شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۳ - May 21, 2005
ويژگي هاي يكي از هوشمندترين خودروهاي جهان
رانندگي ديجيتالي
002703.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: خودرو آكيورا آر ال(Acura RL) مدل ۲۰۰۵ يكي از هوشمندترين خودروهاي موجود در جهان است كه از تكنولوژي هاي متعددي در اين خودرو استفاده شده است.
به همين دليل دو تن از خبرنگاران مطبوعات آمريكا براي اين كه با ويژگي هاي اين خودرو مدرن آشنا بشوند تصميم گرفتند از سن فرانسيسكو به خليج مونتري سفر كنند. اين دو خبرنگار براي اين سفر پر پيچ و خم، نقشه اي همراه خود نداشتند و تصميم گرفتند تنها با تكيه بر سيستم كامپيوتري و هدايتگر اين خودرو ۵۰ هزار دلاري به مقصد برسند.سفرنامه اين دو خبرنگار را با هم مرور مي كنيم.
هنگامي كه سوار برخودرو شديم، وجود يخچال داخل آن توجه ما را جلب كرد. داخل اين يخچال چند ساندويچ وجود داشت كه پس از ميل كردن اين ساندويچ ها مي توانستيم يك بطري آب يخ بنوشيم. در كنار هر صندلي يك گيره بطري نصب شده بود كه آب درون اين بطري ها از طريق گيره، سرد مي شد.
در حالي كه چند متر از خانه دور نشده بوديم، علامت هشدار روي مانيتور ۸ اينچي خودرو ظاهر شد. معمولاً روي اين مانيتور نقشه راه نمايان مي شود بالا آمدن علامت هشدار روي صفحه حاكي از آن بود كه يكي از چراغ هاي جلو خودرو، به درستي كار نمي كند.
چراغ هاي جلوي اين خودرو متحرك است و با توجه به پيچ جاده تا ۲۰ درجه به طرفين حركت مي كند. اين ويژگي باعث مي شود تا رانندگي در شب براي راننده آسانتر شود.پس از نمايان شدن پيام هشدار روي صفحه، پيام صوتي الكترونيكي از بلندگوهاي خودرو پخش مي شود: «موتور خودرو را خاموش كرده و مجدداً استارت بزنيد، اگر مشكل چراغ هاي جلو برطرف نشد به نمايندگي مراجعه كنيد.»ما به دستور كامپيوتر خودرو عمل كرديم و اشكال چراغ ها برطرف شد.
حجم موتور اين خودرو ۵/۳ ليتر و قدرت آن بيش از ۳۰۰ اسب بخار است به همين دليل مي توان پيچ هاي بسيار تند را با سرعت و تعادل فوق العاده اي پشت سر گذاشت. يكي ديگر از ويژگي هاي برجسته اين خودرو، سيستم پخش موسيقي آن است كه قابليت اجراي دي وي دي را نيز دارا مي باشد.اين سيستم ۱۰ بلندگو دارد كه اين بلندگوها در اطراف صندلي ها نصب شده و سيستم پخش صوت، دالبي مي باشد.
سيستم هدايتگر اين خودرو ماهواره اي است كه توسط كامپيوتر خودرو كه روي داشبورد نصب شده كنترل مي گردد. راننده مي تواند آدرس مورد نظر خود را در كامپيوتر تايپ كرده و كامپيوتر با نشان دادن كوتاه ترين و كم ترافيك ترين مسير، او را به مقصد مي رساند.
البته راننده مجبور نيست براي تايپ كردن اطلاعات، خودرو را متوقف كند بلكه هنگامي كه او مشغول تايپ كردن مي باشد كامپيوتر خودرو، هدايت آن را در اختيار مي گيرد و به همين دليل وسيله نقليه بدون اين كه تصادف كند و يا از مسير خارج بشود به حركت خود ادامه مي دهد. همچنين سيستم هدايتگر خودرو در هر لحظه وضعيت ترافيكي خيابان هاي اطراف خودرو را در اختيار راننده قرار مي دهد تا اين كه وي اسير ترافيك نشود.
البته زماني كه به تغيير مسير نياز باشد، كامپيوتر فرمان آن را در قالب پيام صوتي صادر مي كند. همچنين هنگامي كه خودرو به مقصد مورد نظر مي رسد، كامپيوتر اين موضوع را به اطلاع راننده مي رساند آنگاه مسير بازگشت را در قالب نقشه روي صفحه مانيتور ترسيم مي كند.همچنين سيستم تهويه مطبوع خودرو نياز به تنظيم دستي ندارد. كامپيوتر خودرو اطلاعات ماهواره اي در مورد شرايط جوي را دريافت كرده و با در نظر گرفتن فاكتورهايي چون زاويه تابش نور خورشيد و دماي محيط خارج، به تنظيم دماي داخل خودرو مي پردازد.
رانندگي با اين خودرو بسيار راحت و لذتبخش است اما اگر ترافيك شهرها با روند فعلي ادامه يابد آنگاه بهتر است به جاي استفاده از اين خودرو هوشمند از وسايل نقليه عمومي استفاده كرد.

نتايج تحقيقات دانشمندان انگليسي :
رنگ قرمز احتمال پيروزي را افزايش مي دهد
گروه دانش:  دانشمندان انگليسي پس از چندين سال تلاش و تحقيق به اين نتيجه رسيده اند، ورزشكاران در صورت پوشيدن لباس هاي ورزشي قرمز رنگ، احتمال پيروز شدن خود را در ميادين ورزشي افزايش مي دهند.
براساس گزارش منتشر شده توسط دانشگاه دورهام انگليس، استفاده از لباس هاي ورزشي قرمز رنگ توسط ورزشكاران برخي از رشته هاي ورزشي، احتمال پيروزي آنان را بالا مي برد.دانشمندان اين دانشگاه در جريان رقابت هاي المپيك آتن، ورزشكاران ۴ رشته ورزشي بوكس، تكواندو، كشتي فرنگي و كشتي آزاد را به دقت زير نظر گرفتند كه در اين ۴ رشته ورزشكاراني كه لباس هاي قرمز رنگ بر تن داشتند، به پيروزي هاي بيشتري دست يافتند.
البته پوشيدن لباس قرمز به معني نفي مهارت و قدرت ورزشكار نيست بلكه دانشمندان معتقدند، پوشيدن لباس قرمز مكملي براي اين دو فاكتور مهم است و در بالا رفتن احتمال پيروزي ورزشكار مؤثر مي باشد. با اين حال، آناليز دقيق تر دانشمندان در المپيك آتن نشان داد، استفاده از رنگ  قرمز زماني به كار مي آيد كه هر دو چهره ورزشكاري كه با يكديگر رقابت مي كنند از نظر قدرت و مهارت فني در يك سطح هستند. اين دانشمندان همچنين به ارزيابي رقابت هاي جام ملتهاي اروپا در سال ۲۰۰۴ پرداختند كه مشخص شد، ۵ تيم زماني كه پيراهن قرمز رنگ بر تن مي كردند ، نتايج بهتري مي گرفتند.
همچنين سه تيم آرسنال، منچستر يونايتد و ليورپول كه رنگ لباس هر سه تيم قرمز است طي ۵۰ سال اخير بيشترين افتخار را در فوتبال انگليس كسب كرده اند.

ساخت  دقيقترين  ساعت  جهان
دانشمندان  دانشگاه  توكيو موفق  به ابداع  روشي  براي  اندازه گيري  زمان  موسوم  به  ساعت  شبكه  نوري  شده اند كه  به  ادعاي  آنها تا هزار برابر دقيق تر از دقيقترين  ساعتهاي  اتمي  كنوني  است .در اين  روش  با شبكه اي  از تابشهاي  ليزري  كه  فركانس  آنها با انرژي  لايه هاي  بالايي  و پاييني اتمهاي  عنصر استرنسيوم  هماهنگ  شده  است  فركانس  ارتعاشات  اين  اتمها بدون  تداخل  با يكديگر و با تابشهاي  ليزر اندازه گيري  مي شود كه  مي تواند مدت  زمان  را به  ميزان  هزار برابر دقيقتر از ساعت  عنصر سزيم  نشان  دهد.

يورش هكرها به فروشگاه هاي اينترنتي
كارشناسان حوزه كامپيوتري مي گويند، مجرمان اينترنتي، توان خود را روي فروشگاه آنلاين متمركز كرده اند. به عبارتي ديگر آنها با تغيير تاكتيك خود قصد دارند، برنامه هاي اين فروشگاه را هك كرده و عمليات خريد و فروش را مختل كنند.به عنوان نمونه، چندي پيش يك هكر وارد برنامه كامپيوتري يك فروشگاه آنلاين شد و فهرست آدرس پست الكترونيكي تمام مشتريان اين فروشگاه را به سرقت برد. البته اين پايان ماجرا نبود چون به آدرس تمام اين مشتريان هرزنامه ارسال كرد.

ايران
همايش پاياني نخستين جشنواره هنر و تكنولوژي
گروه دانش: همايش پاياني و مراسم تقدير از برگزيدگان «نخستين جشنواره سراسري هنر و تكنولوژي» ، امروز (شنبه) در تالار فارابي دانشگاه هنر برگزار مي شود.
اميرانصار، دبير اجرايي نخستين جشنواره سراسري هنر و تكنولوژي با اعلام اين خبر گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره ترويج زيرساخت هاي لازم توسعه تكنولوژي و نيز ترغيب و هدايت استعدادهاي هنري توليد آثاري با مضامين مرتبط با تكنولوژي هاي نو، بود.همچنين بهرام عظيمي، عضو هيات داوران اين جشنواره گفت: آثار رسيده در بخش كاريكاتور بسيار خوب و قوي بود، به طوري كه چهل اثر انتخاب شده را مي توان در خارج از كشور نيز به نمايش گذاشت.وي افزود: دقت نظر و درك صحيح شركت كنندگان در اين جشنواره موجب پيچيده تر شدن كار داوري شد.وي گفت: پيشنهاد مي كنم دومين دوره اين جشنواره در سطح بين المللي برگزار شود.
برگزاري همايش فرهنگ، فناوري اطلاعات وارتباطات
گروه دانش: مؤسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني با حمايت دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني و مشاركت دانشگاه تهران و سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها و دفتر مديريت طرح و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش؛ همايش فرهنگ، فناوري اطلاعات و ارتباطات و توسعه را با هدف گسترش فرهنگ ر روح فناوري اطلاعات در جامعه و استفاده و بهره گيري آن در توسعه كشور، طي امروز و فردا (۳۱ ارديبهشت و ۱ خرداد ماه) در تالار ابن خلدون دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار مي كند.
طي دو روز برگزاري همايش، بيش از بيست مقاله از ميان مقالات رسيده به دبيرخانه همايش، توسط استادان و صاحبنظران ارائه خواهد شد.
اين مقالات از ميان بيش از هفتاد مقاله ارسالي توسط هيأت علمي همايش انتخاب شده است.
ساخت دستگاه قطع مدار گاز، برق و آب
گروه دانش: دستگاه قطع مدار گاز، برق، آب و اعلام زمين لرزه و قطع و وصل كليه مدارهاي الكتريكي در مواقع بروز زلزله، براي نخستين بار در كشور طراحي و ساخته شد.
«بهرام رونما» ، مخترع اين دستگاه درباره كاركرد آن به خبرنگار همشهري گفت: اين دستگاه در لحظه اول پيش لرزه يا زمين لرزه آژير خطر را به صدا در آورده و اقدام به قطع مدار برق، گاز و آب مي كند.وي افزود: از ديگر امكانات اين دستگاه فرمان بازكردن در آسانسور و توقف آن، قفل كردن در گاو صندوق (با قفل الكترونيكي)، باز كردن در پاركينگ هاي برقي و فرمان هاي لازم جهت روشن يا خاموش كردن دستگاه هاي مورد نياز در مواقع بروز زلزله، است كه همه اين فرامين همزمان و در كمتر از يك ثانيه انجام مي شود.
«رونما» گفت: اين دستگاه در سازمان ثبت اداره مالكيت صنعتي ثبت اختراع شده، براي اولين بار در آزمايشگاه پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با فركانس هاي مختلف و دامنه هاي متفاوت و نهايتا شتاب لازمه آزمايش شده است.وي افزود: همچنين در بازسازيهاي زمين لرزه «آب بر» منجيل در آزمايشگاه فوق اين دستگاه در لحظه اول لرزه، عمليات ذكر شده را در كمتر از يك ثانيه انجام داد.به گفته «رونما» اين سيستم احتياج به مولد ندارد و در تمام ساعات شبانه روز اين عمليات را انجام مي دهد.

سومين كنفرانس ملي نگهداري و تعميرات
گروه دانش: سومين كنفرانس ملي نگهداري و تعميرات با هدف گسترش و تعميق تحقيقات و مطالعات صورت گرفته در زمينه «نگهداري و تعميرات» و نيز ترويج تحقيقات سودمند در اين زمينه در جهت به كارگيري در سازمان هاي درگير با نگهداري و تعميرات در بخش هاي مختلف صنعتي، اقتصادي و تجاري، توسط انجمن نگهداري و تعميرات (نت) ايران شهريورماه امسال در تهران برگزار مي شود.
بابك افقهي، دبير اين كنفرانس با اعلام اين خبر افزود: از آنجايي كه گسترش و تعميق تحقيقات و مطالعات صورت گرفته در زمينه نگهداري و تعميرات براي ارتقاي كيفيت سامانه هاي نت، روان سازي و بهبود فرآيندهاي موجود در سازمان ها و نيز تسريع روند توسعه و پيشرفت جامعه اهميت شاياني دارد، برپايي اين كنفرانس بيش از پيش ضروري به نظر مي رسد.
علاقه مندان براي كسب اطلاع بيشتر مي توانند به پايگاه اينترنتي انجمن نگهداري و تعميرات ايران به نشاني: www. Irmaintenance.org مراجعه كنند.

اختراع
كودكان كمتر تلويزيون تماشا مي كنند
002712.jpg
گروه دانش: اين روزها كودكان و نوجوانان، ساعت ها به تلويزيون خيره مي شوند و به همين دليل فعاليت بدني آنان به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است.
اما اخيراً دانشمندان موفق به ساخت و طراحي كفشي شده اند كه با اين كفش هوشمند مي توان مدت زمان تماشاي برنامه هاي تلويزيوني را در كودكان و نوجوانان كنترل كرد.داخل اين كفش، يك كفي نصب شده كه اين كفي ميزان تحركات بدني و يا ورزش كردن صاحب آن  را ضبط مي كند و سپس اين اطلاعات را به يك دستگاه پردازشگر كه به تلويزيون متصل است منتقل مي كند. درواقع داخل كفي كفش، دو دكمه وجود دارد كه يكي از آنها حجم فعاليت بدني صاحب كفش را ضبط مي كند و دكمه ديگر، اطلاعات دريافتي را به دستگاه پردازشگر منتقل مي نمايد. در دستگاه پردازشگر، مدت زماني كه صاحب كفش  فعاليت هاي فيزيكي انجام داده محاسبه مي شود كه صاحب كفش قادر است تنها در اين مدت زمان به تماشاي تلويزيون بپردازد و به محض پايان يافتن زمان تماشاي تلويزيون، دستگاه پردازشگر (متصل به تلويزيون) بلافاصله برق تلويزيون را قطع مي كند.
مدير اين پروژه مي گويد: ۱۰ سال پيش، كودكان اغلب با هم سن و سالان خود بازي مي كردند و در طول روز تحرك داشتند اما امروزه چندين ساعت در طول روز مقابل تلويزيون ميخكوب مي شوند. توليد كفش هوشمند باعث مي شود كه كودك بداند تنها در صورت ورزش كردن مي تواند به تماشاي تلويزيون بپردازد و هرچه بيشتر ورزش كند بيشتر مي تواند تلويزيون تماشا بكند.به گفته دانشمندان اگر دختران و پسران به ترتيب ۱۲ و ۱۵ هزار گام در طول روز بردارند مي توان به سلامت آنان اميدوار بود در حالي كه هم اكنون اغلب كودكان و نوجوانان كمتر از ۱۰ هزار گام در روز برمي دارند. در صورتي كه كودك و نوجوان به اندازه كافي گام بردارد، مي تواند دو ساعت در روز تلويزيون تماشا بكند. در حال حاضر كودكان ۲ تا ۱۰ سال در اغلب كشورهاي جهان از كم تحركي رنج مي برند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |