شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۱ - Jun 25, 2005
با افزايش شمار اتوبوس ها به ۸ هزار دستگاه
زمان انتظار در ايستگاه هاي شركت واحد
به ۸ دقيقه كاهش مي يابد
000591.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: مديريت شهري تهران درصدد است با افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي و تعيين خطوط ويژه تردد، زمان انتظار و سفر را از ۲۰ دقيقه به ۷ تا ۸ دقيقه كاهش دهد به همين منظور در يك دوره زماني كوتاه مدت، شمار اتوبوس هاي شركت واحد اتوبوسراني تهران به ۸ هزار دستگاه افزايش مي يابد.
در شرايطي كه بار ترافيك در معابر عمومي روز به روز افزايش مي يابد، كارشناسان امور حمل و نقل و ترافيك بر گسترش و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي از جمله اتوبوس تأكيد كرده و آن را به عنوان يك ابزار كارآمد و اثرگذار در مديريت ترافيك تلقي مي كنند.
نتيجه مطالعات و تحقيقات نشان مي دهد كه در حال حاضر حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد سفرهاي درون شهري با استفاده از خودروهاي شخصي انجام مي شود و اين رويكرد علاوه بر توجيه فرهنگي، ناظر بر اين مفهوم است كه ناوگان حمل و نقل عمومي از توان و جايگاه مناسبي برخوردار نيست تا با اقبال شهروندان روبه رو شود.
يك مقام مسئول در شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در اين باره مي گويد: به رغم توجه و سرمايه گذاري هاي انجام شده طي سالهاي گذشته، همچنان شاهد عدم تناسب منطقي بين توان ناوگان اتوبوسراني و شمار مسافرين هستيم و همين موضوع مي تواند در كميت و كيفيت خدمات و نيز رويكرد شهروندان به حمل و نقل عمومي تأثير بگذارد.
براساس آمارهاي اعلام شده از سوي مراكز مطالعاتي، روزانه ۱۴ ميليون سفر درون شهري در تهران انجام مي شود كه حدود ۳ ميليون تا ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار سفر با اتوبوس انجام مي گيرد.
حسين تيموري از مسئولين شركت واحد اتوبوسراني تهران ضمن تأكيد بر ضرورت افزايش تعداد اتوبوس هاي شركت واحد تا سقف ۸ هزار دستگاه به نكات ديگري در اين باره اشاره كرده و مي گويد: شركت واحد در حال حاضر حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس دراختيار دارد كه با احتساب حدود ۳ ميليون مسافر، هر دستگاه اتوبوس روزانه ۶۹۰ نفر را از نقطه اي به نقطه  ديگر شهر جابه جايي مي كند و اين در حالي است كه در برخي كشورها مابه ازاء هر ۱۰۰۰ نفر يك دستگاه اتوبوس وجود دارد.
وي تأكيد مي كند كه مشكل شركت واحد، بسيار زياد است اما عمده آنها نبود مسير ويژه و نيز اتوبوس هاي مناسب  است.
به گفته وي، از مجموع شبكه هاي عبوري در شهر، فقط ۶ درصد در اختيار شركت واحد مي باشد و اين در حالي است كه اين رقم بايد به ۳۰ تا ۳۵ درصد برسد تا با بهره گيري از اتوبوس هاي مناسب، بتوان خدمات مناسب تري به شهروندان ارائه كرد.
مصطفي نوريان _ مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به برنامه هاي مديريت شهري اشاره كرده و مي گويد: بنا به دلايلي كه بسياري از آنها از حوزه ما خارج است، در كيفيت و خدمات شركت واحد به شهروندان، آثار سوء و مخربي برجا مي گذارد كه عدم اجراي طرح زمانبندي حركت اتوبوسها و رسيدن به ايستگاه ها به دليل وجود بار سنگين ترافيك در معابر عمومي از آن جمله مي باشد.
وي تصريح مي كند: زمانبندي حركت اتوبوسها در خطوطي كه شركت واحد داراي مسير ويژه مي باشد، محقق شده، اما در ساير خطوط نمي توانيم اين طرح را اجرا كنيم و به همين دليل زمان انتظار و زمان سفرها بيش از حد توقع مي باشد.
مهندس نوريان مي گويد: متوسط زمان انتظار در حال حاضر حدود ۲۰ دقيقه است كه بنا داريم اين زمان را  با بهره گيري از اتوبوس هاي بيشتر و با كيفيت تر و نيز با در اختيار داشتن مسير ويژه تردد اتوبوسها به ۷ تا ۸ دقيقه برسانيم.
به گفته كارشناسان امور حمل و نقل و ترافيك، به منظور ارتقاء سطح كيفي و كمي خدمات اتوبوسراني تهران،  بايد ناوگان حمل و نقل عمومي تهران شامل اتوبوس، مترو  و تاكسي به طور همزمان تقويت و گسترش يابند و در اين صورت است كه شاهد گرايش شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي در سفرهاي درون شهري خواهيم بود.
كارشناسان مي افزايند: بار سنگين ترافيك در معابر عمومي ناشي از تردد خودروهاي شخصي است و اين وضعيت موجب ناكارآمدي ناوگان حمل و نقل عمومي شده است.

مدير بخش ژئوتكنيك مركز تحقيقات ساختمان و مسكن:
بررسي  تعيين حريم گسل هاي تهران آغاز شد
گروه شهري: مدير بخش ژئوتكنيك مركز تحقيقات ساختمان و مسكن از آغاز بررسي ها براي تعيين حريم گسل هاي شهر تهران با همكاري كارشناسان آلماني و ايراني از روز پنج شنبه دوم تيرماه جاري خبر داد.
سعيد هاشمي طباطبايي با اشاره به انجام سنداژ لرزه اي از شمال به جنوب شهر تهران اظهار داشت:پروفيل هاي (سنداژ لرزه اي) نصب شده به طول ۱۸ متر در غرب و شرق تهران تا عمق ۵ تا ۱۰ كيلومتري زمين، اقدام به بررسي رفتارهاي پنهان گسلها خواهند كرد.
وي افزود: اين بررسيها به ما نشان خواهد داد كه رابطه بين حوزه ساختاري گسلهاي تهران چگونه است. ضمن آن كه تا سطح ۲۰۰ متري پارامترهاي ديناميكي خاك به وسيله روش هاي لرزه اي براي شناسايي حريم گسل هاي تهران تعيين خواهد شد.
مدير بخش ژئوتكنيك مركز تحقيقات ساختمان و مسكن خاطرنشان كرد: شناسايي وضعيت گسلهاي تهران نيازمند اجراي ۱۰ پروژه ديگر از قبيل سن سنجي  گسل، رديابي دقيق گسل، تعيين هندسه و عمق احتمالي آن، بررسي وضعيت جابجايي و حركت گسل براساس سيستم GPS، بررسي وضعيت و جهت شكاف هاي احتمالي در زمان وقوع حادثه و فركانسهاي زلزله است كه در صورت تامين اعتبار مورد نياز، بايد اجرا شوند.
۵ گسل در شمال تهران، نياوران، كهريزك، جنوب و شمال ري وجود دارد كه اين گسل ها، تهران را به محاصره خود درآورده اند. كارشناسان بر اين باورند كه با فعال شدن هر يك از اين گسل ها، گسل هاي ديگر نيز فعال مي شوند.
بزرگي هر زلزله اي رابطه اي مستقيم با طول گسل فعال شده دارد. طول گسل شمال تهران بيش از ۷۵ كيلومتر است كه با فعال شدن آن بايد انتظار وقوع زلزله اي به بزرگي ۲/۷ درجه در مقياس ريشتر را در اين شهر داشت.

اردوهاي زيست محيطي
مهر: اداره محيط زيست با همكاري بسيج دانش آموزي و بسيج دانشجويي در آغاز فصل تابستان براي ارتقاي سطح كيفي اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجويان اقدام به برگزاري كلاس ها و اردوهاي آموزشي زيست محيطي كرده است.
نوذر حق شناس رئيس اداره محيط زيست كرج افزود: از هفته اول تيرماه دانش آموزان و دانشجويان به اداره محيط زيست معرفي مي شوند و تا پايان تابستان هر هفته دو روز با حضور كارشناسان محيط زيست براي بازديد به كارخانه ها، پارك هاي جنگلي، مناطق حفاظت شده البرز جنوبي و... اعزام مي شوند.

نقش ترافيك در ايجاد حمله قلبي
000588.jpg
تحقيقات صورت گرفته توسط دانشمندان آلماني كه در مجله مديسن چاپ شده بيانگر اين است كه افرادي كه در راه بندانهاي ترافيكي گرفتار مي شوند، تا سه برابر بيشتر از سايرين در معرض حمله قلبي قرار دارند.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران اين دانشمندان كه شرح حال صدها بيمار مبتلا به حمله قلبي را مطالعه كردند، دريافتند كه از هر ۱۲ حمله قلبي يك حمله مربوط به ژنتيك مي باشد و زنان و مردان مسن بالاي ۶۰ سال بيشتر در معرض اين خطر قرار دارند.دانشمندان آلماني مسئول اين تحقيق اعلام كردند كه هنوز مشخص نيست كه حملات قبلي بخاطر استرس ناشي از تراكم ترافيك است يا آلودگي هواي ناشي از آن.

توليد برق با زباله هاي مشهد و شيراز
زمين سبز ايران: با نصب يك نيروگاه در محل سايت دفن زباله مشهد و شيراز ۳۲۰ كيلووات برق از زباله هاي اين دو شهر توليد مي شود.
۲۰ سال است كه زباله هاي شهر مشهد در مكاني در نزديكي مشهد دفن مي شود اما به دليل اين كه از ابتدا لوله گذاري و بسترسازي هاي لازم در اين مكان انجام نشده و سيستم بازگشت شيرابه در اين مكان وجود ندارد، مقدار انرژي بازيافت شده بسيار كمتر از ميزان واقعي آن است.
براساس اين گزارش، با اين وجود نتايج پتانسيل سنجي نشان مي دهد امكان توليد برقي ۳۲۰ كيلوواتي در اين مكان وجود دارد.
همچنين قرار است دفن زباله در ايستگاه لندفيل مشهد به دليل نزديك بودن به شهر نيشابور متوقف شود و زباله ها در مكان ديگري دفن شوند كه حتي اگر ديگر زباله اي در اين مكان دفن نشود بين ۱۳ تا ۱۵ سال امكان توليد برق از لندفيل وجود دارد.

آسمان تهران صاف تا نيمه ابري
000585.jpg
مهر: سازمان هواشناسي، امروز هواي استانهاي تهران و قزوين را صاف تا قسمتي ابري در بعداز ظهر با افزايش ابر و احتمال رگبار و رعد و برق در ارتفاعات پيش بيني مي كند.بنا به همين گزارش هواي استانهاي اردبيل، گيلان، مازندران و گلستان نيمه ابري تا ابري همراه با بارندگي و مه رقيق، همچنين هواي استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، زنجان، خراسان شمالي و رضوي كمي تا قسمتي نيمه ابري در برخي نقاط همراه با رگبار و رعد و برق پيش بيني مي شود.همچنين آسمان استانهاي كرمان، سيستان و بلوچستان و شرق هرمزگان صاف تا قسمتي ابري و گاهي با افزايش ابر، وزش باد و احتمال رگبار و رعد و برق پراكنده همراه خواهد بود.

خطر انقراض هشت گونه جانوري
000594.jpg
واحد مركزي خبر: نسل  ۸ گونه  جانوري  در استان  لرستان  به  علت  شكار بي رويه  در حال  انقراض  است .مديركل  حفاظت  محيط زيست  لرستان گفت:  اين  گونه ها شامل  كل ، بز، قوچ ، ميش ، پلنگ ، آهو، سمور آبي  و خرس  قهوه اي  است.  آقاي  كرم  اللهي  افزود: براساس  سرشماري  سال  ۸۳ در مناطق  حفاظت  شده لرستان ۲۵۰ رأس  كل  و بز، ۱۴۰ رأس  قوچ  و ميش ، ۱۶ قلاده  پلنگ ، ۱۳رأس  آهو و ۱۲ قلاده  خرس  وجود دارد كه  براي  جلوگيري  از انقراض  نسل آنها اقدامي  اساسي  لازم  است . وي  گفت:  اداره  كل  حفاظت  محيط زيست  لرستان  با همكاري  اساتيد دانشگاه ، طرح تكثير مصنوعي  گونه هاي  در حال  انقراض  و ايجاد شكارگاه هاي  مصنوعي  را در خرم آباد دورود و بروجرد در حال  مطالعه  دارد.

نگاه
000597.jpg
حمله قلبي ارتباط مستقيمي با ترافيك دارد

هشدار روزنامه گاردين:
همه مردم جهان مسئول آلودگي محيط زيست
اين كره خاكي هستند
روزنامه انگليسي گاردين اعلام كرد نه تنها دولتها و صنايع، بلكه بدون اغراق، تك تك مردم جهان مسئول آلودگي محيط زيست، گرمايش زمين و در نتيجه نابودي احتمالي اين كره خاكي هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از گاردين، مردم عادي نبايد نسبت به آلودگي محيط زيست بي تفاوت باشند و فقط منتظر اقدامات دولتهاي خود باشند، بلكه آنان نيز بايد رفتارهاي مخرب محيط زيست خود را تغيير دهند.بر اساس اين گزارش، مردم عادي نيز چندان در آلودگي محيط زيست بي تقصير نيستند ،بلكه  رفتار فردي و روزمره مردم عادي نيز در آلودگي محيط زيست موثر است.گزارش گاردين حاكي است، ما نمي توانيم رابطه ميان رفتار فردي روزمره خود و تغيير آب و هوا را ناديده بگيريم، اينكه ما چقدر رانندگي مي كنيم، چه نوع سوخت مصرف مي كنيم، چه نوع خودرويي داريم، از وسايل نقليه عمومي استفاده نمي كنيم، از خطوط هوايي اي استفاده مي كنيم كه استانداردهاي حفظ محيط زيست را رعايت نمي كنند، در مصرف آب اسراف مي كنيم، از مواد غذايي ساخت داخل استفاده نمي كنيم و اين مواد بايد راههاي طولاني را براي رسيدن به سفره ما طي كنند، و اينكه وسايل مصرفي برقي را بي جهت روشن مي گذاريم، تمام اينها بر آلودگي محيط زيست تاثير منفي دارند.گاردين مي افزايد: مردم بايد رابطه ميان نحوه زندگي خود و مشكلات بزرگ و جهاني مانند تغيير آب و هواي جهان را درك كنند.اين روزنامه تأكيد دارد كه تغييرات كوچك در رفتار و نحوه زندگي انسانها مي تواند بر مهار تغيير آب و هواي جهان تاثير مثبت بگذارد.گاردين خاطر نشان مي سازد: ما بايد از عواقب كارهاي خودمان آگاه باشيم و براي نجات خود و محيط زيستمان فقط نبايد به اقدامات دولتهايمان وابسته باشيم.

موفقيت يونان در كاهش آلودگي هوا
آسمان آبي ايران: اتحاديه اروپا طرح يونان را براي كاهش آلودگي كارخانه هاي صنعتي اين كشور به تصويب رساند.به گزارش سايت اينترنتي ريپورتر، براساس گزارش كميسيون اتحاديه اروپا، قرار است يونان آلودگي كارخانه هاي صنعتي اعم از دي اكسيد كربن خود را به ۴/۷۴ ميليون تن در سال محدود كند.
براساس مصوبه كميسيون انرژي اتحاديه اروپا، يونان بايد ۴/۳ درصد از كل ظرفيت اين اتحاديه را در خصوص كاهش آلودگي هوا به عهده بگيرد كه اين ميزان كمتر از ظرفيت پيش بيني شده در طرح يونان است.
با تصويب طرح يادشده صنايع يونان قادر به داد و ستد با اعضاي ديگر اتحاديه اروپا خواهند بود.

افزايش آلودگي محيطي در چين
آسمان آبي ايران: دولت چين دستور العملي را صادر كرده است كه براساس آن نيروگاه هاي توليد برق ملزم به كاهش گازهاي آلوده كننده خود خواهند بود.
براساس گزارش سايت اينترنتي آسيا تايمز، كارشناسان معتقدند امكاني براي اجراي قوانين جديد وجود ندارد؛ چرا كه نياز به افزايش مصرف برق توسط صنايع رو به رشد چين، مانع از انجام چنين موضوعي خواهد شد.
براساس طرح ياد شده نيروگاه هاي توليد برق كه با سوخت زغال سنگ كار مي كنند موظفند گاز آلوده كننده سولفور را فيلتر سازي كنند.
گاز سمي دي اكسيد سولفور عامل اصلي باران هاي اسيدي است كه به محصولات كشاورزي آسيب  جدي مي رساند و باعث آلودگي آب هاي سطحي و امراض هولناك براي مردم مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |