شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۳ - May 21, 2005
حضرت امام جعفر صادق (ع): هيچ بنده مؤمني نيست كه در دل او دو نور نباشد: يكي نور ترس (از خدا) و ديگري نور اميد (به او). اگر اين را وزن كنند با آن برابر است، و اگر آن را وزن كنند با اين برابر است.
اصول كافي ۲ / ۶۷
امروز با حافظ
ديده آيينه دار طلعت اوست
دل سراپرده محبت اوست
گردنم زير بار منت اوست
من كه سر درنياورم به دو كون
خواب تلخ در ۲۵ سينماي فرانسه به نمايش درآمده است
مهر: فيلم «خواب تلخ» به كارگرداني «محسن اميريوسفي» اواسط خرداد ماه در گروه سينمايي آسمان باز به نمايش عمومي  درمي آيد.
محسن امير يوسفي كارگردان سينماي ايران ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار سينمايي مهر گفت: از فيلم «خواب تلخ» استقبال خوب و گسترده اي به عمل آمده است و در حال حاضر در ۲۵ سينماي كشور فرانسه و در شهرهاي مهمي  نظير پاريس و نيس به اكران درآمده است.
قابل ذكر است، فيلم «خواب تلخ» در بخش بازار فيلم كن امسال نيز حضور دارد.شايان توجه است، داستان فيلم خواب تلخ در مورد زندگي مرده شوري است كه به زمان مرگ خود نزديك مي شود و اتفاقاتي در اين ميان براي وي رخ مي دهد.
فيلم «خواب تلخ» برنده جوايز متعدد بين المللي شده است همچون جايزه ويژه دوربين طلايي جشنواره فيلم كن، جايزه نگاه جوان از بخش دو هفته كارگردانهاي جشنواره كن، جايزه انجمن بين المللي منتقدان فپ پرشي، جايزه اسكندر طلايي و جايزه بزرگ تماشاگران از جشنواره سالونيكاي كشور يونان.
به گزارش «مهر» محسن امير يوسفي فعاليت خود را در عرصه سينما با ساختن فيلم كوتاه آغاز كرد و خواب تلخ اولين فيلم بلند سينمايي او محسوب مي شود.
اين فيلم در اواسط خرداد ماه در گروه سينمايي آسمان باز به نمايش درمي آيد.
نويسنده «خواب تلخ» محسن اميريوسفي و مدير فيلمبرداري آن بايرام فضلي است.
عباس اسفندياري و دلبر فضري بازيگران فيلم هستند و روح الله برادري و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تهيه كنندگان فيلم هستند.
۶ فيلم ايراني در كن
۶ فيلم  ايراني  در روزهاي  آينده  در بازار فيلم  كن  به  نمايش  در مي آيد.به  گزارش  روابط عمومي بنياد سينمايي  فارابي ، اسامي ۶ فيلم  وكارگردانان  آنها به  اين  شرح  است.
غروب  شد بيا انسيه  شاه حسيني ، خوابگاه  دختران  محمد حسين  لطيفي ،خيلي  نزديك  رضا ميركريمي ، كافه  ترانزيت  كامبوزيا پرتوي  و ديشب بابا تو ديدم  آيدا رسول  صدر عاملي  از طرف  چتر سينماي  ايران  و حيات غلامرضا رمضاني  از طرف  رسانه  بين المللي  سيما. گفتني  است  بنيادسينمايي  فارابي  در مقام  هماهنگ  كننده  چتر سينماي  ايران  همچون  سال هاي  گذشته ، كتابچه  انگليسي  برگزيده  فيلم  هاي  ايراني  سال  را همراه  بايك  لوح  فشرده  در بازار فيلم  كن  عرضه  كرده  كه  با استقبال  فوق العاده حاضران  در بازار روبرو شده  است.
نخستين  نمايش  رسمي فيلم  يك  شب  نيكي  كريمي به  عنوان  فيلم  ايراني  در بخش  رسمي نوعي  نگاه  نيز ديروز در سالن  اونوئل  اكران  شد و هيات  انتخاب بخش  نوعي  نگاه  و برخي  از بينندگان  فرانسوي  كه  پيش  از اين  فيلم  را ديده اند، آن را اثري  متفاوت  از سينماي  ايران  مي دانند كه  در بخش دوربين  طلايي  از بخت  هاي  اول  كسب  جايزه  به  شمار مي آيد.

اولين همايش شعر خرمشهر
اولين همايش شعر «خرمشهر» با حضور مشفق كاشاني، عبدالجبار كاكايي، عليرضا قزوه، مرتضي اميري اسفندقه، پرويز بيگي حبيب آبادي، موسوي گرمارودي، حميد هنرجو و... فردا اول خرداد در سالن اصلي تالار وحدت ساعت ۱۷ برگزار مي شود. اين شاعران علاوه بر قرائت تازه ترين شعرهاي خود درباره خرمشهر، شماري از شعرهاي موفق دفاع مقدس را با حضور تني چند از شاعران جواني كه خود شاهد دوران دفاع مقدس نبوده و امروز در عرصه ادبيات پايداري قلم مي زنند مورد نقد و بررسي رودررو قرار مي دهند. دبيري همايش شعر خرمشهر بر عهده عليرضا قزوه است.

ادبيات دفاع مقدس فردا نقد و بررسي مي شود
گروه ادب و هنر: همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر و روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي نشست تخصصي نقد و بررسي ادبيات دفاع مقدس با حضور نويسندگان و كارشناسان اين حوزه در تالار وحدت برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور فرهنگي در اين نشست كه به همت مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگي معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد برپا خواهد شد، موضوعاتي همچون ادبيات دفاع مقدس و شخصيت پردازي، نقد كتاب هاي ادبيات داستاني در موضوع جنگ به لحاظ محتوا و ارائه راهكار، ادبيات دفاع مقدس و تأثير آن بر ادبيات ايران، رويكرد غالب در كتاب هاي رمان دفاع مقدس، ادبيات دفاع مقدس و نياز آينده، نقش دولت در توسعه و رشد نشر كتاب هاي دفاع مقدس و ادبيات دفاع مقدس و نويسندگان مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت.
اين نشست ساعت ۱۷ روز يكشنبه اول خردادماه در تالار وحدت با حضور نويسندگان، كارشناسان، صاحب نظران و علاقه مندان به كتاب هاي دفاع مقدس برگزار مي شود.

نمايشگاه كاريكاتور و تكنولوژي
امروز مراسم تقدير از هنرمندان شركت كننده در جشنواره هنر و تكنولوژي در تالار فارابي دانشگاه هنر برگزار مي شود.
در اين جشنواره كه از سوي ستاد ويژه توسعه فناوري نانو رياست جمهوري برپا شده بود، هنرمندان در سه بخش كاريكاتور، انيميشن و فيلمنامه نويسي شركت كردند.
نمايشگاه آثار برگزيده هنرمندان كاريكاتوريست در اين جشنواره از روز دوم الي نهم خردادماه سال جاري و از ساعت ۹ الي ۱۷ در خانه كاريكاتور برپا مي گردد.

نمايشگاه طراحي هاي اشياي دوره اسلامي
نمايشگاه طراحي هاي اشياي دوره اسلامي از چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت در محل موزه رضا عباسي برگزار شده است.
به گزارش خبرنگار همشهري اين نمايشگاه داراي سه بخش طراحي هاي لوديگ وايلد، يورگ آنت با الهام از كارهاي لوديك وايلد و نمونه هايي از اشياء و آثار اصيل دوره اسلامي است.

كنسرت گروه آريان برگزار نمي شود
گروه ادب و هنر: كنسرت گروه آريان كه پس از ماجراي بارش شديد باران و تعويق كنسرت قرار بود از ۳۱ ارديبهشت تا ۹ خرداد در ورزشگاه انقلاب برگزار شود، به دلايل نامعلومي برگزار نخواهد شد.
محسن رجب پور، مدير گروه آريان در گفت و گويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر از توضيح بيشتر درباره لغو اين كنسرت خودداري كرد و تنها گفت كه در آينده نه چندان دور دليل اصلي برگزار نشدن كنسرت را اعلام خواهم كرد.
رجب پور ضمن عذرخواهي از شهرونداني كه بليت كنسرت را تهيه كرده بودند، از آنها خواست با در دست داشتن بليت و مراجعه به همان مراكزي كه بليت را از آنجا تهيه كرده بودند، پول بليت را دريافت كنند.

پاسخ به پرسش پزشكي
كولونوسكپي
از دكتر روزنفلد درباره علائم ظاهري سرطان كولون (روده بزرگ) سئوال شده و او گفته است: منتظر چنين علائمي نباشيد زيرا اولاً ممكن است پوليپ باشد و ثانياً در مورد سرطان كولون، اين علائم هنگامي ظاهر مي شود كه خيلي دير شده و احتمال درمان بسيار كم است. بهترين راه اين است كه از ميانسالي هر سال دست كم يك بار معاينه و كولونوسكپي شويد و در پيري هر سال دو بار. در خوردن گوشت و چربي حيواني امساك كنيد و سعي كنيد غذا با روغن زيتون برايتان تهيه شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
گزارش ها و تفسير ها
ديروز بيشتر تفاسير  روزنامه هاي آمريكادر اين زمينه ها بود:
- انتخاب يك مكزيكي تبار ۵۲ ساله به نام «آنتونيو ويلارا ايگوسا» به سمت شهردار لس آنجلس، دومين شهر پرجمعيت آمريكا با ۵۹ درصد آراء يك رويداد تاريخي و يك نقطه عطف خوانده شده است. وي قبلاً عضو شوراي شهر لس آنجلس بود كه صدها هزار ايراني از ساكنان آن منطقه و از رأي دهندگان هستند. با اين انتخاب، پس از ۱۳۳ سال حكومت اين شهر بار ديگر به دست مكزيكي ها، ساكنان قديمي آن افتاده است. نيروهاي مسلح آمريكا در نيمه قرن نوزدهم با چند جنگ و شكست دادن ارتش مكزيك ايالت هاي كاليفرنيا، آريزونا، نيومكزيكو و تگزاس متعلق به مكزيك را از اين كشور گرفتند كه طبق قرارداد «گوادولوپ هيدالگو» منعقده در ۱۹ مه ۱۸۴۸ دولت مكزيك از آنها صرف نظر كرد و پس از مدتي جمعيت غير مكزيكي اين مناطق (مهاجران اروپايي ، چيني ، ژاپني) فزوني گرفت و از سال ۱۸۷۲ شهرداري لس آنجلس از دست مكزيكي تبارها خارج شده بود كه در ۱۹ مه ۲۰۰۵ (دو روز پيش) دوباره به دست آنان افتاد. روس ها اخيراً در برابر اعتراض آمريكايي ها كه چرا از سرزمين هاي شوروي سابق چشم برنمي دارند گفته بودند كه چرا شما آلاسكا، گوام،  هاوايي، پرتوريكو، كاليفرنيا، نيومكزيكو و... را رها نمي كنيد!
- لغو يك قانون مصوب سال ۱۶۷۵ (۳۳۵ سال پيش) از سوي پارلمان ايالت مشترك المنافع ماساچوست آمريكا رويداد ديگري است كه به قول تفسيرنگاران جاي تأمل دارد. پارلمان ماساچوست پنجشنبه گذشته قانوني را لغو كرد كه طبق آن از ۳۳۵ سال پيش تاكنون بوميان آمريكا (سرخپوستان) حق ورود به محدوده شهر بوستون را نداشتند. گرچه اين قانون اخيراً عملا رعايت نمي شد ولي بوميان دو قبيله «پنوب سكات» و «نيپ نوك» كه در نزديكي بوستون سكونت دارند با ترس و لرز وارد اين شهر مي شدند و مي كوشيدند كاري نكنند كه پليس مداخله كند و به اين قانون قديمي استناد شود و مجرم شناخته شوند. اين قانون در زماني به تصويب شوراي مهاجران و تأييد دادگاه انگليسي مهاجر نشين رسيده بود كه بوميان مي كوشيدند اروپايي هاي مهاجر را كه متعرض شناخته شده بودند از اراضي نياكان خود اخراج كنند و براي رسيدن به اين هدف آماده هرگونه فداكاري از جمله كشته شدن در جنگ با مهاجران بودند. فرماندار ماساچوست هنوز مصوبه الغاي قانون سال ۱۶۷۵ را امضاء نكرده است، ولي گفته است كه آن را رد نخواهد كرد.
- در پي كاهش فروش اتومبيل هاي ساخت كارخانه جنرال موتورز در داخل آمريكا كه اين كارخانه را دچار مشكلات مالي ساخته است، اين كارخانه تصميم گرفت از اين پس توجه خود را به ساخت شورلت و كاديلاك معطوف كند و حتي از توليد بيوك جز در صورت سفارش دست بردارد. خريد اتومبيل هاي معروف به «اس.يو.وي» پس از گران شدن بنزين در آمريكا به نصف كاهش يافته است و به همين گونه محبوبيت جورج بوش كه آمريكايي ها معتقدند اقدام جدي براي كاهش بهاي بنزين به عمل نمي آورد.
- مفسران بزرگ ملاقات اخير كيسينجر ۸۲ ساله با «هو» رهبر چين در پكن را با اهميت تلقي كرده اند ؛ زيرا كه كيسينجر از حزب حاكم جمهوريخواه آمريكا و معمار برقراري مناسبات سياسي آمريكا و چين در سال ۱۹۷۲ است. اين مفسران، وي را فرستاده غيرمستقيم دولت واشنگتن مي دانند كه از «هو» خواسته است به همكاري هاي خود با آمريكا كه اينك در عراق و افغانستان درگير و با مسائل اقتصادي داخلي رو به رو است، ادامه دهد و دو كشور همزيستي مسالمت آميز داشته و به حوزه هاي نفوذ يكديگر احترام بگذارند. «هو» در پايان اين ملاقات تأكيد كرده است كه رشد و پيشرفت هاي چين كه نتيجه مساعي چيني هاست هيچ ملتي را تهديد نخواهد كرد. كيسينجر اينك به صورت مشاور سياسي بين المللي فعاليت دارد و بيشتر مشتريان او را دولتمردان عرب تشكيل مي دهند.
- اظهارات ميخائيل كاسيانف نيز كه تا سال گذشته نخست وزير روسيه بود، مورد تفسير رسانه ها قرار گرفته است كه گفته بود: پوتين دارد نظام حكومتي شوروي را با عناصر كاپيتاليسم دولتي بر منطقه روسيه حكمفرما مي سازد تا امپراتوري تازه اي بر اين پايه به وجود آورد.
وي گفته است كه با تغيير قانون انتخابات روسيه، امكان ورود مخالفان به پارلمان روسيه و انجام اصلاحات از اين راه، ديگر وجود ندارد و انقلاب نرم (مخملي) به صورتي كه در گرجستان و اوكراين انجام شد ، در ساير جمهوري ها عملي نخواهد شد، زيرا كه مسكو چنين تحولي را نمي خواهد. به نوشته مفسران، با حركات تازه پوتين، ديگر انتظار روسيه آرام و بي تعرض ۱۵ سال اخير را نبايد داشت، آن دوره به تاريخ سپرده شده است.

برگي از تاريخ
زوال ساسانيان
۲۱ مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۷۱ حمله نظاميان فرانسوي به كمون پاريس آغاز شد كه در اين جنگ خياباني و تن به تن خونين و طولاني بيش از ۲۰ هزار كمونارد كشته و ۳۸ هزار تن ديگر اسير شدند. بسياري از كموناردها را كه مدتي بر پاريس حكومت كردند، زنان تشكيل داده بودند. در سال ۱۸۷۳ «اميل ارماتينگر» مورخ سوئيسي چشم به جهان گشود. وي در اثر مهم خود «تاريخ ادبيات جهان» در مقدمه فصل «ادبيات ايران در قرون وسطي» خاطرنشان كرده است كه در اين قرون، ايرانيان با خلق آثاري بي همتا، ميهن خود را يك بار ديگر ابرقدرت جهان كرده بودند، اين بار با انديشه و قلم، نه با زور بازو و نيزه. اميل ارماتينگر در فصل «نوشته هاي باقيمانده از جهان باستان» سنگ نبشته هاي ايران، اوستا و زند و نيز عقايد ماني و كتب ديگر از جمله ترجمه كليله و دمنه از هندي به پارسي ميانه، يادگار زريران، كارنامك اردشيرپاپكان و... را به تفصيل شرح و در رديف ادبيات عهد باستان قرار داده است. در سال ۱۸۹۲ اتحاد مثلث مركب از آلمان، اتريش و ايتاليا تشكيل و اروپا يك گام به جنگ نزديك تر شد. در سال ۱۹۱۶ «هارولد رابينز» نويسنده اي كه حقايق مكشوفه خود را به صورت داستان مي نوشت به دنيا آمد. در سال ۱۳۰۰ هجري قانون ثبت اسناد در ايران كه از همان روز موافقان و مخالفان فراوان داشت به اجرا گذاشته شد. در بيشتر كشورها از جمله آمريكا، امر ثبت اسناد مشتركاً در دست شهرداري و دادگاه محل است. در ده ها سالي كه از ايجاد ثبت اسناد در ايران گذشته، جامعه ما شاهد پرونده هاي پر سر و صداي جعل امضاء و اسناد و ثبت كوه ها و مسيل ها و اراضي ملي به نام اشخاص بوده است كه مي توان با ورق زدن جرايد سابق شرح ماوقع را مطالعه كرد. در پي يك جنجال جعل سند و تصرف اراضي، دولت وقت با هدف سرپوش گذاردن بر اعتراض مردم، در نيمه دهه ۱۳۳۰ به بهانه نوسازي اداره ثبت اسناد، بر در اين اداره قفل زد و آن را براي مدتي تعطيل كرد. در سال ۱۳۰۷ هجري قانون اعزام محصل به اروپا به تصويب مجلس شورا رسيد. طبق اين قانون قرار شده بود كه هر سال دست كم يكصد ايراني براي تحصيل در دانشگاه هاي كشورهاي اروپايي به اين قاره اعزام شوند. در سال ۱۳۳۰ تهراني ها در ميدان بهارستان بر ضد مداخلات انگلستان و در همين روز در سال ۱۳۵۸ (درست ۲۸ سال بعد) بر ضد مداخلات آمريكا وسيعاً تظاهرات كردند. در سال ۱۹۹۱ راجيو گاندي ۴۷ ساله نخست وزير پيشين هند كه از جانب پدرش فيروز، يك پارسي بود در جريان تبليغات انتخاباتي در منطقه مدرس توسط يك زن در يك انفجار انتحاري كشته شد.
و اينك برگي از تاريخ: طبق نوشته رويدادنگاران كليسايي قسطنطنيه و با تطبيق تقويم ها، ۲۱ مه سال ۶۳۱ ميلادي و در دوران زوال حكومت ساسانيان، پوراندخت به عنوان چهارمين جانشين خسرو پرويز، شاه ايران شد. دوران سلطنت او كه دختر خسرو پرويز بود بيش از ۱۶ ماه طول نكشيد. پس از بركناري خسرو پرويز، ظرف چند سال ده پادشاه بر ايران حكومت كردند كه ششمين آنان، آذرميدخت دختر ديگر خسرو پرويز بود. با قتل يزدگرد سوم دهمين شاه اين دوران بحراني، حكومت دودمان ساساني و همچنين عمر امپراتوري ايران باستان به پايان رسيد. اين بحران كه به پايان امپراتوري ايران در سده هفتم ميلادي انجاميد، نتيجه نابخردي هاي خسرو پرويز بود كه ژنرال ها، سياستمداران و مردان فكر ايران را كشت، فراري داد و يا رنجانيد و خانه نشين كرد و دست به يك رشته جنگ ها و كشورگشايي هاي غيرضروري و بي حاصل زد، و با اين كار ارتش را فرسوده و خزانه را تهي كرد و با اشتباهات داخلي باعث زورگويي هرچه بيشتر ارباب به كشاورز شد و فاصله طبقاتي افزايش يافت. احياء ايران نتيجه فداكاري ها، جانبازي ها و تدابير بسيار و بي مانند ايرانيان ميهندوست در سده هاي پس از آن بوده است كه هيجان برانگيزترين و قهرماني ترين بخش تاريخ عمومي را تشكيل مي دهد كه در مقايسه با آنها، فداكاري هاي ويتنامي ها در راه ميهن خود در قرن بيستم به نظر جلوه چندان نمي كند.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

بهارستان
گفت: اهل بهشت به بهشت فرود آيند و اهل دوزخ به دوزخ. پس جاي جوانمردان كجا بُِوَد كه او را جاي نبّود نه در دنيا و نه در آخرت.
در ذكر ابوالعباس قصاب - تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آسايش
شب و روز كار مي كرد. سال ها گذشت تا توانست خانه اي، آنطور كه مي خواست، فراهم كند. باقي عمر را اما مي بايست در آسايشگاه سالمندان مي گذراند.
علي دلبر

گشتي در دنياي خبرها
انتقام گيري از بانك
ژوهانسبورگ: يك مرد ۵۳ ساله در آفريقاي جنوبي كه اقدام به رها كردن ۵ مار سمي در شعبه مركزي يك بانك كرده بود، در دادگاه به اتهامات مطرح شده پاسخ داد.
در جريان محاكمه، معلوم شد بانك مورد نظر چندي پيش به دليل اين كه اقساط وام اين مرد پرداخت نشده بود، خودروي او را توقيف كرد. پس از اين ماجرا، صاحب خودرو با مراجعه به بانك، اقساط معوقه خود را پرداخت اما بانك حاضر نشد خودروي توقيفي را بازگرداند.
مرد خشمگين به همين دليل ۵ مار سمي تهيه كرد و آنها را در ساختمان شعبه مركزي بانك رها نمود.
رژيم غذايي نخست وزير
رم : سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا اهميت خاصي براي شكل ظاهري خود قائل است. وي چندي پيش، عمل پيوند مو انجام داد و سپس با برداشتن لايه نازكي از صورت خود تمام لك ها و جوش هاي موجود روي پوستش را از بين برد.
اما هفته گذشته خبر رسيد كه نخست  وزير قصد دارد براي لاغر شدن، رژيم بگيرد. برلوسكني روز پنج شنبه گذشته گفت: من قصد دارم به مدت يك ماه رژيم بگيرم و ۵ كيلوگرم لاغر شوم.
برلوسكني ۶۸ ساله، سال گذشته پس از انجام عمل جراحي روي صورت خود مدعي شد احساس جواني مي كند.
اعتراض اينترنتي
سئول: چند ميليون نفر از دانش آموزان دبيرستاني در كره جنوبي نسبت به مقررات انضباطي سختگيرانه مدارس اين كشور اعتراض كردند.
با توجه به اين كه برخي معلمان چند ماه اخير با قيچي اقدام به كوتاه كردن موهاي سر دانش آموزان كردند، يكي از اين دانش اموزان پايگاهي اينترنتي راه اندازي كرد كه دانش آموزان معترض مي توانند با مراجعه به اين پايگاه، اعتراض خود را بيان كنند.
به گفته اين دانش آموز، هر روز بيش از ۲۰۰ هزار دانش آموز به اين پايگاه مراجعه مي كنند.
ربات معاينه كننده در بيمارستان
لندن: ربات هاي معاينه كننده در يكي از بيمارستان هاي لندن شروع به كار مي كنند.
پزشكان با استفاده از اين ربات ها مي توانند از راه دور به معاينه و مكالمه با بيمارانشان بپردازند. اين ربات ها كه ۵/۱ متر طول دارند، توسط يك دستگاه كنترل از راه دور كه در دست پزشك قرار دارد ،كنترل مي شوند. در حالي كه پزشك از طريق دوربين نصب شده روي سر ربات مي تواند بيمارش را مشاهده كند، از سوي ديگر، بيمار نيز قادر به مشاهده پزشك خود از طريق مانيتور ربات خواهد شد.
فوايد آزمايشDNA
واشنگتن: دانشمندان در يك باغ  وحش واقع در واشنگتن با آزمايش DNA، جنسيت يك خارپشت را تشخيص دادند.
معمولاً جنسيت خارپشت ها ۶ هفته پس از تولدشان مشخص مي شود، اما دانشمندان باغ وحش مي خواستند در همان بدو تولد جنسيت خارپشت را تشخيص دهند. به همين دليل، از يكي از خارهاي اين حيوان آزمايش DNA به  عمل آوردند و جنسيت خارپشت از اين راه مشخص شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۵ دقيقه

گل و گياه
كلرودندروم
002745.jpg
نام علمي: Clerodendrom thomsoniae
خانواده: VERBENAACEAE
زمان گلدهي: اواخر بهار تا اواخر تابستان
نيازها: مكان آفتابگير و گرم، اواسط پاييز تا اوايل زمستان نياز به يك دوره استراحت در دماي ۱۶-۱۳ داشته و نيازي به آبياري ندارد، بعد از اين دوره برگهاي گياه مي ريزند ، بهمن ماه شاخه ها را تا نصف طول آنها هرس كرده، خاك گلدان را عوض كنيد و حرارت را به ۲۰ درجه سانتيگراد برسانيد. در فصل گرما هر روز شاخ و برگها را با آب مقطر اسپري كرده و بشوئيد، خاك گلدان را هميشه مرطوب نگهداريد و در هر دو هفته يكبار از كود محلول با غلظت ۳گرم در ليتر استفاده كنيد. خاك مناسب: قسمتهاي مساوي خاكبرگ، ماسه و كود گاوي پوسيده.
ازدياد: از طريق قلمه سبز به طول ۱۲-۸ سانتيمتر از شاخه هاي جانبي در اواسط تا اواخر بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |