شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۳ - May 21, 2005
دكتر احمدي نژاد:
شهرداري، لايحه توقف پروازهاي شبانه
در فرودگاه مهرآباد را به شوراي شهر مي برد
002715.jpg
گروه شهري: ساكنان اطراف فرودگاه مهرآباد با امضاي طوماري و تقديم آن به مديريت شهري نسبت به تردد شبانه هواپيماها در ساعات بين ۲۴ الي ۶ صبح و آلودگي هاي صوتي شديد حاصل از نشست و برخاست هواپيماها و برهم خوردن تعادل زندگي و آرامش و آسايش خود شكايت كردند.
به گزارش خبرنگار ما، برهمين اساس شهرداري تهران در حال تهيه و تنظيم لايحه اي است كه با تقديم آن به شوراي اسلامي شهر تهران در گام اول با انديشيدن و تصويب تمهيداتي حداقل پروازهاي خارجي ۱۲ شب تا ۶ صبح فرودگاه مهرآباد را به فرودگاه جديدالتأسيس امام خميني(ره) منتقل كند و شرايط كاهش فشارهاي عصبي ناشي از آلودگي صوتي شهروندان را در اوقات استراحت شبانه فراهم كند.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در حاشيه برنامه ملاقات هفتگي خود كه پنجشنبه گذشته از منطقه ۱۳ تهران صورت گرفت با اعلام اين مطلب افزود: عبور و مرور هواپيماها از فراز منازل مسكوني شهروندان بويژه در ساعات شبانه خلاف استانداردهاي بين المللي است كه متأسفانه سالهاست آسايش رواني ساكنان اين محدوده را مختل كرده است لذا خوبست با باز شدن فرودگاه امام خميني(ره) و انتقال اين پروازها به فرودگاه امام گامي در جهت بازگرداندن حق و حقوق مردم به آنها برداريم. وي در ادامه با اشاره به عدم سرويس دهي مناسب شبكه حمل و نقل درون شهري (تاكسي _ اتوبوس) فرودگاه امام خميني گفت: متأسفانه مديريت مجموعه فرودگاه امام از آنجائي كه درصدد كسب پول از همه جاهاي فرودگاه است برخلاف قوانين و مقررات قراردادهايي با برخي شركتها منعقد كرد كه همانها در حال حاضر مشغول سرويس دهي به مردم هستند در حالي كه شبكه اتوبوسراني و تاكسيراني ما بدون هيچ مشكلي جوابگوي جابجايي تمامي مسافران اين فرودگاه است كه البته براي حل اين معضل توافقات و مذاكرات لازم بين ما و مسئولان فرودگاه صورت گرفته منتهي هنوز عملياتي نشده است.
وي مسير دسترسي فرودگاه امام(ره) به داخل شهر را از طريق ميدان جهاد _ بزرگراه نور و شهيد نواب صفوي اعلام و اظهار اميدواري كرد تا ۱۵ خرداد ماه امسال با تكميل بزرگراه نور امكان بهره برداري از اين بزرگراه براي شهروندان فراهم شود.
احمدي نژاد گفت: با تكميل بزرگراه نور اين مسير از قلعه مرغي به شاخه غربي نواب و از آنجا به سمت شمال ادامه خواهد يافت.
وي از جمله مشكلات موجود در اين مسير را وجود سه گره ترافيكي يكي در تقاطع شكوفه (منطقه ۱۹) يكي در پاسگاه نعمت آباد و ديگري در محدوده توحيد تا جمهوري اعلام كرد كه براي حل آن احداث دو پل غيرهم سطح و يك زيرگذر در ميدان توحيد تا جمهوري در دست اجراست كه با انجام آن شاهد ايجاد يك حلقه از ميدان هفت تير به سمت شمال تا تقاطع خيابان ولي عصر و سر آفريقا خواهيم بود و با ايجاد يك دوربرگردان گره ترافيكي سنگين چهارراه مدرس و ولي عصر را برطرف خواهيم كرد تا اين مسير بدون چراغ تا ميدان جهاد ادامه يابد.
خبرنگار ما مي نويسد: شهردار تهران در جريان بازديد خود از منطقه ۱۳ يك ميليارد تومان به احداث ادامه بزرگراه امام علي از دماوند تا پيروزي اختصاص داد كه با اختصاص اين مبلغ تعداد معدود ملك معارض باقيمانده بر سر راه اين طرح نيز به طور كامل خريداري تا اين مسير به زودي به روي مردم باز شود.
وي خبر از جنگل كاري به مساحت يك هزار هكتار در منطقه ۱۳ داد و گفت: در ضمن ملاقات خود از اين منطقه، ۱۶ بوستان به مساحت ۱۳۰ هزار متر در داخل بافت شهري به بهره برداري رسيد كه با توجه به قيمت بالاي زمين، شهرداري هزينه زيادي را براي تملك اين اراضي و تبديل آن به بوستان تقبل كرده است.
وي خبر داد: در حال مذاكره با سازمانها و نهادهاي مختلف به منظور توسعه جنگل كاري جديد در منطقه ۱۳ به مساحت ۲۵۰۰ هكتار هستيم و آغاز كار يك بوستان به نام يادمان شهدا در كنار بزرگراه شهيد دوران، مراحل نهايي طراحي خود را مي گذراند.
احمدي نژاد گفت: اين بوستان محل دفن ۵ شهيد گمنام بود و نيروي دريايي سپاه پاسداران ۶ هكتار از اراضي محوطه پادگان خود را به منظور احداث اين مجموعه زيارتي، تفريحي و سياحتي دراختيار شهرداري تهران قرار داده است.

كاهش سرعت خودرو مصرف سوخت  را تا ۲۰ درصد كاهش
مي دهد
002724.jpg
قلم سبز ايران: كاهش سرعت خودرو از ۱۱۰ به ۹۰ كيلومتر در ساعت علاوه بر ايمني بيشتر، سوخت مصرفي خودرو را تا ۲۰ درصد كاهش مي دهد. گاز دادن نرم و يكنواخت در هنگام حركت خودرو، از راه هاي مؤثر در كاهش سوخت مصرفي خودروهاست؛ به طوري كه ترمزهاي مكرر باعث كاهش شتاب خودرو و به دنبال آن افزايش سوخت مصرفي در خودروها مي شود. براساس اين گزارش، هنگام بالارفتن خودرو از سربالايي و نياز به افزايش سرعت، از فشار يكنواخت بر روي پدال گاز استفاده شود تا سوخت مصرفي خودرو افزايش پيدا نكند.

در جلسه معاونان هماهنگي و برنامه ريزي مناطق شهرداري تهران مطرح شد:
پيگيري و بررسي مراحل اجرايي پروژه آ رشيو الكترونيكي
پرونده هاي شهرسازي
مهر:جلسه معاونان هماهنگي و برنامه ريزي مناطق ۲۲گانه شهرداري تهران، روز گذشته با حضور معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران برگزار شد.
در اين جلسه دكتر قرباني معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران بار ديگر با تاكيد بر ضرورت ايجاد دولت الكترونيك در شهرداري تهران اظهار داشت: بر اساس برآورد كارشناسان و صاحبنظران حدود ۱۵ درصد ترافيك شهر تهران به دليل بوروكراسي هاي موجود در امور ادارات و سازمانهاي مختلف بوجود مي آيد كه با ايجاد دولت الكترونيك در شهرداري تهران، بخشي از ترافيك ناشي از سفرهاي غير ضروري در شهر تهران كاسته خواهد شد.
وي گفت: ايجاد دولت الكترونيك در شهرداري تهران با هدف تسهيل در ارائه خدمات به ارباب رجوع، جلوگيري از اتلاف وقت و به تبع آن سفرهاي غير ضروري به عنوان يكي از مهمترين برنامه هاي دراز مدت در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد و در اين راستا از ابتداي سال جاري نخستين قدم هاي ايجاد دولت الكترونيك در شهرداري تهران برداشته شده است.
در ادامه اين جلسه، مهندس كارگري رئيس سازمان فن آوري و اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران ضمن ارائه گزارشي از مراحل اجرايي پروژه آرشيو الكترونيكي پرونده هاي شهرسازي به تاثير استفاده از فناوري IT در زندگي شهروندان اشاره كرد و افزود: با ايجاد دولت الكترونيك و بهره گيري از فناوري IT، ديگر نيازي به حضور مداوم شهروندان در ساختمان ادارات و سازمانهاي مختلف نبوده و به اين ترتيب بخش قابل توجهي از سفرهاي غيرضروري، ترافيك، اتلاف وقت و... كاهش خواهد يافت، ضمن اينكه شهروندان اين امكان را خواهند داشت كه از منزل، محل كار و يا كيوسك هايي كه در سطح شهر به همين منظور تعبيه خواهند شد، خدمات مورد نياز خود را دريافت و يا از ميزان پيشرفت پرونده كاري خود در ادارات و سازمانهاي مورد نظر مطلع شوند.

تالاب بين المللي «هامون»
002718.jpg
ايسنا: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه مطالعات جامع تالاب بين المللي  هامون به پايان رسيده است، گفت: اين مطالعات در ۱۵ زمينه تكميل شده و بخش تفصيلي آن قرار است در كارگروه محيط زيست ايران و افغانستان بررسي شود.
دكتر معصومه ابتكار، معاون رئيس جمهوري تصريح كرد: با اجراي برنامه مطالعات جامع تالاب هامون، بسياري از مشكلات اين تالاب بين المللي مرتفع مي شود.وي در خصوص تالاب بين المللي  هامون گفت: با احياي مجدد تالاب هامون، در بسياري از مناطق رويش مجدد «ني» مشاهده شد كه اين امر نشانه توانمندي زيست بوم براي احيا شدن است.

معاون شهرسازي شهرداري تهران:
آمار دقيقي درمورد پيش سندهاي صادرشده نداريم
خبرگزاري فارس: معاون شهرسازي شهرداري تهران درخصوص تعداد پيش سندهاي صادرشده ازسوي شهرداري تهران، از ۱۴ شهريور ۸۳ تا ارديبهشت ماه سال جاري، گفت: هنوز آمار منسجمي در خصوص تعداد پيش سند ساختمان هاي در دست ساخت در اختيار نداريم.
غلامحسين پردلي با تأكيد بر وجود آمار پيش سندهاي صادرشده در هريك از مناطق شهرداري تهران درخصوص علت فقدان آمار مجموع پيش سندهاي صادرشده، گفت: با  توجه به اينكه بخشهاي مربوطه كار خود را انجام مي دادند، لزومي به پيگيري آمار وجود نداشت. وي در عين حال، پاسخگويي به سؤالاتي درباره ميزان استقبال شهروندان و نحوه همكاري دفترخانه ها و بنگاه هاي معاملاتي براي اجراي اين طرح و مشكلات آن را منوط به جمع آوري آمار كرد.
طرح برگه پيش سند براي ساختمان هاي در حال ساخت به عنوان سندي معتبر براي معاملات املاك، جهت پيش گيري از سوء استفاده و افزايش امنيت خريداران سال گذشته از سوي شهرداري تهران مطرح شد. اين برگه ها با هماهنگي دادستاني تهران تهيه شده و همانند اوراق بهادار عمل كرده و داراي باركد و شماره سريال هستند.
كليه مالكين يا وكلاي قانوني آنها، درصورتي كه قصد پيش فروش واحدهاي مسكوني يا غيرمسكوني در حال ساخت را داشته باشند، بايد با مراجعه به شهرداري منطقه و ارائه درخواست كتبي و ارائه تعهدنامه رسمي نسبت به اخذ برگه پيش سند اقدام نمايند. با گذشت بيش از ۸ ماه از زمان آغاز صدور پيش سند هنوز اطلاعات منسجمي در اين زمينه وجود ندارد.

با معرفي روابط عمومي هاي برتر
نخستين جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر
كلان شهرها و مراكز استان ها به كار خود پايان داد
نخستين جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر كلان شهرها و مراكز استانها به ميزباني شهرداري تهران با اهداي جوايزي از سوي رييس شوراي اسلامي شهر تهران به برترين هاي جشنواره به كار خود پايان داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس چمران طي سخناني در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر كلان شهرها و مراكز استان ها، با تاكيد بر ضرورت گسترش ارتباط بين شهرداران و شهرداري هاي كشور، بويژه كلان شهرها و مراكز استانها، اظهار داشت: در حال حاضر، روابط عمومي هاي شهرداري ها و شوراهاي اسلامي سراسر كشور ارتباط كمي با يكديگر دارند.وي افزود: روابط عمومي شوراها و شهرداري ها به عنوان حكومت هاي محلي، در اثر نداشتن امكانات اطلاع رساني و عدم همكاري لازم رسانه هاي نوشتاري و تصويري، ارتباط مناسب و درخور شأن را با مردم ندارند و درنتيجه نه تنها مردم، بلكه تا حدي مسئولين هم از مصوبات، دستورالعمل ها، آيين نامه ها و عملكرد اين نهادها اطلاع چنداني ندارند و همين امر خود در مواقعي به عامل ايجاد تنش بين شوراها و شهرداري ها با دستگاه هاي اجرايي بدل شده است.

گروهي از دانشمندان بين المللي اعلام كردند:
پيش بيني احتمال زلزله در ۲۴ ساعت آينده
002727.jpg
سازمان زمين شناسي آمريكا خبر از انتشار وب سايتي داد كه احتمال زمين لرزه در ايالت لرزه خيز كاليفرنيا طي ۲۴ ساعت آينده را بر روي نقشه در اختيار عموم قرار مي دهد.
به گزارش بي.بي.سي، اين نقشه به طور ساعتي و بر اساس اطلاعات دريافتي از شبكه هاي لرزه نگاري به روز مي شود. دانشمندان خدمات لرزه شناسي سوئيس «سيستم لرزه اي پيشرفته ملي» آمريكا به طور مشترك اين كار را براي قابل محاسبه كردن احتمال رو به افزايش خطر زمين لرزه در كاليفرنيا انجام مي دهند.
در اين سيستم احتمال زمين لرزه بزرگتر از ۶ در مقياس مركالي در بيست و چهار ساعت آينده به صورت ساعتي محاسبه و ارايه مي شود. (زمين لرزه با بزرگي ۶ زمين لرزه اي است كه اشياء را جابجا مي كند و به عنوان مثال اشياء موجود در قفسه ها را به پايين مي اندازد.)
اين سيستم كليه زلزله هاي بزرگ و كوچك كه توسط مراكز لرزه نگاري موجود در كاليفرنيا ثبت مي شوند را در نظر گرفته و سپس براي هر كدام از آنها احتمال آنكه پس از آن زلزله اي بزرگ با شدت تخريبي مشابه و يا بزرگتر رخ دهد را با استفاده از پس لرزه ها و زلزله هاي گذشته محاسبه مي كند.
مهندسان لرزه شناسي از دهه هاي قبل مي دانستند كه وقوع يك زمين لرزه وقوع زمين لرزه بعدي را محتمل تر مي كند.احتمال اينكه زمين لرزه ا ي منجر به زمين لرزه ديگر شود قابل محاسبه شدن است و چنين احتمالي به اندازه، فاصله و زمان رويداد زمين لرزه اوليه دارد.از اين روش در طول ۱۵ سال گذشته براي تعيين پس لرزه هاي احتمالي بعد از يك زمين لرزه بزرگ استفاده شده است.
به گفته دكتر لوسي جونز (دانشمند مسئول برنامه خطرات زلزله در كاليفرنياي جنوبي) اين نقشه جديد در حقيقت برآيندي از مجموعه دانش موجود درباره زلزله در كاليفرنيا است، زيرا مجموعه دانش ما درباره گسلها، زمين شناسي ايالت و نرخهاي مورد انتظار پس لرزه ها را در كنار هم قرار مي دهد.پيش بيني احتمالي بر اساس فعاليت گسلهاي شناخته شده و همچنين زمين لرزه هاي قبلي صورت گرفته است.تفاوت اين كار با كارهاي قبلي در آن است كه در آنها اين كار معمولا براي ۵۰ سال آينده صورت مي گيرد ولي اين سيستم آن را براي بيست و چهار ساعت آينده ارايه مي دهد. محاسبات اين سيستم بر اساس پس لرزه هاي شناسايي شده صورت مي گيرد.
دانشمندان بر اين باورند كه قوانيني كه بر رفتار پس لرزه ها حاكم است در مورد پس لرزه هاي بزرگ تر از لرزه اصلي نيز حاكم است.به گفته دكتر جونز نتايج اين محاسبات از نظر آماري با كاتالوگ زمين لرزه هاي كاليفرنيا از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۲ مورد ارزيابي قرار گرفته است.
آزمايشهاي انجام شده بر روي نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه اين نقشه ها نتايج بهتري در مقايسه با نقشه هاي بلندمدت خطر زمين لرزه در كاليفرنيا دارند.
اين محصول توسط شوراي ارزيابي پيش بيني زلزله كاليفرنيا از نظر علمي و به عنوان دستاوردي جديد در محاسبه احتمال پس لرزه ها مورد ارزيابي و تاييد قرار گرفته است.
هدف از اين نقشه، پيش بيني زلزله هاي آتي نيست، هر چند بر اساس زلزله هاي قبلي يك نوع افزايش در احتمال وقوع زلزله در بيش از نيمي از زلزله هاي بزرگ در كاليفرنيا مشاهده شده است.اين نقشه ها هر يك ساعت به روز شده و در سايت http: //Pasadena.wr.usgs.gov/step در اختيار عموم قرار دارد.مهمترين نوآوري هايي كه در اين نقشه وجود دارد اين است كه اين نقشه اولا توزيع فضايي (مكاني) پس لرزه ها را ارايه مي كند كه درك آن براي مردم عادي بسيار آسانتر است، ثانيا نوسانات احتمالي را بسته به زمان و مكان نشان مي دهد كه هم براي لرزه شناسان و هم براي مهندسان سازه و هم براي مردم عادي مي تواند جالب باشد.
لرزه شناسان از هم اكنون مي توانند از اين نقشه ها براي پيش بيني دقيقتر زلزله استفاده نمايند. مهمترين استفاده اي كه در حال حاضر مي توان از اين نقشه كرد استفاده هاي آموزشي و پژوهشي است.

ثبت ۶۳۰ اثر تاريخي در استان تهران
002721.jpg
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تصريح كرد: تاكنون قريب به ۶۳۰ اثر تاريخي در استان تهران به ثبت رسيده كه از اين تعداد ۱۹۵ اثر در شهر تهران واقع شده است. وي تعداد آثار ارزشمند براي ثبت در استان تهران را تا ۲ هزار و پانصد اثر قابل افزايش دانست و افزود: ۱۳۰۰ اثر در شهرستان هاي استان تهران و ۶۰۰ اثر هم در مناطق ۲۰ گانه شهر تهران وجود دارد كه در حال حاضر ثبت نشده اند ولي قابليت ثبت را دارند.با توجه به تعداد بسيار زياد  آثار تاريخي و با ارزش در كشور و استان تهران لازم است توجه ويژه اي نسبت به حفظ و حراست اين آثار كهن و نفيس صورت پذيرد. ثبت بناها و يادگارهاي گذشته در فهرست آثار ملي كشور مي تواند در شناسايي و معرفي اين آثار به جامعه و نگهداري و حفظ آنها مؤثر باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |