چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۵ - May 11, 2005
وضع پيچيده در روابط ايران و غرب
ايران و اروپا در مرحله تصميم گيري
اساسي پيرامون مسايل هسته اي
گروه سياسي خارجي: رسانه هاي غرب ديروز اخبار مربوط به برنامه هسته اي ايران را به شكل گسترده پوشش دادند و به نقل از مقام هاي ايراني و اروپايي از رخ دادن وضعي پيچيده  در رابطه ايران و غرب خبر دادند.
در گزارش هاي آسوشيتد پرس، رويتر و فرانس پرس با اشاره به اظهارات روز دوشنبه معاون سازمان انرژي اتمي ايران، چنين استنباط شده كه گفتگوهاي اروپا و ايران درباره مسائل هسته اي در خطر افتاده است و بيم آن مي رود كه مذاكرات قطع شود.
روزنامه انگليسي تايمز مالي درباره اظهارات محمد سعيدي و تأثير آن بر مذاكرات نوشت: گفت و گوهاي هسته اي سه كشور اروپايي با ايران در خطر قرار گرفته است.
يك مقام ارشد انگليسي كه نامش فاش نشد، به اين روزنامه گفت: گفت وگوها با ايران بر سر بلند پروازيهاي هسته ايش در نقطه سقوط قرار گرفت.وي با اشاره به اظهارات سعيدي افزود: به نظر مي رسد ايرانيان در مورد از سرگيري (چرخه سوخت هسته اي) كاملا جدي هستند.
اين مقام، از سرگيري چرخه سوخت هسته اي را نقض توافقنامه پاريس دانست و گفت: در اين صورت ما قادر نخواهيم بود به مذاكراتمان با آنان ادامه دهيم.
وي ايران را به ارجاع پرونده اش به شوراي امنيت سازمان ملل تهديد كرد و افزود: ايران كاملا نسبت به پيامدهاي از سرگيري هر بخشي از چرخه سوخت هسته اي آگاه است.
فايننشال تايمز همچنين از قول برخي ديپلماتهاي غربي نوشت: هدف تندروهاي ايران از تهديدهاي جديد، ايجاد يك بحران بين المللي است تا بتوانند از اين طريق دست بالا را بگيرند.
معاون سازمان انرژي اتمي  ايران روز دوشنبه در كنفرانسي در تهران از احتمال از سرگيري بخشي از فعاليت غني سازي موسوم به يو.سي. اف در پايگاه اصفهان خبر داد.
با اين وصف سعيدي گفت كه ايران در اين مرحله همه فعاليتهاي غني سازي را از سر نخواهد گرفت و تأكيد كرد كه تهران منتظر واكنش اروپا است.
خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز ديروز در مسكو گفت: اين آشكار است كه اروپا از ايران تضمين هايي درباره توقف غني سازي اورانيوم مي خواهد و اگر چنين تضميني حاصل نشود اروپا پرونده  هسته اي ايران را به آژانس بين المللي انرژي اتمي احاله خواهد داد.
اين گفته سولانا براي آمريكايي ها كه خواستار ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت هستند، نا اميد كننده است اما براي ايران هم خوشايند نيست؛ زيرا آمريكا از نفوذ خود در شوراي حكام آژانس هم مي تواند عليه ايران استفاده كند.
اما در كنار اظهارات ملايم سولانا و پا به پاي سختگيري اروپايي ها _ بويژه انگليسي ها _ آمريكا بار ديگر موضع سرسختانه خود را درباره ايران تكرار كرد.
به گزارش ايرنا از نيويورك مقامات  ايالات  متحده  آمريكا   در مسكو و واشنگتن  اظهار داشتند كه  از سرگيري  هر نوع  فعاليت  مربوط به  غني سازي  اورانيوم  يا بازفرآوري  از سوي  ايران ، به  منزله  نقض  وعده هاي  ايران  به  سه  كشور اروپائي  خواهد بود.
اسكات  مك  كللان ، سخنگوي  رياست  جمهوري  آمريكا در راه  مسكو به  تفليس  به خبرنگاران  گفت : اگر ايران  درصدد از سرگيري  برخي  از فعاليت هاي  هسته اي  تعليق  شده  باشد، مغاير با تعهدي  است  كه  به  اروپائي ها سپرده  است .
سخنگوي  رياست  جمهوري  آمريكا با تكرار اظهارات  روز يكشنبه  مشاور امنيت  ملي  جورج  بوش  گفت : ما مدتها است  كه  نسبت  به  نيات  ايران  شك  و ترديد داريم .
وي  افزود: دليل  ظن  ما، سوابق  ايران  است  كه  فعاليت هاي  هسته اي  خود را از جامعه  بين الملل  پنهان  نگاه  داشته  بود.
تام  كيسي ، قائم  مقام  سخنگوي  وزارت  خارجه  نيز در واشنگتن  به  خبرنگاران گفت  كه  چنين  اقدامي به  منزله  نقض  آشكار تعهد و توافق  ايران  با سه  كشور اروپائي  خواهد بود.
كيسي  درباره  تشديد احتمالي  تلاش  براي  ارجاع  موضوع  برنامه  هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  گفت : براي  بررسي  گام هاي  بعدي  بايد بسيار دقيق  بود و قصد پيش  بيني  در اين  زمينه  را ندارم .
پابه پاي اين تحولات خارجي درباره برنامه هسته اي ايران، رئيس  كميته  اطلاع  رساني  شوراي  عالي  امنيت  ملي  از جلسه  مشترك  اين  شورا، گروه  مذاكره  كننده  هسته اي  ايران  با اروپا و مقامات  وزارت  خارجه  در كميسيون  سياست  خارجي  و امنيت  ملي  مجلس  شوراي  اسلامي  خبر داد.
علي  آقا محمدي  ديروز در مصاحبه  با خبر راديو سراسري  با بيان  اينكه  هدف  از برگزاري  جلسه  مشترك  اعضاي  شوراي  عالي  امنيت  ملي  و كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  بررسي  ديدگاههاي  نمايندگان  مجلس  درباره  روش  و محدوده  عملكرد گروه  مذاكره  كننده  هسته اي  ايران  با اروپا است  افزود: نظر مجلس  بيشتر، پايان  دادن  به  تعليق  غني  سازي  با توجه  به  محدوديت هايي  است  كه  در مذاكرات  با اروپائيان  احساس  مي شود.وي  تصريح  كرد: جمهوري  اسلامي  ايران  با وجود فعال  كردن  كارخانه  غني سازي  يو سي اف  اصفهان  فرصت  مذاكره  با اروپائيان  را همچنان  زنده  نگه خواهد داشت .
آقامحمدي  ابراز اميدواري  كرد: در جلسه  مشترك  با اعضاي  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  تصميم گيري  هاي  لازم  براي  اجرا و عمل در اين  خصوص  صورت  بگيرد.
اين جلسه ديروز تشكيل شد اما تا ساعت ۹ ديشب گزارشي از نتايج آن منتشر نشد.
ساير تحولات
* حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امورخارجه با تاكيد بر اينكه تا مذاكرات هسته اي ادامه دارد، تعليق غني سازي نيز ادامه خواهد يافت، گفت: هر كسي در ايران رييس جمهور شود، از حقوق ايران در زمينه مسايل هسته اي صرف نظر نخواهد كرد.
* روزنامه آمريكايي پيترزبورگ گزت نوشت تهديد آمريكا عليه برنامه هسته اي ايران كارساز نيست و اين كشور هم مانند آمريكا حق بهره مندي از انرژي هسته اي را دارد.
* هانس بليكس رييس سابق بازرسان هسته اي سازمان ملل با انتقاد از موضع آمريكا در برابر ايران گفت: آمريكا با اين سياست ها، حمايت جهاني را از دست داده است. وي همچنين گفت: فن آوري هسته اي ايران براي اين كشور غرور آفرين است.

صف بندي جديد نامزدها
تب انتخابات بالا گرفت
در اولين روز ثبت نام از نامزدها، ۱۱۲ نفر ثبت نام كردند
گروه سياسي: ديروز در نخستين فرصت ثبت نام نامزدهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ۱۱۲ تن ثبت نام كردند. همچنين در پايان روز خبر ورود هاشمي رفسنجاني به صحنه انتخابات منتشر شد.
باا علام ورود هاشمي رفسنجاني كه از هفته ها قبل آمدن و نيامدنش موضوع بحث محافل و احزاب بود اينك آرايش صحنه انتخابات به نحو چشمگيري تغيير كرده و تب انتخابات نيز بالاتر رفته است. اما هنوز در دو اردوگاه چپ و اصولگرايان چشم ها به دو افق مبهم دوخته شده است: در اردوگاه چپ هنوز پاسخي براي اين پرسش تعيين كننده وجود ندارد كه آيا چهره خوشنام و انقلابي مطلوب آنان به صحنه انتخابات خواهد آمد يا نه. بعضي محافل بحث آمدن مهندس ميرحسين موسوي را داستان پردازي ژورناليستي مي خوانند اما
پاره اي از ناظران در حاشيه گمانه زني هاي مربوط به آمدن مهندس موسوي نشانه هايي از واقعيت مي بينند. در اردوگاه ا صولگرايان نيز اين پرسش مقدر هنوز بي پاسخ است
گروه سياسي _ ديروز و در اولين روز ثبت نام داوطلبان نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ۱۱۲ نفر براي احراز شرايط كانديداتوري از سوي شوراي نگهبان ثبت نام كردند.
در ميان اين ۱۱۲ نفر كه تا ساعت ۱۶ ديروز به ستاد انتخابات وزارت كشور مراجعه كردند، ۱۰۵ مرد و ۷ زن وجود دارد.
يك جوان ۳۴ ساله يزدي اولين نفري بود كه در ساعت ۸ صبح ثبت نام كرد و رفعت بيات نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي نيز به عنوان آخرين نفر ثبت نام كرد.
ديروز هيچ يك از كانديداهاي اصلي انتخابات آينده براي ثبت نام به محل ستاد انتخابات وزارت كشور نيامدند.
اين درحالي است كه گفته مي شود مصطفي معين امروز، هاشمي رفسنجاني و ولايتي فردا، مهدي كروبي جمعه و قاليباف و لاريجاني و كواكبيان روز شنبه براي ثبت نام در اين محل حضور خواهند يافت.
كه آيا سرانجام يك تن از ميان داوطلبان موجود به صحنه خواهد آ مد يا تكثر داوطلبان موجب شكسته شدن آراء آنان خواهد شد.
ورود هاشمي
پس از آنكه ساعت ۱۸ روز گذشته خبرگزاري ها به نقل از سليماني مدير روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور قطعي هاشمي رفسنجاني در رقابت هاي انتخاباتي را اعلام كرد، خبرگزاري قرآني پس از دقايقي در خبري نوشت: آيت ا… هاشمي رفسنجاني اعلام كرد با توسل به آيه شريفه «بسم الله مجريها و مرسيها ان ربي لغفور رحيم» نامزدي خود را براي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام مي كنم.
اين درحالي بود كه تا ساعت ۱۴ ديروز نيز حضور هاشمي در انتخابات قطعي نبود. پس از آنكه يدا... طاهرنژاد يك نماينده كارگزاراني درمجلس از احتمال اعلام كانديداتوري رفسنجاني در روز چهارشنبه و با حضور در نمايشگاه مطبوعات خبر داد سليماني به ايسنا گفت: آقاي هاشمي هنوز تصميم به حضور در انتخابات نگرفته است. همچنين يك مقام مسئول در مجمع تشخيص مصلحت نظام هم به فارس گفت كه هاشمي رفسنجاني برنامه اي براي بازديد از نمايشگاه كتاب يا مطبوعات ندارد.
پايگاه رسانه اي هاتف كه نزديك به هاشمي رفسنجاني محسوب مي شود با انتشار خبري فوري اعلام كرد هاشمي در بيانيه خود اعلام كرده است نگراني هايش بيشتر از ترديدهاست. يك منبع نزديك به هاشمي هم به اين پايگاه اعلام رساني گفت به رغم فشارهايي كه درروزهاي اخير به هاشمي جهت نيامدن به عرصه انتخابات وارد شده بود اما وي براي مقابله با راديكاليسم و ايجاد توازن در قواي سياسي پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت.به اين ترتيب به نظر مي رسد هاشمي پس از انجام رايزني هاي جدي اش در سه شنبه شب و صبح امروز، بنابر اخبار پيشين امروز در جمع كارگران حاضر شود و اولين سخنراني انتخاباتي خود را در جمع گروهي انجام دهد كه در روز يازده ارديبهشت نتوانسته در ميان آنها حاضر شود و در روز پنجشنبه در ستاد انتخابات كشور ثبت نام كند.
تغيير فضاي انتخابات
اصولگرايان كه براي تحقق خواست رفسنجاني مبني بر اجماع بر يك كانديدا توانسته بودند جمع شش نفره نامزدها را با خروج احمد توكلي (جدي ترين منتقد هاشمي در اين جمع شش نفره) به پنج نفر محدود كنند، با خواسته  هاشمي فاصله جدي داشتند. دكتر ولايتي كانديدايي كه دي ماه گذشته از شوراي هماهنگي خارج شده بود پيشتر مدام تاكيد كرده بود كه با حضور هاشمي به نفع او ميدان رياست جمهوري را خالي خواهد كرد كه حرمت روحانيت و پيشكسوتان انقلاب رعايت شده باشد چه آنكه او حق تحفظ خود براي عضويت در ائتلاف چهارنفره را عدم رقابت  با هاشمي دانسته بود، و اينكه گفته بود انتقاد بر رفسنجاني از جمله دلايل خروج از شوراي هماهنگي توسط وي است. به اين ترتيب از همين امروز جمع پنج نفره را بايد مجموعه اي چهارنفره ديد. چنانكه پيش بيني شده است رفسنجاني در صورت پيروزي در انتخابات ولايتي را معاون اول خود اعلام خواهد كرد.
شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي آن طور كه محمدرضا باهنر عضو موثر اين شورا در همايش «گام سوم» اعلام كرد با پيش فرض  نيامدن هاشمي رفسنجاني لاريجاني را به عنوان كانديداي نهايي اين شورا معرفي كرد زيرا رفسنجاني بارها در گفت وگو با آنان بر واگذاري مديريت اجرايي كشور به جوانترها تاكيد كرده بود. لاريجاني البته گفته بود در صورتي كه به عنوان كانديداي نهايي اصولگرايان معرفي  شود از رقابت با هاشمي ابايي ندارد و البته اين نكته كه اگر شوراي هماهنگي، هاشمي را به عنوان كانديداي خود معرفي كند او هم از رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حمايت خواهد كرد ، جمله اي كه بعضي از مطبوعات براساس آن به تحليل عدم رقابت بين هاشمي و لاريجاني رسيده بودند. به اين ترتيب وضعيت لاريجاني كماكان نامعلوم است و موضعگيري جدي او در اين خصوص را در روزهاي آينده خواهيم ديد.
اما الياس نادران رئيس ستاد انتخاباتي نامزد انصراف داده اصولگرايان (احمد توكلي) روز گذشته از احتمال فراوان انصراف يكي از كانديداهاي اصولگرا تا پايان زمان ثبت نام خبر داد.
محسن رضايي كه احتمال داده مي شود او منظور نادران باشد روز گذشته در جمع دانشجويان دانشگاه تهران گفت اگر كنار هم بروم شايد به نفع شخص خاصي نباشد. البته او گفته بود كه حضور هاشمي انتخابات را گرم و جدي خواهد كرد و اين حضور تاثيري در ماندن من در صحنه نخواهد داشت.
قاليباف رئيس سابق نيروي انتظامي هم از ابتداي حضور در صحنه انتخابات از رقابت با هاشمي استقبال كرده بود و اعلام نموده بود با احترام به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به هيچ وجه از زير بار رقابت با وي شانه خالي نخواهد كرد.اما در اين ميان محمود احمدي نژاد جايگاه ويژه اي دارد. او پيشتر حتي از اعلام تمايل جدي خود براي حضور در صحنه هم ابا داشته اما درست يك هفته پيش گفت: تا ،۱۰ ۱۵ روز آينده فضاي انتخابات به كلي تغيير خواهد كرد .او سفرهاي استاني اش را هم افزايش داد . احمدي نژاد روز گذشته در مشهد ۱۶ شاخصه تشكيل دولت اسلامي را هم برشمرد. بر اين اساس به نظر مي رسد تا پايان اين هفته او نيز حضور جدي خود در انتخابات و رقابت با هاشمي رفسنجاني را اعلام كند. چمران سخنگوي آبادگران نيز ديروز از اعلام كانديداي رسمي ائتلاف آبادگران در آينده نزديك سخن گفت.حداد عادل ميانجيگر مصلح جريان اصولگرا هم ديروز گفت: هنوز هم به اجماع اصولگرايان اميدواريم.وضع در جبهه دوم خرداد اصولا متفاوت از جمع اصولگرايان است چه آنكه كانديداهاي اين جمع خود را رقيبت هاشمي مي دانند. معين هرچند از بين كانديداهاي غيرخودش هاشمي را اصلح مي داند اما درصورت تاييد صلاحيت مايل به رقابت با رفسنجاني است. كروبي هم مهمترين رقيب خود را رفسنجاني دانسته بود. به اين ترتيب فقط يك احتمال است كه وضعيت جبهه دوم خرداد را تغيير خواهد داد و آن حضور مهندس ميرحسين موسوي در صحنه است. كسي كه اين روزها احتمال حضورش در صحنه تقويت شده و دعوت هاي مردمي براي حضور در صحنه را مشاهده مي كند. البته كساني مثل كروبي و همفكرانش در مجمع روحانيون بر عدم حضور وي اصرار دارند.موسوي هرچند هنوز در اما و اگر حضور است ولي درصورت شركت در انتخابات اجماع جبهه دوم خرداد بر شخص او قريب به يقين است. حضوري كه مي تواند بازي انتخابات نهم را به بازي بزرگان تبديل كند. بازي كه در آن بسياري از آموزه هاي نخستين انقلاب و دهه شصت محور جدي آن خواهد بود.

معاون وزير كشور:
هيچ داوطلبي تا اعلام نظر شوراي نگهبان
حق تشكيل ستاد ندارد
فارس: رئيس هيأت مركزي بازرسي انتخابات گفت: ۷۰ هزار نفر در سراسر كشور بازرسي برگزاري صحيح انتخابات را بر عهده دارند.
علي اصغر احمدي معاون امنيتي وزير كشور و رئيس هيأت مركزي بازرسي بر نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كه پيش از ظهر ديروز در نشست خبري با خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي گفت با اشاره به اينكه در تمامي ۳۰ استان كشور و همه شهرستانها هيأت هاي مستقل بازرسي تشكيل شده است، تصريح كرد: بازرسان به عنوان كساني كه بايد بر برگزاري صحيح انتخابات دقت كنند از ميان افراد تحصيلكرده و آگاه به قانون انتخاب گرديده و ۹۰ درصد اعضاي اين هيأت ها در سراسر كشور شناسايي شده اند.
معاون امنيتي وزير كشور در ادامه با انتقاد از وجود خلأهاي قانوني در عرصه تبليغات انتخاباتي، اظهار داشت: از امروز كه ثبت نام داوطلبان رياست جمهوري آغاز مي شود هرگونه رفتار تبليغاتي له يا عليه هر كانديدا ممنوع مي باشد و هيچ كانديدايي تا زمان اعلام رسمي  داوطلبان تأييد صلاحيت شده توسط شوراي نگهبان نمي تواند در قالب ستاد انتخابات به فعاليت دست بزند.
رئيس هيأت مركزي بازرسي بر انتخابات در پاسخ به سئوالي در خصوص تكليف قانون در خصوص فعاليت هاي تبليغاتي در قالب سي دي و غيره، گفت: اين مسئله جديدي است كه در هيچ كجاي قانون به آن اشاره نشده و تنها فعاليت هاي چاپي لحاظ شده است ولي از آنجا كه عده اي با بهره گيري از امكانات جديد چون سي دي به دنبال تخريب كانديداها هستند، تصميم به برخورد جدي با چنين مراكزي است.احمدي افزود: در جلسه شب گذشته شوراي امنيت در خصوص رفتارهاي تخريب بحث شد و قرار شد از طريق مأموران امنيتي و انتظامي اين مراكز شناسايي و با آنها برخورد شود.

سخنگوي وزارت كشور:
تخلفات داوطلبان را به مراجع ذي صلاح گزارش مي دهيم
ايسنا:سخنگوي وزارت كشور خاطرنشان كرد كه ثبت نام از كانديداهاي رياست جمهوري كه از ديروز آغاز شده تا روز جمعه، ۲۴ ارديبهشت، هر روز از هشت صبح تا چهار بعد از ظهر انجام مي شود.
جهانبخش خانجاني با اعتقاد به اين كه درباره  شرايط ثبت نام شوندگان خلأ قانوني وجود دارد، ادامه داد: لذا بايد اطلاع رساني شود تا كساني كه مي خواهند ثبت نام كنند بر اساس عرف، شرايط و تجارب گذشته بتوانند در عرصه  رياست جمهوري توانمند باشند. امروز كساني براي ثبت نام مراجعه كردند كه خود مي دانستند صلاحيت لازم را براي كانديداتوري ندارند.وي با اشاره به اينكه در دور قبل ۸۱۴ نفر براي كانديداتوري ثبت نام كردند، اظهار داشت: ثبت نام هيچ امتيازي براي داوطلب ندارد و بايد در اين زمينه اطلاع رساني درستي شود و كسي گمان نكند كه به دليل امتياز مادي مي تواند ثبت نام كند.
وي تأكيد كرد: هيات هاي بازرسي تخلفات احتمالي توسط كانديداها را شناسايي و به مراجع ذيصلاح اطلاع خواهند داد.

هيات وزيران سقف كمكهاي بلاعوض
براي جبران خسارات برف گيلان را تعيين كرد
ايرنا: هيات  وزيران  سقف  كمكهاي  بلاعوض  و تسهيلات  يا وجوه  اداره  شده  براي  جبران خسارات  ناشي  از برف  استان  گيلان  را تعيين  كرد.
براساس  مصوبه  هيات  وزيران  سقف  كمك هاي  بلاعوض  براي  هر واحد مسكوني  احداثي  و تعميري  به  ترتيب  پنج  و سه  ميليون ريال ، سقف  كمكهاي  بلاعوض  براي  تامين  لوازم  خانگي  براي  هر خانوار آسيب  ديده  دو ميليون  ريال  و سقف  اين  كمكها براي  هر كشاورز يا دامدار خسارت  ديده  سه ميليون  ريال  تعيين  شده  است .همچنين  هيات  وزيران  به  ترتيب  پرداخت  ۴۰ و ۱۵ ميليون  ريال  تسهيلات  با سود و كارمزد چهار درصد و زمان  بازپرداخت  ۱۵ ساله  براي  هر واحد مسكوني  احداثي و تعميري  روستايي  و پرداخت  به  ترتيب  ۵۰ و ۲۰ ميليون  ريال  با سود و كارمزد پنج  درصد و زمان  پرداخت  ۱۵ ساله  براي  هر واحد مسكوني  احداثي  و تعميري شهري  را براي  خسارت  ديدگان  ناشي  از بارش  برف  در استان  گيلان  تصويب  كرده است .

هاشمي، سطح روابط ايران
با كشورهاي آفريقايي را نامطلوب خواند
ايرنا: هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سطح فعلي روابط ميان ايران و كشورهاي آفريقايي را مطلوب ندانست و بر گسترش آن تاكيد كرد.وي روز سه شنبه در ديدار با «مديكه نيانگ» وزير انرژي و معادن سنگال افزود: از لحاظ اسلامي، انساني و سياسي همكاري با كشورهاي آفريقايي براي ما مهم است و جمهوري اسلامي ايران ديد سودطلبانه و منفعت جويانه در آفريقا ندارد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  تصريح  كرد: همكاري  جمهوري  اسلامي ايران  وسنگال  مي تواند الگوي  خوبي  براي  ديگر كشورهاي  آفريقايي  باشد و اميدواريم اين  روابط به  سطح  مناسب  خود برسد.
هاشمي رفسنجاني  با اعلام  آمادگي  ايران  براي  صدور خدمات  فني  و مهندسي  وانتقال  تجربيات  خود به  سنگال  گفت : طرحهاي  مشترك  ميان  دو كشور مي تواند با سرمايه گذاري هاي  مناسب  زمينه  توسعه  و تعميق  هر چه  بيشتر روابط دو كشور را فراهم  كند.
وي  با ابراز تاسف  از تفرقه  و جنگ هاي  داخلي  در برخي  كشورهاي  آفريقايي گفت : بسياري  از مشكلات  آفريقا به  اين  موضوع  مربوط مي شود و اميدواريم  بزرگان و عقلاي  اين  قاره  مانع  آسيب ها به  اين  منطقه  محروم  گردند.
مديكه  نيانگ  وزيرانرژي  و معادن  سنگال  نيز با تشكر از اراده  مسئولان جمهوري  اسلامي ايران  در جهت  گسترش  و روابط با كشورهاي  آفريقايي  با اعلام  پيام  شفاهي  آقاي  عبدالله  واد رئيس  جمهوري  سنگال به  آيت  الله  هاشمي رفسنجاني ، پيام  كتبي  وي  را نيز تقديم  رئيس  مجمع تشخيص  مصلحت  نظام  كرد.

ديوان عدالت اداري بر تصميمات مسئولان نظارت مي كند
فارس: نايب رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: براساس مصوبه ديروز كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي، ديوان عدالت اداري مي تواند بر تصميمات مسئولان نظارت كند.
عزت الله يوسفيان با بيان اينكه در جلسه بعدازظهر ديروز كميسيون حقوقي قضايي مجلس شوراي اسلامي قانون اصلاح ساختار ديوان عدالت اداري تصويب شد، بيان داشت: براساس اين مصوبه و در صورت تصويب نهايي آن توسط مجلس شوراي اسلامي، رسيدگي ۲ مرحله اي پرونده ها درديوان عدالت اداري به يك مرحله كاهش مي يابد و شعب تشخيص نيز براي ديوان عدالت اداري پيش بيني شده است.يوسفيان افزود: قانون اصلاح ساختار ديوان عدالت اداري به زودي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي بررسي خواهد شد.

سرپرست فرماندهي انتظامي كشور:
۱۲۰ هزار نيرو پيش بيني كرده  ايم
ايسنا: سرپرست فرماندهي انتظامي  كشور از آمادگي كامل اين نيرو براي تامين امنيت انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري خبر داد.
سردار عبداللهي اظهار داشت: تامين امنيت انتخابات؛ از جمله انتخابات نهم رياست جمهوري و انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي  بر عهده  نيروي انتظامي  است.هم حجم كار بالاست و هم حساسيت انتخابات به دليل شرايط سياسي داخلي و منطقه اي زياد است، اما ما آمادگي كامل را براي اين كار داريم.
وي افزود: از لحاظ كمي، نيروهاي خوبي براي تامين امنيت انتخابات به خصوص در روز انتخابات دارا هستيم.براي حفاظت صندوق ها۱۲۰۰۰۰ نيرو را پيش بيني كرده ايم و براي قبل از انتخابات به خصوص ايام تبليغات انتخابات برنامه ريزي كرده ايم تا مجموعه  سخنراني ها و اجتماعات در امنيت كامل برگزار شود.

خرازي آغاز فعاليت هسته اي
در اصفهان را حق  طبيعي ايران دانست
خبرگزاري فارس: خانم يوريكوكاواگوچي مشاور نخست وزير ژاپن بعداز ظهرديروز با كمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان ديدار و پيرامون مسائل مورد علاقه، مسائل منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر كرد.مشاور ويژه نخست وزير ژاپن، نتايج مذاكرات اتمي جمهوري اسلامي ايران و اروپا را تاكنون مهم و با اهميت دانست و اظهار اميدواري كرد: مذاكرات در چارچوب توافق پاريس ادامه يافته و طرفين بتوانند به راه حل مناسب دست يابند.
خرازي نيز با ارزيابي مناسبات بين دو كشور اظهار داشت: دو كشور همواره شركاي مهم در عرصه هاي سياسي و اقتصادي بوده و در صدد هستند با اراده جدي گامهاي بلند در جهت ارتقاي همكاريهاي اقتصادي و صنعتي بردارند.وي افزود؛ در اين چارچوب جمهوري اسلامي ايران به موازات مذاكرات با اروپا و آغاز تهيه پيش نويس پروتكل الحاقي مبادرت ورزيده است.خرازي آغاز بخشي از فعاليتهاي يوسي اف اصفهان را حق طبيعي جمهوري اسلامي ايران قلمداد كرد و راه حل منطقي را استمرار مذاكرات براساس اقدامات متقابل اعتمادسازي و محترم شمردن حق مشروع جمهوري اسلامي ايران توصيف كرد.

حضرت آيت الله خامنه اي:
نبايد اثري از امتياز بخشي به افراد خاص
در فعاليت هاي مديران وجود داشته باشد
001980.jpg
فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر دوشنبه در ديدار با مسئولان، مديران و دست اندركاران سازمانهاي مختلف استان كرمان، اين استان را با توجه به نيروي انساني بسيار مستعد و منابع طبيعي فراوان، آماده پيشرفت و توسعه خواندند و افزودند: مشكلات موجود در مناطق مختلف استان قابل قبول نيست و بايد با تلاش مؤمنانه و صبورانه مسئولان كشوري و استاني و مردم حل شود.
به گزارش خبرگزاري فارس حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به تصميمات يك شنبه شب هيات دولت براي جبران خسارات خشكسالي در مناطق مختلف كشور افزودند: استاندار فعال و همه مديران استان بايد تصميمات اتخاذ شده براي بهبود وضع كرمان را تا نتيجه نهايي پيگيري كنند.
ايشان مديريت اسلامي را مديريتي عادلانه و دلسوزانه خواندند و خاطرنشان كردند: تلاش بي وقفه براي حل مشكلات مردم و رفتار مهربانانه با مراجعه كنندگان، به عنوان عمل صالح در پيشگاه خداوند داراي اجر و پاداش است.
حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به تاثيرپذيري كاركنان دستگاهها از رفتار مديران، به مسئولان رده هاي مختلف دستگاهها در سراسر كشور توصيه كردند: به گونه اي رفتار كنيد كه اثري از تبعيض و زياده خواهي و امتياز بخشي به افراد خاص در فعاليتهايتان وجود نداشته باشد.
ايشان ايران را كشوري حقيقتاً الهي برشمردند و با اشاره به بالاتر بودن متوسط هوش ايراني از متوسط جهاني افزودند: منابع بي پايان خدادادي، نيروي انساني برخوردار از عقل و احساس و عاطفه و نسل جوان پرشور، آينده اين كشور را كاملا روشن كرده است كه تحقق آن نيازمند برنامه ريزي، كار و تلاش و دانايي و همبستگي است.در ابتداي اين ديدار، كريمي استاندار كرمان در گزارشي اعلام كرد: افزايش سطح معيشت و رفاه مردم، تكميل زير ساختها، اهميت دادن به طرحهايي كه در زندگي عموم مردم مؤثر است، مديريت صحيح منابع آب، توسعه صنايع تبديلي بخش كشاورزي و مقاوم سازي ساختمانها از اولويتهاي حركت توسعه استان است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در پايان سفر ۹ روزه به استان كرمان، دوشنبه شب به تهران بازگشتند.
دفتر رهبر انقلاب از استقبال كم نظير مردم استان كرمان از حضرت آيت الله خامنه اي تشكر كرد
دفتر مقام معظم رهبري با انتشار اطلاعيه اي از استقبال كم نظير مردم استان كرمان از حضرت آيت الله خامنه اي تجليل و تشكر كرد.
متن اين بيانيه به اين شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحيم
كرمان، ديار كريمان با مردم مومن با فرهنگ و صبور خويش در استقبال حقيقتاً وصف ناپذير از رهبر معظم انقلاب، تاريخ كهن آن ديار را شكوه و جلال ديگري بخشيد، استقبال پر طراوت و فراموش ناشدني مردم كرمان از حضرت آيت الله العظمي خامنه اي كه در شهرهاي زرند، بم، جيرفت و رفسنجان و همچنين در ديدارهاي صميمانه ايشان با فرهنگيان و معلمان، نخبگان، دانشجويان، استادان،  روحانيان، كارگران، خانواده معظم شهدا و ديگر قشرهاي مردم استان استمرار يافت، پيوند عميق مردم و رهبري را به عنوان رمز و راز سرفرازي و پايداري سرزمين ايران متجلي ساخت.
احساسات پرشور و عواطف محبت آميز و بي دريغ مردم استان كرمان نسبت به رهبر معظم انقلاب همچنين نشان داد كه ملت شريف و آگاه ايران، همچنان بيدار و پرشور و پراستقامت اهداف سعادت بخش مادي و معنوي خود را در متن اسلام عزيز و انقلاب كبير اسلامي پيگيري مي نمايد.
دفتر مقام معظم رهبري با تكريم و احترام عميق نسبت به آحاد مردم فهيم و با فرهنگ استان كرمان اميدوار است با تلاش بيشتر و بي وقفه مسئولان كشوري و استاني روند حل مشكلات اين منطقه شتاب گيرد و تصميماتي كه در پرتو سفر رهبر معظم انقلاب به اين استان اتخاذ شده و مي شود در مدت زماني معقول و مناسب جامع عمل بپوشد.
دفتر مقام معظم رهبري همچنين از روحانيان آگاه شخصيت هاي برجسته علمي و فرهنگي، وزيران و مسئولان دستگاه هاي كشوري كه در اين سفر حضرت آيت الله العظمي خامنه اي را همراهي كردند، نمايندگان محترم استان كرمان در مجلس، نماينده ولي فقيه و امام جمعه كرمان و استاندار فعال كرمان تشكر و قدرداني مي نمايد.»

فوريت لايحه استفاده از منابع مالي خارجي تصويب شد
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كليات لايحه اي را تصويب كردند كه در صورت تصويب نهايي آن نواحي صنعتي روستايي از امتيازات قانوني شهرك هاي صنعتي برخوردار مي شوند.
نماينده دولت در دفاع از اين لايحه در سخناني با بيان اين كه اين لايحه براي رفع مشكلات نواحي صنعتي روستايي است، گفت كه با تصويب اين لايحه به اشتغال روستاها و رفع مشكلات نواحي صنعتي روستاييان كمك مي شود؛ از نمايندگان مي خواهيم به اين لايحه راي مثبت دهند.
همچنين نمايندگان مجلس يك فوريت لايحه استفاده از منابع مالي خارجي را تصويب كردند.
دولت به منظور استفاده از تسهيلات و منابع مالي خارجي و شتاب بخشيدن به روند اجراي برنامه هاي توسعه اين لايحه را به مجلس ارايه كرده است.
نمايندگان اهواز از توضيحات
وزير جهاد كشاورزي قانع نشدند
نمايندگان مردم اهواز در مجلس از توضيحات محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي درخصوص طرح كشت ۸۰ هزار هكتار از اراضي استان خوزستان قانع نشدند.
حميد زنگنه نماينده اهواز و محمد سعيد انصاري نماينده آبادان به خاطر عدم اجراي طرح كشت ۸۰۰ هزار هكتار از اراضي استان خوزستان از محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي سئوال كردند.
وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به اين سئوال با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به خوزستان و دستور اجراي طرح مذكور اظهار داشت: اين طرح چند منظوره بوده كه به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارجاع شد.
علي رغم اين كه در ابتدا اين طرح پيش رفت، ولي بعد از مدتي با غفلت روبرو شد و اما در يك سال اخير مجدداً فعال شده تا اين طرح به سرانجام برسد.
نظرسنجي درباره هيات رئيسه فعلي
فراكسيون اصولگرايان مجلس درباره انتخاب هيات رئيسه براي سال ۸۴ ميان اعضاي خود نظرسنجي انجام داده است.
در اين نظرسنجي كه ديروز انجام گرفته است از نمايندگان عضو فراكسيون اكثريت پرسيده شده است كه نظرشان درباره هيات رئيسه فعلي چيست؟
در سئوال ديگري با ذكر اسامي نمايندگان عضو هيات رئيسه پرسيده شده كه به كداميك از آنان در انتخابات بعدي راي خواهند داد.
گفته شده است نتايج اين نظرسنجي به طور محرمانه بين اعضا منتشر خواهد شد.
تكذيبيه
مدير عامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت با ارسال نامه اي خطاب به دكتر حداد عادل، صرف مبلغي به نفع كانديدايي خاص را تكذيب كرد.
در نامه مهدي هاشمي كه محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس، آن را قرائت كرد؛ آمده است: پيرو مطلبي كه نادران در جلسه علني روز دوشنبه مطلب كذبي را مطرح كردند، مراتب گله مندي خود را اعلام مي دارم. اميدوارم خداوند به برادران و خواهران ديني تقواي استفاده درست از امكانات رسانه اي كه در اختيار دارند را بدهد.

در حاشيه
* ديروز نماينده مردم ملاير به وزير امور خارجه درباره پاسخگويي به دلايل عدم انجام اقدامات لازم و كافي در خصوص پيمان شكني اروپايي ها در زمينه استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي تذكر داد.
* 180 نماينده مجلس در نامه اي خطاب به ملت ايران، از دولت و وزارت راه و ترابري به خاطر افتتاح طرح راه آهن بافق _ مشهد تقدير و تشكر كردند.
* محسن كوهكن، سخنگوي هيات رئيسه مجلس گفت: بيانات مقام معظم رهبري معيار تشخيص «اصلاحات واقعي و اسلامي» از اصلاحات آمريكايي است.
* ناصر نصيري عضو كميسيون اجتماعي مجلس پيشنهاد كرد مردم جهان با تحريم كالاهاي رژيم صهيونيستي مقاومت مدني جهاني كنند.
* اسدا... تابع نماينده مردم مياندوآب با تاكيد بر لزوم مشاركت حداكثري مردم در انتخابات، گفت: مردم بدانند ارزش حضور پرشور آنان در انتخابات رياست جمهوري كمتر از حضور آنان در صف هاي دشمن شكن دفاع مقدس نيست.
* شاپور مرحبا نماينده مردم آستارا در مجلس تصريح كرد : همه چشم ها به ۲۷ خرداد دوخته شده به روزي كه هر راي زن و مرد ايراني يك موشك شهاب ۳ خواهد بود.
* عوض حيدرپور: نماينده شهررضا در مجلس گفت، نامزدهاي انتخابات بدانند روزگار كلي گويي و شعار تمام شده است.
* حسن سيد آبادي نماينده مردم سبزوار با تاكيد بر اينكه انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري از اهميت ويژه اي برخوردار است، اظهار داشت: اصولگرايان هنوز جايگاه ويژه رياست جمهوري را درك نكرده اند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |