شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۱ - Jun 25, 2005
گزارش همشهري از علل توقف طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده :
دولت هنوز آيين نامه تأمين ۳۰ ميليارد تومان
اعتبار مورد نياز را ارائه نكرده است
000600.jpg
گروه اقتصادي: افروز پورهاشمي: سال گذشته در چارچوب طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده كه از چندي پيش مطرح شده بود، حدود ۱۷ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شدند. اين در حاليست كه هم اكنون به علت عدم ارائه آئين نامه تامين تسهيلات مورد نياز از سوي دولت، اجراي اين طرح از اوايل سال جاري متوقف شده است و كماكان دارندگان اين قبيل خودروها هنوز در بلاتكليفي به سر مي برند.
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گفت: براساس عملكرد دولت در سال جاري بايستي به طور متوسط حدود ۲۵۰ هزار دستگاه از خودروهاي فرسوده از رده خارج مي شدند.
سيد مصطفي سيدهاشمي افزود: دولت در اين راستا بايد ضمن پيش بيني تسهيلات مورد نياز، افزايش توليد در داخل شركت هاي خودروسازي را نيز پيش بيني مي كرد.
وي تاكيد كرد: دولت فقط در تبصره ۱۳ رديفي را در بودجه سال ۸۴ پيش بيني كرد كه طبق آن مقرر شده بود ۲۰ ميليارد تومان براي خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل ونقل اختصاص يابد. اين در حالي بود كه در توضيحات نمايندگان دولت در كميسيون صنايع مشخص شد كه رقم فوق بابت پرداخت مابه التفاوت كارمزد بانكي است كه اگر قرار شد بانك ها با نرخ ۱۶ درصد براي خودرو وام دهند ۸ درصد مابقي آن را دولت بتواند تامين كند.
به گفته هاشمي، براساس يك حساب سرانگشتي مشخص شد اين مبلغ فقط مشمول حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو مي شودكه فقط ۱۰ درصد آن چيزي است كه پيش بيني شده بود. از اين رو مجلس براي افزايش رقم فوق  تلاش كرد كه به دليل تنگناهاي مالي فقط ۵۰ درصد (۱۰ ميليارد تومان) ديگر به آن افزوده شد.
وي گفت: در واقع در تبصره ۱۳ و رديف متعلق به آن جمعاً مبلغ ۳۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شد كه البته هنوز دولت آئين نامه آن را ارائه نكرده است.
هاشمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا رقم فوق تكاپوي اجراي طرح را مي دهد نيز افزود: اين مبلغ اصلاً تكاپوي جمع آوري خودروهاي فرسوده را نمي كند، اما در عين حال ماخواستار تسريع در جذب همين مبلغ نيز هستيم.
به گفته وي، با ارائه آئين نامه فوق از سوي دولت امكان جمع آوري ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده فراهم مي شود.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه چه راهكاري براي حل مشكل فوق مي توان ارائه كرد، گفت: دولت از ساير منابع و استفاده از تسهيلات بانكي و خودروسازان و حتي بهره گيري امكانات از سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كه در جلسه كميسيون صنايع از سوي مدير عامل اين سازمان اعلام شد «اگر خودروي تحويلي به صاحبان خودروهاي فرسوده مشمول كاهش مصرف سوخت شود اين سازمان در اعطاي تسهيلات و كمك به كارمزد بانكي مشاركت خواهد كرد» ، مي تواند مشكل پيش آمده را حل كند.
وي سازمان حفاظت محيط زيست، خودروسازان و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت را ۳ ارگان مهم دخيل در اين امر دانست و تاكيد كرد: با تنظيم آئين نامه اي از سوي اين ۳ ارگان مي توان تسهيلات مورد نياز خروج ۲۵۰ هزاردستگاه خودروي فرسوده در سال جاري را پيش بيني كرد. همچنين كاهش كارمزد شركت هاي ليزينگ، پرداخت نصف كارمزد طبق تبصره ۱۳ از سوي دولت و حتي ارائه خودرو به صورت اقساطي از سوي خودروسازان نيز مي تواند كارساز باشد.
وي گفت: در آينده اي نزديك در كميسيون صنايع و معادن مجلس به روند متوقف شده طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده رسيدگي كامل خواهد شد تا دولت اقدامات لازم را براي تسريع در امور اين مهم انجام دهد.
سازمان هاي ذي ربط همكاري نكردند
مدير عامل شركت مهندسي بازرگاني خودروسازي سايپا و مجري طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده اين شركت هم با تاكيد بر اينكه طي ۱۷ ماه اخير ۱۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از سوي سايپا جمع آوري شده است، گفت: در ازاي اين اقدام مبلغ ۱۵ ميليارد تومان به مشتريان متقاضي خروج خودروي فرسوده از رده حمل ونقل پرداخت شده و ۵۰ ميليارد تومان نيز تسهيلات اعطا گرديده است.
رمضان شرقي افزود: اين در حاليست كه به علت عدم هماهنگي و همكاري مناسب بين سازمان هاي ذي ربط و توجه نكردن به موضوع فوق به صورت كلان و همچنين عدم پرداخت وجوه صرف شده از سوي دولت عملاً امكان ادامه فعاليت براي اجراي طرح فوق ميسر نبود.
به گفته وي، تا اواخر سال گذشته براي ۴۷۰۰ دستگاه خودرو با همكاري اداره راهنمايي و رانندگي گواهي اسقاط اخذ شده، اما امسال با گذشت ۳ ماه از سال حتي يك گواهي اسقاط از سوي سايپا دريافت نشده است.
وي تاكيد كرد: از طرف ديگر با وجود ارائه گواهي اسقاط ۴۷۰۰ دستگاه خودرو به وزارت امور اقتصادي و دارايي و گمركات هنوز موفق به احقاق حقوقمان نشده ايم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه خروج هر يك دستگاه خودروي فرسوده چه ميزان منفعت عايد دولت خواهد كرد، نيز گفت: براساس تحقيق سازمان بهينه سازي مصرف سوخت هر خودروي فرسوده به طور متوسط ۱۷ ليتر بنزين در هر ۱۰۰ كيلومتر مصرف مي كند كه با خروج اين قبيل خودروها حداقل سالانه ۹۹۰ هزار تومان منفعت به ازاي هر يك دستگاه عايد دولت مي شود كه با احتساب ۲ ميليون دستگاه خودروي فرسوده در سطح كشور رقم قابل توجهي خواهد شد.
وي تسهيلات مالي مورد نياز طرح را براي اجراي مرحله نخست آن (خروج ۱۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده) نيازمند ۵۰۰ ميليارد تومان نقدينگي دانست و تاكيد كرد: هنوز منبع تامين اين نقدينگي مشخص نيست چرا كه بانك ها و شركت هاي ليزينگ هم براي همكاري با اين طرح ملي تقاضاي دريافت كارمزد ۲۷ درصدي را مطرح كرده اند.
وي در پاسخ به پرسش ديگري بر اينكه اسقاط هر يك دستگاه خودروي فرسوده چه مزايايي در بر خواهد داشت، گفت: به ازاي يك تن فولادي كه تبديل به آهن قراضه مي شود، معادل ۱۶۰۰ كيلوگرم سنگ آهن، ۶۳۲ كيلوگرم ذغال سنگ و ۵۵ كيلوگرم سنگ آهك صرفه جويي مي شود. اشتغال نيز از مزاياي ديگر اجراي طرح فوق است چرا كه باعث گسترش صنايع پايين دستي خودرو خواهد شد.
لزوم تخصيص رديف بودجه اي خاص
رئيس گروه مطالعات بهينه سازي انرژي در بخش حمل ونقل هم با تاكيد بر لزوم اختصاص رديف بودجه اي خاص به منظور تامين منابع مالي طرح فوق اظهار كرد: مديران اجرايي شركت هاي خودروسازي اعلام كرده بودند كه اجراي طرح با مشكلات موجود در درازمدت با مشكلات عديده روبرو خواهد شد.
به گفته رامين رحيميان با خودروهاي مجهز به تكنولوژي قديم، نمي توانيم شاهد كاهش مصرف سوخت باشيم.

امضاء قرارداد احداث پالايشگاه بيدبلند ۲ با حضور سفراي انگليس و اسپانيا
سالانه ۷۰۰ ميليون دلار به درآمد كشور افزوده مي شود
گروه اقتصادي - محمدعلي توحيد: پنج شنبه گذشته قراردادي به ارزش ۲/۲ ميليارد دلار بين شركت ملي گاز و دو كنسرسيوم ايراني و خارجي براي احداث پالايشگاه گاز بيدبلند ۲ به امضاء رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه سفراي كشورهاي انگليس و اسپانيا نيز حضور داشتند قرارداد اين طرح بين شركت ملي گاز ايران و كنسرسيوم ساخت پالايشگاه شامل شركت انگليسي كاستين و دراگادوس و دو شركت ايراني و كنسرسيوم احداث خط لوله شامل شركت سي- بي _ آي آمريكا و يك شركت ايراني مي شود.در اجراي اين طرح و براي رعايت حداكثر استفاده از توان داخلي كنسرسيوم هاي ياد شده برگزيده شده اند و به دليل پيچيدگي احداث پالايشگاه امكان انتقال تكنولوژي با مشاركت ميان شركت هاي ايراني و خارجي فراهم مي شود.غلامرضا منوچهري مدير عامل شركت پتروپارس كه به نمايندگي از سوي شركت ملي گاز ايران مدير اين پروژه است در مراسم امضاي قرارداد اعلام كرد كه مناقصه بين المللي احداث پالايشگاه و خط لوله بيدبلند دو از مدت ها قبل تدارك ديده شده بود و با انجام آن برندگان مناقصه مشخص شد كه قرارداد با آنان نهايي شد.
با امضاي اين قرارداد شركت هاي ياد شده ۴۳ ماه فرصت دارند تا طرح هاي در دست اجرا را براي تحويل موقت به شركت ملي گاز ايران آماده كنند. با اتمام اين طرح كه ماده اوليه آن از گازهاي ترش و شيرين ميدان هاي نفتي گچساران و بي بي حكيمه تامين مي شود، روزانه يك ميليارد و ۶۶۰ ميليون فوت مكعب گاز شيرين (متان)، ۲۸/۱ ميليون تن اتان در سال، ۵۲/۱ ميليون تن ال _ پي _ جي در سال، ۸۳/۰ ميليون تن ميعانات گازي در سال و ۵۳ ميليون فوت مكعب گاز ترش در روز براي تزريق به ميدان هاي نفتي آغاجاري بكار خواهد رفت.از فروش گاز شيرين، اتان، ال _ پي _ جي و ميعانات گازي اين طرح سالانه بيش از ۷۰۰ ميليون دلار درآمد حاصل مي شود.۸۵ درصد هزينه ۲/۲ ميليارد دلاري احداث اين طرح از طريق فايناس خارجي تأمين مي شود.
۷۰۰ ميليون دلار صادرات انگليس
در حاشيه اين مراسم ريچارد دالتون سفير انگليس در تهران در گفتگويي با رو به توسعه توصيف كردن روابط تجاري تهران و انگليس حجم تجارت مستقيم كشورش با ايران را معادل ۷۰۰ ميليون دلار اعلام كرد و تأكيد كرد كه بخشي از مبادلات تجاري دو كشور از طريق امارات متحده عربي انجام مي شود.
وي همچنين تأكيد كرد كه شركت هاي انگليسي در بخش هاي گوناگون اقتصاد ايران فعال هستند و تمايل براي سرمايه گذاري در اقتصاد ايران رو به افزايش است.
وي در زمينه حضور شركت هاي نفتي انگليسي در ايران و دلايل خروج بريتيش پتروليوم در طرح هاي نفت و گاز ايران تأكيد كرد كه شركت هاي نفتي انگليسي در ايران فعال هستند و بي- پي  نيز تنها از فعاليت هاي بالادستي نفت ايران خارج شده و در بخش پائين دستي و تأمين تجهيزات و فروش امتياز توليد محصولات نفتي در ايران فعال است.
وي تأثير مذاكرات هسته اي بر روابط تجاري را رد نكرد ولي تأكيد كرد كه اين مذاكرات بخوبي پيش مي رود و در ماه هاي آينده پيشنهاد سه كشور اروپايي ارايه خواهد شد.
دالتون تأكيد كرد كه مذاكره شركت هاي خودروسازي ايران با شركت خودروسازي ام جي _ روور انگليس ادامه دارد و هنوز تلاش براي توافق در اين زمينه ادامه دارد.
۴۳۰ ميليون متر مكعب توليد گاز در روز
در اين مراسم محمد ملاكي مدير عامل شركت ملي گاز نيز از افزايش توليد گاز كشور به ۴۳۰ ميليون متر مكعب در روز خبر داد و گفت: توليد گاز در كشور در حال حاضر ۵/۳۸۱ ميليون متر مكعب است و تا پايان سال اين ميزان به ميزان ۴۹ ميليون متر مكعب افزايش خواهد يافت.وي افزايش سالانه ۵۰ ميليون متر مكعب به ظرفيت توليد گاز كشور را از جمله برنامه هاي ثابت وزارت نفت اعلام كرد ولي يادآور شد كه به دليل رشد روزافزون مصرف در كشور هنوز نقاط ضعف در شبكه توزيع كشور وجود دارد كه در تلاش هستيم براي جلوگيري از اختلال در اين شبكه در شرايط افزايش شديد مصرف و زمستان ها اين نقاط ضعف را برطرف كنيم.وي تاكيد كرد با توجه به توسعه مصرف ضرورت دارد كه سرمايه گذاري هاي زيادي متناسب با توسعه مصرف گاز در كشور انجام شود.

مرحله جديد واگذاري سيم كارت هاي
اعتباري امروز آغاز مي شود
گروه اقتصادي: در پنجمين هفته از واگذاري ۶۷۵ هزار سيم كارت اعتباري تلفن همراه، با افزايش ايستگاه هاي عرضه و افزايش ساعات كار مراكز توزيع سيم كارت، واگذاري اين نوع سيم كارت وارد مرحله جديدي شد.
به گزارش روابط عمومي شبكه تلفن همراه تاليا، از روز شنبه شش ايستگاه عرضه سيم كارت اعتباري تلفن همراه ، از ساعت ۳۰/۸ تا ۳۰/۲۰ به صورت يكسره، سيم كارت متقاضيان واجد شرايط را عرضه خواهند كرد.
پيش از اين شبكه تلفن همراه تاليا براي رفاه حال متقاضيان واجد شرايط، عرضه سيم كارت هاي تاليا را در تمام روزهاي عادي و تعطيل هفته امكانپذير كرده بود.
بر همين اساس از چهارم تا دهم تير ماه سيم كارت تالياي متقاضياني كه نام خانوادگي آنان با حرف «م» آغاز مي شود و يكي از مناطق ،۵ ،۲ ،۴ ،۱۵ ۱۱ و يا ۲۰ و ۱۸ را در فرم ثبت نام پستي خود به عنوان منطقه شهرداري محل سكونت خود اعلام كرده اند، مي توانند با مراجعه تدريجي به ايستگاه هاي عرضه، سيم كارت خود را دريافت كنند.

ادامه قيمت هاي بي سابقه در بازار نفت
گروه اقتصادي: قيمت نفت خام ديروز و در آخرين روز از معاملات بازار و آغاز تعطيلات هفتگي روند رو به افزايش خود را تا بالاي ۵۹ دلار ادامه داد و پس از يكبار رسيدن به ۶۰ دلار براي هر بشكه در بازار نيويورك ۴۲/۵۹ دلار معامله شد.
به گزارش خبرنگار ما نگراني از عدم تامين تقاضا بازار نفت جهان را دچار آشفتگي كرده است و برخي دست اندركاران معاملات نفت تاكيد كرده اند كه ديگر فروشنده اي وجود ندارد.
اين روند انتظار ادامه افزايش قيمت ها در هفته آينده را افزايش داده است.
عدم تكافوي توان پالايشگاهي آمريكا براي تامين نياز بازار اين كشور به انواع فرآورده هاي نفتي و ادامه رشد تقاضاي جهاني باتوجه به رشد واردات چين كه در ماه گذشته ميلادي نسبت به مدت مشابه سال قبل با واردات روزانه ۴۶/۲ ميليون بشكه ۲/۸ درصد افزايش واردات داشته است انتظار ادامه رشد قيمت هاي نفت را تقويت كرده است.
روند جاري بازار نفت به كاهش ارزش سهام اكثر شركت هاي توليدي و خدماتي در بورس هاي آمريكا و اروپا منجر شده است. اين درحالي است كه ارزش سهام شركت هاي نفتي روند رو به افزايش دو سال اخير خود را ادامه مي دهند.
درهمين حال علي النعيمي وزير نفت عربستان در اظهاراتي از آمادگي كشورش براي افزايش بيشتر توليد نفت خبر داد ولي تاكيد كرد به دليل فقدان توان پالايشگاه ها امكان عرضه بيشتر وجود ندارد.

اتحاديه اروپا با طرح خط لوله صادرات گاز ايران
به هند مخالف نيست
گروه اقتصادي: اتحاديه اروپا با طرح خط لوله سه جانبه صادرات گاز ايران به هند از طريق پاكستان كه مراحل مطالعه را مي گذراند، مخالف نيست.
به گزارش خبرنگار ما، خبرگزاري پرست تراست هند با اعلام اين خبر افزود: يك مقام اتحاديه اروپا در جريان ديدار يك هيات از روزنامه نگاران هندي با اعلام اين مطلب افزود: اتحاديه اروپا كه بزودي مذاكرات همه جانبه اي را در زمينه انرژي با هند آغاز خواهد كرد با طرح خط لوله صادراتي ۱۶/۴ ميليارد دلاري گاز ايران مخالف نيست. وي تاكيد كرد كه موضع اتحاديه اروپا عليرغم مخالفت با طرحهاي اتمي ايران با آمريكا مشابه نيست.
اتحاديه اروپا در مذاكرات خود با هند كليه مسائل جاري بازار انرژي از جمله قيمتهاي روبه افزايش را مورد بررسي قرار خواهد داد. اين مذاكرات قرار است دو ماه ديگر ميان دو طرف آغاز شود.

بانك مركزي انتشار ۵۰۰ ميليون دلار اوراق
مشاركت ارزي را در دست اقدام دارد
فارس: معاون ارزي بانك مركزي گفت: مجلس مجوزي را براي سازمان گسترش و نوسازي صنايع صادر كرده است كه براساس آن، اين سازمان مي تواند ۵۰۰ ميليون دلار اوراق مشاركت ارزي منتشر كند.
محمدجعفر مجرد اظهار داشت: براين اساس بانك مركزي اقداماتي را در دست اجرا دارد.
وي اضافه كرد: تكليفي در قانون بودجه سال ۸۴ براي انتشار اوراق مشاركت به دولت نشده است.

گفت وگوي امروز
ميزان تحقق اهداف برنامه سوم توسعه
در مقايسه با دو برنامه گذشته نسبتاً خوب بوده است

گروه اقتصادي: براساس تكاليف مندرج در برنامه سوم توسعه، دولت موظف به ارائه گزارش عملكرد اقتصادي سالانه خود تا پايان شهريور هر سال شده است.با محمد كردبچه مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پيرامون اين گزارش و روند تحقق اهداف برنامه سوم گفت و گو كرده ايم.
***
* ارائه گزارش عملكرد اقتصادي دولت طي برنامه سوم توسعه در چه مرحله اي است؟
- گزارش اقتصادي دولت در زمينه اقتصاد كلان و موضوعاتي مانند سرمايه گذاري، بهره وري، اشتغال، جمعيت و تجارت خارجي توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور آماده شده اما برخي دستگاه هاي اجرايي كشور تاكنون گزارش خود را به سازمان مديريت ارسال نكرده اند و اصرار داريم تا اين گزارش ها هرچه زودتر ارسال و گزارش اقتصادي دولت به عنوان گزارش نظارت بر عملكرد برنامه سوم توسعه تا تيرماه جاري ارائه شود.
* چه الزاماتي براي ارائه اين گزارش وجود داشته است؟
براي ارائه اين گزارش الزام قانوني براساس ماده ۱۹۹ قانون برنامه سوم توسعه وجود دارد كه مطابق اين ماده رئيس جمهور مكلف شده است حداكثر تا آخر شهريور ماه هر سال گزارش نظارتي عملكرد سال قبل را ارائه كند. اما در سال جاري به دليل آن كه دولت كنوني تا آخر مردادماه جاي خود را به دولت جديد مي دهد رئيس جمهوري تأكيد كرده اند تا اين گزارش زودتر و تا آخر تير ماه جاري ارائه شود.
* در گزارش مذكور معيارهاي ميزان تحقق اهداف برنامه سوم چگونه در نظر گرفته شده است؟
در اين گزارش هدف هاي كمي، سياست ها، خط مشي ها، اقدامات اجرايي و ارقام كمي در سطح كلان و در بخش هاي مختلف مطابق با آنچه در برنامه سوم توسعه آمده مورد بررسي و مقايسه قرار مي گيرد. اين ارقام خصوصاً در سال جاري از آنجا كه كل برنامه سوم توسعه مورد بررسي قرار مي گيرد، مهمتر است. در سال گذشته گزارش عملكرد ۴ سال برنامه سوم ارائه شده بود اما گزارش سال جاري در واقع گزارش مقايسه اطلاعات عملكرد بدست آمده با اهداف، سياست ها و اقدامات اجرايي پيش بيني شده در برنامه سوم توسعه است.
* شاخص هاي اقتصاد كلان در برنامه سوم توسعه تا چه حد محقق شده است؟
- در زمينه تحقق اهداف كمي برنامه سوم توسعه مقرر بوده تا رشد اقتصادي به طور متوسط سالانه ۶ درصد را داشته باشيم كه تاكنون ۴/۵ درصد آن محقق شده است اما در زمينه كاهش نرخ تورم بيشتر از اهداف پيش بيني شده در برنامه توفيق حاصل شده است .در برنامه سوم، متوسط نرخ تورم حدود ۱۵ درصد پيش بيني شده بود در حالي كه عملكرد در اين زمينه تحقق نرخ ۱/۱۴ درصد را نشان مي دهد. در زمينه نرخ رشد توليد ناخالص داخلي از اهداف برنامه عقب تر بوده ايم و به جاي ۶ درصد پيش بيني شده ۴/۵ درصد اهداف محقق شده است. متوسط رشد نقدينگي نيز بيش از اهداف پيش بيني شده در برنامه سوم و از نكات منفي بوده است چرا كه متوسط رشد نقدينگي در برنامه حدود ۱۶ درصد پيش بيني شده بود اما رقم حدود ۲۶ الي ۲۷ درصدي رشد نقدينگي را در طول سال هاي برنامه مذكور شاهد بوده ايم چندان مطلوب نيست، با بررسي شاخص هاي مختلف اقتصاد كلان مي توان گفت در طول برنامه سوم ميزان تحقق اهداف نسبتاً خوب بوده است كه بخش عمده اي از اين امر ناشي از بهبود درآمدهاي نفتي از سال ۷۹ نسبت به درآمدهاي پيش بيني شده سال هاي برنامه از اين محل بوده است.
* رشد نقدينگي در طول سال هاي برنامه سوم ناشي از چه عواملي بوده است؟
- استفاده دولت از حساب ذخيره ارزي و ناتواني بانك مركزي در فروش ميزان ارز پيش بيني شده موجب گرديد تا اين بانك بخشي از اعتبارات مذكور را از محل منابع داخلي خود تأمين كند كه اين امر رشد نقدينگي را به همراه داشته است. موضوع ديگري كه در رشد نقدينگي طي سال هاي برنامه سوم نقش داشته، افزايش درآمدهاي ناشي از فروش نفت به نسبت درآمدهاي پيش بيني شده در طول اين برنامه بوده كه سبب شده تا خالص دارايي خارجي بانك مركزي افزايش يابد. گرچه بايد در زمينه علت افزايش رشد نقدينگي در برنامه سوم علت يابي و بحث كارشناسي بيشتري صورت گيرد اما اين دو عامل نقش عمده اي را ايفا نموده است.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |