چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۵ - May 11, 2005
چگونه مي توان از سرقت اطلاعات محرمانه كامپيوتر جلوگيري كرد
Spyware خطرناك تر از ويروس هاي كامپيوتري
Spyware چيست؟
به هر نرم افزاري كه از طريق ارتباط اينترنتي يك دستگاه كامپيوتر به سرقت اطلاعات محرمانه كاربر آن كامپيوتر بپردازد، Spyware گفته مي شود. البته اغلب از اطلاعات سرقت شده براي اهداف تبليغاتي استفاده مي شود. به عبارتي ديگر ريز كليه فعاليت هاي كاربر در شبكه اينترنت از طريق Spyware به هكرها منتقل مي شود و  آنها اين اطلاعات را به شركت هاي مختلف مي فروشند. اين شركت ها نيز با تجزيه و تحليل اين اطلاعات، حوزه هاي مورد علاقه كاربران را شناسايي كرده و تبليغات محصولات خود را در اين حوزه ها متمركز مي كنند.
001935.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: تنها نكته مثبت در مورد ويروس هاي كامپيوتري اين است كه آنها به سرعت ظاهر مي شوند و به سرعت نيز از بين مي روند.
به همين دليل مي توان به راحتي اين ويروس ها را شناسايي كرد و آنها را از بين برد.اما متأسفانه Spyware چنين ويژگي را ندارد. چون اين نرم افزار خود را به ويندوز كامپيوترها مي چسباند.
اما Spyware چگونه وارد كامپيوتر شخصي افراد مي شود؟
از جمله راه هاي ورود Spyware به كامپيوتر مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:
* ورود به يك سايت اشتباه
* باز كردن نامه الكترونيكي كه حاوي Spyware مي باشد.
* استفاده نكردن از Firewall و يا نرم افزارهاي ضد ويروسي در كامپيوتر.
البته ميزان خسارت وارد ه بر كامپيوتر كاربر بستگي به انگيزه نويسنده Spyware دارد.
هدف برخي از اين نويسنده ها (هكرها) تنها بمباران كردن كامپيوتر اشخاص با آگهي هاي بازرگاني است. برخي ديگر قصد سرقت اطلاعات اينترنتي كاربر را دارند به عنوان مثال آدرس سايت هايي كه در طول روز به آن مراجعه مي كنند.اماانگيزه اغلب نويسندگان Spyware سرقت اطلاعات محرمانه كاربر از جمله رمزهاي عبور وي مي باشد.
بسياري از كاربران كامپيوتر در جهان حداقل يكبار با وجود Spyware در كامپيوتر خود مواجه شده اند و در حقيقت ۹۰ درصد از كامپيوترهاي جهان آلوده به نوعي Spyware هستند.
برخلاف ويروس هاي كامپيوتري Spyware به گونه اي طراحي شده كه براي مدت زمان طولاني در كامپيوتر شخص باقي مي ماند.با توجه به اينكه هدف نويسندگان Spyware كسب درآمد است (برخلاف نويسندگان ويروس ها) به همين دليل Spyware را به گونه اي برنامه ريزي مي كنند كه براي مدت زمان طولاني در كامپيوترهاي شخصي بماند و اطلاعات محرمانه كاربر را گزارش كند.
بسياري از ارسال كنندگان هرزنامه ها، و همچنين برخي از سايت هاي بزرگ اينترنتي حاضرند پول بسيار زيادي به نويسندگان Spyware بپردازند تا اينكه اطلاعات مفيد آنها را خريداري كنند. به عبارتي ديگر همين موضوع، عامل اصلي طول عمر زياد Spyware است در غير اينصورت نويسندگان آن براي افزايش عمر اين نرم افزار تلاش نمي كردند.
حتي گفته مي شود درآمد نويسندگان Spyware در جهان بالغ بر ۲ ميليارد دلار در سال مي شود.در حال حاضر قانون و مقررات خاصي براي مبارزه با نويسندگان Spyware وجود ندارد و در حقيقت كاربران مقصر اصلي ورود اين نرم افزار به داخل كامپيوتر خود هستند.
هنگامي كه كاربر قصد دانلود كردن برنامه هاي نامشخص را دارد، آن برنامه از كاربر سئوال مي كند كه آيا واقعاً تمايل به دانلود كردن آن را دارد و يا خير. با توجه به اينكه كاربر گزينه «بله» را كليك مي كند به همين دليل مسئول پيامدهاي دانلود كردن اين برنامه نيز خودش است كه بسياري از اين برنامه ها حاوي Spyware هستند.
اما چگونه مي توان از ورود Spyware به داخل كامپيوترهاي شخصي جلوگيري كرد؟
نخست بايد به طور مداوم از نرم افزارهاي ضد Spyware در كامپيوتر استفاده كرد و اين برنامه ها را update كرد.
از جمله اين برنامه مي توان به Adware و Spybot اشاره كرد.همچنين اگر كاربر از برنامه IE مايكروسافت استفاده مي كند بايد حفره هاي امنيتي آن را به روز نمايد. البته توصيه مي شود كه كاربران به جاي استفاده از IE از برنامه هاي ديگري همچون اپرا و فايرفاكس استفاده كنند كه امنيت اين برنامه ها بيشتر است.

بازي
طراحي بازيهاي كامپيوتري توسط خانم ها
گروه دانش: يك دانشگاه در انگليس قصد تشويق خانم ها را براي تحصيل در رشته طراحي بازيهاي كامپيوتري دارد. دانشگاه داربي كه قصد راه اندازي چنين رشته اي را دارد تاكنون ۱۰۶ درخواست از دانشجويان مايل به تحصيل در اين رشته دريافت كرده كه تمام آنها مرد هستند. به همين دليل اين دانشگاه مي خواهد با اعطاي امتيازهاي قابل توجه، خانم ها را تشويق به تحصيل در اين رشته كند.
جان شير، استاد اين رشته در دانشگاه داربي مي گويد: خانم ها علاقه زيادي به بازيهاي كامپيوتري دارند اما در حال حاضر خانمي وجود ندارد كه بازيهاي مورد علاقه خانم ها را طراحي بكند.هم اكنون اغلب بازيهاي كامپيوتري منحصر به شليك با اسلحه و يا مسابقه اتومبيلراني مي شود كه اين نوع بازيها بيشتر مورد علاقه مردان مي باشد.در عين حال، چند شركت سازنده بازيهاي كامپيوتري آمادگي خود را براي كمك به دانشگاه داربي جهت جذب خانم ها به رشته مورد نظر اعلام كرده اند.
انتشار اطلاعات محرمانه كنسول بازي Xbox360
001941.jpg
گروه دانش: در حالي كه قرار است فردا، شركت مايكروسافت در جريان يك برنامه زنده تلويزيوني كنسول بازي جديد خود را كه «Xbox360 » نام دارد به بازار عرضه كند، روز گذشته برخي از سايت هاي اينترنتي به انتشار اسرار اين كنسول جديد پرداختند.
در پي انتشار اين اطلاعات، شركت مايكروسافت اعلام كرد، هيچ يك از اخبار منتشر شده را تأييد و يا تكذيب نخواهد كرد و مردم نبايد به اين اخبار توجه كنند.
براساس اين اطلاعات غيرموثق، كنسول جديد Xbox، سفيد رنگ است و داراي يك دستگاه كنترل از راه دور مي باشد.همچنين برخي ديگر از سايت هاي اينترنتي مدعي شدند كه اين كنسول جديد داراي هدفون و دوربين اينترنتي خواهد بود. از سوي ديگر هارددرايو اين دستگاه ۲۰ گيگا بايتي اعلام شده است.
در اين كنسول بازي دو نوع بازي كامپيوتري آنلاين وجود دارد كه يكي از بازيها رايگان است و ديگري را بايد با پرداخت آبونمان دريافت كرد.
با اين حال هنوز مشخص نيست كه اين كنسول جديد دقيقاً چه زماني به بازار خواهد آمد، قيمت آن چقدر خواهد بود و چه بازيهايي در آن موجود مي باشد.

ايميل
سه ميليون مشترك براي دستگاه «توت سياه»
001938.jpg
گروه دانش: روز گذشته اعلام شد، تاكنون سه ميليون دستگاه «توت سياه» به فروش رفته است. در حقيقت هم اكنون سه ميليون نفر از امكانات دستگاه توت سياه استفاده مي كنند.
«توت سياه» يك دستگاه كوچك مشابه گوشي تلفن همراه است كه صاحب آن مي تواند نامه هاي الكترونيكي ارسال شده از افراد مختلف را روي اين دستگاه مشاهده كند.
تنها طي ۶ ماه گذشته يك ميليون نفر به عضويت شبكه «توت سياه» درآمده اند.
با اين حال شركت سازنده اين دستگاه قصد دارد تا سال آينده تعداد افراد استفاده كننده از آن را به ۵ تا ۱۰ ميليون نفر برساند.اين دستگاه بسيار مورد توجه رؤساي شركت هاي تجاري است چون مي توانند در وقت هاي مرده خود در فرودگاه ها، كنفرانس ها و يا جلسات خسته كننده، نامه هاي الكترونيكي خود را بخوانند و بررسي كنند.البته هزينه بالاي استفاده از اين دستگاه شايد در درازمدت مردم را به سمت گوشي هاي تلفن همراه كه قابليت دريافت نامه هاي الكترونيكي را دارند سوق بدهد.
در حال حاضر هزينه ماهيانه خدمات اين دستگاه ۴۰ پوند (۷۵ دلار) است چون استفاده از سيستم (GPRS) هزينه آن را بالا مي برد و سرعت آن بسيار بيشتر از گوشي هاي تلفن همراه است.

چادرهاي اينترنتي در ميدان جنگ
گروه دانش: از زماني كه ارتش آمريكا اقدام به راه اندازي كافي نت براي سربازان در ميادين جنگ نمود تا كنون بيش از ۲۰۰ چادر اينترنتي در مناطق جنگي برپا شده است.
دو سال پيش، يك شركت با امضاي قرارداد ۲۰ ميليون دلاري اعلام كرد كه در مناطق جنگي عراق اقدام به برپايي چادرهاي اينترنتي براي سربازان خواهد كرد كه در هر چادر، ۲۰ لپ تاپ و ۸ خط تلفن اينترنتي وجود خواهد داشت.
در حال حاضر ۱۸۳ چادر اينترنتي در عراق، ۴ چادر در افغانستان و دو چادر در كنار سكوهاي نفتي خليج فارس برپا شده كه سربازان آمريكايي از طريق اين چادرها با خانواده خود ارتباط برقرار مي كنند. هر يك از اين چادرها مجهز به دستگاه تهويه مطبوع، ژنراتور برق و چاپگر است كه در حدود هزار سرباز قادر به استفاده از آن مي باشند.
بزرگترين مشكلي كه اين كافي نت ها را تهديد مي كند، گرد و غبار است چون خسارات جبران ناپذيري به دستگاه هاي موجود در داخل چادر وارد مي كند.
اين چادرها به صورت شبانه روزي به سربازان سرويس  مي دهند كه ارسال نامه هاي الكترونيكي رايگان است اما هزينه مكالمات تلفني ۷/۴ سنت براي هر دقيقه مي باشد. سربازان مي توانند با كارت اعتباري اين هزينه را بپردازند و يا خانواده آنان در آمريكا هزينه مكالمات را پرداخت نمايند.

آن لاين
عرضه دستگاه جديد در رقابت با ipod
گروه دانش: به دنبال افزايش رقابت ،سازندگان رايانه هاي قابل حمل و تلفن هاي همراه به فعاليت در بازار دستگاه هاي موسيقي و ويدئوئي قابل حمل روي مي آورند.
به گزارش خبرگزاري موج، شركت آمريكائي PalmOne هفته آينده دستگاه رسانه اي ديجيتالي جديدي را در رقابت با دستگاه iPod شركت Apple وارد بازارمي كند.
اين دستگاه با نام PalmOne LifeDrive Manager معرفي مي شود و داراي رزولش(وضوح تصوير)بالا و چيپ رايانه اي بسيار قوي است و در ۱۸ مي(خرداد) با قيمت ۵۰۰ دلار وارد بازار مي شود.
قيمت اين دستگاه بيش از دستگاه موسيقي ديجيتاليiPod شركت كامپيوتري اپل است اما از قالب ها و امكانات متنوع بيشتري برخوردار است.
تحليلگران مي گويند اين دستگاه خط توليد جديدي را در فروش دستگاه هاي ديجيتالي كوچك ،براي شركت PalmOneايجاد مي كند.
اين شركت ميليون ها محصول Tungsten و Zire دستگاه هاي PDA خود را به فروش رسانيده است اما در پنج سال گذشته ميزان تقاضا براي اين نوع محصولات كاهش يافته است در عوض فروش دستگاه هاي Treo اين شركت كه تركيبي از تلفن و مديريت اطلاعات شخصي است در چندين سال گذشته افزايش داشته است.
اين شركت ضمن معرفي محصول جديد خود از عرضه محصولي جديد جهت مديريت تلفن هاي همراه خبر داد كه دسترسي به اسناد،ايميل ها، موسيقي و تصاوير و كليب هاي ويدئوئي را آسانتر مي سازد و در اواخر اين ماه به بازار معرفي خواهد شد.

تراشه هاي حافظه با گنجايش بالاتر
يك شركت توليدكننده تراشه هاي حافظه به تازگي روش جديدي براي ذخيره سازي فشرده تر اطلاعات در تراشه هاي رايانه اي ابداع كرده كه ساخت تراشه هاي حافظه با حجم بالاتر و ابعاد و قيمت كمتر را ممكن مي كند. شركت «ماتريكس سمي كانداكتور» كه خود يكي از توليدكنندگان پيشرفته ترين تراشه هاي حافظه مگابيتي محسوب مي شود، روش تازه اي براي ذخيره سازي چندلايه اطلاعات در تراشه ها به وجود آورده كه بر پايه آن امكان ذخيره يك گيگابيت اطلاعات در تراشه هايي با ابعادي كوچكتر، فراهم مي شود.

نرم افزار
نسخه اصيل «ويندوز» به جاي نسخه هاي تقلبي
ايرنا: شركت مايكروسافت در برنامه مبارزه با انتشار نسخه هاي تقلبي (قفل شكسته و غير اصيل) محصولات خود تغييراتي ايجاد كرده و از اين پس به دارندگان نسخه هاي تقلبي سيستم  عامل «ويندوز» ، يك نسخه رايگان «ويندوز ايكس پي» و يا «كليد مجوز» (ِِKey license ) با نصف قيمت متعارف، اهدا خواهد كرد.
در جديدترين برنامه مايكروسافت كه به گفته مسوولان اين شركت براي كمك به افرادي كه ناآگاهانه نسخه هاي تقلبي ويندوز را خريداري كرده اند طراحي شده، چنانچه كاربران نتوانند به صورت آن لاين اصيل بودن نسخه «ويندوز» نصب شده در رايانه خود را به تاييد برسانند، مايكروسافت به آنها يك نسخه رايگان از «ويندوز ايكس پي» اهدا مي كند و يا اين كه با نصف قيمت خريد يك نسخه اصيل ويندوز، به آنها يك «كليد مجوز» (ِِKey license ) ارائه خواهد كرد.

هند هفتمين سيكلوترون ابررساناي جهان را مي سازد
دانشمندان علوم هسته اي هند به مراحل پيشرفته ساخت يك سيكلوترون ابررسانا رسيده اند.
اين تجهيزات كه تا دو سال ديگر به بهره برداري مي رسد در مركز سيكلوترون انرژي متغير در كلكته مراحل پاياني ساخت را طي مي كند. اين سيكلوترون ابررسانا با نام K ۵۰۰ در نوع خود هفتمين سيكلوترون در جهان است. در حال حاضر سه سيكلوترون در آمريكا، يكي در كانادا، يكي در ايتاليا و يكي هم در هلند است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |