دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۶ - Apr 18, 2005
تسهيلات جديد  تأمين  اجتماعي  براي مستمري  بگيران
ايرنا: سازمان تأمين  اجتماعي  با هدف  تكريم  مستمري  بگيران  و بازنشستگان  دستورالعمل  جديدي  صادر كرد.
براساس  اين  دستورالعمل ، دفترچه هاي  درماني  صادره  براي  مستمري  بگيران  بازنشسته  و از كارافتاده  كلي  داراي  بيش  از ۶۰ سال  و همسران  آنان  و نيز تمام  مستمري  بگيران  بازمانده  با بيش  از ۶۰ سال  سن ، در واحدهاي  بيمه اي  تأمين  اجتماعي  به  مهر ويژه اي  ممهور مي شود.
همچنين براساس  اين  دستورالعمل  ارايه  داروهاي  مورد نياز مستمري  بگيران  در مراكز درماني  سرپايي  براي  دوره هاي  ۴۵ روزه ، يكي  از تسهيلات  در نظر گرفته شده  است .
هم  اكنون  در مراكز درماني  سرپايي  و پس  از تشكيل  كارت  دارويي  و بر اساس تجويز پزشك  معالج ، داروهاي  مورد نياز مستمري  بگيران  تنها براي  مدت  ۳۰ روز ارايه  مي شود. همچنين  اختصاص  بخشي  از واحد پذيرش  مراكز درماني  ملكي  سازمان  تأمين  اجتماعي به  پذيرش  مستمري  بگيران ، ايجاد تمهيداتي  براي  ويزيت  مستمري بگيران  به  صورت خارج  از نوبت  و انجام  آزمايش ها و ساير موارد پاراكلينيكي  تجويزي  براي  مستمري بگيران ، بخشي  از تسهيلاتي  است  كه  به  موجب  اين  بخشنامه  براي  تكريم  مستمري بگيران  در نظر گرفته  شده  است . در اين  دستورالعمل  همچنين  مراكز درماني  ملكي  سازمان  تأمين  اجتماعي ، ملزم  به  ايجاد تسهيلات  رفاهي  لازم  براي  انجام  تشريفات  پذيرش  بستري  و ترخيص  بيماران  سالمند شدند.
سازمان  تأمين  اجتماعي  با دارا بودن  بيشترين  تعداد بازنشستگان  كشور از طريق  حمايت هاي  بيمه اي  و درماني  خود در سالهاي  اخير تلاش هاي  متنوعي  براي  ارتقاي  سطح  معيشت  مستمري بگيران  تحت  پوشش  اين  سازمان  و نيز اعتلاي  جايگاه  فرهنگي  و اجتماعي  اين  قشر انجام  داده  است .
دستورالعمل  جديد كه  در واحدهاي  بيمه اي  و درماني  سازمان  تأمين  اجتماعي  صادر و به  واحدهاي  اجرايي  اين  سازمان  ابلاغ  شده  است ، در راستاي  تكميل  اين اقدامات  است .

امتحان هماهنگ كشوري سال اول
متوسطه خرداد برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: برنامه امتحان هماهنگ كشوري سال اول متوسطه در نوبت دوم سال تحصيلي جاري اعلام شد.
به گزارش وزارت آموزش و پرورش، امتحان ادبيات فارسي يك، هفتم خردادماه و امتحان عربي يك يازدهم خردادماه در دو نوبت، ساعت هشت صبح و ۳۰/۱۴ برگزار مي شود.امتحان ادبيات فارسي يك و عربي يك غايبان موجه اين پايه در نوبت دوم نيز به ترتيب ۲۹ و ۳۱ خردادماه برگزار خواهد شد.
امتحانات  نيم  سال  دوم  پيش دانشگاهي برگزار مي شود
همچنين امتحانات  هماهنگ  نيم  سال  دوره  پيش دانشگاهي  رشته هاي  علوم  رياضي ، علوم تجربي ، علوم  انساني ، علوم  و معارف  اسلامي و هنر از ۲۴ تا ۲۹ ارديبهشت  ماه برگزار مي شود.
به  گزارش  وزارت  آموزش  و پرورش ، امتحانات  هر درس  رشته هاي  علوم رياضي ، علوم  تجربي  و علوم  انساني  دوره  پيش  دانشگاهي  در دو نوبت  ۳۰/ ۱۰ و۳۰/ ۱۴ برگزار مي شود.
در رشته  علوم  رياضي  امتحان  معارف  اسلامي (۲)، ۲۵ارديبهشت  وحساب  ديفرانسيل و انتگرال (۲) ۲۸ ارديبهشت  ماه  برگزار مي شود.
در رشته  علوم  تجربي  نيز امتحان  علوم  زمين  (۲) ۲۴ ارديبهشت  و فيزيك  (۲)۲۷ ارديبهشت  برگزار مي شود.
در رشته  علوم  انساني ، امتحان  ادبيات  فارسي (۲)، ۲۶ ارديبهشت  ماه ، تاريخ (تاريخ  شناسي ) و جغرافيا ۲۹ ارديبهشت  ماه  برگزار مي شود.
در رشته  علوم  و معارف  اسلامي ، امتحان  اصول  عقايد(۲) ۲۵ ارديبهشت  ماه  و ادبيات  عرب  (۲) ۲۸ ارديبهشت  ماه  برگزار مي شود.
در رشته  هنر نيز امتحان  معارف  اسلامي (۲) ۲۴ ارديبهشت  ماه  و آشنايي  با رشته هاي  مختلف  هنري  و ميراث  فرهنگي  ايران  ۲۷ ارديبهشت  برگزار مي شود.
امتحان  هماهنگ  جبراني  دوم  دوره  پيش دانشگاهي  از اول  تا پنجم  تيرماه  سال  جاري  برگزار مي شود.

شرايط پذيرش دانشجو و هدايت استعدادها
هيچ اطلاعات و آماري از سازمان مديريت و وزارت كار در خصوص نيازها و اولويت هاي كشور و وضعيت اشتغال فارغ التحصيلان دريافت نشده است
004227.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: براساس نتايج طرح «هدايت استعدادها به سمت اولويت نياز كشور»، ضوابط و شرايط پذيرش دانشجو و ظرفيت پذيرش در رشته هاي مختلف تغيير مي كند.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اولويت هاي برنامه سوم توسعه در حوزه آموزش عالي، افزود: تدوين طرح جامع راهنما و هدايت استعدادها به سمت اولويت نيازهاي كشور و تصويب آن در هيأت دولت، جزو وظايف وزارت علوم در برنامه سوم توسعه بود كه مسئوليت تهيه آن به سازمان سنجش واگذار شد.
وي با بيان اينكه نتايج اين طرح در پذيرش دانشجو مؤثر خواهد بود، گفت: هدايت استعدادها در سطوح و مقاطع مختلف در جهت اولويت نياز كشور هدف اصلي اين طرح است.
دكتر پوركاظمي خاطرنشان كرد: نتايج اين طرح در صورت عدم مغايرت با قوانين موجود، منجر به تغيير ضوابط و شرايط پذيرش دانشجو در رشته هاي مختلف و حتي ظرفيت پذيرش خواهد شد.
به گفته دكتر پوركاظمي، هدايت استعدادها در دوره دبيرستان و هنرستان در جهت انتخاب رشته در اين دوره و پس از آن براي ورود به دانشگاه با هدف راهنمايي و هدايت صحيح استعدادها به سمت اولويت نياز كشور بخشي از اين طرح مي باشد. وي با بيان اينكه بخشي از اين طرح به آموزش و پرورش و بخش ديگر به آموزش عالي مربوط مي شود، گفت: اين طرح، طرحي فرا وزارتخانه اي ست كه براي اجراي آن سازمان سنجش كميته  اجرايي را با حضور اساتيد، صاحبنظران و نمايندگاني از وزارت كار،  سازمان مديريت و وزارت آموزش و پرورش تشكيل داد.
انتخاب رشته براساس استعداد فردي
معاون سازمان سنجش با بيان اينكه چهارچوب كلي طرح تحت قالب فلوچارتي با عنوان راهنماي طرح كلي در اين كميته تهيه شد، اظهار كرد: با توجه به وجود رشته ها و گرايش هاي مختلف در آموزش عالي، مسئوليت پيگيري و بررسي ضوابط و شرايط پذيرش دانشجو، مطالعات تطبيقي، وضعيت اشتغال فارغ التحصيلان در گروههاي آموزشي كشاورزي، علوم انساني، علوم پايه، فني مهندسي، هنر و پزشكي به دانشگاه هاي بزرگ واگذار شد.
همچنين طي اين طرح از وزارت آموزش و پرورش خواسته شد تا در جهت هدايت استعدادها در مقاطع مختلف فعاليت خود را آغاز كند كه در اين راستا حدود ۱۰ هزار كارمند مشاوره در مقطع متوسطه آموزش و پرورش فعاليت مي كند.
دكتر پوركاظمي در ادامه با بيان اينكه كار پژوهشي وزارت علوم در پنج دانشگاه بزرگ در حال انجام است و به مرحله كسب نتيجه نيز نزديك شده است، گفت: با اين حال متأسفانه هيچ اطلاعات و آماري از سازمان مديريت و وزارت كار در خصوص نيازها و اولويت هاي كشور و وضعيت اشتغال فارغ التحصيلان دريافت نشده است.
تغيير ضوابط پذيرش دانشجو درجهت استعدادها
وي افزود: سازمان سنجش در تاريخ ۱۸ بهمن ماه سال ۸۳ در نامه اي به وزير علوم گزارش مراحل انجام طرح را منعكس كرد و وزير نيز ضمن تشكر از انجام اين طرح،  خواستار تشكيل كميته تخصصي طرح هدايت استعدادها به سمت نيازهاي كشور در سازمان سنجش شد و موكول كردن اتمام طرح به همكاري همه جانبه كليه سازمانها و وزارتخانه هاي ذيربط را منجر به ايجاد مشكل در اجراي آن دانست.
به گفته معاون سازمان سنجش حتي اگر ساير سازمانها و وزارتخانه ها وظايف خود را در قبال اين طرح به انجام نرسانند، انجام طرح در وزارت علوم به شناسايي شرايط و ضوابط پذيرش در رشته هاي مختلف و درصد بيكاري فارغ التحصيلان و ... مي انجامد.
دكتر پوركاظمي در خاتمه گفت وگو با ايسنا در خصوص ساير مراحل اين طرح اظهار كرد: در آيين نامه اين طرح تشكيل يك شوراي مركزي با عضويت وزير علوم، رييس سازمان سنجش، معاون آموزشي وزارت علوم، معاون آموزش نظري وزارت آموزش و پرورش، نماينده وزارتخانه هاي بهداشت،  كار و سازمان مديريت و پنج نفر از اساتيد متخصص با هدف بررسي و تصويب چهارچوب مقدماتي، تصويب سياست هاي راهبردي و طرحهاي پيشنهادي و به دنبال آن تشكيل كميته هاي تخصصي مجزا در ساير وزارتخانه ها و سازمانهاي ذيربط ديده شده است كه در حال حاضر سازمان سنجش در حال تشكيل كميته تخصصي وزارت علوم است.

مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد:
مشكلات كودكان ايران در نحوه اجراي قوانين است
گروه اجتماعي: نحوه اجراي قوانين موضوعه، سرچشمه اصلي مشكلات و مصائبي است كه دامنگير كودكان در ايران شده است.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با اعلام نتايج تحقيقي كه اخيراً به انجام رسانده، از قوانين موجود و توجه قانون گذار به حقوق كودكان ابراز رضايت كرده و مشكلات موجود را به اجراي قوانين مربوط دانسته است.
دفتر مطالعات حقوقي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي توجه قانون گذار به حمايت از كودكان را قابل تقدير دانست و اعلام كرد: مشكلات موجود در زمينه حمايت همه جانبه از كودكان در ايران به عرصه عمل و نحوه اجراي قوانين بازمي گردد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهش ها، دفتر مطالعات حقوقي اين مركز در گزارشي تحت عنوان «حمايت از كودكان در حقوق ايران» كه به درخواست رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي تهيه و منتشر شده است، افزود: مشكلات موجود در بخش اجرا و حوزه عمل در بحث حمايت همه جانبه از حقوق كودكان در كشور را از طريق تقويت مكانيسم نظارت و كنترل و توسعه و تعميق فعاليت هاي فرهنگي مي توان مهار كرد.دفتر مطالعات حقوقي در گزارش خود با اشاره به  قوانين و مقررات موضوعه كشور در حمايت از كودكان، تصريح كرد: با عنايت به احكام عام و اصول كلي ناظر بر حقوق كودكان در ايران، تنظيم و تصويب مقررات تازه لازم به نظر نمي رسد و طرح هاي جديد تنها به تورم مقررات كيفري و ايجاد تعارض و ابهام در مجموعه مقررات موضوعه كمك خواهد كرد.
گزارش يادشده، مجازات عمومي سال ۱۳۰۴ و اصلاحات و الحاقات بعدي آن را نخستين قانون ملي ايران در زمينه حمايت از كودكان عنوان كرده و مي افزايد: در اين قانون، مقررات خاصي در خصوص تعيين سن مسئوليت كيفري و حدود مسئوليت كودكان، شيوه هاي كنترل تمايلات بزهكارانه آنان و مقابله با تعرضات مجرمانه عليه كودكان وضع شده است.
دفتر مطالعات حقوقي سپس در گزارش خود به سير تكاملي قوانين و مقررات مربوط به حقوق كودكان در ايران پرداخت و تصريح كرده است: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران علاوه بر حمايت عام از حقوق ملت در فصل چهارم و تضمين حقوق كودكان، در اصل بيست و يكم، دوران بارداري، دوران حضانت، قيمومت و تربيت و بي سرپرستي كودكان را از موقعيت هاي قابل حمايت اعلام كرده و قانون كار مصوب سال ۱۳۶۹ نيز حمايت از كودكان و حفظ حقوق آنان را مورد توجه قرار داده است.

روزانه ۱۵۰۰ نفر به عتبات عاليات اعزام مي شوند
004230.jpg
مهر: به دنبال پرسش هاي زياد شهروندان و عاشقان زيارت عتبات عاليات ، سازمان حج و زيارت با انتشار بيانيه اي چگونگي انجام اين سفر را تشريح كرد.
در اين بيانيه آمده است: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق براساس يادداشت تفاهمي كه در ۱۸ فروردين ماه جاري به امضاي دكتر آصفي معاون امور كنسولي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و سعد جاسم الحياني معاون وزير امور خارجه عراق رسيد، زيارت شهروندان دو كشور به عتبات عاليات دو طرف را مورد تاييد قرار دادند.
دو طرف توافق كردند كه در مرحله اول گشايش سفرهاي زيارتي، يك هزار و پانصد نفر در هر روز از شهروندان هر كشور براي زيارت عتبات عاليات با رواديد زيارتي كه از سوي نمايندگي هاي سياسي و كنسولي صادر مي شود به كشور ديگر سفر كنند كه اين رقم با تغيير شرايط كنوني عراق تا سطح پنج هزار نفر در هر روز قابل افزايش است.
شركت هاي زيارتي و مسافرتي مجاز و رسمي شناخته شده از سوي ارگان هاي ذيربط دو كشور مي توانند زائران را در گروههاي سي و پنج تا چهل و پنج نفره تنظيم و رواديد زيارتي را كه هزينه آن بر اساس قوانين و مقررات دو كشور محاسبه خواهد شد بر روي فهرست تهيه شده ثبت نموده و تا حداكثر دو هفته زائران را به عراق اعزام نمايند كه طول سفر نيز ۷ شب و ۸ روز خواهد بود.نقل و انتقال زائرين توسط اتوبوسهاي با شرايط كاملا سياحتي كشور متبوع تا نقاط مرزي بين المللي و از آنجا تا بازگشت بر عهده كشور پذيرنده خواهد بود.

مهمترين علل انتقال ايدز در ايران
گروه اجتماعي - مريم غفاري: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در آخرين آمار خود تعداد آلوده شدگان به ويروس HIV (ايدز) در كشور را تا ابتداي فروردين ماه جاري، حدود ۱۰ هزار و ۲۶۵ نفر اعلام كرد كه از اين تعداد ۹۷۵۲ نفر را مردان و ۵۱۴ نفر را زنان تشكيل مي دهند كه اعتياد تزريقي در مردان و آميزشي در زنان نيز بيشترين علل انتقال ايدز در ايران اعلام شده است.
دكتر ميترا معتمدي، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با همشهري ضمن بيان مطلب فوق افزود: وزارت بهداشت بر اساس ۱۱ استراتژي اصلي كشوري، شامل آموزش و اطلاع رساني، پيشگيري، نظام مراقبت، گسترش كمي و كيفي مراكز مشاوره، شناسايي معتادان تزريقي و مراقبت و درمان آنها و همچنين توانمندسازي سيستم بهداشتي در سراسر كشور برنامه هاي عملياتي خود را طراحي و اجرا مي كند. وي در خصوص اجراي «طرح ديده وري» در سطح كشور گفت: «اين طرح چندين سال است كه به صورت فصلي در مقاطع مختلف گروه هاي گوناگون نظير دانشگاه ها و زندان ها را   مورد بررسي و شناسايي قرار مي دهند تا بدين ترتيب از روند شيوع HIV در گروه هاي مختلف آگاه شويم و با به دست آوردن اطلاعات و آمار از آلوده شدگان به اين عفونت برنامه ريزي هاي اساسي را در دستور كار نظام مراقبت  قرار مي دهيم.»
بر اساس اين گزارش كه اداره ايدز وزارت بهداشت در اختيار همشهري قرار داده است، تعداد مبتلايان مرد ايراني به ايدز۳۶۱ نفر
( ۶ / ۹۲ درصد) و مبتلايان زن ايراني ۲۹ نفر( ۴/۷ درصد) در كشور گزارش شده است.(يعني افرادي كه وارد مرحله نهايي بيماري شده اند). براساس موارد آلودگي به HIV،(ايدز) بر حسب جنس و سن، رده سني ۲۵ تا  ۳۴ با تعداد ۲۸۹۹ نفر( ۴/۴۰ درصد) بيشترين و رده سني  ۳۵ تا ۴۴ سال باتعداد  ۲۱۰۱ نفر( ۳/۲۹ درصد) در رده بعد قرار دارد. گفتني است، كمترين ميزان موارد آلودگي به HIV، (ايدز) بر حسب جنس و سن مربوط به رده سني صفر تا ۴ سال با تعداد ۲۵ نفر( ۳/۰ درصد) بوده است.
بر اساس اين گزارش، تعداد موارد آلودگي به HIV ( ايدز ) براساس جنس و راه انتقال تعداد مردان آلوده بهHIV (ايدز) از راه اعتياد تزريقي در كشور ۵۹۲۵ مورد( ۳/۹۹ درصد) و زنان آلوده از اين راه  ۴۳ مورد( ۷/۰ درصد) بوده است و  ۱/۶۳درصد(۴۳۳ نفر) از آلوده شوندگان از راه آميزشي در ايران را مردان و  ۹/۳۶درصد ( ۲۵۳نفر) از همين راه زنان هستند. همچنين ۱/۹۴ درصد( ۲۰۶ نفر) موارد آلوده از راه خون و فرآورده هاي خوني مردان و ۹/۵ درصد ( ۱۳ نفر) از آلوده شدگان از همين راه را زنان تشكيل مي دهند. آلودگي از طريق مادر به كودك در هر دو جنس  ۲۱ نفر( ۵۰ درصد) اعلام شده است. لازم به ذكر است،  اعتياد تزريقي با شيوع  ۳/۸۶ درصد، تماس جنسي  ۹/۹ درصد، خون و فرآورده هاي خوني  ۲/۳ درصد و بالاخره مادر به كودك با شيوع  ۶/۰ درصد به ترتيب شايع ترين راههاي انتقال موارد آلودگي به HIV(ايدز) در كشور محسوب مي شوند.

جزئيات تسهيلات جديد براي خانواده
شهدا و مددجويان كميته امداد اعلام شد
ايسنا: ۲۰ درصد آپارتمانها و منازل مسكوني اجاره به شرط تمليك امسال در اختيار خانواده هاي شاهد، جانبازان و آزادگان قرار مي گيرد.
به منظور پرداخت تعهدات انجام شده از سوي دولت و تأمين مابه التفاوت سود و كارمزد تسهيلات بانكي مسكن جانبازان ۲۵ درصد و به بالا و معلولان و خانواده هاي معظم شهدا و آزادگان و كمك به بهسازي مسكن روستايي و احداث تأسيسات زيربنايي در شهرهاي جديد موضوع مصوبات هيأت دولت و شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران و آماده سازي زمين آزادگان و جانبازان، مبلغ ۳۸۹ ميليارد و ۶۲۳ ميليون ريال در اختيار دستگاه هاي اجرايي ذيربط قرار مي گيرد.
همچنين براساس تكليف دولت خانواده هاي معظم شهدا، آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد به بالا و معلولان از رعايت الگوي مصرف مسكن معاف و براي يكبار از عوارض شهرداري و كليه پرداختي ها براي پروانه ساخت تا ۱۲۰ مترمربع بناي مفيد معافند. همچنين مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور در صورت رعايت الگوي مصرف مسكن از پرداخت عوارض و كليه دريافتي هاي پروانه ساخت شهرداري براي يك بار معاف شدند.
وزارت مسكن و شهرسازي نيز مكلف شد براساس معرفي بنياد شهيد و امور ايثارگران، ۲۰ درصد آپارتمانها و منازل مسكوني اجاره به شرط تمليك را در اختيار خانواده هاي شاهد، جانبازان و آزادگان قرار دهد. براساس اين گزارش مبلغ يكهزار ميليارد ريال در قالب اعتبارات ويژه توسعه روستايي در جهت ارتقاي شاخص هاي توسعه روستايي شامل آب، راه، آموزش و بهسازي به صورت صد در صد پرداخت مي شود. بر پايه اين گزارش وزارت جهاد كشاورزي در قانون بودجه سال جاري اجازه دارد براي اسكان عشاير، اراضي، مستحدثات و تجهيزات آبرساني و آبياري مربوط كه به منظور اسكان عشاير با اعتبارات دولتي خريداري و احداث كرده و يا در اختيار دارد را با دريافت ۲۰ درصد قيمت كارشناسي روز طي اقساط ۵ ساله به عشاير داوطلب اسكان به طور قطعي واگذار كند. همچنين بايد معادل صد درصد وجوه حاصل از اين فعاليت كه به حساب خزانه داري كل واريز مي شود براي اجراي طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي ساماندهي عشاير اختصاص يابد.
براساس اين گزارش، نجات اميني، مديركل دفتر كاهش فقر و سياست هاي جبراني وزارت رفاه نيز به ايلنا گفت: تمام برنامه  هاي فقر زدايي وزارت رفاه در طرح «چتر رفاه ايمني» پيش  بيني شده است كه اين طرح به دولت رفته و در حال حاضر كميسيون اجتماعي دولت در حال بررسي است.وي تصريح كرد: در «چتر رفاه ايمني» اقدامات اجتماعي نظير امنيت غذايي مطرح است كه بر اساس اين طرح، خانواده  هاي زير خط فقر و گرسنگي، مشمول طرح افزايش كيفيت تغذيه  اي قرار مي گيرند.

دانشجويان اميركبير و صنعتي شريف
به مقام هفدهم رسيدند
گروه علمي فرهنگي: تيم هاي دانشجويي دانشگاههاي صنعتي شريف و اميركبير در بيست و نهمين دوره مسابقات برنامه نويسي دانشجويي Acm كه در شهر شانگهاي چين برگزار شد، به مقام هفدهم جهان دست يافتند. تيم هاي برنامه نويسي دانشجويي دانشگاه هاي صنعتي شريف و اميركبير در ميان ۷۸ تيم از ۴۵ كشور جهان مقام هفدهم اين دوره از مسابقه ها را كسب كردند.
دكتر محمد قدمي استاد دانشكده كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف با اعلام اين مطلب به خبرنگار همشهري گفت: مرحله نخست بيست و نهمين دوره مسابقه هاي برنامه نويسي دانشجويي Acm به ميزباني دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد و ۴۰۰۰ تيم از ۱۵۸۰دانشگاه از ۷۱ كشور جهان در اين مسابقه ها شركت كردند.
دكتر قدمي افزود: در نهايت ۷۸ تيم از ۳۵ كشور جهان امتياز لازم براي شركت در مرحله نهايي اين مسابقه ها را به دست آوردند كه تيم دانشگاه شانگهاي چين مقام نخست بيست و نهمين دوره اين مسابقه ها را به دست آورد.دكتر قدمي با اشاره به اين كه در مرحله نهايي ۱۰ سؤال و ۵ ساعت فرصت به هر يك از تيم هاي شركت كننده در اين مسابقه ها داده مي شود، اظهار داشت: تيم دانشگاه شانگهاي چين توانست با حل ۸ مسئله كه در تاريخ اين مسابقه ها بي نظير بوده است، به مقام نخست دست پيدا كند. وي افزود: تيم دانشگاه ايالتي مسكو نيز در اين مسابقه ها مقام دوم و تيم دانشگاه سن پترزبورگ روسيه مقام سوم و تيم دانشگاه واترلو كانادا مقام چهارم را كسب كردند. تيم هاي دانشگاه هاي صنعتي شريف و اميركبير نيز با حل ۵ مسئله مقام هفدهم را كسب كردند و بالاتر از بسياري از دانشگاه هاي معتبر جهان كه بسياري از دانشجويان آرزوي تحصيل در اين دانشگاه ها را دارند، قرار گرفتند.
وي با اشاره به اين كه اعضاي هر تيم سه نفر بوده و براي حل مسائل يك كامپيوتر نيز در اختيار اعضاي هر تيم قرار گرفته است، اظهار داشت: مسابقه هاي جهاني برنامه نويسي دانشجويي غرب آسيا به ميزباني دانشگاه صنعتي شريف چون سال هاي گذشته برگزار شد تا زمينه هاي توجه بيشتر دانشگاه هاي كشور به مقوله برنامه نويسي و برنامه سازي را فراهم كند. در واقع اين مسابقه ها با هدف ترغيب برنامه نويسي و برنامه سازي در ايران و حل مشكلات موجود در زمينه حل مسائل بزرگ با استفاده از رايانه به ميزباني دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، نمايندگان ايران در اين دوره از مسابقه هاي برنامه نويسي دانشجويي Acm در حالي به جايگاه هفدهم دست يافتند كه سال قبل و در بيست و هشتمين دوره اين مسابقه ها كه در شهر «پراگ» چك برگزار شد، تيم دانشگاه صنعتي اميركبير به مقام بيست و هفتم دست يافت و تيم دانشگاه شريف نيز با كسب امتيازي پايين تر به دريافت ديپلم افتخار اين مسابقه ها نائل شد.اعضاي تيم دانشجويي اعزامي دانشگاه صنعتي شريف را «سما گليايي» ، «هادي فروغمند اعرابي»، «محمد حسين باطني» و اعضاي تيم دانشگاه صنعتي اميركبير را «حامد غيبي»،«سامان اميرپور» و «محمد توكلي» تشكيل داده اند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |