چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۵ - May 11, 2005
مثلث برمودا
پگاه، پيكان، سايپا و هراس سقوط
رقابت هاي حساس و بازي هاي شرافتمندانه
001995.jpg
سيامك قليچ خاني: سلامت ورزش و انجام رقابت هاي ورزشي به نوعي مي تواند نماد سلامت نسل حاضر و يك جامعه سالم باشد.
بدون ترديد حتي خنثي ترين تماشاگران هم نمي توانند نسبت به اعمال و رفتاري كه از سوي يك تيم _ از مديران گرفته تا مربيان _ صورت مي پذيرد بي تفاوت باقي بمانند. شفقت، مروت، معرفت، نوع دوستي، رقابت شرافتمندانه و بدون زد و بندهاي پنهاني و مسايلي از اين قبيل دستمايه يك فرد يا گروه قهرمان است كه اگر از آنها دور شوند هرگز نمي توانند در جاده سلامت گام نهند و بالطبع رفتارهاي نادرست شايع مي شود همان رفتارهاي ناميمون در ميدان ورزشي هم به نمايش درمي آيد و حتي آ ثار غيراخلاقي آن به خارج از ميدان نيز كشيده مي شود و هيچ حركتي در مرز قانون ، يعني برگزاري يك مسابقه و رقابت سالم جاي نمي گيرد.
در حال حاضر كه رقابت هاي ليگ برتر در راه رسيدن به قهرماني، انتهاي جدول و سقوط به حساس ترين نقطه خود رسيده حرف و سخن بسيار است كه بايد به آن حساس شد و سئوال اين است در اين رقابت هاي تنگاتنگ و حساس جاي بازي شرافتمندانه و جوانمردانه كجاست؟
تفاوت ميان حضور در ليگ برتر و دسته اول از لحاظ مادي و معنوي بسيار است اما نه به آن اندازه كه شرافت ميدان ورزش را به خطر بياندازيم. در اين ديدارهاي باقيمانده بايد نظارت كافي و كاملي داشته باشيم تا حق هيچ تيمي ضايع نشده و اصول ميدان هاي پاك ورزشي خدشه دار نشود. در اين ميان نقش فدراسيون فوتبال، داوران، ناظران داوري و ناظران فدراسيون بسيار تعيين كننده است. حتي مي توان از مسئولين ورزشي نيز ياري طلبيد، هرچند در اولين گام به گفته مسئولان كميته اجرايي ليگ برتر بازي هاي هفته هاي بيست و نهم و سي ام به صورت همزمان برگزار مي شود، اما كافي نيست.
رازماندن
در حال حاضر سه تيم مدعي قهرماني هستند. فولاد با (۵۵)، استقلال تهران با (۵۴) و پرسپوليس با (۵۲) امتياز كه از اين جمع فولاد و پرسپوليس سه بازي در پيش رو دارند و پرونده استقلال تهران با دو بازي ديگر بسته مي شود.
در انتهاي جدول نيز وضعيت بسيار پيچيده است و اين مثلث برمودا چه تيم هايي را مي بلعد، در حال حاضر پگاه گيلان با (۱۹) امتياز ته جدول است اما اين تيم مانند پيكان (۲۳) و سايپا (۲۸) امتيازي راه فرار دارد. پيكان دو بازي دارد يكي با صباباتري و ديگري با فجرسپاسي، سايپا نيز اول با استقلال ديدار مي كند و روز آخر در مشهد با ابومسلم پيكار دارد. سايپا اگر در هر دو بازي شكست بخورد، پگاه با ۳ پيروزي و كسب ۹ امتياز خواهد ماند. هرچند پيكان هم با دو پيروزي هم سايپا را مي تواند جا بگذارد و هم پگاه كم اميد را.
پيروزي برق بر صباباتري
  در يكي از بازيهاي معوقه ليگ برتر فوتبال ايران ديروز صباباتري در شيراز ميهمان برق اين شهر بود. در اين بازي برق پس از آنكه يك نيمه را مقابل صبا بدون گل پشت سر گذاشت در نيمه دوم با گل محمد مطوري در دقيقه ۷۵ توانست حريف تهراني خود را مغلوب كند.
برق با اين برد با دو پله صعود به مكان دوازدهم جدول رفت و خود را از منطقه خطر دور كرد. صباباتري با اين باخت همچنان در مكان نهم جدول ماند.

۴۸ ساعت تا شروع واليبال نوجوانان آسيا
تيم ها يكي پس از ديگري در حال واردشدن هستند
گروه ورزشي- علي شاكري: در دو روز مانده به آغاز پنجمين دوره رقابت هاي واليبال نوجوانان آسيا (انتخابي مسابقات جهاني الجزاير) تيم هاي خارجي شركت كننده در حال وارد شدن به تهران هستند. تايلند اولين تيم آسيايي بود كه ديروز در هتل المپيك استقرار يافت. چين، ژاپن و كره جنوبي هم پيش از ظهر امروز به تهران مي رسند. ساعت حضوردو تيم هند و تايوان هم ۱۶ امروز اعلام شده است. استراليا تنها تيمي است كه هنوز زمان ورود خود را اعلام نكرده است.از مسئولان برگزاري بازيها محمد حبيب  عبدالله از كويت به عنوان ناظر داوري ديروز با ورود به تهران همراه با اعضاي تيم نوجوانان ايران و رئيس فدراسيون واليبال براي زيارت جمكران عازم قم شد. رامان رائو از هند و المهنادي (اعضاي كميته فني) امروز مي آيند.
تايلندي ها جازدند
ديدار تداركاتي تيم هاي نوجوانان ايران و تايلند كه قرار بود عصر ديروز برگزار شود به هم خورده جالب آنكه با توجه به همگروهي دو تيم در دور مقدماتي مسئولان تيم نوجوانان ايران قصد داشتند براي ارزيابي حريف از وجود نفرات ذخيره سود جويند و ليكن قد و بالاي رشيد نوجوانان ايراني كار خودش را كرد و موجب شد تا تايلندي ها از بازي با همين تيم هم منصرف شوند.
شوندي مسئول بدنسازي تيم هاي ملي
نادر شوندي مربي بدنساز تيم ملي بزرگسالان ايران طي حكمي از سوي رئيس فدراسيون واليبال ايران به عنوان مسئول بدنسازي تيم هاي ملي رده هاي سني نوجوانان، جوانان و بزرگسالان منصوب شد.

آغاز كنگره جهاني  ورزشي نويسان
با حضور نمايندگان ايران
001986.jpg
ايرنا: شصت  و هشتمين  كنگره  جهاني  ورزشي نويسان  از ديروز  به  مدت  شش  روز به  ميزباني  انجمن  روزنامه نگاران  ورزشي  مراكش  و با حضور نمايندگان  بيش  از يكصد كشور از پنج  قاره  جهان  از جمله  ايران آغاز شده است.
رئيس  انجمن  نويسندگان ، خبرنگاران  و عكاسان  ورزشي  ايران  گفت : مهم ترين  دستور كار كنگره  شصت  و هشتم  ورزشي  نويسان  جهان ، برگزاري  انتخابات  هيات رئيسه  انجمن  جهاني  براي  چهار سال  آتي  است .احمدي  افزود: انجمن  ورزشي  نويسان  ايران  نيز كه  در طي  چند سال  اخير حضور فعالي  در كنگره هاي  جهاني  و قاره اي  داشته  است  و حال  حاضر نيز يك كرسي  از هيات  رئيسه  انجمن  جهاني  وانجمن  قاره اي  را دراختيار دارد، تلاش  خود را براي  ارتقاء سطح  عضويت  در هيات  رئيسه  انجمن جهاني  از ماه ها قبل  آغاز و در انتخابات  اين  دوره  دبيركل  خود منوچهر زندي را علاوه  بر عضويت  در هيات  رئيسه ، كانديداي  پست  نايب  رئيسي  انجمن  جهاني  نموده  است .
وي  گفت : هدف  نمايندگان  انجمن  ورزشي  نويسان  ايران  آن است  كه  بتوانند با تلاش  مضاعف  و جلب  نظر نمايندگان  كشورهاي  حاضر، از كنگره  شصت  و هشتم ورزشي  نويسان  جهان  با دست  پر و كسب  افتخاري  ديگر به  ميهن  بازگردند.
سيد عبدالحميد احمدي  و منوچهر  زندي  رئيس  و دبير انجمن  ورزشي  نويسان ايران  در اين  كنگره  حضور خواهند داشت .

تيم ملي دو و ميداني نوجوانان ايران در راه مراكش
001992.jpg
ايسنا: مسابقات دو و ميداني قهرماني نوجوانان كشور طي روزهاي پنج شنبه و جمعه هفته  جاري در ورزشگاه شهيد متقي شهر ساري برگزار مي شود كه طي آن نفرات برتر با تشخيص كميته فني فدراسيون دووميداني به مسابقات قهرماني نوجوانان جهان در مراكش اعزام خواهند شد.
حسين جلالي، رئيس فدراسيون دو و ميداني اظهار كرد: در مسابقات قهرماني كشور در انتظار كسب سهميه ورودي مسابقات جهاني هستيم و به طور حتم در مسابقات ساري و شيراز تعداد زيادي از ركوردهاي كشور شكسته خواهد شد و تعدادي از افراد مي توانند ركورد ورودي مسابقات جهاني را كسب كنند. اما به طور حتم كساني به مسابقات مراكش اعزام خواهند شد كه در بين ۶ دووميداني كار برتر جهان قرار گيرند.
جلالي با اشاره به پشتوانه سازي فدراسيون دووميداني در سال هاي اخير تصريح كرد: در سال هاي گذشته سرمايه گذاري هاي خوبي در رده هاي نونهالان، جوانان و نوجوانان انجام گرفته است و ثمره  اين تلاش ها در مسابقات قهرماني جهان در سال ۲۰۰۵ و در مسابقات جوانان آسيا در سال آينده در كشور ماكائو معلوم خواهد شد. پشتوانه سازي در دو و ميداني از جمله اولويت هاي برنامه فدراسيون است.

تيم هاي كشتي فرنگي و ووشو دانشگاه آزاد اسلامي به فرانسه و ايتاليا مي روند
خبرنگار همشهري: تيم هاي  كشتي  فرنگي  و ووشو دانشگاه  آزاد اسلامي در پيكارهاي  بين المللي فرانسه  و ايتاليا شركت  مي كنند.تيم  كشتي  فرنگي  دانشگاه  آزاد اسلامي متشكل  از حميد بني  تميم ، صابرميرزاده ، امين  كشكولي  و عليرضا غريبي  در پيكارهاي  بين المللي  كشتي  فرنگي جام  كريستولوتو كه  در روزهاي  ۲۳ و ۲۴ ارديبهشت ماه  در سالن  والري  رادوت شهر كرتل  - فرانسه  برگزار مي شود، شركت  خواهد كرد.همچنين  تيم  ووشو دانشگاه  آزاد اسلامي با ۱۱ ووشوكار در هفتمين  دوره مسابقات  جام  جهاني  ۲۰۰۵ ووشو ايتاليا كه  در روزهاي  ۲۳ تا ۲۵ ارديبهشت  ماه در شهر پروجيا ايتاليا برگزار مي شود، شركت  مي كند.مهدي  جعفرپور، محمد جعفري ، محمد آقايي ، نيما مجيدي ، اسلام  قرباني ، حسين  اجاقي ، محسن  ايزدي ، رضا فروغي  و عباس  آستركي ، محمد فرقاني  ومهدي  انافي  اعضاي  تيم  اعزامي به  ايتاليا هستند.

نمايندگان  فوتبال  ايران  در ليگ  قهرمانان  آسيا
گروه ورزشي :نمايندگان  فوتبال  ايران  در ليگ  قهرمانان  آسيا امروز براي تداوم  صدرنشيني  خود به  مصاف  حريفان  مي روند.
تيم  پاس  تهران  كه  هم اكنون  با كسب  ۱۰ امتياز صدرنشين  گروه  اول  اين رقابتهاست ، در قطر برابر تيم  الريان  قرار مي گيرد تا با غلبه  بر حريف ، صعود خود را به  مرحله  بعدي  مسجل  كند.
پاس  در صورت  برتري  مقابل  الريان  قبل  از برگزاري  آخرين  بازي  خود مقابل پليس  عراق  در تهران ، راهي  مرحله  دوم  خواهد شد تا شايد پس  از ۱۰ سال ، يك تيم  ايراني  جام  قهرماني  را بالاي سر ببرد.
البته  روند پيروزي هاي  تيم  پاس  تهران  در ليگ  برتر فوتبال  ايران  جمعه گذشته  با شكست  مقابل  صبا باتري  متوقف  شد تا اين  تيم  از راهيابي  به  رده هاي  بالايي  جدول  رده  بندي  بازماند.با توجه  به  اينكه  تيم  پاس  ديگر شانسي  براي  تكرار قهرماني  خود در ليگ برتر فوتبال  ايران  ندارد، حضور مقتدرانه  در رقابتهاي  آسيايي  فرصت  مناسبي براي  ناكامي اين  تيم  در ليگ  برتر مي باشد.
اما تيم  الريان  قطر كه  در چهارمين  بازي  خود در گروه  نخست  مقابل  تيم پليس  عراق  با نتيجه  تساوي  بدون  گل  متوقف  شد، براي  آنكه  همچنان  شانس  صعود به  مرحله  دوم  را داشته  باشد نياز مبرمي به  امتيازات  اين  بازي  خانگي  دارد.بدون  ترديد تيم  الريان  براي  كسب  هر سه  امتياز بازي  با تدابير تهاجمي وارد ميدان  خواهد شد كه  اين  موضوع  موقعيت  ايده  آلي  را براي  بازيكنان  پاس فراهم  مي كند تا آنان  با ارائه  يك  بازي  منطقي ، در ضد حملات  دروازه  اين  تيم قطري  را باز كنند تا با پيروزي  به  تهران  بازگردند.اما تيم  سپاهان  اصفهان  ديگر نماينده  ايران  در ليگ  قهرمانان  آسيا راه دشواري  را براي  صعود از گروه  دوم  دارد.
اين  تيم  كه  هم اكنون  با كسب  ۸ امتياز در صدر اين  گروه  ايستاده ، دو بازي سخت  را برابر تيم هاي  الشباب  عربستان  و العين  امارات  دارد.سپاهاني ها درصورتي  كه  امروز تيم  الشباب  عربستان  را در ورزشگاه  نقش  جهان اصفهان  شكست  دهند، مي توانند اميدوارانه  آخرين  بازي  خود را برابر تيم العين  در امارات  برگزار كنند.

برنامه بازي ها
ساعت ۲۰/،۲۰ الريان قطر _ پاس
ساعت ۳۰/،۱۷ سپاهان _ الشباب

هندبال نوجوانان با كره، ماكائو و تايلند همگروه شد
گروه ورزشي: مراسم قرعه كشي رقابت هاي هندبال نوجوانان آسيا (انتخابي جام جهاني قطر) ديروز در شهر بانكوك انجام شد كه تيم نوجوانان ايران همراه با كره جنوبي، ماكائو و تايلند در گروه يك همگروه شد.
در گروه ديگر تيم هاي ژاپن، تايوان، هند و بحرين قرار گرفتند. مسابقات هندبال نوجوانان آ سيا طي روزهاي ۴ تا ۱۰ تيرماه سال جاري در تايلند انجام خواهد شد.در اين بازي ها دو تيم برتر جوايز صعود به مسابقات جهاني را خواهند گرفت. قطر به دليل ميزباني مسابقات جهاني در اين بازي ها شركت نكرد ولي از غائبين سرشناس مي توان از تيم هاي عربستان، چين و كويت ياد كرد.

«ماكاي» در بايرن مي ماند
001989.jpg
ايرنا: روي  ماكاي  مهاجم  هلندي  باشگاه  بايرن  مونيخ  آلمان  علاقمند است  تا آخرين  روزهاي  حضور در عرصه  بازيگري  فوتبال ، در عضويت  بايرن  بماند.وي  اظهار داشت : من  در اينجا راحتم  و اگر ممكن  باشد، با پيراهن  بايرن  از فوتبال  كناره گيري  خواهم  كرد.روي  ماكاي  در سال  ۲۰۰۳ در ازاي  ۷۵/ ۱۸ ميليون  يورو از تيم  ديپورتيوولاكروناي  اسپانيا به  بايرن  ملحق  شد.به  ثمررساندن  سه  گل  توسط وي  در ديدار هفته  گذشته  مقابل  ماينتس ، نوزدهمين  قهرماني  بايرن  در ليگ  دسته  اول  باشگاههاي  آلمان  را مسجل  كرد اما گمان  نمي كند كه  بتواند با پيشي  گرفتن  از مارك  مينتال  مهاجم  اسلواك  نورمبرگ ، بهترين  گلزن  فصل  نام  گيرد.وي  گفت : به  ثمررساندن  چهار گل  در دو بازي  باقيمانده  براي  دستيابي  به  اين  مهم ، غيرممكن  است .
مينتال  تاكنون  ۲۳ گل  به  ثمررسانده  و آمار ماكاي  در اين  فصل  ۱۹ گل است .

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |