شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۱ - Jun 25, 2005
سرمايه گذاري ۲/۲ميليارد دلاري در بورس تهران
000627.jpg
گروه بورس: تازه ترين آمارهاي دريافتي نشان مي دهد: فعالان بورس تهران در بهار امسال معادل ۲/۲ ميليارد ريال در بازار سهام سرمايه گذاري كرده اند.
به گزارش خبرنگار ما معادل ۹۰۰ ميليون دلار از سرمايه گذاري انجام گرفته طي ۳ ماه گذشته در خرداد ماه محقق شده است. به اين ترتيب ارزش دادوستد سهام در بورس تهران طي يك ماه گذشته نسبت به ارديبهشت ماه حدود ۳۰۰ ميليون دلار افزايش نشان مي دهد.
براساس گزارش منتشر شده از سوي اداره نظارت بر بازار در بورس تهران، در بهار امسال درهاي تالارهاي مبادلات سهام در سراسر ايران ۵۹ روز به روي سرمايه گذاران باز بوده، در اين روزها ۴۰۶ هزار نفر در ۶۵۰ هزار نوبت با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي خريد ۳/۴ ميليارد برگه سهم دستور خريد صادر كردند. ارزش كل مبادلات انجام شده در اين دوره معادل ۱۹ هزار و ۲۰۲ ميليارد ريال برآورد شده است.
در اين گزارش آمده است: در خرداد ماه امسال با وجود بالا گرفتن رقابت هاي انتخاباتي ۱۴۱ هزار نفر براي خريد ۶/۱ ميليارد برگه سهم ۷ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال از نقدينگي خود را پرداخت كردند.
در بهار سال جاري در مجموع ۱۵۱ هزار نفر از خريداران سهام در تالار فرعي به دادوستد سهام پرداختند و ۹/۱ ميليارد برگه سهم را در مجموع به ارزش ۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال خريدند.
از سوي ديگر در تالار اصلي ۲۵۵ هزار نفر با پرداخت رقمي در حدود ۱۴ هزار ميليارد ريال مالك ۴/۲ ميليارد برگه سهم عرضه شده در تالارهاي مبادلات شدند.
بر اين اساس در خرداد ماه امسال نيز با وجود آن كه تعداد خريداران سهام در تالار فرعي حدود نصف اين تعداد در تالار اصلي بود، تعداد سهام مبادله شده در تالار فرعي از تالار اصلي فراتر رفت و از نظر ارزش مبادلات نيز براي نخستين بار عملكرد دو تالار به يكديگر نزديك شد.
در يك ماه گذشته ۴۳ هزار نفر ۸۲۷ ميليون سهم را به ارزش ۳ هزار ميليارد ريال در تالار فرعي خريدند، در تالار اصلي نيز ۷۷۰ ميليون سهم درمجموع به ارزش ۴ هزار و ۷۴۴ ميليارد ريال دادوستد شد. تعداد خريداران سهام نيز به ۹۸ هزار نفر رسيد.
طبق آمار دريافتي در خرداد ماه امسال ارزش جاري بازار سهام نسبت به ارديبهشت ماه حدود يك درصد كاهش يافت.
درصد كاهش در تالار اصلي به ۸/۱ درصد رسيد اما در تالار فرعي ارزش بازار با ۵/۳ درصد رشد مواجه شد.
اين گزارش حاكي است: در پايان بهار امسال ارزش جاري سهام پذيرفته شده در بورس تهران از مرز ۴۰۵ هزار ميليارد ريال فراتر رفت. اين رقم در تالار فرعي معادل ۶۹ هزار ميليارد ريال و در تالار اصلي برابر ۳۳۶ هزار ميليارد ريال برآورد شده است.

خصوصي سازي پاسخ مي دهد
فارس: سازمان خصوصي سازي براي انجام تحقيق و تفحص مجلس و همكاري با كميته مربوطه آمادگي دارد.
عبدالله پوري حسيني درباره روند گفت و گو هاي مجلس با سازمان خصوصي سازي براي انجام تحقيق و تفحص از اين سازمان اظهار داشت: ما از انجام تحقيق و تفحص استقبال كرده و خواستار انجام هر چه زودتر آن شده ايم.
وي افزود: بر اساس اطلاعات موجود، هيات تحقيق و تفحص از سازمان خصوصي تشكيل و هيات رئيسه آن نيز انتخاب شده اند، اما ظاهرا نمايندگان مجلس طي هفته هاي اخير درگير مسئله انتخابات بوده اند و به همين دليل شروع كار كميته تحقيق و تفحص به تاخير افتاده است.
رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي گفت: پس از اتمام انتخابات كار مجلس شروع خواهد شد و سازمان خصوصي سازي نيز نهايت همكاري را براي انجام بررسي هاي مورد نياز اعضاي هيات خواهد داشت.
طرح تحقيق و تفحص مجلس از سازمان خصوصي سازي، هجدهم ارديبهشت ماه به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
بيكار شدن تعدادي از كارگران كارخانه هاي توليدي واگذار شده، كاهش توليد، فروش شركت هاي دولتي به قيمت پائين، ايجاد جو بدبيني نسبت به نظام، ايجاد تنش هاي كارگري و ايجاد طبقه جديدي از سرمايه داران نوكيسه از سرفصل هاي عنوان شده در طرح تحقيق و تفحص مجلس هستند.

۱۰ كارگزار جديد در بورس فلزات فعال مي شوند
000624.jpg
ايسنا: پذيرش  در سازمان تجارت جهاني نيازمند طي روندي حداقل پنج ساله است و پيش بيني مي كنيم در مسير اوليه، تاثير چنداني بر بورس و اقتصاد نداشته باشد.
علي اكبر هاشميان، دبير كل بورس فلزات با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: «علاوه بر افزايش ۲۶ درصدي در فروردين و ۶۸ درصدي در ارديبهشت، در خرداد ماه نيز حجم معاملات بورس فلزات ۱۸ درصد و ارزش معاملات ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته؛ كه اين امر، روند افزايشي مثبتي را در بورس فلزات نشان مي دهد.
وي اعلام كرد: حجم معاملات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۳۶ درصد و ارزش معاملات ۴۰ درصد رشد داشته است. بورس  بر خلاف دولت ها اتفاقات را قبل از وقوع منعكس مي كند و با تجزيه و تحليل مي توان اتفاقات آينده را پيش بيني كرد.
دبير كل بورس فلزات گفت: رشد بازار به  رغم ركودي كه در بخش ساختمان و اقتصاد كشور وجود دارد، نشان مي دهد كه تحولات مثبتي در حال وقوع است.
هاشميان درباره تاثيرات پذيرش در سازمان تجارت جهاني بر توليد صنايع فلزي و فولاد گفت: حتي اگر امروز در WTO به صورت دايمي  پذيرفته شويم، هيچ گونه نگراني از اين بابت نخواهيم داشت.
وي به دريافت مجوز ۱۰ كارگزاري جديد اشاره كرد و افزود: پس از يك سال و نيم انتظار سرانجام مجوز ۱۰ كارگزاري جديد در شوراي بورس صادر شده و به زودي اين موضوع به طور رسمي اعلام خواهد شد.
هاشميان تأكيد كرد: از اين به بعد مجوز كارگزاري به يك فرد يا نهاد داده نمي شود، و تلاش خواهيم كرد همه دست اندركاران بازار اعم از تعاوني ها، اتحاديه ها، تجار، توليدكنندگان و عوامل بازار را در اين امر شريك كنيم، حتي كارگزاران قديمي را تشويق مي كنيم كه سهام بفروشند تا مالكيت عمومي تر شود و پوشش بيشتري از بازار حاصل شود. بنابراين بورس اعتبار بيشتري خواهد يافت.
دبير كل بورس فلزات تهران ادامه داد: به دليل مشكلات تغيير مديريت و اختلافاتي كه در نحوه عمل كارگزاران بود اين قضيه از قبل بلاتكليف مانده بود، اما بالاخره مصوبه اش را از شوراي بورس گرفتيم و به زودي آن را اجرايي مي كنيم.
وي درباره زمان آغاز فعاليت رسمي كارگزاران جديد گفت: دو هفته بايد فرصت دهيم كه متقاضيان نام نويسي كنند و پس از گزينش، ۱۰ گروه همگن درست مي كنيم كه اميدواريم تا پايان سال اين مورد اجرايي شود.
دبير كل بورس فلزات نحوه معامله در بورس فلزات را حراج حضوري دانست و گفت: تعداد كارگزاران در بورس فلزات به دليل محدوديت رينگ و تالار محدود است تا آنجا كه بورس فلزات لندن با ۱۲۵ سال سابقه هنوز ۱۱ كارگزار دارد و باقي دست اندركاران بازار را در پنج لايه تعريف كرده است، سعي داريم كه در حد ۲۱ كارگزار بازار را پوشش دهيم كه ديگر تقاضايي براي كارگزاري جديد وجود نداشته باشد.
هاشميان درباره تأسيس رينگ كالاهاي خاص تأكيد كرد: قصد داريم به جز معاملات فلز، در بورس فلزات معامله كالاهاي خاص را هم داشته باشيم اما در اين زمينه بايد مطالعات اساسي صورت گيرد.
دبير كل بورس فلزات به استعلام پروژه هاي دولتي از بورس فلزات اشاره كرد و افزود: در حال حاضر پروژه هاي دولتي از بازار دوم كه بازار عمده فروشي يا خرده فروشي است، خريد مي كنند اما به دنبال آن هستيم كه استعلام از بورس انجام شود. در اين زمينه مذاكرات اوليه صورت گرفته و در جهت قانونمند كردن موضوع هستيم. در اين باره با وزير صنايع و معادن نيز صحبت شده است.
وي تأكيد كرد: چون قيمت هاي معاملاتي بورس فلزات قيمت هاي تجارتي و معادل پايين ترين قيمت بازار است به نفع پروژه هاي دولتي است كه از بورس هم استعلام كنند.

شاخص كل ۴۳ واحد افزايش يافت
گروه بورس: معاملات هفته گذشته بورس تهران منجر به رشد ۴/۳۴ واحدي شاخص كل قيمت سهام شد و باعث شد اين شاخص در پايان هفته به رقم ۱۲ هزار و ۴۹۵ واحد برسد.
به گزارش خبرنگار ما در اين هفته شاخص عملكرد تالار فرعي ۵۲ واحد و شاخص عملكرد تالار اصلي ۴/۴۳ واحد رشد كردند و به ترتيب ارقام ۱۱ هزار و ۴۸۴ واحد و ۱۲ هزار و ۴۱۸ واحد را براي خود به ثبت رساندند.بنابر اين گزارش شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس هفته گذشته عملكرد خوبي داشتند و به اين اساس شاخص مالي در هفته گذشته با رشد ۵/۵۲۶ واحدي به رقم ۳۶ هزار و ۴۵۹ واحد نزديك شد.
عملكرد شركت هاي صنعتي بورس نيز هفته گذشته مثبت ارزيابي شد و رشد ۱۹ واحدي شاخص صنعت را در پي داشت. اين شاخص در پايان هفته به رقم ۹ هزار و ۴۶۶ واحد نزديك شد. براساس اين گزارش طي يك هفته گذشته فعالان بازار شاهد افت ۱۸۱ واحدي ميانگين ساده و افزايش ۸ واحدي ميانگين موزون ۵۰ شركت فعالتر بورس را بودند.در اين هفته شاخص قيمت و بازده نقدي ۲۳۹ واحد رشد كرد و شاخص بازده نقدي با ۱۷ واحد افزايش به رقم ۴ هزار و ۲۷۴ واحد رسيد.

باتوجه به روند صعودي شاخص ها در هفته گذشته
اطمينان به بورس بازگشت
گروه بورس: سرانجام دور دوم انتخابات رياست جمهوري روز جمعه با حضور گسترده مردم پاي صندوق هاي رأي برگزار شد.
گزارش گروه بورس همشهري حاكي است: باتوجه به اين كه در انتخابات نهم مردم بايد رئيس جمهوري جديد را به عنوان جانشين سيدمحمد خاتمي برمي گزيدند و اين موضوع با تغيير و تحولاتي در عرصه مديريت كشور و نحوه نگرش به حوزه اقتصاد همراه بود، سهامداران و فعالان بورس تهران در ۳ ماه گذشته با نبض سياست تصميم هاي اقتصادي خود را تنظيم مي كردند.
روند حركت شاخص ها و آمار عملكرد بورس در هفته گذشته نشان مي دهد: هرچند تالارهاي بورس با كاهش تعداد خريداران سهام و حركت محتاطانه فعالان بازار مواجه بوده، اما روند شاخص ها در كنار اين احتياط به جز يك روز روندي صعودي را نشانه گرفته است. اين موضوع از خوش بيني سرمايه گذاران بورس تهران به آينده حكايت دارد.
يكي از دلايل اصلي اين خوش بيني را بايد در ديدگاه مثبت دو كانديداي حاضر در دور دوم انتخابات نسبت به بازار سرمايه جست وجو كرد. هرچند در زمان نگارش اين گزارش و احتمالا تا ساعت هاي مياني امروز _ شنبه _ نتيجه انتخابات و چهره رئيس جمهوري جديد هنوز مشخص نشده اما مسلم اين است كه هر دو كانديدا به توسعه فعاليت هاي بورس اعتقاد دارند.
بر اين اساس بررسي ديدگاه هاي دكتر محمود احمدي نژاد و اكبر هاشمي رفسنجاني كه در آخرين روز رقابت هاي انتخاباتي ارائه شده درباره بورس ارائه شده جالب توجه است.
دكتر احمدي نژاد با ارائه مقدمه اي از وضعيت فعلي اقتصاد ايران گفت: در تنظيم قيمت ها هم اكنون طوري عمل مي كنيم كه تا شش ماه آينده هم نمي شود قيمت ها را پيش بيني كرد، آينده براي مردم بايد قابل پيش بيني باشد.
وي افزود: ارتباط دولت ما با ايرانيان خارج كشور قطع شده است و به آنها به عنوان سرمايه نمي نگريم درحالي كه بايد حامي آنها باشيم و با آنها ارتباط برقرار كنيم. براي تحقق اين امر رفت و آمدها بايد تسهيل شود تا آنها با حضور در ايران فرهنگ خود را بتوانند حفظ كنند.
وي درباره يارانه ها و اصلاح روش پرداخت آن تأكيد كرد: نگاه مديران اقتصادي بايد تغيير كند و دولت موظف است زندگي مردم را در يك تعادل حفظ كند. مصرف انرژي در كشور لجام گسيخته است و با بالا بردن قيمت بنزين مشكلات برطرف نمي شود زيرا حوزه اقتصاد به هم پيوسته است و با بالا رفتن قيمت بنزين خيلي گراني ها اتفاق مي افتد.
احمدي نژاد درباره توسعه بورس و بازار سهام افزود: بازار سهام در كشور ما ضعيف است. نيازمند بازار سرمايه اي هستيم كه پشتوانه اقتصادي ما را قوي كند. بورس نبايد در انحصار شركت هاي دولتي باشد به اعتقاد من با اين روند بورس رونق نمي يابد.
احمدي نژاد گفت: معاملات صوري و غيرشفاف بايد از بورس وبازار سهام حذف شود. بورس نبايد به واسطه گران منحصر شود بلكه بايد وارد چرخه توليد شود.
اكبر هاشمي رفسنجاني نيز چهارشنبه شب در سيماي جمهوري اسلامي به طرح ديدگاه هاي خود در زمينه هاي فقرزدايي، مسئله تأمين اجتماعي، حل مشكل مسكن و ارائه سهام به مردم پرداخت.
او گفت : اين  طرح ها جزييات  زياد ي دارد، همه  جزييات  هم  كار كارشناسي مي برد، اما، مثلا طرح  واگذاري  سهام  به  مردم  از طريق  بورس  يكي  ازاين  هاست .
رفسنجاني  اضافه  كرد: دولت  دارايي هاي  زيادي  دارد و تصدي  گري زيادي  مي كند، اين  همه  تصدي  هم  كارايي  شركت ها را پايين  مي آورد، تغييرعنوان  مالكيت  هم  مشكلي  ايجاد نمي كند.مثلا اگر سهام  بانك  دولتي  يا كشت  وصنعت  بزرگ  را به  كاركنان  و مردم  بدهيم ، دارايي هاي  جامعه  كه  كم  نمي شود، دولت  از خودرو گرفته  تا سيمان ، بانك  ها، بيمه ها، پالايشگاهها، نيروگاه ها، فولاد، هتل  ها، خطوط هوايي ، معادن  مس ، شركت هاي  معدني ، صنايع پتروشيمي ، مخابرات  همه  جا سهم  دارد.اين ها را جمع  مي كنيم  و داخل  ۲۰۰صندوق  سرمايه گذاري  يا شركت  سرمايه گذاري  تقسيم  مي كنيم  و به  مردم  ازآن  صندوق ها سهم  الشركه  مي دهيم ، بدين  ترتيب  تمركز مديريتي  هم  از بين نمي رود.
وي  گفت : كارشناسان  اين  طرح  حساب  كرده اند به  هر خانوارايراني  مي توانيم  سهام  بدهيم ، حدود ۱۴ ميليون  خانوار داريم ، به  هرخانوارمي توانيم معادل ۱۰ ميليون  تومان سهام  بدهيم  پول  آن را هم  از محل  سود آنها ده  ساله  به تدريج  مي گيريم ، فقط هم  شركت هاي  سودآور را ارايه  مي كنيم .
هاشمي افزود: اين  طرح  آثار پولي  و تورمي هم  ندارد، هركس  به  مقداري  كه پول  را از محل  سود بازپرداخت  مي كند، مي تواند بفروشد، بنابراين ، فروش  به تدريج  انجام  مي شود.
اين گزارش حاكي است: فعالان بازار بر اين باورند كه باتوجه به اين ديدگاه هاي مثبت، احتمالا پس از يك دوره افت كوتاه بازار در طول روز شنبه، بازار سهام دوباره با اعلام نتايج قطعي انتخابات از روز يكشنبه روندي صعودي را آغاز كند.
حالا به نظر مي رسد كه فعالان بازار سهام اطمينان لازم را از آينده سرمايه گذاري در بورس كسب كرده اند و همين موضوع به عنوان مهم ترين عامل نقش اساسي را در رشد متقاضيان سرمايه گذاري و خريد سهام در روزهاي آينده ايفا خواهد كرد.

خروج سهام منچستريونايتد از بورس لندن
موج: بعد از ۱۴ سال از عرضه سهام باشگاه منچستر يونايتد در بورس لندن، ديروز سهام اين شركت از فهرست شركت هاي حاضر در بورس خارج شد.
پس از خريد اين باشگاه از سوي يك ثروتمند آمريكايي به نام مالكوم گليزر، انتظار اين عمل مي رفت ولي موضوع تاكنون به تاخير افتاده بود. اين كار نشان دهنده آن خواهد بود كه سهامداران فعلي بايد سهام ساير سهامداران را نيز خريداري كنند. درصد سهام گليزر در اين باشگاه ۳/۹۷ درصد است ولي اين رقم چندي ديگر تا ۶/۹۷ درصد افزايش مي يابد. وي ماه گذشته با پرداخت ۷۹۰ ميليون پوند عمده سهام اين باشگاه انگليسي را خريد.

توقف نماد ۵ شركت در پايان وقت مبادلات امروز
گروه بورس: در پايان مبادلات امروز _ شنبه _ نماد ۵ شركت بورس به طور موقت بسته مي شود.
به گزارش خبرنگار ما بر اين اساس سهامداران شركت هاي سراميك اردكان، پتروشيمي فارابي، كمپرسور سازي تبريز، موتوژن و لعابيران دست از خريد و فروش سهام خواهند كشيد.دليل توقف نماد شركت هاي لعابيران، سراميك اردكان، پتروشيمي فارابي و كمپرسورسازي تبريز، برگزاري مجامع عمومي عادي سالانه اعلام شده است. ضمن اينكه موتوژن هم قرار است مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده خود را برگزار كند.

كوچكترين سهام دار سيستاني
ايسنا: كوچكترين سهام دار تالار منطقه اي سيستان و بلوچستان وارد بازار سرمايه ايران شد.
اميرصدرا اديب نژاد كوچكترين سهام دار بورس منطقه اي سيستان و بلوچستان كه در تاريخ ۲۴ خرداد ماه  ۸۴ به دنيا آمده است پس از گرفتن كد معاملاتي خود در تاريخ ۳۰ خرداد امسال، در حالي كه بيش از  ۶ روز از تولد او نمي گذشت به خريد سهام اقدام كرد.

فعالان بازار دست به عصا حركت كردند
گروه بورس: فعالان بازار در هفته گذشته تصميم گرفتند تا مشخص شدن نتايج انتخابات رياست جمهوري دست به عصا راه بروند.
به گزارش خبرنگار ما افت ۳/۷ درصدي تعداد خريداران در اين هفته نشان مي دهد، فعالان بازار طي هفته گذشته براي خريد و فروش سهام خود محتاطانه عمل كردند.
بنابراين گزارش با وجود كاهش تعداد خريداران دراين هفته ارزش و حجم معاملات به ترتيب با ۴۷ درصد و ۴ درصد رشد مواجه بود.طي يك هفته گذشته تعداد خريداران به ۳۱ هزار و ۲۶۴ نفر رسيد و حجم معاملات به رقم ۵۰۳ ميليون و ۷۴۷ هزار و ۴۷۶ سهم به ارزش دو هزار و ۹۴۷ ميليارد ريال افزايش يافت.
براساس اين گزارش هفته گذشته در تالار فرعي ۳۱۶ ميليون و ۲۶۵ هزار و ۱۶۹ سهم به ارزش يك هزار و ۵/۶۴۴ ميليارد ريال توسط ۱۰ هزار و ۱۲ نفر دست به دست شد كه اين ارقام كاهش ۶/۱۴ درصدي تعداد خريداران، افزايش ۲/۳ درصدي حجم و رشد ۱۰۵ درصدي ارزش معاملات را نشان مي دهد.درتالار اصلي نيز اين هفته تعداد خريداران با ۵/۳ درصد كاهش به ۲۱ هزارو ۲۵۲ نفر رسيد كه اين افراد ۱۸۷ ميليون و ۴۸۲ هزار و ۳۰۷ سهم به ارزش يك هزار و ۳۰۷ سهم را مبادله كردند.ارزش معاملات اين تالار طي هفته مورد بررسي با ۶/۸ درصد و حجم معاملات با ۵ درصد افزايش روبه رو بود.

حجم داد و ستدها در بورس فلزات ۷۴ درصد افزايش يافت
گروه بورس: آمار كل معاملات بورس در هفته آخر خرداد ماه نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ حجم، ۷۴ درصد و از نظر ارزش، ۳۷ درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات تهران، در هفته مورد بررسي جمعا ۱۰۳هزار و ۳۲۰تن انواع فولاد، آلومينيوم، مس و روي به ارزش ۴۵۲ميليارد و ۹۸۴ميليون و ۷۶۰هزار ريال در بورس فلزات تهران داد و ستد شد.
در هفته مورد بررسي ۱۰۱هزار و ۲۰تن انواع محصولات فولادي به ارزش ۳۸۸ ميليارد و ۳۱۳ميليون و۶۰ ريال معامله شد، كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۹۷/۷۷ و ۸۵/۷۲درصد از كل بازار را به خود اختصاص داده است.
در گروه محصولات مسي نيز يك هزار و ۴۸۰تن انواع محصولات مسي به ارزش ۵۰ميليارد و ۳۶۹ميليون و ۷۰۰هزار ريال معامله شد كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب ۱/۴۳و ۱۱/۱۲درصد از كل بازار را به خود اختصاص داد.
در گروه محصولات آلومينيومي  نيز ۷۲۰تن انواع آلومينيوم به ارزش ۱۲ ميليارد و ۹۸۲ميليون ريال معامله شد كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب ۰/۷ و ۲/۸۷ درصد از كل بازار را در اختيار گرفت.
در هفته مورد بررسي ۱۰۰تن شمش روي نيز به ارزش يك ميليارد و ۳۲۰ ميليون ريال داد و ستد شد كه از نظر وزن و ارزش به ترتيب ۱و ۰/۲۹درصد از كل بازار را به خود اختصاص داد.
بر اساس اين گزارش، از كل معاملات صورت گرفته در بورس طي هفته گذشته، ۹۳هزار تن به ارزش ۳۵۶ميليارد و ۹۱۲ميليون ريال به صورت سلف و ۱۰هزار و ۳۲۰تن به ارزش ۹۶ ميليارد و ۷۲ميليون و ۷۶۰ هزار ريال به صورت نقدي داد و ستد شد.
تالار بورس  فلزات تهران در هفته مورد بررسي شاهد ۱۰۹هزار و ۸۲۰ تن عرضه در مقابل ۳۹۳هزار و ۶۸۰ تن تقاضا براي محصولات ياد شده بود.

خصوصي سازي سهام ۴ شركت
گروه بورس: در جريان داد و ستدهاي هفته گذشته بورس تهران تعداد ۷۰۱ هزارو ۲۴۱ سهم به ارزش ۵/۷۹۵ ميليارد ريال به بخش خصوصي واگذار شد.
به گزارش خبرنگار ما، عرضه اين سهام كه مربوط به ۴ شركت بورسي بود توسط سازمان خصوصي سازي و از طريق بورس اوراق بهادار صورت گرفت.
بنا بر اين گزارش، طي يك هفته گذشته سازمان خصوصي سازي از محل فروش ۲۵۰ هزار سهم لاميران به ارزش ۴/۲۷۹ ميليارد ريال، ۷۰ هزار و ۴۰۰ سهم جام جهان نما به ارزش ۸۸ ميليارد ريال و ۳ هزار و ۵۲۷ سهم ايرانيت به ارزش ۲/۱۷ ميليارد ريال درآمد كسب كرد.همچنين در هفته گذشته ۳۷۷ هزار و۳۱۴ سهم ماشين سازي اراك به ارزش ۴۱۱ ميليارد ريال كه متعلق به سازمان گسترش و نوسازي بود به بخش خصوصي واگذار شد.

رونق در تالارهاي منطقه اي بورس
گروه بورس: تالارهاي منطقه اي رفته رفته جايگاه خود را در چارچوب بورس اوراق بهادار ايران مي يابند و هر هفته شاهد رونق بيشتر معاملات سهام در آنها هستيم.
به گزارش خبرنگار ما آخرين آمار ارائه شده نشان مي دهد: طي هفته گذشته با وجود آن كه تب و تاب انتخابات بر بازار سايه افكنده بود سهامداران و متقاضيان زيادي در ۱۷ تالار منطقه اي براي خريد سهام مراجعه كردند.
تبريز
معاون  تالار تبريز گفت : ۲۷۲ميليارد و ۲۴۹ميليون  و ۷۹۳ هزار ريال  از سهام  شركت ها درمعاملات  يك  ماه  گذشته  تالار تبريز داد و ستد شده است.
احمد ريخته گر نظامي  افزود: اين سهام  متعلق  به  ۱۷۸ شركت  و ۳۵ درصد آن مربوط به  خريد و ۶۵ درصد مربوط به  فروش  بوده  است .
زنجان
ارزش  ريالي  خريد و فروش  سهام  در تالار  منطقه اي  زنجان  خرداد امسال  درمقايسه  با ارديبهشت  ۸۵ درصد افزايش  يافت .
خرداد ماه امسال  ۷ ميليون  و ۶۰۰ هزار سهم  به  ارزش  ۴۰ ميليارد و ۷۰۰ ميليون  ريال  در اين  تالار دادوستد شد.
اهواز
در معاملات  هفته  گذشته تالار خوزستان  تعداد ۵۱۱ هزار و ۳۳۱ سهم  به ارزش  دو ميليارد و ۱۰۳ ميليون  ريال  مبادله  شد.
از اين  تعداد سهم  ۴/ ۵۴درصد مربوط به  خريد و متعلق  به  ۶۵ شركت  بوده است.
اردبيل
در معاملات  هفته  گذشته تالار اردبيل يك  ميليارد و ۵۷۹ ميليون  ريال  از سهام  شركت ها داد و ستدشد.
نصرت  عزتي  رئيس تالار اردبيل افزود: در اين مدت  ۴۶۵ هزار و ۲۸ سهم  متعلق  به  ۵۹ شركت  معامله  شد كه ۵۶/ ۵۵ درصد اين  سهام  مربوط به  خريد و ۴۴/ ۴۴ درصد نيز مربوط به فروش  بوده  است .
شيراز
مدير تالار شيراز گفت: ۱۰ ميليون  سهم  به  ارزش  ۴/ ۴۰ ميلياردريال  طي  هفته  گذشته در بورس  اوراق  بهادار شيراز دادوستد شد.
محمد نبي وفا افزود: ۵۱ درصداين  مبادلات  مربوط به  خريد و ۴۹ درصد آن مربوط به  فروش  سهام  بود. اين  تعداد سهام  متعلق  به  ۲۷۳ شركت است  كه  بهاي  سهام  ۱۵۳ شركت  افزايش  و قيمت  سهام  ۱۱۵ شركت  كاهش  يافت  و سهام پنج  شركت  ثابت  بود.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۱۹,۹۲۲
۰.۰۱
۸,۸۵۹
شهد
۱۳۶,۸۱۲
۰.۲۲
۱,۳۴۱
آبسال
۷,۰۱۰
۰
۲,۴۶۲
آبگينه
۲۴۴,۸۴۵
۴.۳-
۹,۰۶۹
آلومتك
۴۱۳,۵۷۵
۳.۸۹
۱۵,۹۱۸
آلومراد
۱۲۳,۱۳۳
۲.۵۳-
۳,۹۹۷
آهنگري تراكتورسازي ايران
۲,۵۳۲
۰
۴,۲۷۰
آونگان
۱,۵۳۶
۰.۳۲-
۱۹,۲۴۴
افست
۱۰۳,۴۵۹
۱.۴
۴,۲۹۹
الكتريك خودرو شرق
۱۰۸,۹۲۹
۰.۵۱
۹,۰۷۲
ايران ترانسفو
۷,۸۳۶,۶۲۸
۱.۴۲
۴,۷۹۸
ايران خودرو
۳۶,۰۱۹
۴.۴۳-
۲,۸۴۶
ايران مرينوس
۱,۵۰۰
۱۰.۷۸-
۳,۹۳۴
ايران ياساتايرورابر
۱,۹۴۷,۴۸۲
۱۴.۰۶
۵,۷۹۰
ايرانيت
۷۷,۵۴۹
۲.۴۷-
۱۰,۹۶۵
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۳۵۹,۳۲۳
۰.۰۴
۹,۲۳۳
باما
۱۳,۹۸۰,۱۷۰
۴.۷۹
۶,۲۶۳
بانك پارسيان
۶۹,۳۴۳
۴.۸۶-
۱,۳۵۹
بسته بندي ايران
۲۵۰,۲۴۰,۳۶۳
۱.۴۸-
۶,۴۱۳
بين المللي توسعه ساختمان
۱,۰۸۱,۸۹۶
۲.۰۴-
۶۸۶
پارس الكتريك
۶,۲۸۰
۰
۲,۱۰۰
پارس پامچال
۴,۱۵۶,۳۶۰
۱۰.۴۴
۱,۷۷۲
پارس خودرو
۱۰,۸۲۹
۳۵.۸۹-
۶,۲۶۰
پارس دارو
۱۳,۶۰۱
۰.۹۱-
۶,۸۰۲
پارس سرام
۱۳,۵۲۴
۰.۰۷-
۴,۱۳۳
پارس سويچ
۵,۶۷۰
۰.۳۸-
۴,۴۷۷
پارس مينو
۶۴,۶۱۳
۲.۰۵-
۶۸۲
پارسيلون
۱۵۸,۳۹۷
۰
۱۳,۹۳۰
پتروشيمي اراك
۴۴۹,۶۵۵
۰
۱۹,۷۶۶
پتروشيمي اصفهان
۱,۴۲۵,۸۷۰
۰.۶۲-
۱۴,۰۲۹
پتروشيمي خارك
۷۸,۶۰۵
۰.۱۵
۱۵,۸۴۹
پتروشيمي فارابي
۷,۶۰۰
۴.۱۴
۱,۳۵۳
پرميت
۳,۹۵۱
۰
۱,۰۵۶
پلاستيك شاهين
۴۱,۹۲۰
۰
۱۴,۵۸۵
تامين ماسه ريخته گري
۱۸۷,۰۸۰
۳.۹۶-
۳,۸۴۱
تجهيزنيروي زنگان
۲,۶۹۶,۴۷۴
۲.۴۸
۴,۳۵۷
تراكتورسازي ايران
۵۱۱,۳۶۴
۰.۵۲
۲,۶۷۶
تكنوتار
۳,۷۵۷,۷۰۴
۲.۲۷-
۵,۷۱۹
توسعه معادن روي ايران
۸۴۹,۵۷۶
۳.۵۶-
۱۴,۶۹۹
توليد سموم علف كش
۹۰۰,۳۶۲
۰.۹۲-
۱,۱۹۴
توليدمحورخودرو
۲,۹۴۰,۲۲۰
۰.۰۱-
۱۸,۹۹۸
توليدمواداوليه داروپخش
۷۰,۴۰۰
۰
۱,۲۰۰
جام جهان نما - بلر
۱۶۵,۲۲۳
۸.۳۹
۴,۲۰۸
جام دارو
۷,۸۳۹
۰.۱۳-
۲,۳۶۱
چيني ايران
۳۹۲,۸۶۱
۶.۳-
۱۱,۱۷۵
حمل ونقل توكا
۱۰,۵۱۰
۰
۵,۴۲۷
خاك چيني ايران
۱۸۹,۹۹۴
۰
۱۲,۵۲۴
خدمات انفورماتيك
۲۹۷,۳۹۹
۰
۱۷,۶۶۹
خدمات دريايي تايدواترخاورميان
۵۹,۹۲۴
۱۳.۷۴
۵,۸۸۱
خوراك دام پارس
۲۰
۰
۸,۸۲۶
داروپخش (هلدينگ )
۷,۲۸۵,۲۰۴
۰
۹,۵۰۰
داروسازي ابوريحان
۵۴,۷۵۴
۰.۰۷
۷,۰۷۹
داروسازي اسوه
۱۲,۲۳۶,۷۷۸
۰.۲۴-
۱۳,۴۶۲
داروسازي اكسير
۱,۰۰۰
۰
۲۷,۴۴۸
داروسازي تهران دارو
۶,۲۷۲
۰.۳۹-
۹,۲۲۸
داروسازي جابرابن حيان
۵,۰۱۰
۰
۷,۵۴۳
داروسازي روزدارو
۳۵,۰۸۷
۲.۳-
۴,۲۵۲
داروسازي سبحان
۱۶۰,۶۶۸
۵.۲۵-
۴,۰۵۶
داروسازي كوثر
۳۰۰
۰
۴,۱۷۷
دارويي امين
۵,۰۱۰,۹۷۰
۰.۴۶-
۱۵,۹۲۵
دارويي رازك
۱۷,۳۳۰
۱.۱۸
۱,۰۱۷
درخشان تهران
۴۷۷,۰۰۲
۰
۳,۴۹۴
دشت مرغاب
۱۲۷,۸۲۷
۱۵.۳۴-
۱,۴۸۶
روغن نباتي پارس
۷۵۳,۷۲۵
۰
۳,۶۸۴
ساختمان اصفهان
۲۱۹,۴۳۹
۲.۸۳-
۱,۷۲۹
ساسان
۱,۸۲۸,۲۲۵
۴.۵۷
۴,۱۵۷
سامان گستراصفهان
۱۰,۸۰۰,۰۳۳
۱.۵۸
۶,۱۳۶
سايپا
۱۸۰,۵۵۴
۷.۷۶-
۳,۰۷۹
سپنتا
۸۲۱,۷۵۸
۲.۸۵-
۶,۰۹۸
سراميك هاي صنعتي اردكان
۲۰,۶۳۰,۶۸۴
۳.۴۵
۲,۱۱۶
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۵,۴۷۷,۰۲۷
۰.۷۲-
۱,۳۹۶
سرمايه گذاري بهمن
۲,۲۰۸,۳۱۶
۰.۰۵
۱,۹۸۰
سرمايه گذاري بوعلي
۲۸,۴۴۳
۰.۹۱-
۲,۷۵۳
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۲,۹۵۹,۳۷۵
۱.۵۳-
۴,۳۰۵
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۲۵۵,۹۵۲
۸.۲۳
۲,۴۵۵
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۵,۶۹۹,۸۶۰
۱۶.۰۱
۱۰,۶۰۹
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱,۵۳۷,۲۵۷
۰.۲۵-
۱,۵۹۶
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۶,۱۳۵,۳۵۸
۰.۵۶-
۴,۱۰۳
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۱۱,۴۶۵,۸۲۱
۰.۲۶-
۱,۱۵۸
سرمايه گذاري توسعه ملي
۳۱۳,۳۱۹
۱.۵۷-
۸,۳۷۰
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۸۳۸,۲۲۴
۰.۰۵-
۴,۱۸۶
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۶,۱۱۱,۷۰۳
۱.۴۱-
۵,۰۳۸
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۱,۸۲۰,۵۳۰
۰
۱,۷۴۸
سرمايه گذاري سپه
۱,۶۵۹,۹۶۹
۱.۵۳-
۲,۸۸۱
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۵۲۷,۵۵۹
۱.۷۳
۱,۹۷۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱,۲۳۲,۱۹۲
۲.۰۶
۳,۱۶۳
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۱,۵۱۱,۳۸۳
۰.۱۷
۲,۹۳۷
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۹,۱۸۰,۱۲۱
۰.۱
۴,۱۸۱
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۲,۰۸۸,۴۹۶
۰.۱۲-
۳,۴۳۶
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۱,۹۱۷,۵۱۷
۰.۷۸-
۴,۶۱۷
سرمايه گذاري مسكن
۴,۵۴۴,۱۸۳
۴.۹۲
۱,۵۶۴
سرمايه گذاري ملت
۲,۰۶۵,۴۶۲
۳.۷۲-
۱,۸۰۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۶۲۰,۳۹۱
۰.۳۷
۲,۴۲۴
سرمايه گذاري نيرو
۲,۴۷۳
۰
۱۱,۱۴۱
سنگ آهن گل گهر
۱۰
۰
۲۲,۸۲۷
سيمان اصفهان
۱۵,۵۱۶
۰
۹,۷۷۷
سيمان ايلام
۳۶,۱۱۷
۱.۹۴-
۱۷,۵۶۵
سيمان بهبهان
۳۹۳,۲۱۰
۲.۱۶
۱۳,۰۱۳
سيمان تهران
۱۶۳
۰
۱۸,۲۹۹
سيمان خاش
۱۴۱,۵۲۷
۱.۷۸-
۲۶,۷۲۴
سيمان خزر
۱۴
۰
۶,۵۵۰
سيمان داراب
۴,۳۹۴
۰.۰۱-
۲۶,۲۹۸
سيمان شاهرود
۱۰,۰۵۰,۲۶۲
۲.۵۷-
۱۴,۸۷۴
سيمان شرق
۱۶۵
۰
۱۹,۲۹۱
سيمان فارس
۱,۸۴۱,۲۲۶
۰.۸۴
۶,۴۱۲
سيمان فارس و خوزستان
۴۶,۶۸۴
۰
۷,۲۷۳
سيمان كارون
۷۲,۷۳۵
۳.۹۴-
۱۹,۵۶۵
سيمان كرمان
۴,۴۱۰,۷۵۲
۰
۲۴,۹۴۹
سيمان مازندران
۱۳۴,۶۲۰
۲.۹۴-
۷,۱۷۰
سيمان هگمتان
۶۰
۰
۹,۱۷۴
سينا دارو
۱۰۱,۸۱۵
۰.۹
۲,۷۷۱
شهد ايران
۱,۰۱۰
۰
۳,۲۰۷
شيشه قزوين
۹۱,۶۰۲
۲.۱۳-
۴,۵۹۹
شيشه همدان
۴,۱۳۲
۰.۲۶-
۱,۹۱۸
شيشه و گاز
۳,۴۸۶,۰۵۱
۵.۴
۴,۰۵۷
شيمي داروئي داروپخش
۲,۱۷۰,۶۲۴
۱۶.۳۹
۱,۴۳۴
صنايع آذرآب
۲۰۹
۰
۱,۲۶۶
صنايع بسته بندي مشهد
۱۷۳,۲۶۵
۳.۵۶
۹,۴۵۱
صنايع جوشكاب يزد
۹۹,۹۵۶
۱.۶۵-
۸,۸۵۶
صنايع شيميايي ايران
۳۷۵
۰.۱۱-
۳,۵۵۵
صنايع شيميايي فارس
۱۴,۸۴۹
۰
۴,۶۷۶
صنايع فلزي ايران
۲۲۱,۲۶۸
۲.۰۱-
۷,۰۵۵
صنايع لاستيكي سهند
۷۶۳,۶۸۸
۰.۵
۳,۵۸۹
صنايع مس شهيد باهنر
۱۱۲,۱۷۲
۵.۱۳
۲,۳۲۰
صنعتي آما
۱,۱۱۴,۶۰۵
۹.۱۸
۷,۶۷۸
صنعتي دريايي ايران
۲۰۵,۸۳۸
۰.۲۸
۹,۱۵۷
عمران وتوسعه فارس
۳,۱۷۰
۰
۲,۶۹۴
فرآورده هاي نسوز پارس
۲۴,۰۸۰
۱.۴۲-
۲,۴۶۳
فرآورده هاي نسوزآذر
۴۸۰,۸۸۷
۱.۵۶
۱۴,۱۵۶
فرآوري موادمعدني ايران
۲,۵۱۷
۰
۲,۱۲۵
فيبر ايران
۴۵۳,۲۱۵
۱۲.۲۲
۱,۹۲۳
قند پارس
۱,۰۱۰
۰
۱,۶۴۲
قند مرودشت
۹,۸۷۰
۰.۲۶
۳,۸۸۱
قند هكمتان
۳,۱۱۹
۱.۷۳
۵,۲۴۵
كابلسازي تك
۳۵,۷۴۵
۴.۵۶-
۴,۷۱۸
كارتن ايران
۸۵۵
۰
۵,۶۵۰
كارخانجات داروپخش
۲۴,۴۸۲
۰.۸-
۸,۸۹۲
كارخانجات مخابراتي ايران
۳,۲۷۹,۷۷۳
۱۳.۰۴
۲,۵۵۴
كارخانه فارسيت درود
۵۱۰
۰
۲,۳۱۷
كاشي پارس
۷۹۶,۴۷۱
۱.۶۶-
۱۸,۳۲۱
كالسيمين
۱۷۴,۴۴۴
۲.۰۵-
۲,۹۷۰
كف
۱۲۵,۰۸۲
۱.۷۹
۴,۳۰۶
كمباين سازي ايران
۲۴۸,۵۵۸
۰.۲۶
۳,۸۳۶
كنتورسازي ايران
۱۶,۳۷۶
۰.۲-
۵,۵۵۵
كيميدارو
۱,۴۱۰
۰
۵,۷۸۲
كيوان
۱۶,۳۳۷,۷۴۸
۳.۹
۴,۹۱۷
گروه بهمن
۸۶,۱۵۳
۳.۸۸-
۱,۸۵۶
گروه صنعتي بوتان
۲۸,۹۲۷
۰.۰۴-
۵,۰۶۲
گروه صنعتي سپاهان
۳۳۱,۵۴۷
۱.۱۳-
۸,۱۱۷
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۱۱۵,۵۵۳
۰.۵۲
۵۷۳
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۲۶۲,۳۱۸
۰.۲۴
۶,۶۷۸
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۱۲۴,۲۹۲
۰.۰۵
۲,۰۶۹
گلتاش
۴۵۲,۰۵۵
۳.۶۹-
۳,۸۷۹
لاستيك دنا
۹,۹۰۰
۰.۶-
۲,۱۵۹
لامپ پارس شهاب
۴۰۸,۹۵۸
۱۷.۴۱
۱,۲۶۴
لاميران
۱۶,۴۰۸
۰.۰۷-
۵,۸۰۳
لبنيات پاك
۴۵,۰۲۲
۳.۸۷-
۴,۶۲۱
لعاب ايران
۳,۳۹۰
۰
۵,۵۰۷
لنت ترمز ايران
۴,۵۱۷
۰.۸۶-
۱۹,۶۲۲
لوله وتجهيزات سديد
۷۰,۳۳۸
۶.۲۷-
۳,۲۲۴
لوله وماشين سازي ايران
۲,۳۳۷,۸۴۶
۷.۰۱-
۶,۲۰۲
ليزينگ ايران
۱۲,۷۱۵,۳۴۸
۳.۸۶
۶,۳۵۰
ليزينگ صنعت و معدن
۸,۱۰۲
۰.۲۸-
۲,۴۹۹
مارگارين
۲۳۴,۵۱۵
۷.۷۹
۲,۲۷۱
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱,۵۴۵,۲۰۹
۲.۶۲-
۱,۰۷۰
ماشين سازي اراك
۲۰۵,۴۰۵
۲.۶۱-
۳,۴۵۲
ماشين سازي نيرومحركه
۱,۲۴۷,۱۴۷
۰.۱۵-
۵,۱۸۶
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۹۵,۰۳۱
۱۰.۰۳
۳,۱۱۲
معادن بافق
۱۱۴,۸۸۸
۵.۰۵-
۶,۸۹۰
معادن منگنزايران
۵۱,۰۴۱
۰.۳۶
۳,۵۶۳
معدني دماوند
۹۴۰,۵۹۳
۰.۸۵-
۶,۸۲۹
ملي سرب وروي ايران
۶۰۸,۳۰۱
۱۶.۷
۳,۳۶۵
مهرام
۳۷۲,۷۳۲
۰
۴,۱۴۰
مهركام پارس
۱۰۵,۷۲۳
۱.۶۱-
۳,۰۵۰
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱۵۶,۳۳۵
۶.۴۷-
۲,۱۴۸
موتوژن
۲۱۴,۲۶۷
۰.۱۳-
۲۹,۲۳۵
نفت بهران
۳,۰۹۹
۰.۳۷-
۲۶,۱۵۲
نفت پارس
۱۲,۱۶۰
۰
۷,۵۳۸
نورد آلومينيوم
۴۳,۳۸۵
۰.۱۵-
۳,۳۶۸
نورد قطعات فولادي
۲,۱۲۹,۵۱۸
۵.۴۲
۸,۲۱۶
نوسازي وساختمان تهران
۶۳۱,۰۱۹
۲.۴۵-
۳,۲۶۴
نيروترانس
۱۲۸,۴۷۷
۲.۲۲
۱,۴۴۰
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |