چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۵ - May 11, 2005
جلال طالباني:
افراطيون عربستاني به شورشيان عراقي كمك مي كنند
۸ سرباز آمريكايي و ۹ عراقي در انفجارها و درگيري هاي عراق كشته شدند
001968.jpg
جلال طالباني گفت: شورش ها و ناآرامي هاي دو ساله در عراق كه از سوي ابومصعب الزرقاوي عامل القاعده هدايت شده است، از سوي حاميان اين گروه در كشورهاي خارجي و يك گروه ديگر در عربستان پشتيباني مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر، رئيس جمهور عراق، در گفت وگو با اين خبرگزاري اظهار داشت، به اعتقاد وي به رغم حمايت هايي كه از زرقاوي مي شود، وي ضعيف و منزوي شده و هيچ ترسي نيز از جنگ داخلي در عراق وجود ندارد.
طالباني با اشاره به گروه هاي شبه نظامي در عراق افزود: آنها از القاعده و ديگر تامين كنندگان مالي در ميان ساير سازمان هاي افراطي از وهابيون افراطي گرفته تا كشورهاي ديگر كه من از آنها اسمي  نمي برم، تامين مي شوند.
اعتراض مردم كربلا
به حضور نيروهاي آمريكايي
مردم كربلا با برپايي تظاهراتي، از نخست وزير عراق خواستند تا تدابير خاصي را درخصوص بحران ايجاد شده ناشي از فساد مقامات اين شهر و نيز تعيين جدول زماني براي خروج نيروهاي آمريكايي از عراق در نظر بگيرد.
به گزارش روزنامه دارالخليج - چاپ امارات متحده عربي - در اين تظاهرات كه با سازماندهي استاندار كربلا صورت گرفت، حدود ۲۰۰۰ تن شركت داشتند.
تظاهر كنندگان هم چنين با سردادن شعارهايي، نسبت به كم شدن مقدار آرد گندم كه هر چهار ماه يكبار از طريق كوپن در اختيار آنها قرار مي گرفت، اعتراض كردند.
تقدير دفتر آيت الله سيستاني
از تيپ گرگ ها
دفتر آيت الله سيستاني در بيانيه اي از عملكرد تيپ معروف به گرگ ها در برقراري امنيت در عراق تقدير كرد.روزنامه الدستور نوشت: دفتر آيت الله سيستاني در اين بيانيه عراق را امانتي بزرگ در دست تيپ گرگ ها دانسته است.تيپ گرگ ها در عمليات پاكسازي شهرهاي موصل، مدائن و مناطق آ شوب زده بغداد از وجود تروريست ها موفقيت هاي قابل توجهي داشته است.اين تيپ به وزارت كشور عراق وابسته است.
در تداوم انفجارهاي مهيب در بغداد، ديروز نيز براثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در اين شهر دست كم ۸ عراقي كشته و ۱۵ تن ديگر زخمي شدند.
همچنين ارتش آمريكا طي اطلاعيه اي به تداوم نبرد در بيابان هاي دورافتاده اطراف شهر مرزي قائم اشاره كرد و افزود: در اين عمليات، تاكنون ۳ تفنگدار آمريكايي و ۱۰۰ شبه نظامي كشته شده اند. اين حمله به منظور هدف قراردادن ياران ابومصعب زرقاوي، رهبر شبكه القاعده در عراق، صورت گرفته است.
در اين حملات، ارتش آمريكا از هليكوپترهاي هوايي جنگي بهره گرفته است.
در شهر حديثه نيز نيروهاي شبه نظامي با استفاده از بيماران بيمارستان اين شهر به عنوان سپر انساني به مدت ۴ ساعت با نيروهاي آمريكايي به تبادل آتش پرداختند كه طي آن چهار سرباز آمريكايي كشته شدند. در فلوجه نيز يك سرباز آمريكايي براثر انفجار بمب به قتل رسيد.
در شهر بيجي نيز بر اثر انفجار يك بمب دست ساز، يك سرباز عراقي كشته و چهار غيرنظامي زخمي شدند.

براي تغيير شرايط انتخابات رياست جمهوري
اصلاحيه قانون اساسي مصر آغاز شد
001965.jpg
ايرنا: خبرگزاري  فرانسه  از قاهره  گزارش  داد: پارلمان  مصر ديروز  بحث  و بررسي  اصلاح  قانون  اساسي  اين  كشور كه  حضور چند كانديدا در انتخابات  رياست  جمهوري  را مجاز خواهد دانست ، آغاز كرد.
راي  به  تعديل  قانون  اساسي  در بحبوحه  موجي  از اعتراض ها عليه  حسني  مبارك رئيس  جمهوري  و درخواست هايي  براي  انجام  اصلاحات  سياسي  در مصر صورت  خواهدگرفت . مصر تقريبا از ۲۵ سال  پيش  با قوانين  فوق العاده  اداره  شده  است .
انتظار مي رود مجلس  ملت  ۴۵۴ نفره  مصر كه  تحت  تسلط حزب  حاكم  موسوم  به حزب  دمكرات  ملي  قرار دارد، اصلاحيه هاي  ماده  ۷۶ قانون  اساسي  را مورد تأييد قرار دهد.
مبارك  ۷۷ ساله  ماه  فوريه  (بهمن) با اصلاح  قانون  اساسي  و حضور كانديداهاي  رقيب در انتخابات  رياست  جمهوري  موافقت  كرد، اين  در حالي  است  كه  وي  هنوز تصميم خود را براي  كانديد شدن  در انتخابات  ماه  سپتامبر (شهريور) به  منظور تصدي  پنجمين دوره  شش  ساله  رياست  جمهوري  اعلام  نكرده  است .
اما مخالفان  مبارك  كه  مذهبي ها و غيرمذهبيون  را در بر مي گيرد، ادعا كردند كه  پيش  نويس  اصلاحيه هاي  پيشنهادي  دولت ، چنان  شرايط سختي  را براي  ثبت  نام بوجود مي آورد كه  تنها حزب  حاكم  قادر به  معرفي  كانديدا خواهد بود.
مجلس  شوراي  مصر روز يكشنبه  گذشته برغم  مخالفت  تمامي احزاب  مخالف  دولت ، اين متمم  را تصويب  كرد.
آنها ادعا كردند كه  متن  يادشده  شرايطي  را ايجاد مي كند كه  معرفي  كانديدا از سوي  گروه هاي  سياسي  مخالف  دولت  تقريبا غيرممكن  خواهد بود.
بر اساس  تغييرات  پيشنهادي ، احزاب  سياسي  مي توانند تنها پنج  سال  پس  از اعلام  موجوديت ، كانديدا معرفي  كنند و بايد دست كم  داراي  پنج  كرسي  در دو مجلس  موسوم  به  مجلس  شورا و مجلس  ملت  باشند.
پيش  نويس  ياد شده  از كانديداها مي خواهد كه  امضاي  دست كم  ۳۰۰ مقام  منتخب  مجلس  ملت ، مجلس  شورا و شوراي  محلي  را جمع  كنند.
اين  پيش  نويس  همچنين  كانديداها را به  اعضاي  دفاتر سياسي  احزاب  مربوطه محدود مي كند.
اخوان المسلمين  كه  از سال  ۱۹۵۴ ميلادي  غيرقانوني  اعلام  شده  و در عين  حال فعاليت  هايش  ناديده  گرفته  مي شود، ۱۷ كرسي  پارلمان  را در اختيار دارد كه به  عنوان  نمايندگان  مستقل  در انتخابات  سال  ۲۰۰۰ ميلادي  به  پارلمان  راه يافتند.
مصر دهها عضو اخوان المسلمين  را در جريان  راهپيمايي هايي  كه  امسال  در اين كشور برپا شد، دستگير كرده  است .
شركت كنندگان  در راهپيمايي ها خواستار اصلاحات  سياسي  و لغو قوانين  فوق  العاده  شده اند كه  از زمان  ترور انور سادات  رئيس  جمهوري  پيشين  مصر دراين  كشور اعمال  شده  است .

نارضايتي روسيه از سفر
رئيس جمهوري آمريكا به گرجستان
001971.jpg
ايرنا: يك پايگاه اينترنتي ديروز در ارتباط با سفر جورج بوش به گرجستان گفت: مسكو از سفر رئيس جمهوري آمريكا به تفليس ناراضي است. اين منبع خبري همچنين افزود: به رغم آنكه روز يكشنبه در مراسم شصتمين سالگرد جنگ جهاني دوم در مسكو، دوربين هاي خبرنگاران و شبكه هاي تلويزيوني از حسن روابط بين بوش و پوتين حكايت داشتند، اما واشنگتن از فروش موشكهاي روسي به سوريه ناخشنود است و مسكو نيز از تلاش آمريكا براي استقرار دمكراسي در كشورهاي هم مرز روسيه ابراز نگراني مي كند.
اين پايگاه اينترنتي به نقل از آسوشيتدپرس افزود: مسكو همچنين از سفر رئيس جمهوري آمريكا به گرجستان شكايت دارد.
ميخاييل ساكاشويلي رئيس جمهوري گرجستان در اعتراض به كندي روند خروج نيروهاي روسيه از پايگاه هاي نظامي اين كشور در گرجستان، از شركت در مراسم بزرگداشت پايان جنگ جهاني دوم در مسكو امتناع كرد و حمايت آمريكا را براي حل اين آخرين معضل بازمانده از دوران شوروي خواستار شد.
در همين حال، جورج بوش و ميخاييل ساكاشويلي روساي جمهوري گرجستان و آمريكا ديروز پشت درهاي بسته در تفليس ديدار و گفت و گو كردند.رئيس جمهوري گرجستان در كنفرانس خبري مشترك با جورج بوش همتاي آمريكايي خود، بررسي روند رشد دمكراسي در اين كشور، بحران هاي آبخازيا و اوستياي جنوبي و مشكلات اقتصادي را محورهاي اصلي مذاكرات مقامات دو كشور خواند.

تعويق مجدد عقب نشيني اسرائيل از غزه
ايسنا: آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي، روز دوشنبه در گفت وگو با شبكه ي يك تلويزيون اسراييل اعلام كرد: طرح عقب نشيني اسراييل از نوار غزه به دليل تداخل زماني با تعطيلات يهوديان، به مدت سه هفته از زمان تعيين شده براي عقب نشيني به تاخير مي افتد.
وي زمان دقيق عقب نشيني اسراييل از نوار غزه را اعلام نكرد.
اين در حالي است كه شارون ماه گذشته نيز با اشاره به حساسيت هاي ديني يهوديان و اعتقاداتشان نسبت به ايام تعطيلاتي كه در تورات آمده موسوم به «تيشا بعاف» و توجه به اين كه بسياري از يهوديان اين روزها حتي از منازل خود خارج نمي شوند، اعلام كرده بود كه ممكن است طرح عقب نشيني از غزه به تاخير بيفتد. در همين حال وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي تأكيد كرد، در صورتي كه حماس در انتخابات قانونگذاري فلسطين پيروز شود، اين رژيم عقب نشيني از نوار غزه را متوقف خواهد كرد.
احمد قريع نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطيني اظهارات شالوم را محكوم كرد و آن را مداخله در امور داخلي فلسطينيان دانست.

دعوت از حكمتيار و ملامحمد عمر براي بازگشت به افغانستان
ايرنا: صبغت الله  مجددي  از رهبران  شناخته  شده  مجاهدين  و رئيس  كميسيون  مستقل  ملي  تحكيم  صلح  در افغانستان ، از تمامي مخالفان  دولت  به  خصوص  ملامحمد عمر رهبر گروه  طالبان  و گلبدين  حكمتيار رهبر حزب  اسلامي خواست ، به افغانستان  برگردند و در روند تحكيم  صلح  در اين  كشور موثر باشند.
به  نوشته  منابع  خبري ، مجددي  به  صورت  مشخص  در مورد ملا محمد و حكمتيار كه  عملا در حال  جنگ  عليه  نيروهاي  ائتلاف  ضد تروريسم  به  رهبري  آمريكا و نيز نيروهاي  دولت  مركزي  افغانستان  هستند، گفته  است : آنها مي توانند با پذيرفتن  قانون  اساسي  افغانستان  و همكاري  با روند صلح  و بازسازي  در اين كشور به  وطن  بازگردند.
به  گفته  مجددي ، فراخوان  او از حكمتيار و ملا محمد، در توافق  با دولت  و نيروهاي  خارجي  مستقر در افغانستان  صورت  گرفته  است .
مجددي  در ادامه  گفت : نمي دانم ملا محمد و حكمتيار در كجا هستند و ازاين  رو تا به  حال  تماسي  با آنان  نداشته  ام. وي  درباره  اينكه  كميسيون  مستقل  حقوق  بشر افغانستان  و نيز جامعه  جهاني بارها خواهان  محاكمه  جنايتكاران  جنگي  در افغانستان  شده اند، گفت : اكنون زمان  بحث  بر روي  مساله  محاكمه  جنايتكاران  جنگي  نيست .

در چارچوب مذاكرات شش جانبه آمريكا:
با كره شمالي مذاكره مستقيم مي كنيم
آمريكا اعلام كرد، كره  شمالي را يك كشور داراي حاكميت مي داند و مذاكرات مستقيمي را با اين كشور در چارچوب مذاكرات شش جانبه برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، مقامات آمريكايي اين موضوع را قبلا نيز اظهار كرده بودند اما يك روز بعد از آنكه كره  شمالي اعلام كرد براي تصميم گيري نهايي درباره  از سرگيري مذاكرات، خواهان شفاف سازي آمريكا در اين دو موضوع است، بار ديگر موضع خود را تكرار كردند.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا در گفت وگو با سي.ان.ان اظهار داشت: البته آمريكا، كره  شمالي را يك كشور داراي حاكميت مي داند.
سخنگوي وزارت امور خارجه  آمريكا نيز خاطرنشان كرد: مقامات آمريكا و كره  شمالي در جريان سه دور مذاكرات شش جانبه به طور جداگانه با يكديگر ديدار كرده اند و اگر كره  شمالي به مذاكرات بازگردد، ما مي توانيم به اين كار ادامه دهيم.
يك مقام آمريكايي نيز كه خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: آمريكا هيچ صحبتي از كره  جنوبي، ژاپن و چين مبني بر بازگشت كره  شمالي به مذاكرات نشنيده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كره  شمالي يكشنبه  گذشته گفته بود، پيونگ يانگ خواهان ملاقات مستقيم با مقامات آمريكايي است تا تاكيد كنند كه آمريكا آماده  شناسايي كره  شمالي به عنوان يك كشور داراي حاكميت است.
در همين حال كره شمالي ديروز اعلام كرد: گزارش ها درباره قريب الوقوع بودن انجام آزمايش اتمي از سوي اين كشور جاروجنجالي است كه از سوي واشنگتن به راه افتاده است؛ اما در عين حال طراحي اين امر را رد نكرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، گزارش رسانه ها حاكي از آن است كه ماهواره هاي جاسوسي نشان مي دهند، كره شمالي آشكارا تلاش هايش را در منطقه «كيلجو» در شمال شرقي اين كشور افزايش داده است.
روزنامه رودانگ - چاپ كره شمالي - نوشت: آمريكا جار و جنجال به راه انداخته است كه پيونگ يانگ احتمالا در ماه ژوئن آزمايش هسته اي زيرزميني انجام خواهد داد و اين ديدگاه خود را به آژانس بين المللي انرژي اتمي و ديگر كشورها از جمله ژاپن گزارش داده است.
در اين مطلب احتمال انجام آزمايش هسته اي از سوي كره شمالي رد نشده است.
آمريكا تهديد كرده است كه اگر كره شمالي به مذاكرات شش جانبه باز نگردد، برنامه اين كشور را در شوراي امنيت مطرح خواهد كرد.

كوتاه از سياست جهان
۵۰ هزار خارجي در زندان هاي آمريكا زنداني هستند
فارس: ديوان حسابرسي آمريكا اعلام كرد شمار خارجياني كه در زندان هاي اين كشور اكنون محبوس هستند از ۴۲ هزار نفر در آخر سال ۲۰۰۱ به ۴۹ هزار نفر در آخر سال ۲۰۰۴ رسيد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، آمار و ارقامي كه ديوان حسابرسي آمريكا در اين باره اعلام كرده است نشان مي دهد شمار خارجيان محبوس در اين كشور ظرف سه سال گذشته ۱۵ درصد افزايش يافته است.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد خارجيان ۲۷ درصد كل زندانيان آمريكا را تشكيل مي دهند و اكثريت آنها را نيز مكزيكي  هستند.براساس نتايج همين تحقيق، بعد از مكزيكي ها، اتباع دومينيكن و كوبا بيشترين تعداد زندانيان خارجي آمريكا را تشكيل مي دهند.نگهداري زندانيان خارجي از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ حدود شش ميليارد دلار هزينه براي دولت آمريكا در برداشته است.
دادستاني كويت خواستار اعدام ۲۰ متهم عمليات تروريستي
در اين كشور شد
ايرنا: دادستاني  كويت  با ارايه  درخواستي  به  دادگاه  امنيت  ملي  اين  كشور، خواستار صدور حكم  اعدام  براي  ۲۰ نفر از متهمان  عمليات  تروريستي  اخير در كويت  شد.روزنامه  كويتي  القبس  ديروز افزود: شمار متهمان  عمليات  تروريستي  ماه  ژانويه  گذشته  كويت  كه  در مناطق  حولي ، ام الهيمان ، السالميه  و مبارك الكبير با نيروهاي  امنيتي  و پليس  درگيري  مسلحانه  داشتند، حدود ۳۵ نفر هستند.
اين  روزنامه  افزود: پرونده  عمليات  تروريستي  متهمان  اوايل  هفته  آينده  براي  آغاز محاكمه  رسمي  آنان  تقديم  رئيس  دادگاه  امنيت  ملي  خواهد شد.
ادامه مخالفت دمكرات ها با انتخاب جان بولتون
واحد مركزي خبر: نمايندگان  دمكرات  در سناي  آمريكا در ادامه  مخالفت  خود با وزارت امور خارجه  اين  كشور درمورد معرفي  جان  بولتون  به  عنوان  سفير جديد آمريكا در سازمان  ملل  خواستار ارائه  مدارك  بيشتر شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از واشنگتن  جوزف  بيدن  نماينده  عاليرتبه  دمكرات  در كميته  روابط خارجي  سناي  آمريكا روز دوشنبه  مدارك  و اسنادي  را كه  بايد درمورد بولتون  به  كميته  تسليم  شود به  وزارت  امور خارجه  ارائه  و اظهار اميدواري  كرد مقامات  وزارت  امور خارجه  با كميته  همكاري  لازم  را نشان  دهند.جان  بولتون  كه  از مقامات  پيشين  برنامه  كنترل  تسليحاتي  آمريكا بود متهم  به  بدرفتاري  با نيروهاي  زيردست  خود و همچنين  تلاش  براي  بركناركردن  تحليلگران  سياسي  است  كه  درمورد كوبا، سوريه ، كره  شمالي  و ايران  با تحليلها و نظرات  افراطي  وي  مخالف  بودند.
كوبا آمريكا را رايش چهارم توصيف كرد
واحد مركزي خبر: در حالي  كه  رهبران  كشورهاي  مختلف  روز دوشنبه  در ميدان  سرخ  مسكو در مراسم  شصتمين  سالگرد پيروزي  قواي  روسيه  بر قواي  آلمان  نازي  در جنگ  دوم  جهاني  شركت  داشتند كوبا دولت  آمريكا را به  اعمال  سياست  فاشيستي  براي  سلطه  بر كشورهاي  جهان  متهم  كرد.به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از  هاوانا ريكاردو الاركون  رئيس  مجمع  ملي كوبا نيز در سخنراني  خود در مراسم  شصتمين  سالگرد شكست  رايش  سوم  در جنگ  جهاني  دوم  با اعلام  اين  مطلب  گفت  آمريكا به  عنوان  تنها ابر قدرت جهان  براي  خود اين  حق  را قائل  است  كه  بطور يكجانبه  به  هر يك  از كشورهاي  جهان  كه  لازم  بداند لشكر كشي  كرده  و خاك  آن كشور را بدون  هيچ توجيه  منطقي  اشغال  كند.الاركون  كه  در سخنراني  خود از دولت  آمريكا به  عنوان  رايش  چهارم  يادكرد، گفت:  قرن  بيست  و يكم  شاهد سقوط كامل  فاشيسم  خواهد بود.
۱۰ كشته در درگيري هاي چچن و داغستان
مسكو _ ايرنا: در جريان  درگيري  در جمهوريهاي  چچن  و داغستان  روسيه  طي  دو روز اخير ده  تن  از جمله  هشت  شورشي  مسلح  و سه  نيروي  دولتي  كشته  شدند.
چهار مامورپليس  نيز در اين  درگيريها مجروح  شدند.
خبرگزاري  ريانووستي  ديروز به  نقل  از يك  مقام  امنيتي  جمهوري  چچن  اعلام  كرد هشت  شورشي  مسلح  در روستاي  آلروي  منطقه  كورچالوي  اين  جمهوري كشته  شدند.به  گفته  وي  اين  گروه  شورشيان  در جريان  يك  رشته  عمليات  ويژه  نيروهاي فدرال  شناسايي  شده  و اعضاي  آن پس  از مقاومت  مسلحانه  به  قتل  رسيدند.

بررسي مسأله فلسطين در اجلاس كشورهاي آمريكاي لاتين و عرب
فارس: رييس جمهوري برزيل روز دوشنبه به وقت محلي، در ديدار با محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين از شكيبايي  فلسطيني ها تمجيد و قدرداني كرد و گفت: كشورش براي هرگونه كمك به ملت فلسطين آماده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از برازيليا، طبق پيش نويس بيانيه اي كه روز دوشنبه به تاييد وزراي امور خارجه كشورهاي شركت كننده در اجلاس كشورهاي عرب و آمريكاي لاتين در برزيل، رسيده  است،  انتظار مي رود در اين نشست بيانيه اي بمنظور محكوم كردن اشغال سرزمين هاي فلسطيني توسط اسراييل منتشر شود.
پيش نويس اين بيانيه كه قرار است به هنگام برگزاري نخستين نشست كشورهاي آمريكايي جنوبي و عرب امضاء شود، خواستار برچيدن تمامي شهرك هاي يهودي نشين ازجمله شهرك هاي ساخته شده در بيت المقدس شرقي توسط اسراييل و بازگشت آن به مرزهاي سال ۱۹۶۷ خواهد شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |