دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۶ - Apr 18, 2005
صنعت پتروشيمي ايران در آستانه يك تحول مهم
004212.jpg
گروه اقتصادي: مسأله خريد شركت توليد محصولات شيميايي و پتروشيمي بازل آلمان كه در مناقصه آن ايران بالاترين قيمت را پيشنهاد داده است ، در انتظار تأييد سهامداران اين شركت است.
به گزارش خبرنگار ما شركت بازل از جمله بزرگترين توليد كنندگان محصولات پتروشيمي در اروپا است و خريد آن بزرگترين فرصت براي تسهيل و همواره شدن راه توسعه صنعت پتروشيمي به عنوان تنها صنعت با مزيت بالا در ايران است.
به گفته كارشناسان مالكيت ايران بر اين شركت، صنعت پتروشيمي كشور را با يك تحول جدي مواجه مي كند و فرصت هاي پرشماري براي توليد محصولات پتروشيمي با معيارهاي جهاني و دسترسي به بازارهاي مصرف در سراسر جهان براي كشورمان فراهم مي كند.
اگرچه روند برگزاري مناقصه به خوبي طي شده ولي برخي گزارش ها از احتمال مخالفت آمريكا با اين رويداد حكايت دارد.
ارزش اين شركت از سوي منابع خبري خارجي معادل ۵/۵ تا ۶ ميليارد دلار اعلام شده است ولي قيمت هاي پيشنهادي دو متقاضي نخست كه بيشترين قيمت را براي خريد بازل داده اند اعلام نشده است.
در حال حاضر شركت ملي پتروشيمي ايران و شركت هندي هلديا دو متقاضي خريد اين شركت اعلام شده اند كه در اين ميان ايران بالاترين قيمت را داده است.
براساس گزارش خبرگزاري بلومبرگ به دليل احتمال تأثير تحريم هاي آمريكا مقامات ايراني پيشنهاد داده اند كه دارايي هاي آمريكايي اين شركت از شرايط مناقصه حذف شود.
اگر چه با حذف دارايي هاي آمريكايي ارزش اين شركت كاهش مي يابد ولي به نظر مي رسد در صورت عملي شدن آن همچنان فرصت بزرگي براي صنعت پتروشيمي ايران فراهم خواهد شود. شركت بازل با سهام مساوي متعلق به شركت بي .آ.اس.اف آلمان و رويال داچ شل انگليسي _ هلندي است.
محمدرضا نعمت زاده مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران اعلام كرده است كه طبق اسناد مناقصه ايران برنده مناقصه است ولي صاحبان سهام در اين باره بايد تصميم گيري كنند.

گزارش همشهري از افزايش بهاي خودرو
خودروسازان بدون مجوز كميته قيمت گذاري
نمي توانند بهاي پيش فروش را تغيير دهند
كميته قيمت گذاري خودرو فقط براي خودروهاي
پيش فروش تعيين قيمت مي كند
004209.jpg
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: در شرايطي كه بيش از ۹۰ درصد مردم براساس يك نظرسنجي انجام شده توسط يكي از شركت هاي بزرگ خودروسازي، قيمت خودروهاي داخلي را گران مي دانند، قيمت برخي از خودروها در سال جاري بدون تأييد كميته قيمت گذاري خودرو افزايش يافته است.
چنانچه خودروي پژو ۴۰۵ مدل GLX هم اكنون از طريق فروش فوري به نرخ ۱۲ ميليون و ۳۵۰ هزار تومان از طرف كارخانه فروخته مي شود، حال آن كه قيمت اين خودرو سال گذشته حدود ۱۱ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۲ ميليون تومان بود.
همچنين پژو ۲۰۶ تيپ ۵ نيز كه هم اكنون به نرخ ۱۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان در سطح بازار داد و ستد مي شود، سال گذشته قيمتي معادل ۱۲ ميليون تومان داشت.
پژو پرشيا نيز با افزايش قيمتي معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم اكنون به جاي ۱۵ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان سال گذشته، ۱۵ ميليون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عرضه مي شود.
اين در حالي است كه بنا به گفته مديرعامل شركت توسعه صنايع خودروي ايران نقش افزايش قيمت ارز در بازار خودروي داخلي را نمي شود ناديده گرفت، لذا با توجه به نوسانات نرخ ارز بروز نوسان قيمت خودرو كه البته مقطعي خواهد بود گريزناپذير به نظر مي رسد.
به گفته رضا دانش فهيم، البته خودروسازان داخلي فقط با تأييد كميته قيمت گذاري مي توانند قيمت محصولات پيش فروش خود را افزايش دهند و اين كميته نيز از پارسال تاكنون با درخواستي درباره افزايش قيمت خودروهاي پيش فروش موافقت نكرده است.
در شرايطي كه دست اندركاران بخش خودروي كشور به صراحت مي گويند قيمت خودروهاي توليدي خود و خودروهاي پيش فروش را در سال جاري افزايش نداده اند، اما با توجه به قيمت عرضه خودرو در درب كارخانه ها كه بالا رفته، اين موضوع در پرده اي از ابهام قرار دارد. در همين زمينه عزيزا... گودرزي رئيس گروه خودروي وزارت صنايع به خبرنگار ما گفت: براي سال جاري هيچ گونه تقاضاي افزايش قيمت خودرو به كميته داده نشده است. وي تأييد كرد: كميته فقط درباره پيش فروش خودروها اقدام به تعيين قيمت مي كند كه اين امر امسال محقق نشده است.
وي درباره افزايش قيمت خودرو در سطح بازار گفت: اين افزايش قيمت به عرضه و تقاضا مربوط مي شود و از آنجايي كه قيمت را نمي توان به بازار تحميل كرد، لذا هر چقدر تقاضا وجود داشته باشد، قيمت افزايش مي يابد.
وي افزود: اگر فاكتوري از شركت هاي بزرگ خودروسازي ارائه گردد، مبني بر اين كه اين شركت ها بدون تأييديه كميته قيمت گذاري خودرو اقدام به افزايش بهاي پيش فروش خود كرده اند فقط در اين شرايط با واحدهاي مربوطه برخورد خواهد شد. شايد بتوان گفت فقدان نقش كميته قيمت گذاري خودرو در تعيين قيمت پايه خودروهاي قابل عرضه شركت ها به جز پيش فروش ها و عدم نظارت بر اين امر، خود از عوامل اصلي بروز نوسان در بازار خودرو و افزايش ناگهاني قيمت برخي خودروها باشد.
در واقع امر فوق و طرح موضوع عرضه و تقاضا از بهترين دست آويزها براي متوليان صنعت خودروي كشور براي تعيين قيمت خودرو در مقاطع گوناگون سال به ويژه سال جديد به شمار مي آيد.
البته ناگفته پيداست كه خودروسازان داخلي با ورود خودروهايي با نرخ به  نسبه مناسب مانند ال ۹۰ براي جلوگيري از حذف خود از بازار رقابتي چاره اي جز تعديل قيمت محصولاتشان نخواهند داشت، هرچند كه هم اكنون با توجه به افزايش ۲۰ درصدي نرخ تورم، هزينه هاي جاري، دستمزد كارگران و... قيمت محصول خود را افزايش دهند.
يك فرد آگاه در يكي از نمايندگي هاي ايران خودرو هم در اين رابطه گفت: پژو ۴۰۵ مدل GLX هم اكنون به نرخ ۱۱ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان پيش فروش مي شود به نحوي كه ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان آن پيش دريافت و مابقي در آبان ماه اخذ و خودرو در آذرماه تحويل مي گردد. همين خودرو سال گذشته ۱۱ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان پيش فروش مي شد. وي در مورد پژو ۲۰۶ تيپ ۵ نيز افزود: در پيش فروش اخير شركت، اين خودرو ۱۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته مي شود كه قيمت سال گذشته آن ۱۲ ميليون تومان بود.
وي تأكيد كرد. همه ساله شاهد افزايش بهاي بسياري از اقلام هستيم كه امسال اين روند افزايشي در برخي موارد صعودي هم شده است.
وي گفت: با توجه به مخارج بالاي خودروسازان افزايش اندك بهاي خودرو امري طبيعي است.
در اين زمينه خبرنگار ما ضمن تماس با شركت ايران خودرو در زمينه سخنان مطرح شده از سوي نمايندگي اين شركت سئوال كرد كه در پاسخ به وي گفته شد: نمايندگي هاي ايران خودرو در قبال تحويل و فروش خودرو كميسيوني براي خود برداشت كرده و پول شركت را مي پردازند.
در اين ميان شايد نمايندگي بنا به مشكلاتي مثلاً مشكل مالي مجبور شود خودروهاي خود را حتي ارزان تر از قيمت كارخانه به فروش رساند يا گاه حتي گران تر اقدام به فروش خودرو كند.
وي همچنين اظهارات فرد مذكور پيرامون افزايش بهاي پيش فروش خودروهاي اين شركت را انكار كرد.
يك مقام مسئول در گروه صنعتي سايپا نيز در همين زمينه گفت: با وجود هزينه هاي بالا تلاش مي كنيم قيمت خودرو را ثابت نگاه داريم، اما نقش بازار در روند افزايش قيمت خودرو را نبايد ناديده گرفت. وي تأكيد كرد: شركت سايپا با هدف همراهي با طرح تثبيت قيمتها، در حال حاضر تصميمي براي افزايش توليدات خود ندارد و قيمت اين محصولات هم اكنون با قيمت سال گذشته عرضه مي شود.

مرغ گرم به قيمت ۱۳۹۰ تومان در
ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شود
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: برخي عرضه مرغ گرم به قيمت ۱۳۰۰ تومان طي هفته گذشته در ميادين ميوه و تره بار شهرداري را موجب كاهش كيفيت، كمبود عرضه مرغ در اين مراكز و نابساماني بازارهاي سطح شهر دانسته اند.
با وجود اجراي طرح خريد و ذخيره سازي به منظور تنظيم بازار مرغ، برخي دستگاه هاي ذي ربط عرضه مرغ با قيمت ۱۳۰۰ تومان در شرايطي كه قيمت مرغ زنده به ۱۰۵۰ تومان در هر كيلو افزايش يافته است را دليلي براي كمبود عرضه مرغ گرم در ميادين ميوه و تره بار دانسته و معتقدند عرضه مرغ گرم به قيمت ۱۳۰۰ تومان طي هفته گذشته مربوط به قيمت عرضه اين محصول در سال گذشته و زماني است كه مرغ زنده به قيمت ۹۰۰ الي ۹۵۰ تومان بوده است، اما با افزايش قيمت مرغ زنده توليدكنندگان به دليل هزينه هاي كشتار و حمل و نقل حاضر به عرضه مرغ به قيمت مذكور در اين ميادين نيستند و اين امر موجب كمبود عرضه مرغ گرم در مراكز مذكور شده است.
محمود صلاحي با اعلام توافق انجام شده براي تعيين قيمت عرضه مرغ گرم در ميادين ميوه و تره بار شهرداري با وزارت جهاد كشاورزي مي گويد: در نشست روز پنجشنبه هفته گذشته با مسئولين اين وزارتخانه مقرر شده تا از همان روز مرغ منجمد به قيمت ۱۴۹۰ تومان و مرغ گرم به قيمت ۱۳۹۰ تومان در ميادين ميوه و تره بار شهرداري عرضه شود.

يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي
به توسعه صنعت سيمان اختصاص يافت
گروه اقتصادي: دبير انجمن صنعت سيمان اعلام كرد: تخصيص يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي به صنعت سيمان، به گشايش اعتبار خريد ماشين آلات سيمان براي توليد ۳۴ ميليون تن ديگر منجر شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، «جلال صفار زاده» گفت: با اين اقدام، صنعت سيمان راه ۷۰ ساله را در مدت كمتر از سه سال طي كرد و از سوي ديگر با اجراي طرح جامع سيمان و اعمال نرخ تعادلي، زمينه براي بازسازي كارخانه هاي فرسوده فراهم شده است.
وي در خصوص خارج شدن سيمان از سبد حمايتي كه ۲۶ اسفند ماه گذشته به تصويب هيأت دولت رسيده گفت: اين مصوبه سبب دلگرمي سرمايه گذار، توليد كننده، مصرف كننده و بازار بورس و سرمايه شده است.

پيش از ادغام وزارت نفت و نيرو
تشكيل شورايعالي انرژي ضروري است
گروه اقتصادي: عبدالرضا كرباسي دبير پنجمين همايش ملي انرژي كه ۱۷ و ۱۸ ارديبهشت ماه آينده در تهران برگزار مي شود ضمن حمايت از طرح ادغام وزارتخانه هاي نيرو و نفت كه در طرح تشكيلات كلان دولت پيش بيني شده است تاكيد كرد كه اين اقدام نياز به بررسي كارشناسي وسيعي دارد و پيش نياز آن تشكيل شدن شورايعالي انرژي كشور است.
وي ديروز با اعلام اين مطلب در پاسخ به خبرنگاران افزود،  مسئله ادغام اين دو وزارتخانه و حذف فعاليت هاي مشابه و موازي كاري از جمله پيشنهادات همايش قبلي در دو سال پيش بوده است.وي خاطرنشان كرد كه وزارت نيرو و نفت با اين هدف و تحقق آن موافقند ولي متاسفانه و عليرغم ضرورت تشكيل شورايعالي انرژي براي زمينه سازي حذف فعاليت هاي مشابه اين شورا هنوز تشكيل نشده است. وي علاوه بر اين بر ضرورت واقعي شدن قيمت ها در بخش انرژي تاكيد كرد و گفت:  شفاف سازي فعاليت ها در بخش انرژي الزاما نياز به خصوصي سازي ندارد و مي توان در چارچوب سازمان هاي دولتي نيز درآمدها و هزينه ها را شفاف كرد.
وي از حركت به اين سو و تشكيل بازار برق در كشور از سوي وزارت نيرو اعلام كرد اين امر موجب بهينه سازي توليد برق در نيروگاه ها مي شود.
وي تاكيد كرد در مدت دو روز برگزاري اين همايش ۴۵ سخنراني ارايه مي شود و شش ميزگرد تخصصي از جمله در زمينه ضرورت تشكيل شورايعالي انرژي با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مقامات دولتي و كارشناسان برگزار مي شود. وي مهمترين دستور كار اين همايش را نقش بازارهاي رقابتي در ارتقاي كارايي انرژي عنوان كرد.

رشد ۱۷۸ درصدي سپرده هاي بانك هاي دولتي
سي ينا: در سال ۸۳ نسبت به سال اول برنامه سوم، سپرده هاي بانك هاي دولتي ۱۷۸ درصد رشد داشته است.
بررسي روند جذب سپرده ها در بانك هاي دولتي كشور بيانگر افزايش ميزان سپرده بانك ها از مبلغ ۴/۲۴۹ تريليون ريال در پايان سال ۷۹ به مبلغ
۷/۶۹۵ تريليون ريال در پايان سال ۸۳ است.

پايان نهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي
وزير نفت: كسري بودجه شش ماهه نخست سال
جاري براي واردات بنزين قطعي است
گروه اقتصادي: ديروز در مراسم پاياني نمايشگاه بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي چهارمين جشنواره تجليل از برگزيدگان كارآفريني و سازندگان داخلي تجهيزات صنعت نفت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه با حضور مهندس بيژن زنگنه وزير نفت برگزار شد از كارآفرينان ، دست اندركاران و سازندگان كالا و تجهيزات نفت قدرداني شد.
كسري بودجه بنزين
پس از اين مراسم وزير نفت هنگام خروج از محل برگزاري جشنواره مساله قطعي بودن كسري بودجه واردات بنزين را كه همواره به عنوان يك مساله جنجالي در جامعه مطرح است عنوان كرد.
وي تاكيد كرد كه قيمت فعلي بنزين در بازار بين المللي از قيمت پيش بيني شده در بودجه ۱۲۰ دلار بيشتر است و كسري شش ماهه نخست واردات بنزين امسال قطعي است.
رويكرد دولتي غيراقتصادي است
وي در زمينه توليد قطعات و تجهيز و توسعه صنايع مربوط به نفت رويكرد دولتي را غيراقتصادي خواند و ضرورت رعايت معيارهاي فني را به دليل سمي و قابل اشتعال بودن و تحت فشار قرار داشتن فراورده هاي نفتي هنگام توليد در صنعت نفت غيرقابل اغماض اعلام كرد و گفت: تجهيزات مورد استفاده در اين صنعت بايد بالاترين استانداردهاي روز جهان را داشته باشند.
وي از حضور پيمانكاران عمومي در بخش تعميرات صنعت نفت خبر داد و گفت با حضور اين پيمانكاران بخشي از سرمايه هاي اين صنعت براي خريد، ذخيره و نگهداري قطعات بلااستفاده مي ماند.
خط لوله ترانس افغان
وي در پاسخ به احتمال عدم اجراي خط لوله  صادرات گاز ايران به هند به دليل مطرح شدن خط لوله ترانس افغان تاكيد كرد كه اين طرح براي صادرات گاز تركمنستان به افغانستان هنوز پيشرفتي نداشته و به دليل فاصله زياد خيالي بيش نيست.
پايان نمايشگاه
ديروز نهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي در شرايطي خاتمه يافت كه اكثر شركت كنندگان خارجي اين نمايشگاه را با رضايت ترك كردند.
برخي از مسئولان شركت هاي خارجي حاضر در نمايشگاه به خبرنگار ما با تاكيد بر مفيد بودن حضور خود در اين نمايشگاه و نمايشگاه هاي قبلي چشم انداز بازار ايران را مثبت ارزيابي كردند.
«مايكل زوبلديا» يكي از اعضاي شركت هاي اسپانيايي شركت كننده كه در نمايشگاههاي قبلي نيز شركت داشت با توجه به استقبال گسترده ديگر شركت هاي خارجي آينده بازار ايران را براي شركت خود و ديگر دست اندركاران صنعت نفت اميدواركننده خواند.
وي كه در زمينه توليد پمپ هاي انتقال مواد نفتي و شيميايي فعاليت مي كند تحريم هاي آ مريكا را در فعاليت هاي اين شركت  بي تاثير دانست.

گفت وگوي امروز
رشد ۳۰ درصدي واردات كالاهاي هدف مبارزه با قاچاق كالا
گروه اقتصادي: مبارزه با پديده قاچاق از اهداف اصلي دولت طي سال هاي گذشته بوده است.با محسن بهرامي سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز پيرامون اقدامات و دستاوردهاي اين ستاد در سال گذشته گفت وگو كرده ايم.
***
* ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز تا چه حد در تحقق اهداف تعيين شده در سال ۸۳ موفق بوده است؟
- معتقديم مرحله اول مبارزه با قاچاق كالا كه موضوع مقابله فيزيكي براي افزايش ريسك قاچاق و كاهش هزينه هاي تجارت رسمي بوده با موفقيت به انجام رسيده است. اين هدف در برنامه تنظيمي رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به سران سه قوه تقديم شده بود. بر اين مبنا در مرحله اول اين مبارزه كه تا نيمه دوم سال ۸۳ بوده است در موضوعاتي مانند برخورد با اسكله هايي كه فعاليت غيرمجاز تجاري داشته اند، ناامن كردن ورود كالا ي قاچاق به كشور از مبادي رسمي و غيررسمي، كنترل و جلوگيري از قاچاق كالا از طريق ترانزيت، ساماندهي مناطق و بازارچه هاي مرزي كه يكي از راههاي ورود كالاي قاچاق به كشور بوده، استقرار گردان هاي ويژه مبارزه با قاچاق كالا در ۱۶ استان قاچاق خيز كشور، شناسايي مراكز عمده مبداء كالا در كشورهاي همسايه، كنترل مرزهاي آبي در حوزه خليج فارس و جلوگيري از تردد بدون حساب و كتاب لنج ها كاملا موفق بوده ايم. اكنون محموله هاي ترانزيت عمدتا از ايكس ري رد شده و در مسيرهاي ترانزيت نيز به صورت رندوم محموله ها بازگشايي و چك مي شود. به طور خلاصه در مرحله اول فعاليت هاي ستاد كه موضوع مقابله با قاچاق كالا بوده است كاملا موفق عمل كرده ايم.
* نتايج عملي و مشهود اقدامات مذكور در سال گذشته چه بوده است؟
- عمده ترين دستاوردها در زمينه كالاهايي مانند سيگار بوده كه در اين خصوص درحالي كه طي سال ۸۲ تنها ۶۰ ميليون تومان درآمد از طريق واردات رسمي را شاهد بوده و ۸۰ درصد واردات از طريق قاچاق انجام مي شده است اما در سال ۸۳ اين روند تغيير كرد به نحوي كه در سال گذشته ۸۰ درصد واردات سيگار به صورت رسمي انجام شده و حدود ۱۰۰ ميليارد تومان حقوق ورودي كالا ناشي از اين كار عايد دولت شده است. اين ارقام نشان دهنده رشد ۳۰ درصدي متوسط واردات رسمي كالاهاي هدف مبارزه با قاچاق كالا مانند لوازم خانگي، آرايشي، بهداشتي و چاي بوده است. در سال ۸۲ همه چاي وارداتي به صورت قاچاق بوده درحالي كه در سال ۸۳ حدود ۲۰ هزار تن چاي به صورت رسمي وارد كشور شده و از محل اين واردات ۱۵ ميليارد تومان درآمد براي دولت به دست آمده است. همچنين ناامن كردن انبارهاي نگهداري كالاي قاچاق و جمع آوري كالاهاي قاچاق در بازار و شناسنامه داركردن لوازم خانگي از عمده ترين دستاوردهاي اين مبارزه بوده است.
* وضعيت اسكله هاي غيرمجاز چگونه است و ستاد چه اقدام موثري براي ساماندهي اين مبادي ورود كالا به عمل آورده است؟
- براي تمام اسكله ها و خورهاي كشور كه سابقه فعاليت تجاري داشته اند دستورالعمل جداگانه اي تنظيم شده و در ۳۳ اسكله كه قبلا بدون حضور نيروي انتظامي و گمرك فعاليت تجاري انجام مي داده اند اكنون اين نيروها مستقر شده و تقريبا فعاليت تجاري غيرمجاز در اسكله هاي مذكور تعطيل شده است.در اسكله هايي كه لازم است فعاليت تجاري داشته باشند نيز نيروي انتظامي و گمرك مستقر شده اند. همچنين به اسكله هايي كه بدون مجوز سازمان بنادر احداث شده و فعاليت مي كردند نيز مهلت داده شده كه حداكثر تا پايان شهريور ماه مجوز احداث و بهره برداري لازم را دريافت دارند، با اين اقدامات به طور كلي فعاليت در اسكله هاي كشور داراي شناسنامه و رسميت خواهد شد. همچنين از مجموع ۲۰۴ اسكله وخور كه در آن فعاليت تجاري غيرمجاز صورت گرفته بخش عمده اي تعطيل شده اند.
* مهمترين پرونده هاي قاچاق كالا كه در سال گذشته منجر به صدور راي محكوميت شده كدام است؟
- گرچه تا قبل از صدور نهايي راي دادگاه مجاز به اعلام نظر در اين زمينه نيستم و بايد اين كار توسط قوه قضاييه صورت گيرد اما بخشي از پرونده فرودگاه پيام منجر به صدور راي و جريمه بيش از يك ميليارد تومان شده و پرونده ۲۸ ميلياردي نيز در مراحل نهايي صدور راي است. اما با تشديد مبارزه حجم فعاليت هاي قاچاق كالا به شدت كاهش پيدا كرده است.

كاهش بازدهي دارايي شركت هاي دولتي
سي ينا: بازدهي كل دارايي هاي شركت هاي دولتي طي سال هاي اخير كاهش يافته است.بازدهي دارايي شركت هاي دولتي در سال ۸۲ با ۰۲/۰ درصد كاهش نسبت به سال ۸۱ به ۰۳/۲ درصد رسيد.براساس اين گزارش، بازدهي كل دارايي شركت هاي دولتي در سال ،۷۹ ۴۶/۳ درصد، در سال ۸۰ حدود ۴۲/۱ درصد و در سال ،۸۱ ۰۵/۲ درصد بوده است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۹۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۵۰۰


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |