شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۳ - May 21, 2005
فشار بين المللي بر دولت ازبكستان
002730.jpg
بي بي سي: با وجود مخالفت ازبكستان با انجام تحقيقات بين المللي در مورد حوادث اخير آن كشور، فشار بين المللي در اين زمينه ادامه داشته و همزمان، فعاليت نيروهاي آمريكايي در ازبكستان كاهش يافته است.
مقامات سازمان ملل گفته اند كه اسلام كريموف، رئيس جمهوري ازبكستان، با ارسال نامه اي به آنان گفته است كه تحقيقات بين المللي پيرامون نحوه برخورد ارتش اين كشور با تظاهركنندگان در هفته گذشته ضرورتي ندارد و بازديد ديپلمات هاي خارجي از شهر آشوب زده انديجان، كه زير نظر ماموران دولتي و به طور محدود صورت گرفت، اطلاعات لازم را در اختيار جامعه بين المللي قرار داده است.
كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد، نيز گفته است كه كريموف در گفتگوي تلفني با وي اظهار داشته كه دولت بر اوضاع مسلط است و به اقدامات لازم براي مجازات افراد خاطي دست خواهد زد و در نتيجه، نيازي به مداخله جامعه بين المللي براي كشف حقايق وجود ندارد.
رئيس جمهوري ازبكستان در واكنش به سخنان عنان گفته است كه در جريان گفتگوي تلفني روز پنجشنبه، موضوع تحقيقات بين المللي مطرح نشده بود.
پيشتر مقامات آمريكايي، انگليسي و تعدادي ديگر از كشورها و نهادهاي بين المللي خواستار انجام چنين تحقيقاتي شده بودند و روز جمعه، ۲۰ مه، مقامات سازمان پيمان آتلانتيك شمالي - ناتو - نيز درخواست مشابهي را مطرح كردند.
اتحاديه اروپا نيز با صدور بيانيه اي از دولت ازبكستان خواسته است به ماموران سازمان صليب سرخ و نهادهاي امدادرساني سازمان ملل متحد اجازه دسترسي نا محدود و بدون قيد و شرط به مراكز تظاهرات هفته گذشته را بدهد.
مقامات رسمي  ازبكستان كشته شدن حدود ۱۵۹ نفر در جريان عمليات روز جمعه نيروهاي دولتي در شهر انديجان را تأييد كرده اما گفته اند كه تمامي  كشته شدگان پيكارجويان مسلح اسلامگرا بوده اند.در مقابل، منابع ديگر، از جمله تعدادي از سازمان هاي مدافع حقوق بشر، آمار تلفات را بين ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ كشته اعلام داشته و در اين مورد كه كشته شدگان همگي از شورشيان مسلح بودند ابراز ترديد كرده اند.
كاهش حضور نظامي آمريكا
همزمان، گزارش شده است كه مقامات نظامي  آمريكايي دامنه فعاليت هاي خود در ازبكستان را كاهش داده اند.
در تحولي كه به نشانه نگراني ايالات متحده از شرايط ازبكستان و ثبات آن كشور تعبير شده، ژنرال جان ابي زيد، سرفرمانده نيروهاي آمريكايي در منطقه، گفته است كه پس از آغاز ناآرامي در ازبكستان، عمليات پايگاه آمريكايي در جنوب اين كشور محدود تر شده است.
وي در عين حال تاكيد كرد كه اين اقدام به منزله ارسال پيامي ضمني براي مقامات ازبكستان در مورد شرايط سياسي اين كشور نيست و افزود كه از ماهيت خشونت هاي اخير اطلاع دقيقي ندارد.

بوش: ارتش آمريكا براي انجام وظايفش در عراق نياز به
تغييراتي دارد
002739.jpg
جورج بوش به وجود مشكلات در عراق بعد از جنگ اقرار كرد و گفت: آمريكا براي كمك به دموكراسي هايي كه نهادهاي باثبات ايجاد مي كنند، بايد سريعتر اقدام كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در نطقي در موسسه بين المللي جمهوري خواهان كه هدفش ارتقاي دموكراسي در سراسر جهان است، اظهار داشت: يكي از درس هايي كه از حضورمان در عراق به دست آورديم، اين است كه در حالي كه نيروهاي نظامي ما مي توانند سريعا در هر نقطه از جهان مستقر شوند، اما اين امر براي غيرنظاميان دولتي ما امكان پذير نيست.
بوش بيان داشت، ۱۰۰ ميليون دلار براي نيروهايي كه تمركز آنها بر روي پاسخ هاي جهاني بعد از جنگ باشد، پيشنهاد داده است و ۲۴ ميليون نيز براي گروهي از افسران خارجي در عراق پيشنهاد كرده تا بتوانند به بحران آنجا پاسخ دهند.
وي افزود، تغييراتي در ارتش آمريكا صورت گرفته تا آنها آماده انجام بهتر وظايفشان در عراق و افغانستان جهت ايجاد جامعه مدني شوند.
طرح جديد امنيتي در عراق
يك مقام بلندپايه وزارت كشور عراق نيز اعلام كرد، به دنبال توافق هاي انجام شده بين وزارت دفاع و كشور و نيروهاي چند مليتي، طرح امنيتي جديدي در عراق اجرا خواهد شد.
اين در حالي است كه گروه ابومصعب الزرقاوي، رهبر تشكيلات القاعده در عراق نيز به نيروهاي امنيتي در اين كشور درخصوص ادامه اقداماتشان هشدار داد.
در بيانيه اي كه از سوي اين گروه منتشر و به ديوار ساختمان هاي دولتي و مدارس عراق نصب شد، به نيروهاي امنيتي هشدار داده شده كه در صورت ادامه اين روند همه آنها را خواهند كشت.
تنها شاهد زنده ، گور هاي  جمعي عراق ترور شد
افراد مسلح ناشناس تنها شاهد زنده گور هاي  جمعي عراق را پس از شهادت در دادگاه ويژه جنايت هاي رژيم سابق عراق ترور كردند.
روزنامه الحيات در شماره ديروز خود نوشت، حسين صفر علي پس از شهادت در دادگاه ويژه جنايت هاي رژيم سابق عراق در بغداد، در راه بازگشت از دادگاه به نجف ترور شد.اين روزنامه افزود: علي تنها شاهد زنده اي بود كه از اعدام در يكي از گور هاي جمعي عراق و همچنين در انتفاضه جنوب عراق و فرات ميانه در سال ۱۹۹۱جان سالم به در برده بود.
افشاي شيوه هاي بدرفتاري نظاميان آمريكا
با زندانيان عراق
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، روزنامه  واشنگتن  پست  ديروز اعلام  كرد فرمانده  نظامي آمريكا در عراق  در پي  كسب  گزارش از سربازان  آمريكايي  درخصوص  بيش  از صد مورد بدرفتاري  با زندانيان  به  نظاميان  و پليس  عراقي  درخصوص  بدرفتاري  با زندانيان  هشدار داد.مشاوران  نظامي به  واشنگتن  پست  گفتند اين  گزارشها كه  تاكنون  محرمانه بودند شامل  عكسهايي  از زندانيان  زخمي است  كه  سربازان  آمريكايي  ظرف  شش ماه  تهيه  كرده اند.
انفجار بمب در نماز جمعه جنوب بغداد
ديروز بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در نزديك محل نمازگزاري شيعيان در جنوب بغداد دو غيرنظامي كشته و پنج نفر زخمي شدند.همچنين ارتش آمريكا ديروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد چهار نظامي اين كشور در روز پنجشنبه در حوادث مختلف عراق كشته شدند.

شروط آمريكا براي توسعه همكاري با روسيه
واحد مركزي خبر: آمريكا بطور يكجانبه  چهار شرط اصلي  براي  توسعه  همكاري  با فدراسيون روسيه  قرار داده  است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از سن  پترزبورگ  به  نقل  از اينترفاكس ، كورت ويلدون  مقام  ارشد كنگره  آمريكا اعلام  كرد دولت  واشنگتن  در صورت اجراي  چهار شرط اساسي  از سوي  فدراسيون  روسيه ، همكاري  با كرملين  را توسعه  خواهد داد.
به گزارش  اينترفاكس ، اين  مقام ارشد كنگره  آمريكا افزود توقف  همكاريهاي  هسته اي  روسيه  با ايران  و تغيير موضع  روسيه  در زمينه فعاليتهاي صلح آميز هسته اي  جمهوري  اسلامي  ايران ، ندادن  سلاح  به  سوريه ، حل  مسئله  شركت  يوكاس  و برقراري  آزادي  بيان  در روسيه  شروط دولت  واشنگتن  است .
به  گفته  كورت  ويلدون ، دولت  واشنگتن  بايد براي  ايجاد تفاهم  و همكاري  با دولت  فدراسيون  روسيه  تلاش  كند و روسيه  مي تواند با اجراي  اين  چهار شرط اعتماد كامل  كاخ  سفيد را بدست  آورد.

حماس:
تجاوزات رژيم صهيونيستي را بدون پاسخ نمي گذاريم
002742.jpg
خبرگزاري فارس: سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس با هشدار نسبت به تشديد تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان تأكيد كرد، اين تجاوزات با پاسخ دندان شكن حماس مواجه خواهد شد.
سامي ابوزهري در گفتگو با شبكه خبري العالم با اشاره به شليك موشك و خمپاره به شهرك هاي صهيونيستي نشين در غزه توسط گردان هاي جهادي القسام و ساير نيروهاي مقاومت فلسطيني گفت: آتش بسي كه درباره آن سخن گفتيم، مشروط به توقف تجاوزات رژيم صهيونيستي است.
سخنگوي حماس با تأكيد بر اينكه مشكلات از اشغالگران صهيونيستي سرچشمه مي گيرد خاطرنشان كرد: نيروهاي فلسطيني و در مقدمه آن حماس به اين آتش بس پايبند بودند، اما صهيونيست ها توافق آتش بس را نقض كردند و به تجاوزات، سياست وقت كشي و عدم اجراي شرطهاي آتش بس ادامه دادند.
ابوزهري در پاسخ به اين پرسش كه آيا جنبش حماس در موضوع آتش بس باز  نگري خواهد كرد يا خير و يا اينكه راه هاي ديگري وجود دارد، گفت: ما تمايل نداريم وارد بحث و جدل هايي در اين زمينه شويم ولي تأكيد مي كنم در درجه اول منافع ملت فلسطين مواضع جنبش حماس را مشخص مي كند و هرگونه تجاوز صهيونيستي با پاسخ دندان شكن اين جنبش مواجه خواهد شد.
در همين حال شائول موفاز به ارتش رژيم صهيونيستي دستور داد تا از تمام ابزار مورد نياز براي پاسخ دادن به حملات خمپاره اي مبارزان فلسطيني به شهرك هاي صهيونيست نشين استفاده كنند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، شائول موفاز، وزير جنگ اسرائيل اعلام كرد: حوادث اخير بسيار ناگوار هستند و ما تحت هيچ شرايطي اجازه صدمه خوردن به شهروندان اسرائيلي را نمي دهيم.اسرائيل به حماس اجازه نمي دهد دستور كارش را عملي كند، اسرائيل عليه ترور مي جنگد.

رايس :
كويت هم پيمان مورد اعتماد آمريكاست
002736.jpg
ايسنا: وزراي امور خارجه  كويت و آمريكا مهمترين مسايل و تحولات منطقه را مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري كويت، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا بعد از ديدار با شيخ محمد الصباح، همتاي كويتي اش در واشنگتن، مذاكرات صورت گرفته بين دو طرف را ويژه و خوب توصيف كرد.
وي همچنين از دولت كويت به دليل تصويب قانوني كه به زنان اجازه  مشاركت در امور سياسي كشور را داده، قدرداني كرد.
وزير امور خارجه  آمريكا تصريح كرد: نشست من با شيخ محمد الصباح اين فرصت را فراهم آورده تا از اتخاذ اين تصميم تاريخي در كويت تقدير كنم.وي همچنين كويت را هم پيمان مورد اعتماد آمريكا توصيف كرد و افزود: اگر امروز مذاكراتي بين ما و كويت صورت مي گيرد، نشانه  اين است كه كويت هم پيمان اساسي و مهم ماست و ما از حمايت هاي بي شائبه  دولت كويت از عراق نيز قدرداني مي كنيم.

تظاهرات سازمان صلح سبز تركيه
عليه وجود بمب اتمي در پايگاه اينجرليك
خبرگزاري فارس: سازمان صلح سبز شاخه تركيه در اعتراض به وجود نزديك به ۹۰ بمب اتمي آمريكا در پايگاه نظامي اينجرليك در استان «ادناي» اين كشور تصميم گرفته است كه به مدت سه هفته تظاهراتي در شهرهاي تركيه برگزار و سفارتي نمادين در كنار پايگاه مذكور افتتاح كند.به گزارش شبكه خبري العالم، بر اساس بيانيه اين سازمان هدف از برگزاري اين راه پيمايي ها وادار كردن دولت تركيه به انتقال اين بمب ها از پايگاه اينجرليك و جلوگيري از بروز خطر براي منطقه ذكر شده است.در عين حال «يوكسال شاويش اوغلو» ، نماينده پارلمان تركيه از حزب حاكم عدالت و توسعه و عضو كميسيون دفاع پارلمان اين كشور وجود هرگونه بمب اتمي در پايگاه مذكور را تكذيب كرد.وي گفت: هيچگونه اطلاعاتي درمورد وجود جنگ افزارهاي هسته اي در پايگاه نظامي اينجرليك در اختيار ندارد و مشكلي نيز براي گشايش سفارت صلح در نزديكي اين پايگاه وجود ندارد.
شاويش اوغلو افزود: تا اين لحظه هيچگونه اطلاعاتي نيز درمورد قصد آمريكا براي انتقال جنگ افزارهاي هسته اي به پايگاه اينجرليك دريافت نكرده است.

كوتاه از سياست جهان
ديدار مقامات كره شمالي و آمريكا در نيويورك
كاخ سفيد اعلام كرد، آمريكا و كره شمالي هفته گذشته و در پي افزايش خطر پيشبرد برنامه هاي هسته اي پيونگ يانگ، براي اولين بار در طول پنج ماه گذشته، نشستي رودررو را برگزار كردند.به گزارش خبرگزاري رويتر، سخنگوي كاخ سفيد، در جمع خبرنگاران گفت: طرف آمريكايي از مقامات كره شمالي خواست به مذاكرات شش جانبه بازگردد. اين در حالي است كه مقامات كاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كردند كره شمالي هنوز به درخواست مقامات آمريكايي پاسخ نداده است.
سخنگوي كاخ سفيد همچنين اظهار داشت: اين ديدار از طريق هيات نمايندگي پيونگ يانگ در سازمان ملل و در نيويورك صورت پذيرفت.
آخرين ديدار دو كشور ماه دسامبر از همين طريق در نيويورك برگزار شده بود.
شيراك بار ديگر خواستار رأي مثبت فرانسوي ها
به قانون اساسي اروپا شد

002733.jpg
واحد مركزي خبر: ژاك  شيراك  رئيس  جمهور فرانسه  ديروز از مردم  اين  كشور خواست  با راي موافق  در همه  پرسي  درباره  قانون  اساسي  اروپا كه  قرار است  ۲۹ ماه  مه  (۸ خرداد) در اين  كشور برگزار شود گزينه  اروپاي  قدرتمند را انتخاب  كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پاريس ، وي  در كنار گرهارد شرودر صدراعظم  آلمان  و الكساندر كواشينفسكي  رئيس  جمهور لهستان  گفت  قانون  اساسي  اروپا به  جناح  چپ  يا راست  تعلق  ندارد و راي  مثبت  و منفي  در همه  پرسي  آينده نشان  دهنده  موافقت  يا مخالفت  با برنامه هاي  سياسي  دولت  فرانسه  نيست .
وي  افزود آنچه  كه  در حال  حاضر مطرح  است  آينده  فرانسه  و جايگاه  اين  كشور در اروپاست .
پايتخت يونان پنجشنبه شب به ميدان جنگ مبدل شد
آتن _ ايرنا: مركز شهر آتن  پايتخت  يونان  از شامگاه  پنجشنبه  با بروز يك  سلسله درگيريهاي  شديدي  بين  نيروهاي  آشوبگر و پليس ، به  ميدان  جنگ  مبدل  شد.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا از آتن ، شامگاه پنج شنبه شمار زيادي  بانك ، مغازه و خودرو در نزديكي  محل  اين  درگيري  به  آتش  كشيده شده  و پليس  براي  كنترل  اوضاع  به  طور گسترده  از گاز اشك آور استفاده  كرد.پليس ، معترضان  را كه  عمدتا قشر جوان  يونان  هستند، آشوبگر و هرج  و مرج طلب  معرفي  كرده  است .به  دنبال  آتش  سوزيهاي  گسترده ، دود سياهي  فضاي  بخش  مركزي  شهر آتن  را پوشاند . معترضان  آشوبگر براي  مقابله  با پليس  از بمب هاي  دست  ساز، چوب  و سنگ استفاده  مي كنند.پليس  يونان  و مقامات  امنيتي  اين  كشور آمار دقيقي  از زخمي ها و بازداشت شدگان  اين  درگيريها اعلام  نكرده  است .
شاهدان  گفته اند كه  اين  درگيري  پاسخي  به  درگيري  چند روز پيش  پليس با بخشي  از دانشجويان  دانشگاه  پلي  تكنيك  آتن  است .
مرگ مشكوك يكي از مخالفان دولت جمهوري آذربايجان پس از آزادي از زندان
مهر: با اوج گيري سركوب مخالفان درجمهوري آذربايجان، احترام جليل اف يكي از مخالفان برجسته اين كشور پس از آزادي از زندان به طرز مشكوكي درگذشت.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، احزاب مخالف اعلام كردند: جليل اف كه به تازگي از زندان آزاد شده بود در حالي به طرز مشكوكي در گذشت كه در طول دو روز گذشته ۲۹ نفر از مخالفين اين كشور نيز دستگير شده اند.
اقبال حسينلي معاون حزب مساوات يكي از احزاب عمده اپوزيسيون در آذربايجان اعلام كرد: جليل اف در حال نوشيدن چاي با همكارانش بوده است كه ناگهان نقش بر زمين شد و درگذشت.
اين حزب همچنين اظهارداشت كه جليل اف معاون حزب ملي دموكراتيك دومين فعال سياسي است كه در سال جاري به دلايل نامعلومي فوت مي كند.
در ماه فوريه گذشته ( بهمن ماه) نيز يكي از فعالان جوان حزب مساوات به همين وضعيت فوت شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |