شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۳ - May 21, 2005
سخنگوي شوراي نگهبان خبر داد:
اسامي نامزدهاي تأييد صلاحيت شده
سوم خرداد اعلام مي شود
شايعه رد صلاحيت تعدادي از نامزد ها گمانه زني سياسي است
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان، اخباري را كه در اين ايام درباره تعداد افراد رد صلاحيت شده از سوي اين شورا  مطرح مي شود، ناشي از گمانه زني هاي سياسي دانست.
غلامحسين الهام با بيان اين مطلب افزود: تا پايان بررسي صلاحيت در شوراي نگهبان _ سوم خرداد _ هيچ خبري در اين زمينه مورد تاييد نيست؛ زيرا ربطي به نظرات شورا ندارد و شوراي نگهبان نظرات رسمي خودش را سوم خرداد اعلام مي كند.
معاون سياسي وزير كشور هم در خصوص شايعاتي كه در مورد «رد صلاحيت برخي نامزدهاي مطرح انتخابات رياست جمهوري توسط شوراي نگهبان» مطرح است، اظهار اميدواري كرد كه اين شايعات به هيچ وجه صحت نداشته و به عكس شايعاتي مبني بر تأييد صلاحيت چهره هاي مطرح صحت داشته باشد.
مرتضي مبلغ افزود: بارها گفته و هشدار لازم داده شده است كه مشاركت حداكثري در گرو انتخابات آزاد است كه با حضور و رقابت همه نامزدهاي انتخاباتي مطرح، حاصل مي شود.معاون سياسي وزير كشور گفت: ما بارها بر ابعاد سياسي داخلي و خارجي اين انتخابات و امكان تبديل آن به فرصت يا تهديد براي كشور اشاره كرده ايم و نسبت به هرگونه اقدامي كه منجر به بروز چالش هاي سياسي و انفعال يا كناره گيري همه يا بخشي از احزاب و فعالان سياسي جامعه شود و يا زمينه را براي تطميع و تهييج دشمنان جهت تشديد فشار بر جمهوري اسلامي ايران و افزايش تهديدها فراهم كند، هشدار داده ايم.
لازم به ذكر است روز گذشته شايعاتي مبني بر ردصلاحيت ۴ تن از كانديداهاي مطرح نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ازجمله قاليباف و معين به دليل عدم احراز شرايط رجل سياسي منتشر شد كه شوراي نگهبان با رد اين شايعات تاريخ اعلام رسمي نظر آن شورا را اعلام نمود.
حاميان دكتر قاليباف نيز با انتشار بيانيه اي اين شايعات را رد كردند .

خاتمي :
جامعه نقاد، پرسشگر است نه تخريبگر
002763.jpg
مهر: رييس جمهور، دانشگاه را محل اجتهاد، نقد و پرسشگري دانست و گفت: يك جامعه نقاد پرسشگر است نه تخريبگر ولي ما در ميان افراط و تفريط در نوسان هستيم.گاهي به ستايشهاي نابجايي مي افتيم كه انگار كسي را كه مي ستاييم نمي تواند هيچ نقص و قصوري داشته باشد و گاهي چنان به تخريب مي افتيم كه گويا طرف مقابل هيچ خوبي و ويژگي مناسبي ندارد.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهور در جمع روساي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي سراسر كشور با بيان اين مطب افزود: اگر جامعه پويا مي خواهيم بايد پرسشگري را در آن نهادينه كنيم و دانشگاه جايي است كه مي تواند محل نخستين آن باشد.
رئيس جمهور جامعه زنده را جامعه اي پرسشگر توصيف كرد و افزود: بايد از بيماري افراط و تفريط در پرسشگري و تخريب نجات يابيم تا با همزيستي، تعامل و مرزگذاري بين نقد و اجتهاد درست با هياهو و تخريب و ممنوع كردن نقد و بيان، بتوانيم جامعه اي زنده، پويا و پرسشگر داشته باشيم تا در دنياي آشفته كنوني جايگاه مناسب خود را پيدا كنيم.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: در دوران كنوني كه دوران شكوفايي علمي و فناوري وعلوم جديد است بايد تكليف خود را با اين دنيا روشن كنيم. خاتمي زيربناي توسعه را تحقيقات ،آموزش و پژوهش دانست و گفت: براي ماندن در دنياي كنوني و برقراري ارتباط منطقي با جهان، راهبرد اصلي، تعميق، گسترش و همگاني كردن و اهتمام به تحقيقات است.
وي اظهار داشت: اگرچه تلاش به سوي خودكفايي علمي، صنعتي، كشاورزي و تحولاتي كه در آموزش و پژوهش كشور صورت گرفته نشانگر جهش بلند ايران به سوي ارتقاء علم و فناوري است اما هنوز در بسياري از بخش هاي اساسي در جامعه نيازمند ديگران هستيم.
رئيس جمهور گفت: اكنون ديگر جهاني شده است كه بدون مهارت و تخصص نمي توان در آن زندگي كرد.
خاتمي با بيان اينكه اكنون ديگر اطلاعات از هر سدي عبور مي كند و به ذهن و زندگي مردم مي رسد گفت: امروز در جهاني متفاوت از گذشته قرار داريم و تنها با حفظ هويت فرهنگي، ملي و ديني خود مي توانيم درمقابل انبوهي از اطلاعات و داده ها آنچنان قوي بايستيم كه با داشتن ريشه و اصل ثابت با شرايط روز جهان منطبق شويم.

معاون سياسي وزارت خارجه آمريكا:
آمريكا از حمايت لازم براي مجازات ايران برخوردار نيست
فارس:معاون سياسي وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرد در صورت ناديده گرفته شدن درخواست اين كشور براي توقف چرخه توليد سوخت هسته اي از سوي ايران، از آمريكا براي مجازات تهران در شوراي امنيت سازمان ملل كاري ساخته نيست.
«نيكلاس برنز» روز پنج شنبه در مقابل «كميته روابط خارجي» سناي آمريكا اعلام كرد: «در صورت بي اعتنايي ايران نسبت به درخواست آمريكا از اين كشور براي توقف چرخه سوخت هسته اي، بدليل عدم حمايت چين از طرح مجازات ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، قادر به مجازات اين كشور نخواهيم بود.»وي در ادامه با تكرار درخواست آمريكا از ايران براي خودداري ازسرگيري روند غني سازي اورانيوم، مدعي شد: «در صورت ارجاع پرونده ايران به سازمان ملل، هر اتفاقي ممكن است رخ دهد.»برنز همچنين اظهار داشت: «به رغم اتحاد آمريكا و متحدان اروپايي آن در قبال چگونگي برخورد با ايران، چين با راهكار آنها مخالف است.»
روزنامه «يواس اي تودي» نيز در شماره روز جمعه خود نوشت: «به نظر مي رسد اظهارات برنز بازتابي از سخنان هفته گذشته« كوفي عنان »، دبير كل سازمان ملل متحد باشد.»
عنان در مصاحبه هفته گذشته خود با يواس اي تودي اعلام كرد ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل بدون حصول اجماع درباره آن، خطرناك خواهد بود.
همچنين به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، برنز با اشاره به راهكار ارائه امتيازهاي اقتصادي بيشتر به ايران به منظور تشويق اين كشور به توقف فعاليت هاي هسته اي خود، گفت: «در حال حاضر هيچ دليلي در تأييد اين مطلب كه ارائه امتيازهاي بيشتر به ايران از سوي آمريكا تغيير مشهودي در وضعيت كنوني ايجاد كند، وجود ندارد.»
برنز در ادامه اظهارات خود اعلام كرد: «ما معتقديم بايد ايران با اجماعي بين المللي براي توقف برنامه  هسته اي خود مواجه شود.»وي مدعي شد: «روسيه نيز براي تشويق ايران به لغو نكردن توافق فعلي مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم، به انگليس، آلمان و فرانسه پيوسته است.»
برنز همچنين با قدرداني از تلاش هاي سه كشور مذكور اروپايي در قبال برنامه هسته اي ايران اظهار داشت: «متحدان ما به« جرج بوش »، رييس جمهور آمريكا تعهد داده اند از دستيابي ايران به تسليحات هسته اي جلوگيري كرده و در صورت امتناع تهران از عمل به تعهدات بين المللي خود، عواقبي را متوجه اين كشور كنند.»وي همچنين از ارتباط روزانه واشنگتن و سه كشور اروپايي مذاكره كننده با ايران خبر داد.
وي با رد مذاكره مستقيم با ايران مدعي شد: «ما در ۲۵ سال گذشته مخالف گفت وگو با ايران نبوديم ولي دولت ايران بارها هرگونه تمايل به مذاكره با ما را رد كرد.»  
برنز در ادامه اعلام كرد: دولت بوش تلاش هاي خود را براي برقراري ارتباط با مردم ايران افزايش خواهد داد.

خاتمي:
بزرگترين ناكامي دولت هدفمند نشدن يارانه ها بود
002766.jpg
گروه اقتصادي: سيدمحمدخاتمي رئيس جمهوري روز پنج شنبه در جمع گروهي از مديران صنعت نفت كشور، بزرگترين ناكامي دولت خود در ۸ سال گذشته را هدفمند نكردن يارانه ها دانست و تأكيد كرد اگر تجربه ديگري براي اداره امور دولت در اختيار او قرار گيرد تلاش خواهد كرد تا بدون حذف يارانه ها آنها را هدفمند كند.
وي با اظهار اميدواري درمورد اينكه دولت آينده در اين زمينه اقدام كند، اعلام آمادگي كرد تا تجربيات خود را در اختيار دولت بعدي قرار دهد.
وي كه اين اظهارات را پس از سخنراني و در جمع خبرنگاران بيان كرد، در سخنراني خود نيز تأكيد كرد، مصرف بي رويه منابع كشور به طور عام و انرژي به طور خاص از مشكلات بزرگي است كه بايد حل شود و تأكيد كرد: اگر يكبار تورم ۱۰ تا ۱۵ درصدي را تحمل كنيم مي توانيم از اين بحران مصرف بي رويه عبور كنيم. اين اقدام مي تواند شرايط طبقاتي در كشور را عوض كند و بنيادي نو در عرصه عدالت اجتماعي آغاز شود.
وي با تأكيد بر عدم بهينه سازي يارانه ها به عنوان مهم ترين ناكامي دولت افزود: بايد يارانه را به جامعه داد اما اينكه چگونه و از كدام منبع بايد روش مالياتي درستي اعمال شود و از صاحبان صنايع ماليات بيشتري گرفت و به نيازمندان داد. در حاليكه امروز و با نظام يارانه اي فعلي از جيب همه مي گيريم و به داراترها بيشتر مي دهيم. اگر اين روش تغيير كند در جامعه تحول ايجاد مي شود.
برخي از كارشناسان و اقتصاد دانان از هنگام روي كار آمدن سيد محمد خاتمي با توجه به پشتوانه آراي مردمي بالا فرصت به دست آمده را بهترين زمان براي حذف نظام كهنه يارانه ها در كشور مي دانستند ولي به دليل فقدان شجاعت كافي و عدم توجه به اين مسئله در اين مورد اقدام و برنامه ريزي مشخصي صورت نگرفت.
حذف يارانه ها و تغيير نحوه پرداخت آن تصميم مهمي است كه به دليل تأثير آن مقبوليت سياسي و اجتماعي و رويكرد هاي سياسي راي دهندگان سياستمداران را در تصميم گيري متزلزل مي كند.پنج شنبه سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در اظهارات خود با تأييد اينكه پرداخت يارانه بايد در جهت رشد و ارتقاي كشور باشد و به نيازمندان تعلق گيرد تأييد كرد كه گام هايي در اين زمينه برداشته شد ولي موفقيتي در اين مورد كسب نشد.
وي عدم اجراي اين ايده را ناشي از عدم تصميم ندانست و اجرايي نشدن آن را ناشي از آماده نبودن شرايط براي اين انقلاب عظيم اقتصادي اعلام كرد.
جذب ۳۰ ميليارد دلار
منابع داخلي
رئيس جمهور با اشاره به وجود منابع نفت و گاز در كشور از آنها به عنوان مهمترين مزاياي نسبي كشورمان براي توسعه و پيشرفت ياد و خاطرنشان كرد كه سرمايه گذاري و ارتقاي صنعت نفت يعني تضمين و تامين رشد و توسعه پايدار و ماندگار در كشور.
وي با تأكيد دوباره بر اين كه نفت مايه  اصلي حيات و پيشرفت جامعه است، اظهار داشت: بايد از آن درست استفاده كنيم و از اين تهديد كه نفت مانع جهش و جبران عقب ماندگي هاي تاريخي است بگذريم و جايگاه مان را در عرصه جهاني پيدا كنيم.
رئيس جمهور از مهمترين دستاوردهاي صنعت نفت را علاوه بر دستاوردهاي مادي بنيانگذاري روش درستي دانست كه طي چند سال اخير صاحب بوده ايم و ابراز اميدواري كرد كه اين روش ادامه يابد.
وي گفت: با آنچه در صنعت نفت موجود است مي توانيم در عرصه صنعت و توسعه و دستيابي به اهداف چشم انداز بيست ساله آسانتر و مطمئن تر حركت كنيم؛ مهم اين است كه نسبت به منابعي كه داريم به آگاهي برسيم و از آن بهره برداري بي رويه نكنيم؛ زيرا در اين صورت كشور را به دست سرنوشت سپرده ايم.
وي با اشاره به اين كه طي همه دوره ها كاري كه در زمينه اكتشاف هيدروكربن در كشور ما شد بي سابقه است، افزود: امروز با حفاظت و بهره برداري درست از ذخاير نفتي و گازي كشف شده، مي توانيم آن را محور فعاليت هاي صنعتي و اقتصاد نفتي قرار دهيم.خاتمي خاطرنشان كرد: اعداد و ارقام نشان مي دهد كه ميزان بهره برداري ما از منابع نفتي ارتقا يافته و امروز بيش از سال ۷۵ برداشت مي كنيم.
وي افزود: كشف منابع و بهره برداري از جمله سياست هاي موفق و پشتوانه آينده كشور است؛ همچنين بايد تلاش كنيم كه اين سرمايه تجديدناپذير را به سرمايه تجديدپذير تبديل كنيم و نفت خام به جاي فروش به ارزش افزوده تبديل شود.
رئيس جمهور با اشاره به حدود ۵۰ ميليون نفري كه تحت پوشش گاز قرار دارند، اظهار داشت كه مصرف اين منابع به جاي منابع مايع كه هزينه بيشتري دارد يك راه بزرگ صرفه جويي براي اين سرمايه بين نسلي امروز است تا از آن براي كارهاي بزرگتر در اقتصاد كشور استفاده كنند.
وي همچنين از تلاش براي ايجاد ارزش افزوده در صنعت نفت و زمينه  سازي براي فعاليت هاي اقتصادي در كشور ياد و در اين زمينه  به كارهايي كه در پتروشيمي صورت گرفته اشاره كرد.
وي گفت: ما مي توانيم و بايد در منطقه و جهان جايگاه مهمي را از پتروشيمي داشته باشيم.
رئيس جمهور با بيان اين كه براي تبديل سرمايه هاي زيرزميني به سرمايه ماندگار در جامعه ايجاد اشتغال و افزايش درآمد سرانه در صنعت نفت رخ داده است، اظهار داشت: در واقع ما داريم ذهنيت درست نسبت به فاجعه آور بودن اتكاي اقتصاد كشور به صنعت نفت را به اين ذهنيت درست كه نفت پشتوانه اصلي اقتدار امنيت و توسعه همه جانبه كشور است، تبديل مي كنيم. در واقع نفت را از يك منبع يك بار مصرف به قلب اقتصاد پويايي تبديل كنيم كه هم زندگي مردم و هم جايگاه كشور را بالا ببرد.
وي افزود: كارهاي مادي فراواني شده است؛ جلب ۳۰ ميليارد دلار از منابع داخلي كار بزرگي است كه براي كشور مي ماند و مهمتر از اين تغيير نگاه به نفت و گاز به عنوان محور اصلي توسعه كشور و تبديل آنها به پشتوانه اي پايدار معنوي و اقتدار در كشور است.خاتمي  با ابراز اميدواري نسبت به اين كه چنين ديدي گسترش يابد، اظهار داشت كه مطمئنا طي يك دوره هشت ساله چنين ديدگاهي به نتيجه نمي رسيد و بايد طي چند برنامه ادامه يابد.

خرازي پس از بازگشت از عراق:
نيازي به قرارداد صلح نيست قراردادهاي موجودكافي است
ايرنا: «سيد كمال خرازي» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پس از ديدار با مقامات بلندپايه عراق و علما و مراجع عظام در نجف اشرف، پنجشنبه شب به تهران بازگشت.دكتر سيد كمال  خرازي  پنجشنبه  شب  در فرودگاه  مهرآباد و در جمع خبرنگاران  داخلي ، درباره  هدف  از سفر خود به  عراق  اظهار داشت : اين  سفر به منظور عرض  تبريك  و اعلام  حمايت  از دولت  جديد عراق  بود كه  براساس  آراي  مردم انتخاب  شد.
از سوي  ديگر در سفر مذكور، آمادگي  ايران  براي  فائق  آمدن  مردم عراق  بر مشكلات  در زمينه هاي  اقتصادي  و امنيتي ، اعلام  شد.وي  گفت : اميدوار هستيم  دولت  جديد بتواند در درجه  نخست  امنيت  را برقراركند و در وهله دوم  نيازهاي  روزمره  مردم  را برطرف  كند تا آنها از وضعيت كنوني  خلاص  شوند.
دكتر خرازي  گفت : در ديدار با مسئولان  عراقي  مقرر شد كه  كنسولگري هاي  دوطرف  بازگشايي  شود و از سوي  ديگر آنها قول  دادند كه  در نخستين  فرصت  آن دسته  از ايرانياني  كه  به  طور غير قانوني  براي  زيارت  عتبات  عاليات  رفته  و هم اكنون  در زندان  بسر مي برند، اسباب  آزاديشان  فراهم  شود.وي  تصريح  كرد: همچنين  مقرر شد براي  ارتقاي  سطح  روابط دو كشور، رفت  وآمد ميان  وزراي  گوناگون  ايران  و عراق  صورت  گيرد.
وزير امورخارجه  در ادامه  افزود: در ديدار با مراجع  مختلف  از جمله  آيت الله  سيستاني  مذاكرات  رضايت  بخشي  صورت  گرفت .وي  افزود: ما اميدواريم  نقش  معنوي  و هدايتگر آيت  الله  سيستاني  همچنان  ادامه يابد تا گروهها و اقشار مختلف  عراقي  بتوانند بر مشكلات  داخلي  خود فائق  آيند.وي  به  مشكلات  و معضلات  زيست  محيطي  موجود در شهرهاي  نجف  و كربلا اشاره كرد و گفت : مردم  اين  دو شهر مقدس  نياز مبرم  به  كمك  دارند و كساني  كه علاقه مند به  امور خير هستند مي توانند با احداث  بيمارستان  و مراكز خدمات رساني  براي  مردم  و زائران ، تسهيلاتي  را فراهم  آورند.
وزير امور خارجه  كشورمان  درباره  عزيمت  زائران  ايراني  به  عتبات  عاليات  در عراق  گفت : در ديدار با مسئولان  عراقي  قرار شد كه  تا دو هفته  ديگر يك هيات  از سازمان  حج  و زيارت  ايران  عازم  عراق  شود تا با بررسي هاي  لازم ، موانع  موجود در عزيمت  هموطنان  به  اين  كشور و شهرهاي  مذهبي  برداشته  شود.وي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  همكاري هاي  دوجانبه  دو كشور در سفر اخير با واكنش  منفي  و ناخشنودي  آمريكايي ها همراه  بوده ، گفت : ما هيچگاه  انتظارتعريف  از سوي  آمريكايي ها را نداريم .ما وظايف  خودمان  را انجام  مي دهيم  و دنبال  تامين  منافع  ايران  و همسايه هاي  خود هستيم .
دكتر خرازي  در پاسخ  به  سئوال  ديگري  مبني  براينكه  در اين  سفر با امضاي قرار داد صلح  نخستين  گام  براي  آغاز روابط تهران  و بغداد برداشته  شده  است گفت : صحبتي از قرار داد صلح  نبوده  و ضرورتي  هم  نداشت  قرار داد صلح  منعقدبشود.وي  افزود: قراردادهاي  موجود بين  دو كشور كفايت  مي كند و عمده  اين  است  كه اين  قرار دادها اجرايي  بشود و دوران  جنگ  به  بوته  فراموش  سپرده  شود.

گفت وگوي معاون سازمان انرژي اتمي
با روميانتسف درباره نيروگاه بوشهر
مهر: در ملاقات دكتر محمد سعيدي معاون برنامه ريزي و بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران و الكساندر روميانتسف رييس سازمان انرژي اتمي روسيه، طرفين آخرين تحولات درباره مسايل هسته اي فيمابين را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.در اين ملاقات كه در حاشيه ديدار خداحافظي شافعي سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه با رييس سازمان انرژي اتمي اين كشور انجام شد، دكتر سعيدي با اشاره به روند مناسبي كه پس از سفر اخير رييس سازمان انرژي اتمي روسيه به ايران در ساخت اين نيروگاه بوجود آمده است، اضافه شدن ۵۰۰ نفر از كارشناسان و تكنسين هاي فني را از طرف روسيه براي راه اندازي سريعتر نيروگاه بوشهر مورد توجه قرار داد و ابراز اميدواري كرد اين روند رو به رشد ادامه يابد و برخي مشكلات كه هنوز در عمليات راه اندازي نيروگاه مشاهده مي شود، از طرف شركت هاي سازنده برطرف شود.
روميانتسف نيز در پاسخ به اين خواسته طرف ايران قول مساعد داد و تاكيد كرد كه با تسريع بيش از پيش روند ساخت نيروگاه اتمي بوشهر، مشكلات موجود ظرف چند روز آينده برطرف شود.
وي تاكيد كرد: روسيه به تعهدات خود درباره ساخت نيروگاه هسته اي بوشهر پايبند است.
در اين ديدار همچنين دكتر محمد سعيدي با اشاره به مقدمات در حال انجام براي ارسال سوخت هسته اي از طرف روسيه به كشورمان، از انتشار برخي اخبار به نقل از روميانتسف كه در آن وي از تاخير در ارسال سوخت هسته اي به ايران سخن به ميان آورده بود، گلايه كرد.
رييس سازمان انرژي اتمي روسيه نيز با رد اين گونه اخبار، تصريح كرد: روسيه با تمام توان و اراده در حال انجام مقدمات اين كار است و مسكو به تاريخي كه در رابطه با ارسال سوخت هسته اي به ايران تعهد كرده، كاملا پايبند است.

دكتر معين در گفت وگو با همشهري:
در تعامل با مجلس از سقف حقوق قانوني استفاده نمي كنم
* در تعامل با اركان نظام از جمله مجلس از كف اختيارات قانوني استفاده خواهم كرد اما از اين كف عدول نخواهم كرد
* اولويت دولت من توسعه سياسي نيست بلكه دانايي محوري و تغيير نظام مديريتي است
دكترمصطفي معين نامزد نهمين انتخابات رياست جمهوري تأكيد كرد: توسعه سياسي اولويت دولت من نمي باشد و دولت من، دولتي غيرحزبي خواهد بود.
وي در گفت وگو با همشهري افزود: هر چند كه من به دعوت احزاب در صحنه حاضر شده ام اما هدف من تشكيل دولت حزبي نيست. البته طبيعي است كه از همفكرانم در دولت استفاده خواهم كرد اما نه هر كسي، چرا كه من كارآمدي دولت را دنبال مي كنم. وي افزود: من براي انتخاب اعضاي دولت به صورت ملي عمل خواهم كرد و مشكل فعلي كشور را مشكل مديريتي مي دانم.من در دوران وزارت علوم هم مديران خود را بدون نگاه به شخصيت حزبي افراد و بر اساس لياقت آنها انتخاب كردم.
وي در زمينه تعامل با مجلس هفتم گفت: من خود نماينده بوده ام و به شدت به رأي مستقيم مردم به نمايندگان مجلس احترام مي گذارم و در صورت رأي آوردن تعامل بسيار جدي با مجلس خواهم داشت و من حاضرم از سقف مطالبات خود در مواردي در نظر نگرفته و به كف مطالباتم كفايت كنم.
وي در ادامه در باب سكولاريزم گفت: علي رغم برخي نقدها به شرايط فعلي، اعتقاد دارم اسلام قدرت اداره جامعه را دارد. من سكولاريسم را جايگزين بهتري از نظام فعلي با ايدئولوژي ديني نمي دانم.
وي تأكيد كرد: برنامه هاي من در صورت موفقيت در انتخابات تماماً انسان محور خواهد بود.وي گفت: در برنامه ريزي ها و توسعه كشور آنچه مغفول ماند نقش و جايگاه انسان بود. البته همه كساني كه در سال هاي پس از انقلاب در برنامه ريزي و اجرائيات كشور نقش داشتند قصدشان خدمت و اعتلاي كشور بود اما برنامه ها انسان محور نبود و بيشتر به سخت افزارها توجه شد.وي در مورد وضعيت توليد علم در ايران تصريح كرد: سهم ما از توليد علمي جهاني در دوران جنگ، سه ده هزارم درصد بود و پس از جنگ هم كمتر از صد مقاله بوده است اما در حال حاضر به سه دهم درصد رسيده است رتبه ما ده سال قبل در بين كشورهاي در حال توسعه، رتبه چهاردهم بوده ولي در حال حاضر به رتبه دوم پس از تركيه رسيده ايم. اگر روند فعلي دنبال شود، در چشم انداز ۲۰ ساله، ايران يكي از ده كشور اول توليد علم در جهان خواهد بود.دكتر معين در مورد فعاليت هاي هسته اي گفت: ما كشور بزرگ و باسابقه اي هستيم و به لحاظ علمي بايد جايگاهي متناسب با گذشته خود داشته باشيم بنابراين بايد در علوم و فنون پيشرفته باشيم و فعاليت صلح آميز هسته اي از حقوق بديهي ما در اين زمينه است و كسي نمي تواند مانع آن شود.مشروح اين گفت وگو در شماره هاي آينده همشهري چاپ مي شود.

روحاني: فقط يك مسئله براي بحث در پاريس وجود دارد
آن هم زمان ازسرگيري فعاليتهاست
مهر: دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران روز پنج شنبه در گفتگويي اعلام كرد : ايران از آغاز فعاليتهاي هسته اي مورد مخالفت غرب عقب نشيني نخواهد كرد اما اگر مذاكره با قدرتهاي اروپايي خوب پيش رود چند هفته منتظر خواهد ماند.
دكتر حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول پرونده مذاكرات هسته اي با اروپا در گفتگو با رويترز مجددا خاطر نشان كرد : ايران نظر خود درباره ازسرگيري فعاليت هسته اي در نيروگاه اصفهان را تغيير نخواهد داد .
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با بيان اين مطلب كه تصميم ازسرگيري فعاليتها در اصفهان گرفته شده و اين امر برگشت ناپذير است تصريح كرد: فقط يك مسئله براي بحث و گفتگو با وزراي امور خارجه انگليس ، آلمان و فرانسه در پاريس كه براي ۲۳ ماه مه تعيين شده است باقي مي ماند كه زمان ازسرگيري و شرايطي مانند برنامه ريزي براي بازرسيهاي بين المللي است .
وي خاطر نشان كرد : اگر ما احساس كنيم اروپاييها تصميم دارند توافقنامه را اعمال كنند و همچنين احساس كنيم كه نمي خواهند وقت را تلف كنند هيچ مشكلي براي به تعويق انداختن از سرگيري فعاليتهاي هسته اي در نيروگاه اصفهان به چند هفته ديگر نخواهيم داشت .
مسئول پرونده مذاكرات هسته اي ايران تاكيد كرد : ما هم اكنون به يك نقطه مشخص رسيده ايم كه معتقديم اينك زماني است كه اروپا تصميم گيري كند و تصميم خود را اجرا كند. دكتر حسن روحاني با بيان اين مطلب كه هيچ تصميمي در باره از سر گيري فعاليت نيروگاه نطنز گرفته نشده است گفت : اين خود نشانه آشكاري از تمايل ايران براي استمرار مذاكرات با اروپاست . هدف از اين مذاكرات نه تنها شامل مسائل هسته اي نيست بلكه شامل همكاريهاي امنيتي و اقتصادي از جمله عراق نيز مي باشد.
بن بست فقط با دادن ۱۰ راكتور هسته اي شكسته مي شود
حسين موسويان يكي از مذاكره كنندگان هسته اي ايران هم در مصاحبه با نيويورك تايمز اعلام كرد: اتحاديه اروپايي و ايران بن بست ايجاد شده در گفتگوها را نخواهند شكست مگر اينكه اروپايي ها انگيزه هاي مهمي همچون قرارداد ۱۰ راكتور را به ايران پيشنهاد دهند.
موسويان گفت: اما هيچ انگيزه اي ايران را براي ترك طرح هايش مبني بر غني سازي سوخت متقاعد نخواهد كرد.
وي ضمن محكوم كردن اروپايي ها به تعلل اظهار داشت: حداكثر امتياز داده شده اعلام آمادگي آمريكا براي ارائه قطعات يدكي دست دوم هوايپما بوده است كه به عنوان نتيجه براي ۳ ماه گفتگو مثل يك شوخي است.وي گفت: ما آماده هستيم تعليق را براي دو يا سه ماه ديگر هم ادامه دهيم تا آزمايش كنيم آيا گفتگو ها نتيجه اي خواهد داشت يا نه.
موسويان در پاسخ به اين سئوال كه ايران در حال حاضر دقيقا چه توقعاتي دارد، اظهار داشت: اروپا مي تواند براي قرارداد ۱۰ كارخانه نيروي هسته اي در ايران موافقت كند.
مشوقها تحقيرآميز است
خبرگزاري رويتر به نقل از محمد جواد ظريف گزارش هايي مبني بر پيشنهاد مشوق هاي سخاوتمندانه اروپا به ايران براي رها كردن برنامه هسته ايش   را تكذيب كرده و پيشنهاداتي را كه تاكنون مطرح شد، تحقيرآميز خواند.
ظريف گفت، تنها مشوقي كه وي از آن آگاه است، پيشنهاد آمريكا براي فراهم كردن امكان دسترسي ايران به قطعات يدكي هواپيماي بويينگ است.
نماينده ايران در سازمان ملل اظهار داشت: ايران بايد براي كالاهاي پيشرفته در زمينه تكنولوژي از جمله قطعات يدكي هواپيما هزينه بسيار بالاي بازار سياه را بپردازد؛ چرا كه دولت هاي غربي سازندگان اين كالاها را براي عدم فروش محصولات داراي مصارف دوگانه به ايران تحت فشار قرار مي دهند.
اميدواريم تهران تهديدات را
عملي نكند
فرانسه روز گذشته ابراز اميدواري كرد كه ايران برخي از فعاليت هاي هسته اي حساس خود را كه چند هفته پيش از نشستش با سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه تهديد به از سرگيري آن كرده بود، عملي نكند.
جان باتيست ماتي سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه با اعلام اين مطلب افزود: اميدواريم ايران در چارچوب توافقنامه هاي امضا شده در نوامبر ۲۰۰۴ ميلادي در پاريس باقي بماند.
اين در حالي است كه حسين موسويان دبير كميته سياست خارجي شورايعالي امنيت ملي و سخنگوي پرونده هسته اي ايران در گفتگو با خبرگزاري فرانسه گفته بود: مشخص نيست مذاكرات سرنوشت ساز با وزراي امور خارجه آلمان، فرانسه و انگليس هفته آينده برگزار شود.
دبير كميته سياست خارجي شورايعالي امنيت ملي ايران اعلام كرد: تصميم ايران براي ازسرگيري برخي فعاليتهاي حساس هسته اي غير قابل تغيير است.

اخبار كوتاه
پيام رييس جمهور به بيستمين
جشنواره ملي قرآن دانشجويان
مهر: سيد محمد خاتمي رييس جمهور در پيامي به بيستمين جشنواره ملي قرآن دانشجويان تصريح كرد: آشنايي و به كارگيري عملي دستورالعمل هاي مترقي قرآن كريم توسط دانشجويان به عنوان فرهيختگان جامعه، آغاز مبارك و سرمنشاء گسترش و نشر اين فرهنگ در ديگر اقشار جامعه خواهد بود.
در بخشي از اين پيام آمده است: گسترش و تعميق هدفمند فعاليتهاي قرآني در محيط هاي دانشگاهي و دانشجويي، جايگاه ويژه و تاثير بسزايي در ارتقاي سطح فرهنگ ديني جامعه داشته و دارد، چرا كه آشنايي و به كارگيري عملي دستورالعملهاي مترقي قرآن كريم توسط دانشجويان به عنوان فرهيختگان جامعه، آغاز مبارك و سرمنشاء گسترش و نشر اين فرهنگ در ديگر اقشار جامعه خواهد بود.
رييس جمهور در اين پيام افزود: بر اين نكته مهم تاكيد مي كنم كه اگر چه حفظ، قرائت و ترتيل قرآن كريم از اهميتي والا برخوردار است تا آنجا كه «حمله القرآن عرفاء اهل الجنه» ولي بايد توجه داشت كه اين آغاز راه است.از قرآن بايد به عنوان كتاب هدايت كه جامع همه علوم است در همه عرصه ها و شئون زندگي و تصميم گيري ها استفاده عملي كرد و تنها در سايه تعاليم اين كتاب آسماني است كه مسلمانان به جايگاه اصلي و حقيقي خود در جهان امروز دست خواهند يافت.
امامي كاشاني: آمريكا سردمدار حمايت از تروريسم است
ايرنا: آيت الله  امامي كاشاني ، خطيب نمازجمعه اين هفته تهران ، گفت : مصوبه  مجلس  شوراي  اسلامي در الزام  دولت  به  دستيابي  به  فناوري  صلح آميز هسته اي ، مصوبه  آحاد ملت  ايران  است .
وي روز گذشته افزود: در اين  مصوبه نداي  ملت  ايران  تبلور يافت  و هيچ  كسي  نمي تواند ملت  را از اين  فناوري محروم  كند.
خطيب  جمعه  تهران ، گفت : اين  مصوبه  يك  موضوع  اقتصادي ، سياسي  و فرهنگي در اختيار نظام  نيست ، بلكه  ملت  ايران  پشت  سر آن ايستاده  است .
امامي كاشاني ، به  موضوع  ادعاي  آمريكا در حمايت  ايران  از تروريسم  نيزاشاره  كرد و گفت : آمريكاييان  سردمدار حمايت  از تروريسم  در جهان  هستند ورفتار نظاميان  آمريكايي  در زندان  گوانتانامو نمونه  آشكار تروريسم  است .
وي ، گفت : رفتار نظاميان  آمريكايي  در اساعه  ادب  به  ساحت  مقدس  قرآن مجيد در زندان  گوانتانامو، نشان  داد كه  سردمداران  كاخ  سفيد دشمن  قرآن  وخداي  متعال  هستند و بي جهت  ادعاي  مسيحيت  دارند.
شوكت عزيز: وزير نفت جمهوري اسلامي ايران به پاكستان سفر مي كند
ايرنا: «شوكت عزيز» نخست وزير پاكستان اعلام كرد: «بيژن نامدار زنگنه» وزير نفت جمهوري اسلامي ايران به اسلام آباد سفر مي كند.
به گزارش مطبوعات ديروز پاكستان، وي روز گذشته در گفت وگويي غيررسمي با خبرنگاران در اسلام آباد هدف از سفر زنگنه را بررسي جزئيات طرح پيشنهادي خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان و امتداد آن به هند اعلام كرد.
شوكت عزيز بدون اشاره به زمان سفر وزير نفت ايران گفت: پاكستان از وزير نفت هند دعوت كرده است، در اوايل ماه آينده ميلادي (ژوئن) براي مذاكره درباره خط لوله گاز ايران به اسلام آباد سفر كند.زنگنه آخرين بار دي ماه سال گذشته در راس هياتي از پاكستان و هند بازديد كرد.
آصفي: غرامت جنگ ۸ ساله را ناديده نمي گيريم
ايسنا: آصفي با بيان اين كه موضوعات مهم باقي مانده از دوران جنگ هشت ساله در دستور كار دولت خواهد بود گفت: ايران نمي تواند حقوق غيرقابل انكار شهروندان خود را ناديده بگيرد.حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص برخي مطالب منتشره در جرايد عراق به نقل از سخنگوي دولت عراق درمورد غرامت جنگي گفت: سياست هاي تجاوزگرانه صدام و رژيم بعث منجر به تحميل جنگ هشت ساله عليه جمهوري اسلامي ايران گرديد كه آثار و پيامدهاي بسيار ناگواري برجاي گذاشت،موضوع غرامت جنگ يكي از آنهاست كه دولت جمهوري اسلامي ايران نمي تواند حقوق غيرقابل انكار شهروندان خود را ناديده بگيرد كه از اين جنگ متحمل زيانهاي فراوان انساني و مادي شده است.

يادداشت
پاسداشت وحدت
علي اكبر اشعري
اگر وحدت اصل اول اصول گرايي است و ريشه در توحيد دارد، مناديان و پاسداران راه توحيد در پاسداشت و عمل به اين اصل از ديگران سزاوارترند.
آنان نبايد با كوچكترين رنجش و دلشكستگي بشورند و بشورانند و هرگونه اختلاف ديگري با خود را ضعف او قلمداد كنند و آن را علم تفرقه نمايند، درحالي كه جامعه ما امروز بيش از هر زمان ديگري به آرامش و طمانينه نياز دارد.
سخن بر سر درست و يا نادرست بودن مفاد بيانيه يا نامه اي نيست؛ سخن در تضاد اين روش با فرمان الهي است كه مومنان را به پرهيز از تفرقه فرا مي خواند؛ آنجا كه مي فرمايد و اعتصموا بجبل الله جميعا و لا تفرقوا، و اين آ قايان خوب مي دانند و سالها تجربه كرده اند؛ با طوفاني كه به واسطه اينگونه گفت وگوها، آن هم در اين سطح، ايجاد مي شود، فضاي جامعه در شرف برگزاري انتخابات را غبار بي اعتمادي فرا مي گيرد و شناخت درست از نادرست و حق از باطل را دشوار مي سازد؛ به ويژه اين كه خناسان نيز كمين كرده اند تا از كاهي كوهي بسازند.
يكي از درسهاي ماندگاري كه اسلام عزيز از ابتدا به بشريت ياد داده بود، ليكن ساليان درازي آن را تجربه نكرده بوديم تا در انقلاب اسلامي با تدبير و رهبري آن يگانه فرزانه دوران به كار آمد و ملتي را در جهان سرافراز نمود «وحدت» بود و همچون رمزي كشف شده، كليد حل بسياري از مشكلات گشت، در پيروزي بر رژيم شاه، در تشكيل حكومتي مردمي، در مقاومت هشت ساله در برابر جهاني از مدرن ترين سلاح ها و مهمات در مرزهاي غربي كشور، در پيروزي بر انواع توطئه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي دشمنان، در دست يابي به دانش و فن آوري نوين و...
اينك چه اصراري است كه با دردست داشتن كليد رمز خوشبختي ملت ايران، به بيراهه برويم و نشاني نادرستي را بدهيم كه دشمنان انقلاب تابلوهاي آن را در كجراهه ها نصب كرده اند؟

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |