چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۵ - May 11, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع): دل هاي خود را به آنچه از دست رفته مشغول نسازيد، كه در اين صورت ذهن خود را از آماده شدن براي آنچه هنوز نيامده است بازخواهيد داشت.
اصول كافي۲/ ۳۱۶
امروز با حافظ
مدهوش چشم مست و مي صاف بي غشم
من دوستدار روي خوش و موي دلكشم
آنگه بگويمت كه دو پيمانه دركشم
گفتي ز سر عهد ازل يك سخن بگو
جشنواره كن امروز آغاز به كار مي كند
001977.jpg
در پنجاه و هشتمين دوره جشنواره كن فيلم ايراني «يك شب» اولين ساخته بلند سينمايي نيكي كريمي در مقام كارگردان در بخش مسابقه دوربين طلايي شركت دارد.
هانيه توسلي در «يك شب» در نقشي دشوار ظاهر شده است. «يك شب» را جهانگير كوثري تهيه كرده است كه به اتفاق كارگردان و بازيگر اين هفته راهي كن مي شوند. در دو هفته كارگردانها نيز فيلم ايراني جزيره آهنين اثر رسول اف شركت دارد.

ايرنا: جشنواره بين المللي فيلم كن كه بزرگترين رويداد سينمايي اروپا نام گرفته است از امروز كار خود را آغاز مي كند.
خبرگزاري فرانسه سه شنبه از كن فرانسه گزارش داد كه استادان سينما چون ديويد كروننبرگ، جيم جارموش، گاس وان سانت، رابرت رودريگز و ويم وندرس براي كسب نخل طلايي با ديگر رقباي خود هماوردي مي كنند.
حدود ۲۵۰هزار دوستدار سينما و تماشاچي به تماشا و بررسي فيلم هاي كن مي پردازند و چهارهزار روزنامه نگار اين رويداد سينمايي را براي مخاطبان خود گزارش مي كنند.
جورج لوكاس، كارگردان آمريكايي در بخش مسابقه آخرين فيلم تخيلي علمي خود تحت عنوان جنگ ستارگان قسمت سوم: انتقام سيت را به نمايش در مي آورد.
پنج فيلم از آسيا در پنجاه و هشتمين جشنواره فيلم كن براي كسب جايزه برتر شركت دارند كه از شمار آنها مي توان به روياهاي شانگهاي ساخته وانگ زيائوشوايي كارگردان برجسته چيني اشاره كرد كه از او به عنوان نسل ششم چين ياد مي شود.
از ديگر رقيبان نخل طلايي بايد از ماساهيرو كوباياشي با فيلم حمله، هو هسيائو هسين كارگردان هنگ كنگي با فيلم بهترين هاي دوران ما و هونگ سانگسو كارگردان كره جنوبي با فيلم قصه اي از سينما نام برد.
لارس فون ترير فيلمساز دانماركي با قسمت دوم ماندرلي با بازي نيكول كيدمن در جشنواره حضور دارد.
فان سانت كارگردان آمريكايي درامي را كه در سياتل آمريكا روي مي دهد و درباره موسيقيداني است كه بسيار شبيه كورت كوبين است به نمايش مي گذارد.
كروننبرگ تاريخ خشونت را با بازيگري ستارگاني چون ويگو مارتينز، اد هريس و ويليام هارت در بخش مسابقه به روي پرده مي برد.
«وندرس» آلماني كه در سال ۱۹۸۴ نخل طلايي را با فيلم پاريس، تگزاس به دست آورد بار ديگر با سم شپارد بازيگر آمريكايي همدست شده و فيلمي را درباره يك ستاره سالخورده گاوچران نمايش مي دهد.
هيات ۹نفره داوران اين جشنواره متشكل از ستارگان سينمااست كه مي توان از توني ماريسون آمريكايي، خاوير باردم اسپانيايي، سالما هايك بازيگر زن مكزيكي، جان وو كارگردان هنگ كنگي نام برد.
رياست اين هيات را امير كوستوريكا كارگردان بوسنيايي تبار عهده دار است.
بزرگداشت يكصدمين سال سينماي چين و نيز جشن پنجاهمين سالگرد تولد سينماي آفريقا از ديگر ويژگي هاي جشنواره كن۲۰۰۵ است.
بخش تمام سينماهاي جهان، گنجينه هاي كشف نشده سينماي بين المللي را با آثاري جديد از كشورهايي چون مراكش، آفريقاي جنوبي، مكزيك، اتريش، پرو، سريلانكا و فيليپين معرفي مي كند.
جشنواره بين المللي فيلم كن اول خرداد ماه پايان مي گيرد.

حمايت گسترده نگارخانه ها در حفظ ميراث ايرانيان
گروه ادب و هنر: حضور گسترده نگارخانه هاي ايراني در پنجمين دوره جشنواره نگارخانه ها و ميراث فرهنگي نشان دهنده علاقه  ايرانيان به حفظ ميراث به جاي مانده از گذشتگان است.
عبدالكريم بابارضا، رئيس ستاد بزرگداشت ميراث فرهنگي در جلسه اي كه به همين منظور با حضور جمعي از نگارخانه داران برگزار شد با بيان اين مطلب گفت: برگزاري موفق چهار دوره پيشين نمايشگاه سالانه نگارخانه ها و ميراث فرهنگي، آغازي براي حضور سراسري نگارخانه داران كشور در جشنواره امسال بود، كه نشان از توجه اين بخش در حمايت از مقوله ميراث فرهنگي دارد.
وي همچنين با گله مندي مداوم مسئولان از بي توجهي جوانان به هويت ملي و بومي گفت: نسلي كه بي جهت به عقبه تاريخي خود پشت كرده نبايد انتظار داشته باشد نسل امروز به استقبال تاريخ او آيد. هر چند امروز شاهد گسست فرهنگي در جامعه هستيم اما هنوز هم مي توان با وجود اتفاقات ناخوشايندي كه افتاده با صرف هزينه اي بيشتر نگاه جامعه را بهبود بخشيد.
پنجمين جشنواره نگارخانه ها و ميراث فرهنگي با حضور ۶۹ نگارخانه از سراسر كشور ۱۷ ارديبهشت ماه امسال آغاز شد و تا ۱۵ خردادماه ادامه مي يابد.
اين جشنواره به صورت يك حركت خودجوش و با همياري غيرمستقيم سازمان ميراث فرهنگي برگزار مي شود.

همايش فصلي جامعه مهندسان معمار ايران
گروه ادب و هنر: همايش فصلي جامعه مهندسان معمار ايران روزهاي ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
در روز اول همايش جديدترين دستاوردهاي صنعت ساختمان در نمايشگاه برلين معرفي شده و سپس دو فيلم كوتاه از آ ثار برجسته معماري جهان نمايش داده مي شود.
در روز دوم آثار معماري مهندس بابك شكوفي معرفي و مورد نقد قرار مي گيرد و پس از آن دو فيلم كوتاه معماري از آثار برجسته جهاني به نمايش درمي آيد.
نمايشگاه آثار بابك شكوفي از ۲۴ تا ۲۹ ارديبهشت در محل خانه هنرمندان برپامي شود.

نكوداشت نادر ابراهيمي در سراي اهل قلم
هشتمين روز برگزاري نمايشگاه كتاب، سراي اهل قلم ميزبان كساني است كه قرار است براي نكوداشت و بزرگداشت نام و خاطره نويسنده اي گردهم بيايند كه سالهاست خوانندگان ايراني را شيفته قلم خود كرده است.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، نادر ابراهيمي، نويسنده كتابهايي چون بار ديگر شهري كه دوست مي داشتم، يك عاشقانه آرام و آتش بدون دود، نويسنده اي است كه روز چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ماه تبديل به بهانه اي مي شود تا دكتر هديه شريفي، شهرام اقبال زاده و شكور لطفي با حضور در سراي اهل قلم از آثار وي سخن بگويند. اين مراسم از ساعت ۳۰/۱۴ در سراي اهل قلم برگزار مي شود تا هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران همچنان از نام بزرگان خالي نماند.

برگي از تاريخ
اعدام خسرو روزبه حزبي نستوه
يازدهم ماه مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۳۳۰ ميلادي بيزانتيوم را رم نوين (نوا روما) نامگذاري كردند كه رواج نيافت و به نام سازنده اش كنستانتينوپل (استانبول امروز) معروف شد. در سال ۶۶۵ ميلادي مردم مازندران با هدف ايستادگي بهتر در برابر حملات نظامي اعراب به شمال ايران، شاپور باونديان (باوندان شاپور) از خاندان اسپهبدان را به رياست خود (حكومت مازندران) برگزيدند. اين خانواده تا ۶۵ سال بعد بر مازندران حكومت كرد و مانع تعرض مهاجمان شد. در دوران حكومت ساسانيان، بيشتر افسران ارتش ايران از ميان مازندراني ها كه در ايراندوستي، دلاوري و ايستادگي زبانزد بوده اند انتخاب مي شدند و خانواده اسپهبدان بيشترين افسران را به ارتش ايران عهد ساسانيان تحويل داده بود. پارسياني كه در همان قرون به هند مهاجرت كردند عمدتاً از مازندران بوده اند كه همچنان به ايراني بودن و نياكان خود مباهات مي كنند و فرهنگ و منش آنان را محفوظ داشته و آن را در سراسر جهان تبليغ كرده اند. در سال ۱۸۱۲ «اسپنسر پرسوال» نخست وزير ۵۰ ساله انگلستان در تالار انتظار پارلمان اين كشور به دست يك مخالف به نام جان بلينگام كشته شد. در سال ۱۸۵۷ قيام هنديان برضد سلطه انگلستان تا دهلي گسترش يافت. در سال ۱۸۶۷ لوكزامبورگ استقلال يافت. در سال ۱۹۴۹ «سيام» به تايلند تغيير نام داد. در سال۱۳۳۳ هجري يك محكمه تجديد نظر ارتش دكتر مصدق را كه همچنان خود را نخست وزير قانوني ايران و دولت وقت را رژيم كودتا معرفي مي كرد، به سه سال زندان محكوم ساخت. دكتر مصدق كه از آغاز هم اين محاكمه را خلاف قانون اعلام داشته بود و گفته بود كه جاي محاكمه اعضاي كابينه ديوان عالي كشور است نه محكمه نظامي، به اين حكم هم اعتراض كرد. بازپرسي نظامي براي دكتر مصدق تقاضاي اعدام كرده بود. در سال ۱۹۶۰ نخستين قرص ضدآبستني وارد بازار شد. در سال۱۹۶۷ يك دادگاه سمبوليك جهاني كه به ابتكار و رياست برتراند راسل فيلسوف و رياضيدان انگليسي در شهر استكهلم تشكيل شده بود پس از ۹ روز رسيدگي، چند تن از مقامات دولت وقت آمريكا را كه بدون ضرورت منطقي به جنگ ويتنام ادامه مي دادند مجرم جنگي شناخت. اين دادگاه در صدور حكم خود به قانون اساسي آمريكا كه هرگونه جنگ غير لازم را رد و منع كرده است استناد كرده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

تالار سنگلج ميزبان جشنواره ميثاق شد
پنجمين جشنواره سراسري تئاتر ميثاق به همت معاونت فرهنگي، عقيدتي وسياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران و مركز هنرهاي نمايشي ارديبهشت ماه در تالار سنگلج و پرواز برگزار مي شود.
به گزارش مهر، اين جشنواره از ۲۴ ارديبهشت ماه تا خرداد برگزار مي شود و براي اولين بار است كه مركز هنرهاي نمايشي با ارتش جمهوري اسلامي براي برگزاري جشنواره تئاتر ميثاق همكاري مي كند.
چهار دوره قبلي اين جشنواره در سالنهاي ارتش از جمله سالن پرواز كه از قابليت خوبي جهت اجراي نمايش برخوردار است، برگزار شد.

هفته فيلم ايران در مغرب با ۷ فيلم برگزار شد
هفته فيلم جمهوري اسلامي  ايران از تاريخ  ۱۲ تا  ۱۹ ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ با پخش فيلم هاي «پدر» به كارگرداني مجيد مجيدي، «در كوچه هاي عشق» به كارگرداني خسرو سينايي، «روسري آبي» به كارگرداني رخشان بني اعتماد، «ناروني» به كارگرداني سعيد ابراهيمي فر، «خمره» به كارگرداني ابراهيم فروزش، «ناخدا خورشيد» به كارگرداني ناصر تقوايي و «زندگي و ديگر هيچ» به كارگرداني عباس كيارستمي  در مغرب برگزار گرديد.
به گزارش ايسنا، در اين رويداد فرهنگي كه در شهر خوريبگه و با حضور فرشته طائرپور تهيه كننده سينماي ايران برگزار شدبه پرسش هاي مختلف حاضرين در سالن نمايش فيلم از جمله حضور زنان در سينماي ايران و دلايل موفقيت و ويژگي هاي سينماي ايران و... پاسخ داده شد.
در سالن برگزاري مراسم پارچه نوشته هايي با مضاميني از جمله «سينماي ايران، ارتباط اصيل با واقعيت ها و زندگي» نصب شده بود و مشاهده پلاكاردهايي درباره برگزاري اولين هفته فيلم ايران در تمام خيابان هاي اين شهر نيز، اهميت اين برنامه را نشان مي داد.
در حاشيه اين مراسم نمايشگاهي نيز جهت معرفي سينماي ايران برپا شده بود.
شايان ذكر است كه هفته فيلم جمهوري اسلامي ايران به همت شركت «فسفات شريف» مغرب و با همكاري سفارت جمهوري اسلامي ايران در رباط، برگزار گرديد.
سالن برگزاري مراسم هفته فيلم در طول برگزاري هفته فيلم شاهد حضور گسترده مردم خوريبگه و بخصوص جوانان مشتاق و علاقمند به سينماي ايران بود و استقبال آنان از اين مراسم شايان توجه و غيرمنتظره توصيف شد.

چاپ ترجمه تازه اي از «ابله» داستايوفسكي
گروه ادب وهنر: رمان «ابله» از آثار شاخص فئودور داستايوفسكي با برگردان فارسي سروش حبيبي، از سوي نشر چشمه به بازار كتاب عرضه شده است.
حبيبي كه از جمله مترجمان صاحب نام رمان در ايران به شمار مي رود، پس از ترجمه رمانهاي كلاسيكي چون، «جنگ و صلح» ، «آنا كارنينا» ، اثر تولستوي، اين بار اثر مهم داستايوفسكي را از زبان روسي (اصلي) به زبان فارسي برگردانده است. اين ترجمه در مقايسه با ترجمه هاي ديگر ابله، كاملتر و از نثر شيواتري برخوردار است.

انتشار مجموعه شعري از منصور ملكي
گروه ادب و هنر: مجموعه اي از اشعار منصور ملكي، روزنامه نگار و شاعر با عنوان دو كبوتر كنار پنجره  ما از سوي انتشارات پريمان به بازار كتاب راه يافته است. در اين كتاب بيش از ۵۰ شعر شاعر كه در سالهاي ۴۲ تا امروز سروده شده آمده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
سرطان ارثي
مردي به دكتر روزنفلد گفته است كه بيماري سرطان پدرش را از پاي درآورد و او چه بكند كه قرباني اين ميراث او نشود. اين است پاسخ وي: بايد از لحاظ بيماري سرطان هر سال دست كم دو بار معاينه كامل شوي و غذاهاي پيش گيرنده مصرف كني، گرد دود سيگار و الكل نگردي و در محيط آلوده و شيميايي فعاليت نكني و از خوردن هويج خام و اسفناج و ويتامين «ث» اضافي (اگر در شهر پر دود و دم هستي) دريغ نورزي.

تازه هاي دنياي رسانه ها
كانونهاي خبر و تفسير
تفسيرهاي ديروز رسانه ها روي فعاليت هاي جاري در روسيه، چين و برزيل متمركز شده بود كه در اين چند روز كانون اخبار بوده اند. تحليلگراني كه مسكو را زير نظر داشتند نوشته اند كه پوتين جز رفتار دوستانه و تبسم زيركانه، امتياز و قول ديگري به جورج بوش نداد ولي با سران اروپا كه در موارد بسيار راهي جدا از آمريكا در پيش گرفته اند يك اعلاميه گسترش همكاري امضاء كرد. اعلاميه نشان مي دهد كه توافق تازه بر سر اين موضوع ها بوده است: همكاري هاي اقتصادي، فرهنگي، آموزش و پرورش، امنيتي، تعقيب تبهكاران سازمان يافته و همچنين تقويت آزادي ها و تأمين عدالت و ايجاد تسهيلات رواديد مسافرت. اين توافق ها در پي نشست يك روزه سران در مسكو به دست آمد. سران كشورهاي بزرگ اروپا از جمله شرودر و شيراك براي شركت در شصتمين سالگرد پايان جنگ بزرگ ميهني روس ها به مسكو رفته بودند و وارد اختلاف نظرهاي سران مسكو و واشنگتن هم نشده بودند. مفسراني كه در اين زمينه مقاله نوشته اند با تحليل گفته يك مقام ارشد اتحاديه اروپا اظهار نظر كرده اند كه بالاخره روسيه يك قدم به عضويت در اين اتحاديه نزديك تر شده و خواهد توانست رابط اتحاديه با آسيا باشد. روسيه با حفظ شركاي آسيايي بزرگ خود، چين و هند، اينك بيش از هر زمان ديگر به اتحاديه اروپا نزديك شده است. سران اتحاديه اروپا در اين گيرودار، مانند رئيس جمهوري آمريكا، خود را وارد مسائل روسيه و همسايگانش به ويژه كشورهاي بالتيك نكرده اند كه روس ها نسبت به آنها حساسيت دارند.
دسته ديگر از مفسران اظهارات و ديدارهاي جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا را بررسي كرده اند كه در پايان مراسم مسكو به تفليس رفت. اين مفسران نظر داده اند كه ديدار بوش از ريگا (لاتويا) و تفليس (گرجستان) رفتار كرملين را نسبت به اين دو سرزمين كوچك وابسته به شوروي سابق سخت تر خواهد كرد. گرجستان به مدت دو قرن گوشه اي از امپراتوري روسيه و بعداً شوروي بود و بسياري از مقامات مسكو از جمله استالين گرجي بودند وآخرين وزير امور خارجه شوروي كه از عاملان فروپاشي اين امپراتوري ايدئولوژيك بود پس از انحلال، گرجستان را از مسكو جدا ساخت. ديدار بوش از گرجستان در آستانه تكميل و بهره برداري از لوله نفت باكو به جيهان تركيه است كه از گرجستان مي گذرد و هر روز نزديك به يك ميليون بشكه نفت از طريق آن منتقل خواهد شد. بوش در جريان مسافرت خود دو قدم ديگر برداشت و آن ملاقات با گروه هاي مخالف رئيس جمهوري بلاروس در تفليس و پيش از آن با چند ليبرال روس در مسكو بود كه هر دو گام نتيجه منفي خواهد داشت. روس ها با تجربه از دوران يلتسين عميقاً باور كرده اند كه ليبرال ها باعث خصوصي سازي اموال دولت (جامعه) و غارت منابع عمومي مي شوند.
اين دسته از مفسران نوشته اند كه بوش موفق نشد در اين سفر جبهه خود را بر ضد كره شمالي و ايران تقويت كند زيرا كه هيچ يك از شركت كنندگان مراسم مسكو حاضر به بحث درباره اين مقوله نشدند.
چند مفسر ديگر به اصل موضوع و هدف پوتين و مقامات ديگر كرملين از بزرگ كردن سالگرد تصرف برلن پرداخته و نوشته اند كه هدف پوتين و دستيارانش انعكاس تلفات ۲۷ ميليوني اتباع شوروي بود كه سعي شده بود نسل تازه در دنيا به سنگيني آن پي نبرد. پوتين خواست ثابت كند كه چرا بايد ملل شوروي سابق متحد و يكپارچه باشند و همچنين به جهانيان بگويد كه روس ها در صورت لزوم آماده فداكاري ديگري براي سرزمين پدري شان هستند.
مفسران رسانه ها همچنين فعاليت هاي «هو» ، رهبر چين را كه در حاشيه مراسم با پوتين، شيراك و رهبر كره جنوبي مذاكره داشت از نظر دور نداشته و نوشته اند كه هدف «هو» از ملاقات با شيراك خنثي كردن تلاش هاي ضد چيني ژاپن بود و با رئيس جمهوري كره جنوبي بر سر اين موضوع كه ژاپني ها بايد جنايات ايام جنگ را جبران كنند به توافق رسيد و سه شنبه با عجله عازم پكن شد تا پنجشنبه (فردا) طبق برنامه تنظيم شده از قبل با «سونگ» رئيس حزب «مردم، اول» تايوان ملاقات كند كه او نيز مخالف اعلام استقلال تايوان است. احياي احساسات ناسيوناليستي چيني ها و استقبال بي سابقه از رهبر حزب كومين تانگ، تايواني ها را تحت تأثير قرار داده و اين باور را در آنان تقويت كرده كه چين ميهن مشترك همه چيني هاست و نبايد تجزيه و تضعيف شود.
حدود يك سوم از تفسيرها، درباره نشست دو روزه دولت هاي عربي و آمريكاي لاتين در برزيل است كه منافع و وضعيت مشابه و مشترك دارند. در اين نشست دو طرف يكديگر را روشن خواهند ساخت كه در معرض چه خطراتي هستند و چه همكاري ها و مبادلاتي مي توانند داشته باشد. برزيل كه اينك يك قدرت اقتصادي و يك وزنه سياسي در جهان است ظرفيت صنايع هواپيماسازي خود را براي اعراب تشريح خواهد كرد و خواهد گفت كه هواپيماهاي توربوجت ساخت برزيل در همه خطوط هوايي داخلي ايالات متحده آمريكا سرگرم پروازند. لولا داسيلوا، رئيس جمهور سوسياليست برزيل، در آستانه برگزاري اين نشست گفت كه درباره «تروريسم» بحث نخواهد شد زيرا كه اين كلمه هنوز از سوي مجمع عمومي سازمان ملل و مراجع بين المللي ديگر تعريف نشده است كه بدانيم به كدام عمل بايد تروريسم گفت و چه كسي را تروريست خواند. اين همان حرفي است كه پيش از همه، حافظ اسد رئيس جمهوري پيشين سوريه زده بود و اينك بر زبان بسياري از سياستمداران و دولتمردان كشورهاي عضو جنبش غير متعهد جاري است.
حمله شديد پراودا به رسانه هاي آمريكا
پراودا كه اينك به صورت يك روزنامه مستقل منتشر مي شود در حمله به رسانه هاي آمريكا كه استقرار شوروي در اروپاي شرقي تا پايان دهه ۱۹۸۰ را «اشغال نظامي» مي خوانند نوشته است: شوروي در اروپاي شرقي ماندگار شد تا مطمئن شود درمان و آموزش رايگان، شغل و بازنشستگي عمومي، مسكن، حمل و نقل ارزان و عمومي، رفاه برابر و امنيت تضمين و رعايت خواهد شد و زالوصفتان آزمند و خائنان به آنجا باز نخواهند گشت، ولي آمريكا در غرب اروپا (هرجا كه پايش رسيد) پايگاه نظامي ساخت، به مداخله در امور داخلي پرداخت و ماندگار شده است و غرب اروپا در آتش مواد مخدر، تبعيض، فقر و بي كاري و مسائل اجتماعي ديگر مي سوزد.

ناصر تقوايي همه چيز درباره ايو را نقد مي كند
خبرگزاري فارس: ناصر تقوايي ۲۵ ارديبهشت فيلم سينمايي «همه چيز درباره ايو» ساخته جوزف منكيه ويچ را در فرهنگ سراي نياوران نقد مي كند.
 به گزارش روابط عمومي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران در اين فيلم از مجموعه برنامه هاي يك فيلم يك فيلمنامه در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران به نمايش در مي آيد و ناصر تقوايي و روبرت صفاريان پس از نمايش همه چيز درباره ايو به نقد و بررسي آن مي پردازد. اين فيلم علاوه بر كسب جايزه بهترين بازيگر زن كن نامزد كسب جايزه اسكار در ۸ رشته نيز بود.

«لاك پشت ها» در سينماهاي تركيه اكران شد
ايرنا: فيلم  «لاك  پشتها نيز پرواز مي كنند ساخته  بهمن  قبادي » كارگردان  ايراني در سينماهاي  تركيه  به  نمايش  گذاشته  شد.
مسئولان  شركت  سينمايي  موسوم  به  «پي»   تركيه  با اعلام  اين  خبر به  خبرنگار ايرنا در آنكارا گفتند: فيلم  ياد شده  در مرحله  اول  در شهرهاي  استانبول ، آنكارا، ازمير، بورسا و در مرحله  دوم  در ديگر شهرهاي  تركيه  به  معرض  نمايش گذاشته  خواهد شد.
در آستانه  نمايش  اين  فيلم ، روزنامه  «راديكال » نيز در شماره  روز سه شنبه  خود به  نقل  از بهمن  قبادي  در مصاحبه  با اين  روزنامه  نوشت : موضوع  فيلم لاك  پشتها نيز پرواز مي كنند، الهام  گرفته  از زندگي  كودكان  شمال  عراق  است .
اين  فيلم  نمود و نمادي  از زندگي  است .
ولي  آن نوع  زندگي  كه  در شمال  عراق كاملا سياسي  شده  است .
راديكال  به  نقل  از قبادي  نوشت : مضمون  فيلم ، حاوي  انتقاد از سياستهاي آمريكا در عراق  است . رسانه هاي  جهاني  در قبل  از حمله  آمريكا به  عراق  سعي در توجيه  اين  حمله  به  عنوان  حفظ حقوق  بشر را داشتند. ولي  اين  رسانه ها تلاش  انسانهايي  را كه  براي  احقاق  حقوق  خود به  مبارزه  برخاسته اند، منعكس  نكرده اند. فيلم  لاك  پشتها نيز پرواز مي كنند، زندگي  اين  انسانها را به تصوير كشيده  است .راديكال  با اشاره  به  اين  كه  موضوع  فيلم  در يك  اردوگاه  در نزديكي  مرزهاي تركيه  در داخل  عراق  مي گذرد، نوشت : به  گفته  قبادي  مرزها را در اين  منطقه آمريكا و اروپا تعيين  كرده اند.
آنها اكنون  هم  براي  تغيير اين  مرزها اقدام به  برپايي  جنگهاي  مختلف  مي كنند.
راديكال  در بخشهايي  از خبر خود به  نقد فيلم  پرداخته  و آن را فيلمي  انسانگرايانه كه  واقعيات  زندگي  را به  تصوير كشيده  معرفي  كرده  است .

بهارستان
گفت: اين جهان به جهانيان واهشتم و آن جهان به بهشتيان و قدم برنهادم به جايي كه آفريده را راه نيست.
در ذكر ابوالحسن خرقاني -تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سرنوشت
انگار همين ديروز بود:
قول مي دهم با هم خوشبخت شويم هر كاري كه بتوانم انجام مِي دهم تا تو در زندگي ات آرامش داشته باشي مي خواهي همين الان نوشته بدهم كه قلبم مال تو باشد؟ واقعا راست مي گفت، حالا قلبش مال من بود اين من بودم كه تصميم مي گرفتم قلب پر از عشق او را بگذارم در سينه ي چه كسي.
بعد از تحقيق فهميدم جايش تو سينه ي آن دختري است كه احتياج به پيوند قلب دارد.
متين سادات پاكدامن

گشتي در دنياي خبرها
پيتزاي سمي
سائوپائولو: يك دختر خانم در برزيل با پيتزاي سمي، نامزد سابق خود و ۶ نفر از دوستان او را مسموم كرد. پس از اينكه دختر خانم از نامزد خود جدا شد تصميم گرفت از او انتقام بگيرد به همين دليل چند پيتزاي سمي به آدرس منزل او فرستاد. پسر جوان به همراه ۶ تن از دوستانش اين پيتزاها را ميل كردند و پس از چند ساعت به دليل مسموميت شديد در بيمارستان بستري شدند.
جريمه مرغ متخلف
لس آنجلس: يك مرغ خانگي در آمريكا به دليل عبور از عرض خيابان توسط پليس دستگير شد. پس از اينكه مرغ مورد نظر از عرض يك خيابان پرتردد عبور كرد، مأمور پليس براي اين مرغ برگ جريمه نوشت و آن را براي صاحب مرغ فرستاد.
در پي اين واقعه، صاحب مرغ گفت: مأموران به جاي اينكه به فكر كنترل موتورسواران باشند كار خود را رها كرده اند و مرغ ها را جريمه مي كنند اما مطمئن باشيد كه اين جريمه را پرداخت نخواهم كرد.
درخواست واگن هاي زنانه
توكيو: در پي اعتراض مسافران زن مترو در ژاپن، مسؤولان اين شبكه در ساعات پرتردد صبح و بعد ازظهر، تعدادي از واگن ها را تنها به زنان اختصاص دادند.
در پي اجراي اين طرح، مسافران مرد فرياد اعتراض سر داده اند و معتقدند اختصاص چند واگن قطار به زنان مشكل فشردگي مسافران را در ساير واگن ها دو چندان مي كند.
سال گذشته اعلام شد دو سوم مسافران زن كه بين ۲۰ تا ۴۰ سال سن داشتند در داخل واگن هاي مترو حداقل يك بار مورد تعرض و بي حرمتي مسافران مرد واقع شده اند.
ممنوعيت استفاده از اسكوتر
ناپل: پليس شهر ناپل براي كاستن از ميزان جرم و جنايت در اين شهر، استفاده از اسكوتر را در بخش تاريخي شهر ممنوع اعلام كرده است.
از چندي قبل سارقان با اسكوتر در محله تاريخي شهر ناپل به سرقت از شهروندان و جهانگردان مي پرداختند. به همين دليل پليس اعلام كرد، استفاده از اسكوتر در اين محله ۴۵ دلار جريمه در پي دارد و در صورت تكرار، اسكوتر توقيف خواهد شد.
ركورد خوردن ساندويچ غول پيكر
نيويورك: چند روز پيش در همين ستون خبر عرضه ساندويچ همبرگر ۶/۵ كيلوگرمي منتشر شد كه صاحب رستوران عرضه كننده اين ساندويچ اعلام كرد به افرادي كه بتوانند بسيار سريع اين ساندويچ را بخورند ۵۰۰ دلار جايزه نقدي پرداخت خواهد كرد. روز گذشته سه نفر موفق شدند طي يك ساعت و ۱۱ دقيقه و ۵۲ ثانيه اين ساندويچ را ميل كنند. جالب اينكه يكي از سه نفري كه ركورد شكني كردند ۱۳۵ كيلوگرم وزن داشت اما دو نفر ديگر لاغر بودند.
نجات نوزاد توسط سگ ولگرد
نايروبي: يك سگ ولگرد در كنيا، جان يك نوزاد را كه در جنگل  رها شده بود، نجات داد. هنگامي كه سگ در جنگل در پي غذا بود با اين نوزاد نگون بخت مواجه شد، به همين دليل او را به دندان گرفت و پس از عبور از چند خيابان پرتردد و سيم خاردار، او را نزد توله هاي خودش برد.
جالب اينكه سگ مهربان از اين نوزاد مانند توله هايش مراقبت و نگهداري مي كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳ دقيقه

گل و گياه
لاله دو رنگ
001974.jpg
نام علمي: Tulipa Apeldoorn Elite
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي بهاره به بلندي ۳۰-۲۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سرنيزه اي شكل سبز زيتوني و گلهاي زرد رنگ با حلقه اي قرمز مي باشد كه از اواخر بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي يا كمي سايه و خاك با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و پاييز و تقسيم پيازها در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |