذر شكست خواهند خورد.وي همچنين يادآور شد كه عليرغم همه  اختلاف سليقه ها، لطمه زدن و تهديد ايران اگر براي ايران صدمه اي به همراه داشته باشد به تهديدكنندگان صدمه  بيشتري وارد مي كند.
خاتمي با تأكيد بر مشاركت حداكثري مردم در انتخابات و رابطه  آن با مشروعيت نظام، گفت كه اين مشاركت حداكثري تهديدات را كم و يا مرتفع مي كند.وي با بيان اينكه تهديدها بايد ما را هوشيار كند، اظهار داشت: به عنوان كسي كه به ايران و انقلاب و سربلندي كشور خود دل بسته ايم وراي همه  اختلاف نظرها بايد از اين مجموعه  بزرگ دفاع و دشمنان را مايوس كنيم تا به فكر برنامه هاي شيطاني نيافتند.وي انتخابات را به همين لحاظ و به جهت تثبيت موقعيت كشور و رفع تهديدات، داراي اهميت ويژه اي عنوان كرد و برگزاري درست انتخابات را گذر پرفايده و كم هزينه اي از اين تنگه دانست.
رئيس جمهور با اشاره به نامگذاري امسال به نام سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي، اين دو را اساس بقا و دوام كشور عنوان كرد و تأكيد كرد: بايد در اين زمينه به توافق و تفاهم نظر برسيم.وي همچنين خاطرنشان كرد كه بايد مشخص شود كه وفاق و همبستگي بر سر چيست.
وفاق و همبستگي بايد پيرامون منافع ملي مشخص شكل بگيرد و بايد منافع ملي تعريف شود تا همه  مردم با همه  اختلاف نظرها در اين منافع همدل باشند.
رئيس جمهور منافع را در چند جهت تعريف كرد و با اشاره به منافع ناشي از ارزش هاي انقلاب اسلامي انقلاب را آغاز مرحله  جديدي از حيات جامعه دانست و گفت: اين ارزش ها پايه هاي منافع كشور است.وي همچنين منافع ناشي از مردمسالاري ديني را يادآور شد و گفت كه جامعه  ما به شدت خواستار يك حكومت مردمسالار است كه قدرت برآمده از مردم و پاسخگو به مردم باشد و آنها بتوانند هرجا كه اراده كنند قدرت را با قدرت ديگري جابجا كنند و اينها را با تمسك به دين مي خواهند.
وي گفت: ما به نام دين خواستار مشاركت مردم، عدالت و صلح در عرصه  جهاني هستيم و آن را در انقلاب آزموده ايم.
رئيس جمهور افزود: وجدان و هويت مردم ما ديني است و مردمسالاري نيز خواست تاريخي ملت است و هر كس در مقابل آن بايستد محكوم به شكست خواهد بود.وي منافع ناشي از مردمسالاري ديني و تن دادن به لوازم آن را از بخش هاي مهم منافع ملي دانست كه بايد مبناي وفاق باشد.
وي همچنين منافع ناشي از پيشرفت توسعه را يادآور شد و با اشاره به خواست ملت براي پيشرفت و توسعه  كشور يكي از اهداف مردمسالاري را پاسخ به اين خواست عنوان كرد و زمينه سازي براي توسعه و رساندن كشور به جايگاه شايسته  خود در جهان را از لوازم وفاق عنوان كرد.
خاتمي يادآور شد كه اگر بتوانيم اين مفهوم را در احزاب، گروهها و مردم ايجاد كنيم كه منافع ملي با توسعه و پيشرفت گره خورده است، وفاق ملي و همبستگي مي تواند در جامعه ايجاد شود.وي با تأكيد بر اينكه وفاق به معناي يكرنگي نيست، جامعه  يكرنگ را جامعه مرده دانست و گفت: تنوع و تكثر مي تواند باعث پيشرفت جامعه شود.وقتي از وفاق سخن گفته مي شود معنايش اين نيست كه يك گرايش، قدرت را بدست گيرد و گرايش هاي ديگر به هر شكل حذف شوند كه اين بزرگترين زمينه براي شقاء فراهم مي كند.وي همچنين تأكيد كرد كه وفاق بايد به صورت يك فرهنگ درآيد.
مردمسالاري همانند ديگر امور اجتماعي يك پروسه است و نمي توان يك نسخه نوشت.طي مثلا دو برنامه اين جامعه دموكرات خواهد شد اگر ما جامعه  مردمسالار مي خواهيم بايد فرهنگ جامعه مردمسالار شود.
خاتمي  مهمترين موضوع براي برقراري وفاق در جامعه را به رسميت شناختن حق مردم در تعيين سرنوشت خويش عنوان كرد و گفت: حاكميت مردم بر سرنوشت خويش در طول حاكميت خداست.
اگر اين اصل را بپذيريم پايه هاي منافع ملي و مردمسالاري در جامعه مستحكم خواهد شد و اين موضوع بايد به باور همه  افراد به خصوص آنهايي كه قدرت و نفوذ بيشتري دارند، بنشيند.
وي در ادامه سخنانش در جمع فرمانداران تأكيد كرد: شرط اينكه يك انتخابات بتواند نقش خويش را در اين زمينه عمل كند آزادي انتخابات، تساهل بلكه تسهيل حكومت براي برگزاري يك انتخابات آزاد است.
خاتمي در عين حال انصاف نخبگان و ملت را با درك واقعيات ها و تطبيق خواست هاي خود به نسبت امكانات موجود و بالا نبردن سطح مطالبات مردم كه گاهي بي توجه به واقعيت ها و امكانات موجود انجام مي گيرد را خواستار شد.
وي با تأكيد بر اينكه هرچه حضور مردم در انتخابات بيشتر شود، استحكام نظام بيشتر مي شود گفت كه مردم بايد بدانند امنيت، پايه  اين حضور است و بايد باور كنند كه حضور آنها نقش اساسي در تثبيت امنيت كشور بعنوان بستر عدالت و مردمسالاري است.
خاتمي گفت: دست اندركاران امور نيز بايد زمينه  اين نوع مشاركت را فراهم كنند.
رئيس جمهور يكي از راههاي افزايش مشاركت حداكثري مردم را رقابتي تر شدن انتخابات عنوان و بر حضور كانديداهاي سلايق مختلف در انتخابات تأكيد كرد و گفت: منظورم از حضور كانديداهاي مختلف رقابت كمي نيست، زيرا گاهي با چند نامزد، انتخابات رقابتي و گاهي با صد كانديداها هم رقابتي نمي شود.وي يادآور شد كه مسئولان بايد بدانند رقابتي شدن انتخابات به افزايش مشاركت مردم مي انجامد و افزايش مشاركت حداكثري مردم موجب رفع تهديدات عليه كشورمان مي شود.
خاتمي در ادامه  سخنانش با تأكيد بر لزوم سالم بودن انتخابات خطاب به كانديداها و مسئولان اجرايي وزارت كشور براي برگزاري انتخابات، گفت: ما و شما اينجا
عهد مي كنيم كه انتخابات را در كمال سلامت برگزار كنيم.
چه از روند انتخابات راضي باشيم و چه راضي نباشيم وظيفه داريم انتخابات را سالم برگزار كنيم، يعني همان كه مردم مي خواهند از صندوق بيرون  آيد كه البته معتقدم از ابتداي انقلاب همين طور بوده است.
وي با انتقاد از مشي عده اي كه براي بيرون كردن رقيب حاضر به هر كاري هستند، اين مثال را يادآور شد كه گاهي ما به خاطر يك دستمال حاضريم قيصريه را به آتش بكشيم.
وي شوراي نگهبان را داراي نقش اول در برگزاري انتخاباتي رقابتي و آزاد دانست و گفت اگر مي خواهيم انتخابات رقابتي باشد بايد همه  آحاد مردم و كساني كه زير چتر جمهوري اسلامي ايران هستند احساس كنند كه حق انتخاب آنها محفوظ مانده است و در بررسي صلاحيت ها بايد اين يكي از ملاك هاي اصلي باشد كه مردم بتوانند نامزد مورد نظر خود را انتخاب كنند.
خاتمي در ادامه سخنان خود در جمع فرمانداران سراسر كشور با تأكيد بر لزوم مشاركت حداكثري مردم در انتخابات و تاثير اين حضور در رفع تهديدات، يادآور شد كه آنچه ما مي خواهيم اين است كه جهان بداند اين كشور مشروعيت دارد و با همه  اختلافاتي كه دارد، مي خواهد زندگي كند.
رئيس جمهور گفت: ما بايد نشان دهيم كه استحكام داريم و به هيچ بدخواهي اجازه  طمع به كشورمان را نمي دهيم.
خاتمي  با بيان اينكه اگر مردم احساس كنند كسي كه مورد نظر آنهاست در انتخابات حضور ندارد كه به آن راي دهند، دلسرد مي شوند، گفت: داشتن يك انتخابات سالم و آزاد بودن انتخابات عهدي است كه ما مسئولان بايد داشته باشيم و آن احترام به راي مردم است.
رئيس جمهور ادامه داد: نمي گوييم كساني كه قصد براندازي دارند، بيايند آزادانه كار كنند زيرا ليبرال ترين كشورها هم اينطور نيستند اما اين را هم نبايد بگوييم كه هر كس مخالف نظرمان است برانداز است.
وي برگزاري انتخابات سالم، آزاد و رقابتي را شرط مشاركت دانست، با اين عهد كه به راي مردم احترام گذاشته شود، يعني در مقابل راي مردم موانع ايجاد نشود.
خاتمي  اظهار اميدواري كرد كه با برگزاري انتخاباتي باشكوه و تثبيت نظام و كشور، برنامه هاي بلندمدت براي توسعه، آزادي، رفع بيكاري و مشكلات و پيشرفت در نظر گرفته شود.رئيس جمهور گفت: بايد ياد بگيريم كه نمي توان مردم را با نوع راه رفتن و حرف زدن و... به خود جلب كرد بلكه نامزدها بايد با ارائه  برنامه، توان داوري مردم را بالا ببرند و از متن احساسات به متن عقلانيت جامعه بيايند.وي با تأكيد بر ارائه  برنامه هاي عملي از سوي كانديداهاي رياست جمهوري، به اين افراد توصيه كرد كه از فريب مردم بپرهيزند.
وي با بيان اينكه مردم ما بسيار هوشيارند، اظهار داشت: آنها كه احساس مي كنند مي توانند با فريب، مردم را جلب كنند و صرفا با شعارهايي كه در عمل عكس آن اتفاق مي افتد مي توانند موفق باشند، اشتباه مي كنند.
خاتمي آثار باقيمانده از فريب دادن مردم جامعه را جبران ناپذير توصيف كرد.
وي با اشاره به تخريب چهره هايي كه بعضا از سوي برخي كانديداها يا حاميان آنها صورت مي گيرد، خاطرنشان كرد: آدم هاي باهنر خود را معرفي مي كنند اما افراد بي هنر ديگران را تخريب مي كنند.وي با انتقاد از وجود چنين مشي در بين برخي كانديداها، گفت: چرا بايد چيزهايي كه نيست به دروغ به مردم گفته شود؟ چرا ما براي دلگرم كردن مردم نمي گوييم چه كارهاي بزرگي در كشور انجام شده است؟ چرا نمي گوييم ۸۵ درصد واردات كشور مواد اوليه براي ايجاد زمينه  توسعه است؟ چرا نمي گوييم كه ما از مرحله  ورود كالا و ماشين آلات عبور كرده ايم و هم اكنون به مرحله  صدور فناوري و مهندسي به دنيا هستيم؟ چرا نمي گوييم كه فرزندان ما در عرصه هاي رقابتي در جهان رتبه هاي برجسته اي را كسب مي كنند؟ چرا نمي گوييم كه تحقيقات علمي ما در كشور طي هشت سال گذشته چندين برابر شده است؟ چرا گفته نمي شود كه كارايي اين دولت در بخش رسيدگي به ايثارگران و جانبازان تا چه حد بوده و نسبت به سال ۱۳۷۵ چه ميزان افزايش يافته است؟ چرا گفته نمي شود كه توجه اين دولت و كمك به حوزه هاي علميه تا چه حد افزايش يافته است؟ چرا مسائل سياه را مطرح مي كنيم كه دل مردم را بلرزانيم؟ چرا نمي گوييم اين دولت با وجود سيل جمعيتي كه با آن مواجه بوده توانسته تا حدي بيكاري را كاهش دهد؟ چرا گفته نمي شود كه دولت با از دست دادن بخشي از درآمدهاي خود در تك نرخي كردن ارز موفق شد؟
وي در ادامه به نقل از يكي از اطرافيانش، گفت: هر كشوري بود كارون ۳ و عسلويه را به صورت يك حماسه  ملي مطرح مي كرد، اينها را به ملت بگوييم كه بدانند در اين كشور كارهايي مي شود البته در كنار آن هم بايد مشكلات موجود و كمبودها گفته شود.وي با اشاره به ۶ برابر شدن حقوق معلمان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ در عين حال يادآور شد كه كمبودهايي در كشور وجود دارد.
خاتمي با اشاره به بهبود اوضاع بهداشتي، آموزشي و آبرساني و برق رساني به روستاهاي كشور، به وجود كمبودها در اين بخش نيز اذعان كرد و روستاهاي خوزستان را مثال زد كه مردم اين خطه در جنگ ۸ ساله عظمت خود را نشان دادند و با وجود اينكه شاهد امواج خروشان رودهاي اطراف اين استان هستند اما هنوز هم شهرهايي از اين استان و بخشهايي وجود دارد كه آب آشاميدني درست ندارد.
رئيس جمهور در عين حال يادآور شد كه بايد امكانات در نظر گرفته شود و انتقاد منصفانه صورت گيرد و براي رفع مشكلات پيشنهاد ارائه شود.وي به كانديداهاي انتخاباتي توصيه كرد كه از همين روش استفاده كرده و برنامه ارائه دهند چرا كه در اينصورت است كه مي توان اعتماد عمومي را جلب كرد.وي با تأكيد بر نقش صدا و سيما و اهميت آن و همچنين تريبون هاي عمومي خواست كه اينها به جاي سياه نمايي، واقع گويي كنند.
وي در ادامه اين سوال را مطرح كرد كه چرا گفته نمي شود حيثيت نظام و نام ايران به خاطر اتخاذ سياست هاي درست و حضور مقتدرانه در عرصه  جهاني بالا رفته و چرا به جاي شكر خدا در مقابل همين جريان كاري مي كنيم كه چهره  نظام و اسلام مخدوش شود.
رئيس جمهور در ادامه با تشكر از آيت الله  هاشمي شاهرودي رئيس قوه  قضاييه، گفت: ايشان طي يكي، دو سال گذشته واقعا قصد تحول در دستگاه قضايي را داشتند. البته من انتقادهايي هم كه داشته ام گفته ام اما نمي خواهم مصداق ها را بگويم چراكه همه مي دانند؛ روند و روال درست است و منظور ايشان ايجاد تحول است و با بخشنامه اي كه دادند و مواضعي كه گرفتند آن را نشان دادند.
خاتمي تأكيد كرد كه هيچ كس حق ايجاد تنش و تنش آفريني ندارد و دستگاه قضايي بايد به شدت با تنش آفرينان مقابله كند كه اين نيز از شرايط ايجاد انتخابات سالم است.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه معمولا گفته مي شود در پايان كار يك دولت مسئولان دولتي نوعي سستي در كار دارند، تصريح كرد: نه تنها هيچ گونه احساس سستي در كشور نمي بينيم بلكه فعاليت آنها را به گونه اي مي بينم كه گويي آماده  شروع هشت سال ديگر هستند و اين نيز تجربه  تازه اي است كه اين دولت به آن دست يافته و من در سال آخر براي خدمت رساندن به مردم در بين مسئولان دولتي هيچ گونه احساس سستي نمي بينم.خاتمي همچنين برگزاري انتخابات سالم را در درجه  اول وظيفه  فرمانداران دانست و به آنها توصيه كرد كه از جانبداري متعصبانه حزبي و گروهي پرهيز كنند و زمينه  تفاهم را فراهم آورند.وي يادآور شد: فرمانداران مي توانند بدون ورود به جانبداري از گروهها با دعوت گروههاي مختلف فضاي تفاهم و اخلاقي براي برگزاري انتخابات سالم ايجاد كنند.
خاتمي  اظهار اميدواري كرد كه انتخابات آتي رياست جمهوري به عنوان سندي پرافتخار در كارنامه  دولت و ملت ثبت شود.
موسوي لاري:  خوشحاليم كه انجام وظيفه كرديم
وزير كشور پيش از سخنان رئيس جمهور در همايش فرمانداران سراسر كشور تاكيد كرد كه در حال حاضر فرمانداران، نمايندگان خود را براي صندوق هاي راي انتخاب كرده اند.سيدعبدالواحد موسوي لاري در جمع فرمانداران گفت: خوشحاليم كه اين افتخار نصيب ما شده كه در مقطعي مسئوليت بر عهده داريم كه فضاي جامعه  ما فضاي اصلاحات، توجه به نيازهاي جامعه، تكيه بر برنامه ريزي و توجه به خرد و انديشه در انجام امور بوده است.
لاري گفت: اين مجموعه افتخار دارد كه در چنين فضايي كارها را پيگيري كرده است و از چند ماه پيش كه بحث انتخابات مطرح شده و راهبرد اساسي نظام در زمينه  انتخابات توسط مقام معظم رهبري مطرح شد، بخش حاضر - فرمانداران و مسئولان اجرايي انتخابات - براي تحقق مشاركت حداكثري مردم در انتخابات فعاليت خود را متمركز كردند.وي افزود: همكاران ما مصمم و آ شنا به وظيفه خود در جهت برگزاري انتخابات سالم، مقدمات را فراهم كرده اند و اميدواريم كه با موفقيت اين مسير را طي كنند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي:
لايحه نظام هماهنگ پرداخت بزودي به مجلس مي رود
گروه اقتصادي - محمد ابراهيمي: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در اولين مصاحبه مطبوعاتي خود در سال جاري از تقديم لايحه نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت به مجلس طي روزهاي آينده خبر داد.
حميدرضا برادران شركا در اين مصاحبه با اشاره به قدمت حدود ۴۰ ساله نظام فعلي پرداخت حقوق كاركنان دولت در زمينه خصوصيات لايحه جديد دولت اظهار داشت: براساس اين لايحه حقوق كاركنان براساس امتيازهايي كه اخذ خواهند كرد پرداخت خواهد شد.
وي بدون اشاره به جزئيات لايحه مذكور گفت: براين اساس حقوق كارمندان براساس دو شاخصه خصوصيات شغل و شاغل و امتيازاتي كه به اين دو مسئله اختصاص پيدا مي كند پرداخت خواهد شد.
در حالي رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خبر از تقديم لايحه نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت به مجلس طي روزهاي آينده داده كه بسياري از نمايندگان از تأخير دولت در ارائه اين لايحه شاكي هستند. نمايندگان مجلس هفتم بلافاصله بعد از شروع به كار خود يكي از اولين مسايلي را كه تصويب كردند لزوم ارائه لايحه نظام هماهنگ پرداخت از سوي دولت بود كه نمايندگان مجلس خواستار ارائه اين لايحه طي دو ماه از سوي دولت شدند.
مهمترين استدلال دولت براي تأخير چند ماهه در ارائه لايحه مذكور سنگيني و وسعت كاري است كه بايد در اين لايحه مد نظر قرار گيرد. يكي از اهداف كلي نمايندگان در ارائه اين لايحه لزوم كاهش فاصله طبقاتي است كه اكنون در مراكز مختلف دولتي وجود دارد.
كاهش رشد اقتصادي
از جمله موضوعاتي كه روز گذشته مورد توجه خبرنگاران رسانه هاي كشور در مصاحبه با رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار گرفت كاهش رشد اقتصادي ايران در نيمه اول سال گذشته بود.
در حالي كه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به آمار صندوق بين المللي پول معتقد است كه رشد اقتصادي ايران در سال گذشته در منطقه اول بوده است اما آمارهاي بانك مركزي بيانگر اين است كه اين رشد در ۶ ماهه اول سال ۸۳ در مقايسه با سال ۸۲ حدود ۵/۳ درصد كاهش داشته و به ۱/۴ درصد رسيده است.
شركا اين كاهش رشد را به بخشهايي چون نفت، مسكن و كشاورزي مربوط دانست ولي در عين حال اصرار داشت كه با اين وجود اقتصاد كشور در مرحله خيز اقتصادي قرار دارد.وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه با توجه به تجربه نمايندگان مجلس در طرح تثبيت قيمتها اين طرح در نيمه دوم سال جاري مورد بازنگري قرار گيرد.
شركا در مصاحبه ديروز خود با اشاره به اهتمام دولت به افزايش حقوق و مزاياي كاركنان اظهار داشت: متوسط حقوق دريافتي معلمان ۲۵۰ هزار تومان است و اين در حالي است كه سعي كرده ايم مطالبات معلمان در دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي پرداخت شود.
وي همچنين اضافه كرد: البته بخشي از اين مطالبات به «مطالبات غيرمستمر» برمي گردد كه سعي داريم به زودي حجم اين مطالبات را به دست آورده و پرداخت كنيم.
شركا در پاسخ به پرسشي در خصوص ميزان خط فقر در كشور اظهار داشت: چون تعاريف مختلفي از خط فقر وجود دارد، لذا مايل نيستم عددي را اعلام كنم.وي با اصرار خبرنگاران خط فقر نسبي را براساس مطالعات مركز آمار حدود ۱۵۰ هزار تومان اعلام كرد.
حساب ذخيره ارزي نيز از موضوعاتي بود كه در مصاحبه ديروز مورد توجه قرار گرفت.
شركا موجودي اين حساب در پايان سال ۸۳ را حدود ۱۰ ميليارد دلار اعلام كرد و افزود: علي رغم برداشت از اين حساب از اهداف تشكيل آن دور نشده ايم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي همچنين از تخصيص تنها ۴۰ درصد بودجه عمراني در سال گذشته خبر داد و علت اصلي آن را توجه به پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت اعلام كرد.

خرازي خواستار واكنش كشورهاي اسلامي
در قبال تهديد قدس شد
ايرنا: سيد كمال خرازي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و كميته قدس خواست كه در قبال تحركات رژيم صهيونيستي درمورد فلسطين و به ويژه مسجدالاقصي واكنش مناسب و فوري نشان دهند. خرازي در ديدار با سفراي كشورهاي اسلامي مقيم در جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد: تحولات اخير خاورميانه بايد ذهن و اهتمام كشورهاي  اسلامي  را به ماهيت و اهداف رژيم صهيونيستي در منطقه در اين شرايط حساس بيش از پيش معطوف كند.وي با تشريح ديدگاه هاي جمهوري اسلامي  درخصوص پيامدهاي ناشي از رفتارهاي خصمانه اسرائيل در قبال مسجدالاقصي، اعلام حمايت كامل از فلسطين را هدف از نشست خود با سفراي كشورهاي اسلامي  مقيم تهران خواند و اظهار اميدواري  كرد كه در سايه اتحاد و وحدت جهان اسلام، توطئه هاي رژيم صهيونيستي افشا و خنثي شود.

آصفي: بهتر است آمريكا مذاكرات را
از روي سكو تماشا كند
ايرنا: سخنگوي وزارت امور خارجه به گروگان گرفته شدن تعدادي از شيعيان در شهر مدائن عراق توسط افراد مسلح را محكوم كرد و گفت: ما با هر اقدامي كه عليه مردم بي گناه و شهروندان عادي در عراق صورت مي گيرد مخالف هستيم.
حميد رضا آصفي ديروز در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي، افزود: طبيعي است كه در شرايط كنوني كه دولت عراق در حال شكل گيري است و مجلس اين كشور تشكيل شده، اين قبيل اقدامات توسط گروهها و كساني صورت مي گيرد كه مخالف ايجاد ثبات و امنيت در عراق هستند.
اين اقدامات عملا در جهت حضور نيروهاي بيگانه در عراق گام برمي دارد.
خبرنگاري از سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص پيش بيني آمريكا مبني بر فروپاشي كشور سوريه در آينده نزديك و تاثير آن بر جمهوري اسلامي ايران سئوال كرد، آصفي در پاسخ گفت:اين اظهار نظر بسيار نسنجيده و نپخته است .
وي افزود: جمهوري اسلامي مشروعيت و مقبوليت خود را از اسلام و مردم گرفته و با استحكامي كه بين مردم و مسئولين وجود دارد، چنين پيش بيني درمورد ايران قابل تصور نيست و اين اظهارات را كه تازگي هم ندارد نبايد جدي گرفت.
آصفي در پاسخ به سئوالي مبني براظهارات وزير امور خارجه آمريكا در مورد دادن مهلت به ايران تا پايان فصل تابستان براي مذاكرات هسته اي، گفت: فعلاً بهتر است آمريكايي ها مذاكرات را از روي سكوها تماشا كنند و اجازه دهند كه مذاكره كننده ها كار خود را انجام دهند. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران نيز اعتقاد به طولاني شدن مذاكرات ندارد و ما هم اعتقاد داريم كه مذاكرات بايد هرچه سريع تر به نتيجه برسد و به طرف اروپايي نيز اجازه نمي دهيم كه اتلاف وقت كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين تاكيد كرد: كشورهايي مانند آمريكا كه با اقدامات مختلف در صدد تضعيف «ان پي تي» هستند، در حالي كه خودشان در پي دستيابي به سلاح جديد مي باشند، در موقعيتي قرار ندارند كه به كشورهاي ديگر در مورد داشتن يا نداشتن سلاح توصيه كنند. وي با اشاره به برگزاري دور جديد مذاكرات ايران و اروپا در روزسه شنبه هفته جاري ،اظهار اميدواري كرد: اين مذاكرات در يك زمان معقول و كوتاه به نتيجه برسد و مشخص شود كه اروپا در ادامه راه چقدر جدي است .
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالي درخصوص اظهارات برخي از نامزدهاي انتخاباتي درخصوص برقراري مذاكره با آمريكا، گفت: مشكل رابطه ايران و آمريكا و حل و فصل اين مشكل در تهران نيست،بلكه در واشنگتن است.
آصفي درخصوص پيش بيني نتيجه مذاكرات هسته اي و موافقت طرفين براي انجام محدود غني سازي از سوي ايران، گفت: نظراتي كه عنوان مي شود رسانه اي است اما آنچه براي ما مشخص شده اين است كه اكثر قريب به اتفاق اروپايي ها داشتن فناوري صلح آميز هسته اي را حق ايران مي دانند.
آصفي تاكيد كرد: تعليق صورت گرفته از سوي ايران خيلي طولاني نخواهد بود و جلسات بعدي مذاكرات مشخص خواهد كرد كه به كجا خواهيم رفت.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالي درخصوص طرح تغيير ساختار سازمان ملل و برخورد انفعالي كشورهاي مسلمان در برخورد با اين قضيه، گفت: دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص تمام تلاش خود را بعمل آورده و منفعل نبوده است. آصفي افزود: روشن است كه اين طرح متوازن نيست و بيشتر درجهت كشورهاي قدرتمند طراحي شده و نظر كشورهاي مختلف و گروهها و سازمانهاي مهم همچون سازمان كنفرانس اسلامي، گروه ۷۷ و غيرمتعهدها گرفته نشده است.
از آصفي درمورد ساخت پايگاههاي نظامي توسط آمريكا در كشورهاي همسايه ايران در منطقه، سئوال شد، وي در پاسخ گفت: مشكلات مناطق مختلف از جمله منطقه خاورميانه بايد توسط كشورهاي منطقه حل و فصل شود و وجود پايگاههاي خارجي نه تنها موجب امنيت و ثبات در منطقه نمي شود،بلكه مشكلات احتمالي موجود را تشديد مي كند.
آصفي افزود: نبايد فراموش كنيم كه آمريكا مدتها در خليج فارس حضور داشته اما نتوانسته از بروز دو جنگ بزرگ در اين منطقه جلوگيري كند، لذا بحث حضور نظامي آمريكا در منطقه بر مشكلات اضافه خواهد كرد.
خبرنگاري به تحركات برخي رسانه هاي خارجي در روزهاي اخير درخصوص مسايل داخلي جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت، چرا اقدام جدي براي مقابله با اين تحركات صورت نمي گيرد، آصفي در پاسخ گفت: انتظار ما اين است كه رسانه هاي خارجي عربي و غير عربي به رسالت خود بپردازند و درجهت ايجاد اعتماد و اطمينان در كشورها حركت كنند، چون در كشورهاي همسايه ما و در كشورهاي عربي سوژه براي ايجاد نفاق و اختلاف كم نيست، اما رسانه هاي ما تلاش مي كنند كه به اين مشكلات نپردازند.
خبرنگاري از وجود تناقض در برخورد مقامات آمريكايي با گروهك تروريستي منافقين، ازسخنگوي وزارت امور خارجه سئوال كرد، آصفي در پاسخ گفت: اين موضوع نيز يكي ديگر از شواهد و نشانه هاي ارسال علائم متناقض ازسوي آمريكا است.
وي افزود: خيلي هم فرقي نمي كند كه اين گروهك تروريستي در ليست گروههاي تروريستي آمريكا آمده يا نه، اگرچه اين گروه در ليست قرار دارد اما فعاليت خود را نيز آزادانه انجام مي دهد.
خبرنگاري درخصوص خبر طرح مسكو به ايران براي تاسيس نيروي واكنش سريع درحوزه درياي خزرسئوال كرد، آصفي درپاسخ گفت: ما موضوع درياي خزر را بسيار پر اهميت مي دانيم و خود ما نيز طرح ترتيبات امنيتي درياي خزر را ارايه كرده ايم .
آصفي افزود: فراترازبحث ايجاد نيروهاي واكنش سريع، لازم است كه ترتيبات امنيتي منطقه در سطح وسيعتري ديده شود و آن بحث نيز مي تواند بخشي از طرح ايران باشد، البته طرح روسها هنوز رسانه اي است و ما بايد آن را بررسي كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين درمورد اختصاص بودجه از سوي آمريكا براي دخالت در امور داخلي ايران، گفت : اين مساله مبين اين است كه دولت آمريكا يا برخي از محافل با نفوذ در اين كشور به هيچ وجه دنبال ايجاد يك روابط پايدار و با احترام و متقابل نيستند. سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين اين اقدام آمريكا را مخالف با بيانيه الجزاير و دخالت در امور داخلي ايران دانست و گفت:اين وضعيت گزينه شكايت را براي ما باز مي گذارد.

بررسي ابعاد ناآرامي هاي اخير خوزستان آغاز شد
ايسنا: درپي بروز ناآرامي هايي در شهر اهوازبه دنبال انتشار نامه اي منتسب به سيدمحمدعلي ابطحي در اهواز با مضامين توهين به قوميت ها، در سه روز گذشته دادستان اين شهر از تشكيل پرونده براي دستگيرشدگان وقايع اخير اين شهر، خبر داد.
اميرخاني گفت: كار تشكيل پرونده براي بيش از ۱۰۰ نفري كه به واسطه حوادث اخير اهواز دستگير شده اند، از امروز (يكشنبه) با هدف مشخص شدن عاملان اين قضيه آغاز شد.
با افراد مخل امنيت برخورد مي شود
فرمانده نيروي انتظامي استان خوزستان روز گذشته بر برخورد قاطعانه با عوامل ناامني در اين استان تاكيد كرد و گفت: قرار ما بر برخورد شديد با كساني است كه بخواهند مخل نظم و امنيت عمومي جامعه بشوند و قطعا از امروز (يكشنبه) به بعد، برخورد شديدتري با آنها خواهيم كرد.سردار دارايي افزود: ما با نيروي مقاومت بسيج تقسيم كار كرده ايم و برادران بسيجي ما به طور احسن و به بهترين شكل در صحنه حضور دارند و نيروي انتظامي نيز بسيار مقتدرانه در صحنه است و با آشوبگران برخورد شديد خواهد كرد.
گزارش خبرگزاري مهر از سطح شهر اهواز حاكيست كه هم اينك اوضاع در حاشيه اين شهر كه تحركاتي در روز جمعه در آن رخ داده بود، تحت كنترل و آرام است و نيروهاي انتظامي و امنيتي در كنار بسيجيان امنيت را برقرار كرده اند.
سخنان وزير كشور
روز گذشته وزير كشور درخصوص وقايع اخير خوزستان گفت: اصل ماجرا در حوادث اخير خوزستان يك توطئه بود؛ جعل نامه را به عنوان يك حركت تخريبي كه در برون مرزها ريشه دارد، مي بينيم.سيد عبدالواحد موسوي لاري در حاشيه همايش فرمانداران سراسر كشور، تصريح كرد: در تمام سطوح تصميم گيري مردمي و سياسي، اجتماعي استان وحدت نظري به وجود آمده كه با اين توطئه اخلال گرانه برخورد فرهنگي و صحيحي كنند، چه آنهايي كه عرب زبانند چه كساني كه فارس هستند و چه كساني كه مصدر كاري در دستگاه اجرايي و دولتي هستند، همين طور كساني كه به عنوان معتمدان جامعه حضور دارند، همه، واقعيت را متوجه شدند و برخورد كردند.
وي گفت: گرچه در لحظات اوليه توزيع اين نامه جعلي، تعدادي از جوانان و نوجوانان احساسي كه تعدادشان به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر نمي رسيد، اقداماتي كردند، اما در مجموع بعد از روز جمعه همه عناصر تأثيرگذار، بر اين مسأله تأكيد داشتند كه اين يك توطئه است و بايد به عنوان يك توطئه با آن برخورد كرد.وي تصريح كرد: براي كشف ريشه ها و شناسايي عوامل پشت صحنه عده اي كه اقدام به توزيع اين شب نامه ها كرده بودند توسط دستگاههاي اطلاعاتي و انتظامي بازداشت شدند كه تعدادي آزاد شدند و تعدادي هنوز در بازداشت هستند و اين اقدام بيشتر براي شناسايي عوامل پشت صحنه انجام شده است.
مجلس هياتي به خوزستان اعزام كرد
«كاظم جلالي» مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم روز گذشته خبر داد كه اين كميسيون هياتي را براي بررسي ريشه ها و دلايل ناآرامي  در خوزستان به اين منطقه اعزام مي كند.رياست اين هيات «محمدنبي رودكي» نماينده شيراز و اعضاي آن «سيد احمد موسوي» نماينده اهواز و «جواد جهانگيرزاده» نماينده اروميه هستند.نماينده شاهرود زمان اعزام اين هيات را عصر يكشنبه اعلام كرد.وي افزود: قرار است وزيران اطلاعات و كشور نيز اين هفته در كميسيون حضور يابند.
وي افزود: البته در اين حادثه ضمن وجود دست هاي ناپاك براي برهم زدن آرامش مردم، قصورهايي از سوي مسئولان صورت گرفته كه اكنون نمي توان ميزان سهم نهادهاي مختلف در اين قصورها را به دقت مشخص كرد.
تذكر نمايندگان به مقامات اجرايي
همچنين در جلسه علني روز گذشته مجلس جمعي از نمايندگان استان خوزستان در تذكري به وزراي امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار برخورد قانوني و اخراج عوامل شبكه خبرپراكني الجزيره كه در تحريك و ايجاد بحران اخير استان نقش اساسي داشتند، شدند.۱۰نماينده هم به رئيس جمهور درباره دستور رسيدگي و اعلام موضع صريح در ارتباط با نامه منتشر شده در خوزستان تذكر دادند.
حداد عادل بعد از قرائت اين تذكر گفت: رئيس جمهور دستور رسيدگي داده اند و اين نامه جعلي هم تكذيب شده و هر كس كه به اين نامه توجه كند تصديق مي كند كه آن يك توطئه بيشتر نبوده است.

اخبار كوتاه
لايحه امر به معروف و نهي از منكر به دولت رفت
ايسنا: رئيس دفتر اطلاعات و برنامه ريزي ستاد امر احياي امر به معروف و نهي از منكر گفت: لايحه امر به معروف و نهي از منكر پس از طي مراحل مختلف، بزودي در دستور كار هيأت دولت قرار مي گيرد.محمد صنايع در گردهمايي دبيران ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر افزود: براساس اين لايحه، تأكيد خاصي بر دعوت به «معروفات» شده است و امر به معروف بيش از نهي از منكر مورد تأكيد قرار گرفته است.وي همچنين گفت: يكي از اهداف اين لايحه، «حمايت از حقوق شهروندي» در كنار گسترش فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر است.
وي همچنين ساختار در نظر گرفته شده در اين لايحه را يك شوراي عالي مركب از سران سه قوه معرفي كرد.
كاتوزيان :مديرعامل شركت دخانيات بيشتر توجهش
به واردات سيگار بود
مهر: حميدرضا كاتوزيان نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در زمان رياست مديريت فعلي شركت دخانيات، توليد سيگار در ايران از ۲۰ ميليارد نخ در سال به ۱۳ ميليارد نخ در اواخر مديريت تنزل يافته است.
وي با اشاره به سخنان رحماني درباره مديرعامل شركت دخانيات در زمينه پيشرفت اين شركت در زمان رياست او، گفت: در طول بازديدي كه چندي پيش از شركت دخانيات داشتم مشاهده كردم كه از ظرفيت كامل دستگاهها استفاده نمي شود و بعضي ازدستگاهها نيز خوابيده بود.وي افزود: من آمار توليدات سالانه سيگار در كشور را دارم يكسال بود كه ۲۰ ميليارد نخ سيگار توليد شده بود ولي اين رقم پس از مديريت رحماني به تدريج به ۱۳ ميليارد رسيد و آيا اين موفقيت است؟
نايب رييس كميسيون صنايع و معادن تصريح كرد: به نظر مي رسد كه مدير عامل شركت دخانيات بيشترتوجهش متوجه واردات سيگار بوده تا توليدات آن.
عراق امضاي توافقنامه  جهت اعزام زائر به عتبات مقدسه را تحول مهمي در روابط با ايران دانست
ايسنا: الشرق الاوسط نوشت: وزارت امور خارجه عراق با صدور بيانيه اي امضاي توافقنامه ايران و عراق مبني بر اعزام روزانه ۱۵۰۰ زاير به عتبات مقدسه را تحولي مهم در روابط دو كشور دانست.
اين روزنامه افزود كه در اين بيانيه آمده است: اين يادداشت تفاهم از سوي سعدالحياتي، معاون وزارت خارجه عراق و محمد رضا آصفي، معاون پارلماني وزارت امور خارجه ايران امضا شده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |