دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۶ - Apr 18, 2005
حمله ارتش عراق به مدائن
براي رهاسازي گروگان هاي شيعه
004254.jpg
گروه سياسي خارجي: نيروهاي عراقي به حمايت سربازان آمريكايي عمليات نظامي مشتركي را از صبح ديروز براي جست وجو و تعقيب افراد مسلحي كه گفته مي شود حدود ۱۵۰ شيعه را در مدائن به گروگان گرفته اند، آغاز كردند و طي نخستين مرحله عمليات خود حدود ۱۵ خانواده گروگان گرفته شده را نجات دادند.به گزارش خبرگزاري آلمان، قاسم داور وزير مشاور در امور امنيت ملي دولت علاوي گفت شهر مدائن هم اكنون در كنترل نيروهاي عراقي و آمريكايي است و عمليات براي يافتن و رهايي گروگان ها كه شمار زيادي از آنان زن و كودك هستند آغاز شده است. در همين حال موفق الربيعي مشاور امنيت ملي عراق گفت: گروگان ها در شهر مدائن واقع در ۳۰ كيلومتري جنوب بغداد از شيعيان و اهل تسنن هستند.وي به شبكه العربيه گفت اين حادثه يك توطئه طايفه اي است و تروريست ها مي خواهند ملت ما را وارد درگيري هاي طايفه اي كنند.به گزارش خبرگزاري فرانسه شبه نظاميان مسلح سني از طريق بلندگو در خيابان هاي مدائن اعلام مي دارند كه همه شيعيان بايد اين شهر را ترك كنند وگرنه گروگان ها را خواهند كشت.شهر مدائن در جنوب شرقي بغداد قرار گرفته كه عراقي ها آن منطقه را سلمان پاك مي نامند.در اين شهر سلمان فارسي يكي از صحابه حضرت رسول اكرم به خاك سپرده شده است.
براساس گزارش العربيه مدائن يكي از مراكز مهم مبارزه با نيروهاي آمريكايي و عراقي است به طوري كه آنان ناتوان از تسلط بر اين شهر بودند به همين خاطر مثلث جديد مرگ نام گرفت كه شامل منطقه سلمان پاك و بسماي و الوحده است.
به گزارش العربيه طرفداران مقتدا صدر كه بيشترين تعداد شيعيان در اين شهر را به خود اختصاص داده اند خبر گروگان گيري را تكذيب مي كنند و آن را مبالغه آميز مي خوانند.
هشدار ائتلاف شيعيان عراق به گروه علاوي
ائتلاف يكپارچه عراق اعلام كرد، در صورتي كه اعضاي فهرست العراقيه بر درخواست هاي فعلي شان پافشاري كنند، احتمال حضور آنها در دولت جديد بعيد است.
تعويق نشست وزيران خارجه همسايه عراق
يك سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه اعلام كرد، نشست دو روزه وزيران امور خارجه كشورهاي همسايه عراق كه قرار بود از امروز در استانبول برگزار شود، به دليل تاخير در تشكيل دولت جديد عراق يك هفته به تعويق افتاد.
كنفرانس اتحاديه اروپا درباره عراق
اتحاديه اروپا درصدد است تا اواسط خرداد در بروكسل، ميزباني كنفرانس بين المللي درباره عراق را بر عهده بگيرد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري عراق، جان آسلبورن وزير امور خارجه لوكزامبورگ كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، اعلام كرد كه در صورت موافقت دولت جديد عراق، اين اتحاديه احتمال برگزاري اين كنفرانس در بروكسل را مورد بررسي قرار مي دهد.
آمريكا خواهان مداخله بي پايان در عراق است
در حالي كه دولت موقت در عراق آماده مي شود تا قدرت را به كابينه جديد بسپارد، واشنگتن درباره چگونگي حفظ سربازانش در عراق نگران است.
به گزارش خبرگزاري مهر روزنامه لس آنجلس تايمز با انتشار اين خبر نوشت: اما به قدرت رسيدن دولت انتخابي كه به زودي به وقوع خواهد پيوست، آمريكا را نگران كرده است كه نتواند همچون گذشته اوضاع را در عراق به نفع خود كنترل كند.
تأكيد آيت الله سيستاني بر تدوين سريع قانون اساسي
دبيركل  اتحاديه  تركمن  هاي  عراق  گفت  آيت الله سيستاني  بر ضرورت  تدوين قانون  اساسي  عراق  در موعد مقرر تأكيد دارد.
به  نوشته  روزنامه  الشرق الاوسط عباس  البياتي  در گفتگو با اين روزنامه  اعلام  كرد آيت الله سيستاني  از اعضاي  ائتلاف  عراق  يكپارچه  خواسته است  در كابينه  اين  كشور عضو نشوند.هدف  از اين  درخواست ، گسترش  مشاركت سياسي  و جذب  ديگر شخصيت  هاي  خارج  از مجمع  ملي  و ائتلاف  يكپارچه  عراق  است .
وي  افزود آيت الله سيستاني  اصرار دارد كه  كار تدوين  قانون  اساسي  طبق جدول  زماني  مشخص  شده  در قانون  اداره  دولت  عراق  به  پايان  رسد و در نتيجه ما نيز خواستار آن هستيم  كه  ماموريت  اصلي  اين  مجمع  تدوين  قانون  اساسي باشد.
قتل سه سرباز آمريكايي
ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد سه سرباز اين كشور در نزديكي رمادي در غرب بغداد كشته و هفت تن ديگر زخمي شدند. پليس عراق نيز خبر از كشف اجساد ۱۹ پليس عراق در منطقه العزيز، در جنوب بغداد داد. در همين حال پليس اين كشور از كشف يك گور دستجمعي در العماره خبر داد. در اين گور بقاياي اجساد ۴۱ كويتي يافت شد.

وزير خارجه ژاپن در ميان تظاهرات گسترده وارد پكن شد
004251.jpg
ايرنا: در ادامه راهپيمايي هاي ضد ژاپني روزهاي اخير در شهرهاي مختلف چين، هزاران تن از شهروندان اين كشور ديروز و همزمان با ديدار وزير خارجه ژاپن از چين، در شهر «شنيانگ» در شمال شرقي اين كشور تظاهرات كردند.
شبكه تلويزيوني يورونيوز با اعلام اين خبر افزود: اين تظاهرات كه در مركز صنعتي شهر برگزار شده بود با حضور گسترده مردم توأم بود و تظاهركنندگان به سوي كنسولگري ژاپن در شهر شنيانگ حركت كردند.
تظاهرات درحالي برگزار شد كه بيش از يكصد تن از ماموران با لباس هاي متحدالشكل و شمار ديگري از نيروهاي پليس با لباس مبدل از كنسولگري ژاپن در شنيانگ مراقبت مي كردند.
از طرف ديگر، صدها تن ديگر از شهروندان چيني نيز همزمان با تظاهرات شهر شنيانگ براي برپايي تظاهرات مشابهي در ميدان مركزي شهر «نانجينگ» در استان «گوانگشي» در جنوب چين تجمع كردند.
تظاهركنندگان با دردست داشتن پلاكاردهاي حامل شعارهاي ضدژاپني، مراتب خشم و اعتراض خود را نسبت به ژاپن و اقدام اخير اين كشور در خصوص تحريف كتاب هاي تاريخي، ابراز كردند.
ديروز خيابان هاي اطراف كنسولگري ژاپن در پكن حصاربندي شده و نيروهاي امنيتي از مراكز متعلق به ژاپن در پكن به شدت حفاظت مي كردند.
وزير خارجه ژاپن ديروز براي گفت وگو با مقامات چيني درباره مسايل پيش آمده ميان دو كشور به چين رفت. توكيو تنها راه حل مسايل پيش آمده موجود را گفت وگوي دو طرف عنوان كرده است.

آغاز مذاكرات ميقاتي براي تشكيل كابينه جديد لبنان
ايسنا: نامزد نخست وزيري لبنان نجيب ميقاتي مذاكرات براي تشكيل كابينه در اين كشور را آغاز كرده است.به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي الجزيره، آمريكا و اتحاديه  اروپا نيز اظهار اميدواري كردند، انتصاب نجيب ميقاتي، نخست وزير لبنان و يك تاجر ثروتمند، اين امر را تضمين كند كه انتخابات پارلماني در لبنان همانطور كه برنامه ريزي شده بود در پايان ماه مه برگزار شود.اتحاديه  اروپا اعلام كرد، اين اتحاديه  اميدوار است كابينه  جديد در كوتاه ترين زمان تشكيل شود.اين اتحاديه از مقامات لبناني خواست تا بدون تاخير، انتخابات آزاد و منصفانه را در سر وقت تعيين شده اش پيش برند.
ميقاتي به روزنامه  النهار گفت، وي در نظر دارد دولت محدودي تشكيل دهد كه بتواند انتخابات پارلماني را هر چه سريعتر برگزار كند و پيش از ورود كميسيون سازمان ملل براي تحقيق در خصوص ترور رفيق حريري، نخست وزير لبنان، روساي خدمات امنيتي را اخراج مي كند.مخالفان كه انتظار دارند در اين انتخابات به پيروزي دست يابند و هشدار داده اند در صورتيكه دولت به زودي تشكيل نشود اعتراضات خياباني بيشتري را به راه مي اندازند، تصميم گرفتند پس از آنكه ميقاتي متعهد شد به بعضي از خواسته هاي آنها جامه  عمل بپوشاند، از وي حمايت كنند.

كوتاه از سياست جهان
فشارهاي بين المللي بر آمريكا به منظور ابقاي البرادعي
واحد مركزي خبر: به  نوشته  روزنامه  الاهرام  ديپلمات  ها در سازمان ملل  تأكيد كردند كشورهاي  عضو آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  براي  باقي ماندن  محمد البرادعي  مديركل  آژانس  در دوره  سوم  سمت  خود بر آمريكا فشار وارد مي كنند.
يك  ديپلمات  اروپايي  كه  نخواست  نامش  فاش  شود، گفت  واشنگتن  براي  كنارزدن  البرادعي  آراي  لازم  را ندارد زيرا استراليا و كانادا كه  از هم پيمانان  نزديك  آمريكا محسوب  مي شوند در حال  حاضر واشنگتن  را تشويق  به  حمايت  از البرادعي  مي كنند.آمريكا براي  جلوگيري  از انتخاب  مجدد البرادعي  نيازمند ۱۲ راي از ۳۵ راي  كشورهاي  عضو شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  است .آمريكا مي گويد البرادعي  درخصوص  پرونده هاي  عراق  و ايران  همكاري  نكرده است.
رييس پليس لندن نسبت به وقوع حملات تروريستي هشدار داد
فارس: رئيس پليس لندن هشدار داد انگليس با خطر حملات تروريستي مواجه است و خواستار اقدامات قانوني جديد براي مبارزه با چنين تهديداتي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، سر لان بلر، كميسر پليس لندن اين هشدار خود را چند روز پس از آن در يك مصاحبه تلويزيوني بيان كرد كه «كامل بورگاس» ، الجزايري مرتبط با القاعده به ۱۷ سال زندان به دليل دسيسه چيني براي پخش سم «راسين» در خيابانهاي انگليس محكوم شد.بلر افزود: «كاملا روشن است كه سرسپردگان به القاعده انگليس را هدف قرار داده اند، اين موضوع در اولويت قرار دارد.»
ناتو با تسليحات اتمي آمريكا مقابله كند
مهر: شمار زيادي از حاميان محيط زيست در اعتراض به عدم برخورد با تسليحات آمريكا دست به تظاهرات زدند.به گزارش روزنامه سوئيسي باسلر، تظاهركنندگان درحاليكه درخواست خود مبني بر وجود جهاني عاري از تسليحات اتمي را مطرح مي كردند، از اعضاي ناتو خواستند تا به مقابله با تسليحات اتمي آمريكا بپردازند.
تداوم بحران در دولت برلوسكني
رم _ واحد مركزي خبر: در حاليكه  دو حزب  از دولت  ائتلافي ايتاليا خارج  شده اند و نخست  وزير اين  كشور با بحران  مواجه  شده  است  وي  همچنان  از انحلال  دولت  خود امتناع  مي ورزد.به  گزارش  واحد مركزي  خبر از رم  احزاب  اتحاد دمكراتهاي  مسيحي  و سوسياليستهاي  نوين  به علت  مخالفت  نخست وزير ايتاليا با انحلال  كابينه  اين  كشور و تشكيل  دولتي  جديد، از كابينه  برلوسكني  خارج  شدند.
براساس  اين  گزارش ، معاون  نخست  وزير ايتاليا و دبير حزب  اتحاد دمكراتهاي  مسيحي  علت  بيرون رفتن  خود را از دولت  برلوسكني  شكست سنگين  ائتلاف  حاكم  در انتخابات  اخير استانداري ها و ناخشنودي  مردم  از عملكرد دولت  به ويژه  در زمينه  اقتصادي  اعلام  كرد.با خروج  حزب  اتحاد دمكراتهاي  مسيحي  از دولت ، سه  وزير از كابينه  برلوسكني  خارج  شدند.
لغو تعقيب قانوني نخست وزير اوكراين
ايسنا: به گزارش اينترفكس، پليس بين المللي با معتبر خواندن مصونيت سياسي نخست وزير اوكراين اعلام كرد، پرونده مربوط به وي به صورت معلق در آمده است.به گزارش خبرنگار ايسنا در كيف، دادستاني دولت فدرال روسيه شكايتي را عليه خانم يوليا تيموشنكو، نخست وزير اوكراين اعلام و وي را تحت تعقيب بين المللي قرار داده بود.
اين موضوع در رابطه با فعاليت هاي تيموشنكو در زمان مديريت بر شركت نفت و گاز اوكراين مي باشد.
برگزاري انتخابات محلي در باسك اسپانيا
مادريد _ اسپانيا: هشتمين دوره انتخابات مجلس در ايالت باسك اسپانيا به منظور انتخاب اعضاي مجلس و دولت خودمختار ايالت شمالي اين كشور صبح ديروز آغاز شد.اين انتخابات نه تنها براي باسك بلكه براي همه اسپانيا جنجالي و مهم به شمار مي رود. زيرا «خوان خوسه ايباره چه» رييس ملي گراي ايالت باسك، اعلام كرده است درصورت پيروزي مجدد، طرح خود را براي خودمختاري كامل باسك و افزايش اختيارات آن از دولت مركزي اسپانيا تا حد استقلال پيش خواهد برد.

آمريكا، روسيه را براي اصلاحات
دمكراتيك تحت فشار قرار مي دهد
ايرنا: كاندوليزا رايس  وزير امور خارجه  آمريكا در نظر دارد در چارچوب  سفر هفته  جاري  خود به  روسيه ، مقامات  مسكو را در خصوص  اعمال  اصلاحات  دمكراتيك تحت  فشار قرار دهد.
شبكه  تلويزيوني  يورونيوز ديروز با اعلام  اين خبر افزود: وزير خارجه  آمريكا قرار است  روز سه شنبه  پيش  از شركت  در نشست سران  ناتو در ليتواني  براي  ديدار و مذاكره  با ولاديمير پوتين  رئيس جمهور روسيه  و سرگئي  لاوروف  همتاي  روسي  خود و ديگر مقامات  اين  كشور وارد مسكو پايتخت  اين  كشور شود.

آغاز مراسم معرفي پاپ جديد
ايسنا: كاردينال ها امروز (دوشنبه) به حكمراني ژان پل دوم پس از ۲۶ سال پايان مي دهند و اين در حالي است كه واتيكان ابراز اطمينان كرد كه نام پاپ جديد تا زمان اعلام رسمي آن از بالكن مشرف به ميدان سن پيترز، مخفي خواهد ماند.
به گزارش آسوشيتدپرس، عزاداري ۹ روزه  رسمي براي پاپ ژان پل دوم، رهبر فقيد كاتوليك هاي جهان كه از روز دفن وي آغاز شده بود، بعد از ظهر روز شنبه در كليساي سن پيترز پايان يافت.تخريب حلقه  ماهيگير پاپ، پايان نمادين حكمراني ۲۶ ساله  وي براي واتيكان بود و كاردينال ها آخرين ديدارشان را قبل از آغاز نشست مخفي براي تعيين پاپ جديد انجام دادند.اين نشست محرمانه امروز آغاز مي شود.ژوكن ناوارو والز، سخنگوي واتيكان اظهار داشت: تكنسين هاي ويژه  واتيكان مطمئن شده اند كه هيچ مكالمه اي نمي تواند از محل جلسه درز كند و مطمئن هستيم كه هيچ موضوعي از جلسه درز نخواهد كرد.

مذاكرات صلح ميان رهبران هند و پاكستان
دهلي نو- ايرنا: پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان و مان موهان سينگ نخست وزير هند روز يكشنبه در دهلي نو، گفت وگو بر سر تحكيم روند صلح بين دو كشور را آغاز كردند. رئيس جمهوري پاكستان روز شنبه براي يك ديدار غير رسمي سه روزه وارد هند شد.به گزارش تلويزيون دولتي هند مشرف و سينگ پيش  از آغاز مذاكرات در حضور خبرنگاران دستهاي يكديگر را به گرمي فشردند.اين ملاقات تاريخي با حضور ناتوار سينگ وزير امور خارجه، پرناب موكراجي وزير دفاع هند و نيز جمعي از مقامهاي پاكستاني آغاز شد.
نخست وزير هند در اين ملاقات همكاري پاكستان با هند را در مبارزه با تروريسم فرامرزي در ثبات روابط دوستانه دو كشور بسيار حياتي خواند.مان موهان سينگ، اظهار داشت: گفتگو بين هند وپاكستان بايستي با اراده راسخ تري به پيش برده شود و همزمان به طور پاياپاي دو كشور تمامي تلاش خود را در سركوب فعاليتهاي تروريستي و جلوگيري رسوخ آن در منطقه آسياي جنوبي بكار گيرند.
رئيس جمهوري پاكستان نيز در اين ملاقات آمادگي خود را براي گفتگو در تمامي زمينه هاي موجود بين دو كشور و حل سريع اختلافات و افزايش ارتباط بين دو كشور ازجمله اقتصادي، تجاري، سياسي و تماسهاي مردمي اعلام كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |