دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۶ - Apr 18, 2005
چگونه از پاك شدن عكس هاي دوربين جلوگيري كنيم؟
كيف عكس همراه
004218.jpg
«كيف عكس» همراه چيست؟
كيف عكس همراه يك دستگاه ذخيره كننده عكس هاي ديجيتال است. افرادي كه صاحب دوربين ديجيتال هستند مي توانند كارت حافظه دوربين خود را به طور مستقيم داخل دستگاه قرار داده و يا به وسيله كابل به آن متصل كنند و در مدت زمان بسيار كوتاهي، كليه تصاوير موجود در كارت حافظه دوربين را به كيف عكس انتقال بدهند.
همچنين مي توان تصاوير موجود در كيف عكس را با بهترين كيفيت و رنگ روي صفحه نمايشگر دستگاه تماشا نمود. همچنين اين دستگاه قابليت اتصال به كامپيوتر، تلويزيون و حتي پرينتر عكس را دارا مي باشد.همچنين برخي از اين دستگاه ها قابليت اجراي فايل هاي MP3 و فيلم را دارا هستند.
با استفاده از اين دستگاه احتمال پاك شدن و از بين رفتن تصاوير موجود در كارت حافظه عكاسان حرفه اي و آماتور كاملاً از بين مي رود و آنها مي توانند آرشيو عكس خود را همواره همراه داشته باشند.
گروه دانش- امير بهادري نژاد: اين روزها اغلب مردم به جاي خريد دوربين هاي آنالوگ، از دوربين هاي ديجيتال استفاده مي كنند. در اين دوربين ها، تصاوير به جاي نگاتيو روي يك كارت حافظه ثبت مي شود اما اين كارت هاي حافظه چندان قابل اطمينان نيستند چون ممكن است تخريب و يا قفل بشود.
در حقيقت، كارت حافظه براي ذخيره سازي موقت تصاوير در دوربين ها به شمار مي آيد و زماني كه ظرفيت كار پر شد بايد تصاوير موجود در آن را به يك انبار بزرگتر، دائمي و مطمئن منتقل كرد.
براي بسياري از مردم، كامپيوترهاي شخصي بهترين مكان براي ذخيره تصاوير است كه در حين سفر بايد لپ تاپ به همراه داشت. البته حمل لپ تاپ در سفرها، فكر خوبي نيست چون سارقان علاقه زيادي نسبت به سرقت لپ تاپ ها دارند.
برخي از افراد توصيه مي كنند كه براي ذخيره سازي كلش چندين كارت حافظه خريداري بشود كه البته كارت هاي حافظه بسيار گران مي باشند.
گزينه ديگر، خريد دستگاه سي دي رايتر قابل حمل مي باشد تا اين كه تصاوير را به صورت مستقيم از روي كارت به سي دي انتقال داد كه سرعت اين انتقال بسيار كند است.
اما در عصر تكنولوژي، دانشمندان موفق به طراحي نوعي دستگاه شدند كه «كيف عكس» نام دارد كه عملكرد آن تقريباً مشابه عملكرد دستگاه پخش موسيقي ديجيتال (ipod) است. از طريق اين ipod ها مي توان هزاران فايل موسيقي از اينترنت دانلود و آن را داخل حافظه دستگاه ذخيره نمود. البته امكان ذخيره تصاوير نيز توسط ipodها وجود دارد اما «كيف هاي عكس» عملكرد بهتري نسبت به ipod ها دارند.اولاً صفحه نمايشگر كيف عكس بسيار بزرگتر و شفاف تر از صفحه نمايشگر ipod است و ثانياً علاوه بر ذخيره كردن تصاوير در كيف عكس مي توان به اجراي فايل هاي موسيقي و فيلم پرداخت.
همچنين مي توان، دستگاه كيف عكس را با يك كابل به تلويزيون وصل كرد و تصاوير و فيلم ها را بسيار بزرگتر تماشا كرد.ديگر مزيت استفاده از كيف عكس اين است كه اين دستگاه داراي باتري مجزا مي باشد و به همين دليل در حين خالي كردن كارت حافظه دوربين ديجيتال، باتري آن خالي نمي شود. كه اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار است چون از محيط هاي باز نمي توان به برق براي شارژ كردن باتري دوربين دسترسي داشت.
دستگاه هاي كيف عكس در اندازه ها، اشكال و رنگ هاي متنوعي عرضه مي شود. گرانترين دستگاه كيف در حدود ۵۰۰ دلار قيمت دارد كه صحنه نمايشگر آن
۸/۳ اينچ مي باشد كه وضوح تصاوير (resolution) در اين دستگاه ۴ برابر بيش از ساير دستگاه ها است. همچنين مي توان تصاوير را با سرعت بسيار بالا از دوربين به كيف انتقال داد. به عنوان مثال براي خالي كردن تصاوير يك كارت حافظه MB256 كه حاوي ۱۰۳ تصوير مي باشد حداكثر به دو دقيقه زمان نياز است.
همچنين در حين انتقال تصاوير مي توان از دستگاه كيف پول موسيقي پخش كرد.

كيوسك هاي اينترنت رايگان
004215.jpg
گروه دانش: دولت انگليس براي از بين بردن فاصله ديجيتال ميان اقشار جامعه بيش از ۳ هزار كيوسك اينترنت در كتابخانه ها، پستخانه ها، هتل ها و مراكز تفريحي اين كشور نصب كرده است.
البته بيشتر اين دستگاه ها در شهرستان ها و روستاها نصب شد، چون افراد ساكن در اين مناطق در مقايسه با شهرنشينان، دسترسي كمتري به اينترنت دارند.
عمليات طراحي و ساخت اين كيوسك ها بيش از دو سال به طول انجاميد و سرانجام هفته گذشته رسماً مورد بهره برداري قرار گرفت. گفته مي شود كه تا پايان سال جاري تعداد اين كيوسك ها به ۷ هزار دستگاه و تا سال ۲۰۰۶ به ۲۰ هزار دستگاه افزايش يابد.
از طريق اين دستگاه ها علاوه بر دسترسي به شبكه جهاني اينترنت مي توان به خدمات الكترونيكي دولت دسترسي پيدا كرد و به استخراج اطلاعات پرداخت.
ارائه خدمات اينترنتي در اين كيوسك ها رايگان است اما كاربران در صورتي كه بخواهند به دانلود كردن فايل هاي موسيقي و كتاب بپردازند بايد با استفاده از كارت اعتباري پول پرداخت نمايند.
نكته جالب اينكه در كيوسك هاي مورد نظر از خطوط اينترنت پرسرعت استفاده مي شود.

كاهش ترافيك و آلودگي محيط زيست با استفاده از تكنولوژي مدرن
رانندگي ديجيتالي
004224.jpg
خودرو ديجتالي
004221.jpg
دستگاه كارت خوان
گروه دانش: ترافيك سنگين شهرهاي بزرگ و همچنين هزينه سرسام آور اجاره خودرو شايد در آينده اي نزديك ديگر رانندگان را آزار ندهد. البته اگر تكنولوژي ارائه شده توسط يك شركت در بوستون با موفقيت انجام بشود.
كريس مك رابي، طراح پايگاه هاي اينترنتي است كه به مشتريان خود در سراسر شهر بوستون خدمات ارائه مي كند.
او چند بار در ماه وارد سايت اينترنتي يك مؤسسه اجاره خودرو مي شود و ظرف چند ثانيه به صورت آن لاين، خودرو مورد نظر خود را انتخاب و اجاره مي كند. او سپس به محل توقف خودرو موردنظر مي رود. براي اجاره خودروهاي اين شركت نه به امضاي كاغذ و يا مداركي نياز است و نه به بيمه شدن چون تمام مشترياني كه با مؤسسه تماس مي گيرند به صورت آن لاين و خودكار بيمه مي شوند.
مك رابي هنگامي كه به محل توقف خودرو اجاره اي مي رسد با كارت عضويت پلاستيكي خود، قفل خودرو را باز مي كند و به رانندگي مي پردازد.
او ترجيح مي دهد به جاي خريد خودرو از خودروهاي اجاره اي استفاده بكند چون هم هزينه آن كمتر است و هم كمتر به محيط زيست لطمه وارد مي كند.
اما خودروهاي اجاره اي شركت چگونه كار مي كند. به شيشه جلوي اين خودرو يك دستگاه كارت خوان نصب شده كه كارت شناسايي پلاستيكي اعضاي مؤسسه را مي خواند. به عبارتي ديگر هر مشتري كه عضو اين مؤسسه مي شود كارت شناسايي پلاستيكي را دريافت مي كند كه در حقيقت نقش كارت اعتباري را دارد.
هنگامي كه مشتري پول لازم براي اجازه خودرو را مي پردازد، ميزان اعتبار مشتري از طريق امواج راديويي به دستگاه كارت خوان منتقل مي گردد به همين دليل هنگامي كه مشتري كارت  پلاستيكي خود را داخل دستگاه قرار مي دهد، قفل هاي در خودرو باز مي شود و او مي تواند موتور خودرو را روشن كند. مشتري، خودرو را بيش از اعتبار خريداري شده روشن نگاه دارد آنگاه بايد مابه التفاوت آن را بپردازد.
البته مشتري مي تواند با يك تماس تلفني، اعتبار كارت خود را افزايش بدهد. دستگاه كارت خوان نصب شده روي شيشه جلوي خودرو به يك جعبه سياه بي سيم كه در داخل خودرو قرار دارد متصل است. كليه اطلاعات به صورت آن لاين ميان دستگاه و كامپيوتر مركزي مؤسسه در حال تبادل مي باشد.
رئيس اين مؤسسه اجاره خودرو مي گويد: ما مي توانيم از راه دور، موتور خودرو را خاموش كنيم و يا كيلومتر آن را بخوانيم. با بهره گيري از اين تكنولوژي كاملاً مشخص است كه راننده چند كيلومتر با خودرو رانندگي كرده و در هر لحظه موقعيت جغرافيايي خودرو قابل شناسايي مي باشد.
يكي از مزيت هاي اين شركت فعاليت  شبانه روزي آن در ۷ روز هفته مي باشد. همچنين اين شركت به جاي تكنولوژي GPS از تكنولوژي GPRS استفاده مي كند چون ماهواره هاي GPS  بايد از هم ديد داشته باشند و به همين دليل در شهرهايي كه ساختمان هاي بلند مرتبه وجود دارد اين نوع ماهواره ها دچار مشكل مي شوند.اما عملكرد اين مؤسسه حاوي نكات منفي  نيز مي باشد چون مثلاً اگر برف سنگيني ببارد، مشتري مجبور است شخصا ً به تميز كردن خودرو بپردازد.
البته اجراي طرح اين موسسه در كاهش ترافيك و آلودگي محيط زيست بسيار مؤثر است، چون به ازاي هر خودرو اجاره اي، ۲۰ خودرو شخصي از پاركينگ منازل خارج نمي شود.
به همين دليل در صورت اجراي اين طرح در تمام شهرهاي بزرگ جهان، ميزان مصرف بنزين كاهش محسوسي خواهد يافت.

كوچكترين  ميكروسكوپ  جهان
بي بي سي: دانشمندان  موفق  به  ساخت  كوچكترين  ميكروسكوپ  جهان  كه  قطري  به  اندازه  يك  تار موي  انسان  دارد شده اند.دانشمندان  معتقدند، اين  اختراع  بديع ، انقلابي  عظيم  در تشخيص  و شناسايي  موجودات  ميكروسكوپي  خلق  خواهد كرد.اين  ميكروسكوپ  داراي  يك  تراشه  رايانه اي  است  و با پرتوافكني  پرتوهاي  بسيار باريك  ليزر به  درون  سلولهاي  جسم  نفوذ مي كند و داخل  سلول  را نشان  مي دهد و با فرستادن  يك  علامت  الكترونيك  داده هايش  را به  چشم  انسان  منتقل  مي  كند.

ديودهاي نوراني  جايگزين  لامپ  روشنايي  مي شود
ديودهاي  نوراني  بزودي  جايگزين  لامپ هاي  روشنايي  معمولي  مي شوند.
روش  توليد اين  لامپ  جديد مشكل  اصلي  توليد آن  است ، زيرا چندان  سريع  نيست  و دو برابر لامپ  معمولي  در وات  مشابه  وقت  مي برد، اما صرفه جويي  در انرژي  مصرفي  آنقدر نيست  تا بتواند مضرات  قيمت  بالاتر توليد را جبران  كند.
متخصصان  معتقدند، با وجود تمام  مشكلات ، بايد گفت  كه  آينده  به  اين  لامپهاي  جديد تعلق  دارد.

فضا
آزمايش   فضاپيماي  رباتي
سازمان  ملي  فضانوردي  امريكا (ناسا) يك  فضاپيماي  رباتي  بدون  سرنشين  را مورد آزمايش  قرار داد اما اين  ماموريت  به  سبب  بروز مشكل  فني  زودتر از زمان  مقرر پايان  يافت .
به  گزارش  شماره ديروز روزنامه  تايمز چاپ  لندن  در اينترنت ، اين  فضاپيما موسوم  به  دارت  از پايگاه  نيروي  هوايي  واندنبرگ  در كاليفرنيا به  فضا پرتاب  شد و توانست  موقعيت  يك  ماهواره  متعلق  به  پنتاگون  را در فضا پيدا كند.اين  آزمايش  زودتر از زمان  مقرر به  پايان  رسيد زيرا رايانه  نصب  شده  در فضاپيماي  دارت  وجود نوعي  مشكل  سوخت  را اعلام  كرد.فضاپيماي  دارت  تا سيصد پايي  اين  ماهواره  در ارتفاع  چهارصد و هفتاد و دو مايلي  از سطح  زمين  نزديك  شد در حالي  كه  قرار بود تا فاصله  پانزده  پايي  ماهواره  پنتاگون  نزديك  شود.

ايران
بيش از ۱۵ هزار شركت «دانش بنيان» در كشور تأسيس مي شود
گروه دانش: مدير كل دفتر علوم، تحقيقات و فناوري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از تاسيس بيش از ۱۵ هزار شركت «دانش بنيان» طي برنامه چهارم توسعه خبر داد.
به گزارش سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدجعفر صديق با ابراز اميدواري نسبت به ايجاد ۱۵ تا ۲۰ هزار شركت «دانش بنيان» از ميان فارغ التحصيلان دانشگاهي در طول برنامه چهارم توسعه كه پيش بيني سازمان مديريت بوده و در بند چهارم برنامه دنبال مي شود، اظهار داشت: با توجه به تربيت حدود يك ميليون و چهارصد هزار دانشجو در طول برنامه چهارم كه احتمالا ۲۰۰ هزار نفر آنها دانشجويان كارشناسي ارشد خواهند بود، اگر فرضا ۳۰ درصد فارغ التحصيلان كارشناسي ارشد در زمينه هايي درس بخوانند كه مي توان در آن شركت هاي دانش بنيان كوچك و متوسط ايجاد كرد و ۳۰ درصد از همين افراد هم اهل ايجاد چنين شركتهايي باشند، حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر خواهند بود.
وي خاطرنشان كرد: طرح تاسيس اين شركت ها برخلاف بسياري مسايل ديگر كه كار بر روي آنها تازگي آغاز شده، از مدتها قبل شكل گرفته و با برنامه ريزي صورت گرفته و تزريق منابع مطمئنا اين هدف محقق مي شود.
خصوصي سازي، راه پيشرفت مخابرات
گروه دانش: رئيس انجمن كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي، گفت: بخش خصوصي براي آنكه نگران سرمايه گذاري خود در حوزه  مخابرات است قطعاً در فعاليت خود از عالي ترين تكنولوژي هاي روز دنيا استفاده كرده و كار را با مطالعه و تحقيق، با تطبيق با شرايط اقليمي، جغرافيايي و فرهنگي جلو خواهد برد و همين نكته عاملي براي توسعه  علمي مخابرات خواهد بود.
مهندس مسعود رياضيات در گفت وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد اينكه چه اقدامات علمي بايد در راستاي توسعه  مخابرات كشور مدنظر قرار گيرد، گفت: اعتقاد من به عنوان فردي كه در يكي از حوزه هاي مخابرات فعاليت دارم اين است كه توسعه علمي و توسعه  بازرگاني مخابرات بايد همراه با هم صورت گيرد تا موثر واقع شود. وي، توضيح داد:  فرضا خدمات دسترسي به شبكه هاي اينترنت و ايجاد محتواي مناسب در آن ها در قالب فعاليت ISP، ICP،  PAP و IDC به بخش خصوصي سپرده شده تا نتيجه بخش باشد.
وي افزود: اين روش در قالب مناقصات و مزايده ها و اعمال شرايطي انجام مي شود، در حالي كه بايد شرايطي فراهم شود كه هر واجد شرايطي در حوزه  مخابرات آزادانه وارد اين حركت شود، نه اينكه به چند شركت مشخص محدود شده و به نوعي انحصارگرايي ايجاد شود تا نهايتا هر كدام كه قويتر عمل كنند ماندگار باشند. وي، تصريح كرد: هدف نهايي از توسعه مخابرات، رضايت و نفع مصرف كننده و مشتريان است و قطعا با اعمال اين روش و ايجاد رقابت سالم در اين حوزه كاهش قيمت ها، افزايش خدمات و كيفيت و مشتري مداري صورت مي گيرد.
وي، يادآور شد: توسعه  مخابرات بايد به سرعت در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد، البته اين نكته بايد با توجه به اين نكته باشد كه بستر اصلي شبكه و مسايل زيربنايي در اختيار دولت بماند، اما ساير موارد بهره برداري، توسعه و ايجاد محتوا و ارتباط با مشتريان در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد.
وي، ضمن مقايسه  عملكرد كشورهاي غربي در اين زمينه، گفت: مقايسات نشان مي دهد كه در آن كشورها كار واقعا به بخش خصوصي سپرده شده نه اينكه از يك طرف كار به اين بخش سپرده شود اما از طرف ديگر با ضوابط دست و پاگير و آيين نامه ها دست اين بخش را بست.
وي، تصريح كرد: قطعا مخابرات كشور، در صورتي كه كار واقعا به بخش خصوصي سپرده شود متحول شده و با توسعه  مناسب آن نتيجه بخش خواهد بود.
ربات جاسوس
گروه دانش: ربات «جاسوس» با قابليت ضبط و ارسال همزمان تصوير و پرش از موانع به همت مبتكران جوان ايراني طراحي و ساخته شد.
ياسر مداحي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي ساوه و مجري طرح درباره قابليتهاي اين ربات به خبرنگار سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اين ربات كه به صورت استوانه اي به قطر ۱۰ و طول ۲۲ سانتيمتر ساخته شده، به پنج موتور مجهز بوده و قادر است با حركت به سمت مناطق مورد نظر تا فاصله ۱۰ كيلومتري، عكس، صدا و فيلم تهيه كرده و به طور همزمان آنها را به مركز كنترل ارسال كند.

تلفن
چين بزرگترين فيلترگذار اينترنت
گروه دانش: نتايج يك بررسي نشان مي دهد، چين بزرگترين فيلترگذار اينترنت، فيلترينگ پايگاه هاي اينترنتي، وبلاگ ها، نامه هاي الكترونيكي و گردهمايي هاي آن لاين با مضمون سياسي حساس است.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن، اين كشور هزاران شهروند آزاد و دولتي را براي ايجاد يك سامانه فراگير، پيشرفته و موثر براي فيلترگذاري اينترنت به كار گرفته است.
گروه (OpenNet Initiative) ONIبه منظور بررسي ميزان فيلترينگ پايگاه هاي اينترنتي در چين در مورد موضوعاتي كه از نظر دولت اين كشور حساس است مطالعه اي انجام داد و دريافت اين كار در سطح گسترده اي انجام مي شود.
شهروندان چيني كه مي خواهند به پايگاههاي اينترنتي با مضامين مرتبط با استقلال تايوان و تبت، فالون گونگ، دالايي لاما، حادثه ميدان تيانانمن، احزاب سياسي مخالف يا انواع جنبش هاش ضد كمونيستي دسترسي پيدا كنند غالبا راه آنها مسدود مي شود. نتايج اين بررسي نشان داد چين گسترده ترين و موثرترين سامانه هاي قانوني و فناوري را براي فيلترگذاري و نظارت بر اينترنت در جهان امروز دارد. چين به عنوان ارايه دهنده خدمات اينترنتي براي كشورهاي ويتنام، كره شمالي، ازبكستان و قرقيزستان مي تواند كنترل محتوايي خود را به همسايگان خود نيز صادر كند.

فراگيري شبكه اينترنت در افغانستان
گروه دانش: وزير مخابرات افغانستان، گفت كه فعال شدن شبكه اينترنت از طريق اين تسهيلات در تسريع بازسازي افغانستان نقش مؤثري خواهد داشت.
مقامات افغانستان گفته اند كه با فعال شدن تلفن هاي ديجيتال وزارت مخابرات در كابل و دوازده ولايت ديگر، شبكه اينترنت در سراسر افغانستان گسترش مي يابد.وزير مخابرات افغانستان گفت كه مراكز تجاري، ادارات دولتي، مكاتب و ساير نيازمندان مي توانند از فعاليت اين شبكه بهره مند شوند.با فعال شدن شبكه اينترنت بوسيله تلفن هاي ديجيتال، مشتركين دولتي، شركت ها و اشخاص از خدمات داخلي و بين المللي صوتي، تصويري و فاكس بهره مند مي شوند.اگرچه خدمات اينترنتي در حال حاضر بطور محدود از سوي چند شركت خصوصي در شهر كابل فراهم مي شود، ولي اكثريت نيازمندان بنابر گراني نرخ آن از دسترسي به اينترنت محروم هستند.

افزايش فروش تلويزيون در جهان
موج: ميزان فروش دستگاه هاي تلويزيوني تا سال ۲۰۰۹ همچنان افزايش مي يابد.
ميزان فروش تلويزيون در سراسر جهان در سال جاري به ۱۷۱.۶ ميليون واحد رسيد.اين ميزان ۳.۲ درصد افزايش را نسبت به سال گذشته نشان مي دهد .
سال گذشته ميزان فروش اين دستگاه ها تا ۱۶۶.۳ ميليون واحد رقم خورد.
با افزايش فروش صفحات نمايش جديد كريستال مايع(LCD) و صفحات نمايش پلاسمايي و صفحات نمايش معمولي ،پيشبيني مي شود تا سال ۲۰۰۹ ميزان فروش سالانه دستگاه هاي تلويزيوني تا ۵.۳ درصد افزايش يابد و به ۲۱۵.۵ ميليون دستگاه برسد.

هكرها
بهترين و ماهرترين هكرها
گروه دانش: بخش جرايم رايانه اي پليس روسيه به كاربران اين كشور هشدار داد هكرهاي روس بهترين و ماهرترين هكرهاي دنيا هستند.
به گزارش خبرگزاري موج ، رئيس بخش جرايم رايانه اي پليس روسيه گفت : همه مي دانند روس ها در رياضيات قوي هستند و برنامه نويسان ما بهترين هاي دنيا هستند و به همين علت هكرهاي روس نيز نسبت به هكرهاي ديگر كشورهاي دنيا از قدرت ومهارت بيشتري برخوردارند.
وي افزود : همان هكرهاي نوجواني كه سالها قبل هك كردن را به عنوان تفريحي مي پنداشتند امروزه با استفاده از فناوري هاي نوين به هك كردن علمي و فني مي پردازند و همين امر نگراني هاي بي شماري را پديد آورده است. آنها به اين نتيجه رسيده اند كه مي توانند با استفاده از نبوغ خود پولدار شوند.
همتاي انگليسي وي نيز در ادامه سخنراني ها در كنفرانس
e-Crime گفت : بايد هرچه سريعتر قوانين بين المللي منظمي تدوين كرد تا پليس ها بتوانند در هرجاي دنيا به تعقيب خلافكاران اينترنتي بپردازند.

سخت افزار
صفحات نمايش سه بعدي
گروه دانش: تكنولوژي نمايش تصاوير سه بعدي توسط شركت توشيبا توسعه داده مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، توشيبا راهي را پيدا كرده است كه صفحات نمايش تخت LCD قادر به نمايش تصاوير سه بعدي باشند و افزايش تكنولوژي بازيهاي ويدئويي و معرفي نسل بعدي تلويزيون ها را به همراه خواهد داشت.
اين شركت بزرگ ژاپني اعلام كرد تكنولوژي استانداردهاي سه بعدي را افزايش مي دهد به طوري كه با استفاده از شكل خاصي از صفحات نمايش كه از نقطه ثابتي به آن نگاه مي شود و ميكرولنزهايي جهت كنترل نور ساطع شده و نرم افزارهاي بخصوصي ،اين تكنولوژي قابل دسترسي است .اين صفحه نمايش تخت LCD ،با تركيب تصاوير توسط ميكرو لنزهايي بر روي آن قابليت نمايش تصاوير سه بعدي را از۱۶ زاويه مختلف داراست.توشيبا قصد دارد استفاده از اين نوع تكنولوژي را براي اولين بار سال آينده در دستگاه هاي بازي ويدئويي تجربه كند.تا سال ۲۰۰۷ نيز تكنولوژي مزبور را در منوي رستوران ها بكار مي گيرد به طوري كه نمايش تصاوير سه بعدي جايگزين منوهاي كنوني مي شوند.

نرم افزار
حفره هاي امنيتي در محصولات آي بي ام
مشورت: نرم افزار Lotus آي بي ام patch هايي را براي برخي از حفره هاي امنيتي با خطر بالا در خطوط محصول Domino و Notes خود منتشر كرده است. آي بي ام گفته است كه خطرناك ترين و جدي ترين نقص، سرريز بافري بوده است كه مي توانسته با سوءاستفاده از كاربران مخرب باعث ايجاد اختلال در سرور Domino و حملات بازدارنده  سرويس شود.
شركت NGSS) Next Generation Security Software) كه اين آسيب پذيري را كشف و گزارش كرده، گفته است كه اين نقص مي تواند باعث اجراي كد مخرب بر روي رايانه هاي كاربران شود. شركت NGSS جزييات مربوط به اين آسيب پذيري را به مدت سه ماه فاش نخواهد كرد، اما هشدار داده است كه تحقيقات داخلي تاكنون شش مورد از اين حملات را كشف كرده اند. محصولات آلوده شده عبارتند از IBM Lotus Domino 6.x و IBM Lotus Notes 6.x.
شركت تحقيقات امنيتي Secunia اين آسيب پذيري را در فهرست نقايص با خطر بالا قرار داده و به كاربران هشدار داده است تا هرچه سريع تر سيستم هاي خود را به نسخه هاي ۶.۵.۴ و يا ۶.۰.۵ محصولات Lotus Notes و Domino ارتقا دهند. همچنين آي بي ام هشدار داده است كه وجود باگي در Lotus Domino موجب آلودگي HTTP-header مي شود.چنانچه اين آسيب پذيري مورد استفاده قرار گيرد، باعث ايجاد اختلال در HTTP و يا آلوده شدن cache مرورگر، پراكسي خواهد شد.
اين نقص توسط حمله كنندگان مورد استفاده قرار گرفته و مي تواند امكان نصب برنامه هاي كاربردي مخرب را براي اجراي كد ياد شده براي حمله كنندگان فراهم سازد. آي بي ام برنامه اي براي برطرف كردن سرريز بافر در كلاينت Lotus Notes منتشر كرده است. اين شركت گفته است كه چنانچه اجراي اين كد مخرب با موفقيت انجام شود، موجب ايجاد اختلال در كلاينت و از كار افتادن آن مي گردد، اما گفته است كه اين كد از راه دور قابل اجرا نيست و حمله كنندگان براي اجراي اين كد بايد به فايل NOTES.INI دسترسي پيدا كنند.

هوش مصنوعي
ربات نانو- جراح
موج:  چين ساخت نوعي ربات نانو- جراح، را به پايان رساند.
اين ابداع ، چين را به عنوان يكي از كشورهاي صاحب تكنولوژي نانو در جهان معرفي مي كند.اين ربات در مركز تحقيقاتي شن يانگ تحت نظر دانشگاه علوم اين كشور طراحي و ساخته شد .انجام اعمال جراحي از طريق ميكروسكوپ هاي مخصوص و صفحات رايانه اي به وسيله دستان اين ربات هاي جراح صورت مي گيرد .اين ربات ها چندين ميليون بار كوچكتر از سر سنجاق هستند. دستان ربات هاي مزبور مي توانند اتم ها را همانند دست انسان در بازي شطرنج يا نوشتن عمل حركت دهند و به كوچكي يك بيستم تار مو هستند.متخصصان مي گويند اين ربات ها اساس ربات هاي آينده هستند كه مي توانند داخل بدن انسان وسلول هاي آن شوند.
يك نانو يك ميلياردم يك متر است .ربات هاي جراح نانو مي توانند حركت كنند و مواد در اندازه نانو را ببرند و جمع آوري كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |