دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۶ - Apr 18, 2005
مجلس لايحه تشكيل مناطق ويژه اقتصادي را اصلاح كرد
گروه سياسي : نمايندگان مجلس شوراي اسلامي لايحه تشكيل مناطق ويژه اقتصادي را براي تامين نظر شوراي نگهبان اصلاح كردند.
در جلسه علني ديروز لايحه تشكيل و اداره مناطق ويژه اقتصادي اعاده شده از شوراي نگهبان مطرح و نمايندگان ايرادات اين شورا به لايحه مذكور را اصلاح كردند.
همچنين در جلسه علني ديروز، پيشنهادات زيادي در خصوص اصلاح اين لايحه ارايه گرديد كه عليرغم مذاكرات طولاني هيچ يك به تصويب نرسيد.
براساس اين گزارش در جلسه علني ديروز ۱۳۵ نماينده مجلس با تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش موافقت كردند.
حسين اميري نماينده زرند و مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات به ارائه گزارش اين كميسيون درخصوص تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
افت تحصيلي، ميزان حقوق معلمان، عملكرد صندوق ذخيره فرهنگيان، تغيير متون ديني، مطالبات فرهنگيان، عزل مديران شايسته، دريافت شهريه اجباري و تعلل در استخدام معلمان حق التدريسي از موارد تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش به شمار مي رود.
از ۲۱۸ نماينده حاضر در جلسه ۱۳۵ نفر با تصويب اين تقاضا موافقت كردند.
همچنين ديروز اعلام شد ۱۷۵ نفر از نمايندگان مجلس طي نامه اي به رئيس جمهور برخورد فعال با توطئه غاصبان قدس شريف را خواستار شدند.
نطق هاي پيش از دستور
اكبر اعلمي ديروز به عنوان اولين ناطق پيش از دستور طي سخناني با اعتراض به عدم گردش نخبگان گفت: منافع ملي از دريچه منافع جناحي اشخاص موصوف تعريف و تفسير مي شود و اين گروه در دل خود براي كسب قدرت بيشتر همواره به يك رقابت تخريبي اشتغال دارند و راهبرد اين رقابت براي يكي هياهوست و براي ديگري اختناق و آنها براي تداوم سلطه خود و عناصرشان همواره از ابزار توجيه بهره مي گيرند و كافي است زير سقفي كه ساخته اند قرار گيري تا عليرغم هرگونه خطايي از برچسب اصولگرايي برخوردار شوي و يا اگر زير علم گروه ديگري از آنها سينه بزني هر چند اشتباهات فاحشي را مرتكب شوي از برچسب اصلاح طلبي بهره مند خواهي شد.
اعلمي گفت: تا زماني كه اين افراد در متن قرار دارند و منابع قدرت در اختيار آنان است، ۷۰ ميليون ايراني حاشيه نشين نمي توانند هرگز به تحولي جدي در روند حاكم دل ببندند.
شهريار مشيري نماينده مردم بندر عباس هم دومين ناطق پيش از دستور جلسه علني بود كه درباره اتصال بندر عباس با آسياي ميانه گفت: مردم ساحل نشين خليج فارس خواهان احياي جاده ابريشم اند.
وي ادامه داد: آنان مي خواهند جايگاه شايسته اي در اقتصادايران داشته باشند و گله مندند كه نقش آنان در تجارت منطقه كمرنگ تر مي شود.
محمدتقي كاوياني پور هم به عنوان سومين ناطق جلسه علني ديروز اظهار داشت: دستيابي به فناوري هاي هسته اي و خيزش علمي ايران باعث قدرت و عظمت نظام اسلامي شده و در جهت توسعه و پيشرفت و عدم وابستگي كشور بسيار موثر و مفيد مي باشد وبايد روز به روز تقويت شود.
وي افزود: شركت در انتخابات رياست جمهوري جزء حماسه هاي ملي است كه هرچه اين حماسه پرشورتر و تعداد آرا بيشتر شود دشمنان اسلام و نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران مايوس تر مي شوند.
تذكرها
رئيس مجلس در پاسخ به تذكر نماينده لاهيجان گفت: نظر شوراي نگهبان درباره مصوبه مجلس براي تامين خسارت حادثه ديدگان از برف و زلزله اعلام شده و به زودي به مجلس فرستاده مي شود.
ايرج نديمي در تذكري آئين نامه اي خطاب به رئيس مجلس ضمن بيان اين كه قبلا هم در مورد مواد ۲۱ تا ۲۴ آئين نامه تذكر داده بودم و اكنون نيز درباره آن مي خواهم تذكر بدهم افزود: شايع شده است كه مصوبه مربوط به تامين هزينه هاي خسارت ديدگان از برف گيلان و زلزله زرند و غيره را كه شوراي نگهبان رد كرده است به دليل دير ارسال كردن آن از طرف هيات رئيسه مجلس به شوراي نگهبان است.
رئيس مجلس گفت: من مطلع شدم كه شوراي نگهبان درباره اين مصوبه اعلام نظر كرده و آن را به زودي به مجلس مي فرستد و من نگراني شما در پيگيري اين طرح را درك مي كنم.
همچنين نماينده تهران بااشاره به تركيب كميته تحقيق وتفحص از صنايع خودرو، خطاب به رئيس مجلس گفت: خواهش من اين است كه دراين موارد كه آئين نامه مسكوت است خود شما راهكاري را ارائه نماييد تا تركيب اين كميته اصلاح شود.
سعيد ابوطالب ديروز در جلسه علني مجلس در تذكري آئين نامه اي خطاب به رئيس مجلس ضمن بيان اين كه تذكر بنده درباره بند ۱۰ و ۱۱ ماده ۲۲ است افزود: طرح تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي بعد از يكسري رفت و آمدها بين كميسيون صنايع و صحن علني بالاخره راي آورد و حالا آنچه براي من جاي سوال دارد اين است كه كميته اي كه قرار است تشكيل شود براي تحقيق و تفحص ساختارش چگونه باشد و چه كسي بايد اينها را مشخص كند.
نماينده مردم تبريز هم با اشاره به تحريف نطق هفته گذشته خود در روزنامه ايران خطاب به رئيس مجلس گفت: اگر هيات رئيسه مجلس جلوي تحريف سخنان نمايندگان توسط مطبوعات را نگيرد با توجه به شرايط سياسي كشور اين وضعيت اوج مي گيرد و ممكن است باعث تخطئه بسياري از تصميمات و تدابير صحيح مجلس شود.
همچنين نماينده ملاير در خصوص بخشنامه وزير آموزش و پرورش در جهت جذب ۴۰ هزار معلم حق التدريسي گفت: اين بخشنامه در هفت مورد با مصوبه مجلس مغايرت دارد.
حسن زماني فر نماينده ملاير در تذكر آئين نامه اي درباره بند ۱۱ ماده ۲۳ خطاب به رئيس مجلس گفت: با عنايت به مصوبه سال گذشته مجلس در رابطه با جذب ۴۰ هزار معلم حق التدريسي متاسفانه بعداز گذشت چند ماه شاهد بر زمين ماندن اين طرح كارآمد كه براي كاركنان آموزش و پرورش بسيار مناسب است، بوديم.
برپايه اين گزارش نماينده مردم شيراز نيز ديروز تصريح كرد: شيوه پاسخگويي وزارتخانه به مكاتبات نمايندگان مجلس صحيح نيست و از رئيس مجلس انتظار داريم به اين موضوع رسيدگي كنند.
محمد هادي رباني در تذكري آئين نامه اي خطاب به رئيس مجلس افزود: درباره مكاتبات نمايندگان با وزرا و مديران ذكر چند نكته لازم است كه اولاً پاسخ اين مكاتبات در يك فاصله زماني معقول داده نمي شود و ثانياً گاهي متانت لازم در پاسخ مشاهده نمي شود و بعد هم جواب يا بايد روشنگر باشد و يا راهگشا كه بعضي از پاسخ ها هيچ كدام از اين خصوصيات را ندارند.

طرح نظام جامع حقوقي و قضايي زنان تدوين شد
گروه اجتماعي: طرح  نظام  جامع  حقوقي  و قضايي  زنان  در اجراي  بند ج  ماده  ۱۵۸ قانون برنامه  سوم  توسعه  و به  همت  مركز امور مشاركت  زنان  تدوين  شد.بنابر اين گزارش، طرح  نظام  جامع  حقوقي  و قضايي  زنان بر اساس  تصميم  دولت  مبني  بر ارائه  پيشنهادات  اصلاحي  در قالب  طرحي  جامع  به منظور تعيين  جايگاه  واقعي  حقوق  زنان  و رفع  تبعيض ها طراحي  شده  است .در طرح  نظام  جامع  حقوقي  و قضايي  زنان ، مباني  نظري  حقوق  زنان  و ضرورت  تجديدنظر در حقوق  زنان  در ابعاد مختلف  مورد بررسي  قرار گرفته  و پيشنهادات  اصلاحي  ارائه  شده  است .براساس  اين  گزارش ، در بحث  حقوق  مدني  مواردي  نظير مهريه ، نفقه ، اجرت المثل ، نحله  و تملك  نصف  دارايي ، خواستگاري  و نامزدي ، اشتغال ، رياست  و سرپرستي  خانواده ، وضع  حقوقي  زن  در انحلال  نكاح  ونابرابري  زن  و مرد در قواعد تابعيت  مورد بحث  قرار گرفته  و پيشنهادات  اصلاحي  در دست تنظيم  است .
براساس  گزارش  سايت  مركز، پيشنهادات  اصلاحي  در قالب  پيش  نويس  لايحه  اصلاح  موادي  از قانون  مجازات  اسلامي طي  دو نوبت  در تيرماه  و آبان  ماه  سال جاري  تقديم  رئيس  جمهوري  شده  و هم اكنون  در كميسيون  لوايح  در دست  بررسي است .

سرپرست مجتمع قضايي امور اقتصادي:
اتهامات پرونده شركت دخانيات ارتشاء است
فارس: سرپرست مجتمع قضايي امور اقتصادي اتهامات مطرح شده در خصوص پرونده مربوط به شركت دخانيات را اخذ وجوه مالي تحت عنوان ارتشاء، پورسانت و گرفتن هدايا عنوان كرد.
حميد رضا موحدي ظهر ديروز در جمع خبرنگاران گفت: پيگيري و تحقيقات در خصوص اين پرونده منتهي به بازداشت يكي از مشاورين ارشد شركت دخانيات در اسفند ماه سال گذشته شد كه بازداشت ايشان و جمع آوري تحقيقات و مدارك و مستندات در نهايت منجر به بازداشت مدير و يكي از معاونين شركت دخانيات طي هفته گذشته شد كه بازداشت آنها كماكان ادامه دارد.
سرپرست مجتمع قضايي امور اقتصادي عناوين مطرح شده در رسانه ها از جمله بزه كلاهبرداري را فاقد صحت دانست و بيان داشت: اين بزه به هيچ وجه در پرونده منعكس نيست و اين عنوان مجرمانه با اقدامات مسئولين دولتي همخواني و تناسب قضايي كافي ندارد، بنابراين آن بخش از اخبار كه به عنوان كلاهبرداري در رسانه ها مطرح شده به هيچ وجه در پرونده نيست.
وي عمده پرونده را مربوط به بعضي از گزارش ها از سوء جريانات مالي در شركت دخانيات عنوان كرد و افزود: با تكميل تحقيقات پرونده در فضايي كه از نظر قانوني امكان اطلاع رساني بيشتري باشد، اطلاعات تكميلي پرونده منتشر خواهد شد.
موحدي اخبار منتشره در رسانه ها را در خصوص اعمال نفوذ و فشار برخي از مقامات اجرايي را تكذيب كرد و اظهار داشت: به صراحت مي گويم كه شأن، اقتدار و استقلال دستگاه قضايي بسيار بالاتر از آن است كه بخواهد از ناحيه مقامات اجرايي در پرونده ها اعمال نفوذ شود و اساساً چنين چيزي در اين پرونده نيست و در سطوح اجرايي اعم از رده معاونت و غيره هيچ گونه اعمال نفوذ و فشاري صورت نگرفته است.سرپرست مجتمع قضايي امور اقتصادي عمده اتهامات مطرح شده در اين پرونده را اخذ وجوه مالي تحت عنوان ارتشاء، پورسانت و گرفتن هدايا خواند و افزود: مدافعاتي كه تاكنون در اين پرونده صورت گرفته است، اينكه مبالغ و هداياي اخذ شده عمدتاً در سازمان دخانيات هزينه شده، ولي آنچه دستگاه قضائي انتظار دارد اينكه براي دفاعيات مستندات كافي ارايه شود.

سرلشكر فيروزآبادي: ارتش، سد محكمي
در مقابل تهديدات دشمنان است
ايسنا: سرلشكر فيروزآبادي گفت: امروز ارتش با كسب تجارب و اندوخته هاي ارزشمند، سد سديدي در مقابل تهديدات دشمنان ساخته و آ ماده و هوشيار، مهياي پاسخگويي به هرگونه تحركات دشمنان است. رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، طي پيامي با اشاره به فرا رسيدن ۲۹ فروردين، تصريح كرد:امروز اين ارتش پرصلابت و شايسته در پي اعتماد و اميد امام، با گذر سرافرازانه از خيل دسيسه ها و تنگ نظري ها و عرصه هاي پر خطر، با كسب تجارب و اندوخته هاي ارزشمند و كارآمدي چون حماسه دفاع مقدس، آبديده و استوار، شانه به شانه ساير قواي مسلح و پرتوان سد سديدي را در مقابل تهديدات دشمنان ساخته و آماده و هوشيار، مهياي پاسخگويي به هرگونه تحرك آنان است.

احمدي نژاد شهردار تهران :
تهاجم فرهنگي قبل از جوانان سراغ مديران رفته است
فارس:شهردار تهران گفت: بعضي ها تصور مي كنند تهاجم فرهنگي، فقط به جوانان اختصاص داشته در حالي كه اين تهاجم، قبل از جوانان، بخشي از مديران كشور را مورد حمله قرار داده و تفكر و نگاه آنان را تغيير داده است و فقر، فساد و تبعيض، معلول تغيير نگاه بعضي از مديران است.
محمود احمدي نژاد در جمع مردم يزد در حسينيه قلعه كهنه اين شهر گفت: به نظر من، مشكل از آن جا آغاز شد كه بخشي از مديريت كشور از مسير انقلاب، فرهنگ و معيارهاي آن فاصله گرفت.
احمدي نژاد، در پاسخ به شعار حاضران كه او را با شهيد رجايي مقايسه مي كردند، گفت: امثال بنده بايد سال ها بدويم تا خاك پاي آن عزيز شويم.
احمدي نژاد در قسمت ديگري از سخنانش با طرح سئوالاتي در بحث آسيب شناسي انقلاب پرسيد: به چه دليل، امروز وقتي كه با وجود همه پيشرفت ها، به فضاي عمومي كشور مي نگريم، احساس نمي كنيم كه حركت ما به سمت نقطه مطلوب است؟وي خاطرنشان كرد: فرهنگ، اقتصاد، سياست داخلي و بخشي از سياست هاي خارجي كشور نگران كننده شده، آيا اشكال از ملت است، اشكال از مسئولان است يا اشكال از قانون اساسي است؟
احمدي نژاد ملت ايران را جزو مترقي ترين و فهيم ترين ملت هاي دنيا دانست و افزود: قانون اساسي ايران هم جزو قوانين اساسي پيشرو و مترقي در ميان كشورها محسوب مي شود.

انتخاب نهم
اگر اصولگرايان به نتيجه واحد رسيدند آبادگران هم حمايت مي كند
ايسنا: سخنگوي ائتلاف آبادگران گفت: رسيدن به اجماع در ميان اصولگرايان يك تكليف واقعي است.مهدي چمران افزود: بايد همه تلاش كنيم تا به اجماع برسيم و يك كانديداي واحد را به مردم معرفي كنيم.چمران تصريح كرد: اصولگرايان اگر به نتيجه واحد رسيدند آبادگران هم از فرد منتخب حمايت مي كند.وي درباره حمايت آبادگران از حضور هاشمي، تصميم گيري در اين مورد را به آينده موكول كرد.
لاريجاني:تورم بدترين و سنگين ترين نوع پرداخت ماليات ازسوي مردم است
ايرنا: يكي از نامزدهاي  رياست جمهوري سال ۸۴ جمهوري اسلامي ايران گفت: رسانه ها بايد به نامزدهاي رياست جمهوري مجال صحبت و بيان ديدگاه هايشان را بدهند.علي لاريجاني در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد در تالار امام خميني(ره) اين دانشگاه افزود: براي تحقق مشاركت حداكثري در كشور و طرح ديدگاه هاي نامزدها از هر گروه و جناحي، رسانه ها بايد مجال حرف زدن و اظهار نظركردن را به آنها بدهند.
لاريجاني در پاسخ به پرسش ديگري احتمال داد كه انتخابات رياست جمهوري به دور دوم كشيده شود.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين افزود: دولت آينده بايد متوازن و چابك باشد.وي گفت: تورم، زاييده نقدينگي در كشور بوده و رشد نقدينگي به دليل كسري بودجه دولت است و تورم نيز بدترين و سنگين ترين مالياتي است كه مردم به دولت مي پردازند.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري افزود: اگر اشكالات جامعه مانند بيكاري، تورم و فساد درست ديده شود و مرتفع گردد، نظام نيز تقويت خواهد شد.لاريجاني تاكيد كرد: براي رفع مشكل بيكاري در جامعه بايد به صورت علمي به اين موضوع نگريست نه اينكه با پرداخت وامهاي ۳۰ميليون ريالي، دست به كار غير علمي و غيرعملي زد.لاريجاني تصريح كرد: مبارزه با فساد گردن كلفت هايي كه پشت پرده سياست پنهان شده اند، نيازمند بيانيه و سخنراني نيست و مبارزه با فاسداني كه پشت جريانهاي سياسي پنهان شده اند، هيچ لطمه اي به نظام جمهوري اسلامي وارد نمي كند.وي گفت: مردم از غوغاسالاري و باندبازي جناحها خسته شده اند و رئيس جمهوري بايد با مجلس شوراي اسلامي هماهنگ باشد.
وظيفه رئيس جمهوري آينده اجراي حكومت حضرت علي است
ايرنا: نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: رئيس جمهوري آينده براي بر طرف كردن مشكلات مردم بايد با پيروي از رفتار و منش حضرت علي (ع) اجراي حكومت آن حضرت را وظيفه خود بداند.
علي اكبر ولايتي شنبه شب در جمع گروهي از مردم كاشان در مسجد صفاري اين شهر افزود: فردي كه با راي و نظر مردم به عنوان رئيس جمهوري انتخاب و و حاكميت خدمت رساني به مردم را متعهد مي شود بايد با تأسي از منش و سيره ائمه معصومين (ع)، حكومت داري را در جامعه به نحو احسن انجام دهد.وي، فساد اداري و رشوه خواري را از جمله مشكلات جامعه ذكر كرد و افزود: كارگزاران، مسئولان و مردم بايد با مشاركت هم در برابر اين آفت دروني كه سبب تضعيف و تخريب انقلاب اسلامي مي شود، بايستند.
فعاليت غيررسمي ستاد انتخاباتي رفسنجاني در خراسان رضوي
ايرنا: دبير حزب اعتدال و توسعه در خراسان رضوي گفت: ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني با اعلام رسمي حضور وي در انتخابات، به طور غيررسمي در اين استان فعال شد.حسين خجسته افزود: سازماندهي لازم در اين راستا انجام شده و كميته هاي ستاد انتخاباتي نيز تشكيل شده اند.او افزود: ائتلاف ها هم اينك در حال شكل گيري است و هر كميته متشكل از يك تشكل خاص مي باشد.
هاشمي ده روز مانده به ثبت نام
حضورش را اعلام مي كند
ايسنا: اسماعيل جبارزاده در جمع خبرنگاران گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد كار رئيس قوه مجريه با مجلس است، لذا اگر رئيس جمهور با وظايف قوه مقننه كه مهمترين آن برنامه و بودجه است آشنايي نداشته باشد، بعيد است بتواند موفق باشد.جبارزاده در ادامه درخصوص زمان اعلام حضور  هاشمي رفسنجاني در انتخابات گفت: آقاي  هاشمي رفسنجاني ده روز مانده به ثبت نام كانديداها حضورش را رسما اعلام مي كند.وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا  هاشمي در نمايشگاه اعلام حضور مي كند يا خير؟ گفت: «آقاي  هاشمي زرنگ تر از آن است كه در نمايشگاه اعلام حضور كند.»
معين را دعوت نكرده بوديم
فارس: دفتر تحكيم وحدت در واكنش به اظهارات رئيس شاخه جوانان حزب مشاركت و عضو ستاد دانشجويي معين مبني بر حضور نيافتن معين در كنگره انتخاباتي اين تشكل اعلام كرد: از معين براي حضور در كنگره دفتر تحكيم وحدت دعوت به عمل نيامده بود.در اطلاعيه دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) آمده است: اين اتحاديه به هيچ وجه از معين براي حضور در كنگره و سخنراني در بين دانشجويان دعوت به عمل نياورده است و كليه اظهارات در اين زمينه كذب محض است.
فاطمه  خاتمي : مهرعليزاده  در رتبه  دوم  قرار دارد
ايرنا: رئيس  ستاد انتخاباتي  محسن  مهر عليزاده  نامزد احتمالي  انتخابات  گفت : بر پايه  نظرسنجي ها مهر عليزاده  در سراسر ايران  در رتبه  دوم  قرار دارد.فاطمه  خاتمي در ديدار تعدادي  از دانشجويان  دانشگاه  تهران  در ستاد انتخاباتي  گفت : براساس 
نظر سنجي هاي  صورت  گرفته  مهر عليزاده  در شش  استان  قزوين ، اردبيل ، زنجان ، آذربايجان  شرقي ، آذربايجان  غربي ، همدان ، خراسان  رضوي ، خراسان شمالي  و خراسان  جنوبي  نفر اول  و در كل  كشور نفر دوم  است .وي  گفت : براساس  نظر سنجي ها مهر عليزاده  مقبول ترين  و مثبت ترين كانديداي  رياست  جمهوري  است  كه  كمترين  مخالف  را دارد، اما شناخت  مردم  از وي كم  است .
قاليباف از هاشمي رفسنجاني پيشي گرفته است
مهر: يكي از اعضاي ستاد انتخاباتي دكتر محمد باقر قاليباف اعلام كرد: طبق آخرين نظرسنجي كه توسط يكي از نهادهاي مسئول در امر انتخابات صورت گرفته، دكتر قاليباف در سه استان خراسان شمالي، رضوي و جنوبي، ۱۵ درصد از هاشمي رفسنجاني پيش است.وي با اشاره به اين نظرسنجي اضافه كرد: با اين وجود و بر اساس سخنان آقاي هاشمي رفسنجاني مبني بر عدم شركت در انتخابات در صورت وجود فردي مقبول، به نظر مي رسد دكتر قاليباف گزينه مقبول براي حضور در انتخابات رياست جمهوري باشد.
تلاش جريان هاي مشكوك براي بازگشت تحجر
ايسنا: مهدي كروبي دبير مجمع روحانيون مبارز گفت: قطعا ملاك تصميم گيري مردم ما، با توجه به درك نگرشهاي باز آنها، برنامه هاي ارائه شده براي اداره كشور است.مهدي كروبي تأكيد كرد: متأسفانه اكنون در كشور جريانهاي مشكوك براي بازگشت تحجر مشاهده مي شود، اما مشاركت مردم در انتخابات توطئه هاي اخير را خنثي خواهد كرد.اگر مردم چيزي را نمي خواهند، بايد نخواستن خود را پاي صندوقهاي رأي نشان دهند.
بحث مديران صنعتي درمورد هاشمي و معين
ايسنا: دبير انجمن مديران و متخصصين صنعتي و اقتصادي ايران گفت: در اين تشكل در مورد آقاي هاشمي  و معين بحث هايي انجام شده، اما هنوز اعضاي شوراي مركزي به اجماع نرسيده اند.واقفي اظهار داشت: در انجمن دوستاني كه به جبهه مشاركت نزديك هستند، تمايل دارند از آقاي معين حمايت كنند و دوستاني كه تكنوكراتند و در امور اقتصادي فعاليت مي كنند، به حمايت از آقاي هاشمي تمايل دارند.وي گفت: ان شاءالله در هفته  آينده، تصميم نهايي اين تشكل در ارتباط با انتخابات اتخاذ خواهد شد.
معين: بعيد است ردصلاحيت شوم
ايرنا: نامزد احتمالي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري گفت: اجماع گروه هاي اصلاح طلب و حكميت ريش سفيدها نمي تواند قابل اعتنا و استناد باشد.مصطفي معين شنبه شب در جلسه پرسش و پاسخ با مردم در هيات حسيني بيرجند مركز استان خراسان جنوبي افزود: اگر نظرسنجي هاي علمي و مداوم صورت گيرد، نظر مردم مي تواند در مورد حضور افراد تعيين كننده باشد. وي گفت: اميدوارم بينشي حاكم شود كه همه تن به راي مردم دهند.وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا رقيب جدي دارد يا نه اظهار داشت: هيچ يك از افراد را رقيب خود نمي دانم ولي اگر حضور حداكثري مردم باشد، كانديداي اصلاح طلبان راي خواهد آورد.
دكتر معين در پاسخ به سئوال ديگري گفت: بسيار بعيد است كه شوراي نگهبان مرا رد صلاحيت كند.
اعتراض به اظهارات معين
قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، با اشاره به مطالب نقل شده از مصطفي معين در مورد مطلب برخي مطبوعات روز پنجشنبه  ۲۵فروردين در ارتباط با نامه امام(ره) درمورد نهضت آزادي، به عنوان كسي كه دقيقا در جريان چگونگي صدور نامه مورد بحث و ادعاهاي بي پايه خطي كه بارها كوشيده است اصالت نامه امام(ره) را زير سئوال ببرد، قرار داشته  است، نكاتي را خطاب به معين متذكر شد.در نامه حميد انصاري آمده است: روز پنجشنبه  ۲۵ فروردين مطلبي از جنابعالي در برخي مطبوعات نقل شده است، بدين عبارت: «به گزارش سايت خبري جبهه  مشاركت، معين در پاسخ به سئوالي در رابطه با نامه امام در مورد نهضت آزادي گفت: در صورت فرض بر صحت اين نامه بايد گفت كه حدود بيست سال از زمان صدور آن گذشته است و نبايد با استناد به صدور يك نامه در دو دهه پيش، كشور را از توان مديريتي و فكري اين نيروها محروم ساخت» درج اين سخنان و استقبال آن روزنامه با تيتر درشت و شرحي كه بر آن زده است و آن را «نقطه اوج دفاع طيف راديكال جبهه اصلاحات از حضور اپوزيسيون قانوني در سيستم مديريتي حكومت» تلقي كرده است، با توجه به خط مشي و راهي كه اين روزنامه  مدتها در پيش گرفته است چندان دور از انتظار نمي باشد اما با شناختي كه از تعهد و آگاهيهاي شما نسبت به حقايق تاريخ انقلاب اسلامي دارم اظهار چنين سخني بسيار بعيد و غير منتظره مي نمايد.در قسمت ديگري از نامه انصاري خطاب به معين آمده است: براي مزيد اطلاع جنابعالي عرض مي كنم كه خوشبختانه نسخه خطي اصل نامه مذكور كه عين آن در مجموعه آثار امام خميني (صحيفه امام) منتشر گرديده است در آرشيو دستخط هاي حضرت امام(ره) در موسسه تنظيم و نشر آثار ايشان موجود مي باشد.
در ادامه اين نامه آمده است: جناب آقاي معين، به راستي آيا ارزش رقابتهاي انتخاباتي، حتي در صورت موفقيت نيز، همسنگ پيامدهاي سوء چنين اظهار نظرهايي مي باشد؟ مخدوش معرفي كردن راه طي شده و ايجاد ترديد در صحت و سنديت آثار و اسناد مهم تاريخ انقلاب و امام(ره) به سود كيست؟!
در صورت اجماع، اصولگرايان با اختلاف ۱۰ميليوني پيروزند
ايسنا: حسن نوعي اقدم، عضو هيأت رئيسه مجلس كه اعتقاد راسخ به اجماع نهايي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب بر يك كانديداي واحد و تمكين ديگر كانديداهاي اين شورا از نامزد نهايي دارد و اختلاف نظر ميان شوراي هماهنگي و ديگر اصولگرايان خارج از اين شورا را جدي نمي داند، طرح اتكا بر نتيجه نظرسنجي از نمايندگان فراكسيون اصولگرا را در كنار نظرسنجي از افكار عمومي ارائه مي دهد كه هم از مردم و هم از نمايندگانشان نظرسنجي شده باشد.اين عضو فراكسيون اصولگرايان در عين حال كه حضور و مشاركت اصلاح طلبان را مددكننده مشاركت عمومي مي داند، بر اينكه «آنها آراء قابل توجهي ندارند» ، تأكيد دارد و با صراحت مي گويد كه در صورت اجماع اصولگرايان، كانديداي آنها با اختلاف رأي زيادي در حد ۱۰ ميليون رأي از اصلاح طلبان، پيروز ميدان رقابت خواهد بود.
رضايي: بار ديگر دور هم جمع شويم
ايسنا: محسن رضايي گفت: نبايد در فضاي سياسي - امنيتي كه آمريكا مي خواهد، باقي بمانيم، بايد به فضاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي وارد شويم.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع دانشجويان دانشكده اقتصاد دانشگاه شيراز با بيان اين كه امروز در بين جوانان ايران، دهها چون شهيد باكري وجود دارد كه مي توانند فرهنگ و اقتصاد ايران را حركت دهند، خاطرنشان كرد: ما دچار وارفتگي و سرگرداني شده ايم، از اين رو بايد يك بار ديگر دور هم جمع شويم و گام سوم انقلاب را برداريم.رضايي ادامه داد:   وقتي در كشور، اقتصاد وارفته بدون مديريت و برنامه ريزي و ساختار با مكانيزم ضعيف عملكرد حاكم باشد، در آينده با مشكلاتي فراتر از بازار ميوه روبه رو خواهيم شد.
اعتراض به برخي سوءاستفاده ها
ايسنا: يك عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: شوراي نگهبان مي تواند تخلفات تبليغاتي كانديداها در اين مقطع را در مرحله بررسي صلاحيت آنان ملاك قرار دهد.آيت الله  هاشم زاده هريسي سكوت قانون انتخابات رياست جمهوري درباره تبليغات قبل از موعد افراد،خواهان شركت در اين انتخابات را يادآور شد و افزود: از اين لحاظ نمي توان صرفا به لحاظ اين كه فرد قبل از زمان مقرر نسبت به تبليغات اقدام كرده وي را مورد پيگيري قانوني قرار داد.وي با تأكيد بر اين كه استفاده كانديداها از امكانات دولتي و عمومي در اين مرحله از انتخابات و مراحل ديگر بايد قابل پيگيري قانوني قرار گيرد، افزود: شوراي نگهبان نيز بايد نظارت داشته باشد و گزارش اين تخلفات كانديداها را براي برخورد با متخلفان در اختيار مرجع قضايي قرار دهد.
نادران: معناي جدي تر  شدن حضور هاشمي را نمي فهمم
ايسنا: رئيس ستاد انتخاباتي توكلي گفت: عكس العملي درخصوص اعتراض به روند پخش اخبار ۳۰/ ۲۰ دريافت نكرده ام.الياس نادران در جمع خبرنگاران در خصوص تصميم نهايي اصولگرايان گفت: هنوز مصداقي در مورد وحدت تعريف نشده است، ضمن اينكه اجماع به معني انتخاب يك نفر نيست. نادران در خصوص نظر  هاشمي مبني بر جدي تر شدن حضورش در انتخابات گفت: اطلاعي از تصميم  هاشمي ندارم، اما معني جدي تر شدن  هاشمي را نمي فهمم.
توكلي: تحول در اداره قوه مجريه ممكن است
ايسنا: احمد توكلي تأكيد كرد: تحول در اداره قوه مجريه و زدودن سيستم از فساد و تبعيض و تملق، امري كاملا امكان پذير است و هرگز نبايد از آن نااميد شد.نامزد انتخابات رياست جمهوري با هشدار نسبت به نااميدشدن جوانان و قاطبه مردم از اصلاح امور كشور، ابراز عقيده كرد: هشت سال پيش آقاي خاتمي با طرح شعارهاي بسيار جذابي وارد صحنه شد و شعارهاي ايشان به مذاق جامعه آن روز ايران كه هشت سال فضاي بسته سياسي را پشت سر مي گذاشت، بسيار جذاب و شيرين آمد، اما در عمل آقاي خاتمي براي اجرايي كردن شعار شايسته سالاري و تحقق اصلاحات واقعي، دچار رو در بايستي شد و در برخورد با كانونهاي ثروت و قدرت، تعلل و مماشات كرد.

در حاشيه
* رئيس كميته فرهنگي، رفاهي و اجتماعي كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: كميسيون اصل ۹۰ مجلس رسيدگي به اعتراضات معلمان حق التدريسي را در دستور كار خود دارد و به زودي آن را بررسي مي كند.
* نماينده اروميه از توضيحات ديروز وزير تعاون در صحن علني در پاسخ به سئوالش قانع نشد و سئوال براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع گرديد.
* رئيس كميته رسانه هاي گروهي و ارتباط جمعي كميسيون فرهنگي مجلس خبر داد طرح ساماندهي مداحان اهل بيت(ع) در اين كميسيون در حال تهيه است.
* سازمان صدا و سيما مواردي را در پاسخ به اظهارات موريس معتمد، نماينده كليميان در مجلس در نطق پيش از دستور ۲۴ فروردين و ايراد نسبتهاي نادرست به رسانه ملي ارائه كرد. سازمان صدا و سيما در پاسخ به نماينده كليميان در مجلس از ايشان و هموطنان كليمي به خاطر اعتقاد به مقابله با صهيونيسم و دفاع از مواضع نظام جمهوري اسلامي ايران قدرداني كرد.
* سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: من از جلسه گراني ميوه در چهارم اسفند اطلاع دارم و حتي مكان تشكيل جلسه را هم مي دانم.
* عشرت شايق عضو فراكسيون كشاورزي مجلس با انتقاد از گراني ها در سطح كشور گفت: دولت هيچ اراده اي براي تنظيم بازار ميوه و تعديل قيمت ها ندارد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |