شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۱ - Jun 25, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): ميان دو عمل، فرق بسيار است: يكي عملي كه لذت آن از ميان مي رود و بار گناه و مسئوليت آن برجاي مي ماند، و ديگري عملي كه رنج آن از ميان مي رود و پاداش آن باقي مي ماند.
نهج البلاغه /۱۱۴۸
امروز با حافظ
وي مرغ بهشتي كه دهد دانه و آبت
اي شاهد قدسي كه كشد بند نقابت
كاغوش كه شد منزل آسايش و خوابت
خوابم بشد از ديده درين فكر جگرسوز
جزيره آهني در جشنواره تورنتو به نمايش درمي آيد
جزيره آهني محمد رسول اف در دومين تجربه حضور جهاني خود پس از جشنواره معتبر فيلم كن، اواخر تابستان امسال در جشنواره بين المللي فيلم تورنتو شركت مي كند.
به گزارش خبرنگار سينمايي مهر، در سي امين دوره جشنواره فيلم تورنتو كه از هشتم تا هفدهم سپتامبر در اين شهر كانادا برگزار خواهد شد، فيلم هاي برادران داردن، لارس فن ترير، ميشاييل هانكه، الكساندر سوكورف و هو شيائو شين در ميان ۱۶ فيلمي هستند كه براي نخستين بار در منطقه آمريكاي شمالي به نمايش درمي آيند.
امسال در مجموع بيست فيلم در جشنواره حاضر خواهند بود كه اسامي چهار فيلم باقيمانده يك هفته پيش از آغاز جشنواره تورنتو در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام مي شود.
علاوه بر فيلم هاي كودك برادران داردن، ماندرلي فن ترير، پنهان هانكه، سه زمان شيائو شين، نيا در بزن ويم وندرس، جنگ در آسمان كارلوس ريگادس و رؤياهاي شانگهاي وانگ شيائوشواي كه همگي در بخش مسابقه جشنواره امسال كن حضور داشتند، فيلم هاي مرگ آقاي لازارسكيو از روماني، سرزمين متروك از سريلانكا و ماروك از مراكش مستقيماً از بخش نوعي نگاه كن به تورنتو مي آيند.با من بمان از سنگاپور و جزيره آهني از ايران هم در بخش دو هفته كارگردانان كن شركت كردند و امسال در جشنواره تورنتو حضور دارند.
مديران تورنتو علاوه بر فيلم هاي مطرح اين دوره جشنواره كن، فيلم هايي از جشنواره برلين را هم براي شركت در جشنواره خود دعوت كرده اند كه برنده شير طلايي برلين از آن جمله است.

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم بيماري اديسون
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين پرسش كه علائم بيماري اديسون چيست گفته است: «اديسونز ديزيز» كه بر اثر تنبلي غدد آدرنال پديد مي آيد عبارتند از: احساس ضعف و خستگي، دل درد و حالت تهوع و اسهال، كاهش اشتهاء و وزن، كاهش فشار خون تا وضعيت از حال رفتگي، به قهوه اي گراييدن پوست بدن (شبيه حمام آفتاب گرفتن)، پيدايش لكه هاي سفيد روي پوست، به سياهي گراييدن جاي خراش ها و زخم هاي سابق در سطح بدن، ريزش مو، احساس سردي بدن در تمام ساعات، تغيير رفتار و خلق و خوي (گاهي افسرده و زماني پرخاشگر شدن) و.... اين بيماران نبايد آسپرين و داروهاي رقيق سازي خون و ضد لخته مصرف كنند. دكتر پس از تشخيص بيماري و اطمينان از كاهش ترشحات غدد آدرنال، با تجويز كورتيزون ويژه كار درمان را آغاز مي كند.

برگي از تاريخ
دو اقدام گستاخانه انگلستان نسبت به ايران
۲۵ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۰۸۰ ميلادي كاردينال ها با برگزار كردن نشستي در رم، پاپ گريگوري را از اين سمت بركنار كردند و روحاني مسيحي ديگري را برجايش نشاندند كه پاپ كلمنت سوم خوانده شد. اين نخستين بار بود كه يك پاپ از اين مقام بركنار مي شد. در سال ۱۷۹۸ كنگره آمريكا با تصويب يك قانون به رئيس جمهوري اين كشور اختيار داد كه خارجيان ساكن آمريكا را كه خطرناك تشخيص داده مي شوند اخراج كند. در سال ۱۸۷۶ واحد هفتم سواره نظام آمريكا به فرماندهي ژنرال جورج كاستر كه در جنگ هاي داخلي اين كشور از خود دلاوري نشان داده بود در كنار رودخانه «ليتل بيگ هورن» در داكوتاي جنوبي توسط بوميان اين كشور (نيروهاي اتحاديه اقوام سرخپوست «سو» و «شيان» ) محاصره و نابود شد. از اين واحد، تنها يك سرباز زنده ماند. در سال ۱۹۴۱ روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا طي بخشنامه شماره ۸۸۰۲ اعمال هرگونه تبعيض در قلمرو اين كشور را منع كرد و از كنگره آمريكا خواست كه قانون مجازات تبعيض گران را تدوين كند. در سال ۱۹۵۰ نيروهاي كره شمالي وارد كره جنوبي شدند. در سال ۱۹۵۱ شبكه تلويزيوني «سي.بي.اس» براي نخستين بار برنامه رنگي از نيويورك پخش كرد. در سال ۱۹۶۱ در پي اين ادعاي عراق كه كويت پيش از آن كه انگلستان آن را تحت الحمايه خود كند گوشه اي از عراق بود، ژنرال عبدالكريم قاسم رئيس دولت وقت عراق تصميم گرفت كه كويت را با فرستادن نيروي نظامي تصرف كند و واحدهاي نظامي اين كشور را براي اين كار آماده ساخت و روانه جنوب كرد كه انگلستان اعلام داشت از استقلال كويت حمايت مي كند و نيرو به اين كشور فرستاد. در سال ۱۹۷۵ موزامبيك كه قرن ها مستعمره پرتغال بود در پي يك رشته مبارزه خونين كه سال ها طول كشيد استقلال خود را به دست آورد.
و اينك برگ امروز: سوم تيرماه سال ۱۲۸۷ خورشيدي يك روز پس از به توپ بسته شدن ساختمان مجلس در ميدان بهارستان و دستگيري برخي نمايندگان، اصحاب نشريات و رجال مخالف و انتقال آنان به باغ شاه (پادگان حر فعلي) كه محمد علي شاه قاجار به آنجا نقل مكان كرده بود، در تهران خبر مربوط به اعدام ميرزا جهانگير خان شيرازي ناشر صور اسرافيل، ملك المتكلمين و سلطان العلماي خراساني از دست اندركاران نشريات ديگر به گوش رسيد كه در ميان بازداشت شدگان بودند و در باغ شاه اعدام شده بودند.همچنين در اين روز در پي محاصره سفارت انگلستان در تهران براي جلوگيري از پناهنده شدن سياستمداران، اصحاب نشريات و... به آنجا توسط نيروي قزاق كه از دوم تير ماه سال ۱۲۸۷ (۹۶ سال پيش) آغاز شده بود، سفارت انگلستان اخطار شديدالحني به دولت وقت ايران تسليم كرد كه مورخان درتأليفات خود آن را «گستاخانه» توصيف كرده اند. در اين اخطاريه مصراً خواسته شده بود كه محاصره باغ سفارت بي درنگ پايان يابد، شاه وزير دربار خود را براي عذرخواهي حضوري از اين عمل به سفارت انگلستان بفرستد، شاه با دستخط خودش جان و اموال كساني را كه به سفارت انگلستان پناه آورده و متحصن شده اند تضمين كند و كساني كه با سفارت انگلستان در تهران رفت و آمد داشتند و در روزهاي اخير دستگير و بازداشت شده اند بلافاصله و بدون چون و چرا آزاد گردند و... سفارت فرانسه در تهران نيز كه دولت متبوع آن نياز به اتحاد با انگلستان در برابر تهديد آلمان را داشت از اين اخطار سفارت انگلستان به دولت تهران حمايت كرده بود. غروب اين روز محمد علي شاه با وجود اين كه مورد حمايت دولت روسيه رقيب استعماري انگلستان در ايران بود فرمان عفو عمومي صادر و مشيرالسلطنه را مأمور تشكيل كابينه كرد.۷۲ سال بعد در همين زمان يك مورد ديگر از تهديدهاي انگلستان نسبت به ايران در «تاريخ» ثبت شده است از اين قرار: دولت انگلستان چهارم تيرماه ۱۳۳۰ و چند روز پس از انجام خلع يد از آن دولت در صنايع نفت ايران، دستور انتقال اتباع و مهندسان خود را از آبادان به بصره صادر و ناو جنگي «موريسش» را روانه آب هاي ايران كرد كه اين اقدام احساسات ملي ايرانيان را چنان برانگيخت كه گروهي از خلبانان نيروي هوائي داوطلب حمله انتحاري (كاميكازي) به اين ناو شدند. به شناورهاي نيروي دريايي فرمان آماده باش كامل داده شد، چند آتشبار ساحلي به خوزستان منتقل و براي تقويت روحيه مردم، واحدهاي ارتش در تهران و شهرهاي ديگر در خيابان ها رژه رفتند و تجهيزات و آمادگي خود را نشان دادند و قرار شد كه اگر تهديد جدي شود، ثبت نام از داوطلبان براي جنگ آغاز و سربازان احتياط تا سه دوره به زير پرچم احضار شوند. همين آمادگي سبب شد كه دولت وقت آمريكا به لندن اندرز دهد كه در شرايط موجود به مصلحت نيست برضد «ايران بپا خاسته» دست به اقدام نظامي بزند.
www.iranianshistoryonthisday.com

سينماهاي كرج پاسخگوي نياز مخاطبان نيست
كلان شهر يك و نيم ميليون نفري كرج تنها ۳ سالن سينما دارد كه اين سالنها پاسخگوي نياز مخاطبان نيستند.
مسئول امور سينمايي كرج در گفت و گو با خبرنگار سينمايي مهر گفت: كرج با داشتن جمعيتي بالغ بر۵/۱ ميليون نفر فقط داراي ۳ سينما است و ظرفيت كل اين سينماها دو هزار و ۳۲ نفر است.
كامبيز بزرگمهر افزود: با توجه به كمبود سالن هاي نمايش و سينما در كرج تصميم گرفته شد، سالن هاي نمايشي حافظيه، ملاصدرا و غدير در اختيار كليه هنرمندان قرار داده شود تا بتوانند كارهاي هنري، سينمايي و نمايشي خود را در اين سالن ها به نمايش درآورند.
وي تصريح كرد: با توجه به استقبال معاونت سينمايي وزارت ارشاد اسلامي در امر ساخت سينما و حمايت از تأسيس سينماهاي بيشتر در كرج، از شهروندان كرجي دعوت مي كنيم چنانچه تمايل به فعاليت در مسائل فرهنگي دارند و زمين يا ملكي دارند كه مي توانند آنرا براي ساخت سينما اختصاص دهند، با اداره ارشاد كرج كه آمادگي هر گونه كمك و مساعدتي در اين زمينه را دارد ،تماس حاصل نمايند.

يوزپلنگ افتخاري لوكارنو به كيارستمي اهدا مي شود
مديران جشنواره بين المللي فيلم لوكارنو امسال در حركتي استثنايي و بي سابقه تصميم به اعطاي دو يوزپلنگ افتخاري به ويم وندرس و عباس كيارستمي گرفتند.
جشنواره لوكارنو در بيانيه خود دو فيلمساز بزرگ آلماني و ايراني را چنين ستايش كرده است: نمايندگان ممتاز روش هاي متفاوت اما در عين حال تكميل كننده فيلم سازي كه سفير فرهنگ هاي خود در زمينه هاي مختلفي در گوشه و كنار جهان هستند.
ويم وندرس كه ۱۴ اوت امسال ۶۰ ساله مي شود، جايزه افتخاري خود را براي تلفيقي از پژوهش هاي رسمي و عواطف انساني در فيلم هاي خود مي گيرد و كيارستمي براي مجموعه آثارش كه داستان زندگي را با ظرافت يك شاعر و قدرت يك فيلسوف اخلاقگرا مي گويد.
مديران لوكارنو اوايل سال جاري ميلادي اعلام كردند جايزه امسال ريموندو رزونيكو را به جرمي توماس، تهيه كننده بريتانيايي، به خاطر فعاليت هايش به عنوان تهيه كننده اي مستقل اعطا خواهند كرد.
در همين حال، جشنواره فهرست داوران رسمي بخش مسابقه بين الملل را اعلام كرد كه نام نيكي كريمي به عنوان بازيگر و فيلمساز ايراني در كنار تساي مينگ ليانگ، فيلمساز تايواني، و هنرمنداني از ايتاليا، يوگسلاوي سابق و هند به چشم مي خورد.
جشنواره امسال لوكارنو امسال از سوم تا سيزدهم اوت در شهر لوكارنو واقع در جنوب سوييس برگزار مي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
۲۰۰۵ ساله شدن علم جغرافيا و مجازات آلودن محيط زيست در ايران باستان
۲۵ ژوئن (امروز) روزي است كه استرابو دانشمند يوناني پنج سال پيش از ميلاد كار نوشتن تأليف بزرگ و معروف خود را در ۱۷ كتاب تحت عنوان «جغرافي» به پايان رسانيد و به اين مناسبت هر سال رسانه ها اين كار مهم را به نسل معاصر يادآور مي شوند تا از زحمات او قدرداني شده باشد. استرابو دانشمند يوناني متولد در آسياي صغير ۲۵ ژوئن پنج سال پيش از ميلاد، كار نوشتن تأليف بزرگ خود را به پايان رسانيد. وي جغرافيا را يك علم خواند و آن را به جغرافياي انساني، طبيعي و اقتصادي تقسيم كرد. با اين كه پيش از او هم تلاش هايي براي تنظيم جغرافيا به عمل آمده بود، روال بر اين است كه «استرابو» را پدر دانش «جغرافيا» بخوانند و اصلاحاتي را كه به كار برده به همان گونه به كاربرند. استرابو كه در سال ۶۴ پيش از ميلاد متولد و در سال ۲۴ ميلادي در ۶۰ سالگي فوت شد پس از تحصيلات مقدماتي در زادگاه خود و آتن به رم رفته و بعد از انجام مطالعاتي در آنجا به مدت پنج سال هم در اسكندريه مصر به بررسي اوضاع جهان پرداخته بود.استرابو براي نوشتن كتاب جغرافي خود از ارمنستان تا اتيوپي و همه مناطق درياي سياه و مديترانه را زير پا گذارده و اسناد را خوانده و با مسافران و سربازان و بازرگانان نقاط دور دست مصاحبه كرده بود.تأليف او اطلاعات جامعي درباره مردم و سرزمين هايي كه در آن زمان براي روميان و يونانيان شناخته شده بود به دست مي دهد. استرابو با توجه به اطلاعات تازه اي كه بعداً به دست آورده بود در سال ۱۸ ميلادي در تأليف خود يك تجديدنظر كامل به عمل آورد. وي در باره امپراتوري ايران و ايرانيان مطالب فراوان به دست داده از جمله نوشته است كه كثيف كردن آب و زمين (آلودگي محيط زيست) در ايران مجازات دارد. نوشته هاي استرابو در عصر حاضر بارها مورد استناد قرار گرفته است و آخرين بار آن در دهه ۱۹۹۰ بود كه مقدوني ها به آن استناد كردند و ادعاي يونانيان را كه ملت جداگانه اي نيستند رد كردند. زيرا استرابو در تأليف خود نوشته است كه مقدوني ها و مردم سرزمين هاي شمال تساليا غير يوناني هستند.
«ديپلماسي انرژي» و صف آرايي آمريكايي ها در برابر هم در قبال چين
در دو روز گذشته، اين گزارش كه دولت چين براي خريدن شركت بزرگ نفتي آمريكايي «يونو كال» پيشنهاد داده و حاضر شده است براي خريد اين شركت ۲۰ ميليارد دلار بپردازد كه سه ميليارد بيش از مبلغ پيشنهادي ديگران است، كنگره آمريكا را بار ديگر بر ضد توسعه قدرت اقتصادي چين به صف آرايي وادار كرده است و مي خواهد كه بر كالاي ساخت چين ۵/۲۷ در صد عوارض گمركي تازه وضع كند. در برابر اين صف آرايي، گرين سپن رئيس شوراي پول آمريكا بپا خاسته و مخالفت مي كند و مي گويد: بالابردن تعرفه گمركي محصولات چين، عده بسيار كمي (كارخانه دارها) را در آمريكا راضي ولي توده مردم (مصرف كنندگان) را ناراضي مي كند زيرا كه كالاي ارزان چيني است كه توده آمريكايي را در برابر گراني ساير اجناس ساكت نگهداشته است. تفسيرنگاران آمريكايي به طريقي ديگر با صف آرايي كنگره مخالفت كرده و نوشته اند: اگر تعرفه گمرك، تنها براي كالاي چين بالا برود، اين آمريكايي است كه زيان مي بيند، نه چين. زيرا براي كالاي چين در روسيه، كشورهاي آسيايي، آمريكاي لاتين و آفريقا مشتري فراوان وجود دارد. اقدام كنگره باعث خواهد شد كه كشورهاي غير دوست آمريكا و در صدر آنها ايران، خريدهاي خود را از چين افزايش دهند. در مورد نفت، نبايد از خريد «يونو كال» توسط دولت چين واهمه داشت زيرا كه چين با تكيه بر توسعه اقتصادي خود، دست به يك «ديپلماسي انرژي» زده است و با ايران، ونزوئلا، روسيه، قزاقستان، سودان، برزيل، كانادا و حتي استراليا وارد معامله و مذاكره شده و همزمان به تقويت نيروي دريايي خود كه محافظ مسير حمل نفت باشد پرداخته است و به مصلحت آمريكا نيست كه معارضه را بر سر منافع نفت با چين شروع كند. آمريكا كه اينك به حد كافي «گرفتاري جاري» دارد بايد همواره به اين نكته توجه داشته باشد كه چين هرچه را كه در آمريكا از دست بدهد در كشورهاي ديگر و از جمله ممالكي كه آمريكا به آنها نظر دارد به دست مي آورد و معارضه جهاني تازه اي آغاز خواهد شد.
سناتور كندي خطاب به رامسفلد: استعفا كن
پنجشنبه گذشته دو مجلس كنگره آمريكا با توجه به گسترش كشتار در عراق و افزايش تلفات آمريكايي ها و هزينه جنگ و از سرگيري ناآرامي هاي افغانستان، رامسفلد وزير دفاع، رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح و ژنرال ابي زيد فرمانده نيروهاي آمريكا در خاور ميانه را احضار كرده بودند تا از آنان سئوال كنند. در جلسه سنا، پس از اين كه «چني» معاون رئيس جمهوري و رامسفلد متهم به گفتن دروغ در قبال مسئله عراق شدند، سناتور ادوارد كندي خطاب به رامسفلد گفت: با اين وضعيت بهتر است كه استعفا بدهي. چني و رامسفلد قبلاً گفته بودند كه مقاومت در عراق رو به پايان است و آخرين روزهاي عمر خود را مي گذراند. در جلسه پنجشنبه، كه گزارش گسترش مقاومت و افزايش تلفات و هزينه مطرح شد و ژنرال ابي زيد تأييد كرد كه مقاومت با ورود افراد خارجي مخالف آمريكا به عراق افزايش يافته و پايان آن قابل پيش بيني نيست از رامسفلد خواسته شد كه كناره گيري كند. گزارش هاي انتشار يافته در رسانه هاي آمريكا حكايت از آن دارد كه بيشتر خارجياني كه در عراق در برابر نيروهاي آمريكايي قرار دارند اتباع كشور سعودي هستند. اين رسانه ها با توجه به اين گزارش ها هشدار داده اند كه پس از عراق، اين مقاومت ها به كشور سعودي، كويت، امارات و قطر كه آمريكا در آنجا منافع سرشار و حياتي دارد منتقل خواهد شد. علني شدن استقرار هواپيماهاي جاسوسي آمريكا در امارات، پس از سقوط اخير يكي از آنها، بر خشم اعراب و همسايگان امارات افزوده است زيرا كه از اين هواپيماها براي تجسس در كشورهاي منطقه از جمله افغانستان استفاده مي شود.

بهارستان
محبت چون به غايت رسد. آن را عشق خوانند؛ و عشق خاص تر از محبت اوست، زيرا كه همه عشقي، محبت باشد، اما همه محبتي عشق نباشد.
مونس العشاق- شيخ  شهاب الدين سهروردي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
غارت
خواست خدا بود كه من نگهدارش باشم؛ بهش آب بدم، غذا بدم، دوست داشتن را يادش بدم. اگرچه نگهداري اش منو خميده كرده بود ولي وقتي نگاهش مي كردم كه چقدر زيبا و با نشاط شده دلم نمي اومد كسي ازم جداش كنه. اما يه روز دستي سمج براي جداكردنش به طرفم دراز شد و من همه تلاشم را براي نگهداري اش كردم. تا اينكه كسي از پايين فرياد زد: عجب سيب سرخيه. اگر جدا نمي شه شاخه اش را بشكون!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
خبرنگار سارق
دهلي نو: يك خبرنگار حوادث در هند به جرم مشاركت در چند فقره سرقت خودرو و منزل دستگير شد. وي با استفاده از ارتباطات و اطلاعات محرمانه خود با همكاري سه تن از دوستانش به سرقت خودرو و اثاثيه منازل شهروندان مي پرداختند كه پليس پس از زيرنظرگرفتن فعاليت آنان اين باند را متلاشي و اعضاي آن را دستگير كرد.
۲۰ روز حبس در خودرو
كليولند: دو خانم در آمريكا براي اينكه برنده يك دستگاه خودرو شوند از ۲۰ روز قبل تاكنون خود را در داخل خودرويي حبس كرده اند.
شركتي كه قرار است اين جايزه را اهدا كند اعلام كرده هر فردي كه بتواند بيش از ديگران خود را در داخل يك خودرو حبس كند، جايزه را دريافت خواهد كرد.
هم اكنون ۲۰ روز است كه دو خانم ۵۷ و ۷۴ ساله خود را داخل خودرو حبس كرده اند و اوقات خود را با خواندن كتاب يا حل جدول كلمات متقاطع مي گذرانند. البته آنها هر ۶ ساعت يك بار مي توانند به مدت ۵ دقيقه از خودروي مورد نظر خارج شوند.
گشت و گذار با هواپيما
نيويورك: يك جوان ۲۰ ساله در آمريكا كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت يك فروند هواپيماي يك موتوره را به سرقت برد و پس از سه ساعت پرواز در يك فرودگاه بسته فرود آمد.
اين جوان كه دو برابر بيش از حد مجاز از مشروبات الكلي استفاده كرده بود ساعت ۳۰/۱ بامداد پنج شنبه هواپيماي يك موتوره را همراه با دو تن از دوستانش دزديد و پس از اينكه سه ساعت در آسمان به گشت و گذار پرداخت در يك فرودگاه تعطيل شده به زمين نشست.
پيرمرد شجاع
نايروبي: يك پيرمرد ۷۳ ساله در كنيا با دستان خود، يك پلنگ وحشي را از بين برد. هنگامي كه اين مرد در مزرعه خود مشغول كشاورزي بود، ناگهان پلنگ به سوي وي حمله ور شد اما پيرمرد شجاع با دست دهان حيوان وحشي را باز و زبانش را از دهان بيرون كشيد.
به همين دليل پلنگ چند دقيقه بعد جان باخت. البته در جريان اين درگيري پيرمرد نيز از ناحيه مچ دست مجروح شد.
دستكاري چراغ هاي راهنمايي و رانندگي
سيليكون ولي: يك مهندس متبحر در آمريكا موفق شده طي يك هفته اخير با دستكاري كردن چراغ هاي راهنمايي و رانندگي نظم سيلكين ولي را به هم بريزد.
او با يك كليد ويژه اقدام به بازكردن جعبه كنترل چراغ هاي راهنمايي و رانندگي مي كند و با دستكاري كردن سيستم، كليه چراغ هاي راهنمايي يك تقاطع در تمام جهات، قرمز مي شود.
پليس تاكنون موفق به دستگيري اين شخص نشده است.
استفاده از كلم يخ زده ممنوع
سئول: بازيكنان رشته ورزشي بيسبال در كره جنوبي براي كاهش گرماي هوا در فصل تابستان برگ هاي يخ زده كلم زير كلاه هاي خود قرار مي دهند، اما فدراسيون بيسبال كره جنوبي اين كار را غيرقانوني اعلام كرده است. چندي پيش كلاه يكي از بازيكنان مطرح بيسبال كره جنوبي در حين بازي از سرش رفت و كلم هاي يخ زده روي سر وي نمايان شد كه مايه شرمندگي مسئولان رشته ورزشي بيسبال در اين كشور را فراهم كرد.
سرقت پاركومتر
واشنگتن: ۱۰ روز اخير، ۵۷ پاركومتر يكي از شهرهاي آمريكا به سرقت رفته است و جالب اينكه در هر يك از پاركومترها حداكثر ۱۰ دلار پول خورد وجود داشت.
البته پليس تاكنون موفق شده چند پاركومتر سرقتي تخريب شده را كشف كند. گفته مي شود كه اين پاركومترها دهها هزار دلار ضرر براي شهرداري دربرخواهد داشت. در شهر مورد نظر هزار پاركومتر وجود دارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۰ دقيقه

گل و گياه
مهر سليمان
000657.jpg
نام علمي:Polygonatum odoratum
خانواده:LILIACEAE
گياه دائمي و خزنده، داراي ريزوم (ساقه زيرزميني) كه گل هاي استوانه اي يا زنگوله اي شكل آويخته و معطر آن بصورت يك يا دو عدد با هم در محل اتصال برگ هاي بالايي به ساقه در اوايل تابستان ظاهر مي شوند. بلندي گياه به ۶۰ سانتيمتر مي رسد و بومي نواحي شمالي و غربي انگلستان است. برگها با آرايش متناوب روي ساقه قرار گرفته اند.
نيازها: در جنگلها و يا مكانهاي صخره اي روي سنگهاي آهكي مي رويد. نياز به مكاني سايه و خنك دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم ريزوم در اول بهار و يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |