شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۱ - Jun 25, 2005
از سوي معاون وزير رفاه
اولويت هاي برنامه اي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي
اعلام شد
فارس: معاون سياست گذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي اولويت هاي برنامه اي وزارت رفاه و تامين اجتماعي را تا پايان دولت فعلي اعلام كرد.
محمدرضا واعظ مهدوي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: اولويت هاي برنامه اي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در سه ماه آينده از دولت فعلي؛اجراي سياست هاي پيشگيري و تدوين مباني پيشگيري، تنظيم سطح بيمه هاي پايه و تكميلي و تعريف هر كدام از اين خدمات در اين سطوح و شفاف سازي نظام تامين مالي و نظام ارائه خدمات در اين مجموعه است.
وي در ادامه افزود: تهيه مقدمات طرح جامع تامين اجتماعي از ديگر اولويت هاي ماست كه در واقع شكل دهي و سازماندهي لايه بندي گروه هاي اجتماعي در كشور است.
معاون سياست گذاري و برنامه  ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي اظهار داشت: سياست  توانمندسازي اجتماع محور نيز جزء مهم ترين سياست هاي اولويت دار ماست.
واعظ مهدوي از ديگر اولويت هاي برنامه اي وزارت رفاه را اجراي طرح چتر ايمني رفاه و تامين اجتماعي عنوان كرد و گفت: تنظيم و پيگيري ساختار نظام امداد و سوانح با پيشنهاد تشكيل سازمان امداد و نجات، انجام مطالعات مشخص پژوهشي براي شناسايي قطب هاي هزينه و چالشهاي مختلف آن و تدوين و تنظيم سياست هاي وزارت رفاه در اين حوزه از ديگر اولويت ها و اقدامات اساسي در وزارت رفاه است.
وي در پاسخ به اينكه آيا اين برنامه ها تا سه ماه ديگر به ثمر خواهند رسيد تصريح كرد: نتايج اين برنامه ها براي دراز مدت است؛ ما بايد سعي كنيم پايه هايي را ايجاد كنيم كه نتايج مشخصي را در درازمدت در پي داشته باشد.

رئيس كل دادگستري استان تهران خبر داد
تأسيس ستاد رسيدگي به حقوق بشر در دادگستري تهران
000606.jpg
گروه اجتماعي: ستاد رسيدگي به حقوق بشر اسلامي در دادگستري تهران راه اندازي شد.
عباسعلي عليزاده رئيس كل دادگستري تهران با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: در اين ستاد تمام موارد حقوق بشر را كه نقض شده بررسي مي كنيم. ما به دنبال شخصيت دادن به افراد و حفظ كرامت انسان ها در سراسر كشور هستيم. اعضاي اين ستاد هفت نفر از مسئولان هستند و به پرونده هايي كه در اين زمينه وجود داشته باشد رسيدگي مي كنيم. مثلا اگر كسي بگويد حق من دستگيري و يا به اين حد مجازات نبوده است و يا قاضي مي بايست از موارد تعليقي و تخفيف در مجازات استفاده مي كرد و... پرونده اش در ستاد رسيدگي به حقوق بشر اسلامي رسيدگي مي شود. چندي پيش با فردي كه در زنداني در كرج زنداني بود صحبت مي كردم، وقتي از او پرسيديم كه چرا در زندان است گفت نمي داند. پس از تحقيق متوجه شديم او نه در زندان و نه در دادسرا پرونده اي ندارد و براي مدت طولاني به اتهام قتل عمد زنداني شده است. او فردي بود كه اختلال حواس داشت و بنا بر قوانين كسي را كه اختلال حواس داشته باشد نمي توان مجازات كرد. پرونده اين فرد در اين ستاد رسيدگي شد. يا به طور مثال فرد ديگري ۱۲ سال به اتهام قتل عمد در زندان بود. خانواده مقتول در تمام اين سال ها رضايت نداده و نمي خواستند بدهند. حتي وقتي با ستاد ديه هم هماهنگي هاي لازم را براي پرداخت ديه انجام داديم باز هم آنها رضايت ندادند. اگر بخواهيم حكم قصاص را اجرا كنيم آن فرد پس از ۱۲ سال بازداشت موقت اعدام خواهد شد. ستاد حقوق بشر به دنبال رفع مشكل اين زنداني ها است.
عليزاده در ادامه درمورد تشكيل كميته رسيدگي به جرايم خاص گفت: اين كميته چهار محور پيگيري از سرقت هاي عمده باندي، تجاوز به عنف و سازمان يافته، شناسايي و تعقيب قانوني اشرار و اراذل و اوباش، مبارزه با مفاسد اخلاقي و باندهاي اصلي و باندهايي كه اقدام به انحراف جوانان مي كنند و مبارزه با واردكنندگان عمده مشروبات الكلي دارد. تاكنون اين كميته به ۱۵ پرونده سنگين رسيدگي كرده است.
وي با اشاره به جلساتي كه با فرماندهان نيروي انتظامي داشته است گفت: از آنها خواسته ام با هرگونه شرارتي كه در گوشه و كنار تهران اتفاق مي افتد به صورت جدي برخورد كنند و محيط را براي شهروندان امن و براي مزاحمان به نواميس مردم ناامن كنند.
وي از بازرسي هفتگي هيأت حقوق شهروندي دادگستري از زندان ها و پايگاه ها خبر داد و گفت: چندي پيش از يكي از شهرستان ها گزارش بدي به دستم رسيد. دستور دادم تا حداقل كاري كه متخلف بايد انجام دهد جلب رضايت طرف مقابل باشد وگرنه برخورد قانوني مي كنم. من اجازه ندارم كه تخلف افراد را ببخشم.
رئيس كل دادگستري تهران در ادامه گفت: در سال ۸۳ حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار پرونده وارد دادگستري تهران شده است. علت افزايش اين تعداد نسبت به سال قبل ثبت پرونده ها هم در دادگستري و هم در دادسرا ثبت مي شوند. وي درمورد دستورالعمل آيت الله شاهرودي مبني بر برخورد با مديران مسئول نشريات به جاي بستن آنها گفت: ما در اوايل سال هاي ۷۸ و ۷۹ سال هاي بحراني را طي كرديم. در آن سال ها تشخيص داديم كه با برخي از مطبوعات كه بعضا ناآگاهانه بر ضد كشور عمل مي كنند برخورد كنيم. الان شرايط تغيير كرده است و ملت ما به حد بالايي از آگاهي و اطلاعات رسيده اند و به راحتي نمِي توان آنها را به اشتباه انداخت الان عده اي از كانديداها حرف هايي را مي زنند كه جاي تعجب دارد. مردم روشنفكر شده اند و هرچه كانديداها مي گويند را به حساب تبليغات مي گذارند . در حال حاضر مطبوعات ما در راستاي تحكيم قانون اساسي قدم برمي دارند. اگر در گوشه و كناري كسي مطلبي نوشت كه اشتباه بود، به خاطر يك بي نماز كه در مسجد را نمي بندند. عليزاده با تأكيد بر دستورالعمل آيت الله شاهرودي گفت: درحال حاضر دستگاه قضائي بهترين تعامل را با مطبوعات دارد و اگر موردي برخلاف قانون عمل شد به مطبوعه كاري ندارند و با مديرمسئول برخورد مي شود.
وي درمورد توقيف روزنامه ها در چند روز اخير گفت: اين روزنامه ها تخلفات بسياري انجام داده بودند. زماني در يك روزنامه مطلبي نوشته مي شود كه به خودي خود مشكلي ندارد ولي وقتي كنار ۱۰ مقاله بعدي كه در شماره هاي بعدي چاپ مي شود گذاشته مي شود تلقي جرم انگارانه اي را ايجاد مي كند و ديگر قابل توجيه نيست.
وي از ارائه پيشنهاد براي رسيدگي به تخلفات مطبوعاتي تا پيش از تعيين تكليف هيأت منصفه به رئيس قوه قضائيه خبر داد و گفت: تا هيأت منصفه تشكيل نشود دادگاهي نمي توان براي مطبوعات برگزار كرد. اگر پيشنهاد من مورد پذيرش قرار گيرد نگراني شما برطرف خواهد شد. اين پيشنهاد از گفته رئيس قوه قضائيه كه نبايد مطبوعه اي را بست بلكه بايد با متخلف برخورد شود، گرفته شده است.
رئيس كل دادگستري تهران درمورد شايعه توقيف چند روزنامه در صورت روي كار آمدن يكي از كانديداها گفت: اگر قانون اجازه ندهد روزنامه اي بسته شود هركس كه مي خواهد باشد آن روزنامه بسته نخواهد شد. زيرا مقام رهبري گفتند هيچ قدرتي جز خدا و قانون روي سر قاضي نيست. نمي گذارم كسي بيايد و بگويد مي خواهد چنين كاري كند.
وي با اشاره به اين كه نحوه برخورد با يك متخلف انتخابات با يك دزد فرق مي كند گفت: در حال حاضر پرونده يكي از افرادي كه در انتخابات مجلس هفتم تخلف كرده بود رسيدگي و حكم برايش صادر شد.
رئيس كل دادگستري تهران درباره شوراي حفظ حقوق بيت المال و زمين خواري گفت: كارهاي كارشناسي و جمع آوري اطلاعات در اين زمينه انجام شده است. ۱۱۰ پرونده تشكيل و به برخي رسيدگي شده است.
رتبه اول تكريم ارباب رجوع
مدير كل روابط عمومي دادگستري استان تهران از كسب رتبه نخست اين دادگستري در باب تكريم ارباب رجوع خبر داد.
بشيري راد گفت: مهم ترين واژه اي كه در سال هاي اخير با زعامت رئيس قوه قضاييه در ادبيات قضايي با آن رو به روست، كارآمدي و رفع موانع و مشكلاتي است كه اين قوه در زمينه بسط عدالت و رفع تبعيض و احقاق حقوق مردم دارد.
وي در ادامه گفت: از تاريخ سوم دي ماه ۱۳۸۲ ديدارهاي مردمي آغاز شده كه تعداد چهل جلسه ديدار عمومي برگزار شده و طي آن ۳۵۴۲ نفر واجد شرايط با مراجعه به روابط عمومي دادگستري، كارت شركت در ملاقات هاي عمومي را دريافت كردند و ۱۱۳۷۱ نفر نيز توسط كارشناسان مجرب، مشاوره حقوقي رايگان دريافت كردند.
بشيري راد در پايان خاطرنشان كرد: در بررسي هاي به عمل آمده قريب دو سوم از مراجعان به حقوق قانوني خود نائل شده و موارد مربوطه به بقيه آنها نيز در مراجع قانوني ذيربط در حال پيگيري است.
در پايان جلسه همه خبرنگاران حوزه قضائي از عملكرد روابط عمومي دادگستري تهران تشكر كردند.

گرامي داشت بيست و چهارمين سال
شهادت دكتر چمران در دهلاويه
000609.jpg
گروه اجتماعي: سالگرد عروج شهيد دكتر مصطفي چمران پنج شنبه شب در مشهد دهلاويه برگزار شد. در اين مراسم پرشكوه كه انبوهي از مشتاقان و همرزمان وي حضور داشتند، مهندس مهدي چمران (برادر شهيد) سخن گفت. به گزارش واحد مركزي خبر از دهلاويه در اين مراسم، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: شهيد چمران علم و جهاد را توأم ساخت و با وجود كسب مدارج بالاي علمي دست از جهاد برنداشت. وي راه اندازي انجمن اسلامي دانشجويان مسلمان در آمريكا، مبارزات ضد  صهيونيستي در لبنان و فعاليت هاي سياسي و اعتقادي در كنار تحصيل علم و شجاعت كم نظير در كنار فروتني را از فعاليتها و ويژگيهاي شهيد چمران برشمرد و افزود: آن شهيد بزرگوار در آمريكا، اروپا، الجزاير، مصر، لبنان، ايران اسلامي و خاك خوزستان همواره علم اسلام را بر دوش گرفت و در مسير توحيد و ولايت گام نهاد. در اين مراسم كه گروه هاي مختلف مردم حضور داشتند دعاي روحبخش كميل قرائت شد.
گفتني است شهيد دكتر مصطفي چمران فارغ التحصيل دانشگاه تهران بود كه با استفاده از بورس تحصيلي ويژه دانشجويان ممتاز، وارد دانشگاه بركلي كاليفرنيا شد. اين شهيد يكي از محققان برجسته و استادان همين دانشگاه بود كه با رها كردن زندگي و امكانات فراوان خود در آمريكا، همزمان با انقلاب پرشكوه اسلامي به كشور بازگشت. دكتر چمران با تشكيل «ستاد جنگهاي نامنظم» پس از آغاز جنگ تحميلي در سال ،۱۳۵۹ پناهگاه و مأمن و مأواي هزاران جوان عارف و خداجويي شد كه لذت زندگي با دكتر چمران را به زندگي در شهرها ترجيح دادند. اين استاد دانشمند دانشگاه بركلي در ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۶۰ از منطقه دهلاويه به ديدار معبود رفت. شهيد چمران مناصبي چون وزارت دفاع و نمايندگي امام در شوراي عالي دفاع را هم داشت.

ظرف كتاب درسي خيلي محدود است
گروه اجتماعي: ظرف كتاب درسي خيلي محدود است و بايد اين كاستي را از طريق مجلات كمك آموزشي پر كرد، مجلات مي توانند اين قابليت را داشته باشند كه به عنوان مكمل جدي، ميدان دار دانش براي كودكان و نوجوانان باشند.
به گزارش روابط عمومي دفتر انتشارات كمك آموزشي، نويد، معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود ضمن بيان اين مطلب كه استانها بايد حضور بيشتري در مجلات رشد داشته باشند و مي توان توليد بخشي يا حتي همه نشريه را به استانها واگذار كرد، گفت: اين فرصت خوبي است تا ما تعامل بيشتري داشته باشيم و با همكاري بيش از پيش همكارانمان در استانها، قطعا برخي كاستي ها مثل توزيع رفع خواهد شد.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي افزود: گاهي احساس مي شود كه اين اطلاعات خيلي خام و پالايش نشده در اختيار مخاطب قرار مي گيرد كه درمورد اطلاعاتي كه روايي و پايايي لازم را نداشته و مستند نيستند، نياز به كار كارشناسي دقيق تري است.
مختار موسوي، معاون آموزش عمومي و امور تربيتي وزارت آموزش و پرورش، نيز گفت: پايان نيافتن، ناتمام رها شدن و عدم ارزشيابي بسياري از برنامه  ها، عدم انتقال فلسفه ايجاد طرح  ها و برنامه  ها به نسل بعدي و كم  توجهي به بازنگري اهداف و فلسفه ايجاد طرح  ها، برنامه  ها و متناسب ساختن آنها با زمان، سه ويژگي برنامه  هاي تعليم و تربيت در چهار دهه گذشته بوده است كه اين ويژگي  ها سبب عقب  ماندن آموزش و پرورش از تحولات پوياي اجتماعي شده است.وي ادامه داد: در اين دوره، مهمترين ويژگي   آموزش و پرورش اين بود كه قصد تحول داشت و به دنبال آن بودند كه در كنار نظام رسمي، يك نظام غير رسمي يا فوق برنامه مكمل را ايجاد كنند.

امسال بودجه اي براي خريد مدارس استيجاري وجود ندارد
مهر: امسال هيچ رديف بودجه اي براي خريد مدارس استيجاري كه حكم تخليه و قلع و قمع براي آنها صادر شده نداريم.
منادر پورقربان معاون هماهنگي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص عدم اختصاص چنين بودجه اي در رديف اعتبارات آموزش و پرورش گفت: اين مساله را سازمان مديريت و برنامه ريزي بايد پاسخگو باشد كه چرا چنين اعتباري را پيش بيني نمي كند.
وي با اشاره به حدود يك ميليون متر مربع زمين در شهر تهران كه مدارسي بر روي آنها بنا شده است، تصريح كرد: بالغ بر ۲۶۶ ميليارد تومان اعتبار نياز داريم تا بتوان اين زمينها را به تملك آموزش و پرورش درآورد.سازمان مديريت و برنامه ريزي به ما اعلام كرده كه مي توانيد از محل تبديل به احسن املاك آموزش و پرورش نسبت به تامين اعتبار مورد نياز براي خريد مدارس استيجاري و... اقدام كنيد.اين روند با توجه به طي كردن مراحل مختلف قانوني و اداري زمان زيادي را هدر مي دهد و نمي توان با فروش يك ملك تمام كمبودها را جبران كرد.

جسته ، گريخته
افزايش پرونده ها در دادگستري اسلامشهر
ايسنا: رئيس دادگستري شهرستان اسلام شهر، اظهار داشت كه درصد بالايي از مردم اين شهرستان در زير خط فقر قرار دارند.حجت الاسلام والمسلمين جعفر نجفي رسا در ديدار مردمي  به مناسبت هفته  قوه  قضاييه، اظهار داشت: ماهانه به طور ميانگين بيش از ۶ هزار پرونده به محاكم قضايي اين دادگستري وارد مي شود.رئيس دادگستري شهرستان اسلام شهر، با بيان اينكه امسال نسبت به سال گذشته، ۱۰ درصد به پرونده هاي وارده افزوده شده است، گفت: طبق آخرين بررسي كاهش سن طلاق و افزايش تقاضاي طلاق در بين افراد تحصيل كرده نشان دهنده  پايدار بودن زندگي هاي سنتي است.
شكستن قرص عوارض منفي دارد
مهر: پزشكان محقق معتقدند نبايد قرص ها را پيش از مصرف و بدون دستور پزشك خرد كرد، چون اين روش استفاده مي تواند باعث بروز عوارض جانبي در مصرف كنندگان اين داروها شود.اين پزشكان هشدار داده اند كه نبايد پيش از مصرف قرص ها، آنها را خرد كرد چون برخي از آنها به علت اينكه تركيبات خاص موجود در آنها فقط در داخل معده آزاد مي شود با روكش ساخته شده اند.برخي قرص ها به گونه اي ساخته شده اند كه مواد فعال اين قرص ها بايد به كندي و در مدت زمان معين آزاد شود بنابراين خرد كردن قرص موجب از بين رفتن اين ساختار مخصوص مي شود.
علت مراجعه ۸۰ درصد سالمندان به پزشك
مهر: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه ۹۰ درصد سالمندان هفته اي دو مرتبه به پزشك مراجعه مي كنند و مراجعات۸۰ درصدي آنها بدليل نداشتن هم صحبت است.رئيس انجمن مددكاري ايران با بيان اين مطلب گفت: با توجه به اينكه سالمندان در دوران پيري بيش از هر زمان ديگري نياز به هم صحبت دارند اما بدليل اينكه شنونده خوبي پيدا نمي كنند بنابراين به دلايل مختلف به پزشك مراجعه مي كنند.وي افزود: مشكلات امروز جامعه باعث شده فرزندان كمتر از گذشته به پدر و مادر خود سر بزنند و همين امر موجب نگراني و ناراحتي و افسردگي سالمندان شده به همين علت اين افراد نياز به مشاوره و مددكاري و دادن آگاهي در مورد موضوعات مختلف اجتماعي و فرهنگي دارند.رئيس انجمن مددكاري ايران تاكيد كرد: هم اكنون ۹۰ درصد سالمنداني كه افسردگي دارند، بيمار نيستند تنها نياز به صحبت كردن و مددكاري دارند.
اثرات منفي سويا بر حاملگي
ايلنا: زناني كه مي  خواهند حامله شوند بايد از خوردن زياد سويا پرهيز كنند.
پرفسور «لين فريزر» از دانشگاه «كينگز كالج لندن» با انجام يك تحقيق نشان داد: تركيبي به نام «جنيستين» در سويا, اسپرم را در حالي  كه بسمت تخمك شنا مي  كند، از بين مي  برد و حتي ميزان بسيار كم آن در بدن جنس مونث مي  تواند اسپرم را از بين ببرد.يافته فوق تماماً بر اساس تحقيقات آزمايشگاهي است و هنوز كاملا مشخص نيست كه در عمل تا چه حد اين اتفاق سنديت دارد.با اين حال متخصصان توصيه كرده  اند كه نخوردن سويا براي چند روز در ماه، حتي اگر به ميزان بسيار كمي شانس بارور شدن را افزايش دهد، بي  فايده نيست.
كودكان افراد سيگاري ميل بيشتري به سيگار كشيدن دارند
فارس: مطالعات جديد محققان انگليسي نشان مي دهد احتمال اينكه كودكان افراد سيگاري به سيگار كشيدن روي بياورند نسبت به كودكان افراد غير سيگاري، بيشتر است.
پايگاه خبري «ديلي ميل» ، اعلام كرد. مطالعات محققان انگليسي نشان مي دهد كه ۴۸ درصد مردم انگليس نمي دانند كه كودكان افراد سيگاري علاوه بر اينكه از دود سيگار والدين خود، ضرر بسياري مي بينند، بلكه ميل بيشتري نيز به روي آوردن به سيگار كشيدن دارند.
اين مطالعه نشان مي دهد كه هر سال بيش از ۱۷ هزار كودك انگليسي زير پنج سال، به علت بيماريهاي ناشي از استنشاق دود سيگار ديگران، در بيمارستان بستري مي شوند.

يادداشت
حفظ روحيه مشاركت جويي
شركت گسترده مردم در دور اول و دوم انتخابات رياست جمهوري، بيش از هر چيز، نشان دهنده علاقه رأي دهندگان به مشاركت در اموري است كه به سرنوشت آنان بستگي دارد.
اين انتخابات _ همچون ساير انتخابات _ ثابت كرد آحاد مردم به سرنوشت خود بي اعتنا نيستند و نمي خواهند نسبت به واگذاري امور خود به افراد، منفعل باشند.
رئيس جمهوري منتخب مردم _ فارغ از اين كه چه كسي باشد _ مي بايست در اولويت برنامه هايش، حفظ روحيه مشاركت جويي مردم را قرار دهد. اين امر ميسر نمي شود مگر با فراهم كردن شرايطي كه اقشار مختلف اجتماعي بتوانند عملا در ساختارهاي اجتماعي كه زمينه هاي دخالت مردم را فراهم مي كند، حضور داشته باشند. اين ساختارها مي تواند حوزه هايي چون فرهنگ، هنر، آموزش و پرورش و نظام سلامت مردم را دربرگيرد.
كوچك كردن دولت و به تبع آن، آماده كردن زمينه حضور مردمي در فرايند به كارگيري ظرفيت هاي بالقوه جوانان و تجربه ميان سالان، از اولويت برنامه هاي دولت آينده بايد باشد. اين برنامه بدون عنايت به سند چشم انداز بيست ساله، از ضريب موفقيت كمتري برخوردار خواهد شد. به همين دليل، جهت گيري عملي دولت آينده، معطوف كردن مراكز تصميم ساز و اجرايي به سمت اولويت هاي اين سند مي تواند باشد. سندي كه براي تحقق آن، ساعت ها پژوهش و كار تخصصي انجام شده است.

نحوه پذيرش در دوره هاي پودماني اعلام شد
ايسنا: جزييات پذيرش بدون گزينش قبول شدگان دانشگا ه هاي دولتي و غيردولتي در دانشگاه جامع علمي - كاربردي اعلام شد.دكتر حسين بلندي معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي - كاربردي در اين باره گفت: كليه قبول شدگان يكي از آزمون هاي ورودي دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي بدون طي مراحل گزينش در دوره هاي كارداني علمي - كاربردي پودماني دانشگاه پذيرفته مي شوند.وي افزود: بر اساس مصوبات دانشگاه كليه داوطلباني كه در يكي از آزمونهاي ورودي دانشگاه هاي دولتي يا غير دولتي پذيرفته شده اند، توسط دانشگاه جامع علمي - كاربردي در دوره هاي پودماني پذيرش شده و در پايان مدرك رسمي  كارداني اين دانشگاه را دريافت مي نمايند.دكتر بلندي در خاتمه اظهار داشت: ثبت نام دوره هاي پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي اعم از حضوري و غير حضوري تا روز هفتم تير ماه ادامه خواهد داشت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |