چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۵ - May 11, 2005
در مراسمي با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي آغاز شد:
بهره برداري از بزرگترين بوستان شهري ايران
دكتر حداد عادل: بوستان بزرگ آزادگان موجب تحول چشمگيري
در اوضاع اقتصادي و فرهنگي جنوب شرقي تهران خواهد شد
001998.jpg
001923.jpg
001917.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
بزرگترين بوستان شهري كشور كه با ۱۱۲ هكتار مساحت در جنوب شرقي تهران واقع شده است از شمال به اتوبان بعثت و سه راه افسريه، از شرق به كانال سرخه حصار بوستان پامچال (مشيريه)، از جنوب به اتوبان دولت آباد و از غرب به بزرگراه آزادگان و بوستان توسكا و شهرك سعيديه و حميديه
محدود مي شود
گروه شهري: صبح ديروزطي مراسمي با حضور دكتر غلامعلي حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران و مهندس مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران ،بزرگترين بوستان شهري كشور در ۱۱۲ هكتار مساحت و با هزينه اي معادل ۱۳۰ ميليارد تومان افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما اين بوستان كه در جنوب شرق تهران و در محدوده منطقه ۱۵ شهرداري واقع شده از شمال به اتوبان بعثت و سه راه افسريه، از شرق به كانال سرخه حصار بوستان پامچال (مشيريه) از جنوب به اتوبان دولت آباد و از غرب به بزرگراه آزادگان و بوستان توسكا و شهرك سعيديه و حميديه محدود مي شود.
بنابراين گزارش در بوستان آزادگان مجموعه اي از انواع گونه هاي درختي و درختچه اي پهن بزرگ، سوزني برگ، گياهان بوته اي، گلهاي فصلي و پيازي نظير اكاليپتوس، ذغال اخته، كاج قدا، پده، زيتون و گيليا، گردوي سياه، شمشاد خزري دني به چشم مي خورد.
اين گزارش مي افزايد: در ۲۰ سال قبل باوجود ۷۸ قطعه بوستان در شهر تهران سرانه فضاي سبز شهري كمتر از يك متر بود اين درحالي است كه بعد از انقلاب اسلامي اين مقدار بوستان به ۱۳۵۷ قطعه افزايش يافته كه در كنار ۳۷ هزار هكتار جنگلكاري كمربند سبز پيرامون شهر تهران پيش بيني مي شود درصورت ادامه اين روند ظرف سه چهار سال آينده سرانه فضاي سبز شهروندان به ۹ متر كه سرانه استاندارد آن است ،برسد.
در مراسم افتتاح بوستان آزادگان دكتر حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي مراتب قدرداني خود و ساير نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي از مديريت شهري بابت احداث بوستان هاي از اين دست و اهتمام شهرداري تهران نسبت به توسعه سرانه هاي فضاي سبز، فرهنگي و ورزشي را اعلام و آرزو كرد، با همت شهرداري تهران و ساير دستگاه هاي مسئول در آينده حتي كوه هاي خشك اطراف تهران تبديل به فضاي سبز شوند تا روز به روز شاهد تلطيف هوا و محيط زيست بهتري براي شهر تهران باشيم.
حداد عادل هدف و شاخصه اصلي انقلاب اسلامي را ايجاد رفاه مادي همراه با معنويت براي مردم اعلام كرد و افزود: رفاه و معنويت بدون عدالت اجتماعي ميسر نيست و اين واقعيت بايد در همه بخش ها و دستگاه ها مدنظر قرار گيرد.
وي جنوب شرق تهران را يكي از مستحق ترين مناطق نيازمند افزايش سرانه هاي خدماتي دانست و افزود: احداث بوستان بزرگ آزادگان موجب تحول چشمگيري در اوضاع اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اين منطقه خواهد شد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با تشريح اين نكته كه پيشينه مناطقي با نام مسعوديه، حميديه، كامرانيه، مشيريه، سلمانيه، محموديه و امثال آن بيانگر قاعده زمين خواري حاكم در پيش از انقلاب بر اراضي بزرگ تهران بود گفت: تبديل اين اراضي به بوستان هاي بزرگ و فرهنگسراهايي نظير خاوران و بهمن حكايت از رويكرد عدالت محوري جمهوري اسلامي در حق شهروندان جنوب شهر دارد كه پيش از اين جزء شهروندان درجه دو و سه به شمار مي رفتند و از بسياري از امكانات رفاهي، فرهنگي، تفريحي، ورزشي و... محروم بودند.
وي ادامه داد: ممكن بود با تقسيم اين اراضي به قطعات كوچك به جاي فضاي سبز دلپذير امروز شاهد احداث هزارها واحد مسكوني كوچك و حتي غيرفني و غيراستاندارد باشيم كه نظير آن هم اكنون در افسريه و مسعوديه قابل مشاهده است.
به اعتقاد حداد عادل عظمت و تاثير اين بوستان در تلطيف هوا شايد امروز كه نهال ها نورس هستند معلوم نباشد، اما ظرف چند سال آينده كه نهال ها پس از رشد به بار نشسته و سايه گستر شوند، معلوم مي شود چه خدمت بزرگي به اين نقطه بدآب و هواي گرم كه در نزديكي كوير ورامين و در مجاورت كارخانجات دودزا قرار دارد، صورت گرفته است.
در اين مراسم همچنين مهندس محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران با ارايه گزارشي، درمورد ويژگي هاي بوستان آزاگان گفت: اين بوستان با همت كارشناسان و مهندسان تلفيقي از طراحي و معماري ايراني و مدرن را در خود جاي داده است.

بهره برداري از ۲۸ طرح ترافيكي
001914.jpg
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه۲۲ تهران گفت: ۲۸ طرح ترافيكي به منظور ايمن سازي و تسهيل در ترافيك شمال غرب تهران اجرا و مورد بهره برداري قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه۲۲ تهران ، مهندس علي مژده جو گفت: پس انجام مطالعات كارشناسي ۱۷ طرح مهم به منظورروان سازي ترافيك در معابر عمومي منطقه۲۲ از جمله ساماندهي و اصلاح هندسي تقاطعهاي بلوار كاج با امير كبير و هوانيروز ، اصلاح هندسي ميدان دهكده ، ساماندهي تقاطع كوهك و ورودي پارك چيتگر احداث معابر شرق و جنوب شهرك چشمه و... انجام شد.

كاهش ميانگين غلظت آلاينده منوكسيد كربن
001926.jpg
ايلنا: مدير كل محيط زيست استان تهران، گفت: در ۱۵ روز گذشته، ميانگين غلظت آلاينده منوكسيد كربن نسبت به ۱۵ روز قبل از آن ۶/۱۵ درصد كاهش داشته است.دكتر محمد حسن پيراسته، مدير كل محيط زيست استان تهران، در كميته كاهش آلودگي هواي تهران، گفت: در ۱۵ روز گذشته از نقطه نظر ميزان انتشار آلاينده منوكسيد كربن، ميانگين غلظت اين آلاينده كمتر از حد مجازبوده و ايستگاه  هاي فاطمي (با غلظتي معادل ۹/۰ برابر حد مجاز) بيشترين و سرخه حصار با غلظتي معادل ۰۹/۰ برابر حد مجاز كمترين غلظت اين آلاينده را به خود اختصاص داده است.

در جلسه ديروز شوراي شهر تصويب شد
تمركز وجوه درآمدي مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران
001929.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز لايحه «تمركز وجوه درآمدي مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران در حساب درآمدي منطقه» را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، شهرداري هاي مناطق ۲۲ گانه تهران به موجب اين مصوبه مي توانند از اين پس، بخشي از درآمد خود را براي اجراي پروژه هاي عمراني خود به طور مستقيم برداشت و هزينه كنند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رييسه و خزانه دار شوراي شهر طي سخناني بر ضرورت تدوين برنامه اي مشخص از سوي شهرداري براي اجراي مفاد اين لايحه تاكيد كرد و گفت: شهرداري مركز بايد مشخص كند چنانچه برخي شهرداري هاي مناطق بخواهند فراتر از برنامه عمل كنند چه برخوردي با آنها خواهد شد؟
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر نيز گفت: تمامي مشكلات از نواقص موجود نشات مي گيرد و اگر كميسيون تخصيص، اعتبارات را براساس برنامه از پيش تعيين شده توزيع كند ديگر كسي اعتراض نخواهد داشت.
دكتر نادر شريعتمداري رييس كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: ما مي خواهيم هم كنترل بر هزينه ها وجود داشته باشد و هم دست مناطق شهرداري براي هزينه و انجام به موقع طرح ها باز باشد.
وي هدف از تصويب اين لايحه را تسهيل در روند كار مناطق و جلوگيري از طولاني شدن گردش كار و واريز بودجه مناطق دانست.
بررسي معافيت عوارض طبقه سوم
براي بافت هاي فرسوده
طرح معافيت پرداخت عوارض طبقه سوم مربوط به نوسازي در بافت هاي فرسوده ديروز در جلسه علني شوراي شهر مطرح و براي بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه ارجاع شد.در ابتداي اين جلسه دكتر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي گزارشي از روند نوسازي بافت هاي فرسوده و تعاريف مربوط به اينگونه بافت ها و نقشه هاي تهيه شده از بافت هاي فرسوده را به شوراي شهر ارايه داد.
وي گفت: سال قبل شهرداري لايحه اي آورد كه شورا يك طبقه را از عوارض معاف كند و ما نيز تصويب كرديم كه شهرداري نقشه هاي مربوط به بافت هاي فرسوده را مشخص و براساس تعاريف موردنظر ارايه نمايد.
وي با بيان اينكه اين نقشه هم اكنون ارايه شده گفت: قرار است در بافت هاي فرسوده، طبقه سوم چه از تراكم تشويقي استفاده بكند يا استفاده نكند از پرداخت عوارض معاف شود.از سوي ديگر رييس شوراي شهر گفت: ۲۰ سال است كه در بافت هاي فرسوده تهران اقدامي انجام نشده است و معلوم نيست كه با وقوع يك زلزله احتمالي چه اتفاقي در تهران رخ خواهد داد و چه كسي مسوول جان مردم است؟
از سوي ديگر رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر اطلاعات و نقشه هاي ارايه شده راجع به بافت هاي فرسوده را خام و غيركارشناسي دانست و گفت: كارشناسي جدي و دقيقي روي آن انجام نشده است و اين نوع برخورد با موضوع مشكلي را حل نمي كند بلكه مشكلات فراوان شهرسازي را در پي دارد.
منظر خير حبيب اللهي عضو كميسيون فرهنگي نيز گفت: ما چقدر مي توانيم تهران را با اين بخشنامه ها وصله و پينه كنيم. اصلاح بافت هاي فرسوده يك فرصت است كه مي توان شهر را به صورت شهرسازي مدرن درآورد.
مهندس واعظي آشتياني عضو هيات رييسه و خزانه دار شوراي شهر نيز گفت: طوري رفتار مي شود كه گويي همه مسايل برعهده شوراست و اين درحالي است كه شوراي شهر تاكنون در حد توان خود مصوباتي براي اصلاح بافت هاي فرسوده داشته است ولي سوال اينجاست كه شوراي عالي شهرسازي و معماري و وزارت مسكن و شهرسازي در اين زمينه چه كار كرده اند؟
تذكر به سازمان آب و فاضلاب
از سوي ديگر تعدادي از اعضاي شوراي شهر ديروز به سازمان آب و فاضلاب به خاطر برخي بي توجهي ها در سطح شهر تذكر دادند.

مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و چهل و پنجمين جلسه علني خود لايحه «تمركز وجوه درآمدي مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران در حساب درآمد منطقه» را تصويب كرد.
به موجب اين مصوبه شهرداري تهران مجاز است مطابق آيين نامه اي مشخص كه براساس آن مناطق ۲۲ گانه سهم درآمدي خود را به ميزان توافق شده با معاونت هاي امور مناطق، مالي و اداري و هماهنگي و برنامه ريزي از حساب درآمدي موردتاييد شوراي شهر در قالب بودجه مصوب به صورت خودكار برداشت نمايد.
براساس اين لايحه آيين نامه اجرايي و روشن تثبيت حساب ها توسط شهرداري حداكثر تا ۱۵ روز آينده تدوين و ابلاغ گردد.
در اين جلسه همچنين چندين مورد نامگذاري درباره برخي معابر و خيابان ها در مناطق مختلف تهران انجام شد.

عضو شوراي شهر تهران:
انتخاب شهردار توسط مردم در تعارض با قانون است
مهر: معاون امور نظارت شوراي اسلامي شهر تهران گفت: انتخاب شهردار با راي مستقيم مردم در تعارض با قانون است.
دكتر خسرو دانشجو افزود: بر اساس قانون، نظارت بر عملكرد شهرداران و حوزه مسئوليت شهرداري بر عهده شوراي شهر است، يعني انتخاب شهردار توسط شوراي شهر او را در مقابل شورا پاسخگو خواهد كرد.
وي با تاكيد بر اين نكته كه پاسخگويي شهردار به شوراي شهر، نظارت بر عملكرد حوزه مسئوليت شهردار را آسان تر خواهد ساخت، تصريح كرد: اما اگر شهردار با راي مردم انتخاب شود، ديگر او خود را ملزم به پاسخگويي نخواهد دانست و بر همين اساس به نظر مي رسد كه اين موضوع با قانون شوراها در تعارض باشد.
وي افزود: بنده طرح اين مساله را با قوانين فعلي شوراها به صلاح نمي بينم و اگر قرار بر چنين كاري باشد، آنگاه قانون شوراها به يك بازنگري كلي و اساسي نياز دارد، بنابراين با قانون حال حاضر، انتخاب شهرداران بايد توسط شوراها صورت بگيرد.
وي تصميم شوراي شهر تهران درخصوص اداره شهر تهران با استعفاي احتمالي شهردار براي حضور در انتخابات رياست جمهوري، گفت: اولا قانون چنين موضوعي را منع نكرده، ضمن اينكه هنوز در اين خصوص صحبتي پيش نيامده كه شوراي شهر بخواهد درمورد آن تصميم بگيرد.

نصب ششمين پل عابر پياده در بزرگراه امام رضا
001920.jpg
براي ايمني تردد عابران پياده، ششمين پل عابر پياده در بزرگراه امام رضا(ع) نصب شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۵ پل جديد با ۹۰ متر طول عرشه و ۴۷۰ ميليون ريال هزينه، مقابل بوستان نيكو نصب شده است. با توجه به وجود چهار مدرسه دركنار پل ياد شده، از اين پس دانش آموزان مدارس ياد شده مي توانند با اطمينان خاطر از بزرگراه تردد نمايند.همچنين معاونت حمل و نقل و ترافيك منطقه ۱۵ طرح ساماندهي دسترسي خودروها از خيابان بوعلي به بزرگراه آزادگان را با هدف جلوگيري از تداخل حركتي خودروها به اجرا درآورده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |